abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56786600
Wie van jullie heeft er ervaring met een hypotheek voor een student?

Ik wil graag een appartement kopen alleen heb nog geen voldoende inkomsten (stufi en bijbaan) om zelf een hypotheek rond te krijgen. Mijn ouders zijn wel in de (financiele) gelegenheid te ondersteunen.

De RABO bank heeft zo'n mogelijkheid voor een studentenhypotheek toch? Heeft iemand daar ook ervaring mee?
  zondag 17 februari 2008 @ 10:16:48 #2
139712 SIRfuckalot
ik ben de alpha en de omega
pi_56786794
als je ouders garant voor je willen staan dan moet het geen probleem zijn

het makelijkste is om gewoon een afspraak te maken met eeen adviseur
pi_56786801
zonder werkgeversverklaring ben je ook met je ouders nergens. Tenzij ze het voor je kopen natuurlijk.
pi_56786919
Je ouders kunnen meetekenen (niet alle hypotheekverstrekkers hebben deze mogelijkheid), maar als jijzelf geen werkgeversverklaring hebt (en bij contract voor onbetaalde tijd een intentieverklaring), dan tel jij in de berekening niet eens mee. Dus als jij geen vaste baan hebt, dan kun jij, ook met je ouders die meetekenen, geen huis krijgen. Tenzij je ouders het idd voor je kopen, maargoed, dan kopen zij een huis en niet jij

Borgstelling is veranderd, dat bestaat geloof ik niet meer, tegenwoordig moeten mensen die 'borg' staan het koopcontract meetekenen. Zij zijn dus mede-eigenaar van de woning.
  zondag 17 februari 2008 @ 10:33:47 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56786927
Ik heb een huis gekocht toen ik nog studeerde. Wel zonder hulp van mijn ouders overigens, ik verdiende gewoon mijn eigen geld.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 17 februari 2008 @ 10:46:13 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56787039
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:17 schreef TheFrankey het volgende:
zonder werkgeversverklaring ben je ook met je ouders nergens. Tenzij ze het voor je kopen natuurlijk.
Je ouders kunnen garant staan als ze zelf geen hypotheek meer hebben, oftewel: als jij je lasten niet kan betalen, wordt dat verhaald op je ouders.
censuur :O
pi_56787250
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je ouders kunnen garant staan als ze zelf geen hypotheek meer hebben, oftewel: als jij je lasten niet kan betalen, wordt dat verhaald op je ouders.
mjah dat is belastingtechnisch heel erg klote allemaal

meest toegepaste truuk is de volgende;

jij hebt vast wel een bijbaantje ofzo, dat is een x aantal uur per week, zwart op wit. daar krijg je een intentie verklaring voor, dat je een X aantal uur per week werkt, en er niet volgende week uitgetrapt wordt. dit zal je bij een hypotheekverstrekker misschien 60 a 70K opleveren.
de rest leen je van je ouders, die dit ofwel op de bank hebben staan, ofwel in contanten, of een hypotheek afsluiten.jij leent dit bedrag van je ouders tegen een rentepercentage hoger dan dat zij betalen. zo maken zij er geen verlies op.aan het einde van het jaar schenken je ouders dan de maximale belastingvrije gift aan je, waardoor je in feite je rente weer terug krijgt. zo financieren je ouders mee aan je huis, terwijl het huis wel op je eigen naam staat...

rabobank truukjes met mede eigenaar enzo is vaak dat dat maximaal voor 25 of 33 procent kan.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_56787564
quote:
Op zondag 17 februari 2008 11:05 schreef freak1 het volgende:

[..]

meest toegepaste truuk is de volgende;

jij hebt vast wel een bijbaantje ofzo, dat is een x aantal uur per week, zwart op wit. daar krijg je een intentie verklaring voor, dat je een X aantal uur per week werkt, en er niet volgende week uitgetrapt wordt. dit zal je bij een hypotheekverstrekker misschien 60 a 70K opleveren.
de rest leen je van je ouders, die dit ofwel op de bank hebben staan, ofwel in contanten, of een hypotheek afsluiten.jij leent dit bedrag van je ouders tegen een rentepercentage hoger dan dat zij betalen. zo maken zij er geen verlies op.aan het einde van het jaar schenken je ouders dan de maximale belastingvrije gift aan je, waardoor je in feite je rente weer terug krijgt. zo financieren je ouders mee aan je huis, terwijl het huis wel op je eigen naam staat...

rabobank truukjes met mede eigenaar enzo is vaak dat dat maximaal voor 25 of 33 procent kan.
Dus TS krijgt betreft hypotheek dan maximaal 100.000 waar nog geen drol voor te kopen is.
Overigens vind ik 60-70K wel heel erg veel voor een bijbaantje
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_56787847
quote:
Op zondag 17 februari 2008 11:05 schreef freak1 het volgende:

[..]

...
Dat dus. Als je weinig verdient, betaal je ook geen (of weinig) loonbelasting/inkomstenbelasting. Dat betekent weer dat je geen gebruik kan maken van de hypotheekrenteaftrek. En dat scheelt een slok op een borrel.
pi_56787858
quote:
Op zondag 17 februari 2008 11:32 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus TS krijgt betreft hypotheek dan maximaal 100.000 waar nog geen drol voor te kopen is.
Overigens vind ik 60-70K wel heel erg veel voor een bijbaantje
hoe kom je daar nu bij?

als TS een student is, en hij werkt naast zijn studie, dan kan hij waarschijnlijk rond de 40K krijgen als hypotheek. je hebt gelijk inderdaad over die 60K, dat was teveel.

dat leenbedrag kan best 2 ton zijn, dat ligt totaal aan de ouders...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_56790303
quote:
OF grote overwaarde hebben op het huis.

Maar ik denk dat er niet veel hypotheek verstrekkers het willen wagen om een hypotheek te verstrekken aan een student met een bijbaan; te weinig zekerheid.
Als je een baan had met meer zekerheid, was het misschien een ander verhaal geweest. Zowieso heb je gewoon een werkgevers-/intentieverklaring nodig.
pi_56790768
Je wil zonder inkomsten een woning kopen? Ga er maar vanuit dat dat inderdaad kan, maar dat het erop neerkomt dat het dan je ouders zijn die je woning kopen, en dat jijzelf niks bijdraagt.
  zondag 17 februari 2008 @ 15:25:27 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_57165427
Ik probeer momenteel een hypotheek af te sluiten met koopsubsidie (http://www.senternovem.nl/rgo/koopsubsidie/index.asp). Je kunt eens kijken of men een hypotheekofferte voor je wil maken waarin het verkrijgen van koopsubsidie een voorwaarde is. Als na het tekenen van het koopcontract blijkt dat je de subsidie niet krijgt, kun je niet aan de financieen voldoen (die je als ontbindende voorwaarde moet hebben opgenomen in het koopcontract) en kun je de koop ontbinden.

Verder kunnen je ouders eenmalig voor je (even uit mn hoofd) 34ste of 35ste een geldbedag schenken belastingvrij van zon'n 20.000 euro. Zou je als eigen middelen kunnen inbrengen. Of je ouders kunnen het je lenen, gewoon onderling afgesproken. Dat mag volgens de fiscus tot een bepaald bedrag dacht ik ook belastingvrij. Het is niet verstandig voor je ouders om b.v. een extra hypotheek af te sluiten, want mogelijk hebben ze hoge kosten om hun eigen hypotheek open te breken.

Klein advies mijnerzijds: houd je hypotheek zo simpel mogelijk, geen ingewikkelde beleggingsstructuren en "later als je veel verdient" scenarios. Zie het als een hypotheek voor je eerste huis en zorg ervoor dat je niet (te hoge) clausules hebt m.b.t. verhuizen en vervroegd aflossen. Grote kans dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen als je een andere hypotheek wilt, zul je de bestaande voor de hypotheek verstrekker moeten aflossen of meenemen. Gezien de huidige lage rentestand kan lang vastzetten en mogelijkheid tot meenemen interessant zijn (mijn wedpaard). Let ook op verzekeringen: sluit niet voor de hele schuld en voor de hele looptijd af als dat niet nodig is (b.v. bij lineair en anniteit).

Succes! Je zult er wel even op moeten studeren ;-)
pi_57166783
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:33 schreef Colin1985 het volgende:

Borgstelling is veranderd, dat bestaat geloof ik niet meer, tegenwoordig moeten mensen die 'borg' staan het koopcontract meetekenen. Zij zijn dus mede-eigenaar van de woning.
Nee hoor. Borgstelling bestaat nog steeds.
quote:

[..]

Ouders kunnen garant staan, maar het is geen voorwaarde dat ze geen hypotheek meer hebben.
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 02:13 schreef testeriln het volgende:
Ik probeer momenteel een hypotheek af te sluiten met koopsubsidie (http://www.senternovem.nl/rgo/koopsubsidie/index.asp). Je kunt eens kijken of men een hypotheekofferte voor je wil maken waarin het verkrijgen van koopsubsidie een voorwaarde is. Als na het tekenen van het koopcontract blijkt dat je de subsidie niet krijgt, kun je niet aan de financieen voldoen (die je als ontbindende voorwaarde moet hebben opgenomen in het koopcontract) en kun je de koop ontbinden.

TS heeft nauwelijks inkomen. Met koopsubsidie moet e.e.a. onder NHG worden afgesloten. Dat gaat dus niet.
quote:
Verder kunnen je ouders eenmalig voor je (even uit mn hoofd) 34ste of 35ste een geldbedag schenken belastingvrij van zon'n 20.000 euro. Zou je als eigen middelen kunnen inbrengen. Of je ouders kunnen het je lenen, gewoon onderling afgesproken. Dat mag volgens de fiscus tot een bepaald bedrag dacht ik ook belastingvrij.

Dit laatste is sowieso niet waar. Er kan niets 'belastingvrij' geleend worden.
quote:
Het is niet verstandig voor je ouders om b.v. een extra hypotheek af te sluiten, want mogelijk hebben ze hoge kosten om hun eigen hypotheek open te breken.

Er hoeft niets opengebroken te worden. Er kan namelijk gewoon een tweede hypotheek worden afgesloten. (als er voldoende inkomen en woningwaarde tegenover staat)
quote:
Klein advies mijnerzijds: houd je hypotheek zo simpel mogelijk, geen ingewikkelde beleggingsstructuren en "later als je veel verdient" scenarios. Zie het als een hypotheek voor je eerste huis en zorg ervoor dat je niet (te hoge) clausules hebt m.b.t. verhuizen en vervroegd aflossen. Grote kans dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen als je een andere hypotheek wilt, zul je de bestaande voor de hypotheek verstrekker moeten aflossen of meenemen. Gezien de huidige lage rentestand kan lang vastzetten en mogelijkheid tot meenemen interessant zijn (mijn wedpaard). Let ook op verzekeringen: sluit niet voor de hele schuld en voor de hele looptijd af als dat niet nodig is (b.v. bij lineair en anniteit).

Vergeet dan niet dat als je een polis afsluit en later weer afkoopt, dat een eventuele nieuwe polis niet meer 30 jaar kan lopen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')