Jij vraagt of er geen keuze is. Het gaat juist om het individuele vrijheidsdenken.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat Wilders toch in het geheel niet om 'de mens' joh, come on.
Hij heeft het bijv. over 'onze' Joods-Christelijke beschaving; dat Joodse en Christelijke is toch evenzeer tegengesteld aan vrijheid van geest en de vrijheid om zelf na te denken?
Het gaat om de moslim mens en die tegen de schenen te schoppen. Op een vrij eenvoudige, goedkope manier ook nog.
Hoe komt het dat deze landen een absolustische ideoligie gekregen hebben? De meeste van dit soort dictaturen zijn juist door de koude oorlog in het leven geroepen, en veel van de (familie van) dictators zijn door westerse landen aan het hoofd gezet.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar elke vorm op hun absolutistische ideologie is onacceptabel. Met of zonder invasie.
Voor sommige mensen pragmatisch en voor sommige mensen principieel en voor sommige mensen beide. Voor jou is het meer pragmatisch?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als we dat niet doen en hij wordt slachtoffer dan zijn de rapen gaar; pragmatischer is het om hem te beveiligen.
Je weet zelf ook wel wat er gebeurt als Wilders geen beveiliging zou krijgen. Dan wordt hij binnen de korste keren door een idioot die niet tegen vrijheid kan omgelegd.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:19 schreef kraakvandaal het volgende:
Hoezo verlagen? Wilders beveiligen is nergens voor nodig en overbodig.
Mijn antwoord is simpel: Juridisch moet de vrijheid van meningsuiting onaantastbaar zijn en blijven. Punt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Waarom beantwoord je de door jouw opgeworpen vragen niet zelf?![]()
Niet alleen moeten we dus anticiperen op de inhoud van de film, ook op de eventuele emoties die door de film bij radicalen worden opgeroepen en nu ook de reactie van Wilders in de epiloog.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En dan: "Ja, dat deed ik niet dat deed die moslim. Dat is mijn verklaring. Tabee." Is dat afdoende?
Hoeft hij dan niet te verklaren dat zijn mening en zijn film een groter goed zijn dan dreiging en terreur. Is dat niet....laf?
Edit: Ja, ik geloof dat hij het oprecht zal betreuren, zonder meer. Maar ik geloof ook oprecht dat hij over de lijken zijn gelijk gaat proberen te halen en met alle mogelijke "zie je nou"-verhalen gaat komen.
Ga buiten spelen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:19 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Hoezo verlagen? Wilders beveiligen is nergens voor nodig en overbodig.
Tuurlijk ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik en talloze miljoenen andere nederlanders hebben een normaal leven, proberen daar wat van te maken en willen in vrede en veiligheid hun levensdagen doorbrengen. Dit verplicht de politiek om ons te verschonen van de gevolgen van de activiteiten van ongeleide projectielen als Wilders volgens mij. Dit kunnen ze doen door ervoor te zorgen dat Wilders iig goed beveiligd is, op dit moment, anders zijn de rapen dus echt gaar.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:26 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Voor sommige mensen pragmatisch en voor sommige mensen principieel en voor sommige mensen beide. Voor jou is het meer pragmatisch?
oh als ik in amsterdam tegen een werkloze surinamer zou zeggen dat hij een luie donder is heb ik ook de kans om een mes tussen mijn ribben gestoken te krijgen, dat heeft niks te maken met het reacht op vrije meningsuiting, maar met het vermogen om uitspraken te nuanceren, ookal mag dat niet meer sinds Fortuijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:26 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel wat er gebeurt als Wilders geen beveiliging zou krijgen. Dan wordt hij binnen de korste keren door een idioot die niet tegen vrijheid kan omgelegd.
Bij Wilders gaat het toch niet om kennis? We onderdrukken geen kennis als we Wilders tot matiging manen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Jij vraagt of er geen keuze is. Het gaat juist om het individuele vrijheidsdenken.
Je kan toch niet bepaalde boeken onaantastbaar maken? Wat heb je voor een democratie als je kennis gaat onderdrukken?
Ik vind de vergelijking die jij opwerpt niet terecht. Jij zelf wel?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Mijn antwoord is simpel: Juridisch moet de vrijheid van meningsuiting onaantastbaar zijn en blijven. Punt.
Maar moreel gezien zijn er tijden en manieren om je mening te uiten en ben je verplicht je gezond verstand te gebruiken en verantwoording af te leggen voor de keuzes die je maakt wat betreft de vorm en de inhoud.
Degene die Wilders nu het hardste verdedigen zullen de eerste zijn die zeggen "had die debiel z'n bek maar moeten houden, Darwin-award" als er iemand op de F-side van Ajax Feyenoordliedjes gaat zingen en tikken krijgt. Tijd, vorm en gezond verstand dus. Niets meer en niets minder. Common sense. Behoedzaam en overdacht.
In dit concrete geval: Wilders mag vinden en zeggen dat de Islam fascitisch is. Dat heeft hij al gedaan en dat weet iedereen. Er is een betere tijd en een betere manier dan deze film om dat nogmaals te zeggen.
Dat is leuk en aardig, maar streeft wilders ook niet iets absolustisch na?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar elke vorm op hun absolutistische ideologie is onacceptabel. Met of zonder invasie.
Behoorlijk kromme vergelijking.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
oh als ik in amsterdam tegen een werkloze surinamer zou zeggen dat hij een luie donder is heb ik ook de kans om een mes tussen mijn ribben gestoken te krijgen, dat heeft niks te maken met het reacht op vrije meningsuiting, maar met het vermogen om uitspraken te nuanceren, ookal mag dat niet meer sinds Fortuijn.
Wilders is er natuurlijk eentje van wat extremere uitspraken, maar die hoeft hij niet af te zwakken door bedreigingen. En nu al helemaal niet meer. Dit is nu al lang veel verder opgestookt dan de film zelf. Het is nu de vrijheid zelf die overeind moet blijven staan.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
oh als ik in amsterdam tegen een werkloze surinamer zou zeggen dat hij een luie donder is heb ik ook de kans om een mes tussen mijn ribben gestoken te krijgen, dat heeft niks te maken met het reacht op vrije meningsuiting, maar met het vermogen om uitspraken te nuanceren, ookal mag dat niet meer sinds Fortuijn.
Het is de debielen die op hun achterste poten klaar staan met bedreigingen vanaf dag 1 niet om de inhoud, maar om de vorm en de bombarie waarmee Wilders het brengt te doen. De inhoud is juist het probleem niet, je gaat mij niet vertellen dat het verhaal niet in een boek gezet kan worden en op een andere manier gebracht kan worden zonder bombarie maar waardoor wel iedereen weet dat het er is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Niet alleen moeten we dus anticiperen op de inhoud van de film, ook op de eventuele emoties die door de film bij radicalen worden opgeroepen en nu ook de reactie van Wilders in de epiloog.
Het is nogal wat, dat fantaseren.
De islam heeft zich gedurende de eeuwen ontwikkelt van rationeel naar mystiek waarbij het soefisme erg belangrijk werd.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Hoe komt het dat deze landen een absolustische ideoligie gekregen hebben? De meeste van dit soort dictaturen zijn juist door de koude oorlog in het leven geroepen, en veel van de (familie van) dictators zijn door westerse landen aan het hoofd gezet.
Iedere politicus die zegt vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel te hebben staan, maar aan de andere kant niet in debat wil gaan met andere partijen, en daarnaast nog een religieus stempel op zn land te willen drukken(hoe vredelievend het ook is) vind ik niet zeggen waar het op staat, maar eerder hypocriet.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:32 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wilders is er natuurlijk eentje van wat extremere uitspraken, maar die hoeft hij niet af te zwakken door bedreigingen. En nu al helemaal niet meer. Dit is nu al lang veel verder opgestookt dan de film zelf. Het is nu de vrijheid zelf die overeind moet blijven staan.
Ik heb al eerder gezegd, dat hij vindt dat de koran geen stoffig boekje is maar een inspiratiebron en dat het veel wordt toegepast.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij Wilders gaat het toch niet om kennis? We onderdrukken geen kennis als we Wilders tot matiging manen.
Al zou dat zijn ontslaat hem niet van het recht islamisme te hekelen of religie kritiek te uiten.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:32 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dat is leuk en aardig, maar streeft wilders ook niet iets absolustisch na?
Om het punt dat gezond verstand, tijd en vorm wel degelijk een rol spelen bij gebruik maken van je recht op vrij meningsuiting te illustreren vind ik hem nagenoeg perfect.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking die jij opwerpt niet terecht. Jij zelf wel?
Wilders zou inderdaad wel wat vaker een goed debat aan kunnen gaan met andere partijen om zijn standpunten goed te verdedigen. Maar dat staat hier nu buiten. Is dit geval bestaat de andere partij uit religieuze extremisten met wie daadwerkelijk geen enkel debat is aan te gaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:37 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Iedere politicus die zegt vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel te hebben staan, maar aan de andere kant niet in debat wil gaan met andere partijen, en daarnaast nog een religieus stempel op zn land te willen drukken(hoe vredelievend het ook is) vind ik niet zeggen waar het op staat, maar eerder hypocriet.
Ach zoals ik het nu zie , en zn programma tijdens de vverkiezingen gelezen heb , wil hij zich afzonderen van de EU, een staat met een joods/christelijke traditie, de macht van de werknemers naar de werkgevers , en niet westerse buitelanders na een vergrijp verbannen ipv opsluiten.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Al zou dat zijn ontslaat hem niet van het recht islamisme te hekelen of religie kritiek te uiten.
Maar wat is dat dan volgens jou? Het absolutistische streven van Wilders? Hoe ziet dat er uit?
Dit is onzin. jij weet net zo goed als ik, dat het voor islam apologeten helemaal geen donder uitmaakt of de kritiek op hun dogmatiek vervat is op schrift of bewegende beelden.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:36 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het is de debielen die op hun achterste poten klaar staan met bedreigingen vanaf dag 1 niet om de inhoud, maar om de vorm en de bombarie waarmee Wilders het brengt te doen. De inhoud is juist het probleem niet, je gaat mij niet vertellen dat het verhaal niet in een boek gezet kan worden en op een andere manier gebracht kan worden zonder bombarie maar waardoor wel iedereen weet dat het er is.
Verhagen heeft al gezegd, dat het helemaal niet uitmaakt wat de inhoud is van de film.quote:Mocht dat trouwens niet zo zijn en blijkt die film achteraf geniaal te zijn en de inhoud absoluut niet in een andere vorm te verhalen zijn dan ben ik de eerste die Wilders gelijk geeft en voor hem op de bres springt als hij shit over zich heen krijgt als er slachtoffers vallen. Ik schat de kans dat ik morgen Gaston met 7 miljoen op de stoep hebt staan vele malen hoger in echter.
Maar dan bedoel je dus, dat Wilders een foute mening heeft en dus en fout persoon is en daardoor eigenlijk geen rechten meer zou moeten hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:46 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ach zoals ik het nu zie , en zn programma tijdens de vverkiezingen gelezen heb , wil hij zich afzonderen van de EU, een staat met een joods/christelijke traditie, de macht van de werknemers naar de werkgevers , en niet westerse buitelanders na een vergrijp verbannen ipv opsluiten.
Maar met de nabestaanden van eventuele slachtoffers is wel een redelijk debat aan te gaan. Bijvoorbeeld. Of met het Nederlandse volk wat straks dankzij zijn film, terrecht of niet terrecht, een economische boycot aan z'n broek heeft. Bijvoorbeeld. Dat debat uit de weggaan is laf.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wilders zou inderdaad wel wat vaker een goed debat aan kunnen gaan met andere partijen om zijn standpunten goed te verdedigen. Maar dat staat hier nu buiten. Is dit geval bestaat de andere partij uit religieuze extremisten met wie daadwerkelijk geen enkel debat is aan te gaan.
Ach, Wilders heeft toch al zoveel kots over de Islam op schrift gesteld en enorme bergen vocale diarree over de Islam geuit. Waarom dan nu opeens wel alle trammelant en toen niet? Blijkbaar gaat het dus toch fout bij de vorm en niet bij de inhoud.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is onzin. jij weet net zo goed als ik, dat het voor islam apologeten helemaal geen donder uitmaakt of de kritiek op hun dogmatiek vervat is op schrift of bewegende beelden.
Het is hoe dan oom uit den boze en onacceptabel. Ongeacht dat wij in democratische landen helemaal niet onder islamitische regels vallen.
Toch moeten wij, onder bedreiging, er wel naar schikken.
Verhagen kan wat mij betreft dan ook de pot op.quote:Verhagen heeft al gezegd, dat het helemaal niet uitmaakt wat de inhoud is van de film.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat ik vind dt die film niet uitgezonden mag/moet worden, ik hoop alleen wel dat als er consequenties komen dat die dan op hem gericht worden dan op medewerkers van bedrijven/ambassades in andere landen. Op het moment dat dat niet zo is zou het naar mijn mening best aan hem verweten kunnen worden, aangezien hij er genoeg voor gewaarschuwd is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wilders zou inderdaad wel wat vaker een goed debat aan kunnen gaan met andere partijen om zijn standpunten goed te verdedigen. Maar dat staat hier nu buiten. Is dit geval bestaat de andere partij uit religieuze extremisten met wie daadwerkelijk geen enkel debat is aan te gaan.
Is ook een mening.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:42 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Om het punt dat gezond verstand, tijd en vorm wel degelijk een rol spelen bij gebruik maken van je recht op vrij meningsuiting te illustreren vind ik hem nagenoeg perfect.
Het is geen 1 op 1 vergelijk met de situatie Wilders. Als je even je hersens laat werken ipv. dat je op z'n Pavlovs gelijk het met mij oneens bent had je dat zelf ook makkelijk kunnen bedenken. Niet?
Ik vind de hypothese die vandaag (of liever gezegd gisteren) in De Pers een mogelijke verklaring waarom er nu zoveel ophef is.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ach, Wilders heeft toch al zoveel kots over de Islam op schrift gesteld en enorme bergen vocale diarree over de Islam geuit. Waarom dan nu opeens wel alle trammelant en toen niet? Blijkbaar gaat het dus toch fout bij de vorm en niet bij de inhoud.
Wat voor debat zou jij dan willen zien?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Maar met de nabestaanden van eventuele slachtoffers is wel een redelijk debat aan te gaan. Bijvoorbeeld. Of met het Nederlandse volk wat straks dankzij zijn film, terrecht of niet terrecht, een economische boycot aan z'n broek heeft. Bijvoorbeeld. Dat debat uit de weggaan is laf.
Je hebt die film gemaakt, dat is aanleiding (lees aanleiding, geen schuld, a-a-n-l-e-i-d-i-n-g) geweest voor godmagwetenwat, dan ben je verplicht het debat aan te gaan. En als hem, zoals jij meent, inderdaad geen blaam treft dan moet het toch een makkie zijn om zijn naam te zuiveren?
Die heb ik niet gelezen. Heb je een linkje? Dan ga ik die morgen lezen. Ik ga nuquote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind de hypothese die vandaag (of liever gezegd gisteren) in De Pers een mogelijke verklaring waarom er nu zoveel ophef is.
Het zal toch niet alleen aan het medium liggen, is mijn veronderstelling.
Eentje waar Wilders serieus antwoord geeft op kritische vragen. En "u bent knettergek" en "dat is omdat de Islam fascitisch is", "u demoniseert mij" en "ik geef geen antwoord op die linkse retoriek" zijn geen serieuze antwoorden.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:57 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wat voor debat zou jij dan willen zien?
Kortom 'hij had zijn bek maar moeten houden als hij geen slachtoffer wil worden en dat onschuldige anderen door geweld het slachtoffer worden van zijn mening is jammer en ook zijn schuld'?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:53 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik heb dan ook nergens gezegd dat ik vind dt die film niet uitgezonden mag/moet worden, ik hoop alleen wel dat als er consequenties komen dat die dan op hem gericht worden dan op medewerkers van bedrijven/ambassades in andere landen. Op het moment dat dat niet zo is zou het naar mijn mening best aan hem verweten kunnen worden, aangezien hij er genoeg voor gewaarschuwd is.
En ik weet niet of het goede debatten zijn , maar ik heb de partij van wilders sinds dat hij in de kamer zit, geen enkel debat zien voeren waarin hij echt inhoudelijk in ging op een zaak, maar eerder wat vragen zien stellen naar aanleiding van pagina 3 berichten in de telegraaf.
Die staat hier vlakbij: De Pers: "CDA heeft bewust paniek gezaaid"quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Die heb ik niet gelezen. Heb je een linkje? Dan ga ik die morgen lezen. Ik ga nu![]()
Nee, maar hij mag zijn standpunten onderhand wel eens gaan verdedigen. Het is super tof om te zeggen wat je er van vind, maar als je niet met werkbare oplossingen komt of iig je standpunten weet te verdedigen ben je gewoon een waardeloze politicus ookal heb je een groot draagvlak.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 02:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Kortom 'hij had zijn bek maar moeten houden als hij geen slachtoffer wil worden en dat onschuldige anderen door geweld het slachtoffer worden van zijn mening is jammer en ook zijn schuld'?
Lang leve de insomnia. Ik heb het gelezen. En ik kan wel wat hijaten ontdekken in het betoog, maar daar is dit het topic niet voor. Maar kort gezegd: ja, het is zonder twijfel veel groterschaliger en heftiger door stennisschopperij en wanbeleid (en mogelijk manipulatie) door het CDA. Duidelijk. Ik kan me er dus voor een groot deel in vinden.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 02:04 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Die staat hier vlakbij: De Pers: "CDA heeft bewust paniek gezaaid"
Vrijheid van meningsuiting is dat. Naar buiten gaan zou gezien je discussiestijl weleens goed voor je zijn.quote:
Dat risico lopen we allemaal, waarom zou Wilders meer beveiliging moeten hebben dan elk ander 2e kamerlid?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 01:26 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel wat er gebeurt als Wilders geen beveiliging zou krijgen. Dan wordt hij binnen de korste keren door een idioot die niet tegen vrijheid kan omgelegd.
Waarom zou je iemand verantwoordelijk stellen voor de daden van een ander mens ?quote:Op maandag 3 maart 2008 19:28 schreef De.Kromme het volgende:
Ik kon over dit onderwerp specifiek niet echt een topic vinden, maar als ie er wel, is gooi maar op slot deze.
Mijn vraag : moet Wilders vervolgd worden wanneer er door z'n film gewonden/doden vallen in binnen/buitenland voor het bewust in gevaar brengen van personen? En is het juridisch gezien uberhaupt mogelijk? Kan je het op aanzet tot moord gooien in de rechtbank?
Ik zelf vind dat Wilders wel verantwoordelijk gesteld moet worden voor de gevolgen van z'n film, hij is meerdere malen op de gevaren gewezen door verschillende 'experts' en negeert deze.
Lange tenen heet dat, lange tenen. Je kunt er namelijk makkelijk op trappen!quote:Op maandag 3 maart 2008 20:02 schreef Kanjer het volgende:
Wilders is in zijn eentje NIET verantwoordelijk voor de veels te korte teentjes van de heren islamieten.
Mijn vrijheid van meningsuiting is dat je dom loopt te trollen of een kortzichtige josti bent.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 03:01 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting is dat. Naar buiten gaan zou gezien je discussiestijl weleens goed voor je zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:57 schreef Montov het volgende:
Het probleem is dat Wilders niet te pakken valt omdat hij te bang is: http://www.volkskrant.nl/(...)_verzoeken_tot_debat
Via debatten is hij te neutraliseren, maar Wilders' tactiek is om veel te schreeuwen en daarna weg te lopen.
Geduld is een schone zaak.quote:Op de vraag waarom de PVV-leider niet met moslims in debat wil, laat Wilders per sms weten: ‘Na de film ga ik met hen in gesprek, daarvoor niet.’
Zelfs een jaar of meer geleden wees hij constant verzoeken af, en toen was er nog helemaal geen sprake van een filmpje. Hij heeft altijd wel een excuus. Na zijn film zal hij het wel te druk hebben.quote:
Oh, oké.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:07 schreef Montov het volgende:
[..]
Zelfs een jaar of meer geleden wees hij constant verzoeken af, en toen was er nog helemaal geen sprake van een filmpje. Hij heeft altijd wel een excuus. Na zijn film zal hij het wel te druk hebben.
Ik wil niet dat hij met moslims an sich in debat gaat. Ik wil dat hij met de andere volksvertegenwoordigers in debat gaat, en dat niet enkel over de film. Een debat met moslims naar aanleiding van de film gaat toch een welles-niettus-farce worden.quote:
Hij zal toch een keer op een uitnodiging moeten ingaan. Bovendien kan ik me nog een aantal debatten voor de geest halen die niet over de film gingen, maar waar de vonken wel van afvlogen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:14 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik wil niet dat hij met moslims an sich in debat gaat. Ik wil dat hij met de andere volksvertegenwoordigers in debat gaat, en dat niet enkel over de film. Een debat met moslims naar aanleiding van de film gaat toch een welles-niettus-farce worden.
Maar goed. In dit epistel beperk je je tot één voorbeeld en dat hang je op aan het tipje van de sluier, dat Wilders heeft opgelicht; op het einde van de film zal de profeet Mohammed in beeld komen en daar zal ‘iets mee gebeuren’.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 03:00 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Lang leve de insomnia. Ik heb het gelezen. En ik kan wel wat hijaten ontdekken in het betoog, maar daar is dit het topic niet voor. Maar kort gezegd: ja, het is zonder twijfel veel groterschaliger en heftiger door stennisschopperij en wanbeleid (en mogelijk manipulatie) door het CDA. Duidelijk. Ik kan me er dus voor een groot deel in vinden.
Maar de vorm is wel degelijk ook een factor. In het betreffende stuk wordt bijvoorbeeld gerefereerd aan een uitspraak van Wilders waarin hij zegt dat Mohammed in de film geportreteerd wordt en dat hem ''iets'' gaat overkomen.
Nou is dat portretteren van Mohammed natuurlijk al een vorm waarvan bewezen is dat het garant staat voor extra "spektakel". Je zou zelfs kunnen suggeren dat Wilders daar zelfs op uit is door deze vorm te kiezen, maar dat terzijde. En door enkel te zeggen dat hem "iets" gaat gebeuren wordt er eigenlijk al op gezinsspeeld dat het de cartoons gaat overtreffen. Hij wordt niet alleen afgebeeld, nee ik ga nog een stapje verder suggereerd hij. Want wees eerlijk, als Wilders zegt dat Mohammed iets gaat overkomen dan ligt het niet in de lijn der verwachtingen dat hem iets plezierigs gaat overkomen. Kortom: Wilders suggeert zelf al dat hij de cartoons gaat overtreffen en dat wat betrekking tot de vorm. Mohammed portretteren en hem iets laten overkomen of laten doen is geen inhoud, dat is vorm.
En dat is slechts een voorbeeld wat in dat stuk wordt aangehaald. Zo zijn er meer.
Maar goed, interessant stuk. Mocht het kloppen (ik mis veel bronnen en bewijs in het stuk) dan pleit het 1 en ander zeker in het voordeel van Wilders. Maar het spreekt mijn punt wat vorm/inhoud en morele verantwoordelijkheid niet tegen en het pleit Wilders ook niet vrij op die punten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |