abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 februari 2008 @ 13:52:36 #1
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_56985786
Antidepressiva hebben 'weinig nut'
Uitgegeven: 26 februari 2008 08:26
Laatst gewijzigd: 26 februari 2008 09:21
http://www.nu.nl/news/145(...)27weinig_nut%27.html

LONDEN - Antidepressiva als Seroxat en Prozac helpen alleen zéér depressieve mensen, maar voor de meeste patiënten hebben ze geen nut. Dat is de uitkomst van een recent onderzoek, meldde de Britse BBC dinsdag.


"Alhoewel patiënten beter worden als ze antidepressiva nemen, worden ze óók beter als ze een placebo slikken. Dit betekent dat depressieve mensen zonder chemische behandeling beter kunnen worden", aldus een van de onderzoekers.

De wetenschappers bekeken 47 eerder gehouden tests met de medicijnen opnieuw. Volgens een van de wetenschappers heeft de farmaceutische industrie daarvan alleen onderzoeken naar buiten gebracht die hun producten in een goed daglicht stellen.

De onderzoekers wisten ook de hand te leggen op niet gepubliceerde onderzoeken dankzij de wet die voorziet in vrijheid op informatie.

Fractie

De makers van Seroxat en Prozac hebben de 'nieuwste' bevindingen weersproken. Een woordvoerder van Seroxatmaker GlaxoSmithKline zei dat de wetenschappers slechts een fractie van het totale aantal gegevens hebben bekeken. Prozacproducent Eli Lilly zei dat "uitgebreide wetenschappelijke en medische ervaringen hebben laten zien dat het een effectief antidepressivum is".

De onderzoekers kregen de testresultaten van alle klinische onderzoeken die in Amerika zijn gebruikt om een verkooplicentie voor de medicijnen te verkrijgen. De wetenschappers willen dat farmaceuten gedwongen worden om ál hun informatie bekend te maken.
(c) ANP



[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2008 18:40:27 ]
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
pi_56985837
Niet echt leuk nieuws
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_56985906
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:55 schreef RM-rf het volgende:
Niet echt leuk nieuws
Waarom niet? Jaar en dag wordt iedereen die die dingen slikt een stuk blijer, of ze nu echt werken of niet.
pi_56986146
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:57 schreef L0we het volgende:

[..]

Waarom niet? Jaar en dag wordt iedereen die die dingen slikt een stuk blijer, of ze nu echt werken of niet.
nee dus, je wordt helemaal niet blijer, enkel steeds treuriger... alles wordt steeds minder ... alles wat vroeger nog wel hielp werkt niet meer ... ik zie er gewoon geen uitweg meer in... ik ... ik
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 26 februari 2008 @ 14:07:22 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56986147
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:57 schreef L0we het volgende:

[..]

Waarom niet? Jaar en dag wordt iedereen die die dingen slikt een stuk blijer, of ze nu echt werken of niet.
Je kan beter gaan joggen. Dat heeft nog positieve bijwerkingen ook.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 26 februari 2008 @ 14:16:31 #6
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_56986378
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee dus, je wordt helemaal niet blijer, enkel steeds treuriger... alles wordt steeds minder ... alles wat vroeger nog wel hielp werkt niet meer ... ik zie er gewoon geen uitweg meer in... ik ... ik


Antidepressiva hebben alleen weinig nut. Het belangrijkste is dat je door het gebruik van antidepressiva beter aan je problemen kunt gaan werken. Je gevoelens (positief en negatief) worden gewoon afgezwakt.
pi_56986919
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:16 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]



Antidepressiva hebben alleen weinig nut. Het belangrijkste is dat je door het gebruik van antidepressiva beter aan je problemen kunt gaan werken. Je gevoelens (positief en negatief) worden gewoon afgezwakt.
Dus kun je maar beter (onwetend) een placebo krijgen, aangezien die zelf niet voor negatieve bijwerkingen zal zorgen.
pi_56986942
Ach, toch ben ik blij dat een jaartje Prozac mij er weer bovenop heeft geholpen...of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet..
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:08:18 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_56987608
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan beter gaan joggen. Dat heeft nog positieve bijwerkingen ook.
Dat schijnt te helpen tegen een dipje, maar tegen klinische depressie moet je echt zwaardere middelen inzetten.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:12:45 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_56987723
Het zou prettig zijn als er regels zijn die publication bias tegengaan, maar het is eigenlijk ondoenlijk. Misschien moeten ook meer journals actief adverteren dat ze negatieve onderzoeksresultaten op zullen nemen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:14:15 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_56987763
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:12 schreef speknek het volgende:
Het zou prettig zijn als er regels zijn die publication bias tegengaan, maar het is eigenlijk ondoenlijk. Misschien moeten ook meer journals actief adverteren dat ze negatieve onderzoeksresultaten op zullen nemen.
Misschien moet je dit soort onderzoek publiek willen financieren. Het zijn de kosten waard.
pi_56987783
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:40 schreef Trusten het volgende:
Ach, toch ben ik blij dat een jaartje Prozac mij er weer bovenop heeft geholpen...of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet..
quote:
"Alhoewel patiënten beter worden als ze antidepressiva nemen, worden ze óók beter als ze een placebo slikken. Dit betekent dat depressieve mensen zonder chemische behandeling beter kunnen worden"
pi_56987956
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:14 schreef Fides het volgende:

[..]


[..]
Ik merkte wel degelijk verschil maar pas ongeveer 1,5 maand nadat ik de medicijnen gebruikte. Waar ik eerst neerslachtig was, was ik tijdens Prozac eigenlijk emotieloos of totaal afgevlakt. Ik kon hierdoor prima normaal functioneren maar vond niks heel erg leuk of juist heel erg stom. Met placebo's had ik datzelfde effect niet gehad hoor...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:25:38 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_56988071
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:14 schreef Floripas het volgende:
Misschien moet je dit soort onderzoek publiek willen financieren. Het zijn de kosten waard.
Oei. Het zijn kosten waard, dat zeker, maar zulke onderzoeken zijn i.h.a. heel, heel duur. Ik vind publieke gelden in onderzoek vooral nuttig voor meer fundamentele gebieden waar commerciele bedrijven niet in durven te investeren, maar de wereld op de lange termijn baat bij heeft. Dan zie ik eerder wat in het feit dat zulke onderzoeken toch al gereguleerd zijn vanwege de medische implicaties, dat je op die manier publication bias probeert tegen te gaan, zoals inderdaad openheid verlangen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56988090
Ik zou het graag geloven, want ik ben niet zo'n voorstander van dat massale ad-gebruik van tegenwoordig. Maar ik geloof het niet. Dat spul doet echt wel iets, da's niet puur placebo. Het deed bij mij nl dingen die ik zelf nooit had kunnen verzinnen
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:38:58 #16
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_56988413
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:40 schreef Trusten het volgende:
Ach, toch ben ik blij dat een jaartje Prozac mij er weer bovenop heeft geholpen...of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet..
Ik neem aan dat je ook begeleiding gehad hebt hierbij. Dat is in mijn ogen juist de factor waardoor je vooruitgang boekt. Je kan je gevoelens wel blijven onderdrukken met medicatie maar je moet er uiteindelijk gewoon iets aan doen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:44:46 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_56988525
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:26 schreef thaleia het volgende:
Ik zou het graag geloven, want ik ben niet zo'n voorstander van dat massale ad-gebruik van tegenwoordig. Maar ik geloof het niet. Dat spul doet echt wel iets, da's niet puur placebo. Het deed bij mij nl dingen die ik zelf nooit had kunnen verzinnen
Ze zeggen ook niet dat het puur placebo is, of geen werking heeft, maar dat het niet (klinisch!) significant beter is in het verhelpen van de depressie. En aangezien een depressie natuurlijk vaak tussen de oren zit is dat misschien ook niet zo gek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:45:23 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_56988539
Paper is hier te vinden trouwens:
http://medicine.plosjourn(...)l.pmed.0050045-L.pdf
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56988624
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:38 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je ook begeleiding gehad hebt hierbij. Dat is in mijn ogen juist de factor waardoor je vooruitgang boekt. Je kan je gevoelens wel blijven onderdrukken met medicatie maar je moet er uiteindelijk gewoon iets aan doen.
Was wel beter geweest misschien maar ging andersom bij mij...eerst bij de huisarts die dacht dat ik miss depressief was. Toen verwezen naar psycholoog die uiteindelijk niet meer met me verder wilde omdat ze niks met me kon beginnen doordat ik depressief was (echt gebeurd) en ze dacht dat het misschien een idee was als ik anti-depressiva zou slikken en dan na een tijdje terug zou komen. Dus moest ik weer naar de huisarts, die schreef Prozac voor. Merkte er niks van alleen dat ik er suicidaal van werd. Na een maandje merkte ik dat het toch wel ' iets' deed want mijn ouders gingen scheiden en mijn broer werd uit huis geplaatst en ik voelde er totaal niks bij. Heb ik een jaartje volgehouden en toen werd ik het zat dat afhankelijk zijn van medicijnen en ben ik er meegekapt. Dat is inmiddels jaartje of 2 geleden en voel me prima...

Denk zelf dat het er vooral mee te maken heeft dat ik dankzij de Prozac gewoon naar school bleef gaan en daginvulling had...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:51:34 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_56988662
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Oei. Het zijn kosten waard, dat zeker, maar zulke onderzoeken zijn i.h.a. heel, heel duur. Ik vind publieke gelden in onderzoek vooral nuttig voor meer fundamentele gebieden waar commerciele bedrijven niet in durven te investeren, maar de wereld op de lange termijn baat bij heeft. Dan zie ik eerder wat in het feit dat zulke onderzoeken toch al gereguleerd zijn vanwege de medische implicaties, dat je op die manier publication bias probeert tegen te gaan, zoals inderdaad openheid verlangen.
Ik ben het met je eens dat het nooit ten koste van het fundamentelere onderzoek mag gaan, maar er zijn meer biases dan alleen publication bias: de neiging van onderzoekers om onbewust hun onderzoek in het voordeel van de opdrachtgever uit te laten vallen. Zeker ook omdat je anders geen openbare publicatie hebt, gáát je naam in die peer reviewed-wereld.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 18:28:48 #21
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56992975
--> Psychologie & Psychiatrie
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_56993016
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:08 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat schijnt te helpen tegen een dipje, maar tegen klinische depressie moet je echt zwaardere middelen inzetten.
Ja, cognitieve gedragstherapie of interpersoonlijke therapie bijvoorbeeld.
pi_56993611
Ik slik zelf Lexapro vanwege een paniekstoornis en zo op het eerste gezicht lijken ze niet te helpen. Door cognitieve therapie ben ik er weer een beetje bovenop gekomen, dat wel.

Maar wanneer ik twee dagen geen Lexapro inneem, krijg ik wel allerlei vage klachten. Dus blijkbaar doet het spul wel iets met mijn lichaam en vermindert misschien mijn klachten, maar helemaal over is het bij lange na niet.
pi_56994156
Weet er iemand welk nummer dat is in het filmpje?

Ik neem zelf Efexor, dubbele dosis en ze helpen prima, zou ook wel moeten als je al 7 jaar antidepressiva slikt..
Never underestimate the predictability of stupidity
pi_56994434
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:44 schreef speknek het volgende:

[..]

Ze zeggen ook niet dat het puur placebo is, of geen werking heeft, maar dat het niet (klinisch!) significant beter is in het verhelpen van de depressie. En aangezien een depressie natuurlijk vaak tussen de oren zit is dat misschien ook niet zo gek.
Juist.

Jammer dat die krengen zo snel worden voorgeschreven. Cognitieve gedragtherapie, zoals dawg al zegt, lijkt mij een stuk beter middel.
pi_56994605
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:44 schreef speknek het volgende:
Ze zeggen ook niet dat het puur placebo is, of geen werking heeft, maar dat het niet (klinisch!) significant beter is in het verhelpen van de depressie. En aangezien een depressie natuurlijk vaak tussen de oren zit is dat misschien ook niet zo gek.
Dat betekent dat het in veel gevallen onzin is als mensen roepen "bij mij is het puur het probleem dat een stofje van nature te weinig wordt aangemaakt, ik heb die ad's dus gewoon nodig"? Of trek ik nu verkeerde conclusies omdat ik ze graag wil trekken?

In mijn geval klopt het verhaal trouwens wel. Dat spul deed absoluut iets met me, dat zeker, maar effectief zijn in het bestrijden van depressieve klachten, nou nee. Ik heb er best wel wat lol van gehad, want het had op mij een soort van 'continu sterk aangeschoten'-effect' Maar wat betreft mijn lichte depressieve klachten had het waarschijnlijk weinig uitgemaakt of ik nou Seroxat slikte, of paracetamol, of dropjes, of helemaal niks.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 20:25:57 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_56995855
Euhmm theoretisch gezien kan het ook zijn dat ze allebei totaal niet werken. Maar er is inderdaad een grote kans dat voor alle behalve de allerzwaarste gevallen (want dat onderscheid maken ze wel) er geen biologisch probleem is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_57003843
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:26 schreef MissMayhem het volgende:
Ik neem zelf Efexor, dubbele dosis en ze helpen prima, zou ook wel moeten als je al 7 jaar antidepressiva slikt..
Ik neem dit ook, al ongeveer 2 jaar. Helpt inderdaad prima.
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:03:43 #30
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57003854
Ik heb ook een paar jaar Seroxat geslikt (jaartje of 4 volgens mij). En ik merkte wel dat ik er vreselijk van afhankelijk was. Ik heb tussendoor een keer geprobeerd te stoppen en ik was direct helemaal van slag. Later opnieuw een poging gewaagd, toen ik beter in mijn vel zat, en toen lukte het me wel om er vanaf te komen. En ik zal er ook nooit weer aan beginnen, no matter what. Die chemische troep in je lijf.
Niet meer actief op Fok!
pi_57022070
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee dus, je wordt helemaal niet blijer, enkel steeds treuriger... alles wordt steeds minder ... alles wat vroeger nog wel hielp werkt niet meer ... ik zie er gewoon geen uitweg meer in... ik ... ik

Beste mensen,
Antie-depressiva hebben zeker nut voor mensen met een matig tot zware depressie!!

Nu is het de waarheid dat door tijdtekort artsen vaak bij een lichte depressie sneller anti-deppresiva voorschrijven terwijl de juiste manier om dit op te lossen is: Therapie en veel praten over wat je dwars zit en vooral wat je eraan wil gaan doen!! (als je dat nog niet weet ga dan praten met een psycholoog.

Ik ben zelf apothekersassistent in opleiding en ik weet dat een persoon die het geneesmiddel moet slikken ook moet geloven dat het geneesmiddel werkt.
Je geest heeft namelijk een grote invloed op je lichaam waardoor met je geest een geneesmiddel niet goed zou kunnen laten werken.

Dus mijn advies aan iedereen die dit leest is: Als je echt zwaar depri bent hou je dan aan het medicatiegebruik en drink er vooral geen alcohol bij (ook geen drugs bij gebruiken btw dat maakt je depressie alleen maar erger) maar probeer bij een lichte depressie het eerst op te lossen door te praten

Groetjes
  donderdag 28 februari 2008 @ 18:43:14 #33
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_57041473
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:36 schreef alex1989 het volgende:

[..]


Ik ben zelf apothekersassistent in opleiding en ik weet dat een persoon die het geneesmiddel moet slikken ook moet geloven dat het geneesmiddel werkt.
Je geest heeft namelijk een grote invloed op je lichaam waardoor met je geest een geneesmiddel niet goed zou kunnen laten werken.
Ik dacht dat dit nou net het verschil was tussen geneeskunde en homeopathie. Medicatie zou ook moeten werken als mensen er niet in geloven. Namelijjk door bepaalde reacties in het lichaam aan te gaan. Wat dit stuk echter laat zien is dat de psychiatrie alleen gunstige onderzoeken heeft gebruikt om te claimen dat ze een geneesmiddel hebben. En dat blijkt dus niet helemaal terecht aangezien ze de minder positieve onderzoeken bewust eruit hebben gelaten. Als je placebo net zo goed werkt als je medicijn deugd je medicijn dus simpelweg niet. Dan kun je mensen net zo goed naar de shamaan of Jomanda sturen. Maar jah die medicatie verdienen ze zo lekker aan. In de Spits stond gisteren dat het om 800.000 tot 1 miljoen patienten gaat in Nederland die aan deze medicatie zitten. Toch mooie inkomstenbron voor nepmedicatie. 1-0 voor de pharmaceutische industrie.

Ik hoop overigens wel dat je als apothekers assistent ook zaken leert als blind en dubbelblind proeven zodat je als apotheker geteste en significant werkende medicatie gaat verkopen inplaats van wondermiddeltjes waar het werkende bestanddeel van de mens hun geloof in de medicatie is. Moet er niet aan denken als ik in antibiotica moet gaan geloven voordat het zijn werk doet.
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
pi_57044954
Toch blijken reguliere medicijnen, ook jouw antibiotica, beter te werken als de gebruiker er vertrouwen in heeft. Net zoals grotere pillen beter werken evenals pillen die bitter smaken.
pi_57044991
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Juist.

Jammer dat die krengen zo snel worden voorgeschreven. Cognitieve gedragtherapie, zoals dawg al zegt, lijkt mij een stuk beter middel.
Dan klagen mensen weer extra over de stijging van de ziektekosten. Cognitieve gedragstherapie is veel duurder dan een receptje voorschrijven.
pi_57045084
Grappig dat velen er nu van uit gaan dat dit nu het definitieve onderzoek is op het gebied van antidepressiva is. Wetenschappers leveren nu al kritiek op dit onderzoek en ongetwijfeld zullen er studies volgen waar de uitkomsten van dit onderzoek (gedeeltelijk) weersproken zullen worden.
pi_57045242
Meer bijwerkingen dan verlichting is mijn ervaring.
Signature
pi_57045617
Ik denk dat ze ook voornamelijk een placebo effect hebben. En verder blijft het troep
Lucidity4All
pi_57046973
Natuurlijk zullen ze weer weersproken gaan worden Halinalle, en maar goed ook dat er naar alles voortdurend onderzoek gedaan blijft worden.

Maar met in het achterhoofd de macht van de farmaceutische industrie, en de bedragen die erin omgaan, en de klachten van ex-wetenschappers dat ze niet vrijuit hun uitkomsten konden publiceren....geloof ik best wel dat het allemaal lange tijd behoorlijk gekleurd is geweest, en nu misschien dan ietsje minder. Dat laatste is dan alleen maar goed.
pi_57049785
Eens, het opmerkelijke is eigenlijk dat het onderzoek, wetenschappelijk gezien, niet eens zo opzienbarend is. Aan het nut van de huidig gangbare medicatie bij mildere depressies wordt al veel langer getwijfeld.
pi_57050030
OK, dat wist ik niet. Wel interessant.
pi_57050421
Ik ben zelf tegen medicijnen en als ik om me heen kijk denk ik dat ik achteraf gezien een goede beslissing heb gemaakt ze niet te sllikken.
Even korte toelichting. Ik heb zelf borderline, weet ik nog niet zo lang, maar was echt zwaar depressief vanaf mijn 16de. Heel vaak therapie gehad, ook veel groepstherapieen, heel vaak echt slechte want in het begin dachten ze aan tienerdepressie en wilde ze me aan de medicijnen gooien, maar heb dat altijd geweigerd, omdat ik er op eigen kracht uit wilde komen.
Nu 10 jaar later voel ik me een stuk beter, heb mijn ups en downs gekend (understatement ), maar heb doordat ik het op eigen kracht heb gedaan zoveel sterker en heb zoveel meer zelfvertrouwen en ben zo trots op mezelf en woon nu zonder problemen op mezelf, ga eerdaags weer studeren en ik heb mijn stemmingswisselingen redelijk goed onder controle. Ik geloof nu in mezelf en dat is heel lang geleden dat ik dat heb kunnen zeggen.
Nu heb ik 2 vriendinnen die ik al heel lang ken en in diezelfde periode ook veel therapie hebben gehad, vaak met antidepressiva, als het dan weer beter ging moesten ze weer afbouwen en de therapeuten gaven ze weer medicijnen als het weer slechter ging. Ik merk dat zij nog net zo de weg kwijt zijn als zeker 5 jaar geleden en hun hoop hebben gevestigd op de werking van de medicijnen tijdens een terugval. Ze blijven onzeker, zijn doodsbang en worden ontzettend opgefokt als ze weer moeten gaan afbouwen.
Ze durven geen plannen te maken voor de toekomst en leven van dag tot dag.

Uiteraard kan ik dus niet uit persoonlijke ervaring vertellen of medicijnen de oplossing zijn, maar als ik naar mijn 2 lieve vriendinnen kijk (die ik uiteraard met alles probeer te helpen en waar ik gek op ben) ben ik blij dat ik ze indertijd heb geweigerd.

Denk zelf dat als mensen meteen goed worden geholpen door goede therapieen en therapeuten dat medicijnen vaak niet eens nodig zijn. Vooral bij jonge mensen.
Heb uw naaste lief
want dat ben ik - Loesje
pi_57143778
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:43 schreef vero-legata het volgende:

[..]

Ik dacht dat dit nou net het verschil was tussen geneeskunde en homeopathie. Medicatie zou ook moeten werken als mensen er niet in geloven. Namelijjk door bepaalde reacties in het lichaam aan te gaan. Wat dit stuk echter laat zien is dat de psychiatrie alleen gunstige onderzoeken heeft gebruikt om te claimen dat ze een geneesmiddel hebben. En dat blijkt dus niet helemaal terecht aangezien ze de minder positieve onderzoeken bewust eruit hebben gelaten. Als je placebo net zo goed werkt als je medicijn deugd je medicijn dus simpelweg niet. Dan kun je mensen net zo goed naar de shamaan of Jomanda sturen. Maar jah die medicatie verdienen ze zo lekker aan. In de Spits stond gisteren dat het om 800.000 tot 1 miljoen patienten gaat in Nederland die aan deze medicatie zitten. Toch mooie inkomstenbron voor nepmedicatie. 1-0 voor de pharmaceutische industrie.

Ik hoop overigens wel dat je als apothekers assistent ook zaken leert als blind en dubbelblind proeven zodat je als apotheker geteste en significant werkende medicatie gaat verkopen inplaats van wondermiddeltjes waar het werkende bestanddeel van de mens hun geloof in de medicatie is. Moet er niet aan denken als ik in antibiotica moet gaan geloven voordat het zijn werk doet.

Er zit een wezelijk verschil tussen homeopathie en geneesmiddelen die je op recept verkrijgt.
Maar het punt is dat op het moment dat je niet in het geneesmiddel geloofd je geest de werking ervan gaat blokkeren. De gnm werken dan nog wel maar vooral bij psychofarmica worden de effecten niet meer gemerkt.

O ja nog ff een leuk weetje placebo,s moeten altijd worden bereid in de apotheek want de farmaceutische industrie maakt geen placebo's meer. Hierdoor zijn placebo's dus duurder dan een algemeen genomen anti depressiva

  dinsdag 4 maart 2008 @ 10:40:31 #44
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57145269
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:12 schreef speknek het volgende:
Het zou prettig zijn als er regels zijn die publication bias tegengaan, maar het is eigenlijk ondoenlijk. Misschien moeten ook meer journals actief adverteren dat ze negatieve onderzoeksresultaten op zullen nemen.
ja dat is hetzelfde als dat de telegraaf berichtjes gaat posten over allochtonen positief in het nieuws...


De farmaceutische industrie is tegenwoordig verplcht om binnen 1 jaar na einde van een studie (die verplicht geregistreerd moet zijn... zie clinicaltrials.gov) de resultaten openbaar te maken, ook als dit negatief is.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 4 maart 2008 @ 11:01:40 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_57145564
Ja bij de medische wereld kun je zulke regels gelukkig maken, en het blijkt inderdaad wel dat het nuttig is. Ik bedoelde het meer wetenschapsbreed. Overigens is het hier natuurlijk ook nog het probleem dat er iemand actief in de niet gepubliceerde informatie moet gaan zitten spitten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 6 maart 2008 @ 18:20:38 #46
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_57202043
TT klopt niet. Moet zijn : Antidepressiva werken alleen bij depressie. (Vreemd he?)
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  donderdag 6 maart 2008 @ 19:36:44 #47
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_57203784
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:20 schreef Inekris het volgende:
TT klopt niet. Moet zijn : Antidepressiva werken alleen bij depressie. (Vreemd he?)
correct punt denk ik

die medicijnen zijn ooit voor bepaalde gevallen ontwikkeld en voor die mensen is het zeer zeker ook bewezen dat ze werken...
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  donderdag 6 maart 2008 @ 20:02:06 #48
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_57204539
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:20 schreef Inekris het volgende:
TT klopt niet. Moet zijn : Antidepressiva werken alleen bij depressie. (Vreemd he?)
TT moet zijn: Antidepressiva werken alleen bij zware depressie.

Als ik het allemaal zo lees dan...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 6 maart 2008 @ 20:22:46 #49
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_57205165
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 20:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

TT moet zijn: Antidepressiva werken alleen bij zware depressie.

Als ik het allemaal zo lees dan...
Idd, de zware toevoeging had ik vergeten
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zaterdag 8 maart 2008 @ 15:31:02 #50
798 voyeur
bemoeit zich
pi_57244198
TT moet zijn:
Antidepressiva werken iets beter dan placebo's, maar in veel gevallen niet genoeg om de dure pillen te rechtvaardigen. Alleen in ernstige gevallen werkt het duidelijk beter dan placebo's.

Dit alles volgens de normen van de Britse gezondheidszorg; geen idee wat de drempelwaarde voor werkende stof boven placebo is in Nederland.

Topicstarter Vero-Legata is trouwens scientoloog en strijdt dus tegen psychiatrie want dat is de vijand van die enge sekte (zie deze topicreeks. Dat er nu in plaats van pillen meer therapie gegeven moet worden, vindt de sekte om de een of andere reden niet erg. Zal wel niet zo doordacht zijn. Op het laatste scientology congres klonk ovationeel applaus toen de negatieve berichten over anti-depressiva getoond werden. 'Een slag in de strijd tegen de psychiatrie' werd het genoemd
Here we are now, entertain us.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')