FOK!forum / Politiek / concreet goed idee tegen de files, lees snel
Dezzzperadodinsdag 26 februari 2008 @ 10:40
Ok. Moet je zien. Er zijn al heel wat ideeen geopperd zoals meer asfalt, auto'tje nog harder pesten door de benzine prijs maar omhoog te gooien, part-time werken proberen op te leggen, gaan werken op uren dat er geen files zijn (midden in de nacht ofzo), car-poolen, nog meer auto'tje pesten door rekeningrijden in te voeren en zo heb ik geloof ik bijna alles wel gehad.


Maar nu kwam ik ineens hierop....lees mee.


Je hebt Annie, Annie woont in Utrecht en heeft een baan in Amsterdam als typemiep. dus elke dag op de ring A10 in de file, zoals zoveel andere gevallen.

Nu is er ook Truus. Truus woont in Amsterdam en werkt als typmiep voor een bedrijf in Utrecht, zij schuift dus ook elke dag gezellig aan in de rij op de ring.


Zet een website op, zoals monsterboard.nl o.i.d.
Waarop mensen hun profiel kunnen invoeren. Gegevens die van belang zijn zijn: Soort baan, salaris, woonplaats, werkplaats.

Ga daar op zoeken, en voila, typemiep Annie vindt typemiep Truus. Ze verdienen als typemiep ongeveer evenveel, de functieomschrijving is ongeveer hetzelfde dus ze kunnen allebij het typemiepwerk aan.

Dus moeten ze gewoon kunnen swappen met elkaar. Gewoon hetzelfde contract maar dan gewoon even de namen omwisselen, en voila, Annie en Truus hoeven nog maar 5 km te rijden ipv 20 km stapvoets in de file rijden.


Zelfde geldt natuurlijk voor Kantoorpik Jan en Pennelikker Kees, de ene woont in Den Haag, de ander Rotterdam, switch ze om en ze werken in de stad waar ze wonen.

En zo zijn er wel meerdere combinaties mogelijk waardoor mensen iig. dichter bij hun woonplaats gaan werken.

Dat opzich is al een verbetering.

Wie is het met me eens
FlyingFoxdinsdag 26 februari 2008 @ 10:46


Ik zie 't nog niet gebeuren.
RemcoDelftdinsdag 26 februari 2008 @ 10:57
Leuk. En dan zit je bij een baan met allemaal nieuwe collega's..... Truus had toch ook gewoon een baan in d'r omgeving kunnen zoeken?
En 20 km is nou niet bepaald veel, de overheid zou z'n taak eens moeten doen en het de burgers naar de zin maken, zorg voor voldoende asfalt als mensen behoefte hebben aan verplaatsing!
#ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 10:58
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:40 schreef Dezzzperado het volgende:


Je hebt Annie, Annie woont in Utrecht en heeft een baan in Amsterdam als typemiep. dus elke dag op de ring A10 in de file, zoals zoveel andere gevallen.

Nu is er ook Truus. Truus woont in Amsterdam en werkt als typmiep voor een bedrijf in Utrecht, zij schuift dus ook elke dag gezellig aan in de rij op de ring.


Zet een website op, zoals monsterboard.nl o.i.d.
Waarop mensen hun profiel kunnen invoeren. Gegevens die van belang zijn zijn: Soort baan, salaris, woonplaats, werkplaats.
Niet om het een of ander maar dit idee bestaat al.

http://www.werkdichterbijhuis.nl/

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2008 10:58:48 ]
Schokbrekerdinsdag 26 februari 2008 @ 11:10
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar dit idee bestaat al.

http://www.werkdichterbijhuis.nl/
het kwam me al zo bekend voor
nerd4saledinsdag 26 februari 2008 @ 11:13
Het probleem lost zich vanzelf wel op.
Als de files maar lang genoeg worden, gaan mensen zelf wel werk dichterbij huis zoeken. Zolang ze nog in de file staan, is de drukte en reistijd blijkbaar acceptabel.
BlaZdinsdag 26 februari 2008 @ 11:13
Simpel idee, maar zal nooit werken.
Tim_Gdinsdag 26 februari 2008 @ 11:22
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:13 schreef nerd4sale het volgende:
Het probleem lost zich vanzelf wel op.
Als de files maar lang genoeg worden, gaan mensen zelf wel werk dichterbij huis zoeken. Zolang ze nog in de file staan, is de drukte en reistijd blijkbaar acceptabel.
Acceptabel? of je hebt geen andere keus?

Dan ga jij natuurlijk roepen dat je altijd keus hebt maar dit werkt in de praktijk nooit natuurlijk
noveldinsdag 26 februari 2008 @ 11:30
Een, al oud, milieu-idee is om woon en werkgebieden meer te mengen. Wonen en werken. Dat houdt er ook geen rekening mee dat het werk in jouw buurt niet jouw werk hoeft te zijn.
Maar de laatste berichten zijn dat er tegenwoordig iets meer gezocht wordt naar werk in de buurt, omdat de reistijden te lang worden.
AlphaOmegadinsdag 26 februari 2008 @ 11:39
Het idee bestaat al, en daarbij wordt er al de vinger aan gehouden door reiskosten maximaal tot 30 kilometer afstand te vergoeden. Verder is het ook de bedoeling dat we nog een beetje vrij blijven in dit land. Dus we moeten ook vrij blijven in de keuze waar we willen werken en wonen. Als dat niet kan, dan is de volgende vraag, welke vrijheden moeten we nog meer opgeven?

Er zijn nog voldoende andere alternatieven.
nerd4saledinsdag 26 februari 2008 @ 11:40
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:22 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Acceptabel? of je hebt geen andere keus?
Dan ga jij natuurlijk roepen dat je altijd keus hebt maar dit werkt in de praktijk nooit natuurlijk
<roep-mode>
Je hebt altijd keus.
</roep-mode>
Ik zou niet weten waarom het in de praktijk nooit werkt.
Ik zeg niet dat iedereen werk kan vinden dat dicht(er) bij zijn huis is (of omgekeerd, een huis dicht(er) bij het werk). Maar ik denk dat zeker de helft van de dagelijkse file-rijders dat wel zou kunnen.
Als het woon-werk verkeer met slechts een klein deel af zou nemen, zijn de meeste files weg of beduidend korter.
Floripasdinsdag 26 februari 2008 @ 11:41
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:57 schreef RemcoDelft het volgende:
En 20 km is nou niet bepaald veel, de overheid zou z'n taak eens moeten doen en het de burgers naar de zin maken, zorg voor voldoende asfalt als mensen behoefte hebben aan verplaatsing!
Ik heb helemaal geen "behoefte aan verplaatsing", ik word er strontziek van. Als ik die chagrijnige koppen naast mij in de spits zie ben ik niet de enige.
oinkoink12dinsdag 26 februari 2008 @ 11:42
Dubbele laag asfalt, gewoon een extra verdieping op de drukste snelwegen
Dr.Nikitadinsdag 26 februari 2008 @ 11:47
@TS

Onmogelijk en niet realistisch, mensen zijn geen dingen die je 1 op 1 tegen elkaar kan inwisselen.
Gizmo112dinsdag 26 februari 2008 @ 12:00
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
@TS

Onmogelijk en niet realistisch, mensen zijn geen dingen die je 1 op 1 tegen elkaar kan inwisselen.
De meeste vrouwen wel
Crogadinsdag 26 februari 2008 @ 12:12
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:41 schreef Floripas het volgende:
Ik heb helemaal geen "behoefte aan verplaatsing", ik word er strontziek van. Als ik die chagrijnige koppen naast mij in de spits zie ben ik niet de enige.
waarom doe je het dan? waarom denk jij dat je geen keus hebt? waar haal je het idee vandaan dat het werk wat je nu doet zo enorm bijzonder is dat je het niet dichter bij huis kunt doen?

Iedereen die zegt "ik heb geen keus" is een slaaf van zijn eigen illusie geworden. Ik heb wel een keus. Ik heb de keus om tegen mijn baas te zeggen "zo ver ga ik niet rijden". Ik heb de keus om tegen mijn opdrachtgever te zeggen "ik begin wel om 6 uur, dat scheelt files en reistijd". En als mijn baas of mijn opdrachtgever dat niet aan staat dan zoeken ze maar iemand die, net als zovelen, slaaf is van zijn eigen illusie.
ElectricEyedinsdag 26 februari 2008 @ 12:20
Ga telewerken ........
Tim_Gdinsdag 26 februari 2008 @ 12:23
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 12:12 schreef Croga het volgende:

[..]

waarom doe je het dan? waarom denk jij dat je geen keus hebt? waar haal je het idee vandaan dat het werk wat je nu doet zo enorm bijzonder is dat je het niet dichter bij huis kunt doen?

Iedereen die zegt "ik heb geen keus" is een slaaf van zijn eigen illusie geworden. Ik heb wel een keus. Ik heb de keus om tegen mijn baas te zeggen "zo ver ga ik niet rijden". Ik heb de keus om tegen mijn opdrachtgever te zeggen "ik begin wel om 6 uur, dat scheelt files en reistijd". En als mijn baas of mijn opdrachtgever dat niet aan staat dan zoeken ze maar iemand die, net als zovelen, slaaf is van zijn eigen illusie.
Bikkel

Wanneer je in een supermarkt werkt kun je bovenstaand best doen ja. In de detachering gaat dat net iets lastiger.
pfafdinsdag 26 februari 2008 @ 12:59
Blijkbaar wilde Annie in Amsterdam werken. Dan moet ze de file's er maar bij nemen.
Fastmattidinsdag 26 februari 2008 @ 13:00
Wat is er nu concreet aan dit plan? Zijn er al websites opgericht, zijn er al werkgevers die mee willen werken, etc.
#ANONIEMdinsdag 26 februari 2008 @ 13:06
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:00 schreef Fastmatti het volgende:
Wat is er nu concreet aan dit plan? Zijn er al websites opgericht, zijn er al werkgevers die mee willen werken, etc.
Het concrete aan dit plan was dat het al enkele jaren bestaat.

Hoe succesvol het is geen idee
Floripasdinsdag 26 februari 2008 @ 13:14
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 12:12 schreef Croga het volgende:

[..]

waarom doe je het dan? waarom denk jij dat je geen keus hebt? waar haal je het idee vandaan dat het werk wat je nu doet zo enorm bijzonder is dat je het niet dichter bij huis kunt doen?

Iedereen die zegt "ik heb geen keus" is een slaaf van zijn eigen illusie geworden. Ik heb wel een keus. Ik heb de keus om tegen mijn baas te zeggen "zo ver ga ik niet rijden". Ik heb de keus om tegen mijn opdrachtgever te zeggen "ik begin wel om 6 uur, dat scheelt files en reistijd". En als mijn baas of mijn opdrachtgever dat niet aan staat dan zoeken ze maar iemand die, net als zovelen, slaaf is van zijn eigen illusie.
Ik doe specialistisch werk in Amsterdam, en ik kan het voorlopig niet betalen om daar een beetje leuk en veilig te wonen. Ik ga overigens met de trein, en ik pak meestal de eerste, maar die zit ook al vaak tjokvol.
Lord_Vetinaridinsdag 26 februari 2008 @ 13:16
Overigens bestaat er al zo'n site als de TS oppert. www.werkenindebuurt.nl of zoiets. daar kun je je baan ter ruil aanbieden voor een baan bij jou in de buurt.
nerd4saledinsdag 26 februari 2008 @ 13:40
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 12:23 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Wanneer je in een supermarkt werkt kun je bovenstaand best doen ja. In de detachering gaat dat net iets lastiger.
Juist in de detachering is het vaak geen enkel probleem om werktijden aan te passen.
Alleen durven de meeste gedetacheerden en detacheerders dat niet aan te kaarten bij de opdrachtgever, omdat ze er automatisch van uit gaan dat het toch niet kan.
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 13:41
Leuke collega's zijn belangrijk en als je van baan switched heb je misschien geen leuke collega's meer.

Dus dit gaat niet werken.

asfalt is de enige oplossing.
ethirasethdinsdag 26 februari 2008 @ 13:47
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:41 schreef JohnDope het volgende:
Leuke collega's zijn belangrijk en als je van baan switched heb je misschien geen leuke collega's meer.

Dus dit gaat niet werken.

asfalt is de enige oplossing.
Ik durf te stellen dat zelfs met een verdubbeling van het aantal wegen ze nog net zo vast staan als nu. Wat er nodig is is een mentaliteitsverandering. Schijnbaar vinden mensen het prima om in de file te staan, en zo niet ga je maar verhuizen of een andere baan zoeken. Of je werktijden aanpassen bij de baas. of thuiswerken. laat mensen eerst zelf eens wat doen aan het probleem voor ze meteen naar de overheid rennen.
Crogadinsdag 26 februari 2008 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 12:23 schreef Tim_G het volgende:
Wanneer je in een supermarkt werkt kun je bovenstaand best doen ja. In de detachering gaat dat net iets lastiger.
Sinds 1998 in de detachering. Nog nooit moeite mee gehad om het zo te doen. Nog nooit een opdrachtgever tegen gekomen die er moeilijk over deed. In de meeste gevallen zelfs met de opdracht gever kunnen regelen dat een groot deel van het werk van huis uit gedaan kan worden.

Zoals al gezegd: Mensen zijn slaaf van hun eigen illusie. Mensen houden zichzelf voor dat het voor hen niet mogelijk is zonder op zoek te gaan naar oplossingen. Zolang je niet zelf op zoek gaat naar oplossingen ben je je eigen grootste probleem.

Nederland heeft geen file probleem. Nederland heeft een inwoner probleem. De meeste Nederlanders zijn simpelweg niet bereid te zoeken naar een oplossingen voor files.
Floripasdinsdag 26 februari 2008 @ 13:48
Heel snelle en frequente openbaar vervoersverbindingen in de randstad is de beste oplossing. Meer asfalt hier aanleggen is als meer asfalt in New York aanleggen, absoluut zinloos. Mass Transit is het devies.
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik durf te stellen dat zelfs met een verdubbeling van het aantal wegen ze nog net zo vast staan als nu. Wat er nodig is is een mentaliteitsverandering. Schijnbaar vinden mensen het prima om in de file te staan, en zo niet ga je maar verhuizen of een andere baan zoeken. Of je werktijden aanpassen bij de baas. of thuiswerken. laat mensen eerst zelf eens wat doen aan het probleem voor ze meteen naar de overheid rennen.
De Burger past zich al veel te veel aan dat politieke geboefte. Het wordt nu tijd dat de politiek eens een keer wat terug doet voor de Burger.

En meer wegen, voorkomt uiteraard een hoop files.

En het openbaar vervoer is niet efficiënt, want ze zijn altijd te laat (waardoor je ook weer aansluitingen mist), het is vies in het openbaar vervoer, het is superdruk in het openbaar vervoer, als je wilt roken in het openbaar vervoer moet je altijd moeilijk doen en goed opletten dat er geen condo aankomt en werken met verborgen asbakken om zo bewijs tegen je te voorkomen (zeker als er getuigen tegen je zijn), en ze leveren je nooit direct op de bestemming af, etc etc.
ethirasethdinsdag 26 februari 2008 @ 13:55
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:48 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De Burger past zich al veel te veel aan dat politieke geboefte. Het wordt nu tijd dat de politiek eens een keer wat terug doet voor de Burger.

En meer wegen, voorkomt uiteraard een hoop files.

En het openbaar vervoer is niet efficiënt, want ze zijn altijd te laat, het is vies in het openbaar vervoer, het is superdruk in het openbaar vervoer, als je wilt roken in het openbaar vervoer moet je altijd moeilijk doen en goed opletten dat er geen condo aankomt en werken met verborgen asbakken om zo bewijs tegen je te voorkomen, en ze leveren je nooit direct op de bestemming af, etc etc.
Mensen die over "De Burger" praten zijn niet echt serieus te nemen.

En wat jij wilt is mensen een nog grotere slaaf van de overheid maken. Want waarom zou je zelf wat doen als de overheid het wel voor je gaat oplossen hè.
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 13:57
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:55 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Mensen die over "De Burger" praten zijn niet echt serieus te nemen.
Dat zeiden de politici ook jaren, vandaar dat het nu zo'n ongekend zooitje is in Nederland en de onvrede onder het Volk uit de hand begint te lopen.
quote:
En wat jij wilt is mensen een nog grotere slaaf van de overheid maken. Want waarom zou je zelf wat doen als de overheid het wel voor je gaat oplossen hè.
De overheid maakt juist van ons slaven en maakt juist problemen waar er geen problemen zijn, want dan kunnen er weer meer ambtenaren aan het werk gezet worden.
Monolithdinsdag 26 februari 2008 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:48 schreef Floripas het volgende:
Heel snelle en frequente openbaar vervoersverbindingen in de randstad is de beste oplossing. Meer asfalt hier aanleggen is als meer asfalt in New York aanleggen, absoluut zinloos. Mass Transit is het devies.
Er was onlangs nog een privaat initiatief / voorstel om een zweeftrein te laten rijden in de randstad. Met een maximumsnelheid van 430 km/u schiet dat bovendien wat meer op. Ik weet alleen niet in hoeverre dit voorstel daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
ijsbrekertjedinsdag 26 februari 2008 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:22 schreef Tim_G het volgende:
Acceptabel? of je hebt geen andere keus?

Dan ga jij natuurlijk roepen dat je altijd keus hebt maar dit werkt in de praktijk nooit natuurlijk
Ja, de file/reistijd is voor veel mensen blijkbaar nog acceptabel, want anders zouden ze wel een andere keuze maken. Die andere keuze is kennelijk nog minder aantrekkelijk dan altijd in de file staan, maar hij is er natuurlijk wel. Je kunt altijd proberen om een woning dichterbij je werk te vinden (en als je eisen maar laag genoeg zijn, lukt dat ook altijd). Of een andere baan zoeken dichterbij je huis. (Ook hier geldt hoe lager je eisen, hoe groter je kans van slagen).

Ik denk niet dat file's op deze manier op te lossen zijn, maar wel dat ze op een bepaald moment niet meer verder zullen groeien. Twee eeuwen geleden was er niemand die bij wijze van spreken in Groningen woonde en in Amsterdam werkte, want het was een dagreis. Door de sterk verkortte reistijd (trein, auto) is het nu mogelijk en zijn er mensen die het doen. Stel dat de reistijd door file oploopt tot 5 uur voor een enkele reis, dan houdt het forensen vanzelf op.
Het nadeel is alleen dat dit met zo veel ergernis gepaard zal gaan dat we het maar beter niet zo ver kunnen laten komen.
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er was onlangs nog een privaat initiatief / voorstel om een zweeftrein te laten rijden in de randstad. Met een maximumsnelheid van 430 km/u schiet dat bovendien wat meer op. Ik weet alleen niet in hoeverre dit voorstel daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
Als de Mr Beans (zoals het geval is bij de NS) de scepter zwaaien over de zweeftrein, is het een kwestie van tijd voordat die trein met 430 km/h van de baan af zweeft
Monolithdinsdag 26 februari 2008 @ 14:07
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:02 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als de Mr Beans (zoals het geval is bij de NS) de scepter zwaaien over de zweeftrein, is het een kwestie van tijd voordat die trein met 430 km/h van de baan af zweeft
Wat begreep je precies niet aan het idee van een privaat initiatief?
Crogadinsdag 26 februari 2008 @ 14:08
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:48 schreef JohnDope het volgende:
En het openbaar vervoer is niet efficiënt, want ze zijn altijd te laat (waardoor je ook weer aansluitingen mist), het is vies in het openbaar vervoer, het is superdruk in het openbaar vervoer, als je wilt roken in het openbaar vervoer moet je altijd moeilijk doen en goed opletten dat er geen condo aankomt en werken met verborgen asbakken om zo bewijs tegen je te voorkomen (zeker als er getuigen tegen je zijn), en ze leveren je nooit direct op de bestemming af, etc etc.
Openbaar vervoer slecht dit, openbaar vervoer slecht dat, maar je bent ook niet bereid te betalen voor beter. Dan is de file dus, zoals al eerder gezegd, blijkbaar nog niet erg genoeg....
Floripasdinsdag 26 februari 2008 @ 14:09
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:48 schreef JohnDope het volgende:
als je wilt roken in het openbaar vervoer moet je altijd moeilijk doen en goed opletten dat er geen condo aankomt en werken met verborgen asbakken om zo bewijs tegen je te voorkomen (zeker als er getuigen tegen je zijn)
raptorixdinsdag 26 februari 2008 @ 14:16
Gewoon alle wegen privatiseren, ben je in 1 klap van het probleem af.
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 14:17
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:08 schreef Croga het volgende:

[..]

Openbaar vervoer slecht dit, openbaar vervoer slecht dat, maar je bent ook niet bereid te betalen voor beter.
Het openbaar vervoer is al super duur. Als ze het nog duurder maken, is het zelfs rendabel om met de Hummert H1 het hele land door te cruisen.
Floripasdinsdag 26 februari 2008 @ 14:20
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:16 schreef raptorix het volgende:
Gewoon alle wegen privatiseren, ben je in 1 klap van het probleem af.
Ja, meteen voor altijd. Tolpoort op elke straathoek!
JohnDopedinsdag 26 februari 2008 @ 14:21
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:20 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, meteen voor altijd. Tolpoort op elke straathoek!
Volgens mij heb je wat gemist, want de tolpoort is allang achterhaald dmv het (kilometerheffing) BigBrotherSystem van de Stasi staat.
raptorixdinsdag 26 februari 2008 @ 14:22
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:20 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, meteen voor altijd. Tolpoort op elke straathoek!
En waarom niet? Je betaald nu ongeveer 3 keer zoveel als noodzakelijk.
Tim_Gdinsdag 26 februari 2008 @ 14:31
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:02 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Ja, de file/reistijd is voor veel mensen blijkbaar nog acceptabel, want anders zouden ze wel een andere keuze maken. Die andere keuze is kennelijk nog minder aantrekkelijk dan altijd in de file staan, maar hij is er natuurlijk wel. Je kunt altijd proberen om een woning dichterbij je werk te vinden (en als je eisen maar laag genoeg zijn, lukt dat ook altijd). Of een andere baan zoeken dichterbij je huis. (Ook hier geldt hoe lager je eisen, hoe groter je kans van slagen).
Wat nou als ik voorheen prima kon rijden en een prima baan had en een fijn huis, en nu door de files de baan nog steeds wel prima is, het huis ook maar het rijden niet meer gaat?

Dan is voor mij de enige logische oplossing om die schijtfiles eens op te lossen.

Als de overheid nu eerst een beseft dat het fileprobleem oplossen geld kost ipv dat het geld oplevert zijn wel al een hele stap verder.

en eisen laag genoeg zijn?! Ja..... dan zou ik wel in een kartonnen doos voor het kantoorpand blijven liggen. Of beter nog.........werk gewoon 24 uur per dag door. Als je nog meer van die domme oplossingen hebt?
ijsbrekertjedinsdag 26 februari 2008 @ 15:32
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:31 schreef Tim_G het volgende:
Wat nou als ik voorheen prima kon rijden en een prima baan had en een fijn huis, en nu door de files de baan nog steeds wel prima is, het huis ook maar het rijden niet meer gaat?

Dan is voor mij de enige logische oplossing om die schijtfiles eens op te lossen.
Als de overheid nu eerst een beseft dat het fileprobleem oplossen geld kost ipv dat het geld oplevert zijn wel al een hele stap verder.
Natuurlijk is dat heel erg vervelend, vooral ook omdat je er zelf zo weinig aan kunt doen. Ik begrijp heel goed dat je in zo'n geval oplossen van de file's erg belangrijk vindt. Zeker omdat je gezien hebt dat het vroeger beter kon (toen waren er minder files), dus dat geeft je het (waarschijnlijk volledig terechte) idee dat het probleem verkleind kan worden.

Ik denk dat politiek eens moet beslissen hoeveel hen aan het oplossen van de file's gelegen is. Hoeveel geld wil de overheid hieraan uitgeven en hoeveel ruimte/luchtvervuiling mag hieraan worden opgeofferd.

Als we er niet genoeg voor over hebben om de files te stoppen, dan zit er niets anders op dan ze te accepteren of te verhuizen/van baan te veranderen.
quote:
en eisen laag genoeg zijn?! Ja..... dan zou ik wel in een kartonnen doos voor het kantoorpand blijven liggen. Of beter nog.........werk gewoon 24 uur per dag door. Als je nog meer van die domme oplossingen hebt?
Ik heb toch helemaal niet gezegd dat dit een tevredenstellende oplossing van het probleem is.
Het punt is dat mensen altijd een afweging maken. Wegen de pluspunten van de baan en het huis op tegen de negatieve kanten van de reis of niet. Zo ja, dan accepteer je (vloekend) de files. Het alternatief is op zoek gaan naar een andere baan/werktijden/werkplek of huis. Een afschrikwekkend alternatief wellicht, maar dat is ook een alternatief.
Crogadinsdag 26 februari 2008 @ 16:36
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:31 schreef Tim_G het volgende:
Wat nou als ik voorheen prima kon rijden en een prima baan had en een fijn huis, en nu door de files de baan nog steeds wel prima is, het huis ook maar het rijden niet meer gaat?
Dan is voor mij de enige logische oplossing om die schijtfiles eens op te lossen.
Ik zou eens beginnen met na te denken over:
- Van baan veranderen
- Werktijden aanpassen
- Thuis werken

want files oplossen gaat zowieso nooit gebeuren. Dat leert het verleden ons: Hoeveel asphalt je er ook bij legt, er komen niet minder files.
quote:
Als de overheid nu eerst een beseft dat het fileprobleem oplossen geld kost ipv dat het geld oplevert zijn wel al een hele stap verder.
Nog zo iemand die op een ander gaat zitten wachten om zijn probleem op te lossen. Wat heb je zelf al gedaan om het op te lossen? Nou, niets dus. De overheid is niet het probleem. De files zijn niet het probleem. JIJ bent het probleem (of eigenlijk: jij bent een symptoom van het probleem)
quote:
en eisen laag genoeg zijn?! Ja..... dan zou ik wel in een kartonnen doos voor het kantoorpand blijven liggen. Of beter nog.........werk gewoon 24 uur per dag door. Als je nog meer van die domme oplossingen hebt?
Tsja, als je het in het absurde wilt trekken kom je ook nergens.
Kees22vrijdag 29 februari 2008 @ 01:36
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:48 schreef Croga het volgende:

[..]

Sinds 1998 in de detachering. Nog nooit moeite mee gehad om het zo te doen. Nog nooit een opdrachtgever tegen gekomen die er moeilijk over deed. In de meeste gevallen zelfs met de opdracht gever kunnen regelen dat een groot deel van het werk van huis uit gedaan kan worden.

Zoals al gezegd: Mensen zijn slaaf van hun eigen illusie. Mensen houden zichzelf voor dat het voor hen niet mogelijk is zonder op zoek te gaan naar oplossingen. Zolang je niet zelf op zoek gaat naar oplossingen ben je je eigen grootste probleem.

Nederland heeft geen file probleem. Nederland heeft een inwoner probleem. De meeste Nederlanders zijn simpelweg niet bereid te zoeken naar een oplossingen voor files.
Inderdaad!
En dan stemmen ze op Verdomd, die belooft de files voor hen op te lossen.
En Verdomd vraagt de mensen in het land dan om ideeën aan te dragen om de files op te lossen.
Dat zal waarachtig wel helpen.
Biancaviavrijdag 29 februari 2008 @ 01:43
Ik woon 700 meter bij mijn werk vandaan.
Sta nooit in de file!
Kees22vrijdag 29 februari 2008 @ 01:44
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:02 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Ja, de file/reistijd is voor veel mensen blijkbaar nog acceptabel, want anders zouden ze wel een andere keuze maken. Die andere keuze is kennelijk nog minder aantrekkelijk dan altijd in de file staan, maar hij is er natuurlijk wel. Je kunt altijd proberen om een woning dichterbij je werk te vinden (en als je eisen maar laag genoeg zijn, lukt dat ook altijd). Of een andere baan zoeken dichterbij je huis. (Ook hier geldt hoe lager je eisen, hoe groter je kans van slagen).

Ik denk niet dat file's op deze manier op te lossen zijn, maar wel dat ze op een bepaald moment niet meer verder zullen groeien. Twee eeuwen geleden was er niemand die bij wijze van spreken in Groningen woonde en in Amsterdam werkte, want het was een dagreis. Door de sterk verkortte reistijd (trein, auto) is het nu mogelijk en zijn er mensen die het doen. Stel dat de reistijd door file oploopt tot 5 uur voor een enkele reis, dan houdt het forensen vanzelf op.
Het nadeel is alleen dat dit met zo veel ergernis gepaard zal gaan dat we het maar beter niet zo ver kunnen laten komen.
Je eerste alinea is wat cynisch. Enige tijd geleden las ik een artikel in de Gelderlander over dit probleem. De ene geïnterviewde zat twee uur in de auto om een heel speciale klus te doen. De ander had zijn bedrijf van Utrecht naar Arnhem verhuisd, zodat zijn medewerkers tegen de file in reisden en dus geen probleem hadden. Niks lagere eisen, gewoon creatief zijn.

Waarom kunnen we het nu maar beter niet zo ver laten komen? Is onze ergernis groter of belangrijker dan die van twee eeuwen geleden?
Kees22vrijdag 29 februari 2008 @ 01:47
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 01:43 schreef Biancavia het volgende:
Ik woon 700 meter bij mijn werk vandaan.
Sta nooit in de file!
Ik kan me toch zo ergeren aan die auto's op die voorrangsweg! Dan moet ik wel twee minuten wachten voor ik over kan steken er verder kan fietsen.

Overigens leerde ik onlangs, dat de Sociale Dienst als norm 1,5 uur reistijd hanteert voor passend werk. Dus ofwel ik fiets 1,5 uur, ofwel ik bus en trein 1,5 uur ofwel ik file 1,5 uur. Per keer, dus terug ook nog eens.
Kees22vrijdag 29 februari 2008 @ 01:49
Overigens aan de orde: het is natuurlijk wel absurd dat busjes vol werknemers elkaar op de snelweg tegenkomen. Daar moet toch eenvoudig wat aan te doen zijn.
elcastelvrijdag 29 februari 2008 @ 01:57
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 01:49 schreef Kees22 het volgende:
Overigens aan de orde: het is natuurlijk wel absurd dat busjes vol werknemers elkaar op de snelweg tegenkomen. Daar moet toch eenvoudig wat aan te doen zijn.
Wat wil je eraan doen dan ? Die busjes zitten immers vol werknemers lees ik net.
Kees22vrijdag 29 februari 2008 @ 02:40
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 01:57 schreef elcastel het volgende:

[..]

Wat wil je eraan doen dan ? Die busjes zitten immers vol werknemers lees ik net.
Daar spreekt TS juist over, als ik me goed herinner.
Metselaars die van A naar B reizen en metselaars die van B naar A reizen, kunnen die niet beter op hun plaats blijven?
ijsbrekertjevrijdag 29 februari 2008 @ 10:44
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 01:44 schreef Kees22 het volgende:
Je eerste alinea is wat cynisch. Enige tijd geleden las ik een artikel in de Gelderlander over dit probleem. De ene geïnterviewde zat twee uur in de auto om een heel speciale klus te doen. De ander had zijn bedrijf van Utrecht naar Arnhem verhuisd, zodat zijn medewerkers tegen de file in reisden en dus geen probleem hadden. Niks lagere eisen, gewoon creatief zijn.
Ik ben het met je eens dat de mogelijkheden om lange reistijden voor werknemers te beperken nog lang niet zijn uitgeput. Je voorbeeld toont aan dat er uit overleg tussen werkgever en werknemer in een deel van de gevallen nog veel te halen is.

Ik wilde met de post waar je op reageert vooral aangeven dat, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, mensen altijd een alternatief hebben voor lang in de file staan. Soms zullen ze hiervoor een achteruitgang in baan of woongenot op de koop toe moeten nemen, soms zal dat niet nodig zijn. Maar niemand is (op termijn) verplicht om dagelijks lang in de file te staan.
quote:
Waarom kunnen we het nu maar beter niet zo ver laten komen? Is onze ergernis groter of belangrijker dan die van twee eeuwen geleden?
Ik denk dat het fileleed nog heel veel erger moet worden voordat de files afnemen doordat mensen ertoe overgaan om een baan dichterbij huis zoeken of voor een ander vervoersmiddel kiezen. De files zijn de afgelopen 15 jaar immers sterk toegenomen en dit heeft er alleen toe geleid dat er meer mensen langer in de file staan. Zowel de ochtend als de avondspits zijn veel langer geworden.

Als we wachten tot de wal het schip keert, dan zal er geen filevrije periode meer zijn (niet tussen de middag en niet 's avonds laat). Dan heb je dus ook last van files als je 's avonds nog vrienden of familie wilt bezoeken. Op een gegeven moment zit je dan langer in de auto, dan dat je daadwerkelijk op de plaats van bestemming bent.
Is onze ergenis dan groter of belangrijker dan die van twee eeuwen geleden?
Ik zou niet durven beweren dat onze ergernis nu belangrijker is dan die van vroeger, maar hij zal wel groter zijn. Het is namelijk veel vervelender als iets niet meer kan (in anderhalf uur van Amsterdam naar Drenthe rijden), dan als het nooit gekund heeft.
Napalmvrijdag 29 februari 2008 @ 10:56
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:13 schreef nerd4sale het volgende:
Het probleem lost zich vanzelf wel op.
Als de files maar lang (en duur) genoeg worden, gaan mensen zelf wel werk dichterbij huis zoeken. Zolang ze nog in de file staan, is de drukte en reistijd blijkbaar acceptabel.
^^

gemiddeld genomen vinden mensen 1 uur reistijd acceptabel. Dat is al jarenlang een constante. Meer asfalt of snellere verbindingen zorgen na een korte dip in reistijd enkel voor een hogere reisafstand bij gelijke reistijd.
elcastelvrijdag 29 februari 2008 @ 11:52
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 02:40 schreef Kees22 het volgende:
Daar spreekt TS juist over, als ik me goed herinner.
Metselaars die van A naar B reizen en metselaars die van B naar A reizen, kunnen die niet beter op hun plaats blijven?
Denkt ie nogsteeds dat dat gaat werken dan ?
elcastelvrijdag 29 februari 2008 @ 11:55
Mensen moeten gewoon wat flexibeler omgaan met hun werktijden. ga op kantoor ook maar ploegendienst lopen ofzo, kantooruren van 8 tot 20.
Crogavrijdag 29 februari 2008 @ 12:36
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 11:55 schreef elcastel het volgende:
Mensen moeten gewoon wat flexibeler omgaan met hun werktijden. ga op kantoor ook maar ploegendienst lopen ofzo, kantooruren van 8 tot 20.
8 uur is al veel te laat. Begin dan gewoon om een uur of 6, mischien zelfs eerder. Want als ik om 8 uur in Utrecht moet zijn vanuit Eindhoven dan is dat al niet meer in een uur te halen.

Ikzelf begin op zijn laatst om een uur of 7, liever nog een half uurtje eerder, en zelfs dan is de A2 al niet prettig meer om te rijden. Dus overleggen over thuis werken, wel zo handig. Vooral op Vrijdag.... En zo nu en dan niet naar Utrecht maar naar Tilburg kantoor. Ook dat scheelt heel wat in reistijd.
Kees22vrijdag 7 maart 2008 @ 00:18
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 10:44 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de mogelijkheden om lange reistijden voor werknemers te beperken nog lang niet zijn uitgeput. Je voorbeeld toont aan dat er uit overleg tussen werkgever en werknemer in een deel van de gevallen nog veel te halen is.

Ik wilde met de post waar je op reageert vooral aangeven dat, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, mensen altijd een alternatief hebben voor lang in de file staan. Soms zullen ze hiervoor een achteruitgang in baan of woongenot op de koop toe moeten nemen, soms zal dat niet nodig zijn. Maar niemand is (op termijn) verplicht om dagelijks lang in de file te staan.
[..]

Ik denk dat het fileleed nog heel veel erger moet worden voordat de files afnemen doordat mensen ertoe overgaan om een baan dichterbij huis zoeken of voor een ander vervoersmiddel kiezen. De files zijn de afgelopen 15 jaar immers sterk toegenomen en dit heeft er alleen toe geleid dat er meer mensen langer in de file staan. Zowel de ochtend als de avondspits zijn veel langer geworden.

Als we wachten tot de wal het schip keert, dan zal er geen filevrije periode meer zijn (niet tussen de middag en niet 's avonds laat). Dan heb je dus ook last van files als je 's avonds nog vrienden of familie wilt bezoeken. Op een gegeven moment zit je dan langer in de auto, dan dat je daadwerkelijk op de plaats van bestemming bent.
Is onze ergenis dan groter of belangrijker dan die van twee eeuwen geleden?
Ik zou niet durven beweren dat onze ergernis nu belangrijker is dan die van vroeger, maar hij zal wel groter zijn. Het is namelijk veel vervelender als iets niet meer kan (in anderhalf uur van Amsterdam naar Drenthe rijden), dan als het nooit gekund heeft.
Oh, maar dan zijn we het helemaal eens. Inclusief je laatste zin. Alleen wil ik daar dan aan toevoegen, dat die ergernis om iets wat nu niet meer kan, (of om iets wat een ander wel en ik niet kan) de vermijdbare oorzaak is van veel ellende. Maar wel begrijpelijk, inderdaad.
LXIVvrijdag 7 maart 2008 @ 08:23
Ze kunnen ook de overdrachtsbelasting afschaffen. Dan wordt verhuizen veel aantrekkelijker. Wanneer iemand met een modale woning nu verhuist betaalt hij 25.000 euro belasting. Dat verdien je niet in vier, vijf jaar netto terug. Dus gaan mensen forenzen, zeker als hij na vijf jaar wéér wordt overgeplaatst.
Revolution-NLvrijdag 7 maart 2008 @ 09:34
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik durf te stellen dat zelfs met een verdubbeling van het aantal wegen ze nog net zo vast staan als nu. Wat er nodig is is een mentaliteitsverandering. Schijnbaar vinden mensen het prima om in de file te staan, en zo niet ga je maar verhuizen of een andere baan zoeken. Of je werktijden aanpassen bij de baas. of thuiswerken. laat mensen eerst zelf eens wat doen aan het probleem voor ze meteen naar de overheid rennen.

Het is alleen een beetje jammer dat een eengezinswoning in de randstad niet meer te betalen.
Om die reden pendel ik ook iedere dag van Zeewolde naar Utrecht en terug.

Ik wil best in Nieuwegein gaan wonen oid... maar ik ga niet krom liggen voor een klein kut appartement in een pauperwijk.

Dan maar wat langer in de auto zitten,.
Revolution-NLvrijdag 7 maart 2008 @ 09:36
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 08:23 schreef LXIV het volgende:
Ze kunnen ook de overdrachtsbelasting afschaffen. Dan wordt verhuizen veel aantrekkelijker. Wanneer iemand met een modale woning nu verhuist betaalt hij 25.000 euro belasting. Dat verdien je niet in vier, vijf jaar netto terug. Dus gaan mensen forenzen, zeker als hij na vijf jaar wéér wordt overgeplaatst.
Hierdoor zou er inderdaad veel meer doorstroming komen op de huizenmarkt.
Ik zie het echter niet gebeuren dat dit graai kabinet een belasting afschaft
Shreyaszaterdag 8 maart 2008 @ 03:57
Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld. Alleen een dwaas haalt het in zijn hoofd om 11 miljoen mensen tussen 07:00 - 09:00 en 16:30 - 19:00 allemaal tegelijkertijd de straat op te sturen. Ook al verbreed je alle wegen in Nederland, het fileprobleem blijft bestaan op deze manier.
Enige oplossing is extreem flexibele begin en eindtijden voor het werk. Dus beginnen tussen 07:00 en 12:00 en stoppen tussen 16:00 en 21:00.
Of mensen gewoon niet meer elke dag naar het werk laten komen, veel werk kan volgens mij ook gewoon thuis gedaan worden, zeker met de nieuwe ICT-technologie.