abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56901837
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef Moonah het volgende:

[..]

Llewella, in cola light zit toch een hoop zooi als aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen? dat is toch schijngezond?
Die dietiste had er niets over te klagen, ik heb het wel nog gevraagd. Daarbij is het ook alleen voor een glaasje in het weekend 's avonds, gewoon voor de lekker, niet voor de dagelijkse behoefte (ik drink zelf geen alcohol of koffie, dus dat enkele glaasje cola light in het weekend kan ik me dan wel veroorloven gok ik ). (En momenteel drink ik helemaal geen cola meer, staat me niet meer aan sinds ik zwanger ben). Ik zou het een peuter/kleuter ook zeker niet geven, dat komt later wel.

Overigens ook op light producten moet je oppassen, beste is dan altijd nog koolhydraten tellen om te zien of het echt wel zo light is.

Onbeperkt fruit is ook niet goed, volgens de dietiste iig niet.
Je kunt dan beter groenten en volkoren zooi eten. Fruit is ook voornamelijk zoet, en kinderen proberen 'zoet te houden', dan krijgen ze niet de kans om de smaak te ontwikkelen voor de 'minder lekkere' dingen.
En alles is lekker te maken hoor, helaas heb ik zelf een man thuis zitten die ook niet gek van groenten is, geen spinazie, geen sperciboontjes, maar als je er iets lekkers van maakt dan is het wel ineens te eten. Ik ben zelfs een keer complimenten gehad over spruitjes van m'n stiefbroertjes (die echt vrijwel alleen patat, bloemkool en knakworstjes lustten als kind).

(En ik moet zeggen, vriendlief is nog het grootste kind in huis qua eten, dat is al verandert voor een deel gezien ik gewoon vrij streng ben met de boodschappen, maar gezien zijn veelste lage bmi waarde is hij nog steeds ervan overtuigd dat hij vooral ongezond moet eten om aan te komen, heeft ie een hekel om aan tafel te eten, eet ie liever patat als groenten, en ohw, lekkere dingen, is ie helemaal weg van! Ook eet ie nauwelijks fruit, en broodje chocopasta? De pot is meteen half leeg, en ik probeer hem ook op rantsoen te zetten qua sauzen, omdat ik het vertik iedere week een nieuwe fles majo te halen, het leuke is, hij heeft ondergewicht, 65 kg @ 1,93 m. Ik probeer hem absoluut bewust te maken van z'n voorbeeld, maar bij hem komt dat pas om de hoek te kijken als die kleine er is. Ik probeer hem al jaren te overtuigen van meer koolhydraten ipv meer vet, maar hij is nog niet 100% overtuigd, wel is ie blij dat ie overgestapt is naar bruinbrood, want hij had op witbrood meer last van z'n maag. Hij eet wat de pot schaft, maar stribbelt toch nog weleens tegen. Ik vind dat zelf best jammer dat hij de overtuiging vast blijft houden dat ie ongezond moet eten om aan te komen, en ik was ervan overtuigd dat dunne mensen gezond aten en leefden, maar helaas).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:49:33 #152
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_56901853
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:35 schreef lily het volgende:
Ja maar tex, voor volwassenen geldt dat toch ook?

Mijn man kan bijvoorbeeld meer eten dan ik (in verband met dik worden). Hij gaat dan echt niet "stiekem" eten of iets lekkers nemen als ik niet thuis ben.

Of vindt je dat voor kinderen anders?

Ik vind dat kinderen best al vroeg kunnen leren dat nu eenmaal niet iedereen hetzelfde is..mits je eea maar goed uitlegt.
Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwelling
En tuurlijk kunnen ze dat op zekere hoogte wel leren, maar ik denk ook dat eten daardoor heel makkelijk een soort obsessie kan worden. Zal ook per kind verschillen uiteraard.

Wij kregen vroeger echt heel weinig snoep. Als we al wat kregen was het een droog biscuitje. Toen ik een jaar of 10 was gingen een vriendinnetje en ik tijdens de overblijf stiekem snoep kopen van mijn zakgeld. Ik heb me een tijd helemaal suf gesnoept.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56901897
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:
En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten?

eens (en niet alleen qua eten trouwens...)
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:53:33 #154
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56901962
Geweldig die suikervrije snoep!

Stop je kind lekker barstensvol met zoetstoffen

Je vergeet trouwens dat er behalve suikers nog wel andere noodzakelijke voedingsstoffen in de door jou genoemde voedingsmiddelen zitten.

En roomboter mist de Vit.D waar kinderen vaak veel te kort van komen, vandaar dat juist margarine wordt aangeraden.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:55:30 #155
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_56902007
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:46 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En wanneer leert een kind dan dat er verschil is tussen mensen en ze niet altijd gelijk op kunnen gaan qua eten? Als ze op kamers wonen, meedoen met de rest en binnen een jaar heel dik worden?
En jij denkt dat als een kind altijd het snoepen heeft moeten laten staan, maar wel broertjes en zusjes heeft zien snoepen, het als het op kamers gaat zich dan niet vol gaan vreten?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56902019
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:49 schreef texelonia het volgende:

Ik denk idd dat ik het voor kinderen anders vind. Voor volwassenen is het al moeilijk om die lekkere maar slechte dingen te laten staan. Voor een kind lijkt me dat echt een kwelling
En tuurlijk kunnen ze dat op zekere hoogte wel leren, maar ik denk ook dat eten daardoor heel makkelijk een soort obsessie kan worden. .
Ik denk juist andersom.

Gewoon open kaart spelen en niet stiekum achter de rug om het ene kind wel iets geven.
Uitleggen hoe de vork in de steel zit. Jij nu even niet want en jij mag dit nu wel want...

het leven is niet altijd eerlijk zal ik maar zeggen...
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:59:46 #157
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56902116
Bij 'stiekem' snoep geven aan het kind dat het wel mag.. krijgt dit kind ook een vertekend beeld van eten volgens mij.

Beide kinderen krijgen op die manier een verstoord beeld van snoepen en ongezond eten.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:00:58 #158
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902146
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Sowieso hoor je snoep matig te geven, en als je dan toch een bewuste keuze wilt maken, begrijp ik echt niet waarom je een kind geraffineerde suikers wil toestoppen.

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen ) en uit vis, vis en nog eens vis. En je vergeet de ei; de allerbeste en grootste vit. D bron. Hoeveel D wil je dat kind geven?
In die fantastische blue band, wat jij je kind voert elke dag zitten zoveel verzadigde vetten dat het wat mij betreft uit de handel zou moeten worden genomen. Zoiets geef je een kind niet.

Maar nogmaals; doet wat u blieft. Ik heb antwoord gegeven op een herhaaldelijk gestelde vraag.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:01:34 #159
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56902159
Dan vraag ik me toch het volgende af.
Als er een broertje of zusje bij komt, dan begrijpen de oudere kids wel dat de baby alleenmaar (moeder)melk drinkt de eerste tijd. Hoe gaat dit later niet meer op?
Hiermee bedoel ik, als ze in het begin wel begrijpen dat de verschillende kids verschillende dingen eten, dat zullen ze dat later toch ook begrijpen?

Dit trouwens in reactie op dat de kinderen al dan niet hetzelfde zouden moeten eten.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:02:39 #160
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_56902192
Ja, goed antwoord gegeven, vind ik.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:06:24 #161
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902273
Dat zowiezo...maar ik denk dat als vroeger mijn broers of zussen WEL snoep hadden gekregen en ik niet (we kregen nauwelijks snoep van mijn moeder, chips heel soms in het weekend en koekjes nooit meer dan 1 per dag) ik heel kwaad was geworden.
Kinderen hebben ook behoefte aan zoetigheid, en dan niet altijd alleen maar zoetheid van fruit (let op: alleen maar). En waarom is 'omdat het lekker is af en toe' ook geen goede reden? Tuurlijk wel. Als het maar niet elke dag en veel wordt. Het leren MAAT HOUDEN is heel belangrijk. Als je ze dan nooit snoep geeft, leren ze ook geen maat houden. En je leert ze (mijns inziens) maat houden door te zeggen: dit is genoeg. Niet meer geven als ze daarom vragen, maar gewoon zeggen dat het genoeg is. Ze zullen protesteren (dat doen ze bij mij weleens) maar eigenlijk is het heel snel duidelijk dat het gewoon zo is.

Ze krijgen hier bijvoorbeeld bij de maaltijd alleen water, ook 's avonds en 's nachts alleen water. Geen diksap, limonade o.i.d. De rest van de dag melk (tot het maximum per dag, waar je al snel aan zit als ze 's ochtends pap krijgen) en diksap (meestal sterk verdund, daar zit ook verschil in hoor...) of gewoon appelsap uit een pak met wat water erbij (flauw he).
En dat weten ze ook. Noa vraagt ook regelmatig om water bij het eten, niet om limonade of iets anders. Emma heeft dat een stuk minder door, maar regels zullen ze best snel oppikken. Daardoor leren ze hopelijk ook een goed voedingspatroon aan (hoewel ik volgens bepaalde mensen de kinderen natuurlijk troep te eten geef ) ...
pi_56902305
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:00 schreef SHE het volgende:

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen )
Bij een kind dat vaak en regelmatig buiten speelt, hoef je ook helemaal niet zo lichtpanisch te doen om suiker in aardappels, brood en fruit. (En dat kind kun je dus idd ook gewoon roomboter geven want qua margarine heb je absoluut gelijk...)
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56902309
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:43 schreef SHE het volgende:
- vis ( en dan geen vissticks natuurlijk , maar onbewerkte )
- vlees, matig en mager
- groenten ( zowel rauw als gekookt )
- fruit ( met mate ivm suikers ) 2 x per dag is echt de max
- goed hele granenbrood
- gewoon roomboter op brood en geen margarine. Roomboter heeft goede vetten, die voor een kind veel beter zijn dan de verzadigde vetten in margarines ( becel of light producten zijn echt uit den boze )
- eieren! je kunt ze onbeperkt geven, en vooral eigeel is een belangrijke groeibron voor kinderen
-noten, de beste bron die er is. Voor kinderen echt een fantastisch tussendoortje. Alleen niet geschikt voor peuters ivm stikgevaar
- pasta
- rijst
ha, dat is dus gewoon zoals we hier eten. Alleen dan zonder dat vreselijke suikervrije snoep en met af en toe een makkelijke dag.

Én met af en toe wat lekkers.

Want weet je, ik kom uit een milieu waar be-hoor-lijk wat nadruk werd gelegd op gezond eten. Niet zo zeer bij ons thuis, wij hadden wel af en toe snoep, maar wel bij vriendjes en vriendinnetjes.
Met diezelfde vriendjes en vriendinnetjes heb ik op de middelbare school gezeten en die gingen daar (en op verjaardagsfeestjes tijdens de lagere school) dus echt compleet los!
Terwijl wij thuis over het algemeen gewoon gezond aten met zo af en toe wat lekkers. Zoet en heel soms fris in het weekend. Heel af en toe wel een keertje naar de mac. Etc.
Ik wist als puber gewoon dat matigheid het belangrijkste is. Ik hoefde niet door te slaan.
En zo hoop ik dat het bij Ronja ook gaat zijn.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:08:35 #164
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902326
Oh even tussendoor... eieren onbeperkt geven?? ik heb altijd geleerd dat je helemaal niet zoveel eieren moet eten, dat dat helemaal niet zo gezond is. Hoe zit dat nou??
pi_56902327
Wij eten gezond vind ik. Snoepen komt hier vrijwel niet voor, en frisdrank drinken we zelf bijna nooit. De kinderen drinken wel eens een glaasje Gazeuze als ze bij opa&oma zijn maar die 1 a 2 keer per maand vind ik geen probleem.
We eten elke dag voldoende groente en fruit en zoveel mogelijk volkoren.
Sinds de jongste wat ouder is eten we ook wel eens pizza of patat als avondeten maar dat is eigenlijk een uitzondering.
Toppunt van verwennen is voor mijn jongens een bord vol spruitjes of spinazie
Saartje
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:10:25 #166
45621 Suzanna
Mama van...
pi_56902380
Hahaha Maneki, dan heb je 't toch goed gedaan!
pi_56902382
En ik geef liever iets met suiker erin dan iets met aspartaam erin.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:10:40 #168
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902386
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:08 schreef Suzanna het volgende:
Oh even tussendoor... eieren onbeperkt geven?? ik heb altijd geleerd dat je helemaal niet zoveel eieren moet eten, dat dat helemaal niet zo gezond is. Hoe zit dat nou??
het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.
Eieren mag je onbeperkt eten ( maar ook hier geldt; pas op met overdreven ei eten want ei bevat ook vetten )
Er is niets ongezonds aan een ei, al lijkt me 20 eieren per dag niet handig ivm de vetten. ( 20 eieren is 20 gr vet )
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 februari 2008 @ 11:11:32 #169
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56902409
quote:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid. Dat is bewezen en daar kan niemand aan toornen, ook in OUD niet.
Sowieso hoor je snoep matig te geven, en als je dan toch een bewuste keuze wilt maken, begrijp ik echt niet waarom je een kind geraffineerde suikers wil toestoppen.

Vitamine D haalt elk gezond kind uit de zon ( buiten spelen ) en uit vis, vis en nog eens vis. En je vergeet de ei; de allerbeste en grootste vit. D bron. Hoeveel D wil je dat kind geven?
In die fantastische blue band, wat jij je kind voert elke dag zitten zoveel verzadigde vetten dat het wat mij betreft uit de handel zou moeten worden genomen. Zoiets geef je een kind niet.

Maar nogmaals; doet wat u blieft. Ik heb antwoord gegeven op een herhaaldelijk gestelde vraag.
Waarom moet je dit steeds erbij halen? Ik begrijp dat echt niet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56902454
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:10 schreef SHE het volgende:

[..]

het is alweer enkele jaren bekend dat cholesterol en eieren dus helemaal geen issue is.
Nou, de link ADHD en suiker is ook zwaar betwist. Je brengt sommige onderzoeken leuk als feiten, maar dat zijn ze allerminst.
pi_56902495
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
En ik geef ook liever (beperkt!) suiker dan zoetstoffen.
Saartje
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:16:34 #172
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_56902510
Gaan we weer

Zoek het lekker uit, echt.
Mocht je wel in staat zijn te lezen, en dan met name wetenschappelijke publicaties, dan verwijs ik je even door naar Pubmed. U zult er een keur aan bewijsmateriaal vinden inzake eieren , zoetsoffen en suiker.
Dan ga ik nu iets zinnigers met mijn tijd doen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 22 februari 2008 @ 11:17:10 #173
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56902527
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Als we dan toch helemaal door aan het slaan zijn hier..:P letten jullie ook op de hoeveelheid E-nummers en dingen als gemodificeerd zetmeel? Ik probeer de eerste zoveel mogelijk te beperken en de tweede absoluut te vermijden.
En ik geef ook liever (beperkt!) suiker dan zoetstoffen.
mijn mams lette daar enorm op
na een enorm hyperend kind van de kleurstoffen te hebben
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_56902561
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:16 schreef SHE het volgende:
Gaan we weer

Zoek het lekker uit, echt.
Mocht je wel in staat zijn te lezen, en dan met name wetenschappelijke publicaties, dan verwijs ik je even door naar Pubmed. U zult er een keur aan bewijsmateriaal vinden inzake eieren , zoetsoffen en suiker.
Dan ga ik nu iets zinnigers met mijn tijd doen.
Ja, wij zijn dom. Vast. Dįt zal het zijn. Volgens mij heb jij nog geen twee letters op pubmed gelezen in je hele leven, maar nu ga je vast het compleet tegenovergestelde beweren, of dat je doctorandus in de voedologie bent. Je boodschap is op zich niet verkeerd, het komt er alleen nogal rot uit. En dan maakt het echt niet uit of je in OUD of PTA post, voordat je daar weer mee komt.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 11:20:05 #175
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_56902589
SHE, Ik ben het in grote lijnen best met je eens, zeker zonder onderliggende rel-toon is je betoog een stuk helderder

Maar toch even het volgende..
quote:
Met zoetstoffen is niets mis. Matig gebruik van zoetstoffen hebben geen enkel nadelig effect op de gezondheid.
Matig gebruik van suiker heeft ook geen tot zeer zeer weinig effect op de gezondheid. Het gaat met alles gewoon om het matige gebruik. Voor mijn kind dus liever een kleur/geur/smaakstof vrij snoepje MET suiker dan een snoepje bomvol zoet- en andere hulpstoffen - niet in de laatste plaats omdat hulpstoffen in het algemeen enorme allergenen zijn.
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')