UPDATEquote:Cruijff: 'Na advies zit mijn taak erop'
Hilversum - (Elfvoetbal)Johan Cruijff krijgt bij Ajax de taak om het technische gedeelte van de club te reorganiseren. Dat liet 'El Salvador' woensdagavond weten aan tafel bij de NOS. Hij wordt geen trainer, technisch directeur of voorzitter, zo zei hij.
"De ledenraad heeft mij gevraagd om het technische beleid op me te nemen. 'Ja, dat is goed', zei ik toen", liet Cruijff weten. Hij zal dat doen in aan adviserende rol op afstand, maar wel één waarin hij verantwoordelijkheid heeft. "Ik breng advies, ga zeggen: ik vind dat deze organisatie zo en zo het beste is. Daar houdt mijn taak op. Maar ik heb wel verantwoordelijkheid. Mocht het mislukken, dan ben ik verantwoordelijk. Ik heb nooit iets geroepen om vervolgens weg te lopen, zoals wel eens is gesuggereerd."
Cruijff besliste pas dinsdag om de vergadering van de ledenraad bij te wonen. "Over het algemeen wordt er tijdens zulke bijeenkomsten over mij gepraat in negatieve zin. Ik dacht laat ik ze eens verrassen", zei Cruijff. "De laatste jaren zijn bij Ajax niet geweest zoals het moet. De organisatie is niet goed. Het is mijn taak om de boel te organiseren. Natuurlijk heb ik een plan liggen, maar ik ga daar niets over zeggen."
In het rapport van Uri Coronel, die Ajax helemaal doorlichtte, kwamen twee bestuursmodellen naar voren. Eén met een sterke trainer en een minder aanwezige technisch directeur en één met een sterke technisch directeur en een minder gewichtige trainer. Cruijff kon niet zeggen welke zijn voorkeur heeft. "Ze hebben mij gevraagd de beste vorm te kiezen. Welke dat is, weet ik nog niet. Dat hangt van de personen af. Ik houd alle opties open."
Cruijff twijfelde niet toen de ledenraad hem vroeg bij te springen. In zijn column in De Telegraaf had Cruijff maandag al aangegeven dat hij het vreemd vond dat Ajax niet bij hem had aangeklopt. "Die column was provocerend, dat geef ik toe. Maar dat vond ik wel leuk. Toen Ajax het vroeg, hoefde ik niet te twijfelen. Ajax is mijn club en één van de parels van het Nederlandse voetbal. In het buitenland is het nog steeds een instituut. Het doet pijn als je dat ziet verschrompelen."
Bedoel je nou dat je zijn optreden bij ajax wil vergelijken met dat van een curator???????quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:51 schreef patrickt37 het volgende:
[..]
Idd geen officiele functie binnen Ajax. Maar dit heeft een curator in een bedrijf ook niet.
Je bent gewoon anti JC(Ajax) of je bent jaloers dat Ajax waarschijnlijk de komende jaren weer in beter vaarwater terrecht kom.
Verder discussier je op het niveau van een kleuter.
Ik neem dat puur als vergelijking.quote:Op woensdag 20 februari 2008 23:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Bedoel je nou dat je zijn optreden bij ajax wil vergelijken met dat van een curator???????
Dan heb je er toch echt weinig van begrepen, met alle respect. Wat moet Ajax nou met een curatorachtig iemand?
Een curator heeft niets met personeelsbestand en de juiste mensen op de juiste plek zetten te doen. De vergelijking slaat nergens op.quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:00 schreef patrickt37 het volgende:
[..]
Ik neem dat puur als vergelijking.
Een curator gaat ook snijden in het persooneelsbestand, en de juiste mensen op de juiste plek zetten.
Echter in een bedrijf heeft dit een finaciële reden, en bij Ajax voetbal technisch.
Dus ja, de basis principes kan je met elkaar vergelijken.
Hij wordt toch geen trainer? Hij gaat even wat vrienden en kennissen benoemen (Van Basten etc.) en dan gaat ie weer golfen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:07 schreef jorienvdherik het volgende:
ben benieuwd of er spelers komen omdat hij er zit ?
hehe dat zal best welquote:Op donderdag 21 februari 2008 00:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij wordt toch geen trainer? Hij gaat even wat vrienden en kennissen benoemen (Van Basten etc.) en dan gaat ie weer golfen.
Cruijff zit NIET bij Ajax de komende paar jaar. Hij gaat alleen een bestuur samen stellen. Verder doet hij niks en hij zal dus ook GEEN invloed hebben op de spelersgroep.quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:07 schreef jorienvdherik het volgende:
ben benieuwd of er spelers komen omdat hij er zit ?
Onbegrijpelijk adviezen afgeven die vervolgens niet worden opgevolgd en doordat ie zelf geen officiële functie krijgt kan ie ook niet ter verantwoording geroepen worden.quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:30 schreef Radegast het volgende:
Ben benieuwd wat 'ie de komende maanden gaat doen.
Dat is toch meesterlijk? Je kunt het doen, je kunt het laten en Johan laat het doen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 01:09 schreef rubbereend het volgende:
aha, het wordt dus toch gewoon een advies op veilige afstand. Anderen lanceren en als het toch weer misgaat heeft hij het iig niet zelf gedaan
dat denk ik vooralquote:Op donderdag 21 februari 2008 01:23 schreef De_Hypotheker het volgende:
"Structuur op poten zetten."
Is dat hetzelfde als wat vriendjes op de belangrijke posities benoemen
Ach met een Europese beker ben ik ook tevredenquote:Op donderdag 21 februari 2008 05:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zou het hem ooit lukken om kampioen te worden met Ajax als niet speler?
Dat zei ik dus gisteren ook al en toen werd ik keihard op de vingers getikt?quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:17 schreef toma het volgende:
[..]
Cruijff zit NIET bij Ajax de komende paar jaar. Hij gaat alleen een bestuur samen stellen. Verder doet hij niks en hij zal dus ook GEEN invloed hebben op de spelersgroep.
Had je gisteren toch beter moeten opletten, hij zei dat hij daarin wel degelijk invloed kon hebben.quote:Op donderdag 21 februari 2008 00:17 schreef toma het volgende:
[..]
Cruijff zit NIET bij Ajax de komende paar jaar. Hij gaat alleen een bestuur samen stellen. Verder doet hij niks en hij zal dus ook GEEN invloed hebben op de spelersgroep.
Precies. Wel nuttig zo'n rapport vol aanbevelingen. Om vervolgens (met alle respect) Johan Cruijff lekker eigenzinnig wat met poppetjes te laten schuiven.quote:Op donderdag 21 februari 2008 01:23 schreef De_Hypotheker het volgende:
"Structuur op poten zetten."
Is dat hetzelfde als wat vriendjes op de belangrijke posities benoemen en wat advies geven over welke spelers ze moeten kopen?
Dat is toch schitterend? Het begint allemaal met een rapport dat alles anders moet en vervolgens werkt dat hele rapport averechts omdat nu helemaal niet meer duidelijk is wie voor wat zijn verantwoordelijkheid gaat nemen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:17 schreef Veerboot het volgende:
Hoorde ik het nou overigens goed dat hij zei dat hij het hele rapport niet eens heeft gelezen?
Zo praat je niet over Cruijffquote:Op donderdag 21 februari 2008 15:40 schreef HeatWave het volgende:
Waarom zou de mening van een droploser die het over 020 heeft nog meetellen?
Ik praat over iedereen zoals ik wil lieve kleine SCHquote:
Oh, ja vrijheid van meningsdinges en zo. Dat moeten ze ook maar een afschaffenquote:Op donderdag 21 februari 2008 15:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik praat over iedereen zoals ik wil lieve kleine SCH.
Daar was ik het ook volledig mee eens. En vond ik tevens het beste voorbeeld van hoe er bij Ajax op dit moment tegen voetbal aangekeken wordt.quote:Op donderdag 21 februari 2008 16:10 schreef Crack_david het volgende:
Ik vond Cruijff zn opmerking over de datum en het tijdstip van de vergadering wel mooi.
Als voetballiefhebber wil je toch de champions league kijken, en niet vergaderen?
Zo'n terloopse opmerking die eigenlijk in 1 zin weergeeft waar het mis zit bij Ajaxquote:Op donderdag 21 februari 2008 16:10 schreef Crack_david het volgende:
Ik vond Cruijff zn opmerking over de datum en het tijdstip van de vergadering wel mooi.
Als voetballiefhebber wil je toch de champions league kijken, en niet vergaderen?
Feyenoorders die het hebben over hoop doet levenquote:Op donderdag 21 februari 2008 16:03 schreef LudoSanders het volgende:
[ afbeelding ]
Van het Feyenoord Netwerk
ja, simpele maar doeltreffende opm.quote:Op donderdag 21 februari 2008 16:10 schreef Crack_david het volgende:
Jack van Gelder?quote:Op donderdag 21 februari 2008 16:58 schreef Beschouw het volgende:
Cruijff dus tijdelijk bij Ajax om puin te ruimen. Is ook goed. Al is hij er maar één week, dan heeft dat al genoeg effect. Laat hem in die periode dat hij aan de slag is al zijn vriendjes maar op belangrijke posten zetten want noem mij eens één voetbalvriendje van Cruijff dat geen verstand van het spelletje heeft.
Nou ja, Piet Keizer zal wel weer een rol gaan vervullen en zo.quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:00 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Niet bijdehand gaan doen SCH. Ik heb het over trainers en (ex-)voetballers.
Het is maar de vraag of trainers en ex-voetballers de mensen moeten zijn die het allemaal gaan dragen daar. Ajax is nou eenmaal ook gewoon een bedrijf. Bovendien zitten er toch genoeg van die voetbaltypes, misschien moet dat even wat bijgesteld worden maar als dat de grootste verdienste van Cruijff gaat worden, vind ik het vrij mager.quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:00 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Niet bijdehand gaan doen SCH. Ik heb het over trainers en (ex-)voetballers.
Als Cruijff voor het gemak zou kiezen, was hij lekker op afstand blijven roepen. Nu steekt hij zijn nek uit en is het weer niet goed. Ook ik heb een hekel aan crisismanagers, maar als Cruijff er in slaagt zijn visie in Ajax te implanteren kan het alleen maar beter gaan dan de elllende die we de laatste tien jaar mee hebben moeten meemaken.quote:Leuk dat Cruiff dat even komt doen maar is het niet wat halfslachtig en gemakkelijk?
Waarom is succes dan verzekerd? Zijn voordeel is dat het bijna niet slechter kan maar het nadeel is dat zijn visie volstrekt ondoorgrondelijk is en ik zelf vrees dat ie misschien wel helemaal niet blijkt te bestaan. Wat is dan zijn visie volgens jou?quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:11 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Als Cruijff voor het gemak zou kiezen, was hij lekker op afstand blijven roepen. Nu steekt hij zijn nek uit en is het weer niet goed. Ook ik heb een hekel aan crisismanagers, maar als Cruijff er in slaagt zijn visie in Ajax te implanteren kan het alleen maar beter gaan dan de elllende die we de laatste tien jaar mee hebben moeten meemaken.
Zijn visie? Zoals hij vroeger bij Ajax werkte, zoals hij Barcelona liet voetballen. Moet ik nog meer open deuren intrappen?quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom is succes dan verzekerd? Zijn voordeel is dat het bijna niet slechter kan maar het nadeel is dat zijn visie volstrekt ondoorgrondelijk is en ik zelf vrees dat ie misschien wel helemaal niet blijkt te bestaan. Wat is dan zijn visie volgens jou?
OK, dat neem ik terug, want veel rek zit er in dat kort nekkie van Johan niet.quote:Ik vind 'nek uitsteken' ook iets te groot uitgedrukt eerlijk gezegd.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:38 schreef patrickt37 het volgende:
Zie bv @SCH, hoeveel energie die jongen de afgelopen 2 dagen al in Fok heeft gestoken om heel het gebeuren rond JC in een negatief daglicht te stellen, geeft mij het vermoeden dat het een beetje jaloezie is.
Toen was ie toch trainer? Dat wordt ie nu niet. Dus het is een zinloze vergelijking. En ik zie dat je het ook alweer indekt, als het hem niet lukt, is het de schuld van anderen. Ik vind het een beetje eng, de hoeveelheid krediet die Cruijff bij sommigen heeft. Ik snap het wel; het is een bepaalde generatie en anderen zien altijd wel iets in een sterke man, dat zijn meer de Fortuinisten binnen Ajax. Maar Cruijff is ook maar gewoon een mens hoor. Een feilbaar mens met erg veel gevoeligheden en enorm kwetsbaaar als het om zijn ego gaat. Als het hem niet gaat lukken, ligt het dan misschien gewoon niet aan hemzelf. Dat hij door zijn karakter niet in staat is om met sommige mensen om te gaan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 17:22 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Zijn visie? Zoals hij vroeger bij Ajax werkte, zoals hij Barcelona liet voetballen. Moet ik nog meer open deuren intrappen?
Dat is ook positief en hard nodig. En soms is er wel even iemand nodig die dat in gang zet. Ik had alleen gehoopt dat hij dan ook de volle verantwoordelijkheid zou nemen, dat had ik veel professioneler gevonden.quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:45 schreef Suijk het volgende:
Maar aan de andere kant is een totale verandering binnen Ajax gewoon nodig. Die beweging is in ieder geval in gang gezet en daar ben ik wel blij om.
Cruijff zegt toch dat je hem er op af mag rekenen?quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is ook positief en hard nodig. En soms is er wel even iemand nodig die dat in gang zet. Ik had alleen gehoopt dat hij dan ook de volle verantwoordelijkheid zou nemen, dat had ik veel professioneler gevonden.
Ja, haha. Hoe? Mocht het mis gaan, heeft ie een stadionverbod?quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:52 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Cruijff zegt toch dat je hem er op af mag rekenen?
Wat houdt dat in?quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:52 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Cruijff zegt toch dat je hem er op af mag rekenen?
Dat sommige mensen sceptisch zijn is hun goed recht. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Eindelijk gaat de bezem door de zwijnenstal. Te lang is er al te veel mis bij Ajax.quote:Op donderdag 21 februari 2008 18:55 schreef Suijk het volgende:
[..]
Ja, haha. Hoe? Mocht het mis gaan, heeft ie een stadionverbod?
Ik vind dat je veel te grote woorden gebruikt die nergens op slaan. Cruijff is er al onnoemelijk lang bij betrokken en dan ook onderdeel van die zwijnenstal. Het is echt onzin om te doen alsof hij nu ineens van buitenaf komt om de boel eens op te schonen. Ik vind die grootheidswaanzin van Cruijff een beetje verdrietig alhoewel ik er ook wel weer om kan lachen. Het kan best zijn dat hij zinvolle dingen gaat doen maar dat hele Verlosser-concept vind ik als buitenstaander echt hilarisch.quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:00 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Dat sommige mensen sceptisch zijn is hun goed recht. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Eindelijk gaat de bezem door de zwijnenstal. Te lang is er al te veel mis bij Ajax.
Precies, bij mij heerst ook een gevoel van opluchting. Eindelijk weer terug naar de basis.quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:00 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Dat sommige mensen sceptisch zijn is hun goed recht. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Eindelijk gaat de bezem door de zwijnenstal. Te lang is er al te veel mis bij Ajax.
Aandeelhouders waarde cre-eren?quote:Op donderdag 21 februari 2008 20:33 schreef Urquhart het volgende:
Eindelijk weer terug naar de basis.
Daar ben ik het mee eens. Nu wordt de ultieme joker ingezet, de combinatie Cruijff - Van Basten. Als dat niet lukt is er nauwelijks alternatief meer. Misschien een Guus Geluk maar of die daar nog zin in heeft...quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:23 schreef Urquhart het volgende:
En mocht Cruijff het daadwerkelijk niet lukken om een ander Ajax op poten te brengen, dan kun je de boel net zo goed opdoeken.
jij niet dan?quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:19 schreef the_legend_killer het volgende:
Wie neemt Cruijff op vandaag nog serieus ?
Tonny!quote:Op vrijdag 22 februari 2008 02:01 schreef rubbereend het volgende:
Misschien kunnen we alvast een lijstje van te verwachten vrienden posten.
Van Basten is al vrij zeker.
Keizer technisch directeur?
En wie namens hem in de RvC?
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 02:11 schreef Parafernalia het volgende:
Cruijff
de meest overschatte Nederlander
Nee, moeten we hem tussen/onder/voor/achter/naast vandaag serieus nemen dan??quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:19 schreef the_legend_killer het volgende:
Wie neemt Cruijff op vandaag nog serieus ?
Het huidige bestuur ook niet, dus kan alleen maar beter gaan.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:24 schreef eriksd het volgende:
Is het nou niet wat overdreven om maar meteen te roepen dat het nu allemaal wel goed zal komen? Hij weet weliswaar veel van voetbal, maar er zal toch ook een soort zakelijk inzicht bij komen kijken, en met alle respect: ik weet niet of hij daar nou de juiste persoon voor is
quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:00 schreef Beschouw het volgende:
[..]
De combinatie "zwijnenstal " en "Cruijffs zakelijk inzicht" zijn in het verleden een desastreuse combinatie gebleken.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:24 schreef eriksd het volgende:
Is het nou niet wat overdreven om maar meteen te roepen dat het nu allemaal wel goed zal komen? Hij weet weliswaar veel van voetbal, maar er zal toch ook een soort zakelijk inzicht bij komen kijken, en met alle respect: ik weet niet of hij daar nou de juiste persoon voor is
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
[..]
De combinatie "zwijnenstal " en "Cruijffs zakelijk inzicht" zijn in het verleden een desastreuse combinatie gebleken.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 08:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, moeten we hem tussen/onder/voor/achter/naast vandaag serieus nemen dan??
Slecht he. De beste Nederlandse speler ooit en dan nog zoveel gasten die zijn naam niet kunnen spellenquote:Op vrijdag 22 februari 2008 09:11 schreef PizzaSalami het volgende:
Knap hoeveel mensen zijn naam nog verkeerd spellen.
quote:EVEN GEEN CONFLICTEN MEER
BARCELONA, maandag
Ajax is in rustiger vaarwater beland. Dat is voor mij de grootste winst van de afgelopen week. Er is weer een situatie gecreëerd waarin we ons kunnen focussen op de twee zaken waar de club voor staat: goed voetbal en resultaat. Daarom is het een prima zaak geweest om zo snel al een trainer vast te leggen, die daartoe in staat is.
Ook daarbij kan het geen kwaad, dat de boel in het midden blijft staan. Dat Van Basten naar Ajax is gekomen, was door de huidige directie al zo in gang gezet, dat ik een kant-en-klare situatie op m’n bord kreeg. Ik moest eigenlijk alleen maar aangeven of ik het er wel of niet mee eens was.
Dat ben ik dus en wel om diverse redenen. Wat sommige critici in Nederland er ook van vinden; in de wereld staat de naam van Marco van Basten voor voetbal én kwaliteit. Een intelligente man, die weet wat er van spelers aan de top wordt gevraagd. Iemand die straks ook primair in het belang van Ajax denkt.
Wat dat betreft, is het eerste deel van de opdracht die ik dinsdagavond van de ledenraad kreeg, dus goed ingevuld. Want voor alle duidelijkheid, de drie belangrijkste functies binnen Ajax zijn voor mij die van hoofdtrainer, hoofdopleidingen en hoofdscouting. Ook vanwege de trajecten die vanuit hun posities tot diep in de vereniging lopen. Als die drie goed met elkaar functioneren, dan werkt dat automatisch door naar de rest binnen de club. Nu de nieuwe hoofdtrainer is benoemd, kan ik de komende tijd dus rustig de andere functies tegen het licht gaan houden.
Zoals ik al aangegeven heb, moet nu vooral de eenheid en rust worden bewaard binnen heel Ajax. Tijdens de ledenraad kon ik moeilijk inschatten in hoeverre Ajax momenteel een verdeelde club is. Ik heb niet veel ervaring met vergaderen en dan is het extra moeilijk om te bepalen of dingen zijn zoals ze gezegd worden. Wel werd me duidelijk, dat de onderlinge samenwerking niet bepaald optimaal is geweest.
Wat me dinsdag nog het meeste opviel, was dat naar aanleiding van een rapport waarin het beleid van de afgelopen tien jaar beoordeeld moest worden, de kortst zittende directeur bij Ajax de grootste boosdoener is.
Maar goed, de discussie hierover is nu even niet relevant. Ik heb al aangegeven dat de belangrijkste winst van de afgelopen week is geweest dat het in één klap weer rustig binnen en rond Ajax is geworden. Dat proces mag niet meer worden verstoord. Iedere Ajacied is dat nu verplicht aan trainer Adrie Koster en zijn spelers. Zij verdienen het dat de komende twee maanden alles achter het eerste elftal gaat staan, om zo te zorgen dat Ajax in september wél aan de Champions League mee gaat doen.
Alleen dát telt nu.
Alle conflicten die er nog zijn, staan dus even niet in verhouding tot het huidige belang van het eerste elftal. Bovendien weet iedereen eind april al waar we sportief aan toe zijn en dan is er nog tijd zat om allerlei beslissingen te nemen.
quote:Johan Cruijff geeft Ajax-opdracht terug
EREDIVISIE
AMSTERDAM (ANP) - Johan Cruijff heeft geen trek meer in een functie als hervormer van het technische beleid bij Ajax. De legendarische nummer 14 liet vrijdag in een persverklaring weten dat hij zijn recente opdracht van de ledenraad teruggeeft.
Volgens Cruijff is tussen hem en de nieuwe technische staf onder leiding van Marco van Basten, die komende zomer aantreedt in de ArenA, verschil van inzicht gerezen over de manier waarop dit moet worden uitgevoerd.
quote:Cruijff geeft Ajax opdracht terug
Johan Cruijff geeft Ajax de opdracht terug die hij als uitvloeisel van het rapport van de commissie Coronel van de ledenraad had gekregen.
Cruijff zou het technisch beleid van de club tegen het licht houden en met een nieuwe opzet komen. Tussen Cruijff en de technische staf (na het EK geleid door Marco van Basten) blijkt verschil van inzicht te zijn gerezen over de koers.
Cruijff:"Omdat ik de jeugdopleiding snel op het niveau wil hebben dat bij Ajax hoort, moet er drastich ingegrepen worden. Ik heb daarvoor een duidelijk omlijnd plan gemaakt, maar mijn visie wordt niet gedeeld door degenen die het moeten uitvoeren." (later meer)
bron: NOS.nl
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |