'Kabinet handelt in strijd met mensenrechten' 'Politie bij database vingerafdruk'
De Nederlander levert, als het aan het kabinet ligt, opnieuw een stuk privacy in. Dit keer de vingerafdruk.
Wetsvoorstel
Het kabinet is bezig met een wetsvoorstel dat politie en justitie toegang geeft tot de vingerafdrukken van alle Nederlanders. Vanaf medio volgend moet iedereen die een ID-kaart of een paspoort moet halen, naast een gezichtsscan ook zijn vingerafdrukken afstaan. Openstellen
RTL Nieuws heeft nu ontdekt dat het kabinet de databank met de vingerafdrukken wil openstellen voor politie en justitie. Dat zou dan leiden tot een veel groter aantal opgeloste misdrijven. In het bestaande systeem mogen alleen de vingerafdrukken van criminelen en asielzoekers worden opgeslagen. Bij voorbaat verdachte
Het wetsvoorstel betekent een ingrijpende stap in de Nederlandse juridische regelgeving. Het fundament onder het Nederlandse strafrecht is dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Door de vingerafdrukken van iedereen op te slaan voor misdaadonderzoek, wordt in feite elke Nederlander bij voorbaat verdachte. Het College Bescherming Persoonsgegevens vindt dat te ver gaan, en zegt dat het kabinet in strijd handelt met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Uniek in Europa
Binnen Europa is er geen enkel land dat justitie toegang geeft tot de vingerafdrukken van alle inwoners. Toch lijkt in de Nederlandse Tweede Kamer op dit moment een meerderheid voorstander te zijn van het wetsvoorstel.
En jahoor, onder het mom van criminaliteit wil het kabinet nog meer privacy indammen. Benieuwd wanneer ze komen met een verplichte chip bij elke inwoner. Allemaal onder het mom van veiligheid en criminaliteitsbestrijding natuurlijk.
Ik mag hopen dat dit idiote plan geen doorgang kan vinden, ik voel er helemaal niks voor om mijn vingerafdrukken aan de overheid te geven. Ik heb geen enkel vertrouwen dat de overheid op een verantwoorde wijze met deze data kan omgaan.
[ Bericht 4% gewijzigd door remlof op 16-02-2008 18:39:54 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010. Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
Eigenlijk moet er een centraal topic komen waarin alle doorgevoerde en geplande wijzigingen m.b.t. privacy en vrijheid worden opgesomd van de laatste paar jaar. Wat telkens bijgewerkt wordt. Zul je versteld van staan hoeveel dat wel niet is, en het is interessant om het allemaal te weten.
Vraag mij ook af wanneer iedereen dan eindelijk gechipt wordt onder het mom van 'veiligheid' en 'gemak'.
je hebt gelijk. vooral dat laatste, de nederlandse overheid die op een verantwoorde manier met onze privacy omgaat, yeah right. stel dat op een plek van een misdrijf bent geweest, dat weten ze nu direct. en stel dan dat je verhaal een beetje verdacht is, dan wordt SBS erbij geroepen en ben je al gelynched voor je een proces hebt gehad.
Kapitein van de keuze en meester van de mogelijkheid.
Op het eerste gezicht een goed idee, en als je geen midadiger ben heb je niks te vrezen zou je zeggen, maar wordt natuurlijk een beetje naatje als ze jou vingerafdruk toevallig een keertje ergens vinden en ze houden je een paar dagen vast voor verhoor.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
Op vrijdag 15 februari 2008 20:13 schreef DroogDok het volgende: Op het eerste gezicht een goed idee, en als je geen midadiger ben heb je niks te vrezen zou je zeggen
Zo werkt het natuurlijk niet
Ik vind het ook een uiterst slechte ontwikkeling. Privacy blijft zo langzaamaan helemaal niks meer van over...
Het past mooi in het straatje van verkeersgegevens (internet/telefoon) jarenlang bewaren en het land met relatief de meeste afgeluisterde telefoons ter wereld.
Op vrijdag 15 februari 2008 19:52 schreef OldJeller het volgende: Eigenlijk moet er een centraal topic komen waarin alle doorgevoerde en geplande wijzigingen m.b.t. privacy en vrijheid worden opgesomd van de laatste paar jaar. Wat telkens bijgewerkt wordt. Zul je versteld van staan hoeveel dat wel niet is, en het is interessant om het allemaal te weten.
Vraag mij ook af wanneer iedereen dan eindelijk gechipt wordt onder het mom van 'veiligheid' en 'gemak'.
Psychopathische ontwikkeling. Ik pleit voor psychische observatie bij ministers. Schizofrenen met angststoornissen horen niet aan de macht te zitten, zeer gevaarlijk.
Op welke grond denkt onze overheid de burger te mogen dwingen om deze informatie aan hen te geven? Zaken als een gelaatsscan of vingerafdrukken weiger ik eigenlijk af te staan. Wat gebeurt er eigenlijk als je weigert aan deze onzin mee te doen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 15-02-2008 21:33:06 ]
Wat mij het meest intrigeert is HOE ze het voor elkaar willen krijgen vwb de chip....moet immers toch eerst iets ernstig voor gebeuren wil Nederland dit als een betaal/paspoort/etc middel gaan gebruiken.....
Op vrijdag 15 februari 2008 21:23 schreef Nosh het volgende: Ongelooflijk. En nog ongelooflijker is dat het hele 'als je niks te verbergen hebt, heb je niks te vrezen'-argument al voorbij gekomen is.
Op vrijdag 15 februari 2008 21:23 schreef Nosh het volgende: Ongelooflijk. En nog ongelooflijker is dat het hele 'als je niks te verbergen hebt, heb je niks te vrezen'-argument al voorbij gekomen is.
Een of andere CDA-josti (van Haersma Buma om precies te zijn) sprak op het NOS-Journaal er over dat het juist de wil is van 'de Nederlander' dat criminaliteit wordt aangepakt en dan men ook graag bereid is hier privacy voor op te offeren. Hij wist ook te melden dat de burger kennelijk veel vertrouwen heeft in de overheid als het gaat om haar veiligheid en privacy.
Ik vind het wel een veilig gevoel, zo'n overheid die alles en iedereen in de gaten houd. Stel dat je kind opeens verdwijnt opeens. GSM-scan: ze blijkt in Rotterdam in die en die buurt te zitten. Kun je gericht gaan zoeken. Of als er bij je ingebroken is en je reageert snel kan de politie dezelfde avond nog de dader en je privé-spullen achterhaald hebben. We hebben een democratisch gekozen overheid, dus daar kun je vertrouwen in hebben. In ieder geval meer dan in allerlei criminelen en terroristen die helemaal geen verdere scrupules hebben.
Op vrijdag 15 februari 2008 21:18 schreef roburt het volgende: waarom doen jullie daar zo moeilijk over? ze gaan toch pas in die database kijken als je verdacht bent.
bullshit, ze gaan alle gevonden vingerafdrukken op plaatsen van een misdaad vergelijken met de database. En in tegenstelling tot een beetje intelligente crimineel draagt de gemiddelde nederlander niet overal handschoenen. Hoeveel gevonden vingerafdrukken denk je dat aan de pleger van de misdaad toebehoren?