abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56265053
Misschien komt dit over als een onzin-topic. Maar ik ga het toch even proberen
serieus te brengen. Het gaat om hetvolgende:

Iedere Nederlander is zich ervan bewust dat, wanneer je de stekker in het stopcontact steekt,
er d.m.v. stroom een apparaat aan kan worden gezet. De meeste mensen weten ook om
hoeveel volt het hierbij gaat, dus niets nieuws aan de horizon.

Maar, wat gebeurd er als de stekker andersom ( op z'n kop ) in het stopcontact
doet? Is een stroomeenheid dan niet gewoon omgekeerd? Of denk ik dan te simpel.
Valt de stroom om te keren? Aangezien er 2 punten aan een stekker zitten, is dat dan \
+ en -? Of zijn ze beide bijvoorbeeld + en een stopcontact op zichzelf dan weer -?

Iemand die het me wil/kan uitleggen?
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:47:27 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56265076
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_56265098
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:47 schreef SpecialK het volgende:
Ja je denkt te simpel.
Ik plaats het niet voor niets in Wetenschap, dus verwacht een antwoord

Niet een reactie als: "Je denkt te simpel"

Dat wist ik al wel

EDIT: Ow..
pi_56265109
Je kan de stekker toch altijd 'op de kop' in het stop contact drukken.. je weet nml. meestal niet wat 'onder' of 'boven' is.
Daarnaast kunnen beide delen van de draad waaraan de stekker is verbonden fungeren als plus of min geleider, zolang de stroomkring maar gesloten is.
pi_56265181
wisselstroom. daarom maakt het eigenlijk niks uit hoe je die stekker erin steekt. stroomrichting wordt steeds omgekeerd
pi_56265247
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:51 schreef DJKJ het volgende:
wisselstroom. daarom maakt het eigenlijk niks uit hoe je die stekker erin steekt. stroomrichting wordt steeds omgekeerd
Oké, inderdaad. Nu je het zegt, dat heb ik wel gehad met Natuurkunde.
Zit ergens diep verborgen, maar LED-verlichting is toch dan eenzijdig ofzo?
Die brandt alleen wanneer er vanuit 1 kant stroom komt ofzo?

Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:55:36 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56265291
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
Kan wel. Dan knippert 'ie alleen heel erg snel. Als we er al vanuit gaan dat een LEDje het stopcontact kan overleven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:01:54 #8
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_56265426
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

zetten?
Kan wel.
Men neme een gelijkrichter (diodebrug) die de AC omzet in DC (gelijkstroom)
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_56265505
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:01 schreef MPG het volgende:

[..]

Kan wel.
Men neme een gelijkrichter (diodebrug) die de AC omzet in DC (gelijkstroom)
AC/DC Haha
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:09:31 #10
112339 MPG
pi_56265556
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:06 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

AC/DC Haha
Ja, een AC-DC converter heet dat ja
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=AC-DC+converter&btnG=Google+zoeken&meta=
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_56265575
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.

Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_56265578
het is heel simpel, het is wisselspanning.
het ene moment plus en het andere moment min

dit gaat alleen heel erg snel 50 tot 60 keer per seconde een wisseling van plus en min

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:16:40 #13
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_56265655
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:10 schreef Ridocar het volgende:
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.

Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.
2000 light years from home
pi_56265726
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:16 schreef Merkie het volgende:

[..]

Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.
het verschil tussen Ueff en Umax wou ik TS juist besparen, maar voor de rest heb je wel gelijk.
pi_56265811
Ueff en Umax is zelfs al HAVO natuurkunde stof.

Ueff=Umax/wortel(2)
pi_56265822
quote:

Maar als er retourstroom is, waarom betalen we dan voor stroom?
Wordt stroom dan niet verbruikt door apparaten ofzo? :S
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:29:40 #17
112339 MPG
pi_56265886
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Stroom wordt niet verbruikt, enkel de energie die door de stroom wordt gedragen. Zie de stroom als een fles, en de energie als water. de "heenstroom" zijn de volle flessen water, de "retourstroom" de lege flessen.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:39:10 #18
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56266036
Je kan een elektrisch netwerkje prima beschouwen als je waterleiding in huis. De druk is het aantal volts, de hoeveelheid water het aantal Amperes, de kraan kan een schakelaar zijn. Het afvoerputje is de nulleiding. Deze analogie is een heel eind door te trekken, ook voor bijv weerstanden, condensatoren etc.
pi_56266074
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.
Bij stroom is het juist de stroming van elektronen (de atoomdeeltjes die in metalen makkelijk overspringen) dat het energiebedrijf meet (en uiteindelijk ook rekent).
Er gaan dus geen elektronen verloren, er komen ook geen elektronen bij, maar juist het verplaatsen ervan wordt gezien als verbruik.
pi_56266134
Heb je ooit een stekker gezien met er op bovenkant/onderkant
............................
pi_56266587
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:42 schreef Ridocar het volgende:

[..]

het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.
Bij stroom is het juist de stroming van elektronen (de atoomdeeltjes die in metalen makkelijk overspringen) dat het energiebedrijf meet (en uiteindelijk ook rekent).
Er gaan dus geen elektronen verloren, er komen ook geen elektronen bij, maar juist het verplaatsen ervan wordt gezien als verbruik.
niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).
het feit dat er geen druk meer achter zit (oftwel nuttig gebruikt kan worden) is het zelfde als bij je stroomnet. je stroomboer levert stroom met een bepaalde lading aan huis, waar jij een deel van gebruikt. daar werkt je kWh meter in de meterkast ook op, puur het verschil in lading (zoveel A er in, zoveel A er uit -> dA x V = verbruikt vermogen)
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_56266679
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:46 schreef sander89 het volgende:
Heb je ooit een stekker gezien met er op bovenkant/onderkant
ja...

pi_56266754
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:18 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).
het feit dat er geen druk meer achter zit (oftwel nuttig gebruikt kan worden) is het zelfde als bij je stroomnet. je stroomboer levert stroom met een bepaalde lading aan huis, waar jij een deel van gebruikt. daar werkt je kWh meter in de meterkast ook op, puur het verschil in lading (zoveel A er in, zoveel A er uit -> dA x V = verbruikt vermogen)
mwha, je blijft betalen voor de hoeveelheid water, niet de hoeveelheid druk wat je eraf haalt. Het gaat om het water, niet zozeer de druk (stroom zonder of met weinig energie is nutteloos, water zonder of met weinig druk is minder nutteloos).

Het is gewoon een vrachtauto met lading waar je geen vervoerskosten betaald (uiterlijk wat wegenbelasting)
pi_56266780
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:25 schreef dynamiet het volgende:
Ueff en Umax is zelfs al HAVO natuurkunde stof.

Ueff=Umax/wortel(2)
Zeg dat niet te hard. Ik heb een keer een vierde jaars WO Elektrotechniek deze materie uitgelegd, en ja , dat terwijl ik net klaar was met 6 VWO. Een blackout zullen we maar zeggen.
pi_56266789
Als dat met stekkers kan, waarom kan het dan niet met batterijen
Verwijderd door Admin.
pi_56266819
Als je de stekker op de kop in je stopcontact steekt, dan komen er positronen uit in plaats van elektronen. Net nog geprobeerd.
pi_56266829
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:31 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Verwijderd door Admin.
pi_56266839
Pas daar maar mee op Haushofer.
pi_56266885
quote:
Wisselstroom wordt vrijwel altijd gelijk gericht in elektronica.
pi_56266942
quote:
stekker = normale lichtnet - AC (wisselstroom)
batterij = DC (continu stroom)

bij een batterij gaan de elektronen maar 1 richting uit, je hebt 1 kant met een hoge lading, die naar de andere kant wil met minder lading.
  donderdag 24 januari 2008 @ 01:44:20 #31
203688 Drijfzand
account closed
pi_56266944
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:33 schreef Haushofer het volgende:
Als je de stekker op de kop in je stopcontact steekt, dan komen er positronen uit in plaats van elektronen. Net nog geprobeerd.

Neem aan dat je electrino's bedoelt...
too much to do in the real world.
pi_56266948
Bedankt.

Nu is het wel duidelijk zo.
Verwijderd door Admin.
pi_56267029
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zeg dat niet te hard. Ik heb een keer een vierde jaars WO Elektrotechniek deze materie uitgelegd, en ja , dat terwijl ik net klaar was met 6 VWO. Een blackout zullen we maar zeggen.
Ik schrok ook wel even toen ik nota bene op een technische hogeschool een paar studenten achter me over de spanning in ampères hoorde praten.

zullen wel TBK'ers geweest zijn maar toch
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:59:05 #34
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56277376
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:55 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ik schrok ook wel even toen ik nota bene op een technische hogeschool een paar studenten achter me over de spanning in ampères hoorde praten.

zullen wel TBK'ers geweest zijn maar toch
TN-ers kunnen het niet geweest zijn
pi_56277749
Het wordt me wat duidelijker, dat scheelt

Maar wat een technische termen allemaal Wist niet dat ze bestonden haha
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:26:12 #36
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56277862
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:21 schreef Matje-1989 het volgende:
Het wordt me wat duidelijker, dat scheelt

Maar wat een technische termen allemaal Wist niet dat ze bestonden haha
Dit is het topje. Weet je dat lading gequantiseerd is?
pi_56278504
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:26 schreef Hi_flyer het volgende:
Dit is het topje. Weet je dat lading gequantiseerd is?
Dat ligt toch juist heel erg voor de hand. Omdat als maat voor e de lading van een proton/elektron is gebruikt, en is dus logischerwijs ook ondeelbaar (ja ik weet dat er elementaire deeltjes bestaan ).
pi_56279067
tering zeg..

mag ik ook even met rechten-termen gaan gooien?
pi_56279132
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 17:21 schreef Matje-1989 het volgende:
tering zeg..

mag ik ook even met rechten-termen gaan gooien?
Boef, gevangenis en kut-marokkanen, bedoel je? Die kennen we al
pi_56286442
Nou kijk met stroom uit het stopcontact zit het zo..... (laat mij het je nou eens even haarfijn uitleggen)
Onder een electrische stroom verstaan we het stromen van elektronen ( dit zijn elektrisch geladen deeltjes) door een geleider - dit is in de meeste gevallen een metaal zoals koper.
Om de elektronen in beweging te krijgen is een elektrisch spanningsverschil nodig, dit is het beste te vergelijken met een buis gevuld met water waar aan de ene kant een hogere druk staat dan aan de andere kant. De elektronen gaan dan door de geleider bewegen net zoals het water dat zou gaan doen.
Het spanningsverschil kan gemaakt worden door een batterij of een dynamo, vergelijk dit met een pomp die het water laat stromen.
Voor de elektronen is het gemakkelijk als ze terug kunnen keren naar de plaats waar ze vandaan gekomen zijn, we spreken dan van een stroomkring.
In het watervoorbeeld gebeurt hetzelfde bij een cv installatie hier stroomt het water ook in een kringetje rond.
Willen we de elektronen goed energie laten overdragen dan moeten ze in het verbruiksapparaat een spanningsval ondergaan, dit houdt in dat inplaats van een zetje te krijgen ze nu ergens een zetje aan geven.
In het watervoorbeeld kun je dit vergelijken met een hydraulische motor waarmee bijvoorbeeld een graafmachine in beweging wordt gezet.
Passeren de elektronen een weerstand dan wordt die heet, dit wordt toegepast in een straalkachel.
Ook kun je een elektromotor laten draaien, hierbij wordt gebruik gemaakt van de eigenschap dat een elektrische stroom een magneetveld opwekt.
Al deze principes werken bij gelijkstroom en bij wisselstroom, dat we wisselstroom gebruiken heeft alleen te maken met het feit dat er dan minder verliezen zijn bij het transport over grote afstanden.
We betalen alleen voor de energie die we ontvangen. De elektronen zijn gratis, die sturen we trouwens allemaal netjes weer terug, ze gaan in een kringetje weet je nog wel?
pi_56286984
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:12 schreef Schonedal het volgende:
dat we wisselstroom gebruiken heeft alleen te maken met het feit dat er dan minder verliezen zijn bij het transport over grote afstanden.
Dat we wisselstroom gebruiken is ook omdat draaistroom zo ongelooflijk praktisch is.
pi_56287447
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:29 schreef mcDavid het volgende:
Dat we wisselstroom gebruiken is ook omdat draaistroom zo ongelooflijk praktisch is.
Draaistroom is toch een driefasenspanning? Is wisselstroom uit het stopcontact niet een eenfasespanning? Nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Driefasenspanning:
pi_56287610
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:46 schreef Matje-1989 het volgende:
Misschien komt dit over als een onzin-topic. Maar ik ga het toch even proberen
serieus te brengen. Het gaat om hetvolgende:

Iedere Nederlander is zich ervan bewust dat, wanneer je de stekker in het stopcontact steekt,
er d.m.v. stroom een apparaat aan kan worden gezet. De meeste mensen weten ook om
hoeveel volt het hierbij gaat, dus niets nieuws aan de horizon.

Maar, wat gebeurd er als de stekker andersom ( op z'n kop ) in het stopcontact
doet? Is een stroomeenheid dan niet gewoon omgekeerd? Of denk ik dan te simpel.
Valt de stroom om te keren? Aangezien er 2 punten aan een stekker zitten, is dat dan \
+ en -? Of zijn ze beide bijvoorbeeld + en een stopcontact op zichzelf dan weer -?

Iemand die het me wil/kan uitleggen?
Uit een stopcontact komt wisselstroom. Normaalgesproken is de linkerpool de fase die dus stroom levert en de rechterpool de nul die is verbonden met de aarde. Wanneer je de stekker er omgekeerd in steekt, zijn fase en nul dus omgedraaid. In de regel maakt dit echter niet uit omdat de meeste apparatuur stroom eerst gelijkricht voor het er iets mee doet. Pas wanneer je meerdere fases hebt wordt het echt belangrjk.
pi_56287716
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Draaistroom is toch een driefasenspanning? Is wisselstroom uit het stopcontact niet een eenfasespanning? Nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Driefasenspanning:
[ afbeelding ]
Stroom wordt opgewekt met drie fasen. Wat uit het stopcontact komt is één van die drie fasen.
pi_56287975
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:50 schreef Alicey het volgende:
Stroom wordt opgewekt met drie fasen. Wat uit het stopcontact komt is één van die drie fasen.
Aha, nooit geweten.
pi_56288137
krachtstroom is wel 3 fases.

door 2 fasen om te draaien draait bijvoorbeeld de richting van sommige elektro motoren.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:05:07 #47
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56288255
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:29 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Voornamelijk errug makkelijk te maken natuurlijk. Qua verlies maakt het niet heel veel uit.
pi_56288268
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

inderdaad. En 'krachtstroom' is als je twee van die fases pakt. Dan heb je 400 volt (230*wortel3) wisselspanning. (het verschil tussen die twee polen)
En draaistroom is als je fase 1+2, fase 2+3 en fase 3+1 pakt. Als je daar vervolgens 3 elektromagneten op aansluit kun je een elektromotor maken die op ieder moment exact hetzelfde koppel heeft en dus gigantisch stabiel loopt.
Hoe dat precies werkt kan ik niet zo uitleggen, maar het is redelijk eenvoudig te beredeneren aangezien die drie fases ook door een draaiende magneet zijn opgewekt.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:19:10 #49
112339 MPG
pi_56288729
quote:
Nou kijk met stroom uit het stopcontact zit het zo..... (laat mij het je nou eens even haarfijn uitleggen)
Onder een electrische stroom verstaan we het stromen van elektronen ( dit zijn elektrisch geladen deeltjes) door een geleider - dit is in de meeste gevallen een metaal zoals koper.
Om de elektronen in beweging te krijgen is een elektrisch spanningsverschil nodig, dit is het beste te vergelijken met een buis gevuld met water waar aan de ene kant een hogere druk staat dan aan de andere kant. De elektronen gaan dan door de geleider bewegen net zoals het water dat zou gaan doen.
Het spanningsverschil kan gemaakt worden door een batterij of een dynamo, vergelijk dit met een pomp die het water laat stromen.
Voor de elektronen is het gemakkelijk als ze terug kunnen keren naar de plaats waar ze vandaan gekomen zijn, we spreken dan van een stroomkring.
In het watervoorbeeld gebeurt hetzelfde bij een cv installatie hier stroomt het water ook in een kringetje rond.
Willen we de elektronen goed energie laten overdragen dan moeten ze in het verbruiksapparaat een spanningsval ondergaan, dit houdt in dat inplaats van een zetje te krijgen ze nu ergens een zetje aan geven.
In het watervoorbeeld kun je dit vergelijken met een hydraulische motor waarmee bijvoorbeeld een graafmachine in beweging wordt gezet.
Passeren de elektronen een weerstand dan wordt die heet, dit wordt toegepast in een straalkachel.
Ook kun je een elektromotor laten draaien, hierbij wordt gebruik gemaakt van de eigenschap dat een elektrische stroom een magneetveld opwekt.
Al deze principes werken bij gelijkstroom en bij wisselstroom, dat we wisselstroom gebruiken heeft alleen te maken met het feit dat er dan minder verliezen zijn bij het transport over grote afstanden.
We betalen alleen voor de energie die we ontvangen. De elektronen zijn gratis, die sturen we trouwens allemaal netjes weer terug, ze gaan in een kringetje weet je nog wel?
Even wat foutjes wegwerken:

Spanningsverschil bestaat niet. Het is OF spanning, OF potentiaalverschil.
elektronen kunnen ALLEEN bewegen in een gesloten stroomkring.
Zie verder nog het verhaal over draaistroom
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_56288933
Draaistroom is overigens ook de reden dat aan een hoogspanningsmast altijd (een veelvoud van) 3 kabels hangen.
pi_56289121
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:25 schreef mcDavid het volgende:
Draaistroom is overigens ook de reden dat aan een hoogspanningsmast altijd (een veelvoud van) 3 kabels hangen.
Komt het ook als 3-fasenspanning de meterkast binnen? Toch handig als je thuis nog eens wat professioneel gereedschap wilt gebruiken.
pi_56289200
Als je een kookplaat hebt die draait op 3-fase stroom wel, maar of het algemeen zo is dat er 3-fase stroom binnen komt weet ik niet. Ik denk het niet eigenlijk, maar hier laat ik graag experts spreken.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:39:27 #53
137975 Twpk
We are muppets
pi_56289370
quote:
De elektronen zijn gratis, die sturen we trouwens allemaal netjes weer terug, ze gaan in een kringetje weet je nog wel?
Er gaat geen enkel electron je huis in of uit De krengen halen max. 9 cm/h. Bij wisselstroom staan ze te trillen met een amplitude van +- 400 nm.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:44:25 #54
137975 Twpk
We are muppets
pi_56289531
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:05 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Voornamelijk errug makkelijk te maken natuurlijk. Qua verlies maakt het niet heel veel uit.
De verliezen is de hoofd reden dat er voor AC gekozen is. Ok, DC is bij een hoge spanning ook redelijk efficient, maar je kunt het niet ff simpel transformeren natuurlijk.
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:19 schreef MPG het volgende:

[..]

Electronen kunnen best in een niet gesloten "kring"(tis niet echt een kring meer dan :p) bewegen.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:47:02 #55
137975 Twpk
We are muppets
pi_56289597
...
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:47:23 #56
112339 MPG
pi_56289608
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:44 schreef Twpk het volgende:

[..]

De verliezen is de hoofd reden dat er voor AC gekozen is. Ok, DC is bij een hoge spanning ook redelijk efficient, maar je kunt het niet ff simpel transformeren natuurlijk.
Gemak bij opwekken en distributie was de voornaamste drijfveer. Tuurlijk waren de geringere verliezen een tweede reden
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:49:46 #57
137975 Twpk
We are muppets
pi_56289669
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:47 schreef MPG het volgende:

[..]

Gemak bij opwekken en distributie was de voornaamste drijfveer. Tuurlijk waren de geringere verliezen een tweede reden
Distributie en verliezen hebben natuurlijk erg veel met elkaar te maken
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:49:52 #58
112339 MPG
pi_56289674
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:47 schreef Twpk het volgende:

[..]

Electronen kunnen best in een niet gesloten "kring"(tis niet echt een kring meer dan :p) bewegen.
Mja, als we gaan kommaneuken. Elektronen bewegen slechts over geringe afstanden. Stroom kan echter alleen in een gesloten circuit lopen. Verder loopt de stroom alleen langs de oppervlakte van het koper (skindiepte), en gaat de energie niet door, maar LANGS de draad.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:50:28 #59
112339 MPG
pi_56289689
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:49 schreef Twpk het volgende:

[..]

Distributie en verliezen hebben natuurlijk erg veel met elkaar te maken
Gemak bij het opwekken en gemak bij de distributie handelt NIET over verliezen afaik
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_56289786
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Komt het ook als 3-fasenspanning de meterkast binnen? Toch handig als je thuis nog eens wat professioneel gereedschap wilt gebruiken.
Dat ligt er denk ik aan hoe de bekabeling onder je huis is aangelegd, maar onder de straat ligt in ieder geval gewoon drie-fasenstroom inderdaad.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:56:41 #61
137975 Twpk
We are muppets
pi_56289857
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:49 schreef MPG het volgende:

[..]

Mja, als we gaan kommaneuken. Elektronen bewegen slechts over geringe afstanden. Stroom kan echter alleen in een gesloten circuit lopen. Verder loopt de stroom alleen langs de oppervlakte van het koper (skindiepte), en gaat de energie niet door, maar LANGS de draad.
Waar zeg ik ook alweer dat stroom door de draad gaat?
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:50 schreef MPG het volgende:

[..]

Gemak bij het opwekken en gemak bij de distributie handelt NIET over verliezen afaik
De distributie wordt er niet makkelijker op als je elke 5km een centrale neer moet plempen omdat je spanning weg is.
pi_56289868
3 fasen is niet overal standaard, maar als er ooit elektrisch gekookt (zo'n mooi inbouw ding, geen 2-4 kookplaatjes die ook op de camping mee kan) is moet je het in principe hebben. tevens kan je het ook aan laten leggen door je stroomboer, maar daar hangt een redelijk prijskaartje aan...
pi_56289907
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:47 schreef MPG het volgende:

[..]

Volgens mij was het gewoon dat Tesla een grotere bek had dan Edison.
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:58:58 #64
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56289914
Als we toch gaan kommaneuken...
quote:
Verder loopt de stroom alleen langs de oppervlakte van het koper (skindiepte), en gaat de energie niet door, maar LANGS de draad.
Dat treedt op bij hogere frequenties, bij 50 Hz is je fictieve indringdiepte zo beperkt dat de stroomsterkte evenredig over het oppervlak van de geleider verdeeld wordt. Pas als je moduleert met meerder kHz-en zal het skin-effect een rol gaan spelen.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:01:39 #65
112339 MPG
pi_56289987
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:56 schreef Twpk het volgende:

[..]

Waar zeg ik ook alweer dat stroom door de draad gaat?
Niet. Maar ik dacht dat ALS ik bezig ben, dan ook maar meteen een aanvulling te doen.
quote:
[..]

De distributie wordt er niet makkelijker op als je elke 5km een centrale neer moet plempen omdat je spanning weg is.
Das ook weer zo, maar ook met HVDC zijn prima grote afstanden te halen.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:02:55 #66
137975 Twpk
We are muppets
pi_56290007
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:58 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Edison was een arrogante zak die niet tegen zijn verlies kon. Arme olifant
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:03:09 #67
112339 MPG
pi_56290012
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:58 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat is nog een derde goede reden ja
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:58 schreef Hi_flyer het volgende:
Als we toch gaan kommaneuken...
[..]

Dat treedt op bij hogere frequenties, bij 50 Hz is je fictieve indringdiepte zo beperkt dat de stroomsterkte evenredig over het oppervlak van de geleider verdeeld wordt. Pas als je moduleert met meerder kHz-en zal het skin-effect een rol gaan spelen.
Correct, al blijft het tweede deel van mijn zin staan.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:04:36 #68
203688 Drijfzand
account closed
pi_56290025
-nevermind, reeds gezegd-
too much to do in the real world.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:06:00 #69
112339 MPG
pi_56290038
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 00:04 schreef Drijfzand het volgende:

[..]

Volgens mij is het skineffect enkel van toepassing bij hoge frequenties.
Bij lage frequenties treedt het wel op, maar is het dermate irrelevant dat het verwaarloosd wordt.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_56291536
quote:

[..]

En in een graafmachine zit geen water (naja, misschien als ruitensproeivloeistof...)
pi_56309166
quote:

[..]

Nou, nou, gaan we katten?
Wil ik het in eenvoudige woorden uitleggen - ik heb jaren aan het VMBO gestaan- weet iemand het weer lekker moeilijk te maken.
Spanningsverschil of potentiaalverschil is krek eender.
Elektronen bewegen ook zonder dat er van een stroomkring sprake is, heb je nooit een bliksem gezien?
Ik wou mijn betoog nog even aanvullen, elektronen krijgen een duwtje als ze een spanningsvergroting doorlopen zoals in een batterij en geven een duwtje bij een spanningsval zoals in een weerstand.
In een stroomkring is de som van de spanningsverschillen altijd nul.
Hierbij moet nog opgemerkt worden dat elektronen een negatieve lading hebben, hierdoor ontstaan eindeloze problemen als je de richting waarin de elektronen lopen in beschouwing neemt:
De stroom gaat van plus naar min.
De elektronen gaan van min naar plus.
pi_56310334
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 22:00 schreef Schonedal het volgende:

[..]
Elektronen bewegen ook zonder dat er van een stroomkring sprake is, heb je nooit een bliksem gezien?
Daar is uiteindelijk ook een gesloten kring voor nodig. Of verdwijnen er electronen in het niets?
pi_56316420
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 22:47 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Daar is uiteindelijk ook een gesloten kring voor nodig. Of verdwijnen er electronen in het niets?
Een stroom is niet een stroom van elektronen wat voorbij komt Je moet het es vergelijken met een buis water: als ik een erg lange buis heb met water en die kantel ik, komt er gelijk water aan de andere kant uit. Betekent dat dat een watermolecuul gelijk van de ene kant naar de ander is gegaan ? Ik denk het niet

Net zo met stroom. Wat er bij bliksem gebeurt, is dat er een grote spanning wordt opgebouwd tussen de wolken en de aarde ( bv door wrijving van de moleculen in de lucht ). Lucht heeft een erg hoge weerstand, maar op een gegeven moment wordt de spanning zo groot dat er een stroom kan lopen tussen de wolken en de aarde ( of tussen 2 plaatsen in de lucht ). Een bliksem betekent niet een grote straal elektronen die met bijna de lichtsnelheid naar beneden schieten; die elektronen zelf bewegen amper. Het is de energie die getransporteerd wordt, en niet het elektron zelf.

Misschien is het goed om even te zeggen dat
  • Een spanning je vertelt hoeveel energie er per lading wordt meegegeven
  • Een stroom je vertelt hoeveel lading er per seconde voorbij stroomt

Als ik zeg dat er 220 volt over een weerstand staat, betekent dat dat er 220 Joule aan energie per Coulomb lading wordt getransporteerd door die weerstand. Als ik vervolgens stel dat de stroom 1 ampere is, dan zeg je dat er 1 Coulomb aan lading per seconde voorbij komt. Als ik de stroom en de spanning vermenigvuldig, weet ik hoeveel Joule er per seconde "voorbijkomt", en dat noemen we het vermogen.
  •   zaterdag 26 januari 2008 @ 12:53:53 #74
    188692 Flatline____
    Aim for the head
    pi_56317671
    quote:

Hey, interessant. Ik dacht eig dat bij AC beide leidingen iets van 120V potentiaalverschil meedragen, maar dat de fase niet ideaal verschoven / verdraaid is (geen 180 graden) zodat de Veff niet precies 2x 120V is.

Bij drie fasen is het toch ook zo dat iedere fase die 120V pulseert, maar omdat de fasen 120 graden -is ideaal 3x120=360 graden- verschoven zijn is de Veff 3x 120V = 360V.

Dacht ooit gehoord te hebben dat twee fasen aftappen van drie fasen 'draaistroom' hetzelfde is als wat in je stopcontact zit (?).
    Gone.... :')
    pi_56338844
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 22:47 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Bij een bliksemontlading gaat er een elektrische stroom lopen tussen een hogere luchtlaag en de aarde omdat er door weersinvloeden een hoge elektrische veldsterkte is opgebouwd.
    Dit is te vergelijken met het ontladen van een condensator.
    De elektronen verdwijnen dus niet maar worden verplaatst van de plaats met veel - naar weinig elektronen zodat er weer een regelmatige verdeling ontstaat.
    pi_56341060
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 12:53 schreef Flatline____ het volgende:

[..]

Hey, interessant. Ik dacht eig dat bij AC beide leidingen iets van 120V potentiaalverschil meedragen, maar dat de fase niet ideaal verschoven / verdraaid is (geen 180 graden) zodat de Veff niet precies 2x 120V is.

Bij drie fasen is het toch ook zo dat iedere fase die 120V pulseert, maar omdat de fasen 120 graden -is ideaal 3x120=360 graden- verschoven zijn is de Veff 3x 120V = 360V.

Dacht ooit gehoord te hebben dat twee fasen aftappen van drie fasen 'draaistroom' hetzelfde is als wat in je stopcontact zit (?).
    Een normale contactdoos heeft maar 1 fase nodig.
    Je hebt gelijk wat betreft het faseverschil van 120 graden ten opzichte van elkaar. In het midden van die drie fasen zit de nulleiding, deze is (nagenoeg) gelijk aan de aarde. Je moet je voorstellen dat de drie fasen in een vectortekening als volgt uitziet:

De blauwe lijnen stellen de spanning ten opzichte van Nul voor. Als men deze spanning meet is ieder van de drie fasen 230 Volt effectief. gaat men tussen de fasen onderling meten (de rode lijnen), dan krijgt men 400 Volt effectief. Een driefasenapparaat kan dus zowel op 230 Volt als op 400 volt draaien, afhankelijk van wat de machine nodig heeft. Hier is ook de term in ster (3x 230V) of driehoek (3x 400V) aansluiten duidelijk te zien.
    pi_56347262
    Het blijft lastig om mensen uit te leggen dat óndanks dat het wisselspanning is, één van de polen toch altijd nul blijft. Steek maar eens een (goed werkende!!!) spanningszoeker-schroevendraaier in het stopcontact, bij de ene pool licht hij wel op, bij de andere niet.
    pi_56349024
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 20:19 schreef mcDavid het volgende:
    Het blijft lastig om mensen uit te leggen dat óndanks dat het wisselspanning is, één van de polen toch altijd nul blijft. Steek maar eens een (goed werkende!!!) spanningszoeker-schroevendraaier in het stopcontact, bij de ene pool licht hij wel op, bij de andere niet.
    Nu heb ik zelf ook een vraag.
    Laatst raakte ik per ongeluk met mijn blote vingers de nuldraad aan, ik kreeg geen schok maar de aardlekschakelaar sloeg wel af.
    Hoe kan dat als er geen spanning op staat?
      zondag 27 januari 2008 @ 21:44:46 #79
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_56349304
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 21:33 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Nu heb ik zelf ook een vraag.
    Laatst raakte ik per ongeluk met mijn blote vingers de nuldraad aan, ik kreeg geen schok maar de aardlekschakelaar sloeg wel af.
    Hoe kan dat als er geen spanning op staat?
    Of wat ik nu ga zeggen helemaal klopt weet ik niet, maar wanneer er stroom loopt door de leidingen wordt de weerstand tussen fase en nul (ietsje) lager. Afhankelijk van de precieze plaats waar de stroom loopt en waar je de draad beetpakt kan er dus een heel klein stroompje door jouw lichaam gaan lopen. Wanneer je geaard bent (wat je doorgaans altijd wel enigszins bent) zal deze stroom weglekken naar de aarde, hetgeen de aardlekschakelaar doet uitschakelen.
    pi_56350051
    Er kan dan inderdaad een kleine stroom door je lichaam lopen. De nul is elektrisch gezien gelijk aan de aarde, maar omdat de nulleiding vlak bij de fasedraad ligt kunnen er toch inductieve en capacitieve spanningen ontstaan. Zo kan het zijn dat de spanning op de nulleiding niet helemaal nul is (wettelijk gezien mag tussen nul en aarde 12 Volt schelen) Dit kan al voldoende zijn om een aardlekschakelaar bij aanraking van de nul uit te laten schakelen.

Een aardlekschakelaar is niets anders dan een beveiligingstoestel dat de ingaande en uitgaande stroom meet (stroomkring, weet je nog?) Verschilt deze in- en uitgaande stroom meer dan 30 milliAmpere, (er gaat dan geen stroom terug door de nulleiding, maar door je lichaam) dan schakelt de aardlekschakelaar uit.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')