abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56265053
Misschien komt dit over als een onzin-topic. Maar ik ga het toch even proberen
serieus te brengen. Het gaat om hetvolgende:

Iedere Nederlander is zich ervan bewust dat, wanneer je de stekker in het stopcontact steekt,
er d.m.v. stroom een apparaat aan kan worden gezet. De meeste mensen weten ook om
hoeveel volt het hierbij gaat, dus niets nieuws aan de horizon.

Maar, wat gebeurd er als de stekker andersom ( op z'n kop ) in het stopcontact
doet? Is een stroomeenheid dan niet gewoon omgekeerd? Of denk ik dan te simpel.
Valt de stroom om te keren? Aangezien er 2 punten aan een stekker zitten, is dat dan \
+ en -? Of zijn ze beide bijvoorbeeld + en een stopcontact op zichzelf dan weer -?

Iemand die het me wil/kan uitleggen?
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:47:27 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56265076
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_56265098
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:47 schreef SpecialK het volgende:
Ja je denkt te simpel.
Ik plaats het niet voor niets in Wetenschap, dus verwacht een antwoord

Niet een reactie als: "Je denkt te simpel"

Dat wist ik al wel

EDIT: Ow..
pi_56265109
Je kan de stekker toch altijd 'op de kop' in het stop contact drukken.. je weet nml. meestal niet wat 'onder' of 'boven' is.
Daarnaast kunnen beide delen van de draad waaraan de stekker is verbonden fungeren als plus of min geleider, zolang de stroomkring maar gesloten is.
pi_56265181
wisselstroom. daarom maakt het eigenlijk niks uit hoe je die stekker erin steekt. stroomrichting wordt steeds omgekeerd
pi_56265247
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:51 schreef DJKJ het volgende:
wisselstroom. daarom maakt het eigenlijk niks uit hoe je die stekker erin steekt. stroomrichting wordt steeds omgekeerd
Oké, inderdaad. Nu je het zegt, dat heb ik wel gehad met Natuurkunde.
Zit ergens diep verborgen, maar LED-verlichting is toch dan eenzijdig ofzo?
Die brandt alleen wanneer er vanuit 1 kant stroom komt ofzo?

Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:55:36 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56265291
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
Kan wel. Dan knippert 'ie alleen heel erg snel. Als we er al vanuit gaan dat een LEDje het stopcontact kan overleven.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:01:54 #8
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_56265426
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

zetten?
Kan wel.
Men neme een gelijkrichter (diodebrug) die de AC omzet in DC (gelijkstroom)
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_56265505
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:01 schreef MPG het volgende:

[..]

Kan wel.
Men neme een gelijkrichter (diodebrug) die de AC omzet in DC (gelijkstroom)
AC/DC Haha
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:09:31 #10
112339 MPG
pi_56265556
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:06 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

AC/DC Haha
Ja, een AC-DC converter heet dat ja
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=AC-DC+converter&btnG=Google+zoeken&meta=
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_56265575
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.

Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_56265578
het is heel simpel, het is wisselspanning.
het ene moment plus en het andere moment min

dit gaat alleen heel erg snel 50 tot 60 keer per seconde een wisseling van plus en min

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
NEC TEMERE, NEC TIMIDE
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:16:40 #13
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_56265655
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:10 schreef Ridocar het volgende:
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.

Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.
2000 light years from home
pi_56265726
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:16 schreef Merkie het volgende:

[..]

Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.
het verschil tussen Ueff en Umax wou ik TS juist besparen, maar voor de rest heb je wel gelijk.
pi_56265811
Ueff en Umax is zelfs al HAVO natuurkunde stof.

Ueff=Umax/wortel(2)
pi_56265822
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:10 schreef Ridocar het volgende:

Maar als er retourstroom is, waarom betalen we dan voor stroom?
Wordt stroom dan niet verbruikt door apparaten ofzo? :S
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:29:40 #17
112339 MPG
pi_56265886
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

Stroom wordt niet verbruikt, enkel de energie die door de stroom wordt gedragen. Zie de stroom als een fles, en de energie als water. de "heenstroom" zijn de volle flessen water, de "retourstroom" de lege flessen.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  donderdag 24 januari 2008 @ 00:39:10 #18
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56266036
Je kan een elektrisch netwerkje prima beschouwen als je waterleiding in huis. De druk is het aantal volts, de hoeveelheid water het aantal Amperes, de kraan kan een schakelaar zijn. Het afvoerputje is de nulleiding. Deze analogie is een heel eind door te trekken, ook voor bijv weerstanden, condensatoren etc.
pi_56266074
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:

[..]

het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.
Bij stroom is het juist de stroming van elektronen (de atoomdeeltjes die in metalen makkelijk overspringen) dat het energiebedrijf meet (en uiteindelijk ook rekent).
Er gaan dus geen elektronen verloren, er komen ook geen elektronen bij, maar juist het verplaatsen ervan wordt gezien als verbruik.
pi_56266134
Heb je ooit een stekker gezien met er op bovenkant/onderkant
............................
pi_56266587
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:42 schreef Ridocar het volgende:

[..]

het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.
Bij stroom is het juist de stroming van elektronen (de atoomdeeltjes die in metalen makkelijk overspringen) dat het energiebedrijf meet (en uiteindelijk ook rekent).
Er gaan dus geen elektronen verloren, er komen ook geen elektronen bij, maar juist het verplaatsen ervan wordt gezien als verbruik.
niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).
het feit dat er geen druk meer achter zit (oftwel nuttig gebruikt kan worden) is het zelfde als bij je stroomnet. je stroomboer levert stroom met een bepaalde lading aan huis, waar jij een deel van gebruikt. daar werkt je kWh meter in de meterkast ook op, puur het verschil in lading (zoveel A er in, zoveel A er uit -> dA x V = verbruikt vermogen)
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_56266679
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:46 schreef sander89 het volgende:
Heb je ooit een stekker gezien met er op bovenkant/onderkant
ja...

pi_56266754
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:18 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).
het feit dat er geen druk meer achter zit (oftwel nuttig gebruikt kan worden) is het zelfde als bij je stroomnet. je stroomboer levert stroom met een bepaalde lading aan huis, waar jij een deel van gebruikt. daar werkt je kWh meter in de meterkast ook op, puur het verschil in lading (zoveel A er in, zoveel A er uit -> dA x V = verbruikt vermogen)
mwha, je blijft betalen voor de hoeveelheid water, niet de hoeveelheid druk wat je eraf haalt. Het gaat om het water, niet zozeer de druk (stroom zonder of met weinig energie is nutteloos, water zonder of met weinig druk is minder nutteloos).

Het is gewoon een vrachtauto met lading waar je geen vervoerskosten betaald (uiterlijk wat wegenbelasting)
pi_56266780
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:25 schreef dynamiet het volgende:
Ueff en Umax is zelfs al HAVO natuurkunde stof.

Ueff=Umax/wortel(2)
Zeg dat niet te hard. Ik heb een keer een vierde jaars WO Elektrotechniek deze materie uitgelegd, en ja , dat terwijl ik net klaar was met 6 VWO. Een blackout zullen we maar zeggen.
pi_56266789
Als dat met stekkers kan, waarom kan het dan niet met batterijen
Verwijderd door Admin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')