Ik plaats het niet voor niets in Wetenschap, dus verwacht een antwoordquote:Op woensdag 23 januari 2008 23:47 schreef SpecialK het volgende:
Ja je denkt te simpel.
Oké, inderdaad. Nu je het zegt, dat heb ik wel gehad met Natuurkunde.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:51 schreef DJKJ het volgende:
wisselstroom. daarom maakt het eigenlijk niks uit hoe je die stekker erin steekt. stroomrichting wordt steeds omgekeerd
Kan wel. Dan knippert 'ie alleen heel erg snel. Als we er al vanuit gaan dat een LEDje het stopcontact kan overleven.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Oké, inderdaad. Nu je het zegt, dat heb ik wel gehad met Natuurkunde.
Zit ergens diep verborgen, maar LED-verlichting is toch dan eenzijdig ofzo?
Die brandt alleen wanneer er vanuit 1 kant stroom komt ofzo?
Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
Kan wel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Oké, inderdaad. Nu je het zegt, dat heb ik wel gehad met Natuurkunde.
Zit ergens diep verborgen, maar LED-verlichting is toch dan eenzijdig ofzo?
Die brandt alleen wanneer er vanuit 1 kant stroom komt ofzo?
Wanneer dat klopt, kun je dus nooit LED-verlichting op stroom van het stopcontact
zetten?
AC/DCquote:Op donderdag 24 januari 2008 00:01 schreef MPG het volgende:
[..]
Kan wel.
Men neme een gelijkrichter (diodebrug) die de AC omzet in DC (gelijkstroom)
Ja, een AC-DC converter heet dat jaquote:
Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:10 schreef Ridocar het volgende:
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.
Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
het verschil tussen Ueff en Umax wou ik TS juist besparen, maar voor de rest heb je wel gelijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
Volgens mij is het wel wat meer dan 230 volt. Volgens mij wisselt de spanning tussen -330V en +330V, de effectieve spanning is dan 230V.
Maar als er retourstroom is, waarom betalen we dan voor stroom?quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:10 schreef Ridocar het volgende:
Eventjes in jip-en-janneketaal uitgelegd (blijkt best moeilijk voor een elektro-boer)
De stroomkring moet gesloten zijn als er stroom moet lopen, vandaar minimaal twee punten op het stopcontact. Één voor het doorgaande stroom, de ander voor de retourstroom.
De spanning (dus het aantal volt) wordt bepaald door het verschil tussen de twee contacten.
Het ene punt is altijd 0 volt. (de zogenaamde nulleiding) de ander schommelt 100 keer per seconde tussen + 230 Volt en - 230 Volt. Dit verschil is dus niet afhankelijk van andere dingen dan die twee contacten. Als de stekker dus omgedraaid wordt, blijft het verschil tussen de twee contacten 100 keer per seconde + 230 Volt en - 230 Volt.
Ik noemde 100 keer per seconde, voor de wijsneuzen onder ons, de spanning is idd 230 Volt, 50 Hz, maar de stroonrichting draait 100 keer per seconde om, 2 keer per cyclus dus
Stroom wordt niet verbruikt, enkel de energie die door de stroom wordt gedragen. Zie de stroom als een fles, en de energie als water. de "heenstroom" zijn de volle flessen water, de "retourstroom" de lege flessen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Maar als er retourstroom is, waarom betalen we dan voor stroom?
Wordt stroom dan niet verbruikt door apparaten ofzo? :S
het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:26 schreef Matje-1989 het volgende:
[..]
Maar als er retourstroom is, waarom betalen we dan voor stroom?
Wordt stroom dan niet verbruikt door apparaten ofzo? :S
niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
het is niet zoals bij water. Water verbruik je, en de waterleverancier ziet er niets van terug.
Bij stroom is het juist de stroming van elektronen (de atoomdeeltjes die in metalen makkelijk overspringen) dat het energiebedrijf meet (en uiteindelijk ook rekent).
Er gaan dus geen elektronen verloren, er komen ook geen elektronen bij, maar juist het verplaatsen ervan wordt gezien als verbruik.
ja...quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:46 schreef sander89 het volgende:
Heb je ooit een stekker gezien met er op bovenkant/onderkant
mwha, je blijft betalen voor de hoeveelheid water, niet de hoeveelheid druk wat je eraf haalt. Het gaat om het water, niet zozeer de druk (stroom zonder of met weinig energie is nutteloos, water zonder of met weinig druk is minder nutteloos).quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:18 schreef DropjesLover het volgende:
[..]
niet helemaal waar, je water komt immers ook weer terug bij de waterboer via riool/zee/moniale watersysteem (zeewater verdampt -> regen-> grondwater->waterboer).
het feit dat er geen druk meer achter zit (oftwel nuttig gebruikt kan worden) is het zelfde als bij je stroomnet. je stroomboer levert stroom met een bepaalde lading aan huis, waar jij een deel van gebruikt. daar werkt je kWh meter in de meterkast ook op, puur het verschil in lading (zoveel A er in, zoveel A er uit -> dA x V = verbruikt vermogen)
Zeg dat niet te hard. Ik heb een keer een vierde jaars WO Elektrotechniek deze materie uitgelegd, en ja , dat terwijl ik net klaar was met 6 VWO.quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:25 schreef dynamiet het volgende:
Ueff en Umax is zelfs al HAVO natuurkunde stof.
Ueff=Umax/wortel(2)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |