quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:33 schreef Haushofer het volgende:
Als je de stekker op de kop in je stopcontact steekt, dan komen er positronen uit in plaats van elektronen. Net nog geprobeerd.
Ik schrok ook wel even toen ik nota bene op een technische hogeschool een paar studenten achter me over de spanning in ampères hoorde praten.quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeg dat niet te hard. Ik heb een keer een vierde jaars WO Elektrotechniek deze materie uitgelegd, en ja , dat terwijl ik net klaar was met 6 VWO.Een blackout zullen we maar zeggen.
![]()
TN-ers kunnen het niet geweest zijnquote:Op donderdag 24 januari 2008 01:55 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik schrok ook wel even toen ik nota bene op een technische hogeschool een paar studenten achter me over de spanning in ampères hoorde praten.
zullen wel TBK'ers geweest zijn maar toch
Dit is het topje. Weet je dat lading gequantiseerd is?quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:21 schreef Matje-1989 het volgende:
Het wordt me wat duidelijker, dat scheelt
Maar wat een technische termen allemaalWist niet dat ze bestonden haha
Dat ligt toch juist heel erg voor de hand.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:26 schreef Hi_flyer het volgende:
Dit is het topje. Weet je dat lading gequantiseerd is?
Boef, gevangenis en kut-marokkanen, bedoel je? Die kennen we alquote:Op donderdag 24 januari 2008 17:21 schreef Matje-1989 het volgende:
tering zeg..
mag ik ook even met rechten-termen gaan gooien?
Dat we wisselstroom gebruiken is ook omdat draaistroom zo ongelooflijk praktisch is.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:12 schreef Schonedal het volgende:
dat we wisselstroom gebruiken heeft alleen te maken met het feit dat er dan minder verliezen zijn bij het transport over grote afstanden.
Draaistroom is toch een driefasenspanning? Is wisselstroom uit het stopcontact niet een eenfasespanning? Nooit bij stil gestaan eigenlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:29 schreef mcDavid het volgende:
Dat we wisselstroom gebruiken is ook omdat draaistroom zo ongelooflijk praktisch is.
Uit een stopcontact komt wisselstroom. Normaalgesproken is de linkerpool de fase die dus stroom levert en de rechterpool de nul die is verbonden met de aarde. Wanneer je de stekker er omgekeerd in steekt, zijn fase en nul dus omgedraaid. In de regel maakt dit echter niet uit omdat de meeste apparatuur stroom eerst gelijkricht voor het er iets mee doet. Pas wanneer je meerdere fases hebt wordt het echt belangrjk.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:46 schreef Matje-1989 het volgende:
Misschien komt dit over als een onzin-topic. Maar ik ga het toch even proberen
serieus te brengen. Het gaat om hetvolgende:
Iedere Nederlander is zich ervan bewust dat, wanneer je de stekker in het stopcontact steekt,
er d.m.v. stroom een apparaat aan kan worden gezet. De meeste mensen weten ook om
hoeveel volt het hierbij gaat, dus niets nieuws aan de horizon.
Maar, wat gebeurd er als de stekker andersom ( op z'n kop ) in het stopcontact
doet? Is een stroomeenheid dan niet gewoon omgekeerd? Of denk ik dan te simpel.
Valt de stroom om te keren? Aangezien er 2 punten aan een stekker zitten, is dat dan \
+ en -? Of zijn ze beide bijvoorbeeld + en een stopcontact op zichzelf dan weer -?
Iemand die het me wil/kan uitleggen?
Stroom wordt opgewekt met drie fasen. Wat uit het stopcontact komt is één van die drie fasen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Draaistroom is toch een driefasenspanning? Is wisselstroom uit het stopcontact niet een eenfasespanning? Nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Driefasenspanning:
[ afbeelding ]
Aha, nooit geweten.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:50 schreef Alicey het volgende:
Stroom wordt opgewekt met drie fasen. Wat uit het stopcontact komt is één van die drie fasen.
Voornamelijk errug makkelijk te maken natuurlijk. Qua verlies maakt het niet heel veel uit.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:29 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dat we wisselstroom gebruiken is ook omdat draaistroom zo ongelooflijk praktisch is.
inderdaad. En 'krachtstroom' is als je twee van die fases pakt. Dan heb je 400 volt (230*wortel3) wisselspanning. (het verschil tussen die twee polen)quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Stroom wordt opgewekt met drie fasen. Wat uit het stopcontact komt is één van die drie fasen.
Even wat foutjes wegwerken:quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:12 schreef Schonedal het volgende:
Nou kijk met stroom uit het stopcontact zit het zo..... (laat mij het je nou eens even haarfijn uitleggen)
Onder een electrische stroom verstaan we het stromen van elektronen ( dit zijn elektrisch geladen deeltjes) door een geleider - dit is in de meeste gevallen een metaal zoals koper.
Om de elektronen in beweging te krijgen is een elektrisch spanningsverschil nodig, dit is het beste te vergelijken met een buis gevuld met water waar aan de ene kant een hogere druk staat dan aan de andere kant. De elektronen gaan dan door de geleider bewegen net zoals het water dat zou gaan doen.
Het spanningsverschil kan gemaakt worden door een batterij of een dynamo, vergelijk dit met een pomp die het water laat stromen.
Voor de elektronen is het gemakkelijk als ze terug kunnen keren naar de plaats waar ze vandaan gekomen zijn, we spreken dan van een stroomkring.
In het watervoorbeeld gebeurt hetzelfde bij een cv installatie hier stroomt het water ook in een kringetje rond.
Willen we de elektronen goed energie laten overdragen dan moeten ze in het verbruiksapparaat een spanningsval ondergaan, dit houdt in dat inplaats van een zetje te krijgen ze nu ergens een zetje aan geven.
In het watervoorbeeld kun je dit vergelijken met een hydraulische motor waarmee bijvoorbeeld een graafmachine in beweging wordt gezet.
Passeren de elektronen een weerstand dan wordt die heet, dit wordt toegepast in een straalkachel.
Ook kun je een elektromotor laten draaien, hierbij wordt gebruik gemaakt van de eigenschap dat een elektrische stroom een magneetveld opwekt.
Al deze principes werken bij gelijkstroom en bij wisselstroom, dat we wisselstroom gebruiken heeft alleen te maken met het feit dat er dan minder verliezen zijn bij het transport over grote afstanden.
We betalen alleen voor de energie die we ontvangen. De elektronen zijn gratis, die sturen we trouwens allemaal netjes weer terug, ze gaan in een kringetje weet je nog wel?
Komt het ook als 3-fasenspanning de meterkast binnen? Toch handig als je thuis nog eens wat professioneel gereedschap wilt gebruiken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:25 schreef mcDavid het volgende:
Draaistroom is overigens ook de reden dat aan een hoogspanningsmast altijd (een veelvoud van) 3 kabels hangen.
Er gaat geen enkel electron je huis in of uitquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:12 schreef Schonedal het volgende:
De elektronen zijn gratis, die sturen we trouwens allemaal netjes weer terug, ze gaan in een kringetje weet je nog wel?
De verliezen is de hoofd reden dat er voor AC gekozen is. Ok, DC is bij een hoge spanning ook redelijk efficient, maar je kunt het niet ff simpel transformeren natuurlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:05 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Voornamelijk errug makkelijk te maken natuurlijk. Qua verlies maakt het niet heel veel uit.
Electronen kunnen best in een niet gesloten "kring"(tis niet echt een kring meer dan :p) bewegen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:19 schreef MPG het volgende:
[..]
Even wat foutjes wegwerken:
elektronen kunnen ALLEEN bewegen in een gesloten stroomkring.
Gemak bij opwekken en distributie was de voornaamste drijfveer. Tuurlijk waren de geringere verliezen een tweede redenquote:Op donderdag 24 januari 2008 23:44 schreef Twpk het volgende:
[..]
De verliezen is de hoofd reden dat er voor AC gekozen is. Ok, DC is bij een hoge spanning ook redelijk efficient, maar je kunt het niet ff simpel transformeren natuurlijk.
Distributie en verliezen hebben natuurlijk erg veel met elkaar te makenquote:Op donderdag 24 januari 2008 23:47 schreef MPG het volgende:
[..]
Gemak bij opwekken en distributie was de voornaamste drijfveer. Tuurlijk waren de geringere verliezen een tweede reden
Mja, als we gaan kommaneuken. Elektronen bewegen slechts over geringe afstanden. Stroom kan echter alleen in een gesloten circuit lopen. Verder loopt de stroom alleen langs de oppervlakte van het koper (skindiepte), en gaat de energie niet door, maar LANGS de draad.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:47 schreef Twpk het volgende:
[..]
Electronen kunnen best in een niet gesloten "kring"(tis niet echt een kring meer dan :p) bewegen.
Gemak bij het opwekken en gemak bij de distributie handelt NIET over verliezen afaikquote:Op donderdag 24 januari 2008 23:49 schreef Twpk het volgende:
[..]
Distributie en verliezen hebben natuurlijk erg veel met elkaar te maken
Dat ligt er denk ik aan hoe de bekabeling onder je huis is aangelegd, maar onder de straat ligt in ieder geval gewoon drie-fasenstroom inderdaad.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Komt het ook als 3-fasenspanning de meterkast binnen? Toch handig als je thuis nog eens wat professioneel gereedschap wilt gebruiken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |