abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator woensdag 23 januari 2008 @ 08:38:20 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56242624
Hij was dicht
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:22 schreef Oxymoron het volgende:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.

Onder 'autisme' wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.

Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen

Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden 'zet' terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag 'Waarom doet tie nou zo?' kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.

P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.

Groetjes Oxymoron.
Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3
Deel 4: (Ouders van) kinderen met autisme deel 4
Deel5: (Ouders van) kinderen met autisme deel 5
Deel 6: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
Deel 7: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
Deel 8: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
deel 9: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 9
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator woensdag 23 januari 2008 @ 08:40:41 #2
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56242648
Gistermorgen klaagde Eva over buikpijn bij het opstaan en even later moest ze spugen. Buikgriep dus, en niet naar school. Geweldig vond ze dat, zo geweldig dat we haar bijna verdachten van schoolziek zijn
Vandaag nog eventjes thuis want ze was nog niet helemaal lekker, en morgen gaan we het weer proberen.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56246956
Oeps ik had hem dicht gemaakt Sorry Lois dat ik geen nieuwe had geopend
  woensdag 23 januari 2008 @ 18:54:00 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_56256383
Beterschap Eva!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 januari 2008 @ 07:49:36 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56267954
Is Eva vandaag weer naar school gegaan? Hoe is t gegaan met t busje?
Ik hoop dat t goed gaat
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 07:57:45 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56268003
Eva was gisteren nog even thuis maar eigenlijk was ze gewoon beter. Toch was eventjes rustig aan doen wel lekker voor haar.
Gisteravond was ze heel stellig, ze ging nooit meer naar school en ook zeker niet in een nieuwe bus. Uiteindelijk heb ik het met picto's uitgebeeld en toen werd het ineens een soort absolute waarheid, ze ging wel morgen naar school en wel met een nieuwe bus. Ik sta wel vaker te kijken van het effect wat picto's heeft op Eva, en nu stonden we weer paf.
Vanmorgen was ze nog eventjes aan het miepen " wil niet naar de Schelp, wil niet nieuwe bus" maar toen de bus kwam trok ze snel haar jas aan.
Ze liep naar buiten, gaf de chauffeur (onwijs aardige man ) een handje en klom zelf de bus in.
Ik mocht nog een kus geven en toen hoorde ik " deur dichtdoen mama en zwaaien naar Eva"
Dat heb ik maar gedaan dus De chauffeur weet dat het haar 2e dag is, en de 1e keer met de taxi dus hij zou goed op haar passen.
Ik moest huilen omdat het zoveel eerste keren zijn en ze zo dapper was. Eerste keer met deze taxi, eerste keer in een taxibusje zonder begeleiding (wat ik echt best eng vind), eerste keer zelf naar school etc.
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 januari 2008 @ 08:00:32 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56268023
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 07:57 schreef Lois het volgende:
Eva was gisteren nog even thuis maar eigenlijk was ze gewoon beter. Toch was eventjes rustig aan doen wel lekker voor haar.
Gisteravond was ze heel stellig, ze ging nooit meer naar school en ook zeker niet in een nieuwe bus. Uiteindelijk heb ik het met picto's uitgebeeld en toen werd het ineens een soort absolute waarheid, ze ging wel morgen naar school en wel met een nieuwe bus. Ik sta wel vaker te kijken van het effect wat picto's heeft op Eva, en nu stonden we weer paf.
Vanmorgen was ze nog eventjes aan het miepen " wil niet naar de Schelp, wil niet nieuwe bus" maar toen de bus kwam trok ze snel haar jas aan.
Ze liep naar buiten, gaf de chauffeur (onwijs aardige man ) een handje en klom zelf de bus in.
Ik mocht nog een kus geven en toen hoorde ik " deur dichtdoen mama en zwaaien naar Eva"
Dat heb ik maar gedaan dus De chauffeur weet dat het haar 2e dag is, en de 1e keer met de taxi dus hij zou goed op haar passen.
Ik moest huilen omdat het zoveel eerste keren zijn en ze zo dapper was. Eerste keer met deze taxi, eerste keer in een taxibusje zonder begeleiding (wat ik echt best eng vind), eerste keer zelf naar school etc.
Ow Eva, wat ben je toch een dappere meid

Een heel fijn systeem die Picto's lijkt me. Misschien een stomme vraag, maar moet je ook nieuwe picto's gebruiken voor iets als een "nieuwe" bus?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 08:31:44 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56268245
Nee hoor, ik heb gewoon de gewone buspicto gepakt, alleen er bij uitgelegd dat het een nieuwe bus is. Dat pakte ze in 1 keer, anders was ik foto's gaan downloaden van dit specifieke busje en die gaan uitprinten en lamineren.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56268291
Lois wat enorm fijn dat Eva toch zo makkelijk naar school ging!!!

Geweldig dat die picto's zo goed werken!!!!!
Fijn voor jullie dat je haar dan veel kan verduidelijken, en fijn voor Eva dat ze daardoor veel meer duidelijkheid heeft en dingen snapt.
pi_56272110
Wat super met die picto's. Dat zijn zo'n fijne dingen. En voor Eva ook, dat ze dan weet wat er gaat gebeuren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:24:47 #11
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56280260
Hallo,

Ik was het topic, even kwijt. Maar nu heb ik het weer, gevonden.
Goed zeg, van Eva op school. En die picto's: echt goed!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:53:41 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56282374
Lois wat fijn allemaal
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56283768
Lois, jullie zijn allebei hartstikke stoer
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_56284957
Ah, ik was benieuwd!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 24 januari 2008 @ 21:52:52 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56285795
Bijzonder dat dat toch zo goed werkt met die picto's!
pi_56286164
En hoe was Eva's eerste dagje echt alleen naar school en met de taxi enzo??
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:53:19 #17
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56287803
Wat geweldig dat ze zo monter op stap ging. Is ze even goedgemutst weer thuisgekomen?

Sterk van Eva dat ze ook Picto's accepteert die niet volledig overeenkomen met wat er gaat gebeuren, zoals bji het nieuwe busje. Zeker in de periode is dat heel stoer van haar.
Life is what you make it.
  Jubileum moderator vrijdag 25 januari 2008 @ 08:38:38 #18
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56292541
Eva heeft een hele leuke dag gehad gisteren vertelde ze. Ze heeft wel eventjes moeten huilen bij school, toen ze net arriveerden maar ze werd goed getroost door de juf.
Ze kwam helemaal opgewekt thuis, en wilde vandaag heel graag weer heen want vandaag gaan ze zwemmen!
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:18:02 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56293967
Goed nieuws dus!

Het verbaast mij echt dat het zo soepel gaat eigenlijk. Je zou verwachten dat ze veel starder zou zijn in het terug willen naar de oude school.
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 25 januari 2008 @ 10:46:57 #20
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56294518
Wat fijn dat het zo goed gaat met Eva
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:48:13 #21
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56294545
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 10:18 schreef Brighteyes het volgende:
Het verbaast mij echt dat het zo soepel gaat eigenlijk. Je zou verwachten dat ze veel starder zou zijn in het terug willen naar de oude school.
Je kunt het ook, op de autistische manier bekijken:
Wat geweest is, is geweest. Autisten (ik bijv, ik weet niet of het voor, meerdere autisten geldt), kunnen zich moeilijk indenken dat iets anders is dan het NU is.
Als ik bijv. met mijn moeder ga winkelen, kan ik me, heel moeilijk voorstellen dat ik die dag nog iets anders dan dát ga doen. Dat moet echt met een dagschema, picto's en veel praten, ingewerkt worden.

Mogelijk heeft Eva, zich nu zo aan deze nieuwe, (in mijn ogen nooit anders geweesde) situatie aangepast. En kan ze zich nauwelijks, meer voorstellen, hoe het TOEN was.

Het kan een zegen zijn, maar ook een last.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_56294729
Zoiets is het denk ik wel Oxy. Als Eva al die picto's achter elkaar ziet, is dat haar waarheid. Misschien was het juist fout gegaan als ze weer op de oude plek terecht was gekomen.

En iets kleiner voorbeeld, maar wanneer mijn oppaskind mocht kiezen, gingen we elke middag fietsen. Als ik kwam, en het regende hard, zei ik meteen: "we gaan niet fietsen". Dan nam ze dat aan en gingen we gewoon wat anders doen. Juist het onverwachte (het gaat hozen terwijl we op de fiets zitten) was moeilijk. Daardoor heb ik dus regelmatig door een hoosbui gefietst.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:37:46 #23
24188 Belana
kloon van belana
pi_56295805
oxy, ik blijf het knap vinden zoals jij dat zelf toch wel kan uitleggen
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator vrijdag 25 januari 2008 @ 13:03:30 #24
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56297876
Bedankt voor je uitleg Oxy, dat is het inderdaad wel denk ik.
Er was even sprake van dat wij het vervoer naar deze school niet op tijd konden regelen en dan zou ze nog een tijdje met haar oude taxi heen en weer gaan. Die zou dan ook langs haar oude dagverblijf gaan, kindjes ophalen daar. Dat vonden wij geen geweldige situatie, want 2 x per dag haar oude dagverblijf zien werkt alleen maar verwarrend. Gelukkig is het vervoer op tijd rondgekomen, dit is wel zo duidelijk voor Eva.

Dat fietsen is heel herkenbaar Yppy En ook het voorbeeld van Oxy is heel herkenbaar.
Zaterdag is voor Eva de dag dat we altijd gaan boodschappen doen. Nu komt daar op zaterdag ook nog R. bij, onze Yppy, die met Eva komt spelen. Ze vind dat erg moeilijk, want het is toch de dag dat we boodschappen doen? Dmv een dagschema wordt het wel wat duidelijker maar ze blijft het moeilijk vinden. Ze is ook nog niet echt aan R. gewend, vind het soms erg leuk dat hij er is maar soms ook erg moeilijk.
Het heeft tijd nodig, heel veel tijd...
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 25 januari 2008 @ 14:01:28 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56299110
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 10:48 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Je kunt het ook, op de autistische manier bekijken:
Wat geweest is, is geweest. Autisten (ik bijv, ik weet niet of het voor, meerdere autisten geldt), kunnen zich moeilijk indenken dat iets anders is dan het NU is.
Als ik bijv. met mijn moeder ga winkelen, kan ik me, heel moeilijk voorstellen dat ik die dag nog iets anders dan dát ga doen. Dat moet echt met een dagschema, picto's en veel praten, ingewerkt worden.

Mogelijk heeft Eva, zich nu zo aan deze nieuwe, (in mijn ogen nooit anders geweesde) situatie aangepast. En kan ze zich nauwelijks, meer voorstellen, hoe het TOEN was.

Het kan een zegen zijn, maar ook een last.
BEdankt voor je uitleg. Zo had ik het idd niet bekeken.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 16:17:45 #26
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56301780
Wat fijn dat het zo goed is gegaan, Lois

En Oxy, wat fijn dat jij dingen goed kan uitleggen voor ons
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator donderdag 31 januari 2008 @ 14:14:15 #27
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56433416
Eva heeft het naar haar zin op de nieuwe school. 's Middags als ze thuiskomt is ze heel blij en enthousiast. Als ik vraag wat ze allemaal gedaan heeft, spreid ze haar armpjes wijd uit en zegt " aaaaaaaaallemaal leuke dingen!"
Gisteren had Jeroen een gesprek met de juf, om even wat dingetjes door te spreken, en de juf vertelde dat Eva het heel goed doet. Ze heeft nog wel moeite met op haar stoel blijven zitten maar doet voor de rest erg leuk mee. Ze is erg nieuwsgierig en leergierig, vind ook alles leuk om te doen en ze vinden het een vriendelijk, lief meisje. *trots is*
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ik geef een hele stapel broeken mee en we zien wel wat er gebeurd.

Nog een leuke anekdote, in de klas zijn ze bezig met tellen. Ze mogen tot 3 tellen, of als je echt goed bent, tot 5. Eva helemaal verontwaardigd want zij kan veel verder tellen, dat wilde de juf dan weleens horen. Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56433491
Wat klinkt dat geweldig Lois!!
pi_56433598
Evaaaaa
Wat heerlijk Lois
  donderdag 31 januari 2008 @ 14:42:46 #30
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56434121
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:14 schreef Lois het volgende:
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ja, ik herken het nog steeds, slecht. Ik ga elk half uur tot 45 min naar het toilet, voor de zekerheid.
Ik heb nog steeds wel eens ongelukjes
quote:
Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
pi_56434787
Die Eva! Wat een slimmerik toch.
*OUD heilige*
  donderdag 31 januari 2008 @ 21:00:47 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_56442981
29!

Zo, Eva laat iedereen even een poepie ruiken!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56444077
quote:
Eva heeft het naar haar zin op de nieuwe school. 's Middags als ze thuiskomt is ze heel blij en enthousiast. Als ik vraag wat ze allemaal gedaan heeft, spreid ze haar armpjes wijd uit en zegt " aaaaaaaaallemaal leuke dingen!"
Gisteren had Jeroen een gesprek met de juf, om even wat dingetjes door te spreken, en de juf vertelde dat Eva het heel goed doet. Ze heeft nog wel moeite met op haar stoel blijven zitten maar doet voor de rest erg leuk mee. Ze is erg nieuwsgierig en leergierig, vind ook alles leuk om te doen en ze vinden het een vriendelijk, lief meisje. *trots is*

Nog een leuke anekdote, in de klas zijn ze bezig met tellen. Ze mogen tot 3 tellen, of als je echt goed bent, tot 5. Eva helemaal verontwaardigd want zij kan veel verder tellen, dat wilde de juf dan weleens horen. Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
Wauw, goed hoor.

Ik had ook een jongen in de klas die vaak ongelukjes had (hij heeft een hersenbloeding gehad toen hij 3 dagen oud was en daardoor aantal zaken niet goed ontwikkeld). Ik heb papiertjes met daarop klokken gestempeld. Op zijn tafel geplakt. wijzers erop tekenen en ready to go. Hij hield zelf de klok in de gaten en met heel veel oefenen was het verinnerlijkt.

Wat een onwijze lieve opmerking was van een andere leerling: " jij plast in je broek..nou en ?, ik kan helemaal niet zo goed een bal vangen ".
  donderdag 31 januari 2008 @ 21:50:20 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56444187
Eva, wat ga je goed meid!

K_P, wat een slimme oplossing!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 31 januari 2008 @ 23:36:55 #35
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56447235
Eva
  Jubileum moderator zaterdag 2 februari 2008 @ 19:53:48 #36
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56484126
Eva krijgt 2 grote mensentanden onder
Ook zijn inmiddels 4 grote mensen kiezen door, dus ze zitten er wel

Geweldig want de tandarts had even twijfel of ze er uberhaupt wel zaten, maar nu zie je ineens een paar puntjes onder doorkomen! We zijn echt geweldig opgelucht en Eva vind het stoer Ze vind alleen de nieuwe tandpasta (voor grotemensentanden) niet zo lekker

Ik schreef al in het Speeltuinbankje, het haren kammen bij Eva gaat slechter en slechter. Zo erg is het dat ik het niet eens meer voor elkaar krijg als ik alleen ben 's morgens. Steeds vaker ging ze dus met ongekamde haren naar school, waardoor het kammen de dag erna alleen maar erger werd want ze heeft echt enorme klitten.
Overleg gehad met Eva en ze was het er wel mee eens, ze wilde wel kort haar. Ik heb best lang nagedacht hoe we het dan zouden doen, want ik vind het wel leuk als ze er meisjesachtig uit blijft zien. Zie de foto's voor het resultaat:

Ik vind het echt niet leuk hoor dat gewriemel

Voorkant:

Achterkant:

Zonde he?

[ Bericht 3% gewijzigd door Lois op 02-02-2008 20:13:10 (klote kikkers :{) ]
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:10:53 #37
3011 E.T.
pi_56484533
Gele kikkers zijn ook leuk

Staat lekker pittig, dat korte koppie! Ik vind 't helemaal leuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:13:13 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56484582
Wat is er een eind af gegaan!
Maar het staat wel heel leuk vind ik!

Enneh... idd mooie kikkers!
  Jubileum moderator zaterdag 2 februari 2008 @ 20:14:21 #39
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56484610
Ik heb de kikkers even veranderd of zien jullie ze nog steeds?
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:18:14 #40
3011 E.T.
pi_56484733
ik zie nu een paar hysterica's
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:18:50 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56484755
Kikkers zijn weg.
pi_56487044
Ikvind het mooi hoor!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56488379
Hartstikke mooi bobje!
Variety is the spice of life
  zaterdag 2 februari 2008 @ 22:20:03 #44
35189 Troel
scherp en bot
pi_56488795
Ziet er prima uit hoor!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 3 februari 2008 @ 09:33:57 #45
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56494881
Oh, zo had ik, mijn haren vroeger ook!

Speelgoed voor jonge autistische kinderen
pi_56494886
Lois, het staat erg leuk
pi_56494995
Super dat het zo goed gaat op school. En dat er tanden doorkomen.

Verstandig dat Eva's haar lekker kort is, is zoveel makkelijker, voor jullie en voor haar. Het is echt meisjes-meisjes.

Wat ik me afvroeg: snapt Eva dat ze autisme heeft? Oxy kan er hier zo duidelijk over schrijven, maar mijn oppaskindje wist het wel, maar niet echt. Vandaar dat ik me afvroeg of Eva doorheeft dat ze anders is? En niet alleen Eva, naar de andere kindjes ben ik natuurlijk ook benieuwd.
*OUD heilige*
  zondag 3 februari 2008 @ 10:09:10 #48
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56495051
Ik ben ook benieuwd, YPPY.
En ook naar Chavez, de zoon van Logician (schrijft die nog, op fok?)
  zondag 3 februari 2008 @ 10:51:53 #49
24188 Belana
kloon van belana
pi_56495387
wat is Eva mooi

wat de tandpasta betreft, was ze gewend aan de peutertandpasta?
je hebt namelijk ook tandpasta zonder menthol voor volwassenen, die is dan eigenlijk speciaal voor als je een homeopatische behandeling ondergaat (wij hebben hem voor Liam vandaar)
Het is van elmex.
stormy waters...
sailin'
  zondag 3 februari 2008 @ 11:08:01 #50
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_56495592
Eva heeft een kippekontje! Leuk leuk leuk! Het staat haar ook super trouwens.

.

Oh en Oxy ik wil ook nog even zeggen dat ik het zo ontzettend knap vind dat je zo intensief bezig bent met de training om beter om te leren gaan met mensen en kinderen in het openbaar.

Dit is trouwens alweer het tiende deel van een topic wat jij als ervaringsdeskundige ooit opende om ouders, omstanders en ander eventueel geïnteresseerden te helpen met info en uitleg!
Je bent in al die tijd doorje altijd heldere uitleg een grote hulp geweest voor een flink aantal mensen ! Super!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 3 februari 2008 @ 13:11:34 #51
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56497921
Dank je wel, Noli. Dat vind ik een goed compliment. Ik probeer, de wereld van het autisme altijd al duidelijk te maken, en als dat dan lukt, dan ben ik zelf ook blij
  zondag 3 februari 2008 @ 21:20:27 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_56508451
quote:
Op zondag 3 februari 2008 10:09 schreef Oxymoron het volgende:
Ik ben ook benieuwd, YPPY.
En ook naar Chavez, de zoon van Logician (schrijft die nog, op fok?)
Soms wel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator zondag 3 februari 2008 @ 21:26:08 #53
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56508605
quote:
Op zondag 3 februari 2008 09:58 schreef YPPY het volgende:
Wat ik me afvroeg: snapt Eva dat ze autisme heeft? Oxy kan er hier zo duidelijk over schrijven, maar mijn oppaskindje wist het wel, maar niet echt. Vandaar dat ik me afvroeg of Eva doorheeft dat ze anders is? En niet alleen Eva, naar de andere kindjes ben ik natuurlijk ook benieuwd.
Eva weet dat niet volgens mij. Ik zou ook niet weten hoe ik dat aan haar zou moeten uitleggen eigenlijk. Nou is dat absoluut niet aan de orde, want op zo'n niveau hebben wij nooit gesprekken met Eva. Daarom is het denk ik ook zo moeilijk voor te stellen hoe ik dat zou moeten vertellen.

Ik vind het wel moeilijk om het Iris uit te leggen, je beland snel bij woorden als "anders" of "bijzonder" of "speciaal" en dat vind ik weer vervelend om te gebruiken. Wat ik meestal probeer uit te leggen is dat Eva niet zoveel kan als andere kindjes, dat ze dan wel bijna 7 is maar eigenlijk een kleine zus, en dat ze heel vaak storm in haar hoofdje heeft en daarom zo doet als ze doet.
Iris accepteert dat prima, ze komt zelf ook soms naar me toe "ik denk dat Eva weer storm in haar hoofdje krijgt mama" , ze heeft het vaak eerder door dan wij.
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 5 februari 2008 @ 21:05:37 #54
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56549206
Wat mooi dat Iris dat ziet. Dat is dan een speciale 'grote' zussen-band. En de uitleg die je geeft met leeftijd en storm in het hoofd, vind ik een super uitleg. Knap...
pi_56666778
Een tijdje geleden ging het in dit topic over de relatie tussen autisme en BMR-vaccinatie. Ik kwam het onderstaande artikeltje tegen en dacht meteen aan dit topic. Dus ter info:

Geen autisme door BMR-vaccinatie
Uitgegeven: 5 februari 2008 13:22

De angst voor autisme door een BMR-vaccinatie bij kinderen is niet nodig. Een uitgebreid onderzoek heeft geen verband aangetoond tussen de injectie en het ontwikkelen van autisme.

Onderzoekers uit Engeland hebben deze conclusie getrokken. Volgens hen is nu definitief aangetoond dat een vaccinatie tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) ongevaarlijk is voor kinderen. Autisme krijgen ze er niet door. Dit is lange tijd wel gedacht.

Voor het onderzoek zijn honderd autistische kinderen onderzocht, 52 kinderen met leerstoornissen en 90 kinderen die een normale ontwikkeling doormaakten. Zij waren allemaal ingeënt tegen BMR.

Biologisch gezien was er bij de autistische kinderen geen verband te zien met de vaccinatie. De reactie van het vaccin op de ontwikkeling was bij alle kinderen gelijk.

Bron: nu.nl
pi_56693229
even een vraagje over iets wat ik niet meer terug kan vinden in de vorige topics.

Het ging over weekendjes weg voor autistisch kinderen. Er werd toen ook een weekend genoemd, waarbij ouders en broertjes/zusjes ook mee gingen en ieder hun programma hadden.
Helaas kan ik hier geen link meer over vinden, maar weet iemand soms, wat dit is? Yppy had jij deze genoemd?
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:33:27 #57
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56697432
Zoek eens met Google op SOVA, tries!
pi_56698359
Tries, ik noemde de autstede www.autstede.nl

Dat is net zoiets als de sova.. ( zijn van elkaar afgesplitst)
Als je meer info wil of ervaringen, vraag het maar in mijn pm.. ik ga begin maart weer een weekendje met de autstede weg
*poef* nu is het weg
pi_56699570
Ja, die was het, dank je wel!

En Oxy, ik ga daar ook eens kijken, maar dit weekend vond ik zo bijzonder, omdat het toch met zijn allen is.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:33:58 #60
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56974780
Lois, hoe gaat het eigenlijk met Eva op de nieuwe school nu? Is ze al een beetje gewend?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:38:53 #61
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974918
Morgen gaat Ruben voor het eerst naar de psycholoog (mee met mij). Ik vind het best spannend
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:46:16 #62
37150 livelink
pi_56975139
Gaat de psycholoog dan ook al naar Ruben kijken, Troel?
  maandag 25 februari 2008 @ 23:23:11 #63
35189 Troel
scherp en bot
pi_56976184
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:46 schreef livelink het volgende:
Gaat de psycholoog dan ook al naar Ruben kijken, Troel?
Nee, er komt nog geen onderzoek, maar op het moment dat er dingen opvallen, zou ze ze wel melden, dus vooral daarom vind ik het spannend, alhoewel ik steeds meer het gevoel heb dat Ruben niet zo'n grote tik meegekregen heeft (voor zover je dat nu al kan zeggen).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:22:36 #64
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56989395
En hoe, was het bij de psycholoog, met Ruben?
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:28:11 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_56989545
Het was de 28e en niet de 26e

Gelukkig kwam ik daar achter voordat ik ging Nog even afwachten dus
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57038861
tvpddnos
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  Jubileum moderator donderdag 28 februari 2008 @ 19:34:47 #67
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57042648
Morgen gaan we voor het eerst, sinds de verwekking van Eva, op vakantie. Met zijn 4en, een weekendje weg naar een huisje. Eva vind het onwijs leuk en doodeng tegelijk. Slapen daar wil ze absoluut niet, zegt ze steeds, maar dat zal natuurlijk toch wel moeten willen we daar langer dan alleen de vrijdag blijven
Ik heb de picto's ingepakt, we nemen haar eigen beddengoed en alle spulletjes mee waarmee ze zich veilig voelt en dan is het maar afwachten hoe het uitpakt.
Iris is helemaal door het dolle, voor het eerst op vakantie met mama's vriendinnen die ook kindjes hebben, ze vind het nu al geweldig.
Duim maar voor ons dat we pas zondag weer thuis zijn, zoals gepland
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 28 februari 2008 @ 19:47:03 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57042902
Ik duim vol overgave, het is jullie allemaal gegund!

Zou Iris evt. een nachtje bij die vriendinnen kunnen blijven als het echt niet zou gaan?
  Jubileum moderator donderdag 28 februari 2008 @ 19:50:05 #69
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57042985
Hee dat is nog wel een goed idee ja, die ga ik onthouden!
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57044184
Ben hier altijd een lurker geweest, maar ook ik wil nog even zeggen dat ik dit een zeer leerzaam topic vind! Knap van je hoe je het allemaal zo goed weet te verwoorden Oxymoron.
Ik werk zelf in de psychiatrie en krijg steeds meer cliënten (vanaf 18 jaar) met een autisme spectrum stoornis. Vandaag weer een cursusdag erop zitten, maar van de ervaringen van de cliënten zelf leer je nog het meest!
  donderdag 28 februari 2008 @ 20:57:41 #71
3011 E.T.
pi_57044672
Iris bij een van je vriendinnen lijkt me zeker een goede oplossing als het nodig is

Spannene hoor, Lois Veel plezier iig!
pi_57045175
Fijne vakantie Lois
  donderdag 28 februari 2008 @ 22:09:28 #73
103793 kozakken
Living the life
pi_57046726
fijne vakantie lois! Hier wordt ook geduimd!
pi_57046773
Lois, heel veel plezier gewenst met zijn 4en. Hopelijk word het een geslaagd weekendje!!
  donderdag 28 februari 2008 @ 23:01:35 #75
37150 livelink
pi_57048945
Lois, ik ga duimen dat jullie een hele geslaagd weekend zullen hebben. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
Heel veel succes en vooral heel veel plezier gewenst!
pi_57049033
reuzespannend lois, ik wens jullie ook vooral veel plezier. én ontspanning, dus ik hoop dat 't toch wil lukken met de nachtrust.

troel, vandaag was 't dus wel begrijp ik, jullie bezoek aan de psycholoog? hoe ging 't?
pi_57052988
Wat ontzettend goed Lois, dat jullie op vakantie gaan. Ik hoop zo dat het een succes wordt.
*OUD heilige*
  vrijdag 29 februari 2008 @ 07:40:23 #78
24188 Belana
kloon van belana
pi_57053139
lois, ik ben zo benieuwd hoe het gaat! ik duim dat alles goed gaat
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:42:48 #79
24188 Belana
kloon van belana
pi_57086311
ik ben zooo benieuwd hoe het gegaan is!!
stormy waters...
sailin'
pi_57087258
Ik ben ook erg benieuwd!
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:41:21 #81
108648 cattie
lieve moeder
pi_57087561
Ik ook, maar volgens mij komen ze als het goed is morgen pas thuis.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:42:30 #82
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57087585
Geen nieuws is goed nieuws!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:44:09 #83
108648 cattie
lieve moeder
pi_57087628
Dat is waar!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:48:40 #84
24188 Belana
kloon van belana
pi_57091668
ik ben zo met de dagen in de war door die voorjaarsvakantie ik denk dus de hele dag al dat het zondag is
stormy waters...
sailin'
  zondag 2 maart 2008 @ 21:32:22 #85
35189 Troel
scherp en bot
pi_57113530
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:04 schreef bixister het volgende:
reuzespannend lois, ik wens jullie ook vooral veel plezier. én ontspanning, dus ik hoop dat 't toch wil lukken met de nachtrust.

troel, vandaag was 't dus wel begrijp ik, jullie bezoek aan de psycholoog? hoe ging 't?
jeps, alleen is het door omstandigheden verplaatst naar morgen en dan komt ze hier heen. We hadden gehoopt dat ik me dan weer wat beter zou voelen, maar ben nog steeds wat grieperig, maar het scheelt me in ieder geval de reistijd en ze kan meteen ons in onze natuurlijk omgeving spotten

Lois, hoe was het? Alles goed gegaan?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator maandag 3 maart 2008 @ 09:44:43 #86
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57120953
We zijn gistermiddag thuis gekomen en het was fantastisch Eva wilde op de heenweg bij elke file wel weer naar huis, compleet met dramatische huilbuien dus ik was best gespannen de eerste avond. Om 10 uur, toen iris en Eva nog niet sliepen zijn we elk met een kind in een slaapkamer gaan liggen en dat ging beter. Ze was wel heel erg veel wakker maar daar hadden we ons op ingesteld dus dat viel mee.
Toen het 's morgens licht werd was ze enorm trots op zichzelf dat het toch gelukt was, een nachtje slapen.
Ze vond de rest echt helemaal geweldig, een zwembad wat elk half uur een golfslagbad werd was fantastisch, de speeltuin voor de deur ook, de ballenbakspeeltuin bij het pannenkoekenhuis was super, en ze vond het echt jammer dat we gisteren weer naar huis gingen. Na 2 slechte nachten vonden wij het echt genoeg, nog een dag langer blijven wilden we eigenlijk niet want de scholen beginnen vandaag weer.
Gisteravond thuis vroeg ze blij " mag ik nu weer in mijn eigen kooitje, mijn eigen lekkere bedje?" en ze heeft geweldig goed geslapen.

1 fotootje heb ik, want op de rest staan allemaal andere kindjes waarvan ik niet weet of die op Fok mogen:
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 3 maart 2008 @ 09:46:25 #87
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57120984
Whaaaaaaaaaaaaaa Wat goed!
*OUD heilige*
pi_57121021
Lois wat heerlijk
  maandag 3 maart 2008 @ 09:57:48 #89
37150 livelink
pi_57121176
Wat fijn dat Eva het zo goed naar haar zin heeft gehad en ik hoop dat jullie ondanks de doorwaakte nachten toch ook lekker hebben kunnen ontspannen.
pi_57121244
Lois wat super!!!!
  maandag 3 maart 2008 @ 10:10:07 #91
3011 E.T.
pi_57121408
Wat geweldig dat het zo goed is gegaan
  maandag 3 maart 2008 @ 10:12:55 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_57121455
ah lois wat super
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator maandag 3 maart 2008 @ 10:41:44 #93
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57121971
Ontspannen was het voor ons niet echt, maar we hebben wel inmens genoten.
Eva ♥ en Iris ♥
  Hoofdredactie Fotografie maandag 3 maart 2008 @ 11:21:58 #94
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57122692
Wat fijn Lois!
  maandag 3 maart 2008 @ 12:44:38 #95
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_57124484
Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed is gegaan
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  maandag 3 maart 2008 @ 13:02:02 #96
108648 cattie
lieve moeder
pi_57124775
Lois, wat fijn dat jullie zo hebben genoten!
  maandag 3 maart 2008 @ 18:17:18 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_57131476
Hier ging het gesprek super Hoe blij kun je zijn met iemand die van verstand heeft van het gebeuren, maar je toch een compliment geeft om hoe je het aanpakt

Ruben reageert inderdaad alsof hij nergens last van heeft, dus dat was al helemaal fijn om te horen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:20:59 #98
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57166480
Misschien al heel erg bekend, maar voor de zekerheid:

Expositie Het Hoofdkwartier: De belevingswereld van een autist.

Van 6 tot en met 20 maart is de expositie Het Hoofdkwartier te bezichtigen in Bibliotheek Eindhoven. Het Hoofdkwartier is een reizende expositie waarin een audiovisuele voorstelling van de belevingswereld van iemand met autisme geboden wordt. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Samenwerkingsverband Autisme Zuidoost Noord-Brabant (SVA), bestaand uit 24 (boven)regionale instellingen die samenwerken om een passend en goed zorg- en dienstverleningsaanbod te realiseren voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum.

In Eindhoven en omgeving komt autisme relatief vaak voor. In deze regio zitten beduidend meer kinderen met autisme op school als in de rest van Nederland. Het speciaal onderwijs zit aan haar maximale opnamecapaciteit en de reguliere scholen kunnen de druk onvoldoende aan. Ook worden er steeds meer volwassenen met autisme gediagnosticeerd. Of er een relatie bestaat tussen het hoge percentage mensen met een autisme spectrum stoornis en de hoge concentratie van technologiebedrijven in Eindhoven en omgeving, zal moeten blijken uit onderzoek. Het SVA is in overleg om dit onderzoek mogelijk te maken.
Het SVA wil in de regio meer bekendheid geven aan en aandacht vragen voor autisme. De ervaring van Het Hoofdkwartier biedt een uitstekende mogelijkheid om dichter bij de ervaringswereld van mensen met autisme te komen.

De belangrijkste boodschap die via het Hoofdkwartier gegeven wordt, is:
Ervaar via beeld en geluid wat er in hoofd én hart van mensen met autisme omgaat.
Hoe zij de wereld en hun omgeving voelen, beleven en begrijpen.
Ervaar wat zij belangrijk en interessant vinden.
Ervaar hoe lastig het is om zo’n stoornis te hebben.
Kortom: stap in de wereld van mensen met autisme en ervaar het zelf in het Hoofdkwartier! Deze ervaring helpt om u beter in te kunnen leven in de problematiek en deze te begrijpen. Zodat u de vertaling naar wat mensen met autisme nodig hebben om er écht bij te kunnen horen, beter kunt maken. Want ook mensen met autisme maken deel uit van de maatschappij. Én: zij hebben niet alleen beperkingen, maar vooral ook talenten!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:23:14 #99
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_57166509
Ik ben, al eens in het Hoofdkwartier geweest. Ik vond het, niet zo bijzonder.
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:28:05 #100
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57166555
Link naar meer info

Hmmm, misschien is het ook juist bijzonderder voor mensen die niet autistisch zijn?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  Jubileum moderator donderdag 13 maart 2008 @ 09:17:29 #101
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57345413
quote:
Na 6 weken hebben we het weer opgegeven. Ondanks elk half uur, lang leve de kleurenklok, naar het toilet is Eva meerdere malen per dag nat. Het lijkt wel of ze het niet voelt, het boeit in ieder geval totaal niet dat ze in haar broek plast.
School zag het niet meer zitten, wij en de wasmachine eigenlijk ook niet. We gaan het in de zomer weer proberen. Ik heb de hoop dat als ze een tijdje bloot of in een onderbroekje rondloopt, oorzaak en gevolg wat duidelijker wordt voor haar.

Op school is nu het thema ' groot en klein'
Het gaat over groeien, groter worden, kleine dingen tegenover grote dingen etc.
Eva laat goed merken dat ze het begrijpt want ze heeft de volgende theorie bedacht:
als ik jarig ben word ik 7
als je jarig bent krijg je heel veel kadootjes
van heel veel kadootjes wordt je groot.

Niks tegenin te brengen toch?
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57348916
Ze heeft groot gelijk. Hoe vond Eva de vakantie?
*OUD heilige*
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:23:13 #103
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_57766295
Zijn er nog wat nieuwtjes/vragen/tips over kinderen met autisme nodig?
Dit topic is wel erg stil...
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:49:05 #104
35189 Troel
scherp en bot
pi_57766743
Dat is alleen maar mooi Oxy, dat men geen vragen heeft, want dan loopt men ook nergens tegenaan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 21:52:25 #105
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57767874
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 20:49 schreef Troel het volgende:
Dat is alleen maar mooi Oxy, dat men geen vragen heeft, want dan loopt men ook nergens tegenaan

grapje, hoop ik?
  dinsdag 1 april 2008 @ 22:31:06 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_57768644
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 21:52 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

grapje, hoop ik?
Nou, nee, eigenlijk niet. Of had ik mijn antwoord veel verder moeten omschrijven omdat je natuurlijk altijd wel tegen dingen aanloopt die je hier niet meldt of dat je vragen hebt waarvan je toch weet dat je hier geen antwoord zult vinden en dergelijke?
Er zijn bepaalde zaken die je hier prima kunt vragen en als die vragen welblijven, vind ik dat een goed teken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator woensdag 9 april 2008 @ 20:34:16 #107
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57942316
Eva is nog steeds vol van de vakantie Yppy, ze vond het zo geweldig. Ze wil wel weer. We zijn nu ook voorzichtig bezig met het rondkijken naar een zomervakantie, ergens hier in Nederland. Gewoon een weekje weg.

Eva heeft een fenomenaal geheugen voor liedjes, ze hoort een liedje 2/3 keer en ze zingt het na. Erg leuk altjd met kinderliedjes, ze heeft een heel uitgebreid repetoire.
Het liefst zingt ze achter in de tuin, bovenop de uitkijktoren, lekker hard de straat in.

Ze gaat natuurlijk na al een paar maanden met een nieuwe taxibus naar een nieuwe school, en er verandert meer dan we voor mogelijk hadden gehouden. De bus hoor je ´s morgens al van verre aankomen `boem boem boem' want de andere, veel oudere passagiers houden van hele harde muziek. Dat Eva dat trekt verbaast me nog steeds want normaal vind ze dat helemaal niks.

Vanmiddag stond ze weer op de uitkijktoren te zingen, een liedje wat we niet 1,2,3 herkenden. Terwijl Jeroen en ik elkaar verbaast aankeken hoorden we toch duidelijk:

Zaterdagavond zij we weer vrij
De hele avond voor jou en mij
onder de sterren zeg ik je zacht
dat ik bij jou blijf de hele nacht

Ik heb echt zo onwijs gelachen, dat ze ook dit soort liedjes feilloos onthoudt had ik me niet gerealiseerd
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57943767
Eva

Wat heerlijk dat jullie al denken aan een week vakantie Lois! Ik hoop echt dat het gaat lukken en alles. Ik gun het jullie allemaal zo ontzettendl
  woensdag 9 april 2008 @ 21:51:45 #109
24188 Belana
kloon van belana
pi_57944212
ach wat vreselijk lief
stormy waters...
sailin'
  woensdag 9 april 2008 @ 21:56:56 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57944358
Eva!
  woensdag 9 april 2008 @ 22:03:03 #111
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_57944481
Lois, dat is echt iets om op film te zetten
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 9 april 2008 @ 22:08:06 #112
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57944582
Wat heerlijk!
*OUD heilige*
  donderdag 10 april 2008 @ 13:34:55 #113
66397 tries
ehm.......
pi_57956281
HIer wat mindere berichten.. net gehoord dat de TOG is afgekeurd op een punt na, we gaan vervoerskosten krijgen.. en pgb waarschijnlijk ook opgeschort worden, omdat het al op is voor dit jaar.

Soms vraag ik mij wel eens af, waarom we al die verzekeringen en premies etc betalen, als we dan toch nergens recht op hebben.

Het moeilijke vind ik, dat als we nu wat voor onze autistisch zoon willen regelen vaak aan dure prijzen zitten, omdat iedereen er maar van uit gaat, dat je wel een PGB potje achter de hand hebt.
Ik had mijzelf eindelijk over de drempel gezet, omdat extra hulp in te gaan zetten... maar voorlopig is dat nog niet mogelijk.
  Jubileum moderator donderdag 10 april 2008 @ 13:59:29 #114
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57956823
Jeetje Tries, wat een toestand zo. Vervoerskosten, is dat omdat je zoon op een gewone school zit? Want bij speciaal onderwijs heb je toch automatisch recht op vervoer? de TOG afgewezen? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, was hij niet gehandicapt genoeg?

Extra hulp is trouwens niet alleen verkrijgbaar met een PGB hoor, we hebben alle extra hulp die wij gehad hebben altijd via zorg in natura gekregen.
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 10 april 2008 @ 21:27:00 #115
66397 tries
ehm.......
pi_57966298
quote:
Op donderdag 10 april 2008 13:59 schreef Lois het volgende:
Jeetje Tries, wat een toestand zo. Vervoerskosten, is dat omdat je zoon op een gewone school zit? Want bij speciaal onderwijs heb je toch automatisch recht op vervoer? de TOG afgewezen? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, was hij niet gehandicapt genoeg?
De tog komt voort uit een puntentelling. Hoe ouder, hoe minder punten je nodig hebt. Over een jaar krijgen we wel TOG met dit puntenaantal nu net niet. Volgens mij zijn we ook de eerste, die geen TOG krijgen, althans zo lijkt het wel.
Vervoerskosten hadden we aangevraagd, omdat we momenteel zelf gemiddeld 150 kilometer per week rijden voor therapie, gesprekken en behandeling...
Het voelt allemaal zo krom, aan de ene kant een diagnose die er niet om liegt, aan de andere kant inderdaad; het is niet erg genoeg.
  maandag 14 april 2008 @ 14:18:52 #116
66397 tries
ehm.......
pi_58042814
Na twee afwijzingen eindelijk ook goed nieuws: We hebben PGB toe gewezen gekregen voor onze zoon. Pff... nu kan alles echt eens gaan lopen!
  maandag 14 april 2008 @ 20:42:59 #117
1762 YPPY
Yppiaans
pi_58050993
Wat fijn! Waar is het PGB voor bestemd en weet je al hoe je het wilt gaan besteden?
*OUD heilige*
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:51:49 #118
66397 tries
ehm.......
pi_58062089
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:42 schreef YPPY het volgende:
Wat fijn! Waar is het PGB voor bestemd en weet je al hoe je het wilt gaan besteden?
We moeten nog de officiele brief nog krijgen, maar er zit een stukje weekendopvang in, onder andere voor een weekend idee, wat ik hier tegen ben gekomen. En hopelijk kan er een stuk ouderschapsverlof van uit gefinancierd worden... maar dat laatste was nog niet helemaal zeker bij aanvragen.
HOpelijk komt vanmiddag de echte post!

Ik vind het alleen heel krom. TOG afgewezen, omdat hij volgens hun regels niet gehandicapt genoeg is... maar wel een PGB krijgen...
  woensdag 16 april 2008 @ 06:27:44 #119
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_58080401
Ik meld mij ook eventjes hier. Als alleenstaande vader van 2 dochters waarvan 1 met PDD-Nos. En sinds 1 jaar ook een PGB voor mijn dochter. Alleen heb ik dit wel laten regelen via een bedrijf die precies alle deuren weet te openen die open moeten voor mijn dochter om haar een zo goed mogelijk bestaan te kunnen geven.

Sinds kort zit ze op een zorgboerderij waar ze met paarden bezig is en daar ook therapie krijgt met paarden.
  woensdag 16 april 2008 @ 09:31:51 #120
24188 Belana
kloon van belana
pi_58082112
heej, wat goed, zo'n zorgboerderij.
hoe ben je daaraan gekomen? en waar in het land zitten jullie?
stormy waters...
sailin'
  woensdag 16 april 2008 @ 10:54:05 #121
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_58083796
wij zitten in de kop van noord-holland en die zorgboerderij is via de begeleidster van de instelling die onze pgb beheerd gekomen. Zij staat dag en nacht klaar voor mijn dochter. Regelt alles.
  woensdag 16 april 2008 @ 11:42:50 #122
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_58084896
Na al een aantal jaar een trouwe lurker te zijn in oud, meld ik me nu maar eens aan in dit topic.

Na een jaar van onderzoeken hebben we 4 weken terug te horen gekregen dat onze kleine vent van bijna 6 de diagnose pdd-nos incl een laag iq van 77 heeft. Aan de ene kant zijn we opgelucht dat het een naam heeft maar dan komt het gevoel, wat nu, wat staat ons te wachten?

Doordeweeks woont hij bij zijn moeder en in de weekenden, vakanties en andere feestdagen is hij bij ons. We hadden altijd wel het gevoel dat er iets niet klopte maar in vergelijking met zijn 5 mnd jongere neefje (ADHD, Autisme en sociale stoornis) viel het wel mee. Tuurlijk hij was een beetje dwangmatiger in zijn gedrag, heen en weer wiebelen voor je gezicht als je met volwassenen aan het praten bent en totaal gefixeerd op bepaalde onderwerpen, op dit moment Monsterjam maar voor de rest deed hij goed mee. Vorig jaar in de kleuterklas heeft de juffrouw aan de bel getrokken omdat toch het een en ander niet strookte met de rest van zijn klasgenootjes, geen nieuwe liedjes willen leren, in zijn eigen wereldje met spelen en een taalachterstand. Aangezien tussen de middag de opvang verschillend was, ene dag bij mama, andere dag bij oma was hij s'ochtens al bezig waar hij tussen de middag naar toe ging, om te kijken of hij meer rust kon krijgen m.b.v. overblijven is dit geprobeerd en waarempel hij was helemaal bij getrokken. Waar eerst sprake was van blijven zitten, was dat nu totaal niet meer aan de orde.

Nu we weer een jaar verder zijn, merken we dat er toch steeds meer dingen zich gaan afspelen, gefixeerd op tijd. Als je nu verteld dat we morgen naar oma gaan dan is het om de 5 min, morgen ga ik naar oma of hoe laat gaan we naar oma. Ook is er een terugval op school waardoor er voor zijn eigen bestwil nu is besloten om hem toch naar een andere school te doen. Rugzakje was geen optie omdat hij nu in een "boerengehucht" zit en de faciliteiten daar niet zo groot zijn.

Maar dan? hoe nu verder? wat zal het verloop zijn, word het erger of blijft het stabiel? en hoe nu met ons? Wij gaan er wel makkelijk mee om, maar is het wel zo makkelijk of hebben wij oogkleppen op Denk dat de tijd het zal leren en het gewoon afwachten word hoe de toekomst zal worden.

Pff beetje lang verhaal geworden sorry....
  woensdag 16 april 2008 @ 12:20:48 #123
24188 Belana
kloon van belana
pi_58085697
hier hetzelfde verhaal eigenlijk, ook een kind wat bij de moeder woont en weekenden en vakanties bij ons is, ook pdd-nos.
Bij hem zien we het niet verergeren, dat gebeurt denk ik ook niet. (hij is 10)

wat belangrijk is voor deze kinderen is duidelijkheid. heeeeeel veeeeel duidelijkheid.
ze willen graag precies weten wat ze gaan doen op een dag en iets zeggen als "morgen ga je naar opa en oma" geeft veel onrust, zeker als er nog geen besef van tijd is, hetgeen bij hun ook vaak langer duurt.
wij vertellen alleen wat we dezelfde dag gaan doen.
pictogrammen kunnen helpen, ken je dat?

en probeer wat de opvoeding betreft op 1 lijn te zitten met de moeder, dat scheelt ook veel stress voor het kind.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:39:10 #124
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_58154490
quote:
Op woensdag 16 april 2008 12:20 schreef Belana het volgende:
hier hetzelfde verhaal eigenlijk, ook een kind wat bij de moeder woont en weekenden en vakanties bij ons is, ook pdd-nos.
Bij hem zien we het niet verergeren, dat gebeurt denk ik ook niet. (hij is 10)

wat belangrijk is voor deze kinderen is duidelijkheid. heeeeeel veeeeel duidelijkheid.
ze willen graag precies weten wat ze gaan doen op een dag en iets zeggen als "morgen ga je naar opa en oma" geeft veel onrust, zeker als er nog geen besef van tijd is, hetgeen bij hun ook vaak langer duurt.
wij vertellen alleen wat we dezelfde dag gaan doen.
pictogrammen kunnen helpen, ken je dat?

en probeer wat de opvoeding betreft op 1 lijn te zitten met de moeder, dat scheelt ook veel stress voor het kind.
Voor wat betreft het erger worden, meestal word het dwangmatige gedrag wat hij heeft erger als ze kunnen lezen en schrijven want dan kan hij alles in de gaten houden. We vertellen nu al niet meer als we morgen of volgende week iets gaan doen want dan vraagt of zegt hij: morgen gaan we daar en daar heen of hoe lang moet ik nog wachten en dit elke 5 minuten Het enige wat we nu wel aan het doen zijn is hem voorbereiden op de vakantie naar Frankrijk, dit ivm met de lange autorit en ik moet zeggen dat dat wel goed gaat. Dit weekend ga ik een kalender met hem maken waarop hij elke dag een dagje door kan strepen en zo kan hij precies zien hoelang we nog moeten voor het gaat gebeuren, daarentegen gaan we in september naar Monsterjam in Arnhem maar dat houden we tot de laatste dag stil omdat hij daar zo gek van is dat we verwachten dat de spanning zo hoog oploopt voor hem dat hij de dag zelf niets waard is.
Wat betreft het contact met zijn moeder gaat het sinds een jaar of 2 ontzettend goed. Het is niet zo dat we de deur bij elkaar plat lopen maar het overleggende contact is goed en we worden nu ook op de hoogte gehouden van dingen die er spelen We zijn nu alleen nog aan het rondkijken voor een pictogrammen bord want van de ggd hadden we een aantal kopieen gekregen van activiteiten om op een vel te plakken maar dat vind ik zo knullig staan. Het hangt erwel maar is zeer amateuristisch. De kleuren van de dagen zijn hetzelfde als bij moeders net als de kleur van het papier waar het opgeplakt is, dit ook om verwarring te voorkomen.

Ach het zijn op dit moment allemaal vragen maar we zien wel wat de toekomst ons brengt. Ik bedoel de afgelopen 6 jr hebben we ons ook gered en het is zo'n lief menneke dat maakt ook veel goed
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:09:14 #125
66397 tries
ehm.......
pi_58154764
Hier hebben we gisteren de officiele brief binnen gekregen, dat we PGB toegewezen hebben gekregen. Het geeft voor ons als ouders een stukje grotere ruimte, om te kijken, naar andere begeleidingsmogelijkheden.

Wat betreft het verloop: wij komen hier ook richting de puberteit leeftijd, wat gaat het worden, is het nu al een stukje puberteit? Gelukkig krijgen we er proffessionele begeleiding erbij, om steeds alert op situaties in te kunnen springen.
Zelf weten we ruim een jaar dat onze zoon klassiek autistisch is, en we merken nu wel steeds meer dingen op. Maar steeds de vraag speelt in ons hoofd: is het nu omdat we het weten? We hebben namelijk nooit zelf iets vermoed in deze richting.. of wordt het nu weer erger?
Wij blijken hier heel erg ook in pieken en dalen te leven. Momenteel gaat het lekker, en dan is het weer extra genieten van hem!
  zaterdag 19 april 2008 @ 18:44:49 #126
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_58162772
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 10:09 schreef tries het volgende:
Zelf weten we ruim een jaar dat onze zoon klassiek autistisch is, en we merken nu wel steeds meer dingen op. Maar steeds de vraag speelt in ons hoofd: is het nu omdat we het weten? We hebben namelijk nooit zelf iets vermoed in deze richting.. of wordt het nu weer erger?
Wij blijken hier heel erg ook in pieken en dalen te leven.
Rond mijn 12e en rond, mijn 18e, heb ik een (ernstige) regressie gehad. Dat betekend, dat, je een terugval hebt. En dat het oude ''niveau'' nooit meer terugkomt (in mijn geval).
Sindsdien valt mijn autisme, ook veel meer op. Bij (klassiek) autisten komt vaker, een terugval voor rond het 12e/13e, levensjaar.
Wat ik er van weet:, rond je 12e als je naar, het voortgezet onderwijs gaat, heb je ineens andere manieren nodig, om met mensen om te gaan en je, krijgt last van je hormonen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 22:52:08 #127
66397 tries
ehm.......
pi_58168407
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 18:44 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Rond mijn 12e en rond, mijn 18e, heb ik een (ernstige) regressie gehad. Dat betekend, dat, je een terugval hebt. En dat het oude ''niveau'' nooit meer terugkomt (in mijn geval).
Sindsdien valt mijn autisme, ook veel meer op. Bij (klassiek) autisten komt vaker, een terugval voor rond het 12e/13e, levensjaar.
Wat ik er van weet:, rond je 12e als je naar, het voortgezet onderwijs gaat, heb je ineens andere manieren nodig, om met mensen om te gaan en je, krijgt last van je hormonen.
Bedankt voor deze ervaringen! We hebben hier meer met collega ouders te maken gehad, die jongere kinderen hadden. Volgende stap is om in contact te komen met oudere kinderen.

Ik vind het zo goed van je, Oxymoron, hoe jij alles verwoord. Het maakt mij soms ineens weer dingen wat duidelijker!
  † In Memoriam † zaterdag 19 april 2008 @ 22:56:44 #128
37843 lady-wrb
kortaf
pi_58168540
ik heb het vorig jaar gezien (rond 8 ). alles werd duidelijker. ik was trouwens niet de enige. de schoolarts zag het ook. dus rond 12 kan ik het weer verwachten?
  donderdag 24 april 2008 @ 18:59:07 #129
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_58284401
Nou LWRB, dat weet ik niet . Bij mij, is het in elk geval zo, dat ik bijv. veel slechter tegen veranderingen kan, dan toen ik een kind was.
Mijzelf uiten (in de eerste plaats, door te schrijven) kan ik juist nu, beter dan eerst.

Er is, wel een verband tussen de voorbeelden.
  Jubileum moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 21:46:28 #130
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58461151
Voor het eerst sinds Eva geboren is hebben we echt geen idee wat we voor haar verjaardag moeten geven/vragen.
Ze is de babyleeftijd een beetje voorbij, maar mist de fantasie waar speelgoed voor oudere kindjes op gebaseerd is. Spelletjes doen vind ze erg leuk en die gaan we ook vragen, maar we zoeken juist af en toe speelgoed waar ze zichzelf ook mee kan vermaken.
Fantasiespeelgoed zoals verkleedkleren, poppen, autootjes etc. is aan haar niet besteed, wat zij zoekt is speelgoed waar ze door uitgedaagd wordt. Zo heeft ze een Thomas de trein op batterijen, met houten rails en daar is ze vaak en lang zoet mee geweest maar nu gaat hij niet hard genoeg Een baan bouwen, al dan n iet met hulp, en dan eindeloos kijken hoe Thomas steeds hetzelfde rondje rijdt vind zij fantastisch.
We dachten dus aan een elektrische trein, maar dan kom je al gauw aan de Lego trein, en daar is ze nog veel te klein voor. Trouwens, het moet tegen een stootje kunnen, want zelf in elkaar zetten kan ze nog niet.
Ze vind Brams Legotrein wel geweldig, en dan vooral de afstandbediening.
Dus een trein met afstandbediening is nog wel een optie, maar die vind ik weer nergens.

Hebben jullie toevallig een gouden tip voor uitdagend speelgoed voor Eva?
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:57:32 #131
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461335
De Duplotrein? Wellicht beter voor haar te handelen dan de Legotrein?

Die is er namelijk ook met motortje en het spoor is vrij simpel uit te breiden (en je weet meteen leuke kadootjes: extra rails )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:58:50 #132
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_58461366
Moet het per se een trein zijn, Lois? Ik zat aan een racebaan te denken, die autootjes gaan heel erg snel, misschien vindt ze dat leuk?
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:01:45 #133
640 snoopy
peanuts
pi_58461410
Aquaplay?

Jubileum moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 22:04:19 #134
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58461452
Jullie denken lekker mee! Geweldig! Aquaplay hebben we gehad, is lek inmiddels maar is wel weer een goeie! Racebaan gaat te hard Spuuglokje, en maakt teveel herrie. Dat hadden we vorig jaar geprobeerd, ze bracht hem bijna zelf naar Bram, zo eng vond ze het
De duplotrein vind ik wel een goeie ja!
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:09:17 #135
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461525
Overigens: pas op als je aangeeft de duplotrein te willen hebben, er is ook een trein zonder motor
Zorg dus dat je dat er wel even goed bij zegt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:14:49 #136
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_58461623
Die Duplotrein is hier nog steeds heel populair. En het mooie is dat je er een volgende keer een stukje uitbreiding bij kunt kopen, zoals een mooie brug, of extra rails, of treinwissels.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:17:59 #137
640 snoopy
peanuts
pi_58461673
Morris heeft zich vandaag ook helemaal suf gespeeld met de Duplotrein bij opa en oma. Voordeel is dat hij heel stevig is en de trein gaat niet zo snel
En idd leuk om steeds nieuwe onderdelen te kopen en of vragen voor sinterklaas of verjaardagen.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:18:01 #138
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461674
Ik heb hem als klein kind gehad en mijn ouders hebben hem nog steeds. Ik zit heel erg te twijfelen of ik hem straks voor Ruben hier thuis wil hebben en hem wil uitbreiden of dat ik hem "speciaal" wil houden voor bij mijn ouders Hij wordt daar door kinderbezoek van alle leeftijden nog gebruikt, dus het is niet dat hij daar op zolder staat zeg maar
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58467365
Wat wij wel deden Troel, was bepaald speelgoed (een trein, een knikkerbaan die je zelf in elkaar kon zetten) gewoon bij mijn moeder laten.
Hadden ze daar ook wat te spelen wat ze interessant vonden.
Was het speelgoed echt, echt, echt heel geliefd dan mocht het tijdens een vakantie een weekje geleend worden.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
  zondag 4 mei 2008 @ 20:13:37 #140
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58477726
FischerPrice heeft ook een trein, Geotrax heet het. Heel uitgebreid, met afstandsbediening(en).

Al 4 jaar Freekproof , dus kan wat hebben zullen we maar zeggen .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  Jubileum moderator woensdag 7 mei 2008 @ 20:57:36 #141
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58540856
Wij zijn eruit, het wordt de Geotrax (teminste als ik een speelgoedwinkel kan vinden die het verkoopt )
Het Freekproof gebeuren heeft de doorslag gegeven, alsmede de afstandbediening.
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 7 mei 2008 @ 21:14:10 #142
640 snoopy
peanuts
  Jubileum moderator woensdag 7 mei 2008 @ 21:18:32 #143
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58541265
Dank je wel lieve Snoopy maar ik bedoelde meer eentje die toegankelijk is voor de mens (= opa en oma) die niet zo thuis zijn in de online speelgoedwinkels.
Inmiddels heb ik bedacht dat ik het wel bestel en dan aan ze geef, is makkelijker
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 7 mei 2008 @ 21:20:57 #144
640 snoopy
peanuts
pi_58541310
sorry. Goed idee, dat heb ik ook wel eens zo gedaan idd
  zaterdag 24 mei 2008 @ 10:23:48 #145
216090 aaa38
trotse moeder van 2 kids
pi_58873809
hallo,

misschien een troost, mijn dochter heeft ook moeite met het plassen en zindelijkheid en deert haar ook niet.
We hebben besloten om er verder geen aandacht aan te geven, maar een regel te maken en waarrempel we halen de druk weg en ze gaat overdag zelf naar de wc alleen moet haar nog wel sturen bij computer en tv

gr angelique
pi_58908998
Lois, of 1 van de anderen, ik kwam net een internetpagina tegen met allemaal Weerklank gebaren. Deze worden vaak gebruikt om te communiceren. ik heb geen idee of jullie ze gebruiken. maar hier zijn ze te vinden:

http://www.kegg.nl/egg_gebaren.php?sid=&gid=&signfirst=A
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Jubileum moderator maandag 26 mei 2008 @ 20:33:22 #147
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58926367
Super Loezzie, dank je wel!! Heel erg handig dit.
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 26 mei 2008 @ 21:13:59 #148
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58927234
Ik zoek voor een vriendin een site waar ze picto's kan vinden en afdrukken, heeft iemand een goed linkje?
  Jubileum moderator maandag 26 mei 2008 @ 21:23:23 #149
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58927456
Picto's die lijken op de vijfhoek-picto's kun je hier vinden: http://www.sclera.be/
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 26 mei 2008 @ 21:41:22 #150
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58927860
Dank je wel, ik ga het doorsturen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')