http://www.depers.nl/binn(...)httien-kinderen.htmlquote:
Omdat geen school christelijk genoeg is, houdt Henk Koelewijn – vader van achttien kinderen, en misschien wel de meest principiële man van Nederland – zijn pubers thuis. En raakte ze daarom bijna kwijt.
‘Je hebt altijd in je achterhoofd dat ze je kinderen komen ophalen’, zegt Henk Koelewijn (48). ‘Ik ben bar opgelucht dat de rechter me vrijgesproken heeft. Het is een pak van mijn hart, ik heb nachten niet geslapen.’ De geboren en getogen Spakenburger zit aan de massief houten eettafel. Het accent van het eeuwenoude vissersdorp klinkt door zijn oudtestamentische zinnen heen. Korte grijze haren, een blauwgestreept traditioneel hemd, en nog blauwere ogen waarmee hij je indringend aankijkt.
In de voortuin sjouwen drie jongens in overall met in stukken gehakte boomstammen. Hout voor de eigen kachel. ‘Toen ik hier kwam wonen, wilden ze me geen gas, water en licht geven’, zegt Koelewijn. ‘Ik heb dit huis zelf gebouwd.’ Je gelooft hem meteen, met zijn stevige handen. In het dorp luidt zijn bijnaam ‘de Voeger’. Door het hele land metselt hij de moeilijkste projecten.
‘Ik weet nog goed hoe kwaad de directeur was toen ik van de mts afging. Je hebt zo’n goed stel hersens, zei hij! Maar ik was het zat, in zo’n hok. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan huiswerk. Schrijf dat maar niet op, straks denken ze nog dat ik de kinderen daarom thuis lesgeef, haha.’ Want dat is wat hij doet, en waarom hij voor de rechter moest verschijnen.
Hoeveel kinderen hij eigenlijk heeft? ‘Ze zijn niet op twee handen te houden’, zegt hij lachend. ‘Om precies te zijn: achttien.’ Zijn vrouw (44), grijze knot en een lange blauwe rok, zette ze op de wereld. Zij zit op een stoel naast de tafel. Haar naam – en de Bijbelse namen van haar kinderen – liever niet in de krant. Een gastvrij gezin: de koffie wordt in een mok geserveerd, een roze glacé koek erbij.
De jongste telg – een blond meisje – staat in de box, haar zussen vouwen de was op. Nieuwsgierig luisteren ze mee naar hun vader.
‘Ik heb veel moeite gedaan om een lagere school te vinden, waar ik mee overweg kon. Dat is de reformatorische Eben Haëzerschool in Barneveld. We rijden elke dag 100 kilometer om de kinderen weg te brengen en weer op te halen. Het probleem begon toen mijn oudste dochter klaar was met de basisschool.’
Thuis lezen en thuis leren
Geen middelbare school had dezelfde grondslag als Henk Koelewijn. Daarom startte hij met thuisonderwijs. Volgens Henk Koelewijn is zelfs het reformatorische Van Lodesteincollege in Amersfoort, de middelbare school die hij nog even geprobeerd heeft, een brug te ver. ‘Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet. En als het nou beter werd, nee, het wordt met het jaar erger. Nou, dan is er toch een duidelijk verschil in richting.’
En dus besloot hij zijn kinderen thuis te onderwijzen, en kreeg daar vrijstelling voor. Want de wet biedt die mogelijkheid, als je het niet eens bent met de ‘richting’ van de school.
‘Het alternatief is een eigen school oprichten, alleen ben je over heel Nederland met hooguit 200 mensen. Dat is te weinig. Nou goed, dan ga je ze thuis onderwijzen. Je hebt jongens en meisjes. Ze krijgen allen vmbo-t, zeg maar de oude mavo. We doen twee vakken per jaar. Nu zijn ze bezig met maatschappijleer en Engels. Daar werken ze elke dag een paar uur aan.’
Het lesmateriaal (boeken en werkschriften) komt van de Nederlandse Handelsacademie, een soort LOI. ‘De kinderen vergelijken hun antwoorden en schrijven de definitieve versie in het huiswerkschrift. Dat wordt opgestuurd. Bovendien krijgen ze eens in de veertien dagen een hele avond les van een Engelse juffrouw, een docente.’ Gezinsbegeleider Anco Slagter, die zelf leraar Nederlands is, controleert alles en doet proefexamens met de kinderen. Al tien jaar kreeg Koelewijn toestemming hiervoor van de gemeente. Tot 2005.
‘Dan komt er een nieuwe CDA-wethouder, Menno Nagel. Ik heb hem meerdere malen gesproken. Hij heeft alles naast zich neergelegd en is een andere koers gaan varen. En hij heeft een verkeerd beeld gegeven, bijvoorbeeld dat ik niet mee zou werken. Dat onze kinderen geen huisarts zouden hebben, en nog veel meer onzin. Dat heb ik allemaal weerlegd. Maar ons bezwaarschrift wou hij niet behandelen, omdat het één dag te laat binnen kwam. Mijn advocaat zegt trouwens dat het wél op tijd was’, aldus Koelewijn.
Volgens hem gaf Nagel de leerplichtambtenaar opdracht om bij Jeugdzorg een ondertoezichtstelling te vragen voor álle dertien minderjarige kinderen. ‘Dus óók de kleintjes in de box en de kinderen die gewoon naar de lagere school gaan’, zegt Koelewijn verontwaardigd. ‘Jeugdzorg moest ze direct doorsturen naar de Raad voor de Kinderbescherming, en die heeft er een rechtszaak van gemaakt. Onder druk van de CDA-fractie in de Tweede Kamer! Dat laatste vertelde de onderzoeker van de Kinderbescherming me.’
Uiteindelijk ging het alleen om de drie kinderen die naar de middelbare school zouden moeten. De dag vóór Kerst 2007 werd Koelewijn vrijgesproken. De Utrechtse kinderrechter oordeelde dat de kinderen door het thuisonderwijs ‘niet in hun ontwikkeling bedreigd worden’. Daarnaast loopt nog een strafzaak, waarin Koelewijn wél werd veroordeeld. Dit voorjaar volgt het hoger beroep tegen zijn boete van 600 euro, voor het overtreden van de leerplicht. Daar wil hij niets over zeggen.
Niettemin, de woede zit diep. ‘Nagel steekt de lont van het vuurwerk aan, maar als de boel ontploft, zegt hij: dat heb ik niet beoogd. Nee, welbewust heeft hij alles in werking gezet. Zo draai je een heel gezin in elkaar.’ Intussen is de CDA’er wethouder af en gedoogt de gemeente Bunschoten-Spakenburg het thuisonderwijs weer.
Naast de vmbo-deelcertificaten wil de vader ze een vak leren. ‘De meiden krijgen een boekhoud- en typecursus. Dat leren ze in de praktijk, vanuit mijn bedrijf. De jongens werken met mij in de bouw. Zo krijgen ze gevarieerde kennis van alle materialen in de bouw. Ik leer ze ook voegen. Op hun zestiende, zeventiende neem ik ze zo nu en dan mee naar een klusje, en vanaf hun achttiende draaien ze mee.’ Een soort meester-gezel relatie.
‘We doen de restauratie van oude gebouwen, overal. Als ze er geen gat meer in zien, bellen ze ons. Ik heb alles door ondervinding geleerd. Ik werkte met mensen van tachtig jaar oud, die hadden die vakkennis nog.’
Voegen is niet de enige praktijkles. Op de oprit staan drie rode auto’s, waaronder een supersnelle Renault Alpine. ‘Ja, die maken de jongens klaar voor de keuring bij de garagehouder. De hele oude auto’s halen we tot het laatste schroefje uit elkaar en dan bouwen we ze weer op. Inclusief het motorblok. Nee, niet om te verkopen. Ik heb het geld niet nodig.’
Alles goed en wel, maar missen zijn kinderen het contact met de samenleving niet? ‘Ze krijgen ook nog godsdienst’, zegt Koelewijn. ‘De Drie Formulieren van Enigheid: dat zijn de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Dát is de basis voor hoe je je moet gedragen in de samenleving, want daar mankeert alles aan in Nederland.’
Zelfs zijn eigen kerk, de Oud-Gereformeerde Gemeente, is niet meer wat het was. ‘De zwartekousenkerk kun je heden ten dage beter de grijzekousenkerk noemen, het is verwaterd. En ik wil dat niet, ik wil heldere taal, geen mist. Zodoende ben ik op onbijbelse wijze uit het lidmaatschap verwijderd. Daar is een procedure voor, maar die hebben ze overgeslagen. Dat varken moet meteen verdwijnen, dachten ze.’
Volgens Koelewijn was hij te lastig. ‘Kijk, ik heb de afgelopen tientallen jaren geageerd tegen het farizeïsme. De dominee uit Urk doopte de kinderen in een gezin waar televisie was. Dat kan gewoon niet. Die programma’s hebben geen waarden en normen. Dat kan ieder blind paard zien. Je kunt wel zeggen, zet hem dan uit, er zit toch een knop op die tv? Maar de mens is van nature geneigd tot alle kwaad. Die knop zit in je hart!’
In zijn woonkamer staat alleen een aquarium, er is geen computer of televisie te bekennen. En als je op Gods wil vertrouwt, heb je ook geen inentingen of verzekeringen nodig. ‘Maar de kerk veroordeelde gezinnen met een verzekering niet, terwijl het een zonde is. Op mijn kritiek zei het bestuur: anders vertrekken ze, en komen we in financiële problemen. Als dát zo is, zeg ik, moet God wel dood wezen. En God ís niet dood.’
De welbekende ‘druppel’ was een klassieke zonde. Overspel. ‘De ouderling ging ervandoor met de vrouw van de diaken. Dat mag zelfs in de maatschappij niet. Als jouw buurman dat flikt met je vrouw, denk ik dat je ‘m op de bek slaat. Dus ik zei daar wat van. Toen kreeg ik een brief dat ik verwijderd werd uit de kerk. Ik wilde nog in discussie gaan, maar de dominee uit Grafhorst zei: daar is het gat van de deur.’
Sindsdien is Koelewijn, die zelfs voor het dorp aan de voormalige Zuiderzee streng in de leer is, een ‘thuislezer’. Zoals zijn kinderen. Maar wat als er een naar de universiteit wil?
Koelewijn, nadrukkelijk: ‘Ik heb geen probleem met leren, als ze door willen, prima. Een van mijn dochters slaagde al op haar dertiende voor het boekhouddiploma. Ze ging niet door en staat nu in een groentewinkel. Dat vind ik wel jammer, ze kon goed leren. Maar als je geen plezier hebt, moet je stoppen.’
Zijn vrouw vult aan: ‘En onze dochter heeft nog andere diploma’s gehaald, voor haar hobby. Zo is ze ook instructrice op de hondenschool. Ze leert nu een politiehond af te richten.’ Volgens Koelewijn vindt zijn kroost het allang best. Lastig om te checken. Slechts één dochter wil wel haar mening geven. ‘Ik hoef niet zo nodig naar school hoor,’ zegt de 14-jarige. ‘Ik hou niet van leren.’ Hoezo thuisonderwijs, in Nederland geldt toch de leerplicht? Dat klopt. Maar artikel 5b van de leerplichtwet biedt een opening. Namelijk als ouders bezwaar hebben ‘tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand gelegen scholen’. Met ‘richting’ wordt religie of levensbeschouwing bedoeld, niet de manier van onderwijsgeven.
Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het momenteel om 170 kinderen. ‘Of ze daadwerkelijk thuis les krijgen, weten we niet’, zegt een woordvoeder van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). ‘De inspectie checkt dat niet.’ Dijksma overweegt de wet op dat punt aan te passen. Volgende maand komt ze met een standpunt. Ze wil zich niet uitlaten over de wenselijkheid van thuisonderwijs, maar de ‘stimulerende omgeving van school’ heeft wel haar voorkeur.
Secretaris Peter van Zuidam van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs houdt het op een paar honderd kinderen. ‘Er is een heel spectrum aan ouders. Van klassiek religieus en spiritueel tot humanistisch. Overigens is het in veel landen normaal. In de VS zijn het er honderdduizenden. Uit onderzoek blijkt dat ze het later niet slechter doen. Sterker nog, ze hebben vaker een gelukkige jeugd dan kinderen die wel naar school gaan.’
Menno Nagel, nu CDA-fractievoorzitter in Bunschoten-Spakenburg, betreurt de vrijspraak voor Koelewijn. ‘Die vrijstelling had eigenlijk de tien jaar daarvoor ook al niet verleend mogen worden. De wereld staat niet stil. Onderwijs wordt steeds belangrijker, het is een slechte zaak dat de kinderen niet naar school gaan. Nu staan ze vanaf hun dertiende met hun vader op de steiger te voegen.’
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:35 schreef Frollo het volgende:
Ik zie nergens staan dat ze geen huisarts hebben.
quote:‘Dan komt er een nieuwe CDA-wethouder, Menno Nagel. Ik heb hem meerdere malen gesproken. Hij heeft alles naast zich neergelegd en is een andere koers gaan varen. En hij heeft een verkeerd beeld gegeven, bijvoorbeeld dat ik niet mee zou werken. Dat onze kinderen geen huisarts zouden hebben, en nog veel meer onzin. Dat heb ik allemaal weerlegd. Maar ons bezwaarschrift wou hij niet behandelen, omdat het één dag te laat binnen kwam. Mijn advocaat zegt trouwens dat het wél op tijd was’, aldus Koelewijn.
omgquote:Alles goed en wel, maar missen zijn kinderen het contact met de samenleving niet? ‘Ze krijgen ook nog godsdienst’, zegt Koelewijn. ‘De Drie Formulieren van Enigheid: dat zijn de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Dát is de basis voor hoe je je moet gedragen in de samenleving, want daar mankeert alles aan in Nederland.’
Ja, dat heb ik wel gelezen, maar Koelewijn zegt toch dat de bewering dat zijn kinderen geen huisarts hebben, dat die onzin is? En hij mag ws niet liegen van die god van 'm.quote:
Stel je voor.quote:Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet.
The horror....quote:De dominee uit Urk doopte de kinderen in een gezin waar televisie was. Dat kan gewoon niet.
Nee hoor als een kind geen zin heeft in school dan hoeft ze niet.quote:‘Ik hoef niet zo nodig naar school hoor,’ zegt de 14-jarige. ‘Ik hou niet van leren.’
stel je voor dat de kids er achter komen wat een condoom isquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:48 schreef G-Mart het volgende:
Geen seksuele voorlichting, geen internet, geen tv .. ben je mooi klaar mee zeg ..
De koters van Henk krijgen tenminste nog les thuis.quote:Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het momenteel om 170 kinderen. ‘Of ze daadwerkelijk thuis les krijgen, weten we niet’, zegt een woordvoeder van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). ‘De inspectie checkt dat niet.
Daarom, en als ze 18 zijn mogen ze toch zelf beslissen of ze bij papa blijven of gewoon lekker hun eigen weg gaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
De koters van Henk krijgen tenminste nog les thuis.
Ja een VMBO opleiding en wat lesjes auto's sleutelen en metselen. Misschien doen ze liever wat anders? Maar dat mag natuurlijk niet van pa.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
De koters van Henk krijgen tenminste nog les thuis.
Waarschijnlijk hebben die kinderen weinig contact met andere kinderen dus is het hen ook niet aangepraat dat je standaard lastig moet zijn als puber. Daarbij staat vrijvechten van de ouders haaks op alle "waar zijn de ouders" berichten van menig FOK!ker als een vrijgevochten puber kattekwaad uithaalt.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:51 schreef DroogDok het volgende:
Triest, vooral voor de kinderen, snap niet dat die kinderen zo lekker onder de duim zitten bij dit soort ouders, je wil jezelf toch vrij vechten in de pubertijd lijkt me? Totaal ongezonde situatie dit.
Ik gok dat ze dagelijks contact hebben met 17 andere kinderen. Dat moet genoeg zijn voor een gezonde ontwikkeling.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:54 schreef Herald het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hebben die kinderen weinig contact met andere kinderen dus is het hen ook niet aangepraat dat je standaard lastig moet zijn als puber. Daarbij staat vrijvechten van de ouders haaks op alle "waar zijn de ouders" berichten van menig FOK!ker als een vrijgevochten puber kattekwaad uithaalt.
Dat is toch geen onderwijs..quote:Ze krijgen allen vmbo-t, zeg maar de oude mavo. We doen twee vakken per jaar. Nu zijn ze bezig met maatschappijleer en Engels. Daar werken ze elke dag een paar uur aan.’
Idd en als je vervolgens beslist hbo of universiteit te willen gaan doen, zal je behoorlijk wat moeten inhalen.quote:
ik vermoed dat die 17 andere mensen in een vergelijkbare leefomgeving wonenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:01 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Ik gok dat ze dagelijks contact hebben met 17 andere kinderen. Dat moet genoeg zijn voor een gezonde ontwikkeling.
Lijkt me wel cool, als volwassene in een onbekende wereld terecht komen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:29 schreef jogy het volgende:
Het is iig een alternatieve manier van opvoeden en ik weet nog niet eens of het nou wel zo'n slechte is eigenlijk. Ik zouhet zelf niet doen maar kan wel een paar voordelen bedenken met zo'n aanpak. En dan ben ik nog wel redelijk anti-reli. Afgaande van het stukje ( meer is er niet ) lijkt het me niet dat de kinderen daadwerkelijk ongelukkig zijn, het is allemaal wat men gewend is. Wat niet wegneemt dat mocht de tijd komen dat ze de vrije buitenwereld ingaan ze wel redelijk voor een verrassing komen te staan.
Dat vind ik dus ook over het gezeik van het klonen van mensen. Moeten we voor zo'n marginaal en zelfs nog niet bestaand verschijnsel wetten stemmen? Please ...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:45 schreef LoggedIn het volgende:
Laat de politiek zich maar ff met de echte problemen bezig houden. Dit soort gemeut over enkele uitzonderingen verspreid over heel het hand hebben we niks aan.
Ja, stel je voor, dan krijgen ze géén 18 kinderen...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:53 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
stel je voor dat de kids er achter komen wat een condoom is
Mwa, als ik afga op de laagopgeleiden bij ons op het werk, dan vliegen de gvd's en kk's je om de oren, gaan zo'n beetje alle gesprekken over sex, en wordt er ook nog wel eens een robbertje gevochten. Denk niet dat die kindertjes daar later zouden kunnen aarden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:45 schreef LoggedIn het volgende:
tja.. btje vreemd wereldbeeld van die ouders, wellicht niet de beste manier om op te groeien voor die kinderen, maar het vormt iig geen probleem voor de maatschappij. Uiteindelijk hebben we toch laag opgeleide mensen nodig, en het zou mooi zijn als we die niet uit het buitenland hoeven te halen
Als of je een knakworst de gang in gooit zeg maar.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:36 schreef TheZapster het volgende:
18 kinderen, jeetjemina. Bij die arme vrouw kan er nu bijna een trein naar binnen denk ik.
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:59 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als of je een knakworst de gang in gooit zeg maar.
heh, das wel een goeie iddquote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:19 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, als ik afga op de laagopgeleiden bij ons op het werk, dan vliegen de gvd's en kk's je om de oren, gaan zo'n beetje alle gesprekken over sex, en wordt er ook nog wel eens een robbertje gevochten. Denk niet dat die kindertjes daar later zouden kunnen aarden.
Verder zijn andere problemen idd een stuk groter en belangrijker.
met zn 18en in een isolement? Is dat niet wat tegenstrijdig?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vooral triest voor de 18 kinderen, die in een isolement opgroeien.
LOL!!!quote:Geen middelbare school had dezelfde grondslag als Henk Koelewijn. Daarom startte hij met thuisonderwijs. Volgens Henk Koelewijn is zelfs het reformatorische Van Lodesteincollege in Amersfoort, de middelbare school die hij nog even geprobeerd heeft, een brug te ver. ‘Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet. En als het nou beter werd, nee, het wordt met het jaar erger. Nou, dan is er toch een duidelijk verschil in richting.’
Juist niet.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
met zn 18en in een isolement? Is dat niet wat tegenstrijdig?
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:59 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als of je een knakworst de gang in gooit zeg maar.
als die vader dood gaat, beginnen ze gewoon hun eigen Urkquote:Op woensdag 23 januari 2008 10:34 schreef Zeg_Maar het volgende:
volgensmij heb ik een keer een artikel gelezen over dat gezin in een tijdschrift (of het was een ander bizar gezin).
maar ik moet hem toch geleijk geven op het punt dat de samenleving kapot gaat, kan me best indenken dat je ontzettend schrikt als je opeens een keer een tv ziet met actualiteiten.
maar goed, de manier van hem ben ik het absoluut niet mee eens.
als je je kinderen thuis gewoon waarden en normen meegeeft en alles bespreekbaar maakt tot aan homosex toe dan leer je je kinderen tenminste zelf denken en omgaan met moeilijke situaties.
zal wat worden als die vader dood gaat en ze komen in de boze wereld..
en 18 kinderen, ook niet respectvol jegens god aangezien de aarde al extreem overbelast is.
daarnaast vind ik het ook asociaal dat mensen de samenleving als het grootste kwaad zien maar wel kinderbijslag accepteren...
quote:En als je op Gods wil vertrouwt, heb je ook geen inentingen of verzekeringen nodig. ‘Maar de kerk veroordeelde gezinnen met een verzekering niet, terwijl het een zonde is.
Dan zal de hele familie bidden om hem of haar te genezen van die ziektequote:Op woensdag 23 januari 2008 12:36 schreef Gia het volgende:
En dan ook nog, wat hiervoor al gezegd is, stel dat er eentje homosexueel is!!
Want dat is de enige keuze? Als je je kind niet met de bijbel opvoed dan voed je het met orgies op?quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:21 schreef CANARIS het volgende:
Ogrisch voor 7 jarige of Bijbelles?
Ik weet waar ik voor kies!
Mensen worden eerder wereldvreemd dóór de tv.quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:36 schreef Gia het volgende:
wereldvreemd laten blijven door geen tv
Stop dan eens met kijken.....quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:52 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mensen worden eerder wereldvreemd dóór de tv.
Goed beslagen? Hij baseerd zich op een sprookjesboek. Bovendien is hij van mening dat hij de enige is die de juiste uitleg geeft aan dit boek, klinkt eerder exrtremistisch dan goed beslagen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:21 schreef CANARIS het volgende:
Ik vind het juist een heel mooi verhaal.
Iemand met princiepes en nog goed beslagen ook.
Gedegen prima, maar je kinderen in een sociaal isolement houden lijkt me niet echt iets om over te juichen, hoe moeten die ooit functioneren in de maatschappij? Die krijgen dadelijk bij hun eerste baan een cultuurshock van jewelste en kunnen gelijk de ziektewet in omdat ze oversapennen zijnquote:Het is je recht om het niet eens te zijn met deze samenleving.
Wanneer dan blijkt dat beide goed voor hun kinderen zorgen en gedegen opvoeden heb ik er helemaal geen probleem mee.
Er is ook nog een tussenvoor lijkt me....quote:Als ik dit zo lees, dan denk ik dat veel mensen hier nog wel wat van kunnen leren.Ik zie namenlijk liever zo´n opvoeding als de opvoeding die je veel vaker ziet , namenlijk ouders die hun kroost dagen lang voor televisie laten zitten en late internete zonder te controleren wat de kidneren daar zien .
quote:Ogrisch voor 7 jarige of Bijbelles?
Precies, dit is waarschijnlijk een succesvollere manier om jongeren een vak te leren dan de vmbo-t -> mbo route die als vanzelfsprekend wordt aangenomen door de maatschappij. Gewoon meteen meedraaien in een bedrijf, niks theorie en toetsen en 30 pubers bij elkaar die elkaar aanstoken om niks te doen, maar werkend het vak leren.quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:45 schreef Cheiron het volgende:
Tja vreemd. 1 voordeel wat die kinderen wel hebben; ze kunnen iets, ze leren een vak. Dat is meer dan een gemiddelde VMBO'T'er kan zeggen. Die zie ik geen complete auto's uit elkaar halen.
Alleen jammer als de kinderen in kwestie iets meer in hun mars hebben, bijvoorbeeld het in zich hebben om dokter te kunnen worden, dat krijg je door de manier van onderwijzen van deze beste man nooit boven water natuurlijk. Biologie zal hij sowieso wel verwerpelijk vinden, evolutie bestaat natuurlijk niet en ziekten genezen is ook niet nodig, allemaal de wil van god.quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Precies, dit is waarschijnlijk een succesvollere manier om jongeren een vak te leren dan de vmbo-t -> mbo route die als vanzelfsprekend wordt aangenomen door de maatschappij. Gewoon meteen meedraaien in een bedrijf, niks theorie en toetsen en 30 pubers bij elkaar die elkaar aanstoken om niks te doen, maar werkend het vak leren.
Ik kijk nooit tv, enige waar mn tv voor aanstaat is de ps2 en ps3.quote:
Wat is het verschil met waar de "zelfbenoemde normale" mens zich op baseerd, de wetenschap staat ook maar in de kinderschoenen en is extreem relatief. Als je dan iemand aan wilt vallen op levensbeschouwing begin bij jezelf.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:30 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Goed beslagen? Hij baseerd zich op een sprookjesboek. Bovendien is hij van mening dat hij de enige is die de juiste uitleg geeft aan dit boek, klinkt eerder exrtremistisch dan goed beslagen.
[..]
Isolement? Kijk eens naar hoe kinderen in de maatschappij worden ingedeeld in hokjes.quote:Gedegen prima, maar je kinderen in een sociaal isolement houden lijkt me niet echt iets om over te juichen, hoe moeten die ooit functioneren in de maatschappij? Die krijgen dadelijk bij hun eerste baan een cultuurshock van jewelste en kunnen gelijk de ziektewet in omdat ze oversapennen zijn
[..]
Ogrish.com?quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:21 schreef CANARIS het volgende:
Ik vind het juist een heel mooi verhaal.
Iemand met princiepes en nog goed beslagen ook.
Het is je recht om het niet eens te zijn met deze samenleving.
Wanneer dan blijkt dat beide goed voor hun kinderen zorgen en gedegen opvoeden heb ik er helemaal geen probleem mee.
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat veel mensen hier nog wel wat van kunnen leren.Ik zie namenlijk liever zo´n opvoeding als de opvoeding die je veel vaker ziet , namenlijk ouders die hun kroost dagen lang voor televisie laten zitten en late internete zonder te controleren wat de kidneren daar zien .
Ogrisch voor 7 jarige of Bijbelles?
Ah en van computerspelletjes wordt je niet wereldvreemd?quote:Op woensdag 23 januari 2008 15:43 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik kijk nooit tv, enige waar mn tv voor aanstaat is de ps2 en ps3.
Denk dat dit voor de mensen die echt met hun handen willen gaan een betere oplossing zou zijn in plaats van eerst jaren school waar ze eigenlijk helemaal geen zin in hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Precies, dit is waarschijnlijk een succesvollere manier om jongeren een vak te leren dan de vmbo-t -> mbo route die als vanzelfsprekend wordt aangenomen door de maatschappij. Gewoon meteen meedraaien in een bedrijf, niks theorie en toetsen en 30 pubers bij elkaar die elkaar aanstoken om niks te doen, maar werkend het vak leren.
Er zijn genoeg kinderen in slechte en soms zelfs gevaarlijke situaties die wél de beschutting en bescherming nodig zouden hebben, en laten die nu juist veelal tussen de regeltjes wegglippen, omdat ambtenaren liever alles via 'regeltjes' willen doen en hetd an makkelijk is iemand te pakken omdat die 'regeltjes' overtreedt, in plaats ervan dat men kijkt naar of een situatie daadwerkelijk slecht is voor een kind.quote:Overigens is het in veel landen normaal. In de VS zijn het er honderdduizenden. Uit onderzoek blijkt dat ze het later niet slechter doen. Sterker nog, ze hebben vaker een gelukkige jeugd dan kinderen die wel naar school gaan.’
neequote:Op woensdag 23 januari 2008 16:34 schreef OFfSprngr het volgende:
Zijn die lui niet te vervolgen? Sowieso is het VERPLICHT om een verzekering te hebben en ik kan me ook amper voorstellen dat je medische assistentie pertinent kunt weigeren. Daarnaast is de vrijheid van menings uiting belemmerd.
Als ze hem uit het hele land bellen voor de echt lastiger metselklusjes en als hij voor het geld geen auto's hoeft te repareren, denk ik niet dat hij veel uitkeringen nodig heeft.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tjja, Ik hoop dat ze uitkeringen en kinderbijslag ook zondig vinden, maar dat zal wel niet.
VERBOTEN!quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:43 schreef sander89 het volgende:
Erg triest voor die kinderen.
Maar een autoverzekering is in de landen van de Europese Unie verplicht.
Rijdt gek nu ook nog is onverzekerd rond bijna elke dag?
Want dat is zo verboden als wat.
Ik ben het helemaal me je eens. en dat is al vreemd genoeg .quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:42 schreef Kees22 het volgende:
Of het triest is voor de kinderen zal de tijd leren. Uit het geciteerde verhaal in de OP krijg ik die indruk helemaal niet. En als ik dat verhaal vergelijk met mijn eigen jeugd, zie ook niet meteen de triestheid.
Zijn zorgzaamheid staat in elk geval buiten kijf, al is ook zijn geloof helemaal niet het mijne.
En al dat gemekker dat hij niet aan de regels voldoet: nou en? Is dat dan waar het om gaat: dat we ons allemaal braaf conformeren aan de regels?
Er lijken me ernstiger gevallen van het behandelen van kinderen aan de orde.
Fijn dan als je wordt aagereden door een onverzekerde bestuurder. Kan je fluiten naa r e centen.quote:
'lees'quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:22 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Fijn dan als je wordt aagereden door een onverzekerde bestuurder. Kan je fluiten naa r e centen.
SCHAAP
Jij denkt dat die mogelijkheid er is?quote:Op woensdag 23 januari 2008 15:28 schreef AgLarrr het volgende:
Laat ze voor zichzelf maar uit maken wat ze willen.
Geef jij je studie op om automonteur te worden?quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:02 schreef LXIV het volgende:
De moeder is altijd thuis, ze leren een nuttig vak waar veel vraag naar is en de ouders besteden heel veel tijd hen normen en waarden bij te brengen. Waarop baseren jullie het vooroordeel dat deze kinderen slechter af dan andere kinderen zouden zijn?
En met welk recht wil je die kinderen onder dwang kennelijk uit huis gezet krijgen...? (dsat was de daadwerkelijk eis in de door die man gewonnen rechtzaak, ze wilden zijn kinderen uit huis zetten)quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:46 schreef speknek het volgende:
Geef jij je studie op om automonteur te worden?
Als ik problemen zie in iemands redenering, ben ik dus voor de andere partij? George Bush much?quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:23 schreef RM-rf het volgende:
En met welk recht wil je die kinderen onder dwang kennelijk uit huis gezet krijgen...? (dsat was de daadwerkelijk eis in de door die man gewonnen rechtzaak, ze wilden zijn kinderen uit huis zetten)
Jaquote:Is dat omdat jij het beter vind als de kinderen van die man gaan studeren ipv te leren voor automonteur of bouwvakker bij hun vaders bedrijf?
En daarom... waarom denk jij beter te weten wat goed is voor zijn kinderen?quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:13 schreef speknek het volgende:
Hee hee, het gaat niet om z'n eigen leven heh, het gaat om die van z'n kinderen.
Die kinderen kunnen zich niet ontwikkelen waardoor ze niet een eigen mening kunnen opbouwen dus daarom geen vrijheid van meningsuiting hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:29 schreef werkeend het volgende:
[..]
nee
nee
nee
en
nee
hoe kan je vrijheids van meningsuiting belemmeren als je je kinderen opvoed zoals jij wil? wat is daar belemmering van vrijheid van meningsuiting aan?
Bullshit. Elk kind is belemmerd in zijn vrijheid van meningsuiting. Ik mag thuis echt niet mn moeder verrot schelden hoor, oftewel een belemmering. Er zijn zoveel gezinnen waar je niet mag vertellen dat je homo bent omdat dan pa en/of ma helemaal gaat flippen. Ik ken meerdere gezinnen waar het totaal not done is om niet te gaan studeren. Dat is net zo erg als dit, maar het is geen religieus persoon die het zegt en dan is er niks aan de hand. Dit is gewoon zeiken op die man omdat hij streng-religieus is en naar zijn idee van hoe de regels horen te zijn leeft. So what. Hij doet niemand kwaad. Zijn kinderen krijgen een ouderwetse opvoeding ja, maar ze leren alle benodigde kennis om te functioneren in de maatschappij, ze leren een vak. Dat is genoeg. Dat hij in God vertrouwt en niet op medicijnen is zijn zaak en heel vervelend als daardoor hij of een van zijn kinderen komt te overlijden, maar dat is nu eenmaal iets wat je moet accepteren als je een vrije maatschappij wilt hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:09 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Die kinderen kunnen zich niet ontwikkelen waardoor ze niet een eigen mening kunnen opbouwen dus daarom geen vrijheid van meningsuiting hebben.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:54 schreef thaleia het volgende:
En van dat isolement word ik ook niet zo vrolijk. Als je een kind zijn of haar hele jeugd in een kamertje opsluit, bij wijze van spreken, word je aangeklaagd voor kindermishandeling, ook al krijgt het goed te eten en heeft het kleren enzo. Als ze met z'n achttienen zijn en je roept dat er ideologische redenen aan ten grondslag liggen, ligt het ineens heel anders?
Ik weet niet of de ouders nog leven en je dus van een gezin kunt spreken, maar hier heeft er in de jaren vijftig en/of zestig een gezin gewoond met 26 of 28 kinderen. Op een keer was een dochter gelijk met haar moeder uitgerekend!quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:46 schreef Falco het volgende:
Wat ik me nou afvraag... is er een gezin in Nederland met nòg meer kinderen dan achttien stuks
stel je voor dat de kinderen iets zien waar pa niet achter staat. een blote borst ofzo de horror!!!!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:48 schreef G-Mart het volgende:
Geen seksuele voorlichting, geen internet, geen tv .. ben je mooi klaar mee zeg ..
quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
stel je voor dat de kinderen iets zien waar pa niet achter staat. een blote borst ofzo de horror!!!!
die achterlijke gek meteen uit de ouderlijke macht zetten en stereliseren de tering wat een mafkees
Er is een verschil tussen uitschelden (asociaal gedrag) en totale indoctrinatie (religie). Daarnaast kun je niet accepteren dat die kinderen moetwillig sterven omdat hij een kut christenquote:Op donderdag 24 januari 2008 18:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Bullshit. Elk kind is belemmerd in zijn vrijheid van meningsuiting. Ik mag thuis echt niet mn moeder verrot schelden hoor, oftewel een belemmering. Er zijn zoveel gezinnen waar je niet mag vertellen dat je homo bent omdat dan pa en/of ma helemaal gaat flippen. Ik ken meerdere gezinnen waar het totaal not done is om niet te gaan studeren. Dat is net zo erg als dit, maar het is geen religieus persoon die het zegt en dan is er niks aan de hand. Dit is gewoon zeiken op die man omdat hij streng-religieus is en naar zijn idee van hoe de regels horen te zijn leeft. So what. Hij doet niemand kwaad. Zijn kinderen krijgen een ouderwetse opvoeding ja, maar ze leren alle benodigde kennis om te functioneren in de maatschappij, ze leren een vak. Dat is genoeg. Dat hij in God vertrouwt en niet op medicijnen is zijn zaak en heel vervelend als daardoor hij of een van zijn kinderen komt te overlijden, maar dat is nu eenmaal iets wat je moet accepteren als je een vrije maatschappij wilt hebben.
nee dat wil ik niet...quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat heet nou keuzevrijheid....wat jij wil is een dictatuur.
Cultuurrelativist? Elk kind krijgt normen en waarden mee, daar is niets aan te doen, dus ook maar niet ingrijpen bij geestelijke terreur? (ik bedoel dan niet per se dit gezin, maar het is mijns inziens echt een compleet holle frase)quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:44 schreef Kees22 het volgende:
En dat argument van die indoctrinatie of isolering: elk kind krijgt hoe dan ook normen en waarden aangeleerd, door de ouders, vrienden en de omgeving. En elk kind begint met te denken, dat de wereld inderdaad volgens die normen en waarden in elkaar zit.
Maar die hebben zelf de keuze, dat is het hele eieren eten.quote:Dat valt nou eenmaal niet te voorkomen. Ik ontdekte zelf pas op de middelbare school dat er andere geloven dan het katholieke bestonden. Anderen worden als communist opgevoed, of als atheïst. Daar is niks aan te doen en de meesten komen toch redelijk terecht. En heel soms leert er iemand buiten zijn grenzen denken.
En wat is er mis met een goed vak leren? Ik ken een gezin, waarvan een broer alles aan elkaar kon sleutelen, maar niks abstracts kon leren. En de andere broer kon alles leren. Dan wordt de een toch monteur en de ander dokter?
Jawel, maar die zouden in de eerste plaats de kinderen niet isoleren van de buitenwereld. Wederom, dit geldt voor werkelijk alle wetten.quote:Ik snap niet dat zo veel mensen dat gezin de wet willen voorschrijven. Dat zouden ze zelf toch ook niet pikken, als het andersom was?
Dat laatste is natuurlijk niet waar en dat weet jij ook best wel.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat hij in God vertrouwt en niet op medicijnen is zijn zaak en heel vervelend als daardoor hij of een van zijn kinderen komt te overlijden, maar dat is nu eenmaal iets wat je moet accepteren als je een vrije maatschappij wilt hebben.
ehm, wat begrijp jij niet aan de term 'ouderlijk gezag' (wat vroeger heette 'ouderlijke macht')...?quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk niet waar en dat weet jij ook best wel.
Dat de beste man zelf geen medicijnen wil krijgen, prima, maar dat mag hij niet beslissen, zowel ethisch als wettelijk, voor andere individuen, in dit geval zijn kinderen.
Ik begrijp erg goed wat ouderlijk gezag is, maar het is mogelijk om ouders uit dat gezag wordt gezet, als die ouders door hun manier van opvoeden het kind in gevaar brengen, iets wat wel eens gebeurt bij ouders die spoedeisende medische hulp weigeren bij hun kind. Dat mag je vervelend vinden of niet, maar dat gebeurt toch echt.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 09:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ehm, wat begrijp jij niet aan de term 'ouderlijk gezag' (wat vroeger heette 'ouderlijke macht')...?
Dat is toch echte gewoon in het Burgerlijk Wetboek vastgelegd en is het recht én de plicht je kind op te voedden.
http://www.babyinfo.nl/ad(...)t_ouderlijkgezag.asp
De ouder is dus zelfs verplicht te bepalen wat het beste is voor het kind in zijn/haar ogen, zopwel 'ethisch als wettelijk'.
De beste man uit dit artikel staat ook gewoon in zijn recht, ik ben het er niet mee eens, maar dat is wat anders.quote:natuurlijk kun je stellen dat je de mening hebt dat in dit geval een ouder dit artikel zou overtreden als hij bv zijn kind bepaalde rechten ontneemd, daarbij moet ik zeggen dat nu net recentelijk een rechter precies daarover gebogen heeft en bevestigd heeft dat hoezeer je ook een andere levensstijl voorstaan als die man, hij wel gewoon aan zijn ouderlijke plicht voldoet en er geen enkele grond is die Ouder uit zijn ouderlijke gezag te ontzetten...
On-zin, verschillende keren per jaar worden ouders uit hun gezag gezet als ze spoedeisende medische hulp weigeren bij hun kind. Dat gebeurt idd niet zo snel bij inentingen of medische hulp die niet speodeisend is, maar wanneer het leven van het kind in gevaar is, dan wordt je als ouder gewoon tijdelijk uit je ouderlijke macht gezet hoor.quote:Bv het weigeren van inenting is dan ook geen vorm van 'mishandeling en zelfs het weigeren van medicatie is niet strafbaar...
Je vergeet even dat een kind niet handelsbekwaam is en die beslissing niet mag maken, dat mogen de ouders, maar wel tot op zekere hoogte. Nogmaals bij spoedeisende hulp gaat die vlieger niet op.quote:integendeel, het is een belangrijk recht van een patient om nooit door een arts zomaar gedwongen kunnen worden bepaalde medicatie te nemen, waar hij zelf niet overtuigd is van het nut.
Ik heb nergens gezegd dat deze kinderen uit huis geplaatst moeten worden hoor.quote:Ik moet zelf zeggen dat ik daar erg blij mee ben, want wat velen eventjes vergeten is dat het alternatief, nl. uithuisplaatsing van die kinderen waarschijnlijk eerder negatief zou uitwerken, omdat de Overheid zelf geen grote naam als Goede uitvoerder van het Ouderlijke gezag over Kinderen uit te oefenen die onder haar hoede geplaatst zijn ... de misstanden bij de Jeugdzorg zijn daarvoor veels te groot (zo zijn er nog steeds problemen ermee dat een bepaalde groep uit het ouderlijke gezag geplaatste kinderen in jeugddetentie-centra neergezet worden ondanks dat ze nooit iets stafbaars gedaan hebben, maar uit plaatsgebrek .....
Ik heb al aangegeven dat ik in het geval van dit gezin niet echt een probleem zie, kinderen worden niet fysiek en zover ik uit dat artikel kan halen psychisch mishandeld, ze krijgen onderwijs, ze leren een vak en worden op hun waarschijnlijke toekomstige levensstijl voorbereid.quote:In die situatie moet ik ook zeggen dat de Overheid niets te klagen heeft met zo'n ouder, die misschien erg gelovig is, maar waar de kinderen iig beter af zijn dan de manier waarop jeugdzorg zelf met zn protegees omgaat.. laat Jeugdzorg eerst zelf een beter Service en verzorging van de daadwerkelijk hulpbehoevende kinderen gaan leveren (dat kan overigens ook te maken hebben dat de politiek wel een grote mond heeft over de 'moraal' die ze zo graag anderen wil opleggen, maar daarvoor niet wil betalen en op jeugdzorg voornamelijk bezuinigt)
spreek je jezelf niet erg tegen? Je geeft zelf aan dat het volgens jou 'kindermishandeling' zou zijn, waar iets tegen gedaan moet worden..quote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:39 schreef Semisane het volgende:
Ik begrijp erg goed wat ouderlijk gezag is, maar het is mogelijk om ouders uit dat gezag wordt gezet, ...
[..]
Ik heb nergens gezegd dat deze kinderen uit huis geplaatst moeten worden hoor.
Waar spreek ik mezelf tegen dan? Volgens mij haal jij nu mijn quotes een beetje uit hun context.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
spreek je jezelf niet erg tegen? Je geeft zelf aan dat het volgens jou 'kindermishandeling' zou zijn, waar iets tegen gedaan moet worden..
Of wil je heel slapjes verbergen achter dat je niet 'letterlijk' dat gezegd heb, hooguit 'gesuggereerd' dat dat wel mogelijk was
Anders stuur je die man even een mailtje.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:32 schreef Ankeiler het volgende:
Kan iemand een linkje naar de website van thuisonderwijs doen? Het Nederlandse onderwijs is zulke bagger dat ik vindt dat de man groot gelijk heeft.
Zonder internet? :pquote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Anders stuur je die man even een mailtje.
daar is maar 1 oplossing voor:quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vooral triest voor de 18 kinderen, die in een isolement opgroeien. Het zal een hele toer worden, willen ze alle 18 een partner vinden waarmee vaderlief instemt. Om nog maar te zwijgen over de statistisch vrij grote kans dat één van de kinderen eigenlijk liever iemand van het eigen geslacht uitkiest...
Ik ben ook 22 en ongelovigquote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:23 schreef sentiao. het volgende:
Is Dit triest? Ik dacht het niet.
Ik ben nog nooit 1 school tegen gekomen waar fatsoenlijk les gegeven word. Men propt hun kinderen al vanaf het eerste levensjaar in creches en we doen zelf bijna niets meer aan opvoeding. We besteden alles uit aan derden.
Dit is bijna utopisch zo goed. Het stukje godsdienst mag naar mijn mening weggelaten worden aangezien dat je vrije keuze moet zijn. Echte ouders voeden hun kinderen fatsoenlijk op, op school worden je kinderen onbeschoft. Nergens anders dan op school leer je hoe je een pestkop moet zijn, of hoe je onder je huiswerk uit kan komen. De massaalheid heeft een gigantische invloed op je kind, opvoeding ontbreekt op elk vlak op scholen.
Het lukte mij altijd om onder de belangrijkste dingen uit te komen, ik weet bijna niks. Sterker nog, als hier de pleuris uitbreekt dan baal ik dat ik niks geleerd heb te doen buiten het specialistische dat ik kan (wat nog eens electronisch is ook). We doen wel alsof die kinderen zo onder de plak zitten, maar daar is een heel mooi woord voor:
Discipline, iets dat ver te zoeken is op scholen dezer dagen.
Laat die man zijn ding doen, hij is trots en zijn kinderen zullen daar later ook trots op zijn.
laatste opmerking: seksuele voorlichting zou hij wel moeten geven, op scholen krijgen kinderen de mogelijkheid om verkeeerde idee-en te kweken hierover. Maar in zijn eigen huis is het prima te controleren hoe de kinderen ermee omgaan. Ik denk dat dat de enige manier is om te vermeiden dat je kind een vertekend beeld van seks krijgt. TV draagt flink bij aan dit probleem.
Zonde ook van je fout, die man zegt helemaal niet dat ie geen huisarts heeft. Je loopt onnodig herrie te schoppen TS.
Ik ben 22 en ongelovig.
Lol, waarom moet die man uit zijn ouderlijke macht ontzet worden? Omdat hij luxedingen als tv en internet niet wilt? Als we daarom ouders uit hun macht ontzetten is het hek van de dam. Dan zouden jouw ouders ook wel strafbaar kunnen zijn omdat ze je geen luxevoorwerp als een mercedes hebben gegeven.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
stel je voor dat de kinderen iets zien waar pa niet achter staat. een blote borst ofzo de horror!!!!
die achterlijke gek meteen uit de ouderlijke macht zetten en stereliseren de tering wat een mafkees
Lolquote:Op vrijdag 25 januari 2008 21:57 schreef Kees22 het volgende:
De berichten in dit onderwerp tonen in elk geval in één ding zijn gelijk aan: op de normale scholen wordt door mensen die alle kansen hebben om zich in vrijheid te laten scholen, bijzonder slecht spellen geleerd!
Krijg je alle kansen, laat je ze liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |