abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56226301
quote:

Omdat geen school christelijk genoeg is, houdt Henk Koelewijn – vader van achttien kinderen, en misschien wel de meest principiële man van Nederland – zijn pubers thuis. En raakte ze daarom bijna kwijt.

‘Je hebt altijd in je achterhoofd dat ze je kinderen komen ophalen’, zegt Henk Koelewijn (48). ‘Ik ben bar opgelucht dat de rechter me vrijgesproken heeft. Het is een pak van mijn hart, ik heb nachten niet geslapen.’ De geboren en getogen Spakenburger zit aan de massief houten eettafel. Het accent van het eeuwenoude vissersdorp klinkt door zijn oudtestamentische zinnen heen. Korte grijze haren, een blauwgestreept traditioneel hemd, en nog blauwere ogen waarmee hij je indringend aankijkt.

In de voortuin sjouwen drie jongens in overall met in stukken gehakte boomstammen. Hout voor de eigen kachel. ‘Toen ik hier kwam wonen, wilden ze me geen gas, water en licht geven’, zegt Koelewijn. ‘Ik heb dit huis zelf gebouwd.’ Je gelooft hem meteen, met zijn stevige handen. In het dorp luidt zijn bijnaam ‘de Voeger’. Door het hele land metselt hij de moeilijkste projecten.

‘Ik weet nog goed hoe kwaad de directeur was toen ik van de mts afging. Je hebt zo’n goed stel hersens, zei hij! Maar ik was het zat, in zo’n hok. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan huiswerk. Schrijf dat maar niet op, straks denken ze nog dat ik de kinderen daarom thuis lesgeef, haha.’ Want dat is wat hij doet, en waarom hij voor de rechter moest verschijnen.

Hoeveel kinderen hij eigenlijk heeft? ‘Ze zijn niet op twee handen te houden’, zegt hij lachend. ‘Om precies te zijn: achttien.’ Zijn vrouw (44), grijze knot en een lange blauwe rok, zette ze op de wereld. Zij zit op een stoel naast de tafel. Haar naam – en de Bijbelse namen van haar kinderen – liever niet in de krant. Een gastvrij gezin: de koffie wordt in een mok geserveerd, een roze glacé koek erbij.

De jongste telg – een blond meisje – staat in de box, haar zussen vouwen de was op. Nieuwsgierig luisteren ze mee naar hun vader.

‘Ik heb veel moeite gedaan om een lagere school te vinden, waar ik mee overweg kon. Dat is de reformatorische Eben Haëzerschool in Barneveld. We rijden elke dag 100 kilometer om de kinderen weg te brengen en weer op te halen. Het probleem begon toen mijn oudste dochter klaar was met de basisschool.’

Thuis lezen en thuis leren

Geen middelbare school had dezelfde grondslag als Henk Koelewijn. Daarom startte hij met thuisonderwijs. Volgens Henk Koelewijn is zelfs het reformatorische Van Lodesteincollege in Amersfoort, de middelbare school die hij nog even geprobeerd heeft, een brug te ver. ‘Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet. En als het nou beter werd, nee, het wordt met het jaar erger. Nou, dan is er toch een duidelijk verschil in richting.’

En dus besloot hij zijn kinderen thuis te onderwijzen, en kreeg daar vrijstelling voor. Want de wet biedt die mogelijkheid, als je het niet eens bent met de ‘richting’ van de school.

‘Het alternatief is een eigen school oprichten, alleen ben je over heel Nederland met hooguit 200 mensen. Dat is te weinig. Nou goed, dan ga je ze thuis onderwijzen. Je hebt jongens en meisjes. Ze krijgen allen vmbo-t, zeg maar de oude mavo. We doen twee vakken per jaar. Nu zijn ze bezig met maatschappijleer en Engels. Daar werken ze elke dag een paar uur aan.’

Het lesmateriaal (boeken en werkschriften) komt van de Nederlandse Handelsacademie, een soort LOI. ‘De kinderen vergelijken hun antwoorden en schrijven de definitieve versie in het huiswerkschrift. Dat wordt opgestuurd. Bovendien krijgen ze eens in de veertien dagen een hele avond les van een Engelse juffrouw, een docente.’ Gezinsbegeleider Anco Slagter, die zelf leraar Nederlands is, controleert alles en doet proefexamens met de kinderen. Al tien jaar kreeg Koelewijn toestemming hiervoor van de gemeente. Tot 2005.

‘Dan komt er een nieuwe CDA-wethouder, Menno Nagel. Ik heb hem meerdere malen gesproken. Hij heeft alles naast zich neergelegd en is een andere koers gaan varen. En hij heeft een verkeerd beeld gegeven, bijvoorbeeld dat ik niet mee zou werken. Dat onze kinderen geen huisarts zouden hebben, en nog veel meer onzin. Dat heb ik allemaal weerlegd. Maar ons bezwaarschrift wou hij niet behandelen, omdat het één dag te laat binnen kwam. Mijn advocaat zegt trouwens dat het wél op tijd was’, aldus Koelewijn.

Volgens hem gaf Nagel de leerplichtambtenaar opdracht om bij Jeugdzorg een ondertoezichtstelling te vragen voor álle dertien minderjarige kinderen. ‘Dus óók de kleintjes in de box en de kinderen die gewoon naar de lagere school gaan’, zegt Koelewijn verontwaardigd. ‘Jeugdzorg moest ze direct doorsturen naar de Raad voor de Kinderbescherming, en die heeft er een rechtszaak van gemaakt. Onder druk van de CDA-fractie in de Tweede Kamer! Dat laatste vertelde de onderzoeker van de Kinderbescherming me.’

Uiteindelijk ging het alleen om de drie kinderen die naar de middelbare school zouden moeten. De dag vóór Kerst 2007 werd Koelewijn vrijgesproken. De Utrechtse kinderrechter oordeelde dat de kinderen door het thuisonderwijs ‘niet in hun ontwikkeling bedreigd worden’. Daarnaast loopt nog een strafzaak, waarin Koelewijn wél werd veroordeeld. Dit voorjaar volgt het hoger beroep tegen zijn boete van 600 euro, voor het overtreden van de leerplicht. Daar wil hij niets over zeggen.

Niettemin, de woede zit diep. ‘Nagel steekt de lont van het vuurwerk aan, maar als de boel ontploft, zegt hij: dat heb ik niet beoogd. Nee, welbewust heeft hij alles in werking gezet. Zo draai je een heel gezin in elkaar.’ Intussen is de CDA’er wethouder af en gedoogt de gemeente Bunschoten-Spakenburg het thuisonderwijs weer.

Naast de vmbo-deelcertificaten wil de vader ze een vak leren. ‘De meiden krijgen een boekhoud- en typecursus. Dat leren ze in de praktijk, vanuit mijn bedrijf. De jongens werken met mij in de bouw. Zo krijgen ze gevarieerde kennis van alle materialen in de bouw. Ik leer ze ook voegen. Op hun zestiende, zeventiende neem ik ze zo nu en dan mee naar een klusje, en vanaf hun achttiende draaien ze mee.’ Een soort meester-gezel relatie.

‘We doen de restauratie van oude gebouwen, overal. Als ze er geen gat meer in zien, bellen ze ons. Ik heb alles door ondervinding geleerd. Ik werkte met mensen van tachtig jaar oud, die hadden die vakkennis nog.’

Voegen is niet de enige praktijkles. Op de oprit staan drie rode auto’s, waaronder een supersnelle Renault Alpine. ‘Ja, die maken de jongens klaar voor de keuring bij de garagehouder. De hele oude auto’s halen we tot het laatste schroefje uit elkaar en dan bouwen we ze weer op. Inclusief het motorblok. Nee, niet om te verkopen. Ik heb het geld niet nodig.’

Alles goed en wel, maar missen zijn kinderen het contact met de samenleving niet? ‘Ze krijgen ook nog godsdienst’, zegt Koelewijn. ‘De Drie Formulieren van Enigheid: dat zijn de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Dát is de basis voor hoe je je moet gedragen in de samenleving, want daar mankeert alles aan in Nederland.’

Zelfs zijn eigen kerk, de Oud-Gereformeerde Gemeente, is niet meer wat het was. ‘De zwartekousenkerk kun je heden ten dage beter de grijzekousenkerk noemen, het is verwaterd. En ik wil dat niet, ik wil heldere taal, geen mist. Zodoende ben ik op onbijbelse wijze uit het lidmaatschap verwijderd. Daar is een procedure voor, maar die hebben ze overgeslagen. Dat varken moet meteen verdwijnen, dachten ze.’

Volgens Koelewijn was hij te lastig. ‘Kijk, ik heb de afgelopen tientallen jaren geageerd tegen het farizeïsme. De dominee uit Urk doopte de kinderen in een gezin waar televisie was. Dat kan gewoon niet. Die programma’s hebben geen waarden en normen. Dat kan ieder blind paard zien. Je kunt wel zeggen, zet hem dan uit, er zit toch een knop op die tv? Maar de mens is van nature geneigd tot alle kwaad. Die knop zit in je hart!’

In zijn woonkamer staat alleen een aquarium, er is geen computer of televisie te bekennen. En als je op Gods wil vertrouwt, heb je ook geen inentingen of verzekeringen nodig. ‘Maar de kerk veroordeelde gezinnen met een verzekering niet, terwijl het een zonde is. Op mijn kritiek zei het bestuur: anders vertrekken ze, en komen we in financiële problemen. Als dát zo is, zeg ik, moet God wel dood wezen. En God ís niet dood.’

De welbekende ‘druppel’ was een klassieke zonde. Overspel. ‘De ouderling ging ervandoor met de vrouw van de diaken. Dat mag zelfs in de maatschappij niet. Als jouw buurman dat flikt met je vrouw, denk ik dat je ‘m op de bek slaat. Dus ik zei daar wat van. Toen kreeg ik een brief dat ik verwijderd werd uit de kerk. Ik wilde nog in discussie gaan, maar de dominee uit Grafhorst zei: daar is het gat van de deur.’

Sindsdien is Koelewijn, die zelfs voor het dorp aan de voormalige Zuiderzee streng in de leer is, een ‘thuislezer’. Zoals zijn kinderen. Maar wat als er een naar de universiteit wil?

Koelewijn, nadrukkelijk: ‘Ik heb geen probleem met leren, als ze door willen, prima. Een van mijn dochters slaagde al op haar dertiende voor het boekhouddiploma. Ze ging niet door en staat nu in een groentewinkel. Dat vind ik wel jammer, ze kon goed leren. Maar als je geen plezier hebt, moet je stoppen.’

Zijn vrouw vult aan: ‘En onze dochter heeft nog andere diploma’s gehaald, voor haar hobby. Zo is ze ook instructrice op de hondenschool. Ze leert nu een politiehond af te richten.’ Volgens Koelewijn vindt zijn kroost het allang best. Lastig om te checken. Slechts één dochter wil wel haar mening geven. ‘Ik hoef niet zo nodig naar school hoor,’ zegt de 14-jarige. ‘Ik hou niet van leren.’ Hoezo thuisonderwijs, in Nederland geldt toch de leerplicht? Dat klopt. Maar artikel 5b van de leerplichtwet biedt een opening. Namelijk als ouders bezwaar hebben ‘tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand gelegen scholen’. Met ‘richting’ wordt religie of levensbeschouwing bedoeld, niet de manier van onderwijsgeven.

Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het momenteel om 170 kinderen. ‘Of ze daadwerkelijk thuis les krijgen, weten we niet’, zegt een woordvoeder van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). ‘De inspectie checkt dat niet.’ Dijksma overweegt de wet op dat punt aan te passen. Volgende maand komt ze met een standpunt. Ze wil zich niet uitlaten over de wenselijkheid van thuisonderwijs, maar de ‘stimulerende omgeving van school’ heeft wel haar voorkeur.

Secretaris Peter van Zuidam van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs houdt het op een paar honderd kinderen. ‘Er is een heel spectrum aan ouders. Van klassiek religieus en spiritueel tot humanistisch. Overigens is het in veel landen normaal. In de VS zijn het er honderdduizenden. Uit onderzoek blijkt dat ze het later niet slechter doen. Sterker nog, ze hebben vaker een gelukkige jeugd dan kinderen die wel naar school gaan.’

Menno Nagel, nu CDA-fractievoorzitter in Bunschoten-Spakenburg, betreurt de vrijspraak voor Koelewijn. ‘Die vrijstelling had eigenlijk de tien jaar daarvoor ook al niet verleend mogen worden. De wereld staat niet stil. Onderwijs wordt steeds belangrijker, het is een slechte zaak dat de kinderen niet naar school gaan. Nu staan ze vanaf hun dertiende met hun vader op de steiger te voegen.’
http://www.depers.nl/binn(...)httien-kinderen.html

Nou, wat triest. Kinderen die geen huisarts hebben, geen inentingen en geen verzekering hebben.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:34:09 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56226400
Religie maakt blind
Siamo Tutti Antifascisti!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:35:16 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56226432
Ik zie nergens staan dat ze geen huisarts hebben.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:36:38 #4
15967 Frollo
pi_56226481
En voor de rest, ach, ik had het schokkender verwacht eigenlijk.

Al hoop ik wel dat die kinderen nog een beetje bijdraaien als ze eenmaal in de echte wereld komen.
pi_56226523
Tjja, Ik hoop dat ze uitkeringen en kinderbijslag ook zondig vinden, maar dat zal wel niet.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_56226584
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:35 schreef Frollo het volgende:
Ik zie nergens staan dat ze geen huisarts hebben.
quote:
‘Dan komt er een nieuwe CDA-wethouder, Menno Nagel. Ik heb hem meerdere malen gesproken. Hij heeft alles naast zich neergelegd en is een andere koers gaan varen. En hij heeft een verkeerd beeld gegeven, bijvoorbeeld dat ik niet mee zou werken. Dat onze kinderen geen huisarts zouden hebben, en nog veel meer onzin. Dat heb ik allemaal weerlegd. Maar ons bezwaarschrift wou hij niet behandelen, omdat het één dag te laat binnen kwam. Mijn advocaat zegt trouwens dat het wél op tijd was’, aldus Koelewijn.
pi_56226634
quote:
Alles goed en wel, maar missen zijn kinderen het contact met de samenleving niet? ‘Ze krijgen ook nog godsdienst’, zegt Koelewijn. ‘De Drie Formulieren van Enigheid: dat zijn de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Dát is de basis voor hoe je je moet gedragen in de samenleving, want daar mankeert alles aan in Nederland.’
omg
Garfield!!!!!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:43:44 #8
15967 Frollo
pi_56226681
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:40 schreef F04 het volgende:

[..]

[..]
Ja, dat heb ik wel gelezen, maar Koelewijn zegt toch dat de bewering dat zijn kinderen geen huisarts hebben, dat die onzin is? En hij mag ws niet liegen van die god van 'm.
pi_56226811
Geen seksuele voorlichting, geen internet, geen tv .. ben je mooi klaar mee zeg ..
pi_56226839
quote:
Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet.
Stel je voor. !
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_56226890
TS er zit 1 grote fout in

Hij rijd geen 100 kilometer naar barneveld maar 30 km
pi_56226904
quote:
De dominee uit Urk doopte de kinderen in een gezin waar televisie was. Dat kan gewoon niet.
The horror....
quote:
‘Ik hoef niet zo nodig naar school hoor,’ zegt de 14-jarige. ‘Ik hou niet van leren.’
Nee hoor als een kind geen zin heeft in school dan hoeft ze niet.

Triest, vooral voor de kinderen, snap niet dat die kinderen zo lekker onder de duim zitten bij dit soort ouders, je wil jezelf toch vrij vechten in de pubertijd lijkt me? Totaal ongezonde situatie dit.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56226925
Vraag me af of de ouders nog over de 20 willen gaan of dat ze het nu wel genoeg vinden...

Voor die kinderen lijkt het me erg vervelend, maar het staat er alsof ze geen van allen hard tegen dit beleid in gaan. Beetje Amerikaanse toestand misschien, daar is dat thuisonderwijs ook zo hip onder strenggelovige christenen.
Het mooi kotsende meisje.
pi_56226950
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:48 schreef G-Mart het volgende:
Geen seksuele voorlichting, geen internet, geen tv .. ben je mooi klaar mee zeg ..
stel je voor dat de kids er achter komen wat een condoom is
pi_56226964
Het is vooral triest voor de 18 kinderen, die in een isolement opgroeien. Het zal een hele toer worden, willen ze alle 18 een partner vinden waarmee vaderlief instemt. Om nog maar te zwijgen over de statistisch vrij grote kans dat één van de kinderen eigenlijk liever iemand van het eigen geslacht uitkiest...
pi_56227020
zo, vmbo-t wel, ik kan me niet voorstellen dat een van die kids niet wat meer in zijn/haar mars heeft. Over het ontnemen van toekomst gesproken.
pi_56227039
quote:
Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het momenteel om 170 kinderen. ‘Of ze daadwerkelijk thuis les krijgen, weten we niet’, zegt een woordvoeder van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). ‘De inspectie checkt dat niet.
De koters van Henk krijgen tenminste nog les thuis.
pi_56227547
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Vogelverschrikker het volgende:

[..]

Daarom, en als ze 18 zijn mogen ze toch zelf beslissen of ze bij papa blijven of gewoon lekker hun eigen weg gaan.
pi_56227630
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Vogelverschrikker het volgende:

[..]

Ja een VMBO opleiding en wat lesjes auto's sleutelen en metselen. Misschien doen ze liever wat anders? Maar dat mag natuurlijk niet van pa.

Henk is een trieste op macht beluste stumper die ze aan zijn reet uit de jaren 50 moeten sleuren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 22 januari 2008 @ 16:54:42 #20
3767 Herald
Come get some
pi_56228443
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:51 schreef DroogDok het volgende:
Triest, vooral voor de kinderen, snap niet dat die kinderen zo lekker onder de duim zitten bij dit soort ouders, je wil jezelf toch vrij vechten in de pubertijd lijkt me? Totaal ongezonde situatie dit.
Waarschijnlijk hebben die kinderen weinig contact met andere kinderen dus is het hen ook niet aangepraat dat je standaard lastig moet zijn als puber. Daarbij staat vrijvechten van de ouders haaks op alle "waar zijn de ouders" berichten van menig FOK!ker als een vrijgevochten puber kattekwaad uithaalt.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_56228586
Als ze slim genoeg zijn mogen ze dus geen hoger onderwijs volgen . En dat ze helemaal niet zelf mogen bepalen welke opleiding ze willen gaan doen is helemaal erg.

Ik heb niks tegen thuis onderwijzen (basisschool en middelbare school) als het op het niveau van het kind kan worden aangeboden. Maar dat daar dus geen mogelijkheden zijn, vind ik wel sneu voor die kinderen.
pi_56228589
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:54 schreef Herald het volgende:

[..]

Waarschijnlijk hebben die kinderen weinig contact met andere kinderen dus is het hen ook niet aangepraat dat je standaard lastig moet zijn als puber. Daarbij staat vrijvechten van de ouders haaks op alle "waar zijn de ouders" berichten van menig FOK!ker als een vrijgevochten puber kattekwaad uithaalt.
Ik gok dat ze dagelijks contact hebben met 17 andere kinderen. Dat moet genoeg zijn voor een gezonde ontwikkeling.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:04:28 #23
125878 Gabry
Lento Violento
pi_56228651
quote:
Ze krijgen allen vmbo-t, zeg maar de oude mavo. We doen twee vakken per jaar. Nu zijn ze bezig met maatschappijleer en Engels. Daar werken ze elke dag een paar uur aan.’
Dat is toch geen onderwijs..
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_56228725
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:04 schreef Gabry het volgende:

[..]

Dat is toch geen onderwijs..
Idd en als je vervolgens beslist hbo of universiteit te willen gaan doen, zal je behoorlijk wat moeten inhalen.
pi_56228802
Heb wel vaker gehoord dat iemand van het VWO af niet naar het WO ging, puur omdat ze naar een gereformeerd HBO gestuurd werd, maar dit is daar nog de overtreffende trap van. Perse boekhouden moeten doen, of auto's monteren.

Ze hebben vast een groot huis, maar dan nog waarschijnlijk lang niet genoeg kamers om niet met z'n 4en op een kamer te liggen. Lijkt me ook erg vervelend om zo'n totaal gebrek aan privacy te hebben.
Het mooi kotsende meisje.
pi_56228867
Goh wel handig als je het geloof als smoes gebruikt
de geloofssmoes
2008
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:22:52 #27
203688 Drijfzand
account closed
pi_56228970
Komt wel goedmet die kinderen. Afzetten tegen de ouders is toch een automatische reactie, denk dat ze wel op hun eigen benen zullen kunnen staan.

Maar "een roze glacé koek erbij" ? Gadver
too much to do in the real world.
pi_56229051
Ze hebben vast zo'n grote boerderij waar al die kinders morgen werken. En kan krijgen die later ook weer een berg kinderen zegmaar 18x 18 is 324 en zo gaat het rap bergafwaarts met de intelligentie van het volk.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:29:30 #29
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_56229102
Het is iig een alternatieve manier van opvoeden en ik weet nog niet eens of het nou wel zo'n slechte is eigenlijk. Ik zouhet zelf niet doen maar kan wel een paar voordelen bedenken met zo'n aanpak. En dan ben ik nog wel redelijk anti-reli. Afgaande van het stukje ( meer is er niet ) lijkt het me niet dat de kinderen daadwerkelijk ongelukkig zijn, het is allemaal wat men gewend is. Wat niet wegneemt dat mocht de tijd komen dat ze de vrije buitenwereld ingaan ze wel redelijk voor een verrassing komen te staan .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:38:15 #30
3767 Herald
Come get some
pi_56229296
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:01 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Ik gok dat ze dagelijks contact hebben met 17 andere kinderen. Dat moet genoeg zijn voor een gezonde ontwikkeling.
ik vermoed dat die 17 andere mensen in een vergelijkbare leefomgeving wonen
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_56229341
Als dat is wat hij gelooft waarom niet?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_56229421
tja.. btje vreemd wereldbeeld van die ouders, wellicht niet de beste manier om op te groeien voor die kinderen, maar het vormt iig geen probleem voor de maatschappij. Uiteindelijk hebben we toch laag opgeleide mensen nodig, en het zou mooi zijn als we die niet uit het buitenland hoeven te halen

Laat de politiek zich maar ff met de echte problemen bezig houden. Dit soort gemeut over enkele uitzonderingen verspreid over heel het hand hebben we niks aan. Ga je eerst maar bezig houden met een andere religieuze groep waarvan de kinderen zogenaamd wel naar school gaan, eveneens op VMBO-T niveau.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:05:43 #33
203688 Drijfzand
account closed
pi_56229792
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:29 schreef jogy het volgende:
Het is iig een alternatieve manier van opvoeden en ik weet nog niet eens of het nou wel zo'n slechte is eigenlijk. Ik zouhet zelf niet doen maar kan wel een paar voordelen bedenken met zo'n aanpak. En dan ben ik nog wel redelijk anti-reli. Afgaande van het stukje ( meer is er niet ) lijkt het me niet dat de kinderen daadwerkelijk ongelukkig zijn, het is allemaal wat men gewend is. Wat niet wegneemt dat mocht de tijd komen dat ze de vrije buitenwereld ingaan ze wel redelijk voor een verrassing komen te staan .
Lijkt me wel cool, als volwassene in een onbekende wereld terecht komen.

Guus kom naar huus want de koeien staan op springen,
de varkens moeten vreten en het hooi moet van de stal...
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:08:50 #34
203688 Drijfzand
account closed
pi_56229861
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:45 schreef LoggedIn het volgende:
Laat de politiek zich maar ff met de echte problemen bezig houden. Dit soort gemeut over enkele uitzonderingen verspreid over heel het hand hebben we niks aan.
Dat vind ik dus ook over het gezeik van het klonen van mensen. Moeten we voor zo'n marginaal en zelfs nog niet bestaand verschijnsel wetten stemmen? Please ...
Alsof een kloon van een miljardair zo erg is, vergelieken met wat die miljardair doet....
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:36:44 #35
199823 TheZapster
Don't hassel The Hoff
pi_56230486
18 kinderen, jeetjemina. Bij die arme vrouw kan er nu bijna een trein naar binnen denk ik.
pi_56230492
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:53 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

stel je voor dat de kids er achter komen wat een condoom is
Ja, stel je voor, dan krijgen ze géén 18 kinderen...

Die kerel loopt te zeuren dat kinderen op school in contact komen met seks. Hij heeft zelf echter ook niet stil gezeten lijkt me... Ouwe snoeperd.

Gaat heen en vermenigvuldigd u!
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:02:39 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_56231169
.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:19:51 #38
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56231588
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 17:45 schreef LoggedIn het volgende:
tja.. btje vreemd wereldbeeld van die ouders, wellicht niet de beste manier om op te groeien voor die kinderen, maar het vormt iig geen probleem voor de maatschappij. Uiteindelijk hebben we toch laag opgeleide mensen nodig, en het zou mooi zijn als we die niet uit het buitenland hoeven te halen
Mwa, als ik afga op de laagopgeleiden bij ons op het werk, dan vliegen de gvd's en kk's je om de oren, gaan zo'n beetje alle gesprekken over sex, en wordt er ook nog wel eens een robbertje gevochten. Denk niet dat die kindertjes daar later zouden kunnen aarden.

Verder zijn andere problemen idd een stuk groter en belangrijker.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_56232677
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:36 schreef TheZapster het volgende:
18 kinderen, jeetjemina. Bij die arme vrouw kan er nu bijna een trein naar binnen denk ik.
Als of je een knakworst de gang in gooit zeg maar.
pi_56233188
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:59 schreef DroogDok het volgende:

[..]

!!
pi_56233234
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:19 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Mwa, als ik afga op de laagopgeleiden bij ons op het werk, dan vliegen de gvd's en kk's je om de oren, gaan zo'n beetje alle gesprekken over sex, en wordt er ook nog wel eens een robbertje gevochten. Denk niet dat die kindertjes daar later zouden kunnen aarden.

Verder zijn andere problemen idd een stuk groter en belangrijker.
heh, das wel een goeie idd als streng gelovig meisje ga je je op mijn werk ook niet echt thuisvoelen idd
  dinsdag 22 januari 2008 @ 20:44:25 #42
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56233818
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vooral triest voor de 18 kinderen, die in een isolement opgroeien.
met zn 18en in een isolement? Is dat niet wat tegenstrijdig?

Bovendien zat kinderen die spontaan levensmoe worden op de middelbare school.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_56236945
Triest, ik kan alleen maar hopen dat in ieder geval een aantal van die kinderen zich hier los van weet te rukken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_56237253
quote:
Geen middelbare school had dezelfde grondslag als Henk Koelewijn. Daarom startte hij met thuisonderwijs. Volgens Henk Koelewijn is zelfs het reformatorische Van Lodesteincollege in Amersfoort, de middelbare school die hij nog even geprobeerd heeft, een brug te ver. ‘Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet. En als het nou beter werd, nee, het wordt met het jaar erger. Nou, dan is er toch een duidelijk verschil in richting.’
LOL!!!
Stel je inderdaad eens voor dat je kinderen seksuele voorlichting krijgen (iets wat meneer en mevrouw waarschijnlijk zelf nooit hebben gehad)

Te triest voor woorden gewoon! Alsof je terug de tijd in reist.

18 kinderen ook met je 44 jaar... die vrouw is meer dan de helft van haar volwassen leven zwanger geweest
  woensdag 23 januari 2008 @ 09:31:38 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_56243248
Ach, ik zie het probleem niet zo. Die kinderen zullen naar de maatstaven van de maatschappij geen hoogvliegers worden en een beetje wereldvreemd zijn, maar ze leren een vak en ik denk dat een jongen van 20 die kan metselen, voegen, stukadoren etc. het echt wel zal redden in de maatschappij. HIj is in elk geval nuttiger dan een tiepmiep die hbo-psychologie heeft gedaan ofzo.

Wel interessante situatie, benieuwd of dat leren van een vak in de praktijk nou beter werkt dan naar een mbo gaan om daar te leren bouwen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_56243557
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 20:44 schreef Napalm het volgende:

[..]

met zn 18en in een isolement? Is dat niet wat tegenstrijdig?
Juist niet.
Geen 17 kinderen met verschillende ouders en manieren van opvoeden, geen 17 kinderen met allemaal een andere mening, geen 17 kinderen met andere maatschappelijke ideeën en leefwijzen.
Nee, lekker allemaal precies hetzelfde vinden, geloven en meemaken.

Dat lijkt me nogal een isolement.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_56244208
Ik vind het juist een heel mooi verhaal.
Iemand met princiepes en nog goed beslagen ook.

Het is je recht om het niet eens te zijn met deze samenleving.
Wanneer dan blijkt dat beide goed voor hun kinderen zorgen en gedegen opvoeden heb ik er helemaal geen probleem mee.

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat veel mensen hier nog wel wat van kunnen leren.Ik zie namenlijk liever zo´n opvoeding als de opvoeding die je veel vaker ziet , namenlijk ouders die hun kroost dagen lang voor televisie laten zitten en late internete zonder te controleren wat de kidneren daar zien .

Ogrisch voor 7 jarige of Bijbelles?

Ik weet waar ik voor kies!

[ Bericht 14% gewijzigd door CANARIS op 23-01-2008 10:27:46 ]
pi_56244498
volgensmij heb ik een keer een artikel gelezen over dat gezin in een tijdschrift (of het was een ander bizar gezin).

maar ik moet hem toch geleijk geven op het punt dat de samenleving kapot gaat, kan me best indenken dat je ontzettend schrikt als je opeens een keer een tv ziet met actualiteiten.

maar goed, de manier van hem ben ik het absoluut niet mee eens.
als je je kinderen thuis gewoon waarden en normen meegeeft en alles bespreekbaar maakt tot aan homosex toe dan leer je je kinderen tenminste zelf denken en omgaan met moeilijke situaties.

zal wat worden als die vader dood gaat en ze komen in de boze wereld..

en 18 kinderen, ook niet respectvol jegens god aangezien de aarde al extreem overbelast is.
daarnaast vind ik het ook asociaal dat mensen de samenleving als het grootste kwaad zien maar wel kinderbijslag accepteren...
pi_56244578
44 jaar en 18 kinderen gebaard?
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 23 januari 2008 @ 10:39:04 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_56244601
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:59 schreef DroogDok het volgende:

[..]

ik lag dubbel
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_56244769
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 10:34 schreef Zeg_Maar het volgende:
volgensmij heb ik een keer een artikel gelezen over dat gezin in een tijdschrift (of het was een ander bizar gezin).

maar ik moet hem toch geleijk geven op het punt dat de samenleving kapot gaat, kan me best indenken dat je ontzettend schrikt als je opeens een keer een tv ziet met actualiteiten.

maar goed, de manier van hem ben ik het absoluut niet mee eens.
als je je kinderen thuis gewoon waarden en normen meegeeft en alles bespreekbaar maakt tot aan homosex toe dan leer je je kinderen tenminste zelf denken en omgaan met moeilijke situaties.

zal wat worden als die vader dood gaat en ze komen in de boze wereld..

en 18 kinderen, ook niet respectvol jegens god aangezien de aarde al extreem overbelast is.
daarnaast vind ik het ook asociaal dat mensen de samenleving als het grootste kwaad zien maar wel kinderbijslag accepteren...
als die vader dood gaat, beginnen ze gewoon hun eigen Urk
pi_56244979
Mijn vriend komt uit een gezin van negen kinderen. (niet gelovig) Het valt me wel op dat de groep heel veel met elkaar op trekt. En reken er maar op dat ze allemaal verschillend zijn

Er zijn geloof ik twee maanden in het jaar dat er geen feest is. (verjaardag enz) Iedereen staat dag en nacht voor elkaar klaar. Ik heb werkelijk waar nog nooit een familie gezien wat elkaar zo vrij laat, maar toch zulke klitten zijn. Ik zeg niet dat het altijd perfect gaat, maar de familieband is zo hecht dat ik er wel eens paf van sta. Echt heel mooi om te zien

Ik kom uit een Gereformeerd gezin. Ken die hechtheid totaal niet. Ik vind het grappig om te lezen en denk niet dat de kinderen echt hangjongeren zullen worden. Ik vraag mij alleen wel heel erg af hoe ze dat willen doen met vriendschap/verkering. Hij had het over een scholengemeenschap met 200 jongeren? Zouden de jongeren gestuurd worden? Uitgehuwelijkt worden? Aan een gelijkdenkende? En hoe weet je of er gelijkdenkenden zijn in Nederland? Hoe zoekt hij die op?

Bedoel...neem aan dat het niet in de gouden gids staat? Het gezin zal niet eenzaam zijn nu en op de studie na heb ik er weinig op aan te merken, maar geloof dat ze straks echt in de problemen gaan komen wanneer de kinderen ook een partner willen. Pfff dit zal nooit stand houden. Ze pinnen zich veel te veel vast op een eeuwig gezin. Kinderen zullen niet altijd blijven uit zichzelf. Of je moet ze geestelijk murw maken.

Ik neem aan dat de mensen die zich weigeren in te laten enten enzo....niet in het ziekenhuis of de bejaardenzorg gaan werken?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 23 januari 2008 @ 11:03:04 #53
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_56245154
Ik vind het mooi, laat die mensen in hun waarde
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_56247039
quote:
En als je op Gods wil vertrouwt, heb je ook geen inentingen of verzekeringen nodig. ‘Maar de kerk veroordeelde gezinnen met een verzekering niet, terwijl het een zonde is.
pi_56247369
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 10:37 schreef Biancavia het volgende:
44 jaar en 18 kinderen gebaard?
Ja echt een kinderfabriek .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 januari 2008 @ 12:36:46 #56
3542 Gia
User under construction
pi_56247529
Ik vind dit net zo achterlijk als sommige excessen binnen de islam.
En dan heb ik het niet over de thuisscholing. Daarmee doen ze enkele van hun kinderen echt te kort.
Maar zaken als: Geen sexuele voorlichting, wereldvreemd laten blijven door geen tv, ze zullen ook wel geen krant hebben (stel je voor wat dáár allemaal in staat), geen verzekeringen, vrijwel geen contact met andere kinderen na hun 12de.

En om het toch over school te hebben. Wat doet die vader als één van de kinderen een citoscore heeft van 550? Niet naar het vwo, maar gewoon vmbo-t? Of mogen ze niet eens een citotoets maken? Want dan weet je dat tenminste niet.

Nee, keur dit niet goed.
Thuisonderwijs, mits goed gecontroleerd, prima, maar ze moeten wel alle mogelijkheden kunnen benutten die ze hebben.
Een kind met hersens moet vwo kunnen doen.

En dan ook nog, wat hiervoor al gezegd is, stel dat er eentje homosexueel is!!
pi_56247590
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:36 schreef Gia het volgende:

En dan ook nog, wat hiervoor al gezegd is, stel dat er eentje homosexueel is!!
Dan zal de hele familie bidden om hem of haar te genezen van die ziekte .

.
pi_56247758
Tja vreemd. 1 voordeel wat die kinderen wel hebben; ze kunnen iets, ze leren een vak. Dat is meer dan een gemiddelde VMBO'T'er kan zeggen. Die zie ik geen complete auto's uit elkaar halen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_56247781
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 10:21 schreef CANARIS het volgende:

Want dat is de enige keuze? Als je je kind niet met de bijbel opvoed dan voed je het met orgies op?
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 23 januari 2008 @ 12:47:13 #60
3542 Gia
User under construction
pi_56247817
Wat ik me ook afvraag: Die kinderen zullen toch wel ooms, tanten, neven en nichten hebben. En daar zullen ze toch ook wel contact mee hebben!

Ik kan me niet voorstellen dat die jongeren dit allemaal maar pikken!!

De oudste zal al wel een eind over de 20 zijn, schat ik zo. Elk jaar een kind, kan wel, maar vaak zit er hier en daar toch een gat tussen. Een keer een miskraam of een doodgeboren kindje.
Mijn vader komt uit een nest van 8, de oudste is 74 en de jongste 56.
  woensdag 23 januari 2008 @ 12:52:43 #61
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_56247980
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:36 schreef Gia het volgende:
wereldvreemd laten blijven door geen tv
Mensen worden eerder wereldvreemd dóór de tv.
pi_56248796
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:52 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Mensen worden eerder wereldvreemd dóór de tv.
Stop dan eens met kijken.....
pi_56248971
quote:
Goed beslagen? Hij baseerd zich op een sprookjesboek. Bovendien is hij van mening dat hij de enige is die de juiste uitleg geeft aan dit boek, klinkt eerder exrtremistisch dan goed beslagen.
quote:
Wanneer dan blijkt dat beide goed voor hun kinderen zorgen en gedegen opvoeden heb ik er helemaal geen probleem mee.
Gedegen prima, maar je kinderen in een sociaal isolement houden lijkt me niet echt iets om over te juichen, hoe moeten die ooit functioneren in de maatschappij? Die krijgen dadelijk bij hun eerste baan een cultuurshock van jewelste en kunnen gelijk de ziektewet in omdat ze oversapennen zijn
quote:
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat veel mensen hier nog wel wat van kunnen leren.Ik zie namenlijk liever zo´n opvoeding als de opvoeding die je veel vaker ziet , namenlijk ouders die hun kroost dagen lang voor televisie laten zitten en late internete zonder te controleren wat de kidneren daar zien .
Er is ook nog een tussenvoor lijkt me....
quote:

pi_56249282
Die kinderen gaan zich echt niet allemaal vermenigvuldigen. hoe moet een eventuele partner aan vaders eisen voldoen als ze al uit hun eigen kerk zijn gegooit. Als dat al zondaards zijn. Al denk ik niet dat er nog broertjes of zusjes bijkomen die 18 kinderen moeten al een gigantische aanslag op haar lichaam hebben gehad.

Ik ben benieuwd hoe deze mensen zich staande gaan houden zonder vader in deze maatschappij. zo naief en wereldvreemd. Het word steeds moeilijker om je te beschermen van invloeden van buiten af.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_56249333
Een uitstekend voorbeeld van aanstelleritus.
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:49:11 #66
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_56250859
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:45 schreef Cheiron het volgende:
Tja vreemd. 1 voordeel wat die kinderen wel hebben; ze kunnen iets, ze leren een vak. Dat is meer dan een gemiddelde VMBO'T'er kan zeggen. Die zie ik geen complete auto's uit elkaar halen.
Precies, dit is waarschijnlijk een succesvollere manier om jongeren een vak te leren dan de vmbo-t -> mbo route die als vanzelfsprekend wordt aangenomen door de maatschappij. Gewoon meteen meedraaien in een bedrijf, niks theorie en toetsen en 30 pubers bij elkaar die elkaar aanstoken om niks te doen, maar werkend het vak leren.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_56251266
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:49 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Precies, dit is waarschijnlijk een succesvollere manier om jongeren een vak te leren dan de vmbo-t -> mbo route die als vanzelfsprekend wordt aangenomen door de maatschappij. Gewoon meteen meedraaien in een bedrijf, niks theorie en toetsen en 30 pubers bij elkaar die elkaar aanstoken om niks te doen, maar werkend het vak leren.
Alleen jammer als de kinderen in kwestie iets meer in hun mars hebben, bijvoorbeeld het in zich hebben om dokter te kunnen worden, dat krijg je door de manier van onderwijzen van deze beste man nooit boven water natuurlijk. Biologie zal hij sowieso wel verwerpelijk vinden, evolutie bestaat natuurlijk niet en ziekten genezen is ook niet nodig, allemaal de wil van god.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:28:54 #68
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_56251696
Het heeft wel iets vind ik, iets nostalgisch, ik heb er op één of andere manier wel respect voor. Zelf zou ik die keuze nooit maken, zeker niet op basis van geloof. Maar dit is een vrij land, en deze man benut zijn vrijheden optimaal. Om die kinderen dan als "slachtoffer" te zien omdat ze volgens onze standaarden geen leuk leven kunnen hebben, of omdat ze door ons geaccepteerde moraal niet meekrijgen, vind ik onzin. Laat ze voor zichzelf maar uit maken wat ze willen. Die kinderen zullen op een gegeven moment ook wel door hebben dat de wereld meer is dan Spakenburg en Barneveld..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:43:08 #69
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_56252043
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 13:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Stop dan eens met kijken.....
Ik kijk nooit tv, enige waar mn tv voor aanstaat is de ps2 en ps3.
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:45:48 #70
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_56252103
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 13:30 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Goed beslagen? Hij baseerd zich op een sprookjesboek. Bovendien is hij van mening dat hij de enige is die de juiste uitleg geeft aan dit boek, klinkt eerder exrtremistisch dan goed beslagen.
[..]
Wat is het verschil met waar de "zelfbenoemde normale" mens zich op baseerd, de wetenschap staat ook maar in de kinderschoenen en is extreem relatief. Als je dan iemand aan wilt vallen op levensbeschouwing begin bij jezelf.
quote:
Gedegen prima, maar je kinderen in een sociaal isolement houden lijkt me niet echt iets om over te juichen, hoe moeten die ooit functioneren in de maatschappij? Die krijgen dadelijk bij hun eerste baan een cultuurshock van jewelste en kunnen gelijk de ziektewet in omdat ze oversapennen zijn
[..]
Isolement? Kijk eens naar hoe kinderen in de maatschappij worden ingedeeld in hokjes.
pi_56252262
quote:

Ogrish.com?
pi_56253002
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:43 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ik kijk nooit tv, enige waar mn tv voor aanstaat is de ps2 en ps3.
Ah en van computerspelletjes wordt je niet wereldvreemd?
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:34:15 #73
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_56253272
Zijn die lui niet te vervolgen? Sowieso is het VERPLICHT om een verzekering te hebben en ik kan me ook amper voorstellen dat je medische assistentie pertinent kunt weigeren. Daarnaast is de vrijheid van menings uiting belemmerd.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  woensdag 23 januari 2008 @ 17:27:16 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_56254557
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:49 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Denk dat dit voor de mensen die echt met hun handen willen gaan een betere oplossing zou zijn in plaats van eerst jaren school waar ze eigenlijk helemaal geen zin in hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_56254863
Nergens blijkt dat die vent écht een slechte vader is, zoals in het artikel vermeld is, kinderen in zulke situaties zitten krijgen geen achterstand en hebben een gelukkige en goede jeugd:
quote:
Overigens is het in veel landen normaal. In de VS zijn het er honderdduizenden. Uit onderzoek blijkt dat ze het later niet slechter doen. Sterker nog, ze hebben vaker een gelukkige jeugd dan kinderen die wel naar school gaan.’
Er zijn genoeg kinderen in slechte en soms zelfs gevaarlijke situaties die wél de beschutting en bescherming nodig zouden hebben, en laten die nu juist veelal tussen de regeltjes wegglippen, omdat ambtenaren liever alles via 'regeltjes' willen doen en hetd an makkelijk is iemand te pakken omdat die 'regeltjes' overtreedt, in plaats ervan dat men kijkt naar of een situatie daadwerkelijk slecht is voor een kind.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')