quote:
De plek die ik heb is de enigste plek in dit huis waar ik een aquarium mag gaan plaatsen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 18:24 schreef Byte_Me het volgende:
je kunt ook aquaria op maat laten maken, hoeft niet eens zo duur te zijn. helaas ben ik al mn aqua bookmarks kwijtgeraakt, anders kon ik je zo verder helpen.
je buurman heeft wel gewoon gelijk. hoe groter hoe beter. ook is het vaak verstandiger om groot te beginnen omdat 9 van de 10 mensen toch steeds groter gaan. dus ga er vanuit dat je over een tijdje toch een groter aquarium wil, is dat dan onmogelijk, of maak je dan ineens een ander plekje vrij.
verder zet ik mn twijfels bij de verlichting van die lido. een 60 cm hoge bak moet je behoorlijk wat watts in pompen. maar ik heb die lido nog nooit gezien dus kan er niets met zekerheid over zeggen.
als die plek die je nu hebt uitgekozen in een hoek is kun je ook kijken naar driehoekige bakken.
Bedankt, inderdaad veel geduld; minimaal een bak drie weken in laten draaien voordat je voor het eerst vissen aan toevoegd; en dan nog de vissen in kleine hoeveelheden toevoegen aan het waterquote:Op woensdag 5 maart 2008 18:48 schreef Guppyfriend het volgende:
@ Vonkenboer,
ik heb ook een Rekord 60, altijd gehad. Ook als beginner. Het is niet dat ik niet groter wil, maar op mn kamertje kan met de beste wil van de wereld niet meer... Het is goed te doen, zolang je de tijd neemt om alles te doen. Je buurman zal je vast ook verteld hebben dat aquaria draaien om geduld. Je moet het water de tijd geven om aan te passen, niet meteen alle vissen er in zetten enz. enz.
Dit geldt ook voor Rekord 60's en vergelijkbare maten. Als je geen gekke dingen doet (en er niet teveel vissen in houd!) is het een prima aquarium, ook voor beginners.
Ik laat het binnenfilter zo ie zo zitten; al is het alleen maar om budgetaire redenen; en als het filter niet voldoende zou zijn voor het oppervlakte van het aquarium; dan zou het er toch ook niet bijgeleverd wordenquote:Op woensdag 5 maart 2008 20:15 schreef Prowl het volgende:
Ik heb een Lido en ben er tevreden over.
Het is wel een gedoe met planten om een mooie inrichting te krijgen door de "rare" afmetingen maarje krijgt er een hoop liters voor weinig oppervlakte voor terug.
Ik zo wel gelijk het binnenfilter er uit halen, een eheim ecco of 2211/2213 classic werkt 10x beter.
dat heb je iig al begrepen dusquote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Bedankt, inderdaad veel geduld; minimaal een bak drie weken in laten draaien voordat je voor het eerst vissen aan toevoegd; en dan nog de vissen in kleine hoeveelheden toevoegen aan het water![]()
Je kan beter vuurgarnalen hebben om te kweken. Ik ben nu al een maand of 2 bezig en je ziet door de garnalen de bodem niet meer.quote:Op zondag 9 maart 2008 19:34 schreef saaw het volgende:
een van mijn Japonicagarnalen is zwanger
heb al een beetje rondgelezen, overal staat dat de draagtijd ongeveer 4 weken is, dan legt de mama de larfjes neer, die er vervolgens ook 4 weken doen om garnaaltjes te worden
allemaal leuk en aardig, maar dit lukt volgens alle informatie alleen in brak water
heeft iemand hier ervaring mee? kan ik mama in een los bakje stoppen totdat de larfjes er zijn?
help
grappig is dat he, dan zie je ze ook ineens veel meer. hopelijk worden je planten nu met rust gelaten. let wel op dat je niet gaat overvoeren, want dan worden er ook geen algen meer gegeten.quote:Op woensdag 12 maart 2008 14:13 schreef Guppyfriend het volgende:
hoera, mijn ancistrus heeft eindelijk van de komkommer geproefdnu zit ie er de hele dag op
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
weet je zeker dat het een vrouwtje is? als hij/zij volgroeid is waarschijnlijk wel, maar als het nog een jonge vis is, kan het goed een mannetje zijn.quote:Op woensdag 12 maart 2008 15:39 schreef Guppyfriend het volgende:
aan mijn planten kwam ze nooit al, ik heb alleen Anubias Ana, en die zijn Anci-proof
en ik zag haar gelukkig ook al veel, ze zit altijd heel stoer op de voorruit. dat is ook de enige ruit die algenvrij is, hahaha. maar ik heb de Ancistrus ook niet voor de algen, ik vind algen niet zo erg (ben ik geloof ik ook de enige in)
Ik heb precies hetzelfde als jou. Alleen mijn levendbarenden worden supermager en gaan uiteindelijk dood. De rest heeft totaal nergens last van. Lijkt dus op een levendbarenden ziekte, heb het er nog niet uitgekregen, ik houd alleen geen levendbarenden meer in m'n aqua, pas nog geprobeerd met een jong platy maar die was binnen een week platquote:Op woensdag 12 maart 2008 20:02 schreef lucky_birdie het volgende:
help!
Een aantal van mijn vissen schuurt over de bodem / langs de stukken hout.
ze hebben dus waarschijnlijk parasieten..
what to do?
verder merk ik weinig aan ze, een aantal guppen is erg mager geworden / overleden, maar de vissen zitten al heel lang bij elkaar dus het zou eventeel ook inteelt kwaaltjes kunnnen zijn i guess..
Wel heb ik gisteren, en vandaag een soort strengel in het water ontdekt, op de bodem, het lijkt een beetje op gekrult visdraad, geen idee wat dat nou weer is..
het is een klein (60cm) bakje met allerlei vissen oa guppen, corydorassen (die schijnbaar nergens last van hebben) vijfstreepbarbeeltjes (hebben er wel last van) en kardinaaltetra's (merk ik ook niets aan..)
Ik heb op het moment 11 vissen in mijn aqua.quote:Op donderdag 13 maart 2008 08:30 schreef Guppyfriend het volgende:
hoeveel vissen heb je in je bak precies? en wat zijn de water waarden en temperatuur? misschien dat je daar iets aan kan afleiden.
de vissen die schuren aan de bodem, hebben die ook kapotte schubben of iets dergelijks?
Ik had het zelfde, het gaat al jaren goed met mn corydoras,vuurstaart en zwart neons. Ik dacht er wat leuke vrolijke platys aan toe te voegen, binnen een week 3/6 dood aan vergelijkbare symptomen als jij meldt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:48 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
Ik heb op het moment 11 vissen in mijn aqua.
1 Vuurstaart
1 glaszalm
4 corydoras
3 keizertetra
2 marmerbijlzalmen
En nog een paar vuurgarnalen.
Waterwaarden weet ik niet , moet even een nieuw testsetje kopen nog. Temperatuur is 24 graden. Als ik er bijv. een platy in doe gaat ie na een paar dagen krom zwemmen , trekt ie al z'n vinnen in en krijgt ie een grote witte stip op z'n rug. Het is alleen met levendbarenden , de rest van de vissen nergens last van (de vuurstaart is bijv. pikzwart en de staart fel oranje , een teken dat ie zich goed voelt, keizertetra's hebben ook mooie kleur en de mannetjes zitten zelfs achter het vrouwtje aan heel de tijd). Ik heb geen idee wat het is
Nope, dit bakkie is echt het maximale wat de grootte betreft voor op mijn kamertjequote:Op donderdag 13 maart 2008 14:04 schreef rene90 het volgende:
kijk zo gaat ie goed, volgende stap rio 240?
Draait alweer een maandje, afgelopen weekend de bak in zijn geheel veranderd en verschoont.quote:Op donderdag 13 maart 2008 14:37 schreef rene90 het volgende:
tja dan houdt het op:) heb je echt je bak vandaag nieuw, of draait hij al in ze geheel? ben wel benieuwd naar foto's
Ik heb het water van 21 graden langzaam verhoogt naar 24 graden, en een groot gedeelte van het water ververst. en het lijkt alsof ze nu minder schuren.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:14 schreef Guppyfriend het volgende:
wat raar... je kan het ziektebeeld wel heel specifiek beschrijven, maar het zegt mij zo niks...
je kan bij de meeste speciaalzaken ook je water laten testen. de test apparatuur is daar veel nauwkeuriger dan wat je thuis kan doen. misschien dat ze daar je ziekebeelden herkennen en je kunnen helpen?
ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat t is...
Het betreft een oudewetse koperen leiding; maar zal dit bij een aquarium als een lido 120 echt wat uit gaan maken; of is dat echt niet waarneembaar ?quote:Op zondag 16 maart 2008 12:40 schreef rene90 het volgende:
meestal zijn die goed geisoleerd die leidingen, en zal dat weinig uitmaken hoor. Of je moet een vissenkom hebben dan kan het wellicht invloed hebben. Maar zal weinig schelen lijkt me
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |