abonnement Unibet Coolblue
pi_56758932
Is 't trouwens heiligschennis als ik stiekem die Famous Grouse lekkerder vind dan m'n 3 jaar oudere en ca. 30 euro duurdere Laphroaig ?
pi_56760313
ik heb nog nooit whiskey gedronken, maar word er wel steeds nieuwsgieriger naar, dus wil binnenkort een miniatuurflesje halen om uit te proberen
hebben jullie nog aanraders voor me, do's en dont's?
en hoe drink je het beste? met ijs, of juist zonder?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_56760526
Zonder ijs! Maar een drupje water kan weer wél leuke effecten hebben .
En je kan 't best beginnen met een wat zachtere whisky, dus geen vage rokerige Islay-whiskies.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 22:53:05 #79
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_56761524
Als beginners whisky is Connemerra toch wel aan te raden. Een gerookte ier. En idd zonder ijs.

Zowiezo zijn ieren iets toegangekijker IMHO
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_56761593


'k Herinner me Dalwhinnie ook wel als een zachte, maar misschien vergis ik me?

Maar je kunt gewoon beginnen met een simpele Famous Grouse oid van twee tientjes. Verwacht dan niet de 'complexiteit' van duurdere whiskies.
pi_56765036
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 22:09 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb nog nooit whiskey gedronken, maar word er wel steeds nieuwsgieriger naar, dus wil binnenkort een miniatuurflesje halen om uit te proberen
hebben jullie nog aanraders voor me, do's en dont's?
en hoe drink je het beste? met ijs, of juist zonder?

Een simpele balantines is ook wel te doen voor een beginner.
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
  zaterdag 16 februari 2008 @ 12:49:32 #82
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_56768865
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 02:31 schreef True_infidel het volgende:

[..]

Een simpele balantines is ook wel te doen voor een beginner.
Eens.
Jameson (Ier) is trouwens ook een echte beginners-aanrader
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_56772101
Ik ga morgen die Murray van the whisky bible ontmoeten
Zijn er enige essentiële vragen die ik hem moet stellen?
pi_56784776
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 21:13 schreef DennisMoore het volgende:
Is 't trouwens heiligschennis als ik stiekem die Famous Grouse lekkerder vind dan m'n 3 jaar oudere en ca. 30 euro duurdere Laphroaig ?

over smaak valt niet te twisten, er zijn ook mensen die ik ken die zweren bij Jack daniels en Jom beam....wat ik persoonlijk bagger vind.
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
  zondag 17 februari 2008 @ 02:27:02 #85
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_56784880
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 21:13 schreef DennisMoore het volgende:
Is 't trouwens heiligschennis als ik stiekem die Famous Grouse lekkerder vind dan m'n 3 jaar oudere en ca. 30 euro duurdere Laphroaig ?
Famous Grouse was mijn favourite whiskey.

Glen Morangie (single malt) voor de bijzondere gelegenheden.

Als "daily" whisky koop ik Queen Margot bij Lidl. Prima kwaliteit voor de prijs!
  zondag 17 februari 2008 @ 09:06:49 #86
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_56786412
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:18 schreef True_infidel het volgende:

[..]

over smaak valt niet te twisten, er zijn ook mensen die ik ken die zweren bij Jack daniels en Jom beam....wat ik persoonlijk bagger vind.
Idd, JB en JD vind ik weer erg lekker en FG vind ik alleen lekker door de cola


En Whisky bij de Lidl? Je gaat vaak in duitsland boodschappen doen?
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_56787243
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:18 schreef True_infidel het volgende:

over smaak valt niet te twisten, er zijn ook mensen die ik ken die zweren bij Jack daniels en Jom beam....wat ik persoonlijk bagger vind.
Nouja, bij die Laphroaig proefde ik gewoon weinig midden op m'n tong. Hoewel het beter werd toen ik er wat druppels water bij deed (grappig dat dat echt effect heeft ).
pi_56792475
quote:
Op zondag 17 februari 2008 09:06 schreef Conekiller het volgende:

[..]

Idd, JB en JD vind ik weer erg lekker en FG vind ik alleen lekker door de cola


En Whisky bij de Lidl? Je gaat vaak in duitsland boodschappen doen?

Dat bedoel ik, de één vind dat lekker, en de ander weer iets anders.
Zo vind ik zelf JD en JB voor door de cola...maja dat is dan weer geen whisky drinken.
Zelf vind ik dimple ook wel een goeie blend ( de 15 jaars is wel iets lekkerder dan de 12)
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
  zondag 17 februari 2008 @ 17:37:38 #89
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_56795194
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:27 schreef pepu het volgende:

[..]

Famous Grouse was mijn favourite whiskey.

Glen Morangie (single malt) voor de bijzondere gelegenheden.

Als "daily" whisky koop ik Queen Margot bij Lidl. Prima kwaliteit voor de prijs!
Die Lidl whisky is inderdaad best oké! Ik vind 'm ook een stuk beter smaken dan Nederlandse buggettitels als Johnny Walker Red label, terwijl een fles Queen Margot maar 6,50 kost. Dat is ongeveer de helft van de allergoedkoopste whisky die je in Nederland kunt kopen!
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_56799580
Ik ben nu sinds anderhalf jaar langzaamaan serieus begonnen met het drinken van de betere whiskies. Volg deze topicreeks al een tijdje en moet zeggen dat ik al browsende veel bruikbare informatie ben tegengekomen.

Op het moment heb ik de volgende flessen staan:
Dalwhinnie 15yo
Springbank 10yo
Caol Ila 12yo
Talisker 18yo
Lagavulin 16yo
Laphroaig 10yo Quarter Cask
Black Bush (irish)
Connemara miniset (irish)
Knob Creek (bourbon)

Heb hiervoor al zo'n 15 whiskies gehad en tot nu toe gelukkig nog geen tegenvallers. Alleen de Glenmorangie 10yo en Dimple 15yo vond ik niet echt bijzonder. Ben als een blok gevallen voor de Islay's maar zachtere/zoetere whiskies drink ik ook erg graag overigens.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar gewone distillery bottelings gekocht maar wil tzt. ook nog wel eens wat van de independent bottelaars gaan proberen. Heeft iemand nog tips waar je op moet letten of wat evt. aanraders zijn? Ik kom op internet bv. vaak verhalen tegen dat de independent bottelings van Caol Ila superieur zouden moeten zijn aan de distillery bottlings. En aangezien ik de standaard Caol Ila 12yo die ik nu heb staan al erg lekker vind ben ik zeer benieuwd naar de alternatieve versies maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer zo.
pi_56801606
* whisk(e)yliefhebber meldt zich

Ook ik ben nog relatief onervaren in de wondere wereld van de whisky, maar langzamerhand begint de lijst met leeggedronken flessen toch wel te groeien. Makkelijk te zien ook, veel van de kokers en dozen bewaar ik als ik klaar ben met de fles.

Vooralsnog ben ik vooral Highlands/Speyside georienteerd, enkele voorbeelden van gedronken whiskeys zijn:
- Glenfiddich Special & Solera Reserve
- Glenlivet 12 j/o & French Oak Reserve
- Glenmorangie Burgundy wood finish
- Connemara
- Glen Moray 12 j/o (waar ik nu mee bezig ben)

Bij het kopen van de laatstgenoemde whisky raakte ik aan de praat met de eigenaar van onze lokale Mitra, die zelf ook een liefhebber is. Naast mij waren er verder geen klanten in de winkel, en op een gegeven moment kreeg ik het aanbod een glaasje uit zijn persoonlijke fles te proeven. Een Peat Monster, die hij voor de rustige uurtjes achterhield om zelf af en toe te genieten onder werktijd . Nu was een overweldigende turfsmaak (zie Connemara) voor mij persoonlijk nog iets té veel van het goede, in deze blend proefde je echter ook een aangenaam zoete ondertoon (wat heet zoet, het stak iig lekker af bij de turfsmaak). Aanradertje voor het vervolg van mijn whisky-avontuur dus .
pi_56802134
Eerder vandaag dus een proeverij meegemaakt met Jim Murray.

13 whisky's, eerste proeven en dan raden maar. Hij heeft ons 13 keer in de luren gelegd

Zo was iedereen er roerend over eens dat nummer 2 een 12yo islander was. Het was een 3jarige Indische whisky... Een groot deel vond nummer 7 geweldig, ze keken nogal op toen het Jim Beam bleek te zijn. Niet schots en blended... De nummer 1 van de whisky bible 2008 zat er ook tussen.

Er zat ook een kask strength van 21y tussen. Heavy!

[ Bericht 0% gewijzigd door katerwater op 17-02-2008 23:17:46 ]
  zondag 17 februari 2008 @ 22:34:38 #93
128548 pavv
The computer says NO
pi_56803087
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:04 schreef katerwater het volgende:
Eerder vandaar dus een proeverij meegemaakt met Jim Murray.

13 whisky's, eerste proeven en dan raden maar. Hij heeft ons 13 keer in de luren gelegd

Zo was iedereen er roerend over eens dat nummer 2 een 12yo islander was. Het was een 3jarige Indische whisky... Een groot deel vond nummer 7 geweldig, ze keken nogal op toen het Jim Beam bleek te zijn. Niet schots en blended... De nummer 1 van de whisky bible 2008 zat er ook tussen.
Als in, de Ardbeg 10? Beetje jammer dat meneer Murray daar niet onbevooroordeeld tegenover staat he. 97 punten m'n neus!

Maar het idee van deze proeverij klinkt wel erg goed hoor

Was het toevallig in Gent?
pi_56804392
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:34 schreef pavv het volgende:

[..]

Als in, de Ardbeg 10? Beetje jammer dat meneer Murray daar niet onbevooroordeeld tegenover staat he. 97 punten m'n neus!

Maar het idee van deze proeverij klinkt wel erg goed hoor

Was het toevallig in Gent?
Ja, hij heeft Ardbeg zelf de hand boven hun hoofd gehouden. Helaas heb ik niet genoeg ervaring om nu te zeggen of hij zn punten echt waard is.

Het was idd in Gent.
  zondag 17 februari 2008 @ 23:24:07 #95
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_56804600
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:37 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Die Lidl whisky is inderdaad best oké! Ik vind 'm ook een stuk beter smaken dan Nederlandse buggettitels als Johnny Walker Red label, terwijl een fles Queen Margot maar 6,50 kost. Dat is ongeveer de helft van de allergoedkoopste whisky die je in Nederland kunt kopen!
Asmodean. Ik drink al Queen MARGOT sinds 1970. En die is echt super-duper. (dagelijks gebruik) Zeg het niet teveel, anders wordtie weer duurder? Johny Red is best goed, maar Margootje is de beste deal!
  maandag 18 februari 2008 @ 11:20:42 #96
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_56810736
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:04 schreef katerwater het volgende:
Eerder vandaag dus een proeverij meegemaakt met Jim Murray.

13 whisky's, eerste proeven en dan raden maar. Hij heeft ons 13 keer in de luren gelegd

Zo was iedereen er roerend over eens dat nummer 2 een 12yo islander was. Het was een 3jarige Indische whisky... Een groot deel vond nummer 7 geweldig, ze keken nogal op toen het Jim Beam bleek te zijn. Niet schots en blended... De nummer 1 van de whisky bible 2008 zat er ook tussen.

Er zat ook een kask strength van 21y tussen. Heavy!
JB is ook erg lekker


Maar die indische is dus ook goed? Ik heb er al een paar keer bij staan te kijken maar toch steeds die twijfel door het onbekende he
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
  woensdag 20 februari 2008 @ 11:43:36 #97
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_56856705
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:16 schreef katerwater het volgende:

[..]

Ja, hij heeft Ardbeg zelf de hand boven hun hoofd gehouden. Helaas heb ik niet genoeg ervaring om nu te zeggen of hij zn punten echt waard is.

Het was idd in Gent.
Ardbeg 10 is wel 1 van mijn favorieten, maar om hem nou helemaal bovenaan je lijst te zetten....
maar ja, dat is altijd het probleem met dit soort lijsten.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 20 februari 2008 @ 12:59:25 #98
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56858033
quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:27 schreef pepu het volgende:

[..]

Famous Grouse was mijn favourite whiskey.

Glen Morangie (single malt) voor de bijzondere gelegenheden.

Als "daily" whisky koop ik Queen Margot bij Lidl. Prima kwaliteit voor de prijs!
ik vraag me al sinds zondag af waarom me dit zo bekend in de oren klinkt, maar ik ben erachter!
vannacht schoot het me ineens te binnen

afgelopen zomer was ik op een highland festival in Schotland (waar anders he?) en dat was het Glen Morangie Tain Highland Festival. Daar vonden ze het wel érg leuk dat er Nederlanders kwamen kijken, dus we kregen zo'n beetje de hele dag vanalles toegestopt
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56872397
kent hier iemand de bowmore 18 y? Mijn pa heeft zo'n fles gekregen, en die drinkt nauwelijks tot geen whisky, dus die fles gaat naar mij toe, maar ik weet niet echt wat ik moet verwachten.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:22:47 #100
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_56874069
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:29 schreef mister_popcorn het volgende:
kent hier iemand de bowmore 18 y? Mijn pa heeft zo'n fles gekregen, en die drinkt nauwelijks tot geen whisky, dus die fles gaat naar mij toe, maar ik weet niet echt wat ik moet verwachten.
Stuur maar een sampletje dan zal ik het voor je uit zoeken.





Tasting notes Serge Valentine:
http://www.whiskyfun.com/archivemarch07-2.html#220307

van http://www.whiskymonitor.nl/
Neus: turf, planten, perzik, malt, honing. Elegant! Smaak is glad en filmend vol zoet fruit (perzik, banaan, aardbei), minder turf in de smaak dan de neus suggereert, hier zit waarschijnlijk wel sherryvat gerijpte whisky bij. Nog steeds overall wat vlak, maar rijker van smaak dan de 12Y. Helaas wordt dit weer gecompenseerd door een paar strafpunten voor de zepigheid die bij deze botteling nog wel aanwezig is en bij de 12Y en de Legend verdwenen. 84 punten

Beste manier om er achter te komen is de fles openen en zelf proeven, ondervinden en waarderen.
Het lijkt me in ieder geval geen straf. Veel plezier!!

Crucisalus
Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')