Heracles had het eerst kunstgras.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:06 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Cambuur is altijd al een trendsetter geweest.
Ik heb afgelopen zomer ook op een mat in Enter gespeeld. Heerlijk! Ik ben altijd best wel pro kunstgras geweest. Ik vind het echter teveel naar zaalvoetbal neigen, ballen remmen ook niet af zoals op een echt veld. Kun jij daar goed over oordelen over het veld bij jullie, op dat gebied?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 00:50 schreef F1Bas het volgende:
[..]
Kom eens kijken bij ons Vaduz, zeker over een paar jaar zijn ze nog véél verder daarmee.
Trouwens, ik was er helemaal geen voorstander van.
Nee, daar kan ik persoonlijk niet over oordelen. Het belangrijkst vind ik de mening van onze spelers en clubs die hier zijn komen spelen en er erg positief over waren.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 22:37 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen zomer ook op een mat in Enter gespeeld. Heerlijk! Ik ben altijd best wel pro kunstgras geweest. Ik vind het echter teveel naar zaalvoetbal neigen, ballen remmen ook niet af zoals op een echt veld. Kun jij daar goed over oordelen over het veld bij jullie, op dat gebied?
Huldequote:Op dinsdag 11 maart 2008 15:23 schreef TerroRobbie het volgende:
Cambuur dus zeker naar gewoon gras volgend seizoen.
quote:‘Zingend’ kunstgras voor Heracles
maandag 11 februari 2008 | 21:20 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 15 februari 2008 | 17:21
ALMELO - Heracles krijgt een nieuw kunstgrasveld. Daarvoor trekt leverancier Koninklijke Ten Cate, tevens hoofdsponsor van de Almelose eredivisieclub, 400.000 euro uit. „Het gaat om een mat waarin de nieuwste, nu al toepasbare kunstgrasvezels worden verwerkt.”
Dat zegt bestuursvoorzitter L. de Vries.
We beschouwen het Polman-stadion als onze showroom. Het nieuwe veld zal zowel qua uitstraling als qua beleving voor de spelers nog meer aansluiten op dat van echt gras.” De nieuwe kunstgrasmat wordt in de zomerstop gelegd. Dan heeft het huidige veld er twee jaar gelegen.
Het verschil wordt gemaakt door een nieuw type kunstgrasvezels. „Die zijn bolvormig en blijven daardoor beter rechtop staan. Spelers kunnen daardoor de voetbalschoen nog beter onder de bal krijgen. Bijkomend effect van dit materiaal is dat een speler een bal bij het schieten hoort wegzoeven”, schetst De Vries, die in dit verband spreekt over ‘zingend gras’. In de nieuwe mat blijft verder de infill van kunststofkorrels, van belang voor de demping, beter op zijn plek liggen.
„De nieuwe mat is een volgende stap op weg naar kunstgras dat de natuur zo dicht als maar mogelijk is, benadert”, aldus De Vries. In laboratoria van TenCate wordt al volop gewerkt aan deze ‘ultieme grasmat’. „In de toekomst zullen ook kunststofkorrels niet meer nodig zijn. Die infill is nu nog een bron van ergernis van gebruikers omdat het in kleding en schoenen gaat zitten.
Groot voordeel is ook dat de kosten van deze toekomstige kunstgrasmat vijftig procent omlaag kunnen.” De Vries verwacht dat deze nieuwe vezels, aangeduid als vierde generatie kunstgras, over anderhalf tot twee jaar op grotere schaal in de praktijk toepasbaar zijn. Tot zolang moet Heracles het doen met de nieuwe kunstgrasmat die in de zomer wordt aangelegd.
www.tctubantia.nl
Als Excelsior erin blijft en Zwolle en Volendam promoveren dan zijn er 4 clubs met kunstgras volgend seizoen in de eredivisie. Zie ik niet gebeuren, maar het is mogelijk.quote:'Excelsior kiest voor kunstgras'
Excelsior heeft ervoor gekozen om vanaf komend seizoen zijn thuiswedstrijden op kunstgras af te werken. Het besluit vindt alleen doorgang als de Kralingers zich weten te handhaven in de Eredivisie, zo weet RTV Rijnmond te melden. In het nieuwe voetbaljaar zijn alle clubs uit de hoogste afdeling verplicht om veldwarming onder de eigen grasmat te hebben. Excelsior ziet deze investering echter niet zitten en heeft daarom gekozen voor een kunstgrasveld.
Vorige week liet SC Cambuur Leeuwarden nog weten weer op echt gras te gaan spelen. De Friezen speelden sinds zes jaar op kunstgras, maar de slecht staat van het veld deed de club besluiten het roer om te gooien. “Echt gras past beter bij de identiteit van Cambuur als volksclub”, klonk het commentaar na de bekendmaking.
quote:Op maandag 17 maart 2008 16:46 schreef Yeahinho het volgende:
Nu ga ik die schijtclub nog meer haten.
Komen jullie toch gewoon weer gezellig bij ons in de JL ballen?quote:Op maandag 17 maart 2008 17:09 schreef Mindlight het volgende:
Ik heb een gruwelijke hekel aan kunstgras, maar de KNVB dwingt Excelsior tot deze beslissing... Niets aan te doen.
quote:2003-2004:
Go Ahead Eagles 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 3 Helmond Sport
Fortuna Sittard 0 - 3 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 1 Sparta
HFC Haarlem 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 2 BV Veendam
Cambuur 2 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 2 FC Den Bosch
De Graafschap 3 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 1 Excelsior
MVV 2 - 2 Heracles Almelo
FC Eindhoven 0 - 1 Heracles Almelo
Top Oss 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 Stormvogels Telstar
BVO Emmen 1 - 3 Heracles Almelo
AGOVV 0 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 4 - 0 VVV Venlo
Heracles Almelo 1 - 1 FC Dordrecht
Heracles Almelo 0 - 2 Go Ahead Eagles
Helmond Sport 1 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 1 Fortuna Sittard
Sparta 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 4 - 0 HFC Haarlem
FC Den Bosch 2 - 3 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 2 De Graafschap
BV Veendam 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 1 Cambuur
Excelsior 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 MVV
Heracles Almelo 3 - 0 FC Eindhoven
Heracles Almelo 2 - 0 Top Oss
Stormvogels Telstar 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 4 - 1 BVO Emmen
FC Dordrecht 2 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 4 AGOVV
VVV Venlo 1 - 1 Heracles Almelo
Thuis: 32
Uit: 35
2004-2005
Heracles Almelo 2 - 2 BV Veendam
Sparta 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 VVV Venlo
MVV 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 2 Cambuur
FC Eindhoven 0 - 6 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 1 FC Zwolle
Top Oss 0 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 1 FC Volendam
HFC Haarlem 0 - 1 Heracles Almelo
Excelsior 1 - 4 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 2 BVO Emmen
Helmond Sport 0 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 3 Go Ahead Eagles
Heracles Almelo 4 - 1 FC Dordrecht
Fortuna Sittard 0 - 3 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 AGOVV
Stormvogels Telstar 2 - 2 Heracles Almelo
BV Veendam 0 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 4 Sparta
VVV Venlo 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 FC Eindhoven
FC Zwolle 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 2 Top Oss
FC Volendam 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 5 - 1 MVV
Cambuur 1 - 3 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 2 Excelsior
Heracles Almelo 0 - 4 HFC Haarlem
BVO Emmen 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 Helmond Sport
Go Ahead Eagles 0 - 3 Heracles Almelo
FC Dordrecht 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 0 Fortuna Sittard
AGOVV 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 Stormvogels Telstar
Thuis: 32
Uit: 41
2005-2006
Roda JC 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 4 - 2 NAC Breda
RKC Waalwijk 0 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 Sparta Rotterdam
FC Utrecht 1 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 Willem II
N.E.C. 2 - 0 Heracles Almelo
FC Twente 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 3 Ajax
Heracles Almelo 1 - 3 ADO Den Haag
PSV 1 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 1 SC Heerenveen
FC Groningen 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 4 Feyenoord
RBC Roosendaal 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 AZ
Willem II 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 1 Vitesse
Heracles Almelo 1 - 1 FC Utrecht
NAC Breda 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 1 Roda JC
Feyenoord 7 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 RBC Roosendaal
AZ 2 - 2 Heracles Almelo
Vitesse 5 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 NEC
Ajax 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 4 FC Twente
Sparta Rotterdam 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 RKC Waalwijk
SC Heerenveen 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 1 FC Groningen
ADO Den Haag 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 1 PSV
Thuis: 21
Uit: 18
Vorig seizoen
Roda JC 7 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 2 Excelsior
Heracles Almelo 4 - 1 Feyenoord
FC Twente 1 - 1 Heracles Almelo
Ajax 3 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 0 AZ
NAC Breda 1 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 1 ADO Den Haag
Sparta Rotterdam 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 PSV
RKC Waalwijk 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 2 Willem II
sc Heerenveen 5 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 0 N.E.C.
Heracles Almelo 2 - 2 Vitesse
FC Utrecht 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 1 FC Groningen
PSV 3 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 3 Sparta Rotterdam
Heracles Almelo 1 - 1 Roda JC
Excelsior 6 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 NAC Breda
AZ 5 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 3 Ajax
ADO Den Haag 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 1 RKC Waalwijk
Willem II 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 sc Heerenveen
N.E.C. 2 - 0 Heracles Almelo
Vitesse 4 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 FC Utrecht
FC Groningen 2 - 1 Heracles Almelo
Feyenoord 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 0 FC Twente
Thuis: 29
Uit: 5
Dit seizoen:
De Graafschap 0 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 1 FC Utrecht
FC Groningen 1 - 2 Heracles Almelo
Heracles Almelo 3 - 3 Feyenoord
Heracles Almelo 2 - 2 sc Heerenveen
FC Twente 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 N.E.C.
VVV-Venlo 0 - 5 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 Excelsior
Vitesse 2 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 Sparta Rotterdam
AZ 1 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 1 - 0 Willem II
Heracles Almelo 1 - 2 FC Groningen
FC Utrecht 3 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 0 De Graafschap
Feyenoord 6 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 0 VVV-Venlo
N.E.C. 3 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 3 FC Twente
Excelsior 1 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 2 Vitesse
sc Heerenveen 9 - 0 Heracles Almelo
Heracles Almelo 2 - 1 AZ
Sparta Rotterdam 1 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 1 Ajax
NAC Breda 4 - 1 Heracles Almelo
Roda JC 2 - 1 Heracles Almelo
Heracles Almelo 0 - 2 PSV
Thuis: 22
Uit: 9 (7 sinds ontslag Brood)
Even rectificeren, het kunstgras schijnt er ook bij degradatie te komen (althans volgens Leen van Steensel). In dat geval gewoon een rotte beslissing van Kelder.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:09 schreef Mindlight het volgende:
Ik heb een gruwelijke hekel aan kunstgras, maar de KNVB dwingt Excelsior tot deze beslissing... Niets aan te doen.
Sinds het seizoen waarvan ik cijfers die ik post, 2003-2004. De cijfers zijn onder alle coaches niet erg vreemd, alleen de periode waarin Brood actief was is er een groot verschil te zien.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:55 schreef Yeahinho het volgende:
Sinds wanneer heeft Heracles kunstgras..?
De laatste 2 jaar is het verschil wel heel erg groot geworden...
Sorry, mijn fout dan. Heb even snel alle sites gecheckt, zal wel ergens een overwinning over het hoofd hebben gezien.quote:Op maandag 17 maart 2008 21:52 schreef Mindlight het volgende:
Wij hebben 8 punten gehaald in uitwedstrijden
quote:Op maandag 17 maart 2008 21:59 schreef Mindlight het volgende:
Dat wordt het pas vanaf volgend jaar natuurlijk
Nieuwe mat van Heracles wordt nog beter.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:06 schreef tha_dark het volgende:
Ik heb op het kunstgrasveld van Heracles gespeeld en ik moet zeggen dat het beter was dan het kunstgrasveld van een vereninging bij mij in de buurt maar toch blijft het raar aanvoelen en ook de manier waarop de bal stuitert bijvoorbeeld is verschillend. En brandwonden heb ik er niet aan overgehouden maar toch was het minder prettig dan een sliding op echt gras.
quote:Fout Pieckenhagen brengt Heracles in problemen
quote:In de 68ste minuut leek Willem II de wedstrijd in het slot te gooien. Frank Demouge tikte binnen na een blunder van doelman Martin Pieckenhagen.
quote:Een kapitale blunder van Heracles-goalie Martin Pieckenhagen leidde de 2-0 voor de Tricolores in. Demouge profiteerde in de 69ste minuut adequaat van concentratieverlies bij de Duitse sluitpost.
quote:Even later was het wel raak voor Willem II, met dank aan Pieckenhagen. De Duitser kwam ver uit zijn doel om een dieptepass op Frank Demouge weg te schoppen, maar hij trapte knullig over de bal.
Zie hier het moment waarover gesproken wordt.quote:Na een blunder van Martin Pieckenhagen verdubbelde Frank Demouge (69') de marge.
Misschien is een discussie cq topic over het waarom de voetbalwereld zo conservatief is wel eens een interessante. Ik blijf het curieus (en jammer) vinden.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:52 schreef pfaf het volgende:
Tsja, de conservatieve voetbalwereld noemt dat 'charme'. Daarmee is iedere discussie ook meteen in de kiem gemoord. Of het nu over videobeelden gaat of slechte velden, conservatievelingen als Blatter en Van Hanegem willen maandagochtend tijdens de koffie op het werk wat te klagen hebben. Dat er nu niemand over die geniale actie van ... heeft, maar over de scheidsrechterlijke dwalingen hebben ze niet door. Het duurt nog wel een generatie of wat voordat voetbal een volwassen sport wordt....
Zou inderdaad denk ik een betere discussie opleveren, vooral omdat het over veel meer dan alleen kunstgras gaat. Daarom maakte ik in de vorige post ook een verwijzing naar de scheidsrechters, andere sporten en de invloed van de media.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:57 schreef pfaf het volgende:
[..]
Misschien is een discussie cq topic over het waarom de voetbalwereld zo conservatief is wel eens een interessante. Ik blijf het curieus (en jammer) vinden.
Ik ben nu een stukkie aan het schrijven, maar dat hoeft natuurlijk niet de Fipo te zijn. Maakt me niet uit of jij, ik of iemand anders heb opent.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:11 schreef pfaf het volgende:
Open jij 'm of ik? Jij kunt goed lange posts maken, ik provoceren.
Conservatisme, een gevaar voor de voetballerij?quote:Op maandag 24 maart 2008 13:34 schreef pfaf het volgende:
Ik ga nu bier drinken, dus ik laat de eer aan jou. Wellicht dat ik er vanavond nog wat zinnigs over kan zeggen.
quote:Als het kunstgras er bijvoorbeeld niet was uitgegaan bij Cambuur, had ik er niet getekend.
Er gingen geruchten rond dat Litmanen om die reden niet naar Almelo is gekomen direct na onze promotie.quote:Op donderdag 10 april 2008 11:36 schreef TerroRobbie het volgende:
Paul Beekmans over zijn vertrek naar Cambuur:
[..]
Zijn er al meer spelers geweest die een club met kunstgras (bijv. Heracles) wilde halen, maar de speler die niet wilde vanwege het kunstrgas?
Rob Maas kon na zijn eerste seizoen Heracles naar genoeg andere clubs in de eredivisie die nog dichter bij huis lagen, toch koos hij er voor om bij Heracles te blijven omdat hij het naar zijn zin heeft.quote:Op donderdag 10 april 2008 11:56 schreef TerroRobbie het volgende:
Wat doet Rob Maas er dan?
quote:ArenA en Ajax gaan praten over kunstgras
Amsterdam ArenA-directeur Henk Markerink zal binnenkort gaan praten met Martin van Geel, technisch directeur van Ajax, om te bespreken of kunstgras in het stadion een optie is.
Het gesprek volgt op de uitspraken van de nieuwe coach Marco van Basten, die tijdens zijn officiële presentatie liet weten dat er wellicht voortaan op kunstgras gespeeld zal moeten worden vanwege de slechte staat van het veld in de ArenA.
Uiteindelijk bepaalt Ajax welke grasmat er in het stadion komt te liggen. "We hebben met alle trainers van Ajax gepraat, en iedereen had een andere mening. Louis van Gaal en Co Adriaanse zagen er wel wat in, maar Ruud Krol en Jan Wouters waren bijvoorbeeld fel tegen", aldus Markerink in Ajax Life.
"We moeten een beleidsplan maken voor de komende jaren. Kunstgras is wat mij betreft zeker bespreekbaar", stelt de stadiondirecteur.
www.voetbalprimeur.nl
DOEN!!!!!!quote:Op donderdag 10 april 2008 15:42 schreef M0NTANA het volgende:
Kunstgras hoort niet bij voetbal, dan maar de Amsterdam ArenA plaatgooien om ervoor te zorgen dat de grasmatten wél op normale wijze gaan groeien.
quote:Heracles Almelo neemt nieuw kunstgrassysteem in gebruik
17-7-2008 17:13
HERACLES.NL - ‘Kilometerteller’ meet speeluren, veldbelasting en staat van veldonderhoud
Het nieuwe kunstgrassysteem van Heracles Almelo in het Polman Stadion is de jongste (r)evolutie in kunstgrassystemen voor voetbal. Een evolutie vanwege de bijzondere kenmerken en het samenstel van alle componenten van het kunstgrassysteem. Een revolutie vanwege de unieke meetbaarheid met behulp van sensoren. Heracles Almelo beschikt nu over het eerste ‘slimme kunstgrassysteem’ ter wereld. Het veld voldoet aan de hoogste normen van de FIFA en UEFA, wat noodzakelijk is voor voetbal op topniveau.
Evolutie in kunstgrassystemen
Dankzij de systeemaanpak van hoofdsponsor TenCate en haar designpartners Edel Grass, Sekisui Alveo en Oranjewoud, is een uitgebalanceerd systeem van componenten bereikt. Op vele gebieden hebben in de afgelopen tijd ontwikkelingen plaatsgevonden die in het nieuwe kunstgrassysteem zijn verwerkt. Onder andere op het gebied van de shockpad, de vezelsamenstelling, het instrooisel en de wijze van tuften van de toplaag. De realisatie van het kunstgrassysteem is gezamenlijk verzorgd door Edel Grass en Oranjewoud in samenwerking met TenCate en de normeringsinstituten.
De opbouw van het systeem en de onderlinge verwevenheid van de componenten bepalen de unieke speeleigenschappen van het kunstgrasveld. Dat geeft de spelers en technische staf van Heracles Almelo – én haar tegenstanders – de zekerheid die zij zoeken om het voetbalspel op topniveau te kunnen uitoefenen. De speeleigenschappen van het veld zijn in nauwe samenwerking met de technische staf en spelers van Heracles Almelo tot stand gekomen.
Met de speciale combinatie van twee kunstgrasvezels – de zachte, veerkrachtige TenCate Monoslide™Pro vezel en de TenCate Tapeslide™XT vezel die o.a. de infill inkapselt – en een 50 procent hogere dichtheid van het kunstgras, zijn de gewenste balrol en balstuit voor langere tijd verzekerd. Ook de andere systeemcomponenten – zoals de speciaal voor dit veld ontwikkelde infill, de backing en het geotextiel van TenCate, tezamen met de shockpad van Sekisui Alveo en de stabiele onderlaagstructuur – dragen bij aan de karakteristieken en kwaliteiten van dit nieuwe kunstgrassysteem. Zo zijn de veerkracht, veldstabiliteit en slidingvriendelijkheid voor meerdere jaren veiliggesteld.
Het nieuwe kunstgrasveld benadert natuurgras heel dicht, dankzij de speeleigenschappen, de aanblik van het veld en hoe het aanvoelt. Dat is niet alleen van belang voor de veldbeleving tijdens wedstrijden, maar ook voor de weergave van competitiewedstrijden op televisie. Zowel bij daglicht als bij kunstlicht ziet het veld er natuurlijk uit.
Revolutie in meetbaarheid
Door speciale sensoren beschikt Heracles Almelo nu over een ‘kilometerteller’ die diverse activiteiten op het veld meet. Zoals het aantal speeluren, de veldbelasting op verschillende locaties en de fysieke gesteldheid van het veld. Ook de frequentie en de intensiteit van het onderhoud worden gemeten. Daarmee heeft hoofdsponsor TenCate samen met de designpartners Edel Grass, Sekisui Alveo en Oranjewoud een revolutie in meetbaarheid ontketend.
Met dit ‘Grass Sensor System’ beschikt het Polman Stadion in Almelo nu over het eerste ‘slimme kunstgrassysteem’ voor voetbal. Op grond van de meetgegevens en analyses zal regelmatig advies worden uitgebracht aan de sporttechnische staf van Heracles Almelo. Tegelijkertijd zullen deze meetgegevens weer input zijn voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties van kunstgrassystemen.
Het nieuwe kunstgrassysteem van Heracles Almelo draagt de naam Two Dimension Pro en zal exclusief door Edel Grass uit Genemuiden worden vermarkt.
ik heb heel regelmatig mensen gezien met schaafwonden door natuurgras/zand, dus die vergelijking kun je al niet eens maken. tel daarbij op dat er tot nu toe bij Heracles nog geen enkele speler een flinke schaafwond heeft opgelopen door dat gras. ok bij de amateurvelden is dat natuurlijk anders, maar het zal niet zo heel veel verschille ndenk ik bij slidings.quote:Op zondag 20 juli 2008 00:09 schreef Karammel het volgende:
Ook kan ik moeilijk ongestraft slidings maken. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik met een flinke schaafwond thuiskom. Door kunstgras speel ik toch een stuk behoudender.
Schaafwonden op een echt grasveld krijg je alleen als het veld er slecht bij ligt. Op een goed egaal grasveld heb je daar echt geen last van. Bij een matig veld heb je inderdaad ook af en toe last van schaafwonden, maar daar heb je meestal niet zo'n last van. Wanneer er echt kale plekken zijn en je op fijn zand een sliding maakt is het een ander verhaal. Dan haal je jezelf flink open.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ik heb heel regelmatig mensen gezien met schaafwonden door natuurgras/zand, dus die vergelijking kun je al niet eens maken. tel daarbij op dat er tot nu toe bij Heracles nog geen enkele speler een flinke schaafwond heeft opgelopen door dat gras. ok bij de amateurvelden is dat natuurlijk anders, maar het zal niet zo heel veel verschille ndenk ik bij slidings.
quote:Eerste wedstrijd op nieuw kunstgrassysteem
HERACLES.NL - Vanavond wordt in het Polman Stadion in Almelo de eerste, vriendschappelijke (openings)wedstrijd gespeeld op het nieuwe kunstgrassysteem Two Dimension Pro dat in de afgelopen maanden is aangelegd. Opponent is het Turkse Sivasspor.
Nadat in de afgelopen maanden het nieuwe kunstgrassysteem van de design partners TenCate, Edel Grass, Sekisui Alveo en Oranjewoud werd geïnstalleerd, heeft gisterenmiddag de laatste officiële keuring plaatsgevonden in een reeks van controles. Keuringsinstituut ISA Sport – FIFA geaccrediteerd – testte tal van onderdelen van het nieuwe kunstgrassysteem, zoals de grip van de kunstgrasmat, het balrol en balstuit effect op het veld, en tal van andere normen. Het volledige Two Dimension Pro kunstgrassysteem is goedgekeurd volgens de FIFA Two Star normering en de KNVB normen.
Dankzij de installatie van een vijftigtal sensoren in het kunstgrasveld, heeft de wedstrijd van vanavond ook nog een wereldprimeur. Voor de eerste keer wordt gespeeld op een kunstgrasveld waarvan onder andere de speeluren, speelintensiteit en de frequentie en intensiteit van het onderhoud worden gemeten met draadloze sensoren die kunnen worden uitgelezen door meetinstituut Intron. Op grond van de meetgegevens en analyses kan geregeld advies worden uitgebracht aan de technische staf van Heracles Almelo.
Onze club heeft dit jaar een veld aan laten leggen. Ik ben er ook helemaal verliefd op.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 22:56 schreef tenenkaas het volgende:
wij op de club hebben 3 kunstgras velden, heerlijk om op te spelen. Goede strakke pases die je kan geven en een lekkere snoeier over de grond. Het is dat nieuw soort kunstgras wat eruit ziet als echt gras alleen dan veel voller en kleurrijker natuurlijk. Ik vind het zeker een voordeel omdat je altijd kan voetballen, je verzwikt je enkels niet en het is heerlijk voetballen.
Idd soms hoeft het nog niet eens zomer te zijn maar gewoon een droog gras veld kan je je al lelijk bezeren!quote:
idd, alhoewel het bij een kunstgras veld wel wat sneller gaat. Dat kan je niet ontkennen, door het rubber is er gewoon meer wrijving, wat een brandend gevoel geeft. Maar het veld speelt zo lekker dat je niet moet gaan kutten om een brandend plekjequote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:11 schreef GambinoT het volgende:
[..]
Idd soms hoeft het nog niet eens zomer te zijn maar gewoon een droog gras veld kan je je al lelijk bezeren!
Ligt ook aan het veld, bij Heracles gaat er zelden iemand met een brandplekje van het veld af.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:18 schreef tenenkaas het volgende:
[..]
idd, alhoewel het bij een kunstgras veld wel wat sneller gaat. Dat kan je niet ontkennen, door het rubber is er gewoon meer wrijving, wat een brandend gevoel geeft. Maar het veld speelt zo lekker dat je niet moet gaan kutten om een brandend plekje
en van Ten Catequote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:22 schreef Blawh het volgende:
[..]
Ligt ook aan het veld, bij Heracles gaat er zelden iemand met een brandplekje van het veld af.
Is het trouwens al zeker dat het WK 2010 op kunstgras gespeeld gaat worden? Dat zou wel eens de internationale doorbraak kunnen betekenen van het kunstgras.
Apart, heeft de KNVB het veld niet voorafgaand aan het seizoen getest?quote:KNVB keurt kunstgrasveld AGOVV af
Het twee jaar oude en nog lang niet afbetaalde kunstgrasveld van AGOVV Apeldoorn is afgekeurd voor betaald voetbal, zo meldt de Stentor in haar zaterdageditie. De Apeldoornse eerstedivisionist krijgt van de KNVB tot het einde van het lopende voetbalseizoen de tijd aanpassingen te doen. Mocht dat op een of andere manier niet lukken, dan raakt de club haar licentie voor betaald voetbal kwijt.
Het zal in ieder geval een zware dobber worden omdat op het huidige veld nog een schuld rust van enkele tonnen en de kunstmatige ondergrond bovendien inzet is van een ernstig conflict tussen de amateur- en proftak van AGOVV. De profs mogen het seizoen afmaken op het afgekeurde veld omdat de club anders in problemen komt.
"Eigenlijk is het veld nu al niet geschikt, maar we begrijpen dat een club de tijd nodig heeft om aanpassingen te doen. Maar het moet wel verbeterd worden", aldus KNVB-woordvoerster Renske Bruinsma in een reactie. De ploeg van John van den Brom staat momenteel met achttien punten op een twaalfde plaats in de Jupiler League.
Is Henkie ook wel een beetje laat mee om daar nu ineens mee te komen. Hoelang ligt dat gras er nu al? Jaar of 4, 5?quote:Van Stee vindt kunstgras 'competitievervalsing'
26 december 2008
Henk van Stee is er absoluut niet blij mee dat twee teams in de Eredivisie hun thuiswedstrijden afwerken op kunstgras. De coach van De Graafschap noemt het feit dat FC Volendam en Heracles Almelo, twee directe concurrenten van zijn elftal, op een kunstmat spelen zelfs 'competitievervalsing'.
"Dit is competitievervalsing. Ik neem het de clubs niet kwalijk, maar de KNVB. Kunstgras is een aantal jaren begonnen als pilot, maar daar had het bij moeten blijven. Ik ben niet tegen kunstgras, maar vind dat iedereen onder gelijke omstandigheden moet spelen. Zeker voor de eredivisie", zegt de coach, die zaterdag met zijn elftal op bezoek moet bij Heracles Almelo, tegen Omroep Gelderland.
De eerste 2 seizoenen zijn ontegenzeggenlijk helemaal waar, maar je vergeet de resultaten van het eerste jaar in de eredivisie te vermelden en ook de resultaten in de eerste divisie vermeld je niet. Onder Verbeek en Bosz pakten we namelijk uit ongeveer evenveel punten als thuis, alleen onder Brood hebben we uit dramatisch gepresteerd 1,5 jaar lang. Sinds Brood is ontslagen hebben we echter ook alweer een paar uitoverwinningen geboekt afgelopen seizoen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef DRD het volgende:
2009/2009: thuis 17 punten, uit 2.
2007/2008: thuis 23 punten, uit 9.
2006/2007: thuis 27 punten, uit 5.
Ik ben helemaal niet voor kunstgras, ik ben voor een goede natuurmat. Je weet zelf misschien ook nog wel dat de natuurvelden waarop wij speelden voor het kunstgras helemaal dramatisch waren, dat leek helemaal nergens op. Let maar op na de winterstop, een paar weken slecht weer en een aantal velden zien er niet meer uit. Lijkt me ook niet nadelig voor een aantal clubs die strijden tegen degradatie.quote:Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef DRD het volgende:
Nu is dat heracles en dan is het logisch dat juist die fans voor dat plastic zijn.
Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.quote:
Ja, als Jan Smit al niet meer positief zou zijn, zouden we wel een eind van huis zijnquote:Op zaterdag 27 december 2008 16:09 schreef DRD het volgende:
[..]
Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.
Het is geen competitievervalsing, want iedereen mag van de KNVB op kunstgras spelen. Alleen omdat niet iedereen het doet, heeft Heracles er toevallig wat meer profijt van dan anderen. En juist uit die hoek (jullie voorzitter) komen vaak de positieve geluiden over kunstgras.
quote:RBC stelt invoering kunstgras jaar uit
Door Jeroen de Laat
Woensdag, 10 juni 2009, 16:23
RBC Roosendaal speelt komend seizoen nog niet op kunstgras. De Brabanders zullen dat pas met ingang van seizoen 2010/'11 doen.
RBC wilde in eerste instantie al komende jaargang de natuurlijke grassprieten inruilen voor kunstgras. Maar de financiering is nog niet rond en het tijdsbestek voor de aanleg is inmiddels te kort geworden. Daarom wijken de eerste en tweede selectie van RBC komend seizoen voor hun trainingen uit naar sportpark Rozenoord in Bergen op Zoom.
De keuze voor kunstgras in het stadion komt voort uit het feit dat RBC graag, na de verkoop van haar trainingsaccommodatie op sportpark Vierhoeven, met haar eerste en tweede elftal in Roosendaal gehuisvest wil blijven. Daarnaast ziet de club het als een groot voordeel dat er de gehele week activiteit in het stadion is en dat zij het stadion multifunctioneler kan gaan gebruiken.
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Heb zelf een enorme hekel aan kunstgras. Vroeger had je natuurlijk die zooi waarop men korfbalde, end aar heb ik zelfs 2x op moeten spelen... (Oranje Nassau uit) en VV Drachten uitDat soort dingen moeten ze meteen verbieden.
Daarnaast heb ik bij 't Fean '58 gespeeld op een wat modernere variant, maar ookd aar werd ik niet vrolijk van. De bal rolt wel mooi rond enzo, maar ik krijg gewoon last van mijn knieën door de harde ondergrond.
Geef mij maar een goed onderhouden ouderwetsch veld die vóór de wedstrijd nat wordt gemaakt zoals bij mijn club gebeurde.
Opzich hadden wij als team wel voordeel van het kunstgras zoals bij 't Fean '58 aangezien wij altijd verzorgd positiespel hadden.
Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dusquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?
heb zelf bij ON Almelo gevoetbald
Jup Groningen. Maar dat was toen ik in de E'tjes speelde en dat zal euh rond1995 zijn geweestquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?
heb zelf bij ON Almelo gevoetbald
zonder gras ookquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:07 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |