abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64395320
2009/2009: thuis 17 punten, uit 2.
2007/2008: thuis 23 punten, uit 9.
2006/2007: thuis 27 punten, uit 5.

Natuurlijk is het veld niet de enige oorzaak, maar ik wil best geloven dat het een factor is die meespeelt. Vind niet dat het een punt van discussie is wat we al hebben gehad. Als een club er jaar na jaar na jaar voordeel van heeft, mag het ook jaar na jaar na jaar aangedragen worden. Nu is dat heracles en dan is het logisch dat juist die fans voor dat plastic zijn.

(en ja, ik ben en blijf sinds februari 2005 definitief tegen kunstgras)
pi_64395913
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef DRD het volgende:
2009/2009: thuis 17 punten, uit 2.
2007/2008: thuis 23 punten, uit 9.
2006/2007: thuis 27 punten, uit 5.
De eerste 2 seizoenen zijn ontegenzeggenlijk helemaal waar, maar je vergeet de resultaten van het eerste jaar in de eredivisie te vermelden en ook de resultaten in de eerste divisie vermeld je niet. Onder Verbeek en Bosz pakten we namelijk uit ongeveer evenveel punten als thuis, alleen onder Brood hebben we uit dramatisch gepresteerd 1,5 jaar lang. Sinds Brood is ontslagen hebben we echter ook alweer een paar uitoverwinningen geboekt afgelopen seizoen.

Over dit seizoen, je hebt gelijk dat we thuis veel meer punten hebben gepakt dan uit. Als je kijkt welke clubs we uit hebben gehad en welke thuis, dan lijkt me dat puntenverschil niet zo heel erg vreemd.

Uitwedstrijden:
AZ (1)
FC Twente (3)
PSV (4)
NAC (5)
NEC (7)
Heerenveen (8)
Utrecht (9)
Volendam (18)

Zijn allemaal wedstrijden waarin je van Heracles geen overwinning mag verwachten, zeker niet als je zo goed als het hele seizoen 4 belangrijke basisspelers moet missen. Alleen bij Volendam zou je van tevoren een overwinning mogen verwachten.

Thuis:
Ajax (2)
Groningen (6)
Willem II (10)
Feyenoord (12)
Sparta (13)
ADO (14)
Roda JC (15)
Vitesse (16)

Kortom, bijna alle ploegen uit het rechterrijtje hebben we al gehad in thuiswedstrijden. Alleen Ajax en Groningen staan in het linkerrijtje, maar Groningen speelde al vanaf de 2e minuut met 10 man.

Concurrenten in uitwedstrijden:
De Graafschap, 4 punten.
Sparta, 2 punten
Willem II, 8 punten
ADO, 7 punten
Volendam, 1 punt
Roda JC, 6 punten
Vitesse, 4 punten

De meesten behalen meer punten dan ons in uitwedstrijden, dat is een feit. Maar het is ook een feit dat niemand echt veel punten in uitwedstrijden heeft gehaald en dat de meeste clubs meer uitwedstrijden hebben gespeeld tegen kleinere clubs.

Kortom; als je gezien hebt welke tegenstanders wij hebben gehad in uitwedstrijden vind ik dat niet erg vreemd dat we weinig punten in uitwedstrijden hebben gehaald.. Ik ben benieuwd na deze lijst aan het einde van het seizoen, ik denk dat Heracles dan zeker op 10 punten in uitwedstrijden staat.
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 10:58 schreef DRD het volgende:
Nu is dat heracles en dan is het logisch dat juist die fans voor dat plastic zijn.
Ik ben helemaal niet voor kunstgras, ik ben voor een goede natuurmat. Je weet zelf misschien ook nog wel dat de natuurvelden waarop wij speelden voor het kunstgras helemaal dramatisch waren, dat leek helemaal nergens op. Let maar op na de winterstop, een paar weken slecht weer en een aantal velden zien er niet meer uit. Lijkt me ook niet nadelig voor een aantal clubs die strijden tegen degradatie.

Ik weet ook dat we natuurlijk wel wat voordeel halen uit kunstgras, maar al een aantal seizoenen zijn er ook altijd een aantal concurrenten die uit niet veel punten meer pakken dan Heracles, de media belicht dat alleen stukken minder. Hoe lang had de Graafschap tot de overwinning tegen Feyenoord geen uitwedstrijd meer gewonnen? Sinds wanneer heeft Sparta al geen uitwedstrijd meer gewonnen? Dat zijn feiten waar je de media veel minder vaak over hoort.

Ik denk dat een groot deel ook psyche is. Veel clubs graven zich helemaal in wanneer ze tegen Heracles spelen terwijl ze er in eigen huis vol opvliegen. Heracles vliegt er thuis vaak ook vanaf minuut 1 in, tijdens uitwedstrijden staan ze vaak als makke schapen op het veld die op agressie verslagen worden.
pi_64396240
Als er kunstgras velden komen moeten de spelers ook hockeyrokjes aan...

Altijd dat gezeik over de grasmat, maar weet je wat het is de tegenstander voetbalt op precies dezelfde grasmat en heeft er dus evenveel last van
  zaterdag 27 december 2008 @ 11:57:52 #179
67174 Dos37
Come on Twente
pi_64396270
Ik vind het zelf heerlijk om op te voetballen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_64398775
Tjah moet zeggen dat het voor het snelle tik werk wel lekker voetbalt, maar het voelt gewoon niet als een veld aan. En wat nog het ergste is aan het eind van de wedstrijd moet je allemaal van de zwarte balletjes uit je reet halen...
pi_64400900
Belachelijk. Als je als profclub geen normale grasmat neer kan leggen, hoor je niet in het profvoetbal thuis. Heracles heeft er zeker voordeel bij, omdat het spel gewoon net iets anders is. Heracles speelt 17 wedstrijden in de competitie op hun kunstgras en ze kunnen er op trainen, waardoor ze er aan gewend zijn.

Een andere club speelt er maar één keer per jaar en die zijn er dus niet aan gewend. Het is ook vreemd dat bijv. Feyenoord in de week dat ze tegen Heracles moeten ze bij Neptunes of Barendrecht trainen, om aan het kunstgras te wennen.

Voetbal wordt al jaren op gras gespeeld, maar juist nu de techniek met speciale lampen e.d. steeds beter wordt, moet er ineens op kunstgras gespeeld worden. Ik kan me niet voorstellen dat je als club niet in staat ben een normale grasmat neer te leggen (in het geval van een normaal, goed gebouwd stadion), aangezien de meeste hoofdvelden bij amateurverenigingen er redelijk netjes uitzien, terwijl die veel vaker gebruikt worden en ze veel minder middelen hebben.

Voetbal hoort op gras en als je niet van gras houdt ga je maar zaalvoetballen of hockeyen. Straks spelen we in een stadion wat door zijn dak net een topsporthal is en waar kunstgras op de vloer ligt.
pi_64402449
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 11:37 schreef Blawh het volgende:

[...goed onderbouwde reactie...]

Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.

Het is geen competitievervalsing, want iedereen mag van de KNVB op kunstgras spelen. Alleen omdat niet iedereen het doet, heeft Heracles er toevallig wat meer profijt van dan anderen. En juist uit die hoek (jullie voorzitter) komen vaak de positieve geluiden over kunstgras.
pi_64402656
Jij werkt bij Ten Cate ofzo?
  zondag 28 december 2008 @ 10:51:23 #184
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_64423519
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 16:09 schreef DRD het volgende:

[..]

Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.

Het is geen competitievervalsing, want iedereen mag van de KNVB op kunstgras spelen. Alleen omdat niet iedereen het doet, heeft Heracles er toevallig wat meer profijt van dan anderen. En juist uit die hoek (jullie voorzitter) komen vaak de positieve geluiden over kunstgras.
Ja, als Jan Smit al niet meer positief zou zijn, zouden we wel een eind van huis zijn Ten Cate is nota bene de hoofdsponsor.
Louis van Gaal is trouwens ook altijd positief geweest over kunstgras, en had het zelfs in het DSB stadion willen zien.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  donderdag 1 januari 2009 @ 16:26:43 #185
239553 Jules4Barca
Mes Que Un Club
pi_64556736
tjaaa.. beetje lastig discussiepunt dit. kunstgras heeft als voordeel dat je lekker kunt schieten, bal gaat lekker snel rond.. en aangezien we af en toe echt kutvelden hebben in de competitie, snap ik wel als je als club kunstgras gaat gebruiken. Feit is wel dat het de kans vergroot op blessures, je denkt toch even na voordat je een sliding gaat maken, en je krijgt geen met-modder-volgeslide-broekjes en shirts meer. En het verliest in nostalgiewaarde:P
Niets is wat het lijkt
pi_69928005
quote:
RBC stelt invoering kunstgras jaar uit
Door Jeroen de Laat
Woensdag, 10 juni 2009, 16:23

RBC Roosendaal speelt komend seizoen nog niet op kunstgras. De Brabanders zullen dat pas met ingang van seizoen 2010/'11 doen.

RBC wilde in eerste instantie al komende jaargang de natuurlijke grassprieten inruilen voor kunstgras. Maar de financiering is nog niet rond en het tijdsbestek voor de aanleg is inmiddels te kort geworden. Daarom wijken de eerste en tweede selectie van RBC komend seizoen voor hun trainingen uit naar sportpark Rozenoord in Bergen op Zoom.

De keuze voor kunstgras in het stadion komt voort uit het feit dat RBC graag, na de verkoop van haar trainingsaccommodatie op sportpark Vierhoeven, met haar eerste en tweede elftal in Roosendaal gehuisvest wil blijven. Daarnaast ziet de club het als een groot voordeel dat er de gehele week activiteit in het stadion is en dat zij het stadion multifunctioneler kan gaan gebruiken.
pi_69928830
Heb zelf een enorme hekel aan kunstgras. Vroeger had je natuurlijk die zooi waarop men korfbalde, end aar heb ik zelfs 2x op moeten spelen... (Oranje Nassau uit) en VV Drachten uit Dat soort dingen moeten ze meteen verbieden.

Daarnaast heb ik bij 't Fean '58 gespeeld op een wat modernere variant, maar ookd aar werd ik niet vrolijk van. De bal rolt wel mooi rond enzo, maar ik krijg gewoon last van mijn knieën door de harde ondergrond.

Geef mij maar een goed onderhouden ouderwetsch veld die vóór de wedstrijd nat wordt gemaakt zoals bij mijn club gebeurde .

Opzich hadden wij als team wel voordeel van het kunstgras zoals bij 't Fean '58 aangezien wij altijd verzorgd positiespel hadden.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_69930467
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 11:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Heb zelf een enorme hekel aan kunstgras. Vroeger had je natuurlijk die zooi waarop men korfbalde, end aar heb ik zelfs 2x op moeten spelen... (Oranje Nassau uit) en VV Drachten uit Dat soort dingen moeten ze meteen verbieden.

Daarnaast heb ik bij 't Fean '58 gespeeld op een wat modernere variant, maar ookd aar werd ik niet vrolijk van. De bal rolt wel mooi rond enzo, maar ik krijg gewoon last van mijn knieën door de harde ondergrond.

Geef mij maar een goed onderhouden ouderwetsch veld die vóór de wedstrijd nat wordt gemaakt zoals bij mijn club gebeurde .

Opzich hadden wij als team wel voordeel van het kunstgras zoals bij 't Fean '58 aangezien wij altijd verzorgd positiespel hadden.
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?
heb zelf bij ON Almelo gevoetbald
  donderdag 11 juni 2009 @ 12:07:44 #189
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_69930491
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:

[..]

Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dus
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_69931169
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:

[..]

Jup Groningen. Maar dat was toen ik in de E'tjes speelde en dat zal euh rond1995 zijn geweest
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_69931483
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 12:07 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dus
zonder gras ook
pi_71574804
Gisteren weer geen woord over het goede spel van Heracles, maar de scheidsrechter en wederom het kunstgras zouden de nederlaag van AZ verklaren. Met name van Hugo had ik wel wat meer deskundigheid verwacht, zijn Sparta presteert namelijk slechts fractioneel beter in uitwedstrijden en ook Willem II pakt slechts een paar procent meer van haar punten in uitwedstrijden.

Sparta, Willem II en Heracles omdat dit de enige clubs zijn die (naar mijn weten) al 4 jaar op rij tussen plek 12-16 spelen.

De verschillen zijn erg klein, een paar balletjes binnenkant paal ipv buitenkant paal om precies te zijn. Als bijvoorbeeld dat doelpunt van Schulmeister tegen ADO wordt goedgekeurd wordt en het doelpunt van Suarez in de ArenA ook hebben we 1 punt meer in uitwedstrijden behaald waardoor de scoren van 2008/2009 naar 25% schiet en het totaal gemiddelde boven de 29,5% uitkomt.
pi_71597823
Vanaf het seizoen 2003/2004 werd er op kunstgras gespeeld. Voor een goede vergelijking pak ik twee seizoenen eerste divisie vóór het kunstgras en twee seizoenen na het kunstgras om te bekijken of er een verschil te vinden is.

Punten voordat kunstgras werd ingevoerd:
31+20= 51
60+48= 108

51/108= 0,472

Punten na het leggen van kunstgras:
42+32= 74
75+67= 142

74/142= 0,521

0,521 > 0,471 = +0,049

Hieruit blijkt dat Heracles in uitwedstrijden in verhouding beter is gaan presteren, dat kan niet bevestigen dat er voordeel werd gehaald uit het eigen kunstgras.

Omdat de club de eerste seizoenen niet bovenin de eerste divisie speelde en later wel neem ik elk seizoen twee andere ploegen om te vergelijken. Daarbij gaat het om de ploeg die 1 plaats boven Heracles is geëindigd en 1 ploeg die 1 plaats onder Heracles is geëindigd.

Dat zijn Cambuur en Telstar(2001/2002), Helmond Sport en Den Bosch(2002/2003) voor het kunstgras. Die behaalden 101 punten thuis van de totaal 220.

101/220= 0,459

De ploegen die concurreerden met Heracles na het invoeren van kunstgras in Almelo waren Sparta en Helmond (2003/2004), Sparta en VVV (2004/2005).

136/270= 0,504

0,504>0,459 = 0,045

De vergelijkbare ploegen zijn ook beter gaan presteren in uitduels. De verbetering is echter niet meer dan die van Heracles, 4,5% tegenover 4,9% van Heracles. Daarnaast bleef Heracles de ploeg die ook na het invoeren van kunstgras het hoogste percentage van de punten behaalde in uitwedstrijden.

52,1% tegenover 50,4% van de vergelijkbare ploegen
Heraaacles Almelooo
pi_71599569
Mooie stats HAFC-Nijverdal.

7/24 = 29%.

Minder dan 30% van de ploegen die de afgelopen 4 jaar tussen plek 13 en 18 zijn geeindigd behaalde meer dan 10 punten in uitwedstrijden. In 2 van de 4 seizoenen was Heracles inderdaad de minst presterende ploeg, maar in beide seizoenen waren er ook minimaal 3 clubs die slechts maximaal 3 punten meer behaalden, een verschil van een balletje al dan niet over de lijn.

Over de laatste 2 seizoenen behaalde slechts 16,7% (2/12) van de ploegen die eindigde tussen plek 13 en 18 meer dan 10 punten in uitwedstrijden.
pi_71600582
ik heb nu ook 1 jaar op kunstgras moeten voetballen.

Voor te trainen is het perfect !
Maar de wedstrijd heb ik liever echt gras, want dan kan je beter slidings maken.
Ik heb al tweemaal een brandwond gehad door het kunstgras en het is geen pretje.

Het kunstgras is in de zomer extreem warm als de zon erop schijnt.
Daarnaast zijn de korrels irritant
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:44:25 #196
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_71601093
Slidings zijn voor gebrekkige voetballers.

In de zomer moet er gesproeid worden inderdaad, maar dat lijkt me logisch...
pi_71612572
Met een goede sliding maak je de tegenstander bang en heb je meer bereik
Vooral in minuut 1 bal en man aanpakken
pi_71626701
In de hoofdklasse B van de zaterdagamateurs kunnen ze komend seizoen ook flink testen. Liefst tien van de veertien clubs hebben kunstgras. Dus als LRC, Kozakken Boys, Hoek en SDC Putten straks negen uitwedstrijden verliezen, dan zit er dus wel een verband.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_71627938
Zozo, dat zijn er wel heel veel in 1 competitie.

Bij OJC is gisteren ook het hoofd(kunstgras)veld opgeleverd. Vanmiddag in de weer geweest met het opnieuw ophangen van de reclameborden. Ziet er mooi uit en het voelt ook wel aardig, maar ik ben benieuwd of het voetballen op echt gras kan bereiken...

Hier waren ze nog bezig met de aanleg:
pi_71628268
Philip den Haan, trainer van Heinenoord, had het er gisteren ook nog over. Hij vond het op zich fijn, maar het kunstgras dat zij hadden wordt extreem heet als het warm weer is (boven de 25 graden). Dan voel je de hitte er vanaf stijgen, zegt hij. Geen idee of dat in de nieuwste versies ook zo is.

Dit ziet er netjes uit bij OJC in elk geval Yeahinho.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')