wat is jullie mening hierover?quote:"Uiteindelijk gaat heel Nederland op kunstgras spelen"
26 september 2007
Of we het nu leuk vinden of niet, in de toekomst zullen de echte, ouderwetse grasvelden verdwijnen uit het betaald voetbal. Dat denkt Louis van Gaal, de trainer van AZ. Volgens hem is het slechts een kwestie van tijd voordat er in heel Nederland overgegaan zal worden op kunstgras. Momenteel is Heracles Almelo nog de enige eredivisionist die haar thuisduels op kunstgras afwerkt.
Vrijwel alle spelers en trainers zijn tegen kunstgras, maar Van Gaal niet. "Maar al mijn spelers hebben een chip in hun hoofd dat ze niet op kunstgras willen spelen", vertelt hij op de website van AZ, aan de vooravond van de bekerwedstrijd, op kunstgras, bij Cambuur Leeuwarden. "Ze denken ook dat ze eerder blessures oplopen op kunstgras, maar de ondergrond van kunstgras is egaal en juist beter dan bij echt gras. Wat dat betreft zouden voetballers op langere termijn juist minder blessures moeten krijgen dan op normaal gras."
"Uiteindelijk gaat heel Nederland op kunstgras spelen", voorspelt de coach van de Alkmaarders. "Dat proces duurt alleen wat langer dan in de hockeysport. Het is een kwestie van tijd, alleen maak ik het als trainer denk ik niet meer mee."
Precies, net zoals echte schaatsers het nog steeds op friese doorlopers op bevroren meertjes doen.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:12 schreef Dos37 het volgende:
Echt voetballers hebben modder aan de poten.
ja het zijn azijnzeikers pur sang, dat klopt helemaalquote:Op woensdag 26 september 2007 19:14 schreef marcb1974 het volgende:
Dat gaat niet.
Het is nieuw en voetballers kunnen absoluut niet tegen verandering.
Dus voetballers zijn koeienquote:Op woensdag 26 september 2007 19:52 schreef VarsesteR het volgende:
Voetbal hoort gewoon op echt gras. Een koe zet je toch ook niet op kunstgras?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=cuntgras&meta=cr%3DcountryNLquote:Op woensdag 26 september 2007 19:14 schreef TerroRobbie het volgende:
kutgras
quote:Op woensdag 26 september 2007 19:52 schreef VarsesteR het volgende:
Voetbal hoort gewoon op echt gras. Een koe zet je toch ook niet op kunstgras?
Echt (nat) gras ruikt lekker. Rubber stinkt!quote:Op woensdag 26 september 2007 19:13 schreef Incolumis het volgende:
kom op, geef eens wat constructieve redenen.
da's net zo'n stelling als "voetballers horen altijd met zwarte voetbalschoenen te spelen"quote:Op woensdag 26 september 2007 20:09 schreef -Vaduz- het volgende:
Kunstgras is wel fijn om op te spelen, maar gewoon gras hoort meer bij voetbal.
Kunstgras ruik je nietquote:Op woensdag 26 september 2007 20:11 schreef Logitik het volgende:
[..]
Echt (nat) gras ruikt lekker. Rubber stinkt!
Ben ik het ook mee eens overigens, maar dat doet er niet toe.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:11 schreef Incolumis het volgende:
[..]
da's net zo'n stelling als "voetballers horen altijd met zwarte voetbalschoenen te spelen"
liever zonder grasquote:Op woensdag 26 september 2007 19:14 schreef TerroRobbie het volgende:
kutgras
dat kunstgras wat je bij amateurclubs ziet kun je niet vergelijken met het gras dat bij Heracles ligt natuurlijk he, da's een wereld van verschilquote:Op woensdag 26 september 2007 20:13 schreef TerroRobbie het volgende:
Dat rubber ruik je zeker. Zeker bij nieuwe matten. Heb zelfs iemand van zn eigen af zien gaan door die geur. En meerdere mensen misselijk gevoel.
Volgens mij werd het kunstgras van Heracles vlak voor de competitie nog afgekeurd door de FIFA net als dat van AGOVV. Dus zo geweldig is het blijkbaar toch allemaal niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:20 schreef Incolumis het volgende:
[..]
dat kunstgras wat je bij amateurclubs ziet kun je niet vergelijken met het gras dat bij Heracles ligt natuurlijk he, da's een wereld van verschil
mja beetje krom om richtlijnen te gebruiken en een kunstgrasveld daarop af te keuren, terwijl er geen enkele echte grasveld door die keuring zou komen.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:22 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Volgens mij werd het kunstgras van Heracles vlak voor de competitie nog afgekeurd door de FIFA net als dat van AGOVV. Dus zo geweldig is het blijkbaar toch allemaal niet.
zoals?quote:Op woensdag 26 september 2007 20:24 schreef Incolumis het volgende:
[..]
mja beetje krom om richtlijnen te gebruiken en een kunstgrasveld daarop af te keuren, terwijl er geen enkele echte grasveld door die keuring zou komen.
rolsnelheid, stuiterhoogtequote:Op woensdag 26 september 2007 20:29 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
zoals?
Op een echt veld stuitert een bal gewoon normaal hoor. En spat er niet allerlei zooi op.
Je breekt je poten juist door het kunstgras. Het veert totaal niet mee.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:04 schreef Incolumis het volgende:
[..]
wat is jullie mening hierover?
ik ben het er wel mee eens, voetballers die gelijk al zeuren dat ze er niet op willen spelen, ja logisch, als je al 18 jaar op echt gras speelt, is enige aanpassing nodig. is dat nou zo erg? het komt alleen maar ten goede aan het spel, er zijn minder blessures, je zult ook nooit meer je benen breken door een polletje, elk veld is gelijkwaardig aan de ander, want ze worden allemaal gekeurd volgens standaarden, die echt gras nooit zullen halen.
Feit is dat het NU is goedgekeurd, als het niet goed was geweest dan had Heracles niet de hoogst mogelijke beoordeling van kunstgras gekregen.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:22 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Volgens mij werd het kunstgras van Heracles vlak voor de competitie nog afgekeurd door de FIFA net als dat van AGOVV. Dus zo geweldig is het blijkbaar toch allemaal niet.
Wij hebben nu ook kunstgras, maar dat ziet er beter en natuurlijker uit dan dat hockeyveld van Heracles. Ben vanzelfsprekend voor een gewoon gras. Als trainingsveld is het voor veel clubs daarentegen ideaal.quote:Op zondag 30 september 2007 11:01 schreef Blawh het volgende:
[..]
Feit is dat het NU is goedgekeurd, als het niet goed was geweest dan had Heracles niet de hoogst mogelijke beoordeling van kunstgras gekregen.
Ben jij als Heracles-supporter er blij mee trouwens? Moet er namelijk niet aan denken dat er in de Euroborg een kunstgrasveld zou liggen...quote:Op zondag 30 september 2007 11:01 schreef Blawh het volgende:
[..]
Feit is dat het NU is goedgekeurd, als het niet goed was geweest dan had Heracles niet de hoogst mogelijke beoordeling van kunstgras gekregen.
Ik zie liever een goede normale grasmat. Maar ik heb liever onze kunstgrasmat dan onze voorgaande knollenvelden. Bovendien is het kunstgrasveld gewoon nodig omdat Ten Cate een belangrijke hoofdsponsor is voor ons die er redelijk veel geld inpompt.quote:Op zondag 30 september 2007 16:04 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Ben jij als Heracles-supporter er blij mee trouwens? Moet er namelijk niet aan denken dat er in de Euroborg een kunstgrasveld zou liggen...
Dat het argument dat wij er voordeel van hebben niet op gaat.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:38 schreef TerroRobbie het volgende:
Wat wil je hier nou precies mee zeggen
Dat vorig seizoen het eerste seizoen was waarin we thuis aanmerkelijk meer punten hebben behaald dan uit.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:38 schreef TerroRobbie het volgende:
Wat wil je hier nou precies mee zeggen
Kunstgras van amateurclubs vergelijken met het kunstgras van Heracles.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:40 schreef Erasmusch het volgende:
Wij hebben een mix tussen kunstgras en gewoon gras modder en je merkt duidelijk het verschil. Het loopt gewoon kut, je voelt het op je enkels. En slidings zijn ook niet aan te raden.
Dat doe ik niet. Geef alleen aan dat ik tegen ben.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:43 schreef Blawh het volgende:
[..]
Kunstgras van amateurclubs vergelijken met het kunstgras van Heracles.
Ja dat bleek bij Heracles - AZ en cambuur - AZ.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:48 schreef Blawh het volgende:
waardoor de technische ploeg in het voordeel is ten opzichte van Heracles.
Ben je echt zo kortzichtig? AZ speelt het hele seizoen al niet best.quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:18 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Ja dat bleek bij Heracles - AZ en cambuur - AZ.
Zelfs een niet best AZ is technisch velen malen beter dan die prutsers van Heracles en zeker dan die van Cambuur dus zouden ze dik voordeel moeten hebben.. Maar ik heb het niet gezien hoor???quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:23 schreef Blawh het volgende:
[..]
Ben je echt zo kortzichtig? AZ speelt het hele seizoen al niet best.
Die prutsers van Heracles daar reageer ik alleen maar op dat door te zeggen dat ze op het moment nog altijd beter zijn dan de club die jij supportert.quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:28 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Zelfs een niet best AZ is technisch velen malen beter dan die prutsers van Heracles en zeker dan die van Cambuur dus zouden ze dik voordeel moeten hebben.. Maar ik heb het niet gezien hoor???
Ik heb ze alleen tegen ajax "goed" zien spelen...quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:28 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Zelfs een niet best AZ is technisch velen malen beter dan die prutsers van Heracles en zeker dan die van Cambuur dus zouden ze dik voordeel moeten hebben.. Maar ik heb het niet gezien hoor???
Ik ben ook voorstander van een goede echte grasmat, maar dat is puur vanuit een emotioneel standpunt.quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:21 schreef DarkShine het volgende:
Kaalheide heeft meerdere kunstgrasvelden, maar het hoofdveld is nog altijd echt gras.
Zegt de man die voor Heracles, Real en Ajax isquote:Op maandag 8 oktober 2007 17:11 schreef Damzkieee het volgende:
Terrorobbie bewijst eens te meer een kortzichtige blik op het voetbal te hebben.
quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:31 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Zegt de man die voor Heracles, Real en Ajax is
vertaling: Cambuur overweegt weer op gewoon gras te gaan spelen omdat kunstgras niet voldoet.quote:Cambuur oerwaget gewoan gers
15-01-2008 | 12:21 folgjende »
Cambuur oerwaget om dochs wer in gewoan gersfjild yn it stadion oan te lizzen. It keunstgersfjild fan no foldocht net. Spilers kleie dat it te hurd is. Fanwege it wiete waar kin der net boarstele wurde en dan wurdt de matte hurd. Ferfanging troch in oar keunstgersfjild of troch gewoan gers heart ta de mooglikheden.
Mooglik krijt Cambuur ek in nij stadion. Pama ferwachtet dêr oer op syn heechst in healjier dúdlikens oer.
Laten we het hopen en voor mijn part bidden....quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:59 schreef MaxPower het volgende:
[..]
vertaling: Cambuur overweegt weer op gewoon gras te gaan spelen omdat kunstgras niet voldoet.
Echt? Straks Wimbledon op kunstgras!quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:01 schreef De_Ananas het volgende:
Ik hoop het.
Bij tennis komen nu ook steeds meer kunstgrasbanen wat geen zak aan is!
Cambuur is altijd al een trendsetter geweest.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:05 schreef Damzkieee het volgende:
Lijkt me niet dat Cambuur bepaald of het verleden tijd is of niet
Hoe bedoel je charme weg met een dak en kunstgrasquote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:06 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Echt? Straks Wimbledon op kunstgras!
Naja ik tennis al een 6tal jaar niet meer maar hier in de buurt werd al het gravel weggehaald om er kunstgras voor in de plaats te leggenquote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:06 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Echt? Straks Wimbledon op kunstgras!
Maar tegenwoordig is de hype om gravel weg te halen ten koste van kunstgrasquote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:18 schreef I.R.Baboon het volgende:
Er wordt al heel lang nauwelijks op echt gras getennist. En met reden, want het slaat gewoon nergens op. En 15 jaar geleden lag er al op heel veel banen kunstgras.
(Ja, dit staat in VBL, maartochmaartochmaartoch)
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:15 schreef pfaf het volgende:
Ja hey, Cambuur heeft inferieur kunstgras, het moet dan ook weg van de KNVB. Hardstikke schattig zo'n Friesch berichtje, maar het geeft wel een verkeerd beeld.
Kunst-taal..quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:59 schreef MaxPower het volgende:
[..]
vertaling: Cambuur overweegt weer op gewoon gras te gaan spelen omdat kunstgras niet voldoet.
bron?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:15 schreef pfaf het volgende:
Ja hey, Cambuur heeft inferieur kunstgras, het moet dan ook weg van de KNVB. Hardstikke schattig zo'n Friesch berichtje, maar het geeft wel een verkeerd beeld.
Omdat dat op langere termijn goedkoper is, en je tevens in de winter kan blijven doortennissen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:19 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar tegenwoordig is de hype om gravel weg te halen ten koste van kunstgras
Net alsof er iemand in de winter gaat tenissenquote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:49 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Omdat dat op langere termijn goedkoper is, en je tevens in de winter kan blijven doortennissen.
Ja.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:51 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Net alsof er iemand in de winter gaat tenissen![]()
quote:‘Zingend’ kunstgras voor Heracles
ALMELO - Heracles krijgt een nieuw kunstgrasveld. Daarvoor trekt leverancier Koninklijke Ten Cate, tevens hoofdsponsor van de Almelose eredivisieclub, 400.000 euro uit. „Het gaat om een mat waarin de nieuwste, nu al toepasbare kunstgrasvezels worden verwerkt.”
Dat zegt bestuursvoorzitter L. de Vries.
We beschouwen het Polman-stadion als onze showroom. Het nieuwe veld zal zowel qua uitstraling als qua beleving voor de spelers nog meer aansluiten op dat van echt gras.” De nieuwe kunstgrasmat wordt in de zomerstop gelegd. Dan heeft het huidige veld er twee jaar gelegen.
Het verschil wordt gemaakt door een nieuw type kunstgrasvezels. „Die zijn bolvormig en blijven daardoor beter rechtop staan. Spelers kunnen daardoor de voetbalschoen nog beter onder de bal krijgen. Bijkomend effect van dit materiaal is dat een speler een bal bij het schieten hoort wegzoeven”, schetst De Vries, die in dit verband spreekt over ‘zingend gras’. In de nieuwe mat blijft verder de infill van kunststofkorrels, van belang voor de demping, beter op zijn plek liggen.
„De nieuwe mat is een volgende stap op weg naar kunstgras dat de natuur zo dicht als maar mogelijk is, benadert”, aldus De Vries. In laboratoria van TenCate wordt al volop gewerkt aan deze ‘ultieme grasmat’. „In de toekomst zullen ook kunststofkorrels niet meer nodig zijn. Die infill is nu nog een bron van ergernis van gebruikers omdat het in kleding en schoenen gaat zitten.
Groot voordeel is ook dat de kosten van deze toekomstige kunstgrasmat vijftig procent omlaag kunnen.” De Vries verwacht dat deze nieuwe vezels, aangeduid als vierde generatie kunstgras, over anderhalf tot twee jaar op grotere schaal in de praktijk toepasbaar zijn. Tot zolang moet Heracles het doen met de nieuwe kunstgrasmat die in de zomer wordt aangelegd.
www.tctubantia.nl
Misschien degradeert Heracles wel, dan blijft er alleen 'echt' gras over als Zwolle en Volendam niet promoveren. Dan zullen de meesten tevreden zijn.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:25 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Beter gaat iedereen gewoon weer over op gewoon gras.
Dit speelt ook nog trouwens.quote:Blatter: 'WK wellicht op kunstgras'
FIFA-president Sepp Blatter sluit niet uit dat het WK van 2010 op kunstgras wordt gespeeld. De velden in Zuid-Afrika hebben te lijden onder de regen- en droogteperiodes. "Er is nog geen beslissing genomen, maar wij kunnen ons voorstellen dat het WK van 2010 op kunstgras wordt gespeeld", vertelde de Zwitser aan BBC Sport.
Blatter vindt dat de Afrika Cup ook op kunstgras moet worden afgewerkt. "Ik heb de Afrika Cup (in Ghana, red.) nauwlettend gevolgd en vond dat er op een hoog niveau werd gespeeld", aldus Blatter. "Wat ik niet leuk vond, was het gras. Vooral in Accra was het veel te hoog."
www.voetbal.nl
Nouja, de kans dat ik daar moet voetballen is vrij klein. Maar steeds meer amateurclubs hebben het ook, en het speelt gewoon een stuk minder prettig vind ik.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:29 schreef Blawh het volgende:
[..]
Misschien degradeert Heracles wel, dan blijft er alleen 'echt' gras over als Zwolle en Volendam niet promoveren. Dan zullen de meesten tevreden zijn.
Misschien promoveert Zwolle en/ of Volendam wel, dan zouden er in principe 2 of 3 clubs met kunstgras zijn. Dan zullen er wel heel erg veel not amused zijn.
Ik ben zelf ook voor een goede grasmat, maar die vergelijking met amateurclubs moet je niet maken. Daar liggen toch wel matten met een veel mindere kwaliteit, bij Heracles kunnen er zonder problemen slidings genomen worden. Het grootste nadeel momenteel van het kunstgras is dat je voeten gigantisch warm worden bij hoge temperaturen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:34 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Nouja, de kans dat ik daar moet voetballen is vrij klein. Maar steeds meer amateurclubs hebben het ook, en het speelt gewoon een stuk minder prettig vind ik.
Van die smerige schaafwonden na een sliding
De discussie door de TS ging over het feit dat in de toekomst bijna alle wedstrijden in het betaald voetbal op kunstgras gespeeld worden.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:41 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Het hoeft toch ook niet alleen over het kunstgras van Heracles te gaan
quote:Huntelaar wil kunstgras in ArenA
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Ondanks de 6-2 overwinning op Sparta hadden de Ajacieden toch nog wat te klagen. Namelijk over de staat van het veld in de Amsterdam ArenA. Klaas-Jan Huntelaar: "Misschien is kunstgras voor de ArenA de beste optie."
John Heitinga: "We hebben in de rust gevraagd of er gesproeid kon worden. Dat was helaas niet mogelijk. Ik vind het heel vervelend om zoiets te vragen, want je weet dat de mensen hier heel erg hun best doen."
Ook Huntelaar was niet te spreken over de conditie van het veld. "Het zal nooit wat worden hier in de ArenA. Ik voetbal liever op echt gras, maar misschien is kunstgras voor de ArenA een betere optie."
Juist. Ik heb wel m'n twijfels in hoeverre het de echte grasmat kan benaderen/ het een waardige vervanger van echt gras kan worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:26 schreef Rikketik het volgende:
Kunstgras heeft wel degelijk de toekomst, maar er zal nog het een en ander moeten gebeuren voordat het een volwaardige vervanger wordt voor echt gras. Nu is dat in elk geval nog niet het geval.
Kom eens kijken bij ons Vaduz, zeker over een paar jaar zijn ze nog véél verder daarmee.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 00:33 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Juist. Ik heb wel m'n twijfels in hoeverre het de echte grasmat kan benaderen/ het een waardige vervanger van echt gras kan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |