abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56116559
Je begrijpt het nog steeds niet, maar ik heb ook geen zin om dat hier verder uit te leggen inderdaad. Mede door de offtopicheid,...
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56116687
Ik begrijp het wel degelijk .
pi_56116937
Dat woordje 'achteraf' impliceert al van niet.

Maar goed, ontopic dus...
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_56118328
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 23:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nope.
Jozef was een nakomeling van David, maar Jozef was niet de vader van Jezus, dus kan Jezus ook geen nakomeling van David zijn.
Of Maria moet toevallig een nakomeling van David zijn geweest, maar voor zover ik weet is er geen bewijs voor die suggestie. Bovendien zou ik niet weten waarom er tussen al die patriarchale geslachtsregisters ineens speciaal voor Jezus een matriarchaal geslachtsregister zou moeten zijn.

En ik denk dat Sattyagraha bedoelt dat Jezus pas in retrospectief als de langverwachte Messias werd aangeduid. Ik heb ook wel eens de naam Hizkia horen vallen in dit verband, maar dat moet ik nog even nazoeken morgen.
Oeoeh!
Slim!!!
verkapte tvp, maar wel gemeend
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_56121507
God die zichzelf dus tot mens maakt om de zondes van mensen op te nemen... Zondes die hij zelf heeft gecreeërd...

Hij vergeeft mensen voor fouten die ze hebben gemaakt door zijn eigen gemaakte regels?? Nee sorry dat is niet logisch
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 09:07:19 #231
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_56121850
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oeoeh!
Slim!!!
verkapte tvp, maar wel gemeend
.
Niet meer actief op Fok!
pi_56122819
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 08:34 schreef Burakius het volgende:

God die zichzelf dus tot mens maakt om de zondes van mensen op te nemen... Zondes die hij zelf heeft gecreeërd...

Hij vergeeft mensen voor fouten die ze hebben gemaakt door zijn eigen gemaakte regels?? Nee sorry dat is niet logisch
En waarvoor hij de sanctie ("Er moet bloed vloeien, anders kan ik niet vergeven!") zélf heeft verzonnen .
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:13:44 #233
14827 Kogando
Modelprutser
pi_56129338
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:05 schreef DennisMoore het volgende:
En waarvoor hij de sanctie ("Er moet bloed vloeien, anders kan ik niet vergeven!") zélf heeft verzonnen .
Wat je uiteindelijk bedoelt is imho de eenvoudige vraag waarom God niet met zijn toverstafje beweegt en alles zonder meer in orde maakt. Daar kan je vervolgens lang of kort over praten, maar een echt antwoord vind je iig niet in de bijbel. Wellicht zinloos dus om het daarover te hebben, of je zou het gebrek aan een antwoord daarop als argument aan willen voeren voor de algehele ongeloofwaardigheid van de bijbel cq het christendom. (maargoed, dan doet een simpel argument als 'je kan niet op water lopen' het ws altijd nog beter)

Maar als je binnen de lijntjes van de bijbel blijft, dan vind ik het niet echt onlogisch. Er vanuitgaande dat God de mensheid geschapen heeft inclusief alle wetmatigheden, mogelijkheden en onmogelijkheden betekent dus dat God hier zelf ook een zekere rol in heeft. Een rol die blijkbaar beperkingen heeft en gebonden is aan de in het begin opgezette spelregels.

En als ik even door mag fantaseren..

Zie het als een computer waar jij (als God) achter zit. Je programmeert een spel zoals The Sims en zet het vervolgens in gang. Jij kan, eenmaal bezig in het spel, bepaalde invloed uitoefenen op de figuurtjes.. maar niet alles is mogelijk. Ook al ben je zelf de programmeur. Wil je vervolgens iets laten gebeuren in het spel, dan zal je zelf een figuurtje (zoals Jezus) aan moeten maken wat je kan besturen om zo iets te bewerkstelligen binnen het spel.

Je bent dus als programmeur wel almachtig, maar niet binnen het spel wanneer dat eenmaal draait.

En ja, je zou het hele spel kunnen deleten, opnieuw programmeren.. maar daarmee bestaat het origineel dus niet meer. Bovendien is dan ook de lol van het spelletje af, net zoals cheaten. En er vanuitgaande dat de mens naar Gods beeld gemaakt is, lijkt het me niet eens zo gek dat het voor God uiteindelijk ook om voldoening en vermaak gaat. De mensheid is een soort spel voor God.. al klinkt dat simpel, maar het komt uiteindelijk toch neer op iets maken en runnen waar je lol in hebt.

Wat ik dus wil zeggen is dat God regels heeft opgesteld, waar hij vervolgens zelf ook aan gebonden is. In dat kader heb ik ook eens een theorie gelezen over de worsteling tussen God en Jacob. God kon toen niet winnen, gek. Maar als je bedenkt dat Jacob een zegen had ontvangen, is het minder gek. God kan daar dus blijkbaar niet zijn eigen zegen (toverspreuk) ongedaan maken. In die zin is God dus wel erg eerlijk en rechtvaardig, omdat hij dus niet cheat.

Excuses dat ik nou zelf ook lekker offtopic bezig ben..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_56129912
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:13 schreef Kogando het volgende:

Wat je uiteindelijk bedoelt is imho de eenvoudige vraag waarom God niet met zijn toverstafje beweegt en alles zonder meer in orde maakt.
Nope .
De vraag is waarom hij in the first place die onlogische en onethische barbaarse regels verzon waaraan hij zich dan ook nog verplicht zich te houden.
quote:
Een rol die blijkbaar beperkingen heeft en gebonden is aan de in het begin opgezette spelregels.
Beperkingen en onethische spelregels waar hij zelf de bedenker van is.
quote:
En als ik even door mag fantaseren..
Jij altijd .
quote:
Je bent dus als programmeur wel almachtig, maar niet binnen het spel wanneer dat eenmaal draait.
Je hebt als programmeur echter wel de spelregels bedacht waaraan die Sims zich moeten houden. En je besluit zélf om geen cheat te gebruiken zodat ze bv altijd happy zijn, of dat ineens hun schuld is weggepoetst.
quote:
Bovendien is dan ook de lol van het spelletje af
Oh, het gaat om de lol ? Sadistisch als daardoor miljarden mensen moeten lijden. Het was toch Gods spelregel die bepaalde dat er ineens aardbevingen gingen gebeuren omdat ze als onwetenden van de vrucht snoepten.
quote:
En er vanuitgaande dat de mens naar Gods beeld gemaakt is, lijkt het me niet eens zo gek dat het voor God uiteindelijk ook om voldoening en vermaak gaat. De mensheid is een soort spel voor God.. al klinkt dat simpel, maar het komt uiteindelijk toch neer op iets maken en runnen waar je lol in hebt.
Zo'n sadistische versie van God zou ik niet willen geloven, laat staan aanbidden. Bovendien ben ik ('filosofisch') van mening dat een God ethisch superieur zou moeten zijn aan zijn schepsels. Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat deze sadistische primitieve god met zijn onlogische barbaarse regels een constructie is van een woestijnvolkje.

Waarmee ik dus niét zeg dat er geen God is, en dat deze (echte) God niet óók door de Bijbel heen tot mensen zou willen 'spreken'. (Of door jouw gevoelsmatige ervaringen, heel waardevol.)
quote:
Excuses dat ik nou zelf ook lekker offtopic bezig ben..
Had beter in 't centrale topic gekund ja. Copy/paste maar .
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:42:28 #235
8369 speknek
Another day another slay
pi_56130215
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 22:24 schreef koningdavid het volgende:
De drie-eenheid is de meest logische verklaring voor de beschreven Godheid in het OT en NT. Maar 'logisch' is in dit geval betrekkelijk aangezien het zo lastig te bevatten is.
Dat valt wel mee.

Jezus = God = Vader != Jezus.

Dat is gewoon een contradictie. Niets moeilijks om aan te begrijpen.

Het kan als je met verzamelingen werkt, Jezus < God > Vader. Maar zo is de Christelijke theologie niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56130261
En de Heilige Geest he (beetje ondergeschoven kindje)?
Met z'n drieën zijn ze dan God. Soort manifestaties, facetten, taartpuntje oid.
pi_56130463
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:33 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nope .
De vraag is waarom hij in the first place die onlogische en onethische barbaarse regels verzon waaraan hij zich dan ook nog verplicht zich te houden.
[..]

Beperkingen en onethische spelregels waar hij zelf de bedenker van is.
[..]

Jij altijd .
[..]

Je hebt als programmeur echter wel de spelregels bedacht waaraan die Sims zich moeten houden. En je besluit zélf om geen cheat te gebruiken zodat ze bv altijd happy zijn, of dat ineens hun schuld is weggepoetst.
[..]

Oh, het gaat om de lol ? Sadistisch als daardoor miljarden mensen moeten lijden. Het was toch Gods spelregel die bepaalde dat er ineens aardbevingen gingen gebeuren omdat ze als onwetenden van de vrucht snoepten.
[..]

Zo'n sadistische versie van God zou ik niet willen geloven, laat staan aanbidden. Bovendien ben ik ('filosofisch') van mening dat een God ethisch superieur zou moeten zijn aan zijn schepsels. Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat deze sadistische primitieve god met zijn onlogische barbaarse regels een constructie is van een woestijnvolkje.

Waarmee ik dus niét zeg dat er geen God is, en dat deze (echte) God niet óók door de Bijbel heen tot mensen zou willen 'spreken'. (Of door jouw gevoelsmatige ervaringen, heel waardevol.)
[..]

Had beter in 't centrale topic gekund ja. Copy/paste maar .
De vraag is dan weer of jouw maatstaf van ethiek wel dé maatstaf is om iets mee te meten. Misschien ben jij wel juist onethisch. Trouwens is het doden van miljarden mensen iets moois aangezien ze toch in ahiret (of de Christelijke 'het dodenrijk') komen. Doodgaan is niet iets ergs namelijk. Het is het recht van elke mens om dood te gaan.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_56130478
Jah, dat hele verhaal met die vrucht was ook net een landmachtreclame he

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt

Duidelijk dat we nu gewoon niet meer het paradepaardje zijn en er al lang een betere versie uit is...

Waarom denken mensen toch altijd dat ze zo belangrijk zijn?

Net zoals de zon die om de aarde heen draait, ja dag!
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:50:56 #239
8369 speknek
Another day another slay
pi_56130479
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:43 schreef DennisMoore het volgende:
En de Heilige Geest he (beetje ondergeschoven kindje)?
Met z'n drieën zijn ze dan God. Soort manifestaties, facetten, taartpuntje oid.
Ja die ook, maar ik had maar twee entiteiten nodig voor m'n contradictie. Wiskunde houdt niet van redundantie eh.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56130521
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:50 schreef speknek het volgende:

Ja die ook, maar ik had maar twee entiteiten nodig voor m'n contradictie. Wiskunde houdt niet van redundantie eh.
Mja, maar wié heeft de wiskunde bedacht? Nou? Nou?
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:56:38 #241
8369 speknek
Another day another slay
pi_56130660
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:50 schreef Burakius het volgende:
De vraag is dan weer of jouw maatstaf van ethiek wel dé maatstaf is om iets mee te meten. Misschien ben jij wel juist onethisch.
Misschien ben jij wel juist onethisch!!!!!11
  vrijdag 18 januari 2008 @ 15:02:51 #242
14827 Kogando
Modelprutser
pi_56130845
Ik ben maar verder gegaan in het centrale topic.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_56130921
@dennis: Wiskunde is de naam voor patroonherkenning in hoeveelheden, patroonherkenning is de motor van jouw hersenen en hoeveelheden bestaan al als er iets bestaat. God?

@Buriakus: Dood gaan is verboden. Zelfmoord plegen is verboden.

Zie God als een windows 3.11 werkgroep, iedereen die zich erbij aanmeldt heeft meteen zo'n mooi saamhorigheidsgevoel.
Er wordt automatisch een browser master ingesteld (de paus).
En bij een netsplit blijven de clients in dezelfde werkgroep, alleen degene die afgesplitst worden zullen een nieuwe browser master aan moeten stellen (anglicaanse kerk e.d.)
pi_56131151
Teun, you nerd .
pi_56142266
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 13:52 schreef koningdavid het volgende:
Op speciaal verzoek van Burakius en Viking, neem ik de (bijbelse) goddelijkheid van Jezus onder de loep. Sprak Jezus wel echt over zichzelf als god en messias?

[De bekende stijl...]

Conclusie
Jezus claimde zowel goddelijk als messias te zijn, zoveel is duidelijk.
Ach, en wat dan nog?
Ik noem een Fortuyn: die vond zichzelf ook wel erg tof, maar werd (voorzover ik weet) alleen door Theo van Gogh "de goddelijke kale". Harry Mulisch vindt zichzelf ook wel erg goed, als het goed heb.
En dan hebben we natuurlijk nog die knakker die een paar jaar geleden bij Jack Spijkerman kwam vertellen, dat hij af en toe dacht dat hij god was en dat zijn ouders dat heel moeilijk vonden.
Of Urbanus, die zichzelf omschrijft als een hele lieve jongen en zijn werken opsomt en zegt dat Onze Lieven Heer van hem het meest houdt.
En eigenlijk vind ik mezelf ook wel meevallen.
quote:
De eeuwige vraag blijft dan over: wie denk jij dat Jezus is?
Voor jou een vraag, voor mij een weet.
quote:
Noot achteraf:
- Een heel belangrijk onderdeel van de goddelijkheid van Jezus is eigenlijk ook zijn claim op 'goddelijke Wijsheid'. Maar dit is dermate complex dat ik besloten heb het hier niet te behandelen. Misschien iets voor later.
- Heel veel tekst uit deze post is gebaseerd op (en soms regelrecht vertaald uit) het boek 'Jesus the Messiah' van Robert H. Stein. Een aanrader!
Sorry hoor, ik kon het niet laten.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:04:41 #246
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_56144927
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 22:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ach, en wat dan nog?
Ik noem een Fortuyn: die vond zichzelf ook wel erg tof, maar werd (voorzover ik weet) alleen door Theo van Gogh "de goddelijke kale". Harry Mulisch vindt zichzelf ook wel erg goed, als het goed heb.
En dan hebben we natuurlijk nog die knakker die een paar jaar geleden bij Jack Spijkerman kwam vertellen, dat hij af en toe dacht dat hij god was en dat zijn ouders dat heel moeilijk vonden.
Of Urbanus, die zichzelf omschrijft als een hele lieve jongen en zijn werken opsomt en zegt dat Onze Lieven Heer van hem het meest houdt.
[..]

[..]

harriechristus!!!!!!!!!
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_56145397
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 08:35 schreef Burakius het volgende:
KingDavud... misschien meot je eens met het herbreeuws komen en niet met Neerlandse vertalingen....
....uit het Engels!
Gelukkig hebben we Haushofer voor het hebreeuws.

Even iets anders: volgens Rudolf Steiner is het joodse volk met opzet gefokt om een persoon te telen, die sterk genoeg was om de christus te huisvesten. Bij de geboorte van jezus is Zarthosjt/Zarathoestra in hem geďncarneerd. Tijdens de doop in de Jordaan door Johannes is Zarthosjt uit het lichaam van jezus gegaan en is de chistus geďncarneerd. Vandaar de duif.

De bedoeling was, dat het joodse volk daarna weer zou opgaan in de wereldbevolking en, zoals we weten, is dat ook geprobeerd. Want vlak na het begin van onze jaartelling zijn de joden uiteen gejaagd door de Romeinen. Mede door hun eigen hardnekkigheid, trouwens.
Maar de joden zijn een hardnekkig volk, en hebben zich niet geassimileerd, maar hebben zich voortdurend nadrukkelijk afgescheiden van anderen als een uitverkoren volk. Een beetje zoals de zigeuners, maar dan denigrerend naar andere volkeren.

Overigens: volgens Steiner is de figuur van christus en zijn energie wel HET draaipunt van de menselijke geschiedenis. Dus dit idee ondersteunt in dat opzicht Koning David's ideeën.
Verder klopt het aardig met de gegevens uit de bijbel en historische gegevens.

Overigens realiseer ik me nu: ik heb geen idee of Steiner vond dat christus en de heilige geest nou bij de drieëenheid hoorden of niet.
pi_56145419
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:04 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

harriechristus!!!!!!!!!
Ja die. Ik kon zo snel de link niet vinden. Dank!!
pi_56176116
quote:
Hoe bedoel je dit?
quote:
Hoe bedoel je dit?
pi_56176449
quote:

[..]

Ach, en wat dan nog?
Een typische Kees post weer.

Mijn punt is ook niet, zoals duidelijk aangegeven in de OP, dat de manier waarop Jezus over zichzelf praat bewijst dat hij God is.
Mijn punt is simpelweg dat Jezus over zichzelf als goddelijk en als messias spreekt.

Waarom besteed ik hier zo'n lange post aan?
Omdat heel veel mensen daar toch over twijfelen! Ik heb op dit forum al opmerkingen gelezen als "Jezus zou zich omdraaien in zijn graf als hij wist dat mensen hem nu als God zagen".
Ook clubs als de Jesus Seminar proberen Jezus neer te zetten als een soort filosoof en niet als de rigoureuze zelfbewuste Zoon van God zoals hij in het NT wordt neergezet.

In mijn OP laat ik dus zien dat Jezus zichzelf wel als God en messias ziet. Trouwens ook met teksten die zelfs het Jesus Seminar als authentiek zien.

Als je mijn OP onderschrijft kan je jezelf dus niet meer het beeld van Jezus aanmeten dat hij een lieve filosoof/rabbi was.
Nee, of hij was wie hij claimde te zijn: Zoon van God
Of hij was een egoďstische gek.

De tussenweg bestaat niet. Zoals C.S. Lewis zei: "die ruimte gaf Jezus ons niet."
quote:
Aha. En wat is die 'weet'?
quote:
?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')