Inderdaad en dat weet ik niet, doet er ook niet veel toe.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat Teletubbies het heeft over ' alim' als geleerde en niet iemand die gewoon wat heeft gestudeerd.
Ik heb het mp3 bestandje weer beluistert en wellicht niet verduidelijkt wat hij als theorie bedoelde.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:40 schreef teletubbies het volgende:
Het lijkt me vreemd ... ' in theorie' . Wat bedoelt hij dan ermee? Meestal heb je niet zoveel keuzes om hadiths uit te leggen. Vooral als je meerdere hadiths combineert en dan nog combineert men koran: want dan sluit je een heleboel uit.
Met geleerde bedoel ik idd alim,
Dit is een van de moeilijke dingen vind ik.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie, ik denk dat als je realiteit niet uit het oog wilt verliezen dat je je het beste kunt opstellen zoals Imam Hanafi dat zo mooi zei, 'als ik iets zeg wat in tegenstrijd is met Koran en Hadith, smijt het dan weg'.
Veel mensen nemen inderdaad een Imam aan als absolute autoriteit op het gebied van alles, waardoor je als snel met 'sapiklik' te maken komt, arrogantie, trots etc kom er ook bij kijken.
Inderdaad agie, niemand mag en kan vandaag de dag niveau van de 4 a-immah claimen, al doe je dat wel ben je in mijn ogen niet goed snik, een op te merken punt is wel dat ze in de tijd van de Imams helaas nog geen Sahihayn hadden waardoor je soms nu wel eens ziet dat bijvoorbeeld de hadtih die imam Sjafie gebruikte sterker was dan die van Imam Hanafi, of die van Imam Maliki sterker was dan die van Sjafie, r.a.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:16 schreef Alulu het volgende:
[..]
Dit is een van de moeilijke dingen vind ik.
Want de hadith van Imam Abu Hanifa (ra) is, naar mijn weten, geldig voor iemand die het absolute nivo van mujtahid heeft bereikt zoals de 4 a-immah en niet leken. Als leek ontkomen we er niet aan, deels, op anderen te vertrouwen die meer kennis hebben en dan krijg je dus zowiezo dat ik de ene volg, om allerlei redenen, en iemand anders een andere die totaal andere opinie heeft.
Ik kan niet zeggen 'ik volg die omdat die hadith beter overeenkomt met de waarheid want...' omdat ik niet eens de hadith boeken allemaal gelezen heb, taal goed beheers, commentaar etc.
In hoeverre zijn wij namelijk niet zo beinvloed door onze omgeving in ons denken dat dat ook de doorslag heeft in je keus 'welke 'alim' je volgt of waar je meer waarde aan hecht als 'bewijs zijnde'.
Ik denk dat dit om een (constante) zelfreflectie vraagt inderdaad maar dat iedereen weleens last heeft van trots. Constante afweging wat soms best lastig is. Ik geloof overigens wel dat als iemand oprechte intentie hiereen heeft dat het, inshaAllah, het belangrijkste is.
Denken is meestal niet het eerste waarmee ik begin om meer over koran, vooral omdat we worden aangespoord om specialisten te vragen: " Al Nahl-43: En Wij zonden vََr u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als gij het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften" .quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat dejjal geen persoon is maar een stroming. De stroming die zegt dat er geen God is en die beweert dat hij God zelf is kan je zien als dejjal. Het laten maken van je stambeeld en deze symbolisch laten aanbidden (lenins beeld bv) lijkt me heel erg op die stroming. De grote "kufr" stroming van deze tijd kan je ook stoppen onder deze categorie denk ik.
Het is niet slim om hadith zodanig proberen uit te leggen naar huidige tijd. In een hadith over Dejjal kun je duidelijk zien dat zelf de profeet niet wist of Dejjal zal komen tijdens zijn leven of daarna pas, in dezelfde hadith staat er dat je de beginversen van Alkahf moet lezen als je hem ziet. Het is een beperking van de krachten van allah om te zeggen dat Dejjal niet in staat is om zelf in zijn eentje een revolutie te kunnen leiden en dat Dejjal dus een stroming is. Dejjal zelf blijkt anders te zijn dan een gemiddeld mens en kan veel dingen doen die wij niet geloven bij een gewoon mens. Daarnaast, wat zelfs als we aannemen dat je gelijk hebt en dat een revolutie momenteel niet kan door bijv 1 persoon, dan kun je als nog niet concluderen dat Dejjal een stroming is, want misschien komt hij pas na 3000 jaar of langer of korter, dan is het leven misschien anders en de omstandigheden ook. Vergeet ook niet, dat islam zelf is met 1 persoon is begonnen (als we ff zeggen dat mohammed een gewoon mens was) , dus een onmiddelijk voorbeeld/fynomeen voor mensen uit 7/8e eeuw was al levend te zien.quote:Degene die aan het hoofd van die stroming zit heeft de profeet aangeduid met dejjal. Alleen zal deze dejjal meer zijn dan zijn zogenaamde onderdanen (stroming). Hij zou ook wel een charismatische, hypnotiserende en ook spirituele eigenschappen kunnen hebben waarmee hij mensen makkelijker kan manipuleren en dus ook meer macht hebben.
Vroeger (tot 2 eeuwen geleden) was het zo dat een iemand in zijn eentje een revolutie kon neerzetten. In onze huidige tijd heb je hiervoor een groep of een groot maatschappij nodig om dit voor elkaar te krijgen. Omdat dit fenomeen niet bekend was voor de mensen in de 7/8e eeuw heeft de profeet (vzmh) de dejjal aangeduid met persoon.
Je moet eens voor de grap de 5e Sua van Said nursi lezen. Daarin heeft hij een paar hadith uigelegd zoals die over de eenogige dejjal en dat hij een gat in zijn hand heeft e.d. Dan kom je al heel snel achter dat dit soort dingen symbolisch bedoeld zijn. Hij heeft het ook over de kleinere variant van de dejjal, oftewel de sufyan. 20 jaar daarna word hij berecht in de rechtzaal dat hij dit voor een bepaald individu heeft geschreven, waarbij hij dan zegt dat die dingen 10 jaar voor die persoon aanwezigheid is geschreven
En alles wat niet van deze tijd lijkt bv dat Jezus midden in Sam (damascus) zal neerdalen uit de hemel moet je symbolisch zien. Iemand met een verlichte oog van de iman kan dit soort hadith wel enigszins vertalen naar de hudige tijd.
.
Hahaha die dikgedrukte zin is slim bedacht en klopt!quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Inderdaad agie, niemand mag en kan vandaag de dag niveau van de 4 a-immah claimen, al doe je dat wel ben je in mijn ogen niet goed snik, een op te merken punt is wel dat ze in de tijd van de Imams helaas nog geen Sahihayn hadden waardoor je soms nu wel eens ziet dat bijvoorbeeld de hadtih die imam Sjafie gebruikte sterker was dan die van Imam Hanafi, of die van Imam Maliki sterker was dan die van Sjafie, r.a.
Als je zulke informatie in je bereik hebt maakt het je geen moedjtahied inderdaad, maar de Imams verplichten je wel dan op sterkere bronnen te nemen, in feite door ze niet volgen heb je ze wel gevolgd.
Sahih!quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:29 schreef Triggershot het volgende:
tegenwoordig heb je hele enge sektes, die imams verheiligen, verschillende soorten van bidah naar voren halen, meer met de 'geleerde' bezig zijn dan met de profeet vzmh., daar schrik je dan wel eens van, als je die uitspraken dan hoort, maar gayr insha'Allah, je kent de hadith wel van de profeet a.s 'de oemmah zal zich nooit verenigen op een dwaling'
"Als" ja, en als ik nou een ontzettende plaat voor me kop heb en gewoon stel "ik weet het wel dus gaat dat niet voor mij op"quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:30 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Denken is meestal niet het eerste waarmee ik begin om meer over koran, vooral omdat we worden aangespoord om specialisten te vragen: " Al Nahl-43: En Wij zonden vََr u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten [b]als gij het niet weet[/b] - met duidelijke tekenen en geschriften" .
.........
Je weet zelf hoe ik denk over het niet volgen van mahdabs. Wou je hier op in gaan dan?quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je reactie mocht wel blijve hoor, al slaat het nergens op, maar goed.
Agie, voor alle duidelijkheid, met sterkere en zwakkere bedoel ik natuurlijk de boeken van Imam Muslim en Imam Buchari .ra. die een keten hebben vastgelegd van prediker tot de profeet VZMH, toen was het gebruik van de hadiths, regionaal gebonden, als bijvoorbeeld de voormalige slaaf Sahabi Bilal het kon bevestigen dat de profeet dit zei, of Anas bin Malik, iig weinig mensen hadden echt 'acces' tot de Islamitische bronnen en wist men ook niet altijd of er wel een andere hadith was die een andere kant er van belicht had.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:53 schreef Alulu het volgende:
[..]
Hahaha die dikgedrukte zin is slim bedacht en klopt!
Maar ff serieus , ik persoonlijk ben van mening dat wij juist niet kunnen weten welke hadith uberhaupt sterker is omdat er teveel condities aan zitten waarbij je gewoon de wetenschap moet studeren.
Daarnaast ben ik van mening dat de ahadith die er later bijv bleken te zijn, geklassificeerd al zijn toegepast met de usul van de Imams in de verchillende wetscholen.
Zo weet ik dat Malik ibn Anas (ra) handen opheffen na het gebed heeft afgeraden in zijn Muwatta omdat hij het niet terugzag in de Sunnah van de Ahl al Medina, maar latere geleerden in Maliki wetschool het goedkeurde omdat er overduidelijk hadith van blijken te bestaan. En dus beide opinies valide zijn.
Hehequote:Anyway, genoeg over dit.
Ik lijk wel een farizeeer, er zijn belangrijkere issues in Islam en vooral de kern
En als je te diep erin gaat 'zie je door de bomen het bos niet meer', want als er iets is vandaag de dag is het wel verdeeldheid.
[..]
Sahih Al-Trigger.quote:Sahih!
Wie volgt er geen madhab dan? Als je zegt dat ik dat niet doe heb je er vrij weinig van begrepen, het verwerpen van een tekortkoming van een imam is het namelijk wel volgen van de Imam.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je weet zelf hoe ik denk over het niet volgen van mahdabs. Wou je hier op in gaan dan?
Ja helaas is het zo .. en om even in jouw stijl te blijven wel zo dat sektes wel heeeeeeel veeeeeeel tekortkomingen claimen als je me snapt. Opeens zijn ze allemaal geleerdes hoor. Ik zal je wat zeggen. Wij kunnen niet eens het stofje op het neushaartje van de 4 rechtgeleide imams worden.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wie volgt er geen madhab dan? Als je zegt dat ik dat niet doe heb je er vrij weinig van begrepen, het verwerpen van een tekortkoming van een imam is het namelijk wel volgen van de Imam.
Wederom lijk je het niet te snappen, niemand vergelijkt zich namelijk met een imam, je personaliseert de onderwerpen, het gaat namelijk niet om een persoonlijke tekortkoming van de imam, maar gebrek aan kennis die toen niet makkelijk op te vragen was, niet gedocumenteerd was en het reizen ook niet snel was, dus als een Imam een antwoord gaf, kon het wel eens zijn dat er elders een andere imam was met een sterkere keten van hadiths, als je dan de andere imam niet volgt dan heb je een goede verklaring nodig wanneer de profeet vmzh je vraagt of de sterkere keten je niet heeft bereikt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja helaas is het zo .. en om even in jouw stijl te blijven wel zo dat sektes wel heeeeeeel veeeeeeel tekortkomingen claimen als je me snapt. Opeens zijn ze allemaal geleerdes hoor. Ik zal je wat zeggen. Wij kunnen niet eens het stofje op het neushaartje van de 4 rechtgeleide imams worden.
Ik ben juist van mening dat het er voor zorgen dat je zelf naar hadiths etc gaat kijken en zelf je mening gaat vormen over een onderwerp nóg gevaarlijker is. Vaak is degene die zo een oordeel maakt helemaal niet zo geleerd. überhaupt niet zo geleerd als 1 van de 4 rechtgeleide imams.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wederom lijk je het niet te snappen, niemand vergelijkt zich namelijk met een imam, je personaliseert de onderwerpen, het gaat namelijk niet om een persoonlijke tekortkoming van de imam, maar gebrek aan kennis die toen niet makkelijk op te vragen was, niet gedocumenteerd was en het reizen ook niet snel was, dus als een Imam een antwoord gaf, kon het wel eens zijn dat er elders een andere imam was met een sterkere keten van hadiths, als je dan de andere imam niet volgt dan heb je een goede verklaring nodig wanneer de profeet vmzh je vraagt of de sterkere keten je niet heeft bereikt.
Sowieso iemand die een geleerde van nu vergelijkt met een Imam van doen, bij name de a-immah, dus of je diskwalificeert een Imams standpunt aan hand van een sterkere keten van hadith door een uitspraak die is gedaan door een andere geleerde, of je houdt je op afstand en doet wat de Imam zei, maar dat laatste komt vaker overeen met blindelings volgen en neigt dus naar sektes, verheiliging etc.
Agie lees eens goed wat ik zeg, men moet niet zelf een idjtihaad gaan uitvoeren, daar gaat het ook niet om, gaat niet om een ander imam los van de 4 imams te volgen, tenslotte ben je dan geen soeniet, waar het om gaat is zoals ik hierboven ook al zei dat je een andere imam volgt dan die je normaal volgt als de ander een sterker keten heeft, dus Hanafi, Maliki, Shafi of Hanbali, niet dat je zelf idjtihaad gaat doen, praat in je eigen woorden en bergijp wat er gezegd wordt ipv een semi weerlegging gebaseerd op copy / paste.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ben juist van mening dat het er voor zorgen dat je zelf naar hadiths etc gaat kijken en zelf je mening gaat vormen over een onderwerp nóg gevaarlijker is. Vaak is degene die zo een oordeel maakt helemaal niet zo geleerd. überhaupt niet zo geleerd als 1 van de 4 rechtgeleide imams.
Je weet zelf dat de 4 rechtgeleiden imams het hebben verboden een andere mahdab te volgen dan deze 4.
Even een quote uit sunni.nl uit nashr al-bunud
“Het betekent dat het voor iedereen, behalve een mujtahid, verboden is om zijn handelingen te baseren op een directe tekst van het Boek of de Sunnah, zelfs als de overdracht goed is. Dit omdat er een grote kans is dat er andere overwegingen [gemaakt dienen te worden] zoals afschaffing, beperkingen, enkel betrekking hebben op bepaalde situaties en andere zaken die niemand anders dan de mujtahid volledig en met precisie begrijpt. Zodoende kan niemand hem redden van Allah de Allerhoogste, behalve door het volgen van een mujtahid. Imam al-Qarāfī [1] zegt: ‘Wees erop bedacht om niet hetzelfde te doen wat sommige studenten doen wanneer zij direct vanuit de Hadīth redeneren, terwijl zij niet eens de correctheid ervan kennen, laat staan wat al genoemd is [door de Imams] over de fijne details ervan. Door dit te doen, dwaalden ze af en hebben anderen laten afdwalen. En een ieder die een vers of HadIth interpreteert op een manier die afwijkt van de ware betekenis, zonder hiervoor dalīl (bewijs) te hebben, is een kāfir (ongelovige).’”
Ook interessant en antwoord op jou uitspraak:
“Wat betreft hun uitspraak, ‘hoe kan je nu duidelijke Koranverzen authentieke Hadīths links laten liggen, en de Imams in hun ijtihād volgen, terwijl zij duidelijk de mogelijkheid hebben om zich te vergissen.”’
Zijn antwoord aan hen is als volgt:
“Het volgen van onze Imams is ongetwijfeld niet het links laten liggen van de Koranverzen of de authentieke Hadīths. Het is juist de essentie van het zich eraan vasthouden, en onze oordelen ervan af te leiden. Dit is omdat de Koran enkel door middel van deze Imams tot ons is gekomen [die het meer dan waard zijn te volgen] vanwege hun verdiensten in het meer geleerd te zijn dan wij [in de wetenschappen] van de afschaffing en het afgeschafte, het absolute en het voorwaardelijke, het dubbelzinnige en het verhelderde, het waarschijnlijke en het duidelijke, de omstandigheden rondom de openbaring en diens verschillende betekenissen, evenals de mogelijke interpretaties en verschillende taalkundige en filologische overwegingen, [om maar niet van] de verschillende andere bijkomstige wetenschappen te spreken die nodig zijn [met betrekking tot het begrijpen van de Koran].
Een oordeel vellen is meer dan reeks hadiths eventjes bekijken Trigger. Jij weet dat heus heel goed.
edit:
http://www.sunni.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=87
Maar als jij merkt dat Imam Hanafi een zwakkere keten van hadith heeft voor een bepaalde verichting van het gebed dan bijvoorbeeld Maliki die een sterkere keten heeft, dan ga je toch die van Imam Malik volgen omdat die meer dichtbij de profeet staat of vergis ik me? Moge Allah tevreden met ze zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:52 schreef Burakius het volgende:
Ik geef toe ja dat ik niet echt weet waar ik over praat. Ik ga dan nu ook mij er in verdiepen. Waar ik nu op kom is: Het is veilig voor mij om een mahdab te volgen, omdat ik zelf niet geleerd ben.
Luister je praat over zwakke keten en sterke keten, maar het is meer dan hadith. Er speelt zoveel meer erbij dan dat. En ik als niet-geleerde ga me niet wagen aan dat soort dingen. Het is voor mij veilig gewoon me te houden aan mijn hanafi mahdab. En stel ik heb iets onderzocht (kan het me niet voorstellen dat ik iets echt zo diep kan onderzoeken om een oordeel te vellen ) dan nog zegt me takva: ja doe maar liever niet...quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar als jij merkt dat Imam Hanafi een zwakkere keten van hadith heeft voor een bepaalde verichting van het gebed dan bijvoorbeeld Maliki die een sterkere keten heeft, dan ga je toch die van Imam Malik volgen omdat die meer dichtbij de profeet staat of vergis ik me? Moge Allah tevreden met ze zijn.
Met zwakke en sterke keten van hadiths vraag ik jou niet om mijn hadith te accepteren of die van je eigen onderzoek, nee, ik heb het over die van bijvoorbeeld Abu Dawoed (zwak) vs die van Buchari (sahih), wanneer jij dit weet en nog blijft volgen wat Imam Hanafi had gedaan, dan heb je hem feitelijk niet gevolgd, wat hij zelf zegt, als je iets sterkers vind dan mijn uitspraak, negeer dan mijn uitspraak en ga voor de hadith en koran.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Luister je praat over zwakke keten en sterke keten, maar het is meer dan hadith. Er speelt zoveel meer erbij dan dat. En ik als niet-geleerde ga me niet wagen aan dat soort dingen. Het is voor mij veilig gewoon me te houden aan mijn hanafi mahdab. En stel ik heb iets onderzocht (kan het me niet voorstellen dat ik iets echt zo diep kan onderzoeken om een oordeel te vellen ) dan nog zegt me takva: ja doe maar liever niet...
Ik ben ook van mening dat je niyet belangrijker is en dus je doel om Allah te dienen natuurlijk.
Hoe dan ook ging het hier volgens mij om het NIET volgen van een mahdab. Er is een stuk op sunni.nl die trouwens over het overrulen van een uitspraak van een rechtgeleide. Maar daar gaan we later op in. Ben je het met mij eens dat een moslim een mahdab moet volgen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met zwakke en sterke keten van hadiths vraag ik jou niet om mijn hadith te accepteren of die van je eigen onderzoek, nee, ik heb het over die van bijvoorbeeld Abu Dawoed (zwak) vs die van Buchari (sahih), wanneer jij dit weet en nog blijft volgen wat Imam Hanafi had gedaan, dan heb je hem feitelijk niet gevolgd, wat hij zelf zegt, als je iets sterkers vind dan mijn uitspraak, negeer dan mijn uitspraak en ga voor de hadith en koran.
thanx, deze heb ik wel in de boekhandel zien liggen alleen istie een beetje prijzig. Mag ik alleen vragen waarom je deze beter vind dan bijvoorbeeld een Kramers?quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Logisch dat hij zo goedkoop was. Dat verspreid beter . Is duidelijk lijkt me wel he.
Je moet die standaard blauwe hebben: de Edele Koran. Ik zit op stage, maar volgens mij is dit hem:
[ afbeelding ]
thanx, ga hem zo bestellen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:06 schreef kazakx het volgende:
[..]
Als je engels spreekt zou ik je deze kunnen adviseren: The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English van Ali Unal. Deze pakt namelijk ook de verkeerde interpretaties aan die wilders en consorten misbruiken. Deze word wel met hele grote prioriteit vertaald naar het nederlands door een groep maar hoe lang dat duurt weet ik ook niet.
Ten eerste heeft Diyanet Vakfi deze als enige in de schappen. Die gozers hebben er wel verstand van. Die Kramers versie is alleen via de niet-Islam organisaties verkrijgbaar naar mijn weet ( had het via een boekenclub en ik las dus dat ze ook heel goedkoop werden verkocht) . Hetzij het duidelijk is dat ze express worden verspreid omdat ze foutief zijn. Ik moet zeggen dat ik met deze versie van de Qur'an tot nu toe wel tevreden mee ben. Het is ten tweede ook nog eens uitgegeven door het Islamitisch Cultuur Centrum . Daar hecht ik 100 keer meer waarde aan dan een preister uit 1945 die met een scheve inleiding zijn eigen motieven al duidelijk maakt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:19 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
thanx, deze heb ik wel in de boekhandel zien liggen alleen istie een beetje prijzig. Mag ik alleen vragen waarom je deze beter vind dan bijvoorbeeld een Kramers?
inderdaad al kost hij 1000 euro dan nog is het weinig, alleen wil je voor 1000 euro wel iets goeds voor terug krijgen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste heeft Diyanet Vakfi deze als enige in de schappen. Die gozers hebben er wel verstand van. Die Kramers versie is alleen via de niet-Islam organisaties verkrijgbaar naar mijn weet ( had het via een boekenclub en ik las dus dat ze ook heel goedkoop werden verkocht) . Hetzij het duidelijk is dat ze express worden verspreid omdat ze foutief zijn. Ik moet zeggen dat ik met deze versie van de Qur'an tot nu toe wel tevreden mee ben. Het is ten tweede ook nog eens uitgegeven door het Islamitisch Cultuur Centrum . Daar hecht ik 100 keer meer waarde aan dan een preister uit 1945 die met een scheve inleiding zijn eigen motieven al duidelijk maakt.
En ach.. 30 euro ofzo? Wat win je ermee .......is het het waard? Ik zeg ook al kostte hij 1000 euro hahaha
Ik ken de reciteur niet, maar hij zou het ongeveer zo moeten zeggen:quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:30 schreef DuracelPlus het volgende:
mischien egoistisch, maar mag ik tussendoor nog een simpele vraag stellen...
Uitgaande van jullie discussies hiervoor ga ik ervan uit dat jullie de reciteur Said Ghamidi wel kennen.
Behalve een mooie stem viel mij ook op dat hij bepaalde suras anders zegt dan ik geleerd heb.
Grote "schok" is hoe hij de 2de aya van sura Al-Ichlas reciteerd.
ipv:" Allahu Samad"
zegt hij, of tenminste zo klinkt het in mijn oren :" Lillahu Samad"
Is dit normaal?
ps. trigger, ik ben inderdaad een agie
Misschien heb jij wel gelijk. Want dit is zo een onderwerp die je heel breed kan interpreteren. Allahu alem.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:30 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Denken is meestal niet het eerste waarmee ik begin om meer over koran, vooral omdat we worden aangespoord om specialisten te vragen: " Al Nahl-43: En Wij zonden vََr u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als gij het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften" .
Dejjal is wel een persoon, die later heel veel aanhangers krijgt, als ik me niet vergis, o.a hypocrieten en joden zullen aan zijn kant staan. Hij is dejjal genoemd omdat hij de waarheid wil bedekken met onwaarheden of omdat hij zijn kufr probeert te verbergen zodat anderen hem geloven.
Hij is wel een mens en er zijn verschillende beschrijvingen over hem: 'e'en oog waarmee hij niet ziet ect..
Hij begint eerst te zeggen dat hij een profeet is en dat er geen profeet na hem komt, dan later zegt ie dat hij God is.
Dejjal heeft wel wat krachten, dat komt doordat hij 'djien' gebruikt, hij is niet in staat om mensen tot leven te laten komen. Door zijn 'djiens' lijkt het zo alsof een dood mens leeft weer.
In ieder geval, hij kan veel en kan goed overtuigen. De beginversen van surat AlKahf dient men te lezen als men hoort dat hij is gekomen, dat staat ergens in de hadith. Later wordt hij gedood door Isa (Jezus).
[..]
Het is niet slim om hadith zodanig proberen uit te leggen naar huidige tijd. In een hadith over Dejjal kun je duidelijk zien dat zelf de profeet niet wist of Dejjal zal komen tijdens zijn leven of daarna pas, in dezelfde hadith staat er dat je de beginversen van Alkahf moet lezen als je hem ziet. Het is een beperking van de krachten van allah om te zeggen dat Dejjal niet in staat is om zelf in zijn eentje een revolutie te kunnen leiden en dat Dejjal dus een stroming is. Dejjal zelf blijkt anders te zijn dan een gemiddeld mens en kan veel dingen doen die wij niet geloven bij een gewoon mens. Daarnaast, wat zelfs als we aannemen dat je gelijk hebt en dat een revolutie momenteel niet kan door bijv 1 persoon, dan kun je als nog niet concluderen dat Dejjal een stroming is, want misschien komt hij pas na 3000 jaar of langer of korter, dan is het leven misschien anders en de omstandigheden ook. Vergeet ook niet, dat islam zelf is met 1 persoon is begonnen (als we ff zeggen dat mohammed een gewoon mens was) , dus een onmiddelijk voorbeeld/fynomeen voor mensen uit 7/8e eeuw was al levend te zien.
Nogmaals, logische redenen zonder veel kennis zal tot geen besluit komen, dan ga je eeuwig verklaringen proberen te zoeken diep en oppervlakkig terwijl de zaak duideljik is.
Abdurrahman Sadien is ook goed:quote:Op donderdag 24 januari 2008 06:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Check Adbussamed eens als reciteur. Echt BOMBAAA hahaha
Ok dan is het communiceren hallalquote:Op woensdag 23 januari 2008 23:30 schreef DuracelPlus het volgende:
ps. trigger, ik ben inderdaad een agie
Behalve dat het Arabisch geen ü bevat in haar taal en de v hier als w gelezen dient te worden.quote:Op donderdag 24 januari 2008 06:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ken de reciteur niet, maar hij zou het ongeveer zo moeten zeggen:
Kul hüvallahu ahad, allahu samad, lemyelid ve lemyuled, ve lemye kulehu kufüven ahad.
p.s.
Check Adbussamed eens als reciteur. Echt BOMBAAA hahaha
What je ook in hogere sferen kan brengen is de kleine Yasin kid:quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:10 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Abdurrahman Sadien is ook goed:
http://www.youtube.com/watch?v=SexzvhbA6JU
quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:26 schreef kazakx het volgende:
[..]
What je ook in hogere sferen kan brengen is de kleine Yasin kid:
http://www.youtube.com/watch?v=v6gKA1nm9qE
Het bevat ook geen latijns alfabet nu jij weer. En de ü komt wel voorquote:Op donderdag 24 januari 2008 14:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Behalve dat het Arabisch geen ü bevat in haar taal en de v hier als w gelezen dient te worden.
Alleen is het zo dat je je richt tot een niet-Turkse broeder in je reactie die wel de 'v' met een F klank leest.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het bevat ook geen latijns alfabet nu jij weer. En de ü komt wel voor
Bijvoorbeeld in de Ihlas sure is de he een hü.
Je hebt namelijk 'kalin' letters en 'ince' letters.
bij een ince letter maak je een geluid tussen de ü en de u. Hoe jij dat in het latijns gaat schrijven zal mij dus een worst wezen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zei ten eerste tussen de ü en de u. Of voor de niet-Turkse. Tussen de u en de oe. Dat is de klank. En mag ik je er op wijzen dat de Turken altijd nog de gene die zijn die de Qur'an het meest correct uitspreken en ze daar om bekend staan.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alleen is het zo dat je je richt tot een niet-Turkse broeder in je reactie die wel de 'v' met een F klank leest.
En nee in heel het Arabisch, alfabet, taal en uitspraak heb je geen ü, dat is alleen iets wat je onder de Turken hebt helaas.
Ik heb niets tegen de oe en de u, maar tegen de u met puntjes dus, dat heb je niet in het Arabische taal.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zei ten eerste tussen de ü en de u. Of voor de niet-Turkse. Tussen de u en de oe. Dat is de klank. En mag ik je er op wijzen dat de Turken altijd nog de gene die zijn die de Qur'an het meest correct uitspreken en ze daar om bekend staan.
De profeet had wel hadiths waarin hij dingen in toekomst voorspelde. De hadith van dejjal is een van, maar hij weet zelf niet de toekomst. De Laatste dag is voor hem ook niet bekend gemaakt. Alleen dingen die hij an Allah swt weet, alleen die dingen vertelt hij aan ons. Zo voorspelde hij o.a dat moslims ooit perzische gebieden zullen bereiken en dat ooit Rome (misschien de hoofdstad) ook zullen binnenkomen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Misschien heb jij wel gelijk. Want dit is zo een onderwerp die je heel breed kan interpreteren. Allahu alem.
Alleen kan ik mij niet voorstellen dat de profeet (vzmh) niet wist of het in zijn tijd of daarna gebeuren zou. Want als je grondig de toekomst voorspellende hadith bekijkt dan lijkt het alsof hij die dingen allemaal had gezien heeft op een soort van een projectiescherm. Volgens mij wist hij wel degelijk dat die toekomst met alle moderne gebouwen, apparatuur, massa's e.d. een ander tijdperk was. En als je die bekende hadith over zijn ahirzaman "vrienden" aanhaalt waar hij een selam naar stuurt, daarvan wist hij dat hij die niet zou zien in zijn leven.
.
quote:I harbour fear in regard to you in so many other things besides the Dajjal. If he comes forth while I am among you, I shall contend with him on your behalf, but if he comes forth while I am not among you, a man must contend on his own behalf and Allah will take care of every Muslim on my behalf (and safeguard him against his evil).
Turkse broeders ownen Arabieren wat betreft reciteren.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen de oe en de u, maar tegen de u met puntjes dus, dat heb je niet in het Arabische taal.
Ja, daarom hebben turkse broeders die naar Syrie en Egypte gaan moeite met het wennen om ü loos de Koran uit te spreken.
Een zeer interrestante hadith Ik had hem eerder gelezen alleen heb ik volgens mij nooit alle dejjal hadith zo bij elkaar gezien.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:39 schreef teletubbies het volgende:
[..]
De profeet had wel hadiths waarin hij dingen in toekomst voorspelde. De hadith van dejjal is een van, maar hij weet zelf niet de toekomst. De Laatste dag is voor hem ook niet bekend gemaakt. Alleen dingen die hij an Allah swt weet, alleen die dingen vertelt hij aan ons. Zo voorspelde hij o.a dat moslims ooit perzische gebieden zullen bereiken en dat ooit Rome (misschien de hoofdstad) ook zullen binnenkomen.
Maar bij de hadith van dejjal ging als volgt:
kijk hadith
Hadith - Muslim #7015, Narrated An-Nawwas ibn Sam'an
op
http://64.233.183.104/search?q=cache:nKK92Y9dJ5UJ:muttaqun.com/dajjal.html+dajjal+hadith&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl
[..]
Natuurlijk agie.:')quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Turkse broeders ownen Arabieren wat betreft reciteren.
Zoek : Ismail Bicer.quote:
Ik weet niet wat ik vanuit Islamitische traditie van zulke berekeningen moet denken, maar Allah alem.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:32 schreef kazakx het volgende:
Op diezelfde site kende ik deze hadith nog niet:
The Prophet said: The time between the great war and the conquest of the city (Constantinople) will be six years, and the Dajjal (Antichrist) will come forth in the seventh.
Als er met deze grote oorlog de eerste WO word bedoeld dan kan je heel snel rekenen:
1914-1453 = 461 <== moet zijn 6 eenheden. Dus 1 eenheid is dan 77 jaar
Dan zou de dejjal dus ruwweg in: 1914 + 77 = 1991 moeten komen.
Omdat die 7 eenheden ruwe jaartallen zijn moet je er waarschijnlijk 10 a 20 jaren erbij optellen of aftrekken.
Dus lijkt mij deze periode waarin wij leven
.
Die berekening is natuurlijk een indicatie van de tijdperk. Want de profeet (vzmh) gebruikt ook die vergelijking in die hadith. Als je al die rep en roer in het midden oosten bekijkt en ziet hoe stelselmatig het middenoosten word aangepakt lijkt het mij geen wonder om te voorspellen dat wij midden in die tijd leven. In de hele geschiedenis is er nooit zo een tijdperk geweest waarin de moslims zo hulpeloos en arm(zalig) zijn geweest. Een groot gedeelte van de moslimwereld (in het algemeen) is hopeloos over te toekomst en of het nog goed komt met hen (ook al mag je volgens de islam nooit de hoop verliezen). En juist op zo een moment zal de mehdi (tegenpool van dejjal) komen volgens de hadith. Dejjal, Mehdi en Mesih (jezus) komen in dezelfde tijdperk volgens de overleveringen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik vanuit Islamitische traditie van zulke berekeningen moet denken, maar Allah alem.
Fundament van je berekeningen ligt wel in Europese berekeningen vanaf geboorte van Jezus, dat is eigenlijk mijn probleem als je het over traditioneel islamitisch hebt, wat betreft voorspellingen etc, blijven ze dat en laat ik het gewoon over me heen komen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:08 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die berekening is natuurlijk een indicatie van de tijdperk. Want de profeet (vzmh) gebruikt ook die vergelijking in die hadith. Als je al die rep en roer in het midden oosten bekijkt en ziet hoe stelselmatig het middenoosten word aangepakt lijkt het mij geen wonder om te voorspellen dat wij midden in die tijd leven. In de hele geschiedenis is er nooit zo een tijdperk geweest waarin de moslims zo hulpeloos en arm(zalig) zijn geweest. Een groot gedeelte van de moslimwereld (in het algemeen) is hopeloos over te toekomst en of het nog goed komt met hen (ook al mag je volgens de islam nooit de hoop verliezen). En juist op zo een moment zal de mehdi (tegenpool van dejjal) komen volgens de hadith. Dejjal, Mehdi en Mesih (jezus) komen in dezelfde tijdperk volgens de overleveringen.
.
Ik geloof ook niet in exacte jaartallen en of deze tijdperken wel kloppen. De profeet heeft een heleboel aanwijzingen gegeven over de dejjal zodat wij die tijdperk kunnen herkennen en er op kunnen anticiperen, dus die zal wel gegrond zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Fundament van je berekeningen ligt wel in Europese berekeningen vanaf geboorte van Jezus, dat is eigenlijk mijn probleem als je het over traditioneel islamitisch hebt, wat betreft voorspellingen etc, blijven ze dat en laat ik het gewoon over me heen komen.
Dat is dan ook het deel waar mijn probleem deels ligt, berekeningen aan hand van wat de profeet niet heeft gedaan vzmh. De verhoudingen worden irrelevant bij gehaald om een punt aan te geven wat weggelegd is voor mensen waarover slecht wordt gepraat in de Koran.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:24 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet in exacte jaartallen en of deze tijdperken wel kloppen. De profeet heeft een heleboel aanwijzingen gegeven over de dejjal zodat wij die tijdperk kunnen herkennen en er op kunnen anticiperen, dus die zal wel gegrond zijn.
Over welke kalender je gebruikt maakt niets uit bij verhoudingen (wiskundig). Of je dus je de westerse of islamitische jaartallen gebruikt. Want bij verhoudingen deel je door elkaar waardoor die conversies (van westerse naar islamitische) tegen elkaar wegvallen.
.
Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeld.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is dan ook het deel waar mijn probleem deels ligt, berekeningen aan hand van wat de profeet niet heeft gedaan vzmh. De verhoudingen worden irrelevant bij gehaald om een punt aan te geven wat weggelegd is voor mensen waarover slecht wordt gepraat in de Koran.
Nvm.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:31 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeld.
Hoi weer,quote:Op donderdag 24 januari 2008 06:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ken de reciteur niet, maar hij zou het ongeveer zo moeten zeggen:
Kul hüvallahu ahad, allahu samad, lemyelid ve lemyuled, ve lemye kulehu kufüven ahad.
p.s.
Check Adbussamed eens als reciteur. Echt BOMBAAA hahaha
Van voorspellingen hou ik me liever buiten is onbegonnen werk want je kan het op tig manieren interpeteren maar heb jij bij jouw berekening wel rekening gehouden dat een maanjaar wat minder dagen heeft dan een zon jaar? Het scheelt als ik me niet vergis iets van 11 dagen per jaar.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:32 schreef kazakx het volgende:
Op diezelfde site kende ik deze hadith nog niet:
The Prophet said: The time between the great war and the conquest of the city (Constantinople) will be six years, and the Dajjal (Antichrist) will come forth in the seventh.
Als er met deze grote oorlog de eerste WO word bedoeld dan kan je heel snel rekenen:
1914-1453 = 461 <== moet zijn 6 eenheden. Dus 1 eenheid is dan 77 jaar
Dan zou de dejjal dus ruwweg in: 1914 + 77 = 1991 moeten komen.
Omdat die 7 eenheden ruwe jaartallen zijn moet je er waarschijnlijk 10 a 20 jaren erbij optellen of aftrekken.
Dus lijkt mij deze periode waarin wij leven
.
Nope het is een soort slang wat veel arabieren hebben. In dit geval gaat het om Fahad Kanderi neem ik aan? Afgaande op de stem lijkt het op Fahad Kanderi. Net zoals Imam Sudais het ook doet met Surah Nas. Een soort slang passen ze dan toe. Maar het lijkt mij dat je het zo correct mogelijk moet uitspreken en wat dat betreft vond ik dit niet valide klinken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:47 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Hoi weer,
Het gaat om deze man, bijna in elke moslimboekandel te koop in NL en Belgie als mp3.
http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&kid=11
luister naar sura Al-Ichlas.
Is dit een valide manier van reciteren?
Tis een Turkse site man.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nope het is een soort slang wat veel arabieren hebben. In dit geval gaat het om Fahad Kanderi neem ik aan? Afgaande op de stem lijkt het op Fahad Kanderi. Net zoals Imam Sudais het ook doet met Surah Nas. Een soort slang passen ze dan toe. Maar het lijkt mij dat je het zo correct mogelijk moet uitspreken en wat dat betreft vond ik dit niet valide klinken.
p.s.
Zijn al-Fatiha is dan wel weer bloedmooi
p.s. 2
Voor Trigger. Let bij de Al-Fatiha op de daaalinn.. Luister goed. Je hoort er een z in gemixt worden.
1914 mag je niet zomaar aftrekken van 1453 omdat 1 eenheid van elke jaartal niet gelijk is aan elkaar.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:05 schreef Burakius het volgende:
Dat valt toch buiten bij zijn berekening? Maakt niet veel uit, want de tijd tussen de 2 oorlogen blijft hetzelfde. Of je het nou in maandagen rekent of anders.
Nee dat is 100% zeker Said Ghamidi, ik heb hem op een "officiele" mp3 met voorbedrukte cd en kaft met zijn naam.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nope het is een soort slang wat veel arabieren hebben. In dit geval gaat het om Fahad Kanderi neem ik aan? Afgaande op de stem lijkt het op Fahad Kanderi. Net zoals Imam Sudais het ook doet met Surah Nas. Een soort slang passen ze dan toe. Maar het lijkt mij dat je het zo correct mogelijk moet uitspreken en wat dat betreft vond ik dit niet valide klinken.
p.s.
Zijn al-Fatiha is dan wel weer bloedmooi
p.s. 2
Voor Trigger. Let bij de Al-Fatiha op de daaalinn.. Luister goed. Je hoort er een z in gemixt worden.
Maar hij is denk ik geen turk, tenminste ik ken geen turk die said heet. Zo'n mooie stem kan alleen van een Marokkaan zijnquote:Op donderdag 24 januari 2008 21:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tis een Turkse site man.
Overigens is zijn z klankt weer eens wat anders dan een letter veranderen.
Agie Sheich Ghamdi is geen Marokkaan dacht ik zo?quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:41 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Maar hij is denk ik geen turk, tenminste ik ken geen turk die said heet. Zo'n mooie stem kan alleen van een Marokkaan zijn
Ik weet niet wat Sheich Ghamidi is hoor, zat een beetje te dollen met Burakiusquote:Op donderdag 24 januari 2008 21:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie Sheich Ghamdi is geen Marokkaan dacht ik zo?
Ken je Muhammed Luhaidan?
Pff, hij is erg:quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:48 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Ik weet niet wat Sheich Ghamidi is hoor, zat een beetje te dollen met Burakius
En Luhaidan ken ik niet, istie goed? heb je een linkie?
Ja en wat dan nog als het Turks is. De reciteur is zeker niet Turks. Het is 90% zeker Fahad Kanderiquote:Op donderdag 24 januari 2008 21:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tis een Turkse site man.
Overigens is zijn z klankt weer eens wat anders dan een letter veranderen.
Ik ga binnenkort eens ff een Elmali Yazar tefsir kaufen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:36 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
1914 mag je niet zomaar aftrekken van 1453 omdat 1 eenheid van elke jaartal niet gelijk is aan elkaar.
Het moet ongeveer zo (1914*365)-(1453*354)= aantal dagen... en deze aantal dagen delen door 365 en dan delen door die zes eenheden en dan zo'n eenheid optellen bij 1914.
En dan nog zitten er wellicht ogen en haken aan die ik over het hoofd heb gezien. maar rekenen hoort denk ik in een ander topic.
ps bukarius, heb de blauwe Koran net gehaald. Mooi boek nog niet in gelezen maar hij oogt zeker heel mooi!!
Waar zie jij een D terug in de turkse vertaling van die woorden=quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja en wat dan nog als het Turks is. De reciteur is zeker niet Turks. Het is 90% zeker Fahad Kanderi
Overigs is zijn D-Z klank een perfect voorbeeld hoe 2 letters te combineren ( alhoewel bij de daalinn de D een overhand moet hebben op de Z).
edit:
Geen Kanderi dus? Wow ze lijken erg op elkaar. Tik maar ff op youtube
.. De notatie van de woorden is niet cohorrent aan het uitspreken. Zo heb je bijvoorbeeld om die dingen aan te geven in de Turkse boeken een Streep onder de D om aan te duiden dat het een echte D is. Zoals in Ihlas mooi is te horen. Ehaddd <-- Zo zijn er meerdere notaties voor dat soort dingen. Denk aan een letter met een 'peltek' zoals zi en de se.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar zie jij een D terug in de turkse vertaling van die woorden=
Heel schattig om er om heen te praten, maar als je gaat duiken in regels van tadjweed kan je wel 50 variaties vinden die regionaal en per docent verschillen van de ander, daar gaat het ook niet om, het gaat om het feit dat er sprake is van een letter vervangen door een ander, iets mixxen aan hand van tafsir regels is niet hetzelfde als een letter te vervangen, door andere klanken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
.. De notatie van de woorden is niet cohorrent aan het uitspreken. Zo heb je bijvoorbeeld om die dingen aan te geven in de Turkse boeken een Streep onder de D om aan te duiden dat het een echte D is. Zoals in Ihlas mooi is te horen. Ehaddd <-- Zo zijn er meerdere notaties voor dat soort dingen. Denk aan een letter met een 'peltek' zoals zi en de se.
Als je dan via de Turkse boeken leert die ik heb gebruikt weet je precies op welke plek je wat moet gebruiken.
Ten tweede lezen we (de Turken) de Qur'an nog steeds in het Arabisch hoor. En we spreken het uit zoals het er staat. Dus volledig met harf-i med en de hele reutemeteut.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:36 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
1914 mag je niet zomaar aftrekken van 1453 omdat 1 eenheid van elke jaartal niet gelijk is aan elkaar.
Het moet ongeveer zo (1914*365)-(1453*354)= aantal dagen... en deze aantal dagen delen door 365 en dan delen door die zes eenheden en dan zo'n eenheid optellen bij 1914.
inderdaad pffff, kippevel stukje na 1:30quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pff, hij is erg:
http://www.youtube.com/watch?v=gdObZFJ_4dA
Let op na 1.30.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heel schattig om er om heen te praten, maar als je gaat duiken in regels van tadjweed kan je wel 50 variaties vinden die regionaal en per docent verschillen van de ander, daar gaat het ook niet om, het gaat om het feit dat er sprake is van een letter vervangen door een ander, iets mixxen aan hand van tafsir regels is niet hetzelfde als een letter te vervangen, door andere klanken.
ja ze klinken inderdaad heel erg hetzelfde.quote:Op donderdag 24 januari 2008 21:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja en wat dan nog als het Turks is. De reciteur is zeker niet Turks. Het is 90% zeker Fahad Kanderi
Overigs is zijn D-Z klank een perfect voorbeeld hoe 2 letters te combineren ( alhoewel bij de daalinn de D een overhand moet hebben op de Z).
edit:
Geen Kanderi dus? Wow ze lijken erg op elkaar. Tik maar ff op youtube
You said it broquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:10 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
inderdaad pffff, kippevel stukje na 1:30
In watvoor posiitie ben jij om te zeggen dat Arabieren het niet goed articuleren Turkzinde?quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat is het hem. Er is geen letter vervanging. Als er al iemand letters bij elkaar plakt dan zijn het zeker niet de Turken. Die zijn niet pimp genoeg daar voor in het Arabisch. De Arabieren 'articuleren' het niet goed.
sorry hoor, dacht dat die 1453 een islamitisch jaar voorstelde, my badquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Bij verhoudingen vallen die omrekenprincipes tegen elkaar weg. Als je wil kan ik de wiskundige bewijs leveren.
Voor de goede orde:
1453 = westerse jaar van de verovering van istanbul
1914 = westerse jaar van de begin van de 1e WO
Wat helemaal buiten dit ligt is of de profeet (vzmh) wel de 1e wo bedoelt (ik denk haast van wel omdat dat tevens het einde van de grote ottomaanse rijk en khalifaat was). Ook hiervoor Allahu alem.
DAt is het hem juist. De Turkse geloofsboeken maken een afscheiding van het latijns van het Turkse alfabet door bijvoorbeeld ayins en gayins aan te duiden. Dat heb ik je al geprobeerd duidelijk te maken in een post hiervoor. Het is totaal geen vervang, aangezien er ook altijd de Arabische tekst erbij staat.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In watvoor posiitie ben jij om te zeggen dat Arabieren het niet goed articuleren Turkzinde?
Wanner je switcht van Ramadan naar Ramazan of van Fard naar Farz, dan spreek je wel degelijk van een vervanging, rest is onderheving aan Tadjweed regels.
NP ik had al zo een vermoedenquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:24 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
sorry hoor, dacht dat die 1453 een islamitisch jaar voorstelde, my bad
over je eerste zin zal je wellicht ook wel gelijk hebben, mijn wiskundekennis is niet meer wat het ooit was
Agie doe je dit opzettelijk of wil je me niet snappen?quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:29 schreef Burakius het volgende:
[..]
DAt is het hem juist. De Turkse geloofsboeken maken een afscheiding van het latijns van het Turkse alfabet door bijvoorbeeld ayins en gayins aan te duiden. Dat heb ik je al geprobeerd duidelijk te maken in een post hiervoor. Het is totaal geen vervang, aangezien er ook altijd de Arabische tekst erbij staat.
ps. zo'n fout had ik natuurlijk nooit mogen maken aangezien we pas in het jaar 1429 leven (ff snel opgegoogeld)quote:
Ik zet hier de joker in. Volgens mij snap jij mij niet?quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie doe je dit opzettelijk of wil je me niet snappen?
Ok, dan houden we het er op dat ik je niet snap.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zet hier de joker in. Volgens mij snap jij mij niet?
Constantinopel veroveren op de Turken?quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:39 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
ps. zo'n fout had ik natuurlijk nooit mogen maken aangezien we pas in het jaar 1429 leven (ff snel opgegoogeld)
dan zou constantinopel over 24 jaar veroverd worden LOL.
quote:31:34 God, bij Hem is de kennis van het uur, Hij laat de regen neerdalen en Hij weet wat er in de moederschoten is.
quote:7:187 Zij vragen jou naar het uur, voor wanneer het is vastgesteld. Zeg: "De kennis ervan is slechts bij mijn Heer, alleen Hij zal het op de tijd ervan openbaar maken. Het is van groot gewicht in de hemelen en op de aarde. Het komt slechts onverwachts tot jullie." Zij vragen aan jou alsof jij ervan op de hoogte bent. Zeg: "De kennis ervan is slechts bij God, maar de meeste mensen weten het niet."
quote:79:42 Zij vragen jou naar het uur, voor wanneer het is vastgesteld. 43 Hoe kun jij dat nu noemen? 44 De uiteindelijke kennis berust bij jouw Heer.
We hebben het ook niet over de kiyamet maar over de dejjal. Volgorde is:quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:50 schreef TheMagnificent het volgende:
Broeders, kunnen we het Dajjal-onderwerp afsluiten? Ik weet dat ik er over ben begonnen, maar ik weet niet hoe verstandig het is om er berekeningen op los te laten wanneer het Einde der Tijden wel niet aan zal breken. Ik zou blij zijn als jullie mee zouden werken.
Lees onderstaande verzen eens door:
[..]
[..]
[..]
Tijd is dan relatief aangezien het aan het einde van de asr de tijd sneller gaat(ook misschien te interpeteren als snelle vooruitgang in wetenschap etc.). Zie het als een touw die om een stok heen bind. In het begin gaat het langzaam, maar het laatste stukje touw zal snel omwentelen om de stok heen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:25 schreef kazakx het volgende:
[..]
We hebben het ook niet over de kiyamet maar over de dejjal. Volgorde is:
- dejjal
- mehdi en Mesih
- Yecuc Mecuc
- Dabbetul Arz
- Zon dat uit het westen schijnt
- Vreselijk dingen, einde der tijden
Dus er is relatief veel tijd voor de einde der tijden
Lees dit even agie:quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:06 schreef DuracelPlus het volgende:
Een kleine stukje uit sura 27 An-Naml
38. Hij (Salomo) zeide: "O edelen, welke onder u zal mij een passende troon voor haar brengen voordat zij onderdanig tot mij komt?"
39. Een dappere van de djinn zeide: "Ik zal deze tot u brengen voordat gij van uw kamp opstaat en zeker heb ik daar macht over en ik ben betrouwbaar."
40. Iemand, die kennis van het geschrift had zeide: "Ik zal hem tot u brengen vóór uw bode terugkeert," en toen Salomo de troon naast zich zag geplaatst, zeide hij: "Dit is bij de gratie van mijn Heer, opdat Hij mij moge beproeven of ik dankbaar of ondankbaar ben. En wie dankbaar is, is dankbaar voor het welzijn van zijn eigen ziel, maar wie ondankbaar is, waarlijk mijn Heer is Zichzelf-genoeg, Geėerd."
mijn vraag...
wie is deze "persoon" die kennis had van het geschrift? volgens andere vertalingen zou hij de troon brengen binnen een oogwenk. Is het een mens, djinn, engel? En wat wordt er eigelijk bedoelt met "kennis van het geschrit".
Dus "gewoon" een mens!!! wonderbaarlijk!!!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees dit even agie:
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=27&tid=38297
Kennen van die naam moet je niet zien als een toverspreuk. Dit gaat meer over het kennen van de ism-i Azam. Oftwel de grootste naam van Allah. Ik denk zelf dat dit de naam El-Kadir is (hiervoor geen bewijzen vragen .quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:59 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Dus "gewoon" een mens!!! wonderbaarlijk!!!
Doordat hij wist wat "Greatest name of Allah" was, had hij deze macht?
Dus als ik het goed begrijp dan slaat "iemand die kennis van het geschrift had" op het kennen van deze ene naam? Of heb ik het helemaal verkeerd?
Ken je me meer vertellen over deze ene naam?
ps. mooie site!!! Heb hem meteen in mijn favorieten gestopt. slim van je, scheelt een hoop vragen
Goed idee. Alleen misschien nog beter zelfs: kunnen we geen site maken van FAQ over die vragen. En als daar vragen over komen kunnen wij die hier wel beantwoorden...quote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:11 schreef teletubbies het volgende:
Als de film van wilders komt, komt er hier een apart topic over "Vragen over de Koran"?
Misschien wordt het hier ietsjes drukker
leuke theorie maar is het niet een beetje vergezocht? Stel dat het klopt wat je zegt dan nog had hij een of ander apparaat tot zijn beschikking moeten hebben voor de teleportatatie maar dat staat nergens vermeld. Overigens staat er dat het een mens was en niet een djin.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 11:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Kennen van die naam moet je niet zien als een toverspreuk. Dit gaat meer over het kennen van de ism-i Azam. Oftwel de grootste naam van Allah. Ik denk zelf dat dit de naam El-Kadir is (hiervoor geen bewijzen vragen .
De naam El-Kadir is de manifestatie van God op de materie en energie die wij kennen als de natuurkundige wetten en die ook manifesteert als oorzaak en gevolg. Dus als je veel kennis opdoet in natuurkunde, wiskunde, scheikunde e.d. dan heb je dus ook kennis van de schone naam El-Kadir.
Die Djinn die kennis had over de materie en energie wetenschappen heeft dus gebruik gemaakt van de naam El-Kadir en dus van de natuurkundige wetten en behulp daarmee heeft hij de troon van Belkiz overgestraald binnen enkele miliseconden naar Koning Solomon (profeet Suleyman).
Dit stukje tafsir staat ook heel uitgebreid in een van de boeken van Said Nursi, alleen kan ik mij niet herinneren in welke boek
Met behulp van deze versen kan je de conclusie trekken dat het mogelijk is om materiele opjecten te stralen naar verschillende plekken. Dus dat teleportatie mogelijk is. En waarschijnlijk zal dit in de toekomst ook mogelijk zijn.
.
De Engelse vertaling:quote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:30 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
leuke theorie maar is het niet een beetje vergezocht? Stel dat het klopt wat je zegt dan nog had hij een of ander apparaat tot zijn beschikking moeten hebben voor de teleportatatie maar dat staat nergens vermeld. Overigens staat er dat het een mens was en niet een djin.
quote:Said one who had knowledge of the Book:
“I will bring it to you in the twinkling of an eye!” Then when [Solomon] saw it placed firmly before him...,(27:40)
which points to the following wondrous event: in order to attract Bilkis’ throne to him, one of Solomon’s (Peace be upon him) ministers who was versed in the science of attraction said: “I’ll have the throne here before you before you can blink your eyes.” The verse suggests then that it is possible to bring either things themselves or their images to one instantaneously from far away, and it is a fact that Almighty God bestowed this ability on Solomon (PBH) in the form of a miracle, to establish his innocence and justice. For being honoured with rulership as well as his Messengership, Solomon could in this way himself be informed of events in all the regions of his extensive dominions, and see the condition of his subjects and hear of their ills. That means, if man relies on Almighty God, and asks it of Him with the tongue of his innate capacity, like Solomon (PBH) asked for it with the tongue of his chastity, and if he conforms to His laws of wisdom in the universe, the world may become like a town for him. That is to say, while Bilkis’ throne was in Yemen, it was instantaneously present in Damascus, or its image was, and it was seen. The images of the men around the throne were also certainly conveyed there, and their voices heard. This therefore indicates splendidly the attraction of images and sounds from long distances, and in effect says:
“O Kings and Rulers! If you wish to act with pure justice, endeavour to see and understand the face of the earth in all its details, like Solomon. For, by rising to the level of being informed whenever he wishes about every part of his realm, a just ruler and king who cherishes his subjects will avoid inequity, and may rule with complete justice.” And Almighty God in effect says through the allusive tongue of the verse:
“O Sons of Adam! I bestowed on one of My servants a broad realm, and so that he could act completely justly within it, I allowed him to know personally of all situations and events that occurred there. And since I have given all men the innate capacity to be vicegerent of the earth, I gave them also the ability to see, consider, and understand the whole face of the earth in accordance with that ability, for My wisdom requires this. If individuals do not reach that point, men may reach it as a race. And if they do not reach it physically, the saints may reach it in meaning. In which case, you may take advantage of this great bounty. Come on, let’s see you do it! On condition you do not neglect your duties of worship, strive to transform the face of the earth into a garden every part of which you may see, and the sounds of every corner of which you may hear. Heed the decree of the Most Merciful:
It is He Who has made the earth manageable for you, so traverse its tracts and enjoy of the sustenance which He furnishes, but unto Him is the Resurrection. (67:15)
The above-mentioned verse thus alludes to the farthest limit far in the future in the attraction of images and sounds, one of man’s finest arts, and hints encouragement.
Ga je eens inlezen.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Halen we nou niet Star Trek en de Islam doormekaar?
star trek en islam zijn prima verenigbaarquote:Op maandag 28 januari 2008 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Halen we nou niet Star Trek en de Islam doormekaar?
Bediuzzaman Said Nursi...quote:
Dat de zonsopgang uit het westen gaat komen is letterlijk en dus niet symbolisch bedoeld. Natuurkundig gezien zou dit dus betekenen dat de aarde in de andere richting gaat draaien.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Verder is het maar net de vraag hoe je de Zon uit het westen zal moeten interpeteren(geld ook voor de overige voorbeelden). Letterlijk of figuurlijk. Allebei hebben ze gelijk was het toch volgens een hadith?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |