Inderdaad en dat weet ik niet, doet er ook niet veel toe.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat Teletubbies het heeft over ' alim' als geleerde en niet iemand die gewoon wat heeft gestudeerd.
Ik heb het mp3 bestandje weer beluistert en wellicht niet verduidelijkt wat hij als theorie bedoelde.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:40 schreef teletubbies het volgende:
Het lijkt me vreemd ... ' in theorie' . Wat bedoelt hij dan ermee? Meestal heb je niet zoveel keuzes om hadiths uit te leggen. Vooral als je meerdere hadiths combineert en dan nog combineert men koran: want dan sluit je een heleboel uit.
Met geleerde bedoel ik idd alim,
Dit is een van de moeilijke dingen vind ik.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Agie, ik denk dat als je realiteit niet uit het oog wilt verliezen dat je je het beste kunt opstellen zoals Imam Hanafi dat zo mooi zei, 'als ik iets zeg wat in tegenstrijd is met Koran en Hadith, smijt het dan weg'.
Veel mensen nemen inderdaad een Imam aan als absolute autoriteit op het gebied van alles, waardoor je als snel met 'sapiklik' te maken komt, arrogantie, trots etc kom er ook bij kijken.
Inderdaad agie, niemand mag en kan vandaag de dag niveau van de 4 a-immah claimen, al doe je dat wel ben je in mijn ogen niet goed snik, een op te merken punt is wel dat ze in de tijd van de Imams helaas nog geen Sahihayn hadden waardoor je soms nu wel eens ziet dat bijvoorbeeld de hadtih die imam Sjafie gebruikte sterker was dan die van Imam Hanafi, of die van Imam Maliki sterker was dan die van Sjafie, r.a.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:16 schreef Alulu het volgende:
[..]
Dit is een van de moeilijke dingen vind ik.
Want de hadith van Imam Abu Hanifa (ra) is, naar mijn weten, geldig voor iemand die het absolute nivo van mujtahid heeft bereikt zoals de 4 a-immah en niet leken. Als leek ontkomen we er niet aan, deels, op anderen te vertrouwen die meer kennis hebben en dan krijg je dus zowiezo dat ik de ene volg, om allerlei redenen, en iemand anders een andere die totaal andere opinie heeft.
Ik kan niet zeggen 'ik volg die omdat die hadith beter overeenkomt met de waarheid want...' omdat ik niet eens de hadith boeken allemaal gelezen heb, taal goed beheers, commentaar etc.
In hoeverre zijn wij namelijk niet zo beinvloed door onze omgeving in ons denken dat dat ook de doorslag heeft in je keus 'welke 'alim' je volgt of waar je meer waarde aan hecht als 'bewijs zijnde'.
Ik denk dat dit om een (constante) zelfreflectie vraagt inderdaad maar dat iedereen weleens last heeft van trots. Constante afweging wat soms best lastig is. Ik geloof overigens wel dat als iemand oprechte intentie hiereen heeft dat het, inshaAllah, het belangrijkste is.
Denken is meestal niet het eerste waarmee ik begin om meer over koran, vooral omdat we worden aangespoord om specialisten te vragen: " Al Nahl-43: En Wij zonden vََr u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als gij het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften" .quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat dejjal geen persoon is maar een stroming. De stroming die zegt dat er geen God is en die beweert dat hij God zelf is kan je zien als dejjal. Het laten maken van je stambeeld en deze symbolisch laten aanbidden (lenins beeld bv) lijkt me heel erg op die stroming. De grote "kufr" stroming van deze tijd kan je ook stoppen onder deze categorie denk ik.
Het is niet slim om hadith zodanig proberen uit te leggen naar huidige tijd. In een hadith over Dejjal kun je duidelijk zien dat zelf de profeet niet wist of Dejjal zal komen tijdens zijn leven of daarna pas, in dezelfde hadith staat er dat je de beginversen van Alkahf moet lezen als je hem ziet. Het is een beperking van de krachten van allah om te zeggen dat Dejjal niet in staat is om zelf in zijn eentje een revolutie te kunnen leiden en dat Dejjal dus een stroming is. Dejjal zelf blijkt anders te zijn dan een gemiddeld mens en kan veel dingen doen die wij niet geloven bij een gewoon mens. Daarnaast, wat zelfs als we aannemen dat je gelijk hebt en dat een revolutie momenteel niet kan door bijv 1 persoon, dan kun je als nog niet concluderen dat Dejjal een stroming is, want misschien komt hij pas na 3000 jaar of langer of korter, dan is het leven misschien anders en de omstandigheden ook. Vergeet ook niet, dat islam zelf is met 1 persoon is begonnen (als we ff zeggen dat mohammed een gewoon mens was) , dus een onmiddelijk voorbeeld/fynomeen voor mensen uit 7/8e eeuw was al levend te zien.quote:Degene die aan het hoofd van die stroming zit heeft de profeet aangeduid met dejjal. Alleen zal deze dejjal meer zijn dan zijn zogenaamde onderdanen (stroming). Hij zou ook wel een charismatische, hypnotiserende en ook spirituele eigenschappen kunnen hebben waarmee hij mensen makkelijker kan manipuleren en dus ook meer macht hebben.
Vroeger (tot 2 eeuwen geleden) was het zo dat een iemand in zijn eentje een revolutie kon neerzetten. In onze huidige tijd heb je hiervoor een groep of een groot maatschappij nodig om dit voor elkaar te krijgen. Omdat dit fenomeen niet bekend was voor de mensen in de 7/8e eeuw heeft de profeet (vzmh) de dejjal aangeduid met persoon.
Je moet eens voor de grap de 5e Sua van Said nursi lezen. Daarin heeft hij een paar hadith uigelegd zoals die over de eenogige dejjal en dat hij een gat in zijn hand heeft e.d. Dan kom je al heel snel achter dat dit soort dingen symbolisch bedoeld zijn. Hij heeft het ook over de kleinere variant van de dejjal, oftewel de sufyan. 20 jaar daarna word hij berecht in de rechtzaal dat hij dit voor een bepaald individu heeft geschreven, waarbij hij dan zegt dat die dingen 10 jaar voor die persoon aanwezigheid is geschreven
En alles wat niet van deze tijd lijkt bv dat Jezus midden in Sam (damascus) zal neerdalen uit de hemel moet je symbolisch zien. Iemand met een verlichte oog van de iman kan dit soort hadith wel enigszins vertalen naar de hudige tijd.
.
Hahaha die dikgedrukte zin is slim bedacht en klopt!quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Inderdaad agie, niemand mag en kan vandaag de dag niveau van de 4 a-immah claimen, al doe je dat wel ben je in mijn ogen niet goed snik, een op te merken punt is wel dat ze in de tijd van de Imams helaas nog geen Sahihayn hadden waardoor je soms nu wel eens ziet dat bijvoorbeeld de hadtih die imam Sjafie gebruikte sterker was dan die van Imam Hanafi, of die van Imam Maliki sterker was dan die van Sjafie, r.a.
Als je zulke informatie in je bereik hebt maakt het je geen moedjtahied inderdaad, maar de Imams verplichten je wel dan op sterkere bronnen te nemen, in feite door ze niet volgen heb je ze wel gevolgd.
Sahih!quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:29 schreef Triggershot het volgende:
tegenwoordig heb je hele enge sektes, die imams verheiligen, verschillende soorten van bidah naar voren halen, meer met de 'geleerde' bezig zijn dan met de profeet vzmh., daar schrik je dan wel eens van, als je die uitspraken dan hoort, maar gayr insha'Allah, je kent de hadith wel van de profeet a.s 'de oemmah zal zich nooit verenigen op een dwaling'
"Als" ja, en als ik nou een ontzettende plaat voor me kop heb en gewoon stel "ik weet het wel dus gaat dat niet voor mij op"quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:30 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Denken is meestal niet het eerste waarmee ik begin om meer over koran, vooral omdat we worden aangespoord om specialisten te vragen: " Al Nahl-43: En Wij zonden vََr u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten [b]als gij het niet weet[/b] - met duidelijke tekenen en geschriften" .
.........
Je weet zelf hoe ik denk over het niet volgen van mahdabs. Wou je hier op in gaan dan?quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je reactie mocht wel blijve hoor, al slaat het nergens op, maar goed.
Agie, voor alle duidelijkheid, met sterkere en zwakkere bedoel ik natuurlijk de boeken van Imam Muslim en Imam Buchari .ra. die een keten hebben vastgelegd van prediker tot de profeet VZMH, toen was het gebruik van de hadiths, regionaal gebonden, als bijvoorbeeld de voormalige slaaf Sahabi Bilal het kon bevestigen dat de profeet dit zei, of Anas bin Malik, iig weinig mensen hadden echt 'acces' tot de Islamitische bronnen en wist men ook niet altijd of er wel een andere hadith was die een andere kant er van belicht had.quote:Op woensdag 23 januari 2008 20:53 schreef Alulu het volgende:
[..]
Hahaha die dikgedrukte zin is slim bedacht en klopt!
Maar ff serieus , ik persoonlijk ben van mening dat wij juist niet kunnen weten welke hadith uberhaupt sterker is omdat er teveel condities aan zitten waarbij je gewoon de wetenschap moet studeren.
Daarnaast ben ik van mening dat de ahadith die er later bijv bleken te zijn, geklassificeerd al zijn toegepast met de usul van de Imams in de verchillende wetscholen.
Zo weet ik dat Malik ibn Anas (ra) handen opheffen na het gebed heeft afgeraden in zijn Muwatta omdat hij het niet terugzag in de Sunnah van de Ahl al Medina, maar latere geleerden in Maliki wetschool het goedkeurde omdat er overduidelijk hadith van blijken te bestaan. En dus beide opinies valide zijn.
Hehequote:Anyway, genoeg over dit.
Ik lijk wel een farizeeer, er zijn belangrijkere issues in Islam en vooral de kern
En als je te diep erin gaat 'zie je door de bomen het bos niet meer', want als er iets is vandaag de dag is het wel verdeeldheid.
[..]
Sahih Al-Trigger.quote:Sahih!
Wie volgt er geen madhab dan? Als je zegt dat ik dat niet doe heb je er vrij weinig van begrepen, het verwerpen van een tekortkoming van een imam is het namelijk wel volgen van de Imam.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je weet zelf hoe ik denk over het niet volgen van mahdabs. Wou je hier op in gaan dan?
Ja helaas is het zo .. en om even in jouw stijl te blijven wel zo dat sektes wel heeeeeeel veeeeeeel tekortkomingen claimen als je me snapt. Opeens zijn ze allemaal geleerdes hoor. Ik zal je wat zeggen. Wij kunnen niet eens het stofje op het neushaartje van de 4 rechtgeleide imams worden.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wie volgt er geen madhab dan? Als je zegt dat ik dat niet doe heb je er vrij weinig van begrepen, het verwerpen van een tekortkoming van een imam is het namelijk wel volgen van de Imam.
Wederom lijk je het niet te snappen, niemand vergelijkt zich namelijk met een imam, je personaliseert de onderwerpen, het gaat namelijk niet om een persoonlijke tekortkoming van de imam, maar gebrek aan kennis die toen niet makkelijk op te vragen was, niet gedocumenteerd was en het reizen ook niet snel was, dus als een Imam een antwoord gaf, kon het wel eens zijn dat er elders een andere imam was met een sterkere keten van hadiths, als je dan de andere imam niet volgt dan heb je een goede verklaring nodig wanneer de profeet vmzh je vraagt of de sterkere keten je niet heeft bereikt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja helaas is het zo .. en om even in jouw stijl te blijven wel zo dat sektes wel heeeeeeel veeeeeeel tekortkomingen claimen als je me snapt. Opeens zijn ze allemaal geleerdes hoor. Ik zal je wat zeggen. Wij kunnen niet eens het stofje op het neushaartje van de 4 rechtgeleide imams worden.
Ik ben juist van mening dat het er voor zorgen dat je zelf naar hadiths etc gaat kijken en zelf je mening gaat vormen over een onderwerp nóg gevaarlijker is. Vaak is degene die zo een oordeel maakt helemaal niet zo geleerd. überhaupt niet zo geleerd als 1 van de 4 rechtgeleide imams.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wederom lijk je het niet te snappen, niemand vergelijkt zich namelijk met een imam, je personaliseert de onderwerpen, het gaat namelijk niet om een persoonlijke tekortkoming van de imam, maar gebrek aan kennis die toen niet makkelijk op te vragen was, niet gedocumenteerd was en het reizen ook niet snel was, dus als een Imam een antwoord gaf, kon het wel eens zijn dat er elders een andere imam was met een sterkere keten van hadiths, als je dan de andere imam niet volgt dan heb je een goede verklaring nodig wanneer de profeet vmzh je vraagt of de sterkere keten je niet heeft bereikt.
Sowieso iemand die een geleerde van nu vergelijkt met een Imam van doen, bij name de a-immah, dus of je diskwalificeert een Imams standpunt aan hand van een sterkere keten van hadith door een uitspraak die is gedaan door een andere geleerde, of je houdt je op afstand en doet wat de Imam zei, maar dat laatste komt vaker overeen met blindelings volgen en neigt dus naar sektes, verheiliging etc.
Agie lees eens goed wat ik zeg, men moet niet zelf een idjtihaad gaan uitvoeren, daar gaat het ook niet om, gaat niet om een ander imam los van de 4 imams te volgen, tenslotte ben je dan geen soeniet, waar het om gaat is zoals ik hierboven ook al zei dat je een andere imam volgt dan die je normaal volgt als de ander een sterker keten heeft, dus Hanafi, Maliki, Shafi of Hanbali, niet dat je zelf idjtihaad gaat doen, praat in je eigen woorden en bergijp wat er gezegd wordt ipv een semi weerlegging gebaseerd op copy / paste.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ben juist van mening dat het er voor zorgen dat je zelf naar hadiths etc gaat kijken en zelf je mening gaat vormen over een onderwerp nóg gevaarlijker is. Vaak is degene die zo een oordeel maakt helemaal niet zo geleerd. überhaupt niet zo geleerd als 1 van de 4 rechtgeleide imams.
Je weet zelf dat de 4 rechtgeleiden imams het hebben verboden een andere mahdab te volgen dan deze 4.
Even een quote uit sunni.nl uit nashr al-bunud
“Het betekent dat het voor iedereen, behalve een mujtahid, verboden is om zijn handelingen te baseren op een directe tekst van het Boek of de Sunnah, zelfs als de overdracht goed is. Dit omdat er een grote kans is dat er andere overwegingen [gemaakt dienen te worden] zoals afschaffing, beperkingen, enkel betrekking hebben op bepaalde situaties en andere zaken die niemand anders dan de mujtahid volledig en met precisie begrijpt. Zodoende kan niemand hem redden van Allah de Allerhoogste, behalve door het volgen van een mujtahid. Imam al-Qarāfī [1] zegt: ‘Wees erop bedacht om niet hetzelfde te doen wat sommige studenten doen wanneer zij direct vanuit de Hadīth redeneren, terwijl zij niet eens de correctheid ervan kennen, laat staan wat al genoemd is [door de Imams] over de fijne details ervan. Door dit te doen, dwaalden ze af en hebben anderen laten afdwalen. En een ieder die een vers of HadIth interpreteert op een manier die afwijkt van de ware betekenis, zonder hiervoor dalīl (bewijs) te hebben, is een kāfir (ongelovige).’”
Ook interessant en antwoord op jou uitspraak:
“Wat betreft hun uitspraak, ‘hoe kan je nu duidelijke Koranverzen authentieke Hadīths links laten liggen, en de Imams in hun ijtihād volgen, terwijl zij duidelijk de mogelijkheid hebben om zich te vergissen.”’
Zijn antwoord aan hen is als volgt:
“Het volgen van onze Imams is ongetwijfeld niet het links laten liggen van de Koranverzen of de authentieke Hadīths. Het is juist de essentie van het zich eraan vasthouden, en onze oordelen ervan af te leiden. Dit is omdat de Koran enkel door middel van deze Imams tot ons is gekomen [die het meer dan waard zijn te volgen] vanwege hun verdiensten in het meer geleerd te zijn dan wij [in de wetenschappen] van de afschaffing en het afgeschafte, het absolute en het voorwaardelijke, het dubbelzinnige en het verhelderde, het waarschijnlijke en het duidelijke, de omstandigheden rondom de openbaring en diens verschillende betekenissen, evenals de mogelijke interpretaties en verschillende taalkundige en filologische overwegingen, [om maar niet van] de verschillende andere bijkomstige wetenschappen te spreken die nodig zijn [met betrekking tot het begrijpen van de Koran].
Een oordeel vellen is meer dan reeks hadiths eventjes bekijken Trigger. Jij weet dat heus heel goed.
edit:
http://www.sunni.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=87
Maar als jij merkt dat Imam Hanafi een zwakkere keten van hadith heeft voor een bepaalde verichting van het gebed dan bijvoorbeeld Maliki die een sterkere keten heeft, dan ga je toch die van Imam Malik volgen omdat die meer dichtbij de profeet staat of vergis ik me? Moge Allah tevreden met ze zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:52 schreef Burakius het volgende:
Ik geef toe ja dat ik niet echt weet waar ik over praat. Ik ga dan nu ook mij er in verdiepen. Waar ik nu op kom is: Het is veilig voor mij om een mahdab te volgen, omdat ik zelf niet geleerd ben.
Luister je praat over zwakke keten en sterke keten, maar het is meer dan hadith. Er speelt zoveel meer erbij dan dat. En ik als niet-geleerde ga me niet wagen aan dat soort dingen. Het is voor mij veilig gewoon me te houden aan mijn hanafi mahdab. En stel ik heb iets onderzocht (kan het me niet voorstellen dat ik iets echt zo diep kan onderzoeken om een oordeel te vellen ) dan nog zegt me takva: ja doe maar liever niet...quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar als jij merkt dat Imam Hanafi een zwakkere keten van hadith heeft voor een bepaalde verichting van het gebed dan bijvoorbeeld Maliki die een sterkere keten heeft, dan ga je toch die van Imam Malik volgen omdat die meer dichtbij de profeet staat of vergis ik me? Moge Allah tevreden met ze zijn.
Met zwakke en sterke keten van hadiths vraag ik jou niet om mijn hadith te accepteren of die van je eigen onderzoek, nee, ik heb het over die van bijvoorbeeld Abu Dawoed (zwak) vs die van Buchari (sahih), wanneer jij dit weet en nog blijft volgen wat Imam Hanafi had gedaan, dan heb je hem feitelijk niet gevolgd, wat hij zelf zegt, als je iets sterkers vind dan mijn uitspraak, negeer dan mijn uitspraak en ga voor de hadith en koran.quote:Op woensdag 23 januari 2008 21:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Luister je praat over zwakke keten en sterke keten, maar het is meer dan hadith. Er speelt zoveel meer erbij dan dat. En ik als niet-geleerde ga me niet wagen aan dat soort dingen. Het is voor mij veilig gewoon me te houden aan mijn hanafi mahdab. En stel ik heb iets onderzocht (kan het me niet voorstellen dat ik iets echt zo diep kan onderzoeken om een oordeel te vellen ) dan nog zegt me takva: ja doe maar liever niet...
Ik ben ook van mening dat je niyet belangrijker is en dus je doel om Allah te dienen natuurlijk.
Hoe dan ook ging het hier volgens mij om het NIET volgen van een mahdab. Er is een stuk op sunni.nl die trouwens over het overrulen van een uitspraak van een rechtgeleide. Maar daar gaan we later op in. Ben je het met mij eens dat een moslim een mahdab moet volgen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met zwakke en sterke keten van hadiths vraag ik jou niet om mijn hadith te accepteren of die van je eigen onderzoek, nee, ik heb het over die van bijvoorbeeld Abu Dawoed (zwak) vs die van Buchari (sahih), wanneer jij dit weet en nog blijft volgen wat Imam Hanafi had gedaan, dan heb je hem feitelijk niet gevolgd, wat hij zelf zegt, als je iets sterkers vind dan mijn uitspraak, negeer dan mijn uitspraak en ga voor de hadith en koran.
thanx, deze heb ik wel in de boekhandel zien liggen alleen istie een beetje prijzig. Mag ik alleen vragen waarom je deze beter vind dan bijvoorbeeld een Kramers?quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Logisch dat hij zo goedkoop was. Dat verspreid beter . Is duidelijk lijkt me wel he.
Je moet die standaard blauwe hebben: de Edele Koran. Ik zit op stage, maar volgens mij is dit hem:
[ afbeelding ]
thanx, ga hem zo bestellen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:06 schreef kazakx het volgende:
[..]
Als je engels spreekt zou ik je deze kunnen adviseren: The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English van Ali Unal. Deze pakt namelijk ook de verkeerde interpretaties aan die wilders en consorten misbruiken. Deze word wel met hele grote prioriteit vertaald naar het nederlands door een groep maar hoe lang dat duurt weet ik ook niet.
Ten eerste heeft Diyanet Vakfi deze als enige in de schappen. Die gozers hebben er wel verstand van. Die Kramers versie is alleen via de niet-Islam organisaties verkrijgbaar naar mijn weet ( had het via een boekenclub en ik las dus dat ze ook heel goedkoop werden verkocht) . Hetzij het duidelijk is dat ze express worden verspreid omdat ze foutief zijn. Ik moet zeggen dat ik met deze versie van de Qur'an tot nu toe wel tevreden mee ben. Het is ten tweede ook nog eens uitgegeven door het Islamitisch Cultuur Centrum . Daar hecht ik 100 keer meer waarde aan dan een preister uit 1945 die met een scheve inleiding zijn eigen motieven al duidelijk maakt.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:19 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
thanx, deze heb ik wel in de boekhandel zien liggen alleen istie een beetje prijzig. Mag ik alleen vragen waarom je deze beter vind dan bijvoorbeeld een Kramers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |