De oogst van afgelopen weken:
2 Days in Paris (2007, Fr, Julie Delpy)Julie Delpy heeft duidelijk heel goed opgelet tijdens het samenwerken met Linklater, want dit lijkt als twee druppels water op Before Sunset en -Sunrise. Maar een meer dan geslaagde kopie is het wel geworden. De film is hartsikke grappig. Vooral de scené's met de ouders (waarvoor Delpy haar eigen ouders heeft gebruikt) zijn hilarisch. Adam Goldberg, een acteur die mij nog nooit echt was opgevallen, verbaasde mij positief.
cijfer: 8.5
30 Days of Night (2007, NZ, David Slade)Het gegeven van een stadje in de noordpoolcirkel waar het 30 dagen donker is, een leuke orginele vampierenfilm had kunnen opleveren. Jammer genoeg wordt er veels te weinig mee gedaan. Het besef van tijdverloop komt compleet niet over. Bovendien ben ik altijd meer fan geweest van de intelligente, charmante vampieren dan van dit soort beestachtige versies. Hoewel de film nog wel zo zijn momenten heeft, is het im een gemiste kans.
cijfer: 5.5
4 luni, 3 saptamani si 2 zile (4 Months, 3 Weeks & 2 Days) (2007, Rom, Cristian Mungiu)Indrukwekkend rauw realistisch drama.
A Guide to Recognizing Your Saints (2006, VS, Dito Montiel)Een autobiografische film van de debuterende regisseur Dito Montiel over een man, die in zijn tienerjaren weg gevlucht is van huis keert na 15 jaar weer terug om zijn oude doodzieke vader te bezoeken. In langdurige flashbacks krijgen we de jeugd van de man in de ghetto te zien en de redenen voor zijn vlucht.
Ik vond hem heel erg ontroerend. En zat dan ook met een grote brok in mijn keel te kijken. Robert Downey Jr. is weer zeer sterk. Shia LaBeouf, voor wie het al een erg goed jaar was, neemt hier imho alle twijfel over zijn acteerkunsten weg. Chazz Palminteri zet als de vader één van zijn beste prestatie ooit neer.
A Mighty Heart (2007, VS, Michael Winterbottom)Vanwege alle lof voor Jolie was ik een beetje huiverig voor deze film. Ik was bevreesd een overdramatische Jolie show voorgeschoteld te krijgen. Maar dat was het gelukkig niet. Het karakter van Jolie was geen dramatische huilebalk, maar een koel rationeel dappere vrouw. Maar dit is imo voornamelijk een film over Pakistan, over het leven daar en over hoe de Pakistaanse politie omgaat met een ontvoeringszaak als dit. Winterbottom weet de choas van de grote Pakistaanse stad goed over te brengen. Jammer genoeg is het ook zo'n regisseur, die denkt realisme over te kunnen brengen door heel veel te schudden met de handheld camera.
cijfer: 8
Adams æbler (2005, Den, Anders Thomas Jensen)Geinige zwarte komedie over een priester die alleen maar het goede ziet in alles en iedereen en voor al het slechte een (belachelijke) verklaring heeft en een net uit de gevangenis gekomen neo-nazi, die deze goede priester wil breken.
cijfer: 7.5
Breach (2007, VS, Billy Ray)Degelijke spionage thriller over een jonge agent Eric O'Neill(Ryan Phillipe) die een oude ervaren rot in het vak Robert Hanssen(Chris Cooper) moet spioneren. Vooral het begin, als je samen met Eric O'Neill nog twijfelt over of Hanssen wel echt slecht is en niet misbegrepen was, vond ik erg sterk. Maar ik was dan ook niet bekend met het feit dat dit allemaal echt gebeurd was. Daarna zakt de film toch een beetje in.
cijfer: 7
Control (2007, Anton Corbijn)Dit krijg je als een begaafd fotograaf een film maakt over iets waar die veel over weet en gepassioneerd over is: één van de beste films van het jaar. Sam Riley zet Ian Curtis op een prachtige manier neer. De vrouwen uit zijn leven zijn perfect gecast. Samantha Morton als het normale meisje uit zijn jeugd, waarmee hij trouwde en Alexandra Maria Lara

als de sexy schattige groupie-maitresse.
Verder hulde aan alle acteurs, die geleerd hebben om de nummers zelf hebben te spelen.
cijfer: 9
D-War (Dragon War) (2007, ZK, Hyung-rae Shim)Ja, jongens en meisjes met CGI kan je heel veel plotholes opvullen en een baggerfilm er toch nog cool uit laten zien.
cijfer: 4.5
Employee of the Month (2006, VS, Greg Coolidge)Deze film geeft een leuke (en voor mensen die in supermarkt hebben gewerkt) herkenbare kijk op het werken in een supermarkt. Waar de meeste mensen niks doen (hier hebben ze zelfs een geheime kamer gebouwd tussen de palets) en er één irritante overambitieuze jongen is. Het romantische gedeelte in deze film is veel minder geslaagd. Behalve dat de hoofdrolspeler een man, die zijn leuter wel eens in die lekkere blondine met grote tieten (gespeeld door Jessica Simpson, die gelukkig weinig screentime krijgt) wil duwen is er geen enkele connectie.
cijfer: 6
Fong juk (Exiled) (2006, HK, Johnny To)Aziaten blijven toch wel de meester over de goed gestyleerde actiefilm.
Hairspray (2007, VS, Adam Shankman)Ik vond hem niet zo geweldig als andere hier.

Maar heb me best vermaakt zolang het duurde.
Halloween (2007, VS, Rob Zombie)Zombie is duidelijk geïnteresseerd in de mens achter de psychopaat. Zodoende worden we eerst drie kwartier getrakteerd op de geschiedenis van Michael Myers. Toch draaft Zombie hier ook niet door in zijn verklaringen. Hij weet ondanks dit het pure slechtheid van Myers in takt te houden. In het tweede gedeelte gaat het echte horror gebeuren dan los. En hier bewijst Zombie (zoals ik weetnietmeerwie ook zei) een meer dan waardevolle aanvulling op het genre te zijn. De stukken zijn eng, grauw en realistisch.
Hatchet (2006, VS, Adam Green)Een ontzettende miet, een coole neger, twee lekkere wijven, een mysterieus meisje en wat extra slachtvlees komen vast te zitten in een moeras na een mislukte rondvaart. In het moeras loopt een gevaarlijk psychopatisch monster rond met een grote hakbijl.
De film begon best aardig, maar wist toen het er op aan kwam toch niet te leveren. En vervalt in het gore boven spanning principe van tegenwoordig.
Mr. Magorium's Wonder Emporium (2007, VS, Zach Helm)Ik had twee redenen om deze kinderfilm toch een kans te geven.
1) Zach Helm, die ons eerder trakteerde op Stranger than Fiction
2) Natalie Portman
Het is en blijft een kinderfilm, dus moet het plot simpel gehouden worden, maar gelukkig kan Helm zijn grote fantasie kwijt in fantasierijke speelgoed. Natalie Portman is op haar aller cutest.
My Blueberry Nights (2007, HK, Kar Wai Wong)Na de positieve review van JelleS ging ik met volle hoop deze film in, omdat ik het met hem eens ben dat Wong vooral een sfeer regisseur is en minder een verhaal regisseur. Enl de film heeft vooral in het middenstuk met Strathairn en Weisz enkele prachtige typische Wong momenten.
Maar jammer genoeg wordt de plank ook vaak genoeg misgeslagen. Het hele gedeelte met Natalie Portman heeft veel te weinig om handen om ook maar enige impact te pakken. Zonder enige twijfel is de film een stuk zwakker dan de drie Aziatische films die ik van hem zag.
Over Norah Jones kan ik zeggen dat als ze besluit om dit een eenmalig uitstapje te laten, dat dat jammer, maar geen groot verlies voor de filmwereld zou zijn. Jude Law doet zijn Engelse charme ding. Strathairn kan heel overtuigend somber aan een bar zitten. Rachel Weisz weet mede omdat ze er fantatisch uitziet elke scené te stelen. De miscaste Natalie Portman doet wat ze kan met het weinige wat ze is gegeven door Wong.
Reign Over Me (2007, VS, Mike Binder)Mooi drama over wat te doen met een vriend, die duidelijk problemen heeft, maar zichzelf afsluit van alle hulp.
Don Cheadle is degelijk als altijd. Adam Sandler weet te overtuigen, omdat het personage niet overdramatiseert, maar juist een luchtige "maakt me niks uit" houding met groot onderhuids verdriet geeft.
Sextet (2007, Nl, Eddy Terstall)Eddy Terstall doet in deze film wat Nederlanderse filmmakers het best doen: heel veel functioneel naakt tonen. D losse stukjes, waar de film uit bestaat, zij voor het merendeel geslaagd. Maar het grappigst zijn de Belgische filmcollege, waardoor de film wordt onderbroken, en een docent de film de grond in boort.
Shooter (2007, VS, Antoine Fuqua)Erg geslaagde actie thriller, die op zijn beste momenten deed denken aan de Bourne Ultimatum.
The Condemned (2007, VS, Scott Wiper)Negen ter doodveroordeelde stereotypes worden door een gemene producer op een eiland los gelaten om elkaar te bevechten om als enige overlever uit de bus te komen en zo zijn/haar vrijheid te winnen. Tussen die negen zit ook de mysterieuse Amerikaan Conrad, waar niemand iets van weet. Hij heeft een groot geheim. Hij is namelijk....... oren dicht als je het niet wil horen........ ex-special ops van de Amerikaanse regering. Wow was me dat even verrassend.

The Heartbreak Kid (2007, VS, Farrelly)Eddie (Ben Stiller) trouwt halfsover kop met zijn nieuwste vlam Lila. Tijdens de huwelijksreis komt hij erachter dat ze eigenlijk heel irritant is,en ze toch niet zo goed bij elkaar passen. Nu krijgen we de rest van de film te zien hoe de twee toch naar elkaar groeien, dacht ik. Maar gelukkig weet de film te verrassen met een onvoorziene wending. Lila moet wegens overmatige verbranding de gehele vakantie binnen blijven, wat Eddie genoeg tijd geeft om aan te pappen met de pefecte Miranda (Michelle Monaghan). Hierna moet natuurlijk het standaardpatroon worden afgewerkt. Maar ook hier weet de film op het einde wederom te verrassen. Maar de broers slaan hier jammer genoeg ook weer in door. En ze zijn de foute grappen ook nog niet ontgroeit kennelijk
cijfer: 6
The Hoax (2006, VS, Lasse Hallström)Het is een leuk en interessant verhaal. De uitwerking is degelijk. Maar persoonlijk deed het me niet heel veel.
cijfer: 6.5
Tremors (1990, VS, Ron Underwood)Deze monster films is geslaagd te noemen, omdat die spannend is, grappig op zijn tijd en sympathieke coole karakters, waaronder natuurlijk de helden gespeeld door Kevin Bacon en Fred Ward, heeft waarvan je hoopt dat ze het overleven.
cijfer: 8
War (2007, VS, Philip G. Atwell)Het leek sommige mensen een goed idee om Jason Statham en Jet Li samen in een film te stoppen. En dat is het ook, zoals blijkt uit deze film.
The Pleasure of Your Company (Wedding Daze) (2006, VS, Michael Ian Black)Wat heb je vooral nodig voor een geslaagde romcom: twee leuke karakters, die chemie met elkaar hebben. En dat heeft Wedding Daze. Jason Biggs blijft het ideale nerd-next-door type en op IIsla Fisher was ik meteen verliefd.
De film krijgt ook een extra pluspunt voor de hippe soundtrack.
You Kill Me (2007, VS, John Dahl)Ben Kingsley speelt een dronken huurmoordenaar, die door zijn baas naar de AA wordt gestuurd. De film begon erg goed met een grofgebekte harde Ben Kingsly. Maar zakt daarna toch in. Zeker als het romantische verhaal met de altijd irritante Téa Leoni de overhand krijgt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 14-01-2008 18:38:04 ]