Om bij de ruimte te komen waar de werkzame stof komt, moet je tussen de wervels door prikken. Daarvoor moet iemand goed krom kunnen zitten (wij zeggen altijd "als een boze kat"). Dat is voor een zwangere erg moeilijk omdat die buik enorm in de weg zit. Daarnaast krijg je de epiduraal ook als je weeen hebt en dan is het nog moeilijker omdat het gewoon bijna onmogelijk is om stil te blijven zitten.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:32 schreef Nijna het volgende:
Overigens heb ik van een anesthesist in opleiding wel eens gehoord dat het nog best lastig is om een ruggeprik bij zwangere vrouwen te zetten, maar wat daar nou de reden van was weet ik niet meer.
Weet je dat ik me dat nooit gerealiseerd heb, dat onderstreepte stukje. Ik dacht altijd dat het gewoon vanaf zo hoog naar beneden zou verdoven, en ik heb nooit geweten dat de omvang van de buik er nog mee te maken had. Goh, dan was hij bij mijn 1e zwangerschap helemaal kansloos geweestquote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:32 schreef sjak het volgende:
De ruggeprik die jij hebt gehad, Lois, voor een keizersnede, is meestal een andere. Een dunnere naald, een snellere verdoving en meestal makkelijker te prikken. Het probleem met dat ding (de spinaal) is dat het zo moeilijk in te schatten is hoeveel verdoving er gegeven moet worden. Je moet namelijk wel genoeg geven om die hele buik (uitstulping) te verdoven maar niet zoveel om de moeder het gevoel te geven dat ze niet meer kan ademen. En die grens daartussen is kritiek...
Lachgas wordt sinds een paar jaar niet meer toegepast, omdat het schadelijk kan zijn voor vroege zwangerschappen. Eigenlijk ter bescherming van de zwangere ziekenhuismedewerkers dus.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:16 schreef texelonia het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met lachgas? Of wordt dat nooit (meer) gebruikt?
Ik ben hoe dan ook medisch, maar desondanks zou ik wel snel naar huis mogen, dus dat heeft niet echt met elkaar te maken denk ikquote:Op woensdag 2 januari 2008 12:06 schreef Ticootje het volgende:
Als je een ruggeprik "neemt", dan ben je gelijk medisch. Ik denk ook niet dat je dan na een uurtje naar huis kan. Maar volgens mij wel dezelfde dag.
oh, oke. Ik dat dat de "medische gevallen" altijd iets langer moesten blijven..quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:07 schreef Pruk het volgende:
[..]
Ik ben hoe dan ook medisch, maar desondanks zou ik wel snel naar huis mogen, dus dat heeft niet echt met elkaar te maken denk ikLigt eraan waarom je medisch bent
Geen idee, ik moest toch blijven omdat Mirte moest blijvenquote:Op woensdag 2 januari 2008 12:01 schreef Pruk het volgende:
Is het nou ook zo dat je langer moet blijven na pijnstilling voor extra controles? Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n ruggeprik niet na een uur al naar huis mag, wat wellicht zonder wel zou kunnen?
Ik ken zelf die horrorverhalen niet zo. (Geef eens wat links dan kan ik die eens lezen, ben wel nieuwsgierig)quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik ben toch zo benieuwd hoe die fabel in de wereld komt dat een ruggenprik heel slecht is voor de baby. Sjak, heb jij daar misschien enig idee van, is die theorie veranderd in de afgelopen jaren oid? Zelfs als je oppervlakkig zoekt op google kom je allerlei horrorlinks tegen. Als je een vlos hebt die er ook niet te enthousiast over is, zit je dus al gauw met halve informatie, lijkt me.
Dit vind ik trouwens wel een heel kwalijke ontwikkeling..quote:Op woensdag 2 januari 2008 19:30 schreef sjak het volgende:zeker tegenwoordig nu er bonussen worden gegeven door zorgverzekeraars aan verlosk als ze vrouwen uit het ziekenhuis kunnen houden)
Nou idd. Heel kwalijk.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:16 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit vind ik trouwens wel een heel kwalijke ontwikkeling..
Niet alleen bij het 'ruggenprik-vraagstuk' maar ook zal er minder snel 'het zekere voor het onzekere' genomen worden bij het doorsturen van zwangeren naar de gyn volgens mij. Beetje eng wel..
Ik hoop dat mijn 2de dan op jouw 2de bevalling lijkt aangezien mijn 1ste ook op die van jou lijkt.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:37 schreef klein_spookje het volgende:
Bij de tweede bevalling nog geen 3 wk geleden was een makkie
Ik vind dit bijvoorbeeld een link die vol staat met bangmakerij.quote:Op woensdag 2 januari 2008 19:30 schreef sjak het volgende:
(Geef eens wat links dan kan ik die eens lezen, ben wel nieuwsgierig)
hmm ook hier niets mis met die pethidine prik hoorquote:Op woensdag 2 januari 2008 20:09 schreef p_iglet het volgende:
goh als ik die verhalen zo lees heb ik echt mazzel gehad met mijn pethidine prik.
Die heeft hier precies gedaan wat nodig. En geen high gevoel ofzo.
Ik had met 5cm ontsluiting al persweeen, en was zo benauwd dat ik al aan de zuurstof lag.
Kon nauwelijks meer op adem komen tussen de weeen door en werd steeds benauwder.
Door de pethidine leken de persweeen net ietsje minder lang en het topje er net iets af,
waardoor ik iig genoeg lucht kreeg tussendoor om de volgende wee op te vangen.
Nu, ik vind de eerste link, die van ouders.nl, zeker geen halve voorlichting. Veel uitgebreidere informatie kan je niet vinden rond de ruggenprik. Het is ook objectief- dingen die uit onderzoek bleken, zoals de bloeddrukval, transmissie in het bloed van de moeder naar het kind, vaker keizersnedes en lagere apgarscores, en niet van vrouwen die elkaar gek maken en uitschelden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 00:06 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vind dit bijvoorbeeld een link die vol staat met bangmakerij.
Ruggenprik komt bij kind, lage apgarscore, rhesus-apen met ruggenprik hebben jongen die zich tot een jaar na de geboorte raar gedragen, etc. Pijnstillers komen terecht bij het kind, dus worden niet gauw gegeven. Nou ja, verder kom je dus al gelijk heel veel vrouwen tegen die elkaar gek maken, dat het slecht zou zijn voor het kind en je een egoist bent (ff vrij samengevat). Volgens mij komt dat door halve voorlichting. Ook niet zo gek als je leest dat er premies zitten voor verloskundigen op thuisbevallen, die kijken wel uit je goed voor te lichten dan.
Ik ben ook naar het ziekenhuis gegaan voor pijnstilling, maar ik kreeg geen pethidine meer, omdat ik al 8 cm had. En dat spul moet zoveel mogelijk uit je systeem zijn, voordat je mee mag persen. Anders wil dat niet goed meer..quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:07 schreef cattie het volgende:
Ik heb pethidine gehad. Toen ik het op een gegeven moment niet goed meer trok, ben ik getoucheerd en bleek ik 8 cm ontsluiting te hebben. Daarom wilden ze geen ruggeprik meer geven maar wel pethidine.
...
Ik kreeg de pomp naast de weeenopwekkers die hard nodig waren omdat mijn weeen gewoon uit zichzelf niet sterk genoeg werden en Linde echt snel geboren moest worden omdat mijn vliezen al zeker 5 dagen gebroken waren.quote:Op dinsdag 11 december 2007 11:14 schreef Stiemie het volgende:
Ik kreeg tijdens de bevalling een apparaatje waar je op kon drukken om jezelf een extra dosis toe te dienen (remyfentanil-pomp). Steeds als er een lampje ging branden kon je weer drukken. De pijn was er zeker niet door weg, maar was wel dragelijker. Ik kon dat lichtje gewoon wel aankijken op een gegeven moment. Had wel het idee dat je er high van werd want ik heb nogal wat rare dingen gezegd![]()
Zo begon ik tegen mijn vriend over korfbalHeb niks maar dan ook niks met korfbal. Nog nooit gedaan, nog nooit gezien. Echt heel vreemd allemaal. En ik vroeg of hij nou niet ver terug naar huis moest fietsen vanaf het ziekenhuis.
O ja en dat was echt erg... toen Linde eindelijk met behulp van een vacuumpomp geboren werd (laatste poging anders een keizersnee en de papieren hiervoor werden ondertussen al ingevuld) en ze werd op mijn buik gelegd vroeg ik aan de gyneacoloog: waar haal je die nou vandaan????![]()
![]()
Ik zag die man echt naar me kijken van: die spoort niet
![]()
Drugs zijn gewoon slecht....
Miss_Dynastie, in het stukje staat ook dat de lagere APGAR score gelinkt werd aan het gebruik van fentanyl. Fentanyl is een zeer sterk opiaat wat vroeger in epiduralen werd gedaan. Nu ook nog wel maar niet meer bij bevallingen. En inderdaad, het nadeel van opiaten (net als pethidine en remifentanyl dus) is dat het de placenta passeert en bij de baby terecht komt. Daarom geven ze pethidine niet meer na een bepaalde ontsluiting. Remifentanyl kan wel want dat is (volgens de fabrikant) binnen 9 minuten uitgewerkt. Ik las hier iemand die het gekregen had waarbij ze 20 minuten aanhielden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 00:06 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vind dit bijvoorbeeld een link die vol staat met bangmakerij.
Ruggenprik komt bij kind, lage apgarscore, rhesus-apen met ruggenprik hebben jongen die zich tot een jaar na de geboorte raar gedragen, etc. Pijnstillers komen terecht bij het kind, dus worden niet gauw gegeven. Nou ja, verder kom je dus al gelijk heel veel vrouwen tegen die elkaar gek maken, dat het slecht zou zijn voor het kind en je een egoist bent (ff vrij samengevat). Volgens mij komt dat door halve voorlichting. Ook niet zo gek als je leest dat er premies zitten voor verloskundigen op thuisbevallen, die kijken wel uit je goed voor te lichten dan.
Ja precies!! Moeten zij eens een keer een hoofdpijntje hebben....en moeten wij eens vragen of ze die paracetamol echt wel nodig hebben.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:55 schreef Stiemie het volgende:
Gaat ie precies bij een heftige wee vragen of het nou echt wel zo nodig is dat ik steeds zo snel op dat knopje wil laten drukken...![]()
Heb inderdaad ook maar meteen gevraagd of we hem het volgende kindje zullen laten baren
![]()
Mijn bevalling van Maja is inmiddels ruim achter de rugquote:Op donderdag 3 januari 2008 11:53 schreef Macka66 het volgende:
Mijn bevalling van Lucie was geheel chemisch, ingeleid en daarna weeënpomp wijd open, en daarom had ik pijnbestrijding nodig. Maar de plaats voor een ruggenprik is bij mij moeilijk tot niet te bepalen, en ik bleek na injecteren overgevoelig voor pethidine (hallucineren en volkomen wegraken). Uiteindelijk werd het een ks onder volledige narcose.
Hopelijk heb ik bij mijn komende bevalling geen pijnstilling nodig. Ik maak wel een soort geboorteplan waarin ik aangeef hoe het de vorige keer met de pijnstilling verlopen is, dan kan daar rekening mee gehouden worden.
Nou ze gaan niet zo diep, en ik kan me voorstellen dat ze tijdens een bevalling alleen prikken in hoofd en oren? Mijn hele lijf zou ik, op dat moment, niet aan moeten denken.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 05:19 schreef Troel het volgende:
Ik heb helemaal geen ervaring met acupunctuur, ik denk dat veel mensen het toch wel iets van eng vinden, wellicht dat er daarom weinig verhalen over zijn (en hoe gaat dat in zijn werk als je in het ziekenhuis bevalt? of als je je ineens om wilt draaien, zitten dan die naalden niet te diep enzo? )
Dankje voor je reactie! Wow 5 kg, weet je of dat vooral hielp voor de ontsluiting, of tegen de pijn. Het zal geen wondermiddel zijn, maar dat hoop ik zoquote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:46 schreef sjak het volgende:
Mone:
Een vriendin van mij heeft acupunctuur gehad tijdens de bevalling. In tegenstelling tot de eerste ging die bevalling geweldig, haar kind (ruim 5 kg!!!) is gewoon thuis gekomen. Nu is ze zwanger van de derde en ze gaat het weer zo doen.
Ja natuurlijk is ook zo. Je weet nooit precies wat waarvan is. Maar omdat ik echt baat had bij acupunctuur, met jarenlange klachten die daarna echt zijn verbeterd, leek het me wel een goed idee.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:55 schreef lily het volgende:
Ja, maar het is natuurlijk sowieso een gegeven dat een tweede bevalling vaak sneller en makkelijker gaat dan een eerste (ook zonder pijnbestrijding of acupunctuur bedoel ik)
quote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:51 schreef Mone het volgende:
[..]
Dankje voor je reactie! Wow 5 kg, weet je of dat vooral hielp voor de ontsluiting, of tegen de pijn. Het zal geen wondermiddel zijn, maar dat hoop ik zo.
na een dag vlijmscherpe ontsluitingsweeen is niks meer engquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:41 schreef miss_sly het volgende:
Een ruggeprik lijkt me eigenlijk best engHeb er geen enkele ervaring mee, maar dat geprik tussen mijn wervels...brrr
Is het nou zo dat een tweede alleen sneller gaat of ook minder pijnlijk?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 12:06 schreef lily het volgende:
Dat kan natuurlijk. Zeker als je er al ervaring mee hebt enzo.
Het is altijd het proberen waard.
Maar mijn 2de bevalling ging bijvoorbeeld zo ongelooflijk snel dat we niet eens tijd hadden voor wat dan ook (en ik had ook een baby van 4,5 kilo) maar goed, dat hoeft voor jouw niet zo te zijn natuurlijk
quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:43 schreef lily het volgende:
[..]
na een dag vlijmscherpe ontsluitingsweeen is niks meer eng
Dat had ik de eerste paar jaar na bevallen ook, maar nu lijk ik wel banger dan ooit. En bij bloedprikken ga ik outquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:48 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben echt een held geworden na mijn bevalling. Waar ik vroeger bloed moest prikken met mijn moeder erbij omdat ik anders een zuster (onbedoeld) zou neerslaan, doorsta ik nu alles onder het motto "bevallen is erger". Alhoewel ik moet zeggen dat ik liever beval dan nog een keer naar de mondhygieniste ga
.
Over die angsten ben ik inmiddels al lang en breed heenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:48 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben echt een held geworden na mijn bevalling. Waar ik vroeger bloed moest prikken met mijn moeder erbij omdat ik anders een zuster (onbedoeld) zou neerslaan, doorsta ik nu alles onder het motto "bevallen is erger". Alhoewel ik moet zeggen dat ik liever beval dan nog een keer naar de mondhygieniste ga
.
nou ja, voornamelijk sneller (maar dus wel minder lang pijn).quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:57 schreef Mone het volgende:
[..]
Is het nou zo dat een tweede alleen sneller gaat of ook minder pijnlijk?
Mwa..... niet altijdquote:Op vrijdag 3 juli 2009 14:05 schreef lily het volgende:
[..]
nou ja, voornamelijk sneller (maar dus wel minder lang pijn)
Helaasquote:
Sly, ik had precies hetzelfde. Ik vind een ruggenprik zo iiiiieeeeuuuuw! Zo'n buisje dat ze tussen je wervels frutten.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg alleen altijd zo'n naar gevoel in mijn buik en pijn in mijn rug als ik alleen al hoor praten over een ruggeprik of als ik zoiets eens langs zie komen op tv.
ja, tuurlijk. En de kans is ook groot dat je er helemaal geen gebruik van zult maken.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:16 schreef miss_sly het volgende:
Maar ik hoop toch stiekem nog dat ik het zonder iets af kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |