abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator dinsdag 1 januari 2008 @ 19:22:36 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55707174
Sjak had laatst een geweldig stuk geschreven hierover, een stuk wat meer mensen vast makkelijk terug willen vinden, vandaar dit aparte topic.

Op woensdag 19 december 2007 15:45 schreef sjak het volgende:]

Wat zijn er toch een misverstanden.
De ruggeprik is minder slecht voor je kindje dan een pethidine prik. Pethidine is een opiaat en komt namelijk wel bij het kindje terecht. Daarnaast heeft pethidine nogal wat bijwerkingen, misselijk, hallucinaties, niet meer kunnen meewerken met de bevalling etc. Het grote voordeel van pethidine is dat het snel en door "iedereen" gegeven kan worden, het werkt ook snel. Oh, voor ik het vergeet, na een pethidine injectie mag je zeker nog wel een ruggeprik.

De ruggeprik (epiduraal) is ook niet ideaal, maar dan vooral voor de moeder niet. Het is een flinke prik waarvoor je in een onmogelijke positie moet zitten en het kan moeilijk zijn om de catheter in de juiste positie te brengen. Het spul wat ze in de rug spuiten komt niet bij de baby. Het verdooft in eerste instantie de pijn en als daarna ook het motorische deel van je zenuwstelsel. Als ze dus niet teveel geven zou je er zelfs mee kunnen persen, maar ja, dat is bij de meeste verlosafdelingen niet bekend
Er zijn drie grote nadelen aan: er is een anesthesist voor nodig (in de meeste ziekenhuizen) om de prik te zetten en die werken niet overal 's nachts en overdag moeten ze echt tijd maken. Daarnaast kun je een bloeddrukdaling van de ruggeprik krijgen, dat is ook niet echt super maar op te vangen met wat extra infuusvloeistof. Tenslotte zie je dat veel vrouwen koorts ontwikkelen na een ruggeprik. Het mechanisme daarvan is niet duidelijk, ze denken dat het een reactie is van het centrale zenuwstelsen. Het kan verder geen kwaad (uit wat er tot nu toe bekend is) maar je moet dan wel een nacht in het ziekenhuis blijven.

Andere mogelijkheden zijn TENS, ik ken dat niet goed, maar het principe is dat je de zenuwen overstimuleert zodat er geen pijnprikkels meer doorgegeven kunnen worden.

Tegenwoordig zijn ze bezig met veel onderzoeken naar remifentanyl. Dit is een snelwerkend en kortwerkend opiaat (in tegenstelling tot pethidine die best lang doorwerkt). Je krijgt dan een infuus en een pompje. IN dat pompje zit die remifentanyl, je kunt dan indrukken als de pijn te heftig wordt. Dat spul werkt dan een minuut of 9. Je kan er misselijk van worden maar dat is veel minder dan bij nr. 1. Het grote voordeel is dat je hier geen anesthesist voor nodig hebt, dat het snel werkt en dat het snel uitwerkt.

Dan heb je ook nog accupunctuur, maar daar weet ik echt te weinig van. OP internet staat daar wel veel over geschreven, net als over TENS.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We hebben allemaal onze eigen ervaringen met pijnstilling, of juist geen pijnstilling.
Zo las ik in BE's verhaal voor het eerst dat een ruggeprik niet gezet kan worden. Nooit geweten dat dat kon gebeuren....
Zelf heb ik een ruggeprik gehad bij de laatste bevalling, dat werd een keizersnede, maar omdat de prik niet goed werkte en ik het mes bleef voelen is dat geeindigd in narcose.
Welke pijnstilling heb jij gehad en wat deed dat met je?

(dit is geen topic waarin we gaan discussieren over het feit dat je het ook zonder pijnstilling kan doen. Ja dat kan ja, maar daar krijg je toch geen medaille voor? Er zijn ook dames die wel pijnstilling nodig hebben en dat zijn dan niet ineens enorme mietjes. Die discussie wil ik hier niet zien ajb.)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:32:51 #2
593 sjak
Juffie Bloem
pi_55707413
Wat een leuk topic! Ik ben zelf erg benieuwd naar ervaringen met acupunctuur. Heeft iemand dat hier gedaan?
Daarnaast lees ik de laatste tijd zeer goede verhalen over die remifentanyl, daar zou ik ook wel eens wat meer gebruikerservaringen over willen horen. Ik lees tot nu toe alleen de verhalen van de behandelend artsen en die hebben er wel baat bij om er een goed verhaal van te maken.

Dat een ruggeprik niet altijd lukt, schreef ik al in het stukje hierboven. Het is geen makkelijke prik (de epiduraal), balen voor BE dat het niet ging.
De ruggeprik die jij hebt gehad, Lois, voor een keizersnede, is meestal een andere. Een dunnere naald, een snellere verdoving en meestal makkelijker te prikken. Het probleem met dat ding (de spinaal) is dat het zo moeilijk in te schatten is hoeveel verdoving er gegeven moet worden. Je moet namelijk wel genoeg geven om die hele buik (uitstulping) te verdoven maar niet zoveel om de moeder het gevoel te geven dat ze niet meer kan ademen. En die grens daartussen is kritiek...
Lekker douchen!
pi_55707415
Omdat het niet vorderde met de ontsluiting en ik er behoorlijk doorheen zat, stuurde de VK me naar het ziekenhuis voor een ruggeprik met het idee dat ik dan misschien even zou kunnen slapen en evt voor bijstimulatie.
Toen de ruggeprik eenmaal zat had ik vrij snel volledige ontsluiting, maar ik kon niet genoeg meepersen door de ruggeprik, dus moesten we wachten tot die uitgewerkt was.
Gelukkig in die tijd wel wat op adem kunnen komen, omdat de weeën een heel stuk minder heftig voelden.
Ik had er eigenlijk nooit zo over nagedacht vantevoren, maar ik ben blij dat het zo gegaan is. Het ging allemaal erg vlot in het ziekenhuis, de anesthesist was er al voordat ze helemaal klaar waren met de ctg. Heel netjes.
Ik heb er behalve een blauwe plek op mn rug (ze hebben 2 keer moeten prikken voor die zat) niks aan overgehouden.

Overigens heb ik van een anesthesist in opleiding wel eens gehoord dat het nog best lastig is om een ruggeprik bij zwangere vrouwen te zetten, maar wat daar nou de reden van was weet ik niet meer.
Fake it till you make it...
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:35:35 #4
593 sjak
Juffie Bloem
pi_55707478
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 19:32 schreef Nijna het volgende:
Overigens heb ik van een anesthesist in opleiding wel eens gehoord dat het nog best lastig is om een ruggeprik bij zwangere vrouwen te zetten, maar wat daar nou de reden van was weet ik niet meer.
Om bij de ruimte te komen waar de werkzame stof komt, moet je tussen de wervels door prikken. Daarvoor moet iemand goed krom kunnen zitten (wij zeggen altijd "als een boze kat"). Dat is voor een zwangere erg moeilijk omdat die buik enorm in de weg zit. Daarnaast krijg je de epiduraal ook als je weeen hebt en dan is het nog moeilijker omdat het gewoon bijna onmogelijk is om stil te blijven zitten.
Lekker douchen!
pi_55707695
Ik heb geen verdoving gehad (gelukkig) maar het lijkt me toch op een of andere manier ook gewoon een drama, zo`n ruggeprik! Tis wel ideaal dat de mogelijkheid bestaat
Saartje
  Jubileum moderator dinsdag 1 januari 2008 @ 19:54:05 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55707935
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 19:32 schreef sjak het volgende:

De ruggeprik die jij hebt gehad, Lois, voor een keizersnede, is meestal een andere. Een dunnere naald, een snellere verdoving en meestal makkelijker te prikken. Het probleem met dat ding (de spinaal) is dat het zo moeilijk in te schatten is hoeveel verdoving er gegeven moet worden. Je moet namelijk wel genoeg geven om die hele buik (uitstulping) te verdoven maar niet zoveel om de moeder het gevoel te geven dat ze niet meer kan ademen. En die grens daartussen is kritiek...
Weet je dat ik me dat nooit gerealiseerd heb, dat onderstreepte stukje. Ik dacht altijd dat het gewoon vanaf zo hoog naar beneden zou verdoven, en ik heb nooit geweten dat de omvang van de buik er nog mee te maken had. Goh, dan was hij bij mijn 1e zwangerschap helemaal kansloos geweest
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 1 januari 2008 @ 20:07:37 #7
108648 cattie
lieve moeder
pi_55708229
Ik heb pethidine gehad. Toen ik het op een gegeven moment niet goed meer trok, ben ik getoucheerd en bleek ik 8 cm ontsluiting te hebben. Daarom wilden ze geen ruggeprik meer geven maar wel pethidine. Door de pethidine gingen wel de scherpste randjes van de pijn af, maar niet veel later begon ik een beetje te hallucineren en de greep op de werkelijkheid te verliezen. Erg rot. Bij een volgende bevalling wil ik geen pethidine meer, bij mij viel het verkeerd. Ik heb liever nog meer pijn dan dat ik niet meer uit mijn woorden kan komen en de weg kwijtraak.
pi_55708259
Ik heb bij de bevalling van Merlijn een ruggenprik gehad, het zetten was ellende meer omdat mijn man met zijn zwakke schouder mij tegenmoest houden bij het kromme van de rug en ik geen puf had (ik was nogal zwak van 2 dagen buikgriep), de energie ontbrak me om te blijven zitten en viel ook regelmatig weg. De ruggeprik heeft samen met de weeënopwekkers 1,5 uur aangestaan en ik heb er heerlijk opgeslapen tot ze tot de ontdekking kwamen dat ik volledige ontsluiting had, was even schrikken voor de arts-assistent. De ruggeprik is 20 minuten later pas uitgezet?? en heeft verder de kans niet gehad om uit te werken want ik mest meteen beginnen met persen. Dat laatste was geen succes en werd uiteindelijk een vacuum.

De ruggenprik was heerlijk al ging het ontsluiten veels te snel. Zou er zo weer voor kiezen maar vraag me wel af of ik hem dan krijg omdat ik zo snel ontsloot dat ze het op de verloskamers het niet in de gaten hadden door weinig weeënactiviteit.

[ Bericht 22% gewijzigd door Randa_v op 01-01-2008 20:15:49 ]
  dinsdag 1 januari 2008 @ 20:16:47 #9
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_55708449
Hoe zit het eigenlijk met lachgas? Of wordt dat nooit (meer) gebruikt?

Ik had tijdens mijn bevalling 'graag' een ruggeprik gewild, maar er was geen plek op die afdeling en dan had ik naar een ander ziekenhuis gemoeten. Dat had ik er dan ook weer niet voor over.
Een vriendinnetje was achteraf woedend toen ze dat hoorde (ik neem het altijd met een korreltje zout want ze kan nog weleens overdrijven) dat ik dan niet op zn minst lachgas had gekregen.

Ik dacht altijd dat een ruggeprik de meest gangbare pijnstilling bij een bevalling was. Maar er zitten nog een hoop haken en ogen aan als ik dit allemaal lees...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 21:02:13 #10
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_55709564
Ik heb een remyfentanil-pomp (ofwel pijn-pomp) gehad tijdens de ontsluiting. Omdat ik het na zo'n 30 uur weeen echt niet meer trok, heb ik deze optie gekregen. Een experiment inderdaad.
Ik vond het heerlijk, ik heb zelfs nog even kunnen slapen tussendoor.

Ik had ook een stimulatie-infuus voor de weeen. Dus op een gegeven moment voel je de weeen echt wel, maar het is allemaal heel erg goed te doen. Ik zou er zo weer voor kiezen. Zo vlak voor het persen halen ze de pomp eraf en moet het even uitwerken. Dat duurt 20 minuten ofzoiets (ik weet niet meer precies hoor). En mijn kleine meid heeft er helemaal niets aan over gehouden. Wel heeft er een paar uur een verpleegster bij ons gezeten om alles te monitoren. Nadeel is dat je niet meer mobiel bent (maar ik wilde toch alleen maar liggen) en dat je "medisch" wordt. Maar echt, ik vraag er de volgende keer gelijk om. Waarom pijn lijden als het ook zonder kan?!?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 23:44:39 #11
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_55713163
Ik heb voor de keizersnede een ruggeprik gehad, en heb echt niets van het zetten gevoeld, en het werkte vrij snel en vroeg, enige wat ik voelde was toen ze wat wroetten om Arwen eruit te plukken.
En ik kreeg de bibberitus, maar dat was van de wee-remmers dat had ik met de evrsie ook toen ik weeremmers kreeg.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_55713697
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 20:16 schreef texelonia het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met lachgas? Of wordt dat nooit (meer) gebruikt?
Lachgas wordt sinds een paar jaar niet meer toegepast, omdat het schadelijk kan zijn voor vroege zwangerschappen. Eigenlijk ter bescherming van de zwangere ziekenhuismedewerkers dus.
  woensdag 2 januari 2008 @ 00:11:10 #13
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_55713867
Ik heb geen pijnstilling gehad, was ik in het ziekenhuis geweest dan waarschijnlijk wel maar omdat ik zo graag thuis wilde bevallen dus niet.
Dat vind ik een nadeel, dat je thuis geen pijnbestrijding kan krijgen, logisch uiteraard maar anders wist ik het met de aankomende bevalling wel.
pi_55716424
Mietjes! (ehh...voor de duidelijkheid, GEINTJE HE!)

Ik heb bij de bevalling van Noa pethidine en uiteindelijk een ruggenprik gekregen. De pethidine vond ik niet fijn, je komt in een soort van 'droomwereld' maar de pijn werd niet minder. Ik had alleen minder 'bewustzijn' zegmaar, maar het was eigenlijk alleen maar onprettig. Mijn man had er niets van door want ik leek te slapen, maar elke keer bij een wee moest ik me schrapzetten, maar dat lukte niet omdat ik niet 'wakker' was. Heel erg naar vond ik dat. Ik maakte alles dus mee, maar het hielp niet tegen de pijn en maakte het me onmogelijk om me te verzetten tegen de pijn.

Ruggenprik ging prima, alleen was de verdoving niet helemaal compleet voor 1 kant van mijn buik, hoewel dat niet zo erg was want ik voelde zowat niets (ik weet na de twee laatste bevallingen wat je WEL voelt als je niet verdoofd bent en dat is echt ZOOOOOO anders... ).
Het grote nadeel was voor mij dat met infuus en ruggenprik mijn baarmoeder zo uitgeput was dat ik niet meer in staat was goed te persen. Dat heeft dus anderhalf uur geduurd en met een uiterste krachtsinspanning heb ik uiteindelijk Noa eruit gekregen...anders was het waarschijnlijk vacuum of iets dergelijks geworden (ik had geen persweeen).

Het liefste zou ik
- thuis bevallen
- met pijnstilling maar GEEN ruggenprik.

De laatste reden is vooral omdat ik na de ruggenprik zo'n hoofdpijn heb gehad dat ik nauwelijks overeind kon blijven en moest blijven liggen wilde het enigszins dragelijk zijn (en veel pijnstilling voor de rest krijg je niet als je borstvoeding geeft...alleen een paracetamolletje en die helpt dus totaal niet!). Die hoofdpijn heeft langer dan een week geduurd... (schijnt vaker voor te komen).
  woensdag 2 januari 2008 @ 08:48:39 #15
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_55716661
Bij Amber heb ik eerst pethidine gekregen, de scherpe randjes gingen wel er vanaf, maar ik werd er ook helemaal high van. Toen het een ks moest worden hebben ze een aantal keren geprikt voor een ruggeprik, maar dat is dus niet gelukt (er kwam bloed ipv één ander vocht ?). Dus werd het een narcose. Ik was volgens mij niet helemaal weg in het begin. Ik werd wakker, maar kon niks bewegen, uiteindelijk kon ik wel een voet of knie bewegen, toen hoorde ik wat gemompel en weg was ik. Gelukkig geen pijn gevoeld in die paar seconden dat ik niet helemaal weg was, wel een beetje een paniekerig gevoel.

Bij Iris heb ik helemaal geen pijnbestrijding gehad. (telt een prik downunder voor een vacuumpomp als pijnstilling?). En ik had er geen behoefte aan. Bij Amber riep er in het begin al om, het voelde toch al niet goed allemaal, qua pijn (ik weet echt niet hoe ik het uit moet leggen ). Bij Iris "klopte" het wel. Het deed wel allejezus veel pijn allemaal, maar het was anders.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_55716667
Ik heb een ruggenprik genomen (ja, zo zeggen ze dat hier ), ik heb gevraagd of er niet iets minder ingrijpend was, maar dat deden ze niet hier. Het zetten ging erg vlot, ondanks de weëen.
De reden van het nemen: Ik was vrij fel van de wereld door de pijn, had geen besef meer van wat er gebeurde in de kamer of wie er aanwezig was of zelfs maar half van mezelf, ze is gezet op 6cm en een kleine 2u later had ik volledige ontsluiting.

Ik heb er nog steeds wat spijt van, ik had het graag zonder verdoving gedaan, maar dit zijn daarnaast zowat de voornaamste redenen:

- de grafiek van de hartslag van mijn baby werd erg grillig, vond ik wel naar.
- ik voelde zelf niet wanneer ik moest persen. Dat hebben de vroedvrouw en gynaecologe mij moeten zeggen en dat vond ik niet leuk.
-daardoor had ik toch minder "psychische voldoening" aan het bevallen achteraf, het voelde eerder passief aan omdat ik dus zo goed als niks voelde.
-en ik had na de bevalling meer rugpijn dan in mijn hele zwangerschap samen.

Maar ach, niemand weet hoe het zonder zou gelopen zijn, ik zou veel meer vermoeid geweest zijn en misschien meer de boel onbewust blokkeren door de pijn.
Ik raad het mensen om me heen af, maar ieders vrije keuze natuurlijk.
Volgende keer hoop ik op een natuurlijke start van de bevalling en eentje zonder pijnbestrijding.
  woensdag 2 januari 2008 @ 09:15:48 #17
24188 Belana
kloon van belana
pi_55716851
ik heb bij de bevalling van mijn oudste zoon pethidine gehad. Ik zat al een paar uur op 8 cm (aangezichtsbevalling) en de weeensterkte was aan het afnemen.
Ik kon niet meer en we gingen naar het ziekenhuis zodat ik met pijnstilling wat rust zou kunnen krijgen. Ik wilde dat ook wel, maar het is me vies tegen gevallen. De pijn werd niet minder, maar ik raakte wel in een rare soort trance waarin ik soms wegzakte en dan weer hallucineerde. Ik vond het afschuwelijk
Bovendien was de prik verkeerd gezet en heb ik ruim 1,5 jaar geen gevoel in een groot stuk van mijn been gehad. (het is dus fijn dat iedereen hem mag geven....)
stormy waters...
sailin'
pi_55717469
Ik heb een ruggenprik gekregen en daardoor kon ik 24 helse uren afsluiten met 6 prettige uren.
Er werd eerst gesproken over pethidine maar dat wilde ik niet. Ik kon dat niet duidelijk aangeven maar gelukkig was de verloskundige er nog bij voor de overdracht en die stuurde aan op een ruggenprik.
Bij een volgende hoop ik thuis te bevallen maar als ik in het ziekenhuis beland dan wil ik van te voren met dikke letters op papier hebben dat ik geen pethidine wil en dat ik wel graag een ruggenprik wil. Als dat niet kan, dan maar niets. Maar geen pethidine.

Wat ik prettig vond is dat ik wel de weeën voelde. Ik had zeker niet het gevoel er voor piet snot te liggen, maar het hele scherpe was er van af waardoor ik me weer kon concentreren inplaats van me te verliezen in de pijn.

Nadelig vond ik de arrogante houding van de anaesthesist die duidelijk uit zijn bed gebeld werd en geen behoefte had aan medeleven met een zwangere vrouw. Ik heb nog bijna ruzie met hem gemaakt omdat hij bleef beweren dat ik het zetten van de prik niet voelde terwijl ik dat wel deed. Gelukkig hoorde ik later van een verpleegkundige dat bijna iedereen prikken van de naald wel in meer of mindere mate voelt.
Ander nadeel was dat de pomp wel uitgezet werd bij bijna volledige ontsluiting maar dat ik uiteindelijk toch heb geperst zonder iets te voelen. Ik was het zat, vond dat het kind er uit moest aangezien ze met haar koppie al halverwege hing. Maar echt die oerpersdrang heb ik niet gevoeld en ik heb op de gok geperst.
Maar goed, dat zijn kleine dingen die niet opwegen tegen de rust die de prik heeft gebracht.
pi_55719414
Een oud klasgenoot van werkt in Duitsland bij een bedrijf waar ze echoapparaten ontwikkelen ter grootte van een laptop waarmee ruggeprikken een stuk sneller gezet kunnen worden, ook bij zwangere vrouwen, omdat er dan gescreend schijnt te kunnen worden waar geprikt moet worden.
Ik hoop dat die dingen er in Nederland ook snel komen.

Is het nou ook zo dat je langer moet blijven na pijnstilling voor extra controles? Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n ruggeprik niet na een uur al naar huis mag, wat wellicht zonder wel zou kunnen?
pi_55719512
Als je een ruggeprik "neemt", dan ben je gelijk medisch. Ik denk ook niet dat je dan na een uurtje naar huis kan. Maar volgens mij wel dezelfde dag.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_55719531
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:06 schreef Ticootje het volgende:
Als je een ruggeprik "neemt", dan ben je gelijk medisch. Ik denk ook niet dat je dan na een uurtje naar huis kan. Maar volgens mij wel dezelfde dag.
Ik ben hoe dan ook medisch, maar desondanks zou ik wel snel naar huis mogen, dus dat heeft niet echt met elkaar te maken denk ik Ligt eraan waarom je medisch bent
pi_55719560
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:07 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ik ben hoe dan ook medisch, maar desondanks zou ik wel snel naar huis mogen, dus dat heeft niet echt met elkaar te maken denk ik Ligt eraan waarom je medisch bent
oh, oke. Ik dat dat de "medische gevallen" altijd iets langer moesten blijven..

Weer wat geleerd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_55719590
Ik ben 'snachts bevallen dus ik bleef sowieso tot de volgende ochtend maar ik mocht ook pas weg als mijn benen het weer helemaal deden (die bleven wat wiebelig) en als ik geplast had.
Dat was uiteindelijk een uur of zes na de bevalling dus dat valt best mee.
  † In Memoriam † woensdag 2 januari 2008 @ 13:42:05 #24
43556 miss_dynastie
pi_55721748
Ik ben toch zo benieuwd hoe die fabel in de wereld komt dat een ruggenprik heel slecht is voor de baby. Sjak, heb jij daar misschien enig idee van, is die theorie veranderd in de afgelopen jaren oid? Zelfs als je oppervlakkig zoekt op google kom je allerlei horrorlinks tegen. Als je een vlos hebt die er ook niet te enthousiast over is, zit je dus al gauw met halve informatie, lijkt me.
pi_55722871
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:01 schreef Pruk het volgende:
Is het nou ook zo dat je langer moet blijven na pijnstilling voor extra controles? Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n ruggeprik niet na een uur al naar huis mag, wat wellicht zonder wel zou kunnen?
Geen idee, ik moest toch blijven omdat Mirte moest blijven .
Fake it till you make it...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')