Waarom moet je je niet schamen als je geen 530 - 280 + 2 kunt uitrekenen? Of nog simpeler 550 - 300 + 2 = 252. Handig rekenen noemden wij dat op de basisschool.quote:Op maandag 31 december 2007 13:08 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
531 - 279
dat moet je kunnen maar als je hier naar de calc grijpt hoef je je niet te schamen vind ik
Ongeveer een gelukkig 2008.quote:Op maandag 31 december 2007 12:35 schreef TubewayDigital het volgende:
Met verbazing las ik gisteren in het NRC aan artikel over het huidige rekenonderwijs op de basisschool. Onder het motto hoe vager hoe beter leren ze je daar schattend rekenen. Dus 34 + 34 is ongeveer 60 wordt als goed antwoord gerekend. Verbazingwekkend gewoon. Want als ik nou 59 had ingevuld. Was dat dan ook goed? En waar ligt de grens?
Snappen ze nou niet dat als je exact kan rekenen je ook meteen schattend kan rekenen. Sla je 2 vliegen in 1 klap.
Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.
Nou, het is nu 2007, morgen 2007 + 1 dus we zien elkaar weer in ... eh ... ongeveer 2010
tuurlijk kan het zo maar voor dit soort dingen grijp ik mijn mobielquote:Op maandag 31 december 2007 21:08 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Waarom moet je je niet schamen als je geen 530 - 280 + 2 kunt uitrekenen? Of nog simpeler 550 - 300 + 2 = 252. Handig rekenen noemden wij dat op de basisschool.
250quote:Op maandag 31 december 2007 13:08 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
531 - 279
dat moet je kunnen maar als je hier naar de calc grijpt hoef je je niet te schamen vind ik
als je het niet kan moet je je zelfs niet schamen, maar dan moet je wel aanvaarden dat mensen je dom vinden (wat in dat geval ook zo is natuurlijk). Als je het niet wil en daarom de rekenmachine neemt niet hoor. Een rekenmachine maakt minder snel een fout als een mens en is bovendien nog eens sneller ook...quote:Op maandag 31 december 2007 21:08 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Waarom moet je je niet schamen als je geen 530 - 280 + 2 kunt uitrekenen? Of nog simpeler 550 - 300 + 2 = 252. Handig rekenen noemden wij dat op de basisschool.
quote:
Schattend rekenen is om inzicht te krijgen in getallenquote:Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
schattend rekenen is niet compleet onzinnig maar niet voordat er eerst exact gerekend is
Wat is het truukje?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 12:45 schreef Barachem het volgende:
Maar zelf zie ik nu dat het redelijk eenvoudig wordt als je een handig truukje gebruikt om elk cijfer van groot naar laag te berekenen.
Dat zouden ze dan op de HAVO en het VWO mogen invoeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
Ik wou dat ik het uitleggen kon.quote:
echt he, als ze dan later een keer 30 + 46 moeten berekenen zeggen ze: "eueheu, mag ik een rekenmachine?"quote:Op maandag 31 december 2007 12:53 schreef Deliah het volgende:
Eens met de klacht!
Laten ze eerst maar exact leren rekenen.
Dat ze leren rekenen met een rekenmachine is ook onzinnig, waar blijft dan het inzicht?
Ow, da's wel moeilijk.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 16:58 schreef Barachem het volgende:
[..]
Ik wou dat ik het uitleggen kon.
Simpel gezegd is het verschil tussen gelijkwaardige cijfers 1 kleiner als het verschil tussen de cijfers er links naast negatief is.
Dan nog eens 10 bij optellen als dat verschil tussen die linkse cijfers negatief is en het proces herhalen.
Rekensommetjes zoals Maarten01 + Maarten01 = Maarten02 kunnen voor sommigen best moeilijk zijn.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 17:33 schreef Maarten02 het volgende:
[..]
echt he, als ze dan later een keer 30 + 46 moeten berekenen zeggen ze: "eueheu, mag ik een rekenmachine?"
75!quote:Op dinsdag 1 januari 2008 17:33 schreef Maarten02 het volgende:
[..]
echt he, als ze dan later een keer 30 + 46 moeten berekenen zeggen ze: "eueheu, mag ik een rekenmachine?"
als het echt moet no problemquote:832 - 567 is al best moeilijk.
4503 - 1835 is al te ingewikkeld voor de meesten.
Als "orgineel" betekende dat er al 3 mensen je voor waren, dan was je nu super orgineelquote:
quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:53 schreef deepart het volgende:
[..]
Als "orgineel" betekende dat er al 3 mensen je voor waren, dan was je nu super orgineel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |