schattend rekenen is niet compleet onzinnig maar niet voordat er eerst exact gerekend isquote:Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
Als je alles in overvloed tot je beschikking hebt kun je gaan schatten, eerder niet.quote:Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.quote:Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
Schattend rekenen is superhandig! (als Ir. werktuigbouw kan ik het weten)
Door schattend rekenen kweek je gevoel voor orde grootte van uitkomsten die sommetjes moeten hebben. Nu heb je heel veel kinderen (en ook volwassenen) die -als ze iets ingetypt hebben op de rekenmachine- geen idee hebben van of de uitkomst klopt. Gevolg is dat ze gewoon botweg invullen wat dat apparaat uitspuugt. Je moet bij het maken van een berekening van tevoren op de een of andere manier gevoel hebben voor wat er ongeveer uit komt. Zo niet, dan heb je nooit in de gaten of je misschien invoer fouten etc maakt.
Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
Inderdaad, maar ik snap zijn punt wel. Beetje dubbelstrijdig gevoel hier. 't Is wel handig, maar eerst exact leren rekenen lijkt mij.quote:Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.quote:Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
De baas stond er naast en die kon het ook nietquote:Op maandag 31 december 2007 13:01 schreef Athmozz het volgende:
[..]
d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.
1000.quote:Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TubewayDigital het volgende:
onder de 100 moet je gewoon zonder rekenmachine kunnen. Punt
Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.quote:Op maandag 31 december 2007 13:03 schreef TR08 het volgende:
Voor exact rekenen gebruiken de meesten nu een rekenmachine, dus dat verleren ze zowiezo (of eigenlijk: ze leren het uberhaupt niet meer zo veel en zodra de rekenmachine gebruikt mag verleren ze het). Eerst exact leren gebeurt nog steeds, kinderen krijgen op de basisschool nog steeds de tafels, delen enzovoorts.
Als je modelletjes klust in excel, of als je dingen met de rekenmachine gaat uitrekenen moet je dan wel een soort "gut-feeling" hebben over of je uitkomst ongeveer goed zou kunnen zijn, of dat hij falikant fout is.
Ik vind het bij elkaar wel een slimme zet dat ze dit nu leren. De rekenmachine pakken ze toch wel straks, het schatten kunnen ze dan maar beter een keer geleerd hebben op school. Mensen die dat niet geleerd hebben in hun opleiding komen zelden of niet op het idee om het later alsnog te doen.
Denk dat de meeste mensen dat wel onbewust doen. (vooral bij de kassa)quote:Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
531 - 279quote:Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
1000.
op zn minst.. kom op.. als je daar al een rekenmachine voor nodig hebt
té erg.quote:Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:
[..]
De baas stond er naast en die kon het ook nietIk heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?quote:Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
1000.
op zn minst.. kom op.. als je daar al een rekenmachine voor nodig hebt
Als ik goed begrijp snapte ze niet hoe het rekenmaschientje werkt.quote:Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:
[..]
De baas stond er naast en die kon het ook nietIk heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonderquote:Op maandag 31 december 2007 13:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?
Uiteindelijk gebruik ik nu zelf het hoofdrekenen voornamelijk als schattend rekenen op mijn werk. De getallen die ik krijg rond ik een beetje af en dan doe ik een gok voor hoeveel % er bij de uitkomst op moet vanwege het afronden. Dat vergelijk ik vervolgens in het echte model (meestal excel).quote:Op maandag 31 december 2007 13:07 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.
wat is daar dan zinvol aan?quote:Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
(en ja: ik ben onderwijzer en ja: ik leer de kinderen ook zo rekenen, en ja: dat is heel erg zinvol)
Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?quote:Op maandag 31 december 2007 12:35 schreef TubewayDigital het volgende:Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.
Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.quote:Op maandag 31 december 2007 14:38 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?
Nee! Daarom moeten kinderen ook leren de relevante informatie uit een echte situatie te halen en daarmee een som te maken die ze kunnen uitrekenen. Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.quote:Op scholen wordt echt niet alleen aandacht gegeven aan schattend rekenen. Maar schattend rekenen is wel enorm belangrijk! Het geeft je getalgevoel, iets wat bij exact rekenen niet (automatisch) gebeurt (in elk geval lang niet bij iedereen). Voor exact rekenen gebruik je trucjes, werk je vaak niet met de gehele getallen en heb je dus eigenlijk soms geen idee waarmee je bezig bent. Als je wilt schatten kun je die exacte rekenstrategieën natuurlijk ook ongeveer gebruiken, maar je kan ook écht schatten en écht weten waarmee je bezig bent en wat een getal betekent.
EDIT: TeChNo2 was me deels voor![]()
Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.quote:Op maandag 31 december 2007 15:03 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.
[..]
Door rekentrucjes toe te passen en de gehele getallen en de betekenis van die getallen uit het oog te verliezen kan je het ontwikkelen van een adequaat getalgevoel en -beeld ook wel vergeten.quote:Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.
Het kan. Dat voor sommige mensen het te moeilijk is om een gevoel te krijgen voor getallen en rekenen door echt te rekenen. Maar die mensen ben ik toch nog niet tegengekomen.
Ik had het over je laatste zin:quote:Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
Dat wat je daarvoor zei vind ik helemaal primaquote:Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Ben je van het vak?quote:Het onderwijs afzeiken is erg makkelijk: vroeger was alles beter, boehoe![]()
Misschien kan men zich beter eens verdiepen in onderwijspsychologie en wiskundedidactiek, voordat ongenuanceerde meningen worden verkondigd.
waarom is 70 goed en 60 fout?quote:Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
Dan heeft het NRC fout, als je het goed schat is het antwoord ongeveer 70.
integendeel, in mijn tijd was het nog gewoon goed zonder allerlei tierenlantijntjes die alleen maar afleiden waar het om gaatquote:Wat is het toch makkelijk om het onderwijs af te kraken, alleen omdat het misschien bij jou niet heeft gewerkt...
eens maar nu is het teveel doorgeslagen naar het modelerenquote:Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:
maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
Lijkt me een goed planquote:Op maandag 31 december 2007 12:38 schreef Metalfrost het volgende:
>> KLB
Mag? Moet?quote:Op maandag 31 december 2007 13:12 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonder
quote:Op maandag 31 december 2007 17:06 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
waarom is 70 goed en 60 fout?
[..]
quote:Op maandag 31 december 2007 13:27 schreef Athmozz het volgende:
zinvol om kunnen wel, zinvol om leren niet. Eens je exact kan rekenen, dan kan je ook wel schattend rekenen.
Wat is dan het volgende? Schattend schrijven? als 95% van de letters die op je papier staan juist staan is het goed?
quote:Op maandag 31 december 2007 18:16 schreef DANILXL het volgende:
stond dit topic eerst ergens anders ofzow? Ik lees nml. alleen maar serieuze antwoorden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |