abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55678468
Met verbazing las ik gisteren in het NRC aan artikel over het huidige rekenonderwijs op de basisschool. Onder het motto hoe vager hoe beter leren ze je daar schattend rekenen. Dus 34 + 34 is ongeveer 60 wordt als goed antwoord gerekend. Verbazingwekkend gewoon. Want als ik nou 59 had ingevuld. Was dat dan ook goed? En waar ligt de grens?

Snappen ze nou niet dat als je exact kan rekenen je ook meteen schattend kan rekenen. Sla je 2 vliegen in 1 klap.

Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.

Nou, het is nu 2007, morgen 2007 + 1 dus we zien elkaar weer in ... eh ... ongeveer 2010
pi_55678571
>> KLB
Google is your friend, abuse your friends
pi_55678730
34+34 is trouwens eerder ongeveer 70

Verder natuurlijk belachelijk, maar anders snappen de docenten het zelf niet meer, op de pabo schijnen ze niet zo goed te kunnen rekenen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55679004
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
pi_55679043
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
schattend rekenen is niet compleet onzinnig maar niet voordat er eerst exact gerekend is
pi_55679045
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
Als je alles in overvloed tot je beschikking hebt kun je gaan schatten, eerder niet.
  maandag 31 december 2007 @ 12:52:59 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55679080
Schattend rekenen is superhandig! (als Ir. werktuigbouw kan ik het weten )

Door schattend rekenen kweek je gevoel voor orde grootte van uitkomsten die sommetjes moeten hebben. Nu heb je heel veel kinderen (en ook volwassenen) die -als ze iets ingetypt hebben op de rekenmachine- geen idee hebben van of de uitkomst klopt. Gevolg is dat ze gewoon botweg invullen wat dat apparaat uitspuugt. Je moet bij het maken van een berekening van tevoren op de een of andere manier gevoel hebben voor wat er ongeveer uit komt. Zo niet, dan heb je nooit in de gaten of je misschien invoer fouten etc maakt.

Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
pi_55679107
Eens met de klacht!
Laten ze eerst maar exact leren rekenen.
Dat ze leren rekenen met een rekenmachine is ook onzinnig, waar blijft dan het inzicht?
pi_55679178
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
Schattend rekenen is superhandig! (als Ir. werktuigbouw kan ik het weten )

Door schattend rekenen kweek je gevoel voor orde grootte van uitkomsten die sommetjes moeten hebben. Nu heb je heel veel kinderen (en ook volwassenen) die -als ze iets ingetypt hebben op de rekenmachine- geen idee hebben van of de uitkomst klopt. Gevolg is dat ze gewoon botweg invullen wat dat apparaat uitspuugt. Je moet bij het maken van een berekening van tevoren op de een of andere manier gevoel hebben voor wat er ongeveer uit komt. Zo niet, dan heb je nooit in de gaten of je misschien invoer fouten etc maakt.

Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
pi_55679267
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
Inderdaad, maar ik snap zijn punt wel. Beetje dubbelstrijdig gevoel hier. 't Is wel handig, maar eerst exact leren rekenen lijkt mij.
pi_55679308
rekenend schatten, dat is pas handig.
pi_55679368
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 31 december 2007 @ 13:03:40 #13
14320 TR08
pi_55679414
Voor exact rekenen gebruiken de meesten nu een rekenmachine, dus dat verleren ze zowiezo (of eigenlijk: ze leren het uberhaupt niet meer zo veel en zodra de rekenmachine gebruikt mag verleren ze het). Eerst exact leren gebeurt nog steeds, kinderen krijgen op de basisschool nog steeds de tafels, delen enzovoorts.

Als je modelletjes klust in excel, of als je dingen met de rekenmachine gaat uitrekenen moet je dan wel een soort "gut-feeling" hebben over of je uitkomst ongeveer goed zou kunnen zijn, of dat hij falikant fout is.

Ik vind het bij elkaar wel een slimme zet dat ze dit nu leren. De rekenmachine pakken ze toch wel straks, het schatten kunnen ze dan maar beter een keer geleerd hebben op school. Mensen die dat niet geleerd hebben in hun opleiding komen zelden of niet op het idee om het later alsnog te doen.
  maandag 31 december 2007 @ 13:04:19 #14
14320 TR08
pi_55679437
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:01 schreef Athmozz het volgende:

[..]

d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.
De baas stond er naast en die kon het ook niet Ik heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
pi_55679454
onder de 100 moet je gewoon zonder rekenmachine kunnen. Punt
  maandag 31 december 2007 @ 13:06:38 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55679505
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TubewayDigital het volgende:
onder de 100 moet je gewoon zonder rekenmachine kunnen. Punt
1000.

op zn minst.. kom op.. als je daar al een rekenmachine voor nodig hebt
Huilen dan.
pi_55679533
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:03 schreef TR08 het volgende:
Voor exact rekenen gebruiken de meesten nu een rekenmachine, dus dat verleren ze zowiezo (of eigenlijk: ze leren het uberhaupt niet meer zo veel en zodra de rekenmachine gebruikt mag verleren ze het). Eerst exact leren gebeurt nog steeds, kinderen krijgen op de basisschool nog steeds de tafels, delen enzovoorts.

Als je modelletjes klust in excel, of als je dingen met de rekenmachine gaat uitrekenen moet je dan wel een soort "gut-feeling" hebben over of je uitkomst ongeveer goed zou kunnen zijn, of dat hij falikant fout is.

Ik vind het bij elkaar wel een slimme zet dat ze dit nu leren. De rekenmachine pakken ze toch wel straks, het schatten kunnen ze dan maar beter een keer geleerd hebben op school. Mensen die dat niet geleerd hebben in hun opleiding komen zelden of niet op het idee om het later alsnog te doen.
Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.
pi_55679534
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Denk dat de meeste mensen dat wel onbewust doen. (vooral bij de kassa)
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_55679568
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

1000.

531 - 279

dat moet je kunnen maar als je hier naar de calc grijpt hoef je je niet te schamen vind ik
  maandag 31 december 2007 @ 13:08:39 #20
14320 TR08
pi_55679578
Kijk ook maar eens hoeveel kinderen roepen "ah meneer waarom moet ik dat nu zo doen, we hebben toch een rekenmachine?" En de docenten op de basisschool denken er zelf vaak net zo over.

De eersten die in de gaten hebben dat je dit soort vaardigheden toch ook zelf moet ontwikkelen zijn de beta docenten op het voortgezet onderwijs.
pi_55679592
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:

[..]

De baas stond er naast en die kon het ook niet Ik heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
té erg.

schriftelijk je klacht indienen bij het hoofdkantoor. Als er veel mensen zo reageren dan krijgen ze tenminste nog eens op hun donder....

Juist zoals ik ALTIJD als ik zo'n Vito'tje mij aan 160 zie voorbijschuren op de snelweg bel naar het nummer dat erop sta. Eventjes vragen om doorverbonden te worden met de baas & hem uitleggen dat ik het vrij associaal vind dat zijn personeel 160/u met zijn bestelbusjes doet. Ik moet je zeggen dat ze héél vaak vriendelijk reageren & het niet eens irritant vinden dat je ze daarvoor opbelt hoor.
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

1000.

ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?
pi_55679612
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als ik goed begrijp snapte ze niet hoe het rekenmaschientje werkt.
pi_55679692
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:09 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?
je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonder
  maandag 31 december 2007 @ 13:12:42 #24
14320 TR08
pi_55679709
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:07 schreef Deliah het volgende:

[..]

Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.
Uiteindelijk gebruik ik nu zelf het hoofdrekenen voornamelijk als schattend rekenen op mijn werk. De getallen die ik krijg rond ik een beetje af en dan doe ik een gok voor hoeveel % er bij de uitkomst op moet vanwege het afronden. Dat vergelijk ik vervolgens in het echte model (meestal excel).

Inzicht kan er dus wel degelijk zijn zonder dat je exact moet rekenen. Je moet gewoon wat formules leren opschrijven (in symbolen of gewoon direct met getallen) en daarmee wat leren spelen. Met schattend rekenen lukt dat prima.

@Athmozz: Niet elke kruidenier op de hoek heeft een hoofdkantoor. Daarbij is de kern van de discussie hier niet of mevrouw wel of niet achter de kassa moet zitten, maar of het schattend rekenen zinvol is om te leren.
pi_55680176
zinvol om kunnen wel, zinvol om leren niet. Eens je exact kan rekenen, dan kan je ook wel schattend rekenen.

Wat is dan het volgende? Schattend schrijven? als 95% van de letters die op je papier staan juist staan is het goed?
  maandag 31 december 2007 @ 14:00:08 #26
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_55681197
Is het gewoon niet dat ze dit doen om alvast voorbereid te zijn op de dag dat leraren in de notedop die van de PABO afkomen niet verder komen dan "34+34 is ongeveer 60"? Dat enkele idioten zaken als competentiegericht onderwijs in een dusdanig dominante wijze hebben ingevoerd dat het onderwijzend personeel niet beter hoeft te weten dat 34+34 ongeveer 60 is?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_55681453
Dan heeft het NRC fout, als je het goed schat is het antwoord ongeveer 70. Overigens wordt er absluut niet aan kinderen geleerd dat 34+34 samen 70 is, maar wordt er altijd grondig stil gestaan bij het verschil tussen exact en schattend rekenen.

(en ja: ik ben onderwijzer en ja: ik leer de kinderen ook zo rekenen, en ja: dat is heel erg zinvol)

Wat is het toch makkelijk om het onderwijs af te kraken, alleen omdat het misschien bij jou niet heeft gewerkt...
Gelukkig zonder haar
pi_55681537
quote:
Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
(en ja: ik ben onderwijzer en ja: ik leer de kinderen ook zo rekenen, en ja: dat is heel erg zinvol)
wat is daar dan zinvol aan?
pi_55682063
Belangrijkste reden is dat het van je vereist dat je rekent met inzicht ! "normale"sommen kun je ook uitrekenen met een "truukje" zonder dat je het werkelijk snapt. Het hele moderne rekenonderwijs is gericht op inzichtelijk rekenen, en daar is schattend rekenen een onderdeeltje van. Verder is het flauwekul dat kinderen niet meer leren rekenen, het is echter wel zo dat het systematisch wordt afgeleerd in de middelbare school met name door het gebruik van een rekenmachine. Trouwens het leren omgaan met een rekenmachine is ook een onderdeel van het rekenonderwijs op de basisschool. En "omgaan met de rekenmachine" betekent niet: alles uitrekenen op de rekenmachine...
Gelukkig zonder haar
  maandag 31 december 2007 @ 14:32:22 #30
14320 TR08
pi_55682144
Veel mensen denken hier dat het voor "rekenen met inzicht" nodig is om "exact rekenen" te kunnen. In mijn ogen en mijn ervaring is dat niet waar.
pi_55682343
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:35 schreef TubewayDigital het volgende:Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.
Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?
Nee! Daarom moeten kinderen ook leren de relevante informatie uit een echte situatie te halen en daarmee een som te maken die ze kunnen uitrekenen. Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen

Op scholen wordt echt niet alleen aandacht gegeven aan schattend rekenen. Maar schattend rekenen is wel enorm belangrijk! Het geeft je getalgevoel, iets wat bij exact rekenen niet (automatisch) gebeurt (in elk geval lang niet bij iedereen). Voor exact rekenen gebruik je trucjes, werk je vaak niet met de gehele getallen en heb je dus eigenlijk soms geen idee waarmee je bezig bent. Als je wilt schatten kun je die exacte rekenstrategieën natuurlijk ook ongeveer gebruiken, maar je kan ook écht schatten en écht weten waarmee je bezig bent en wat een getal betekent.

EDIT: TeChNo2 was me deels voor
pi_55683099
quote:
Op maandag 31 december 2007 14:38 schreef gewooneenuser het volgende:

[..]

Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?
Nee! Daarom moeten kinderen ook leren de relevante informatie uit een echte situatie te halen en daarmee een som te maken die ze kunnen uitrekenen. Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.
quote:
Op scholen wordt echt niet alleen aandacht gegeven aan schattend rekenen. Maar schattend rekenen is wel enorm belangrijk! Het geeft je getalgevoel, iets wat bij exact rekenen niet (automatisch) gebeurt (in elk geval lang niet bij iedereen). Voor exact rekenen gebruik je trucjes, werk je vaak niet met de gehele getallen en heb je dus eigenlijk soms geen idee waarmee je bezig bent. Als je wilt schatten kun je die exacte rekenstrategieën natuurlijk ook ongeveer gebruiken, maar je kan ook écht schatten en écht weten waarmee je bezig bent en wat een getal betekent.

EDIT: TeChNo2 was me deels voor
Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.
Het kan. Dat voor sommige mensen het te moeilijk is om een gevoel te krijgen voor getallen en rekenen door echt te rekenen. Maar die mensen ben ik toch nog niet tegengekomen.
pi_55685183
quote:
Op maandag 31 december 2007 15:03 schreef Deliah het volgende:

[..]

Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.
[..]
Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
quote:
Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.
Het kan. Dat voor sommige mensen het te moeilijk is om een gevoel te krijgen voor getallen en rekenen door echt te rekenen. Maar die mensen ben ik toch nog niet tegengekomen.
Door rekentrucjes toe te passen en de gehele getallen en de betekenis van die getallen uit het oog te verliezen kan je het ontwikkelen van een adequaat getalgevoel en -beeld ook wel vergeten.

Het onderwijs afzeiken is erg makkelijk: vroeger was alles beter, boehoe
Misschien kan men zich beter eens verdiepen in onderwijspsychologie en wiskundedidactiek, voordat ongenuanceerde meningen worden verkondigd.
pi_55685359
En nog maar even voor de duidelijkheid: natuurlijk moet er ook gewerkt worden aan de automatisering (tafels, vriendjes van tien etc.) en handige rekenstrategieën.

Wat is er mis met daarboven op ook te werken met schatten, vraagstukken, modelleren, ....?
pi_55685753
quote:
Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:

[..]

Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
Ik had het over je laatste zin:
quote:
Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Dat wat je daarvoor zei vind ik helemaal prima .

Het heeft overigens wel degelijk met afronden te maken. Je berekent eerst iets exact, vervolgens ga je kijken hoe je het afronden moet. Dat afronden is afhankelijk van de vraagstelling: dus wat wil je weten.
pi_55685840
quote:
Het onderwijs afzeiken is erg makkelijk: vroeger was alles beter, boehoe
Misschien kan men zich beter eens verdiepen in onderwijspsychologie en wiskundedidactiek, voordat ongenuanceerde meningen worden verkondigd.
Ben je van het vak?

Ik hoorde die wiskundedocenten alleen maar roepen dat de studenten die nu van het vwo afkomen veel minder weten dan vroeger. Omdat ze nauwelijks zonder hun grafische rekenmachine kunnen werken.
pi_55686726
Als je alleen maar hebt leren schatten zou je 8 bussen inzetten en dus 8 soldaten laten staan. Je moet ook nog leren je antwoord in relatie tot de werkelijkheid te brengen en de juiste oplossing te kiezen. Als je 408:50 zou krijgen als opgave, zou je daar verder niet bij nadenken. Dus het gaat zeker niet enkel om afronden.

Met het wiskundeonderwijs op de middelbare scholen ben ik het ook verre van eens. Daar worden de basisvaardigheden inderdaad vrijwel totaal uit het oog verloren. Het enige dat je er leert, lijkt soms te zijn in welke volgorde je welke knoppen op je GR moet intoetsen. Daarmee creëer je dus absoluut geen inzicht in de achterliggende ideeën en modellen. Veel kinderen raken dan natuurlijk ook de rekenvaardigheden die ze leerden op de basisschool kwijt.
Maar goed, dit topic gaat over het basisonderwijs en of schatten daarin een rol zou moeten spelen volgens mij
pi_55686824
quote:
Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
Dan heeft het NRC fout, als je het goed schat is het antwoord ongeveer 70.
waarom is 70 goed en 60 fout?
quote:
Wat is het toch makkelijk om het onderwijs af te kraken, alleen omdat het misschien bij jou niet heeft gewerkt...
integendeel, in mijn tijd was het nog gewoon goed zonder allerlei tierenlantijntjes die alleen maar afleiden waar het om gaat
pi_55686953
quote:
Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:

maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
eens maar nu is het teveel doorgeslagen naar het modeleren
pi_55687013
Een berekening heeft gewoon één uitkomst en dat is het, punt. Een schatting is gewoon NIET het goede antwoord.

-xxx-
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  maandag 31 december 2007 @ 17:33:50 #41
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_55687475
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:38 schreef Metalfrost het volgende:
>> KLB
Lijkt me een goed plan
Signature.
pi_55687510
Twee vliegen, één klap... Dat is dan 4 tostiijzer.
pi_55687953
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:12 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonder
Mag? Moet?
Van wie dan, van jou?

Op zich heeft TR08 wel 'n mooi punt.
Maar om dan alleen nog maar schattend te leren rekenen? Ik weet 't niet hoor. Exact rekenen is een goede oefening, sowieso, en iedereen kan het leren. De een zal er meer moeite mee hebben dan de ander, dat is overal zo... Net als sommige kinderen meer aanleg hebben voor taal (hoewel je aan de andere kant voor taal niet zo'n handige hulpmiddeltjes hebt), maar dat is niet erg. Je kunt altijd nog de rekenmachine erbij nemen.
all your heroes are whores
pi_55688120
Het antwoord ligt ergens tussen de 0 en de 200.
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_55688188
http://www.youtube.com/watch?v=Tr1qee-bTZI

zouden de onderwijzers hier even naar kunnen kijken en me vertellen in hoevere hiervan sprake is in nederland?
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 31 december 2007 @ 18:14:50 #46
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_55688501
quote:
Op maandag 31 december 2007 17:06 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

waarom is 70 goed en 60 fout?
[..]

Het is niet fout. Ongeveer is relatief, maar waar wil je de grens dan trekken? Is 50 en 100 dan ook goed te rekenen?

Het zou in mijn ogen fout gerekend moeten worden omdat alles boven de 4,999... naar boven afgerond word
  maandag 31 december 2007 @ 18:16:25 #47
146874 DANILXL
timeo danaos et dona ferentes
pi_55688539
stond dit topic eerst ergens anders ofzow? Ik lees nml. alleen maar serieuze antwoorden
woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
pi_55688656
34 + 24 Is ongeveer 67
pi_55688845
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:27 schreef Athmozz het volgende:
zinvol om kunnen wel, zinvol om leren niet. Eens je exact kan rekenen, dan kan je ook wel schattend rekenen.

Wat is dan het volgende? Schattend schrijven? als 95% van de letters die op je papier staan juist staan is het goed?

Jij bent best wel een grappige zuiderbuur
pi_55692271
quote:
Op maandag 31 december 2007 18:16 schreef DANILXL het volgende:
stond dit topic eerst ergens anders ofzow? Ik lees nml. alleen maar serieuze antwoorden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')