abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55678468
Met verbazing las ik gisteren in het NRC aan artikel over het huidige rekenonderwijs op de basisschool. Onder het motto hoe vager hoe beter leren ze je daar schattend rekenen. Dus 34 + 34 is ongeveer 60 wordt als goed antwoord gerekend. Verbazingwekkend gewoon. Want als ik nou 59 had ingevuld. Was dat dan ook goed? En waar ligt de grens?

Snappen ze nou niet dat als je exact kan rekenen je ook meteen schattend kan rekenen. Sla je 2 vliegen in 1 klap.

Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.

Nou, het is nu 2007, morgen 2007 + 1 dus we zien elkaar weer in ... eh ... ongeveer 2010
pi_55678571
>> KLB
Google is your friend, abuse your friends
pi_55678730
34+34 is trouwens eerder ongeveer 70

Verder natuurlijk belachelijk, maar anders snappen de docenten het zelf niet meer, op de pabo schijnen ze niet zo goed te kunnen rekenen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55679004
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
pi_55679043
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
34 + 34 is 68, punt. Als je met een ruimte schatting als 60 al genoeg neemt, wat zegt dat dan over de zorgvuldigheid en de precisie van dat kind (later)? Ik zie niet in waar dat schattend rekenen goed voor is.
schattend rekenen is niet compleet onzinnig maar niet voordat er eerst exact gerekend is
pi_55679045
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:50 schreef SharQueDo het volgende:
Als je alles in overvloed tot je beschikking hebt kun je gaan schatten, eerder niet.
  maandag 31 december 2007 @ 12:52:59 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_55679080
Schattend rekenen is superhandig! (als Ir. werktuigbouw kan ik het weten )

Door schattend rekenen kweek je gevoel voor orde grootte van uitkomsten die sommetjes moeten hebben. Nu heb je heel veel kinderen (en ook volwassenen) die -als ze iets ingetypt hebben op de rekenmachine- geen idee hebben van of de uitkomst klopt. Gevolg is dat ze gewoon botweg invullen wat dat apparaat uitspuugt. Je moet bij het maken van een berekening van tevoren op de een of andere manier gevoel hebben voor wat er ongeveer uit komt. Zo niet, dan heb je nooit in de gaten of je misschien invoer fouten etc maakt.

Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
pi_55679107
Eens met de klacht!
Laten ze eerst maar exact leren rekenen.
Dat ze leren rekenen met een rekenmachine is ook onzinnig, waar blijft dan het inzicht?
pi_55679178
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
Schattend rekenen is superhandig! (als Ir. werktuigbouw kan ik het weten )

Door schattend rekenen kweek je gevoel voor orde grootte van uitkomsten die sommetjes moeten hebben. Nu heb je heel veel kinderen (en ook volwassenen) die -als ze iets ingetypt hebben op de rekenmachine- geen idee hebben van of de uitkomst klopt. Gevolg is dat ze gewoon botweg invullen wat dat apparaat uitspuugt. Je moet bij het maken van een berekening van tevoren op de een of andere manier gevoel hebben voor wat er ongeveer uit komt. Zo niet, dan heb je nooit in de gaten of je misschien invoer fouten etc maakt.

Voorbeeld: Ik had een keer een mooie daarmee in een winkel waar de stroom uit viel. Ik kocht: Wat losse zooi van bij elkaar 15 euro en daarbij 3 identieke dingen van 2 euro/stuk. Bij elkaar 21 euro dus. Die miep vult in: 15 + 2 x 3 en de rekenmachine zegt dat ik 51 (51=(15+2)x3) euro moet dokken. Zonder blikken of blozen vertelt ze mij dat ik dat bedrag moet betalen
Ik moet haar vervolgens uit gaan leggen dat het 15+ (2x3) is en dat het bedrag dus 21 euro is. Kostte me bijna 5 minuten om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
pi_55679267
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Ik heb nooit schattend rekenen geleerd en toch kan ik het. Waarom omdat ik eerst exact geleerd heb.
Inderdaad, maar ik snap zijn punt wel. Beetje dubbelstrijdig gevoel hier. 't Is wel handig, maar eerst exact leren rekenen lijkt mij.
pi_55679308
rekenend schatten, dat is pas handig.
pi_55679368
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:52 schreef TR08 het volgende:
d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 31 december 2007 @ 13:03:40 #13
14320 TR08
pi_55679414
Voor exact rekenen gebruiken de meesten nu een rekenmachine, dus dat verleren ze zowiezo (of eigenlijk: ze leren het uberhaupt niet meer zo veel en zodra de rekenmachine gebruikt mag verleren ze het). Eerst exact leren gebeurt nog steeds, kinderen krijgen op de basisschool nog steeds de tafels, delen enzovoorts.

Als je modelletjes klust in excel, of als je dingen met de rekenmachine gaat uitrekenen moet je dan wel een soort "gut-feeling" hebben over of je uitkomst ongeveer goed zou kunnen zijn, of dat hij falikant fout is.

Ik vind het bij elkaar wel een slimme zet dat ze dit nu leren. De rekenmachine pakken ze toch wel straks, het schatten kunnen ze dan maar beter een keer geleerd hebben op school. Mensen die dat niet geleerd hebben in hun opleiding komen zelden of niet op het idee om het later alsnog te doen.
  maandag 31 december 2007 @ 13:04:19 #14
14320 TR08
pi_55679437
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:01 schreef Athmozz het volgende:

[..]

d'r baas der bij laten komen. Die snapt dat (hopelijk) wel en anders laat je hem zijn baas maar opbellen. Als ze genoeg klachten over dezelfde persoon krijgen vliegt die wel buiten, dus dan is dat probleem oo opgelost. Iemand die zelfs die rekensommetjes niet kan is gewoon te dom voor aan de kas te werken & moet rekken vullen / kuisen / achter de vuilkar lopen.
De baas stond er naast en die kon het ook niet Ik heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
pi_55679454
onder de 100 moet je gewoon zonder rekenmachine kunnen. Punt
  maandag 31 december 2007 @ 13:06:38 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55679505
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TubewayDigital het volgende:
onder de 100 moet je gewoon zonder rekenmachine kunnen. Punt
1000.

op zn minst.. kom op.. als je daar al een rekenmachine voor nodig hebt
Huilen dan.
pi_55679533
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:03 schreef TR08 het volgende:
Voor exact rekenen gebruiken de meesten nu een rekenmachine, dus dat verleren ze zowiezo (of eigenlijk: ze leren het uberhaupt niet meer zo veel en zodra de rekenmachine gebruikt mag verleren ze het). Eerst exact leren gebeurt nog steeds, kinderen krijgen op de basisschool nog steeds de tafels, delen enzovoorts.

Als je modelletjes klust in excel, of als je dingen met de rekenmachine gaat uitrekenen moet je dan wel een soort "gut-feeling" hebben over of je uitkomst ongeveer goed zou kunnen zijn, of dat hij falikant fout is.

Ik vind het bij elkaar wel een slimme zet dat ze dit nu leren. De rekenmachine pakken ze toch wel straks, het schatten kunnen ze dan maar beter een keer geleerd hebben op school. Mensen die dat niet geleerd hebben in hun opleiding komen zelden of niet op het idee om het later alsnog te doen.
Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.
pi_55679534
quote:
Op maandag 31 december 2007 12:56 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Denk dat de meeste mensen dat wel onbewust doen. (vooral bij de kassa)
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_55679568
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

1000.

531 - 279

dat moet je kunnen maar als je hier naar de calc grijpt hoef je je niet te schamen vind ik
  maandag 31 december 2007 @ 13:08:39 #20
14320 TR08
pi_55679578
Kijk ook maar eens hoeveel kinderen roepen "ah meneer waarom moet ik dat nu zo doen, we hebben toch een rekenmachine?" En de docenten op de basisschool denken er zelf vaak net zo over.

De eersten die in de gaten hebben dat je dit soort vaardigheden toch ook zelf moet ontwikkelen zijn de beta docenten op het voortgezet onderwijs.
pi_55679592
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:

[..]

De baas stond er naast en die kon het ook niet Ik heb hun beide in de winkel uit moeten leggen hoe hun rekenmachine werkte en hoe ze het op papier konden doen
té erg.

schriftelijk je klacht indienen bij het hoofdkantoor. Als er veel mensen zo reageren dan krijgen ze tenminste nog eens op hun donder....

Juist zoals ik ALTIJD als ik zo'n Vito'tje mij aan 160 zie voorbijschuren op de snelweg bel naar het nummer dat erop sta. Eventjes vragen om doorverbonden te worden met de baas & hem uitleggen dat ik het vrij associaal vind dat zijn personeel 160/u met zijn bestelbusjes doet. Ik moet je zeggen dat ze héél vaak vriendelijk reageren & het niet eens irritant vinden dat je ze daarvoor opbelt hoor.
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

1000.

ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?
pi_55679612
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:04 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als ik goed begrijp snapte ze niet hoe het rekenmaschientje werkt.
pi_55679692
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:09 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ik neem voor alles boven de 20 eigenlijk al en rekenmachine hoor (maar ik heb dan eigenlijk nooit dat ik met mooie getalletjes kan rekenen). Ik kan het zonder, dus dan is dat voor mij goed, maar waarom zou ik het uit mijn hoofd doen als een rekenmachine het ook (sneller) kan?
je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonder
  maandag 31 december 2007 @ 13:12:42 #24
14320 TR08
pi_55679709
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:07 schreef Deliah het volgende:

[..]

Ze kunnen beter die rekenmachine helemaal niet gebruiken op de middelbare school en fatsoenlijk hoofdrekenen leren. Je kan namelijk niet zien of iets goed of fout is als je geen inzicht hebt.
Uiteindelijk gebruik ik nu zelf het hoofdrekenen voornamelijk als schattend rekenen op mijn werk. De getallen die ik krijg rond ik een beetje af en dan doe ik een gok voor hoeveel % er bij de uitkomst op moet vanwege het afronden. Dat vergelijk ik vervolgens in het echte model (meestal excel).

Inzicht kan er dus wel degelijk zijn zonder dat je exact moet rekenen. Je moet gewoon wat formules leren opschrijven (in symbolen of gewoon direct met getallen) en daarmee wat leren spelen. Met schattend rekenen lukt dat prima.

@Athmozz: Niet elke kruidenier op de hoek heeft een hoofdkantoor. Daarbij is de kern van de discussie hier niet of mevrouw wel of niet achter de kassa moet zitten, maar of het schattend rekenen zinvol is om te leren.
pi_55680176
zinvol om kunnen wel, zinvol om leren niet. Eens je exact kan rekenen, dan kan je ook wel schattend rekenen.

Wat is dan het volgende? Schattend schrijven? als 95% van de letters die op je papier staan juist staan is het goed?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')