wat is daar dan zinvol aan?quote:Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
(en ja: ik ben onderwijzer en ja: ik leer de kinderen ook zo rekenen, en ja: dat is heel erg zinvol)
Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?quote:Op maandag 31 december 2007 12:35 schreef TubewayDigital het volgende:Het wordt tegenwoordig ook altijd in een verhaaltje verpakt. Dat maakt het naar mijn mening juist ingewikkelder en niet makkelijker.
Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.quote:Op maandag 31 december 2007 14:38 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Dat maakt het inderdaad ingewikkelder, maar kom jij buiten school, in je dagelijks leven, zo vaak kale rekensomme tegen?
Nee! Daarom moeten kinderen ook leren de relevante informatie uit een echte situatie te halen en daarmee een som te maken die ze kunnen uitrekenen. Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.quote:Op scholen wordt echt niet alleen aandacht gegeven aan schattend rekenen. Maar schattend rekenen is wel enorm belangrijk! Het geeft je getalgevoel, iets wat bij exact rekenen niet (automatisch) gebeurt (in elk geval lang niet bij iedereen). Voor exact rekenen gebruik je trucjes, werk je vaak niet met de gehele getallen en heb je dus eigenlijk soms geen idee waarmee je bezig bent. Als je wilt schatten kun je die exacte rekenstrategieën natuurlijk ook ongeveer gebruiken, maar je kan ook écht schatten en écht weten waarmee je bezig bent en wat een getal betekent.
EDIT: TeChNo2 was me deels voor![]()
Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.quote:Op maandag 31 december 2007 15:03 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat heeft met afronden te maken. Niet met schatten.
[..]
Door rekentrucjes toe te passen en de gehele getallen en de betekenis van die getallen uit het oog te verliezen kan je het ontwikkelen van een adequaat getalgevoel en -beeld ook wel vergeten.quote:Je krijgt echt geen gevoel voor getallen door er vaag en ongeveer mee bezig te zijn. Mijn idee dan en het geldt ook voor mij.
Het kan. Dat voor sommige mensen het te moeilijk is om een gevoel te krijgen voor getallen en rekenen door echt te rekenen. Maar die mensen ben ik toch nog niet tegengekomen.
Ik had het over je laatste zin:quote:Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Het ging over het oplossen van vraagstukken, niet over schatten. En dat is geen kwestie van leren afronden, maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
Dat wat je daarvoor zei vind ik helemaal primaquote:Anders krijg je mensen die 408 soldaten verdelen over 8,16 bussen
Ben je van het vak?quote:Het onderwijs afzeiken is erg makkelijk: vroeger was alles beter, boehoe![]()
Misschien kan men zich beter eens verdiepen in onderwijspsychologie en wiskundedidactiek, voordat ongenuanceerde meningen worden verkondigd.
waarom is 70 goed en 60 fout?quote:Op maandag 31 december 2007 14:09 schreef TeChNo2 het volgende:
Dan heeft het NRC fout, als je het goed schat is het antwoord ongeveer 70.
integendeel, in mijn tijd was het nog gewoon goed zonder allerlei tierenlantijntjes die alleen maar afleiden waar het om gaatquote:Wat is het toch makkelijk om het onderwijs af te kraken, alleen omdat het misschien bij jou niet heeft gewerkt...
eens maar nu is het teveel doorgeslagen naar het modelerenquote:Op maandag 31 december 2007 16:11 schreef gewooneenuser het volgende:
maar leren modelleren en je antwoord in relatie brengen tot de werkelijkheid. Iets wat je niet leert door enkel kale sommen op te lossen.
Lijkt me een goed planquote:Op maandag 31 december 2007 12:38 schreef Metalfrost het volgende:
>> KLB
Mag? Moet?quote:Op maandag 31 december 2007 13:12 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
je mag hem uiteindelijk wel gebruiken maar je moet eerst geleerd hebben zonder
quote:Op maandag 31 december 2007 17:06 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
waarom is 70 goed en 60 fout?
[..]
quote:Op maandag 31 december 2007 13:27 schreef Athmozz het volgende:
zinvol om kunnen wel, zinvol om leren niet. Eens je exact kan rekenen, dan kan je ook wel schattend rekenen.
Wat is dan het volgende? Schattend schrijven? als 95% van de letters die op je papier staan juist staan is het goed?
quote:Op maandag 31 december 2007 18:16 schreef DANILXL het volgende:
stond dit topic eerst ergens anders ofzow? Ik lees nml. alleen maar serieuze antwoorden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |