ik heb er geen idee vanquote:Op maandag 28 januari 2008 10:02 schreef sanger het volgende:
Welke lens wordt door jullie hoger aangeslagen?
Sigma 17-70 f/2.8-4.5 DC Macro
Canon 17-85 F4.0-5.6 IS USM
De Sigma is duidelijk lichtsterker. De Canon heeft IS. Focussnelheid weet ik eigenlijk niet of ze vergelijkbaar zijn? De Sigma is ook nog eens behoorlijk goedkoper (en valt daarmee in het budget dat ik voor mijn verjaardag kan vragen).
Lijkt me ook belangrijk om te bedenken wat je wilt fotograferen. Heb je daarbij meer aan lichtsterkte (bijv. sport/bewegende beelden) of aan IS (meer stilstaande onderwerpen)?quote:Op maandag 28 januari 2008 10:02 schreef sanger het volgende:
De Sigma is duidelijk lichtsterker. De Canon heeft IS. Focussnelheid weet ik eigenlijk niet of ze vergelijkbaar zijn? De Sigma is ook nog eens behoorlijk goedkoper (en valt daarmee in het budget dat ik voor mijn verjaardag kan vragen).
Eigenlijk zoek ik een goede allround lens. Ik heb een Sigma 70-300 naast mijn kitlens.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:06 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik heb er geen idee van
weet wel dat ik aangeslagen ben door t canonvirus, en mijn sigma (welliswaar een tele) verkocht heb en er een canon voor in de plaats gehaald heb... en zou dus voor t laatste gaan
hoewel ik niet weet of je wel IS voor die range nodig hebt.
Denk je zelf dat je die IS nodig hebt?
Wil je deze lens ter vervanging van je kitlens? of hoe moet ik het zien
Je hebt gelijkquote:Op maandag 28 januari 2008 10:13 schreef Elefes het volgende:
[..]
Lijkt me ook belangrijk om te bedenken wat je wilt fotograferen. Heb je daarbij meer aan lichtsterkte (bijv. sport/bewegende beelden) of aan IS (meer stilstaande onderwerpen)?
Kijk eens op wat reviewsites hoe ze daar over deze lenzen oordelen.
als ik dit zo lees zou ik dan kiezen voor de Sigmaquote:Op maandag 28 januari 2008 10:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Eigenlijk zoek ik een goede allround lens. Ik heb een Sigma 70-300 naast mijn kitlens.
IS heb ik denk ik niet nodig. Dat heb ik ook niet op mijn 70-300 van Sigma en daar maak ik ook wel redelijke foto's mee
Lichtsterkte heb ik wel graag omdat ik ook regelmatig binnen fotograveer.
Zie bovenquote:Op maandag 28 januari 2008 10:27 schreef Vliegvrager het volgende:
Ze zijn optisch wel zo'n beetje gelijkwaardig als ik de reviews moet geloven. Allebei niet zo heel goed op het wijde stuk, maar dat is bij heel veel zoomlenzen zo, tenzij je echt voor de groothoekzooms gaat. IS kan nuttig zijn op het stukje telebereik dat er op zit. Hangt er erg vanaf wat je fotografeert, zoals Elefes al zegt.
Heft de lichsterkte van de Sigma de IS niet gedeeltelijk op dan? Je kunt immers kortere sluitertijden gebruiken toch?quote:Gezien het prijsverschil zou ik voor de Sigma gaan, tenzij jij heel sterk het gevoel hebt dat je erg veel aan de IS gaat hebben.
Ja, de Sigma heeft volgens mij zelfs f4.0 op de 70mm, waar de Canon f5.6 heeft op 85mm. Het is wel zo dat IS natuurlijk ook nog werkt met een kleiner diafragma, als je dat wilt gebruiken.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:30 schreef sanger het volgende:
[..]
Heft de lichsterkte van de Sigma de IS niet gedeeltelijk op dan? Je kunt immers kortere sluitertijden gebruiken toch?
Ja, die heb ik nog, toevallig gisteren op marktplaats gezet. Is optisch wel een stuk minder dan de lenzen die je hier noemt.quote:Op maandag 28 januari 2008 10:30 schreef sanger het volgende:
P.s. heb jij die 28-80 nog? Of was die al verkocht?
Vraagprijs nog steeds hetzelfde?quote:Op maandag 28 januari 2008 11:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, die heb ik nog, toevallig gisteren op marktplaats gezet. Is optisch wel een stuk minder dan de lenzen die je hier noemt.
Ik heb zelf de Sigma, echt een superlensquote:Op maandag 28 januari 2008 10:02 schreef sanger het volgende:
Ik vind het niet zoveel bijzonders, maar dat kan ook aan mij liggen. Jammer is dat ik na het zien van die foto's nog geen idee heb hoe de kwaliteit van dat stukje glas is. Als een plaatje er op die grootte nog slecht uit ziet heb je echt een baggerglas.quote:
Ik kan je nu al vertellen dat deze op 100% niet totaal scherp zijnquote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:04 schreef veldmuis het volgende:
Uiteraard, ook ISO. Maar op postzegelformaat is alles scherp. Pas op 100% krijg je een goede indruk van de scherpte. En dan liefst uiteraard in RAW formaat.
Dat hangt af van de sluitertijd, en uiteraard hoe stil je je handen kunt houden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:07 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik kan je nu al vertellen dat deze op 100% niet totaal scherp zijnWaarom? Omdat ze uit de hand genomen zijn. Voor echt scherpe foto's op 100% moet je vanaf een statief schieten.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:07 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik kan je nu al vertellen dat deze op 100% niet totaal scherp zijnWaarom? Omdat ze uit de hand genomen zijn. Voor echt scherpe foto's op 100% moet je vanaf een statief schieten.
Maar écht scherp moet je toch vanaf statief schieten hoor!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]Ik schiet zelden vanaf statief en heb hele ladingen foto's die echt scherp zijn op 100% Big BS dus
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:25 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Maar écht scherp moet je toch vanaf statief schieten hoor!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |