http://www.nrc.nl/binnenl(...)ring_staatsbedrijvenquote:Einde privatisering staatsbedrijven
Gepubliceerd: 7 december 2007 16:00 | Gewijzigd: 7 december 2007 16:02
Door onze redacteur Michèle de Waard
Den Haag, 7 dec. Minister Wouter Bos (Financiën, PvdA) wil een eind aan de privatisering van staatsbedrijven om „continuïteit en kwaliteit van publieke dienstverlening te waarborgen". Dat heeft hij tegenover NRC verklaard. De staat heeft in 33 bedrijven een belang. Dat overheidsbelang moet blijven, aldus Bos.
De minister neemt daarmee afstand van het beleid van zijn liberale voorganger Gerrit Zalm (VVD). In plaats van het adagium ‘privatiseren, tenzij’, dat jaren lang gold, onderschrijft het kabinet-Balkenende IV het motto ‘publiek, tenzij’. Het kabinet zou vanmiddag naar verwachting instemmen met de nota Staatsdeelnemingen van Bos, die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Daarin wordt voorgesteld om de staatsdeelnemingen te handhaven.
Dat kabinetsbesluit heeft gevolgen voor de gefaseerde verkoop van vervoersbedrijf Connexxion , die Zalm vorig jaar overeenkwam. Tweederde van de aandelen werd toen voor 225 miljoen euro verkocht aan het Franse Transdev .De resterende 33 procent zou over vijf jaar volgen. Dat belang blijft nu in handen van de Staat.
Als reden voor de koerswijziging noemt Bos onder meer „de toegenomen maatschappelijke zorg voor de publieke belangen die hiermee gemoeid zijn”.
Bos wil met stopzetting van verdere privatisering ook voorkomen dat ondernemingen van vitaal belang in handen vallen van Chinezen, Russische of Arabische staatsfondsen, of van speculatieve investeerders. „Deze fondsen zijn niet transparant. Je hebt er geen greep meer op”, aldus de minister. Bos ziet in het publieke aandeelhouderschap een van de „middelen” om de risico’s te ondervangen die buitenlandse staatsfondsen met zich meebrengen.
De belangrijkste bedrijven waarin de overheid nog belangen heeft, zijn actief op het gebied van transport (NS, Schiphol, ProRail, Havenbedrijf Rotterdam), financiële dienstverlening (DNB, Bank Nederlandse Gemeenten, Waterschapsbank) en energie (GasUnie, TenneT, UCN).
Juist vanwege het „strategisch belang” voor de Nederlandse economie besloot het kabinet in oktober af te zien van de eerder voorgenomen verkoop van een minderheidsbelang in Schiphol. Vanwege vitale belangen heeft de staat recent een aantal belangen genomen in het havenbedrijf van Rotterdam en in de Westerscheldetunnel. Er wordt ook gewerkt aan deelname in het project Zuidas in Amsterdam, dat een financieel centrum moet worden.
Bos heeft eveneens aangekondigd dat hij zich actiever zal opstellen in de huidige deelnemingen, om het publieke belang te garanderen. Zo wil hij belangrijke investeringsvoorstellen scherper toetsen, bij verschil van inzicht over beleid eerder commissarissen naar huis sturen, en beter toezien op het beloningsbeleid van bestuurders.
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef Sloggi het volgende:
Vandaag weer de vruchten van de privatisering van het treinnet mogen plukken. Ik had maar een uur vertraging.
Veolia Transportquote:Op vrijdag 7 december 2007 16:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.
Tja, en iedereen wijst naar ProRail.quote:
Staatsbedrijf.quote:En ProRail.
Dat wist ik nietquote:
Het is o.a. een zootje op de belastingdienst door wat marktwerkingsproefjes door de VVD.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
Kwalitiet in overheidsmonopolies.De man is niet goed snik. Denkt hij nou echt dat je kwaliteit krijgt als je behandeld moet worden door oostblokapparatjiks van de PvdA?
Ze kunnen niet eens de belastingdienst op orde krijgen, laat staan treinen laten rijden.
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
Het is o.a. een zootje op de belastingdienst door wat marktwerkingsproefjes door de VVD.
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:00 schreef Klopkoek het volgende:
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.
Met welk doel? Zo dat helemaal niemand meer productief is?quote:Nederland heeft gewoon een grotere overheid nodig
Men is aalleen in staatsbedrijven geinteresseerd als er een acceptabel kartel bij zit, zoals de 7,3% ZVW over 31231 in 2008quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.
Het is een werkelijk absurd links vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in overheidshanden zijn. De NS bewijst dat dagelijks.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:03 schreef henkway het volgende:
Men is aalleen in staatsbedrijven geinteresseerd als er een acceptabel kartel bij zit, zoals de 7,3% ZVW over 31231 in 2008
dat is belastinggeld die direct in de pocket van verzekeraars (bovengrondse maffia) vloeit.
Het is een werkelijk absurd rechts vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in private handen zijn. Microsoft bewijst dat dagelijks.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een werkelijk absurd links vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in overheidshanden zijn. De NS bewijst dat dagelijks.
Oh nee? Is er overal dan lokale concurrentie?quote:
Geen antwoord, en ook nog eens iets dat ik niet beweer.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Het is een werkelijk absurd rechts vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in private handen zijn. Microsoft bewijst dat dagelijks.
Gewoon, met tenders komen.quote:Daarbij zou ik niet weten hoe je het spoor moet privatiseren. Deutsche Bundesbahn doet het voortreffelijk.
Helemaal mee eens. Ik vond het al belachelijk toen de privatisering begon.quote:Bos wil met stopzetting van verdere privatisering ook voorkomen dat ondernemingen van vitaal belang in handen vallen van Chinezen, Russische of Arabische staatsfondsen, of van speculatieve investeerders.
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Daarbij zou ik niet weten hoe je het spoor moet privatiseren. Deutsche Bundesbahn doet het voortreffelijk.
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railway_companies_in_Japan
Waarom niet een kleinere en minder machtige overheid, waardoor de mogelijkheid tot staatsmachtsmisbruik afneemt, als het goed kan werken?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?
Het werkt niet goed, omdat overheden altijd andermans geld besteden. Zie Freedman voor verdere uitleg.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?
heb jij wel eens gezien hoeveel japanners er in een trein geperst worden om treinen uit te sparen??quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railway_companies_in_Japan
Problemen met de uitbestedingsprocedures, goh wie besteed ook alweer uit? Oh ja de overheidquote:Op vrijdag 7 december 2007 17:00 schreef Klopkoek het volgende:
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.
Daar zijn toch jarenlang de VVD en het CDA verantwoordelijk voor geweest, je kunt niet overal de PvdA de schuld van geven.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
Ze kunnen niet eens de belastingdienst op orde krijgen, laat staan treinen laten rijden.
Er is niks geprivatiseerd - het zijn overheidsbedrijven die ruzie maken.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:08 schreef SCH het volgende:
Alsof de vertragingen louter met de NS te maken hebben. Die hebben juist alles met de privatisering te maken. ProRail wil overdag werken en dus gaat het vanaf komende zondag helemaal mis.
Met een DG die lid is van die partij (en close is met onze draaikont) en die een soepel lopende organisatie compleet in het honderd heeft laten lopen kan en doe ik dat echter wel.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:09 schreef SCH het volgende:
Daar zijn toch jarenlang de VVD en het CDA verantwoordelijk voor geweest, je kunt niet overal de PvdA de schuld van geven.
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Er is niks geprivatiseerd - het zijn overheidsbedrijven die ruzie maken.
Volgens mij wordt het met Bos en de economie helemaal niets en dat komt niet alleen door zijn ruggengraat.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef jogy het volgende:
Goeie titel, helemaal mee ens, jammer genoeg heeft Bossemans zijn ruggegraat geleend van D66 dus het wordt toch niks.
100% van de aandelen van beide bedrijven zijn in handen van de staat. Wat onwetend weer, voor een journalist. Privatisering heeft er niks mee te maken, omdat er eenvoudigeweg geen private partners in het spel zijn. Dat is gewoon oudbakken socialistische retoriek.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
100% van de aandelen van beide bedrijven zijn in handen van de staat. Wat onwetend weer, voor een journalist. Privatisering heeft er niks mee te maken, omdat er eenvoudigeweg geen private partners in het spel zijn. Dat is gewoon oudbakken socialistische retoriek.
Dan hadden we er weer 100miljoen belastinggeld ingegooid, een glas, een plas, en het jaar daarop hetzelfde liedje. Dat sommige dingen zich er beter voor lenen dan anderen dat is waar maar de overheid als bedrijf moet echt je last resort zijn.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Voor privatisering, SCH, moeten er private partners bij betrokken zijn. Die zijn er niet. Dus: er is niks geprivatiseerd, dus is er ook geen privatisering.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:21 schreef SCH het volgende:Wat een gelul - het heeft alles met privatisering te maken. Jammer dat je er zo weinig van begrijpt, verbaast me ook.
Kijk maar naar de NHS - de Engelse staatszorg. Miljarden ponden erbij onder Labour: resultaat: noppes. Anti-privatisering is pure ideologie, op basis van vooroordelen en gebakken lucht.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Volgens mij heeft niemand in de politiek enige kennis van de economie dus zijn we hoe dan ook dik genaaid.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het met Bos en de economie helemaal niets en dat komt niet alleen door zijn ruggengraat.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Voor privatisering, SCH, moeten er private partners bij betrokken zijn. Die zijn er niet. Dus: er is niks geprivatiseerd, dus is er ook geen privatisering.
quote:Privatisering onderhoud spoor mislukt
UTRECHT - Privatisering van het spooronderhoud in de jaren negentig heeft nauwelijks voordelen opgeleverd. Concurrentie is tot op heden niet van de grond gekomen. De kosten zijn met name in het begin fors gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.
De overheid is bij de verkoop van het onderhoudsbedrijf midden jaren negentig „naïef” geweest, zegt bestuursvoorzitter Bert Klerk van Prorail. Hij erkent dat een deel van de marktwerking niet goed uit de verf is gekomen.
Zo heeft de spoorbeheerder meer tijd nodig dan afgesproken om het onderhoud openbaar aan te besteden. Het staatsbedrijf zag zich recent ook genoodzaakt zijn invloed op een gespecialiseerd ICT-bedrijf te vergroten.
Het betreft het bedrijf Tribase dat met name de computers van de verkeersleiding onderhoudt. Tribase was juist in 1998 op verzoek van Prorail door drie bedrijven opgericht. Klerk vraagt zich af of Prorail dit bedrijf moet terugkopen.
In 1997 werd het onderhoudsbedrijf van de NS verkocht aan drie aannemers: Strukton, VolkerWessels, en BAM. Destijds werd afgesproken dat regulier onderhoud na 2003 zou worden aanbesteed. Dat is tot op heden niet gelukt. De mededingingsautoriteit NMa heeft kritiek op Prorail. Er zou veel „innovatiever en optimaler” aanbesteed moeten worden. In 2006 gaf Prorail 257 miljoen euro uit aan het reguliere onderhoud.
Probleem waar Prorail tegen aan liep, was dat het onderhoud zeer gespecialiseerd is. „Daar waar geen markt is moet je er niet geforceerd een markt van maken”, zegt Klerk. Binnenkort wordt voor het eerst het onderhoud in een klein gebied openbaar aanbesteed.
Uit een intern document van Prorail blijkt dat de kosten van het onderhoud tussen 1994 en 2001 17 procent zijn gestegen als direct gevolg van de privatisering. De drie aannemers maken een „bovengemiddelde marge” op hun contracten met Prorail, stelt organisatie-adviseur Maarten Veraart. Hij vindt dat de privatisering te radicaal is doorgevoerd. Volgens Veraart en enkele rapporten heeft Prorail een moeizame verhouding met de aannemers.
NRC Handelsblad
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kijk maar naar de NHS - de Engelse staatszorg. Miljarden ponden erbij onder Labour: resultaat: noppes. Anti-privatisering is pure ideologie, op basis van vooroordelen en gebakken lucht.
Nou, daar denken de Britten heel anders over.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:29 schreef SCH het volgende:Wat een bullocks toch weer. Het Engelse systeem werkt juist enorm goed vergeleken bij heel geprivatiseerde systemen en vergeleken bij de VS.
De NS is een zelfstandig bedrijf dat 100% in handen is van de overheid. Van privatisering is geen sprake.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Dat zijn aanbestedingen door een staatsbedrijf, schat.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:28 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, er is geen privatisering op het spoor
Oh gos, zelfs nu denk je het nog beter te weten. En moet je je eruit redden door te zeggen dat het NRC draait. Zelfs al die bedrijven hebben het over privatisering maar ze hebben het allemaal mis.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zijn aanbestedingen door een staatsbedrijf, schat.Hoe de NRC het ook probeert te draaien - het is geen privatisering omdat er niks verkocht is. ProRail + NS = Spoor in staatshanden. En dus incompetent.
Dat zeg ik ook niet. Het gaat om de splitsing met ProRail. Dat had nooit moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:31 schreef nikk het volgende:
[..]
De NS is een zelfstandig bedrijf dat 100% in handen is van de overheid. Van privatisering is geen sprake.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |