Het werkt niet goed, omdat overheden altijd andermans geld besteden. Zie Freedman voor verdere uitleg.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?
heb jij wel eens gezien hoeveel japanners er in een trein geperst worden om treinen uit te sparen??quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railway_companies_in_Japan
Problemen met de uitbestedingsprocedures, goh wie besteed ook alweer uit? Oh ja de overheidquote:Op vrijdag 7 december 2007 17:00 schreef Klopkoek het volgende:
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.
Daar zijn toch jarenlang de VVD en het CDA verantwoordelijk voor geweest, je kunt niet overal de PvdA de schuld van geven.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
Ze kunnen niet eens de belastingdienst op orde krijgen, laat staan treinen laten rijden.
Er is niks geprivatiseerd - het zijn overheidsbedrijven die ruzie maken.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:08 schreef SCH het volgende:
Alsof de vertragingen louter met de NS te maken hebben. Die hebben juist alles met de privatisering te maken. ProRail wil overdag werken en dus gaat het vanaf komende zondag helemaal mis.
Met een DG die lid is van die partij (en close is met onze draaikont) en die een soepel lopende organisatie compleet in het honderd heeft laten lopen kan en doe ik dat echter wel.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:09 schreef SCH het volgende:
Daar zijn toch jarenlang de VVD en het CDA verantwoordelijk voor geweest, je kunt niet overal de PvdA de schuld van geven.
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Er is niks geprivatiseerd - het zijn overheidsbedrijven die ruzie maken.
Volgens mij wordt het met Bos en de economie helemaal niets en dat komt niet alleen door zijn ruggengraat.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef jogy het volgende:
Goeie titel, helemaal mee ens, jammer genoeg heeft Bossemans zijn ruggegraat geleend van D66 dus het wordt toch niks.
100% van de aandelen van beide bedrijven zijn in handen van de staat. Wat onwetend weer, voor een journalist. Privatisering heeft er niks mee te maken, omdat er eenvoudigeweg geen private partners in het spel zijn. Dat is gewoon oudbakken socialistische retoriek.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
100% van de aandelen van beide bedrijven zijn in handen van de staat. Wat onwetend weer, voor een journalist. Privatisering heeft er niks mee te maken, omdat er eenvoudigeweg geen private partners in het spel zijn. Dat is gewoon oudbakken socialistische retoriek.
Dan hadden we er weer 100miljoen belastinggeld ingegooid, een glas, een plas, en het jaar daarop hetzelfde liedje. Dat sommige dingen zich er beter voor lenen dan anderen dat is waar maar de overheid als bedrijf moet echt je last resort zijn.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Voor privatisering, SCH, moeten er private partners bij betrokken zijn. Die zijn er niet. Dus: er is niks geprivatiseerd, dus is er ook geen privatisering.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:21 schreef SCH het volgende:Wat een gelul - het heeft alles met privatisering te maken. Jammer dat je er zo weinig van begrijpt, verbaast me ook.
Kijk maar naar de NHS - de Engelse staatszorg. Miljarden ponden erbij onder Labour: resultaat: noppes. Anti-privatisering is pure ideologie, op basis van vooroordelen en gebakken lucht.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Volgens mij heeft niemand in de politiek enige kennis van de economie dus zijn we hoe dan ook dik genaaid.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het met Bos en de economie helemaal niets en dat komt niet alleen door zijn ruggengraat.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Voor privatisering, SCH, moeten er private partners bij betrokken zijn. Die zijn er niet. Dus: er is niks geprivatiseerd, dus is er ook geen privatisering.
quote:Privatisering onderhoud spoor mislukt
UTRECHT - Privatisering van het spooronderhoud in de jaren negentig heeft nauwelijks voordelen opgeleverd. Concurrentie is tot op heden niet van de grond gekomen. De kosten zijn met name in het begin fors gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.
De overheid is bij de verkoop van het onderhoudsbedrijf midden jaren negentig „naïef” geweest, zegt bestuursvoorzitter Bert Klerk van Prorail. Hij erkent dat een deel van de marktwerking niet goed uit de verf is gekomen.
Zo heeft de spoorbeheerder meer tijd nodig dan afgesproken om het onderhoud openbaar aan te besteden. Het staatsbedrijf zag zich recent ook genoodzaakt zijn invloed op een gespecialiseerd ICT-bedrijf te vergroten.
Het betreft het bedrijf Tribase dat met name de computers van de verkeersleiding onderhoudt. Tribase was juist in 1998 op verzoek van Prorail door drie bedrijven opgericht. Klerk vraagt zich af of Prorail dit bedrijf moet terugkopen.
In 1997 werd het onderhoudsbedrijf van de NS verkocht aan drie aannemers: Strukton, VolkerWessels, en BAM. Destijds werd afgesproken dat regulier onderhoud na 2003 zou worden aanbesteed. Dat is tot op heden niet gelukt. De mededingingsautoriteit NMa heeft kritiek op Prorail. Er zou veel „innovatiever en optimaler” aanbesteed moeten worden. In 2006 gaf Prorail 257 miljoen euro uit aan het reguliere onderhoud.
Probleem waar Prorail tegen aan liep, was dat het onderhoud zeer gespecialiseerd is. „Daar waar geen markt is moet je er niet geforceerd een markt van maken”, zegt Klerk. Binnenkort wordt voor het eerst het onderhoud in een klein gebied openbaar aanbesteed.
Uit een intern document van Prorail blijkt dat de kosten van het onderhoud tussen 1994 en 2001 17 procent zijn gestegen als direct gevolg van de privatisering. De drie aannemers maken een „bovengemiddelde marge” op hun contracten met Prorail, stelt organisatie-adviseur Maarten Veraart. Hij vindt dat de privatisering te radicaal is doorgevoerd. Volgens Veraart en enkele rapporten heeft Prorail een moeizame verhouding met de aannemers.
NRC Handelsblad
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kijk maar naar de NHS - de Engelse staatszorg. Miljarden ponden erbij onder Labour: resultaat: noppes. Anti-privatisering is pure ideologie, op basis van vooroordelen en gebakken lucht.
Nou, daar denken de Britten heel anders over.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:29 schreef SCH het volgende:Wat een bullocks toch weer. Het Engelse systeem werkt juist enorm goed vergeleken bij heel geprivatiseerde systemen en vergeleken bij de VS.
De NS is een zelfstandig bedrijf dat 100% in handen is van de overheid. Van privatisering is geen sprake.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Het komt allemaal door de splitsing - heeft wel degelijk met privatisering te maken. Doe nou niet zo dom en naief. Het zijn beide geen honderd procent overheidsbedrijven. Als het 1 groot overheidsbedrijf was, was de ellende een stuk minder.
Dat zijn aanbestedingen door een staatsbedrijf, schat.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:28 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, er is geen privatisering op het spoor
Oh gos, zelfs nu denk je het nog beter te weten. En moet je je eruit redden door te zeggen dat het NRC draait. Zelfs al die bedrijven hebben het over privatisering maar ze hebben het allemaal mis.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zijn aanbestedingen door een staatsbedrijf, schat.Hoe de NRC het ook probeert te draaien - het is geen privatisering omdat er niks verkocht is. ProRail + NS = Spoor in staatshanden. En dus incompetent.
Dat zeg ik ook niet. Het gaat om de splitsing met ProRail. Dat had nooit moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:31 schreef nikk het volgende:
[..]
De NS is een zelfstandig bedrijf dat 100% in handen is van de overheid. Van privatisering is geen sprake.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |