Da's optioneel.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:58 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Vergeet niet dat dat veel moslims niet alleen in de koran geloven, ze nemen vaak ook de Hadith er bij, de complete bibliotheek aan overleveringen over Mohammed.
quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:55 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Wie heeft mij dat duidelijk gemaakt? Ik heb dat nooit beweerd. Ik dacht juist dat ik explicitet had gezegd dat ik geen moslim ben. En voor de rest van jou post: Ik vind het niet de moeite waard om daar op in te gaan. Ik probeer hier de mensen een wat bredere kijk te geven, dan de bekrompen visie die men van figuren als Wilders als zoete koek slikt. Mijn punt is dat die extreme ideeën die jij nu schetst slechts door een deel van de moslims gevolgd worden. Het gros staat hier echter niet achter. Maar goed, ga jij maar lekker verder met islam-bashen. Ik heb mijn punt gemaakt. Dat jij er geen oren naar hebt, zal mij een worst wezen.
Gelukkig zijn er ook nog mensen als Haushofer, die wél weten waar ze het over hebben.
Tuurlijk, de profeten.quote:Op zaterdag 8 december 2007 16:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is denk ik waar dat veel moslims de Koran meer als rechtstreekse openbaring zien dan Christenen de bijbel. Echter, de bijbel staat tsjokvol "openbaringen", kijk maar bij de profeten. Joden, en ook veel Christenen, geloven dat dat rechtstreekse openbaringen van God aan de desbetreffende profeet was.
Wat ik van vrienden en bij cursussen tot nu toe geleerd denk te hebben, is dat er misschien wel vele Mohammeds (schijnt "verheven persoon" te betekenen) geweest moeten zijn, de Arabische helden, leermeesters en leiders zeg maar, die in een epische verdichting tot de Mohammed Rasullah gesmeed zijn.quote:Er was ook eeuwenlang de opvatting dat Mozes de Thora zou hebben geschreven. Nu weten we dat dat zeer onwaarschijnlijk is. De Bijbel is in een veel langere tijdsspanne ontstaan dan de Koran. Ik weet niet precies of er verscheidene auteurs in de Koran kunnen worden geïdentificeerd, maar het is een kwestie van openheid om te accepteren dat er een bepaalde mythevorming in je geloof kan zitten. Wellicht dat veel moslims hier nog niet voor openstaan;dat heeft tijd nodig.
Dat is denk ik wel een onderscheid wat je kunt maken bij de profeten, ja. Wat de profeten in de Tenach deden ( Jesaja, Ezechiël, Amos...), was de status quo vertalen in religieuze termen en het volk aanspreken op hun zonden. Het getuigt van groot politiek inzicht. De Thora wordt echter wel als ultieme wet gezien door de Joden. Het Christendom is in mijn ogen dan ook een fascinerende interpretatie van de Thora. Het herinterpreteert.quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:49 schreef Masterix het volgende:
[..]
Tuurlijk, de profeten.
Je bent immers geen profeet als je geen openbaringen krijgt, comes with the job.
Toch is de natuur daarvan volstrekt anders. Jesaja, Jeremia en hun OT-collega's hadden meen ik een specifieke set "openbaringen" voor een specifieke situatie, meestal "het volk" te vermanen over afvalligheid etc.
De opening van de koran geeft al aan dat het hierbij om iets anders gaat: tussen de regels door lees ik dat het niet zomaar een "profetie" is, maar de door goddelijke openbaring tot stand gekomen grondwet van een samenleving, en één met eeuwigheidswaarde.
Het is De Ultieme Laatste Profetie.
Of het achterhaald is weet ik niet. Ik denk dat veel Joden dit nog steeds geloven.quote:Zoals in de -achterhaalde- opvatting dat Mozes de wetten en de Tien Geboden van God kreeg, zo vertelt de koran daar tot stand gekomen te zijn.
[..]
Doe jij toch ook nietquote:Op zaterdag 8 december 2007 17:13 schreef Masterix het volgende:
[..]
![]()
Fijn dat je zo beargumenteerd op mijn post ingaat.
not...
Ik dacht het wel, zeer uitgebreid zelfsquote:
Dat niet alle moslims moslim zijn? Zeker niet volgens de manier die ik beschrijf, de manier waarop de islam het zelf definieert?quote:Daarnaast ga je helemaal voorbij aan het punt wat ik herhaaldelijk probeer te maken.
Heb je toevallig ook bronnen voor deze stelling?quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:49 schreef Masterix het volgende:
Wat ik van vrienden en bij cursussen tot nu toe geleerd denk te hebben, is dat er misschien wel vele Mohammeds (schijnt "verheven persoon" te betekenen) geweest moeten zijn, de Arabische helden, leermeesters en leiders zeg maar
Welke linguistische sporen bedoel je nu? De taalkundige vorm die men terug kan lezen in elk vers?quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:49 schreef Masterix het volgende:
De koran schijnt, en dat zien gasten als jij aan linguïstische sporen, inderdaad uit verschillende dialecten te stammen, verschillende tijden ook, De Koe (sura 2) lijkt het oudst, en bijna de helft lijkt te komen van na de tijd dat Mohammed geleefd moet hebben.
Volgens Islamitische bronnen zijn de overleveringen/gezegdes al in zijn leven gememorizeerd door metgezellen. Een van de eerste grote werken waarin vele overleveringen van Mohammed werden aangehaald bijv is de Muwatta, toen al op schrift gesteld door Malik ibn Anas, die men beschouwd als de grondlegger van de Maliki wetschool.quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:49 schreef Masterix het volgende:
Versie 2 van de islam, de upgrade, kwam een eeuw later, essentieël hierbij was de bepaling van de ahadith, de wildgroei aan verhalen over Mohammed werd tot staan gebracht door Bukhari, Muslim en anderen.
Een God is niet geschapen.quote:Op zondag 9 december 2007 13:58 schreef KarelMartel het volgende:
heeft allah zichzelf ook geschapen?
aha dus eerst was er niets en * plof * daar is allahquote:
Tijd is een creatie van God, jij en ik ondervinden problemen van 'eerst, daarna' of '6000 jaar geleden'. Iaw God is buiten zijn creatie.quote:Op zondag 9 december 2007 14:08 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
aha dus eerst was er niets en * plof * daar is allah
of is hij er altijd al geweest? en wat heeft ie al die tijd gedaan tot zesduizend jaar geleden?
Als God deelneemt aan ons universum (de enige manier waarop wij Hem kennen), dan is 'ie deel van ons universum. Waar haalt Hij overigens een proces als tijd vandaan?quote:Op zondag 9 december 2007 14:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tijd is een creatie van God, jij en ik ondervinden problemen van 'eerst, daarna' of '6000 jaar geleden'. Iaw God is buiten zijn creatie.
Nope, tis een proces geweest van ontwikkeling en vorming, niet 'poef'.quote:Op zondag 9 december 2007 14:12 schreef KarelMartel het volgende:
en hoe zie je dat voor je? hij zit ergens buiten het universum, gooit wat magisch poeder en er is tijd en ruimte?
Integendeel, Averroes was de eerste gelovige in Europa die het durfde dit op een seculiere manier te doen.quote:of is het verboden daar concreet over te filosoferen
Dan moet ik mede delen dat de manier waarop jij hem kent niet overeenkomt met de manier waarop ik hem 'ken'.quote:Op zondag 9 december 2007 14:13 schreef Apropos het volgende:
[..]
Als God deelneemt aan ons universum (de enige manier waarop wij Hem kennen), dan is 'ie deel van ons universum. Waar haalt Hij overigens een proces als tijd vandaan?
ok, en waarom heeft almachtig persoon engelen nodig? en een hel? is het niet vreemd dat hij verwacht dat zijn schepselen de hele dag op een kleedje liggen te bidden? en waarom moest hij de koran laten citeren, terwijl hij ook een kant en klaar boekje van onverwoestbaar materiaal had kunnen neerleggen op aarde (ik noem maar wat)quote:Op zondag 9 december 2007 14:15 schreef Triggershot het volgende:
Nope, tis een proces geweest van ontwikkeling en vorming, niet 'poef'.
Integendeel, Averroes was de eerste gelovige in Europa die het durfde dit op een seculiere manier te doen.
Jij hebt gesprekken met hem buiten het universum om?quote:Op zondag 9 december 2007 14:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan moet ik mede delen dat de manier waarop jij hem kent niet overeenkomt met de manier waarop ik hem 'ken'.
Gelieve Judea-Christelijke Godsbeeld niet verwarren met de Islamitische, 'almachtig' is niet van toepassing op God, de Koran heeft het over 'macht over alle zaken', bestaande zaken in deze.quote:Op zondag 9 december 2007 14:19 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
ok, en waarom heeft almachtig persoon engelen nodig?
En een paradijs, God zelf plaatst je niet in hel, jij bepaalt zelf aan de hand van je daden waar je naar toe gaat. Als je God en zijn paradijs accepteert dan kom je er ook in.quote:en een hel?
Ik moest lachen.quote:is het niet vreemd dat hij verwacht dat zijn schepselen zich de hele dag op een kleedje liggen te bidden?
De Koran is een boek, een boek van verschillende passages, verschillende onderwerpen, sommige gaan over verhalen van vroegeren ( voor de Koran) en anderen over dingen die gebeuren tijdens Mohammeds leven. Had hij een boek moeten openbaren die al over dingen had die 23 jaar van te voren gebeuren? Openbaring van verzen ging in de Koran naar behoefte van de moslims.quote:en waarom moest hij de koran citeren, terwijl hij ook een kant en klaar boekje van onverwoestbaar materiaal had kunnen neerleggen op aarde (ik noem maar wat)
Heb ik gesprekken met God dan?quote:Op zondag 9 december 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
[..]
Jij hebt gesprekken met hem buiten het universum om?
Ja, dat is dus een abstracte redenering over een nietwaargenomen grootheid met een vooroordeel (degeneratie) erin.quote:Op zondag 9 december 2007 14:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb ik gesprekken met God dan?
Jij denkt werkelijk dat moslims God binnen zijn eigen creatie ervaren? Als God zich binnen zijn eigen creatie plaatst wordt hij een onderdeel van zijn creatie en dat degenereert God, iaw God is buiten het materiële zoals we het kennen.
Maar nergens wordt dan ook beweerd binnen Islam dat God waar te nemen is binnen zijn eigen creatie, gelovigen die beweren dat God te zien is in zijn schepping die zien alleen wat ze willen zien.quote:Op zondag 9 december 2007 14:32 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, dat is dus een abstracte redenering over een nietwaargenomen grootheid met een vooroordeel (degeneratie) erin.
Nou ik noem een gabriël.. er zijn een hoop conflicten en oorlogen op aarde omdat we niet weten wat precies het woord van god is, waarom had hij niet gewoon een kant en klaar boekje kunnen neerleggen in plaats van een persoon via via allerlei dingen in te fluisterenquote:Op zondag 9 december 2007 14:27 schreef Triggershot het volgende:
Gelieve Judea-Christelijke Godsbeeld niet verwarren met de Islamitische, 'almachtig' is niet van toepassing op God, de Koran heeft het over 'macht over alle zaken', bestaande zaken in deze.
Over welke engelen heb je het hier, de Islam kent verschillende soorten engelen, met verschillende taken.
Engel des doods is verantwoordelijk voor het nemen van je ziel, je hebt engelen die zich buigen over natuur, engelen die je beschermen her en der. De engelen bestonden volgens de theologie al voor de mensheid, maar nergens wordt gezegd dat God ze uit behoefte heeft geschapen. de engel treden namelijk wel Godscreatie binnen en God zelf niet.
en vind je dat niet een vreemde gedachte? bijvoorbeeld, iemand die in een islamitisch land geboren wordt, is al moslim en zal dus waarschijnlijk naar de hemel gaan, iemand die ergens midden in het tropisch regenwoud geboren wordt, en nooit van allah heeft gehoord, zou automatisch naar de hel worden gestuurd. Of nog zoiets; allah verwacht dat mannen een baard van een vuistdikte hebben omdat ze anders ongehoorzaam zijn. zoals je weet is dit nogal lastig voor oost-aziaten zoals indo's en chinezen (die krijgen wat vlassige plukken). Dus allah creeert ze zonder mogelijkheid tot baardgroei en gooit ze dan in de hel. Is dat niet vreemd?quote:En een paradijs, God zelf plaatst je niet in hel, jij bepaalt zelf aan de hand van je daden waar je naar toe gaat. Als je God en zijn paradijs accepteert dan kom je er ook in.
Nou, stel jij produceert een reeks robotjes die samen kunnen werken en je zet ze in een grote kooi. Beetje vergelijkbaar met allah en de wereld dus. Vervolgens programmeer je ze zo dat ze 5x per dag voor jou knielen en roepen "ooh schepper, je bent zo fantastisch en groot, ooh wij geven ons leven voor jou".. zou je dan niet worden aangekeken als narcistische psychopaat?quote:Ik moest lachen.![]()
Hoe kom je erbij?
Ah, aartsengel Gabriël. Sorry, maar mij overtuig je niet dat conflicten en oorlogen alleen door een meningsverschil komen in religie, de meeste oorlogen vooral in de vorige eeuw zijn om seculiere ideologisch gevochten, true, diskwalificeert niet dat er WEL oorlogen zijn in de naam van 'jouw/mijn' god, maar het boek van de Joden en Christenen wordt erkend als van goddelijk oorsprong in de Koran en zeker niet afgewezen, de 'monotheïstische' Joden en Christenen zullen volgens de Koran gewoon het paradijs betreden. Wel onderscheid de Koran zich wel als 'laatste goddelijke boek'quote:Op zondag 9 december 2007 14:38 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
Nou ik noem een gabriël.. er zijn een hoop conflicten en oorlogen op aarde omdat we niet weten wat precies het woord van god is, waarom had hij niet gewoon een kant en klaar boekje kunnen neerleggen in plaats van een persoon via via allerlei dingen in te fluisteren
Wellicht heb je het nu over de Christelijke theologie, komt me als zodanig in de oren iig, maar is met de Islam absoluut niet het geval. Als de Islam je niet heeft bereikt wordt je beoordeeld volgens je goede daden, staat duidelijk in de Koran dat een onwetend volk nooit zal gestraft worden door God. En de moslim wordt daarentegen gewaarschuwd dat het niet vanzelfsprekend is dat je het paradijs zal betreden alleen omdat je moslim bent, als je de verzen wilt moet je het maar even zeggen.quote:en vind je dat niet een vreemde gedachte? bijvoorbeeld, iemand die in een islamitisch land geboren wordt, is al moslim en zal dus waarschijnlijk naar de hemel gaan, iemand die ergens midden in het tropisch regenwoud geboren wordt, en nooit van allah heeft gehoord, zou automatisch naar de hel worden gestuurd. Of nog zoiets; allah verwacht dat mannen een baard van een vuistdikte hebben omdat ze anders ongehoorzaam zijn. zoals je weet is dit nogal lastig voor oost-aziaten zoals indo's en chinezen (die krijgen wat vlassige plukken). Dus allah creeert ze zonder mogelijkheid tot baardgroei en gooit ze dan in de hel. Is dat niet vreemd?
Absoluut, maar de Islam spreekt niet over pre-determinisme, je mag het geloof verwerpen, je mag gods geboden verwerpen anders zou vrije keus ook geen nut hebben wel? Maar het gebed is maar een onderdeel van de Islam, 1 van de aanbiddingszuilen. Het is niet zo dat als de mens niet bidt dat ze niet het paradijs zullen betreden, paradijs bereik je door goede daden, Mohammed zegt dan ook : 'Helft van je geloof is een goede karakter'.quote:Nou, stel jij produceert een een reeks robotjes die samen kunnen werken en je zet ze in een grote kooi. Beetje vergelijkbaar met allah en de wereld dus. Vervolgens programmeer je ze zo dat ze 5x per dag voor jou knielen en roepen "ooh schepper, je bent zo fantastisch en groot, ooh wij geven ons leven voor jou".. zou je dan niet worden aangekeken als narcistische psychopaat?
quote:Op vrijdag 7 december 2007 21:33 schreef KarelMartel het volgende:
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=bestraffing
case closed [ afbeelding ]
(en dan te bedenken dat moslims geloven dat deze primitieve haatteksten geschreven zijn door onze god..)
quote:Op zaterdag 8 december 2007 10:59 schreef SCH het volgende:
Wat een prachtige site - ik ga er eens goed naar kijken.
Kut heh die 3 abraham religies !quote:Op zaterdag 8 december 2007 11:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ook in het OT wordt het volk Israël opgeroepen om ongelovigen aan te vallen en niemand te sparen, ook vrouwen en kinderen niet.
Denk jij nou dat ik pro het christendom ben man lees me naamquote:Op zaterdag 8 december 2007 11:17 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat spel kan ik ook:
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=dood+alle+kinderen
hee een typo in de vertaling.. het is doodtquote:Op zaterdag 8 december 2007 11:17 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat spel kan ik ook:
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=dood+alle+kinderen
De Nieuwe Bijbelvertaling is in gangbaar Nederlands geschreven. En daarin wordt de gebiedende wijs niet met een t geschreven. Er is echter nog wel ergens een psalm waarin kindertjes op rotsen kapot geslagen worden.quote:Op zondag 9 december 2007 16:24 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
hee een typo in de vertaling.. het is doodt
Je hebt gelijkquote:Op zondag 9 december 2007 16:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
De Nieuwe Bijbelvertaling is in gangbaar Nederlands geschreven. En daarin wordt de gebiedende wijs niet met een t geschreven.
lol.quote:Op zondag 9 december 2007 17:13 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
Je hebt gelijkik had niet zoveel moeten blowen tijdens nederlandse les
Zie paar posts hierboven.quote:Op zondag 9 december 2007 16:24 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
hee een typo in de vertaling.. het is doodt
Ga je nu percentages van vijandige verzen vergelijken?quote:maargoed, dan nog is het een onzinnige vergelijking omdat er maar 1 vers instaat waar kinderen worden gedood.. dat is toch iets anders dan 'bestraffing' (3 tegen 215), als je bedenkt dat de koran een derde is qua dikte zou het 3 tegen 645 zijn..
inderdaad, maar daarbuiten heeft schepseltje een paar posts terug gelijkquote:Op zondag 9 december 2007 17:21 schreef Dodecahedron het volgende:
Ga je nu percentages van vijandige verzen vergelijken?
"Oh, de Bijbel heeft zoveel % geweld minder, dus is het minder erg."
de koran is een ander boek, niet alleen inhoudelijk is het veel gewelddadiger, maar het essentiele verschil is dat de koran gelezen wordt als letterlijke opdracht van god terwijl de bijbel 'geinspireerd' is door god, en dus vrij te vertalen is naar de huidige situatiequote:Op donderdag 6 december 2007 11:58 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
daarnaast zijn de boeken op veel andere punten ook niet te vergelijken, alleen maar de gewelddadige passages tellen slaat nergens op, er is nogal een verschil of je een gewelddadige passage leest waarin volk X wordt gestraft door god, of dat dat de passage stelt dat de lezer de strijd moet aangaan en zijn leven moet geven voor god..
Weetje Karel, je lijkt me een sympathieke man, ik nodig je uit om de verzen eens samen te bespreken, ga je akkoord?quote:Op zondag 9 december 2007 18:13 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
inderdaad, maar daarbuiten heeft schepseltje een paar posts terug gelijk
[..]
de koran is een ander boek, niet alleen inhoudelijk is het veel gewelddadiger, maar het essentiele verschil is dat de koran gelezen wordt als letterlijke opdracht van god terwijl de bijbel 'geinspireerd' is door god, en dus vrij te vertalen is naar de huidige situatie
alle verzen in de koran? sorry maar zoveel tijd heb ik nietquote:Op zondag 9 december 2007 18:29 schreef Triggershot het volgende:
Weetje Karel, je lijkt me een sympathieke man, ik nodig je uit om de verzen eens samen te bespreken, ga je akkoord?
Mwuaah nee, dat dacht ik ook niet.quote:Op zondag 9 december 2007 18:47 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
alle verzen in de koran? sorry maar zoveel tijd heb ik niet
Dat is een kwestie van geloof, neem het of verwerp het, maar is niet de gewelddadige karakter van de Koran waar je het over had volgens mij?quote:Op zondag 9 december 2007 18:51 schreef KarelMartel het volgende:
27:18
hoe serieus moet je dat vers nemen
5:51quote:Op zondag 9 december 2007 18:54 schreef Triggershot het volgende:
Dat is een kwestie van geloof, neem het of verwerp het, maar is niet de gewelddadige karakter van de Koran waar je het over had volgens mij?
Het gaat hier om een zeer specifieke situatie uit de geschiedenis van de prille islamitische gemeenschap die in een existentiële crisissituatie terechtgekomen was. Wanneer het voortbestaan van de algehele Ummah (de wereldwijde gemeenschap van alle muslims) en de Islam zèlf op het spel staat, waarschuwt dit vers ervoor dat muslims die in die omstandigheden hun eigen vel proberen redden, ten koste van het voortbestaan van de Islam, eigenlijk slechts muslims in naam zijn, hypocrieten met een 'ziekte van het hart'. Met wie zij daarvoor allianties willen aangaan - Joden, christenen of wie ook - maakt niet uit. Het is de manier van handelen die aan de kaak gesteld en verboden wordt.quote:Op zondag 9 december 2007 18:58 schreef KarelMartel het volgende:
[..]
5:51
niet het meest gewelddadige, maar wel eentje die mede verantwoordelijk is voor het dagelijkse bloedvergieten en niet-integreren van moslims
wat vind je nou van zo'n vers?
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=strafquote:Op vrijdag 7 december 2007 21:33 schreef KarelMartel het volgende:
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=bestraffing
case closed [ afbeelding ]
(en dan te bedenken dat moslims geloven dat deze primitieve haatteksten geschreven zijn door onze god..)
case closedquote:Op zondag 9 december 2007 19:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
http://www.bijbelenkoran.nl/search.php?search=straf
Def P?quote:Op zondag 16 december 2007 20:45 schreef glaschol het volgende:
jij zegt dat jullie tollerant zijn maar in het echt doen jullie iedereen pijn, domme gelovigen zijn super bot in de naam van god moet de andere kapot.
Nee. Maar Neuk! is wel leuk.quote:Op zondag 16 december 2007 22:25 schreef glaschol het volgende:
[..]
De band Neuk! kwam er een nummer van tegen, weet niet of dat persoon erin zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |