abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55028241

Vorige delen:
  • Daarom Evolutie #11
  • Daarom Evolutie #12
  • Evolutie #13
  • Evolutie. Deel XIV

Algemene links:
  • Fok! Evolutie Wiki
  • EvoWiki
  • Evolutie Wikipedia
  • Talk Origins
  • University of California Evolutie Pagina
  • Panda's Thumb
  • National Academies Evolutie pagina
  • American Museum of Natural History

Regels:
  • Geen creationisme in dit topic, ook niets wat er op lijkt, dat mag in: Ali Kannibali's creationisten topic deel 3

En alvast een eerste interessant nieuwsberichtje:
    quote:
    Chimpanzees have an extraordinary photographic memory that is far superior to ours, research suggests.

Young chimps outperformed university students in memory tests devised by Japanese scientists.
    The tasks involved remembering the location of numbers on a screen, and correctly recalling the sequence. The findings, published in Current Biology, suggest we may have under-estimated the intelligence of our closest living relatives. Until now, it had always been assumed that chimps could not match humans in memory and other mental skills.

"There are still many people, including many biologists, who believe that humans are superior to chimpanzees in all cognitive functions," said lead researcher Tetsuro Matsuzawa of Kyoto University.
    "No one can imagine that chimpanzees - young chimpanzees at the age of five - have a better performance in a memory task than humans.
    "Here we show for the first time that young chimpanzees have an extraordinary working memory capability for numerical recollection - better than that of human adults tested in the same apparatus, following the same procedure."

[..]

Dr Lisa Parr, who works with chimps at the Yerkes Primate Center at Emory University in Atlanta, US, described the research as "ground-breaking".
    She said the importance of these primates for understanding the skills necessary for the evolution of modern humans was unparalleled.
    "They are our closest living relatives and thus are in a unique position to inform us about our evolutionary heritage," said Dr Parr.
    "These studies tell us that elaborate short-term memory skills may have had a much more salient function in early humans than is present in modern humans, perhaps due to our increasing reliance on language-based memory skills."
    bron
  • Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
      woensdag 5 december 2007 @ 07:53:42 #2
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_55049988
    Nou ik ga me ook weer eens in de discussie mengen
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
      woensdag 5 december 2007 @ 10:50:48 #3
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_55052665
    quote:
    Terry Pratchett
    "Most species do their own evolving, making it.v.p. up as they go along, which is the way Nature intended. And this is all very natural and organic and in tune with mysterious cycles of the cosmos, which believes that there’s nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fiber and, in some cases, backbone."
    Siamo Tutti Antifascisti!
      woensdag 5 december 2007 @ 11:10:49 #4
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_55053073
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 10:50 schreef wijsneus het volgende:

[..]
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
    pi_55053908
    Over dat nieuwsberichtje gesproken, ik heb laatst een cursus snellezen gevolgd en het grappige was dat je veel minder afgeleid bent als je de tekst niet woord voor woord in je opneemt. Bij de vragen die na het lezen van een tekst werden gesteld kon ik als het ware de tekst als een foto terughalen om antwoord te geven. Misschien dat apen eenzelfde manier gebruiken voor die geheugentests ofzo .
    pi_55054958
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 11:45 schreef Terecht het volgende:
    Over dat nieuwsberichtje gesproken, ik heb laatst een cursus snellezen gevolgd en het grappige was dat je veel minder afgeleid bent als je de tekst niet woord voor woord in je opneemt. Bij de vragen die na het lezen van een tekst werden gesteld kon ik als het ware de tekst als een foto terughalen om antwoord te geven. Misschien dat apen eenzelfde manier gebruiken voor die geheugentests ofzo .
    Dit is iets dat in de beschrijving van menselijke expertise ook gedeeltelijk terug te vinden is. Dreyfus en Dreyfus onderscheiden vijf niveau's van menselijke expertise. Daarbij is het hoogste niveau juist niet zwaar analytisch, maar erg intuïtief. Het idee wordt met name toegepast op de medische wereld. De 'echte experts' zien een situatie van een patiënt en weten gelijk wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren, terwijl mensen met minder expertise juist heel analytisch regeltjes toepassen.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_55103317
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 11:45 schreef Terecht het volgende:
    Wat het ook moge zijn, ze hebben een beter geheugen dan de mens. Dit zie ik als een bewijs voor het weerleggen van de evolutie theorie!!!
    Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
    This place made from our love for that emptiness!
    pi_55103364
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 15:46 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wat het ook moge zijn, ze hebben een beter geheugen dan de mens. Dit zie ik als een bewijs voor het weerleggen van de evolutie theorie!!!
    Dat komt dan waarschijnlijk omdat je geen flauw benul hebt van de evolutionaire biologie. Maar laat dat soort geneuzel maar lekker achterwege in dit topic, zoals in de OP al aangegeven staat.
    pi_55116493
    even een vraagje tussendoor, vriend van me had het erover dat hij een docu had gezien over dat de mensen duizenden jaren 4 meter lang waren of iets dergelijks, weet iemand meer hierover misschien?
    .mwep
    pi_55210584
    quote:
    Op zaterdag 8 december 2007 00:34 schreef got.rice het volgende:
    even een vraagje tussendoor, vriend van me had het erover dat hij een docu had gezien over dat de mensen duizenden jaren 4 meter lang waren of iets dergelijks, weet iemand meer hierover misschien?
    Voor zover ik weet zijn de meeste hominide fossielen een stuk kleiner dan wij tegenwoordig zijn. Talkorigins heeft wel een overzichtje van de verschillende hominiden. Die vriend van je is niet toevallig zo iemand die de bijbel vrij letterlijk neemt en gelooft dat er vroeger reuzen hebben geleefd?
    pi_55295377

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article571291.ece
    quote:
    Brown trout have fled their fish farm – via this “escape tunnel”. The intrepid fish leap 3ft from a breeding pond into a pipe bringing fresh water from a nearby stream. Then they swim the length of the 8in diameter pipe AGAINST the flow to reach freedom 30ft away.
    Niet echt wetenschap, maar wel leuk he.
    pi_55317627
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zijn de meeste hominide fossielen een stuk kleiner dan wij tegenwoordig zijn. Talkorigins heeft wel een overzichtje van de verschillende hominiden. Die vriend van je is niet toevallig zo iemand die de bijbel vrij letterlijk neemt en gelooft dat er vroeger reuzen hebben geleefd?
    Het is idd een docu dat hij in de kerk had gezien :p ik geloof er zelf ook niet veel van maar volgens dat docu van hem zijn er dus botten van gevonden maar of het zo is weet ik niet.. dubieus geval :/
    .mwep
    pi_55326179
    quote:
    Op zondag 16 december 2007 18:39 schreef got.rice het volgende:

[..]

Het is idd een docu dat hij in de kerk had gezien :p ik geloof er zelf ook niet veel van maar volgens dat docu van hem zijn er dus botten van gevonden maar of het zo is weet ik niet.. dubieus geval :/
    Er zijn wel een aantal vermeende vondsten gedaan die achteraf nep bleken.
    pi_55328174
    quote:
    Op maandag 17 december 2007 00:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er zijn wel een aantal vermeende vondsten gedaan die achteraf nep bleken.
    Heb je misschien bronnen hiervan? Ik heb op wikipedia gekeken maar kon er niks over vinden, eventjes op google ook niks, Wil namelijk dat hij zn klep houdt hierover
    .mwep
      maandag 17 december 2007 @ 02:43:39 #15
    31101 _Led_
    Visje aaien niemand zeggen
    pi_55328293
    http://www.kent-hovind.com/articles/them_bones.htm

Het verhaal over de fake reuzenbotten die gemaakt zijn door een bijbelfreak die mensen wil overtuigen de bijbel letterlijk te nemen.

Zeg maar tegen die vriend van je dat ie net zo goedgelovig is als die lui die achter die amerikaanse televisie-dominees aanlopen
    zzz
    pi_55331771
    quote:
    Op maandag 17 december 2007 02:27 schreef got.rice het volgende:

[..]

Heb je misschien bronnen hiervan? Ik heb op wikipedia gekeken maar kon er niks over vinden, eventjes op google ook niks, Wil namelijk dat hij zn klep houdt hierover
    De link van L. Denninger is al een voorbeeldje. Verder is er de Paluxy man track claim dat er zogenaamd gigantische voetafdrukken van hominiden gevonden zouden zijn. Zo zijn er nog wel een paar. Heb je enig idee aan welke vermeende vondst die persoon specifiek refereert?
      dinsdag 25 december 2007 @ 17:34:02 #17
    174886 erwindeheld
    destroy me, ich clack dich
    pi_55535743
    Onderstaande vragen zijn ongetwijfeld al gesteld en mogelijk beantwoord maar ik heb geen zin om het hele topic door te spitten dus vandaar.

Ik ben altijd - zonder al te moeilijke vragen te stellen en me er erg in te verdiepen - een aanhanger geweest van de evolutietheorie zoals omschreven in The Selfish Gene van Richard Dawkins: "Life results from the non-random survival of randomly varying replicators."
    Net kwam ik echter op de site http://www.verzwegenwetenschap.nl/index.html die interessante vragen opriep over mogelijke gaten in de evolutietheorie. Hieronder een korte samenvatting met sappige quotes:
    quote:
    "Mij is geleerd dat paleontologie een massa bewijzen levert voor evolutie. Tot mijn verbazing ontdekte ik dat bewijzen ontbreken, niet alleen in de genetica maar ook in paleontologie, in sedimentologie, in dateringstechnieken, en in feite in alle wetenschappen.”
    Maciej Giertych, professor in genetica
    quote:
    "Ik geloof dat de bewijzen tégen de evolutie zo afdoende en overweldigend zijn, dat niemand een echte evolutionist kan zijn op grond van wetenschappelijke feiten, maar alleen op grond van filosofische voorkeur."
    Ben Hobrink, bioloog
    quote:
    ”Er is wel evolutie in het klein (micro-evolutie, dus variatie binnen de grondsoort), maar niet in het groot (macro-evolutie).”
    Conclusie Macro Evolution Congres (1980)
    Het hele eieren eten in 11 stappen:
    1. Mutaties zijn toevallige aanpassingen in de dna-codering.
    2. Mutaties creëren nooit nieuwe systemen, maar verwarren enkel de bestaande systemen.
    3. Evolutionisme zegt dat alle ontworpen organismen op aarde zijn ontstaan door mutaties, vanuit genetisch armere organismen.
    4. De geneticaleer heeft bewezen dat mutaties geen nieuwe eigenschappen kunnen creëren. Een mutatie is een toevallige aanpassing of aantasting in het DNA door foutieve deling van genen. Ze maken er nooit genen bij en ontwikkelen nooit nieuwe informatie. 99% van alle mutaties zijn schadelijk voor het organisme, 1% is neutraal omdat het geen direct schadelijke gevolgen heeft. Nog nooit heeft iemand een mutatie aangetoond die nieuwe informatie creëerde of de soort verbeterde. Toch vormt het hypothetische geloof in reeksen van miljoenen informatietoevoegende mutaties het fundament van de evolutietheorie.
    quote:
    “Velen hoopten dat de moleculaire genetica evolutie zou bevestigen. Dat is niet gebeurd. Het bevestigt juist de taxonomische afstanden tussen organismen, maar niet de gepostuleerde phylogenetische sequenties [zie plaatje linksonder]. Het bevestigde Linnaeus [die diersoorten indeelde in grondsoorten] , niet Darwin.”
    Giertych
    5. De overgangsmodellen die jou in evolutionistische studies, op school of in wetenschapsbladen getoond worden, zijn zuiver hypothetisch en bestaan alleen in de fantasie van de onderzoekers. Ze worden niet ondersteund door het fossielenbestand, noch door de genetische theorie. Nooit is er ook maar één overtuigend fossiel van een overgangsmodel gevonden.
    6. Organismen verschijnen plotseling in de aardlagen als volledig ontwikkelde grondsoorten (‘plotselinge verschijning') en komen niet uit andere soorten voort. De organismen veranderen tijdens hun verblijf niet en vertonen geen enkele blijk van evolutie (‘stasis').
    7. Systemen werken alleen als ze volledig af zijn. Voor alle lichaamsprocessen, organen en systemen geldt dat ze onmogelijk door geleidelijke evolutie tot stand kunnen zijn gekomen. Tot op de dag van vandaag ontbreken wetenschappelijke (biologische) verklaringen voor dit probleem.
    8. Men heeft nooit een overgangsvorm gevonden tussen eencelligen en meercelligen, noch tussen bacteriën en andere soorten. Geen proces die de hoeveelheid informatie in het genoom vermeerderd.
    9. Entropie: een systeem aan zichzelf wordt overgelaten, en het niet door een organiserende kracht wordt ' bestuurd', het nooit ofte nimmer intelligente structuren zal gaan vormen. [Slecht argument imo: evolutie is de organiserende kracht.]
    10. De theoretisch-evolutionistische datering die wereldwijd gepropagandeerd wordt, is volkomen nutteloos. Ze wordt enkel toegepast om de evolutietheorie recht te praten.
    11. Evolutionisme bezondigd zich aan censuur, zij negeert de wetenschappers die ook maar iets van het darwinisme in twijfel trekken.
    Uitgebreide samenvatting: http://www.verzwegenwetenschap.nl/eindconclusie.html

Ik ben vooral geïnteresseerd in de argumenten van de nooit aangetoonde positieve, informatie toevoegende mutaties en het niet kunnen vinden van tussenvormen in een 130-jarige zoektocht sinds Darwin. Heeft de wetenschap - door eerst een conclusie te trekken en daarna alleen bewijzen en feiten te verzamelen die de theorie ondersteunen - niet hetzelfde gedaan als creationisten?

[ Bericht 0% gewijzigd door erwindeheld op 25-12-2007 17:41:40 ]
      dinsdag 25 december 2007 @ 23:23:38 #18
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_55540509
    quote:
    Op dinsdag 25 december 2007 17:34 schreef erwindeheld het volgende:
    Onderstaande vragen zijn ongetwijfeld al gesteld en mogelijk beantwoord maar ik heb geen zin om het hele topic door te spitten dus vandaar.

Ik ben altijd - zonder al te moeilijke vragen te stellen en me er erg in te verdiepen - een aanhanger geweest van de evolutietheorie zoals omschreven in The Selfish Gene van Richard Dawkins: "Life results from the non-random survival of randomly varying replicators."
    Net kwam ik echter op de site http://www.verzwegenwetenschap.nl/index.html die interessante vragen opriep over mogelijke gaten in de evolutietheorie. Hieronder een korte samenvatting met sappige quotes:
    Bij deze dan een beknopt antwoord.
    quote:
    Het hele eieren eten in 11 stappen:
    1. Mutaties zijn toevallige aanpassingen in de dna-codering.
    Klopt aardig. Mierenneukerig kan je nog zeggen dat mutatie ook voor kan komen in RNA maar dat vergeef ik je wel
    quote:
    2. Mutaties creëren nooit nieuwe systemen, maar verwarren enkel de bestaande systemen.
    Klopt niet. Mutaties kunnen prima een nieuw systeem creëren.
    quote:
    3. Evolutionisme zegt dat alle ontworpen organismen op aarde zijn ontstaan door mutaties, vanuit genetisch armere organismen.
    Genetisch armer? Daar zegt evolutie naar mijn weten niets over.
    quote:
    4. De geneticaleer heeft bewezen dat mutaties geen nieuwe eigenschappen kunnen creëren. Een mutatie is een toevallige aanpassing of aantasting in het DNA door foutieve deling van genen. Ze maken er nooit genen bij en ontwikkelen nooit nieuwe informatie. 99% van alle mutaties zijn schadelijk voor het organisme, 1% is neutraal omdat het geen direct schadelijke gevolgen heeft. Nog nooit heeft iemand een mutatie aangetoond die nieuwe informatie creëerde of de soort verbeterde. Toch vormt het hypothetische geloof in reeksen van miljoenen informatietoevoegende mutaties het fundament van de evolutietheorie.
    [ afbeelding ][ afbeelding ]
    Klopt niet. Een mutatie kan bijvoorbeeld ook een heel stuk DNA kopiëren zodat het dubbel voorkomt in het genoom. Een tweede mutatie kan deze kopie in iets wat voor een andere functie codeert veranderen.
    quote:
    5. De overgangsmodellen die jou in evolutionistische studies, op school of in wetenschapsbladen getoond worden, zijn zuiver hypothetisch en bestaan alleen in de fantasie van de onderzoekers. Ze worden niet ondersteund door het fossielenbestand, noch door de genetische theorie. Nooit is er ook maar één overtuigend fossiel van een overgangsmodel gevonden.
    Simpelweg fout...
    quote:
    6. Organismen verschijnen plotseling in de aardlagen als volledig ontwikkelde grondsoorten (�plotselinge verschijning') en komen niet uit andere soorten voort. De organismen veranderen tijdens hun verblijf niet en vertonen geen enkele blijk van evolutie (�stasis').
    Klopt ook al niet. Zie bijvoorbeeld het bestaan van ringsoorten. Bovendien bestaat er niet zoiets als een grondsoort.
    quote:
    7. Systemen werken alleen als ze volledig af zijn. Voor alle lichaamsprocessen, organen en systemen geldt dat ze onmogelijk door geleidelijke evolutie tot stand kunnen zijn gekomen. Tot op de dag van vandaag ontbreken wetenschappelijke (biologische) verklaringen voor dit probleem.
    Ook al niet goed.
    quote:
    8. Men heeft nooit een overgangsvorm gevonden tussen eencelligen en meercelligen, noch tussen bacteriën en andere soorten. Geen proces die de hoeveelheid informatie in het genoom vermeerderd.
    Dergelijke overgangen gaan denk ik ook niet gevonden worden. Toename van informatie in het genoom kan dus zoals eerder aangegeven prima.

[/quote]
    9. Entropie: een systeem aan zichzelf wordt overgelaten, en het niet door een organiserende kracht wordt ' bestuurd', het nooit ofte nimmer intelligente structuren zal gaan vormen. [Slecht argument imo: evolutie is de organiserende kracht.]
    [/quote]

Doet denken aan een zekere site Helaas lijkt hij nu even stuk te zijn. Komt wellicht later nog.
    Het argument klopt iig voor geen donder. Het systeem aarde wordt nou niet echt bepaald aan zichzelf over gelaten.
    quote:
    10. De theoretisch-evolutionistische datering die wereldwijd gepropagandeerd wordt, is volkomen nutteloos. Ze wordt enkel toegepast om de evolutietheorie recht te praten.
    Wat moeten we hier nou mee?
    quote:
    11. Evolutionisme bezondigd zich aan censuur, zij negeert de wetenschappers die ook maar iets van het darwinisme in twijfel trekken.
    Dat mag je wel eens onderbouwen dan.
    quote:

Uitgebreide samenvatting: http://www.verzwegenwetenschap.nl/eindconclusie.html

Ik ben vooral geïnteresseerd in de argumenten van de nooit aangetoonde positieve, informatie toevoegende mutaties en het niet kunnen vinden van tussenvormen in een 130-jarige zoektocht sinds Darwin. Heeft de wetenschap - door eerst een conclusie te trekken en daarna alleen bewijzen en feiten te verzamelen die de theorie ondersteunen - niet hetzelfde gedaan als creationisten?
    Die argumenten kunnen de prullebak in. Hoef je je dus niet meer druk om te maken.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_55549697
    Dit is eigenlijk het serieuze evolutietopic, niet het evo vs crea topic, dus eigenlijk hoort creationistisch geneuzel hier niet thuis.
    quote:
    Op dinsdag 25 december 2007 17:34 schreef erwindeheld het volgende:
    Nee, dat zijn gewoon creationistische drogredenen aangezien er gewoon voorbeelden zijn van 'positieve, informatietoevoegende mutaties' en tussenvormen. Hoe denk je dat bijvoorbeeld bacteriele resistentie tegen antibiotica ontstaat? Verder is elke gevonden fossiel natuurlijk een tussenvorm. Jij bent zelf ook een tussenvorm als je tenminste van plan bent kinderen te krijgen.
    pi_55558587
    - Moderatie tvp -
      woensdag 26 december 2007 @ 20:31:16 #21
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_55558747
    mss kan het topic van ali maar beter weer afgestoft worden.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_55558898
    quote:
    Op woensdag 26 december 2007 20:31 schreef ATuin-hek het volgende:
    mss kan het topic van ali maar beter weer afgestoft worden.
    Bij deze gedaan.

Misschien dat diegenen die de discussie willen voeren tussen evolutie/creatonisme zich daarheen willen verplaatsen?

Ali Kannibali's creationisten topic deel 3

Let trouwens ook op het mooie postnummer. Bij toeval zo geevolueerd.
      woensdag 26 december 2007 @ 22:46:54 #23
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_55561190
    quote:
    Op woensdag 26 december 2007 20:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij deze gedaan.

Misschien dat diegenen die de discussie willen voeren tussen evolutie/creatonisme zich daarheen willen verplaatsen?

Ali Kannibali's creationisten topic deel 3

Let trouwens ook op het mooie postnummer. Bij toeval zo geevolueerd.
    Nice
    Onikaan ni ov dovah
      vrijdag 28 december 2007 @ 12:15:48 #24
    174886 erwindeheld
    destroy me, ich clack dich
    pi_55597802
    Ik heb hier een bevredigend antwoord over "increasing information in the genome": http://www.skeptics.com.au/articles/dawkins.htm
    pi_55600069
    quote:
    Op vrijdag 28 december 2007 12:15 schreef erwindeheld het volgende:
    Ik heb hier een bevredigend antwoord over "increasing information in the genome": http://www.skeptics.com.au/articles/dawkins.htm
    Wat genen betreft is deze recente publicatie ook nog wel interessant:
    quote:
    While sequencing of the human genome surprised us with how many protein-coding genes there are, it did not fundamentally change our perspective on what a gene is. In contrast, the complex patterns of dispersed regulation and pervasive transcription uncovered by the ENCODE project, together with non-genic conservation and the abundance of noncoding RNA genes, have challenged the notion of the gene. To illustrate this, we review the evolution of operational definitions of a gene over the past century—from the abstract elements of heredity of Mendel and Morgan to the present-day ORFs enumerated in the sequence databanks. We then summarize the current ENCODE findings and provide a computational metaphor for the complexity. Finally, we propose a tentative update to the definition of a gene: A gene is a union of genomic sequences encoding a coherent set of potentially overlapping functional products. Our definition sidesteps the complexities of regulation and transcription by removing the former altogether from the definition and arguing that final, functional gene products (rather than intermediate transcripts) should be used to group together entities associated with a single gene. It also manifests how integral the concept of biological function is in defining genes.
    Volledige artikel

In het Encode project kwam men erachter dat genen geen discrete eenheden in het DNA zijn, maar onderling overlappen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')