quote:The two main omega-3 fatty acids,
eicosapentaenoic acid (EPA) and
docosahexaenoic acid (DHA),
are important for normal brain
and nervous system growth and
development. Research indicates
that omega-3 defi ciencies may be
linked to depression, dementia,
and Alzheimer’s disease.
zo diep zit ik er niet meer in maar in een klinische studie krijgt natuurlijk 1 groep het "echte" medicijn en de ander de placebo groep en wordt aan allen verteld dat ze een medicijn (of in dit geval een supplement) slikken, juist die overtuiging in patienten maakt het noodzakelijk om een placebo groep te introduceren waar zowel de patient als de behandelende arts/onderzoeker geen weet van heft (als in de onderzoeker weet van te voren ook niet wie het medicijn krijgt en wie de placebo)quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:03 schreef Topspin het volgende:
Hoe werkt dat overigens. De groep onderzochte mensen die begonnen zijn met visolie, als die mensen overtuigd zijn van werking terwijl het middel niet werkt dan is het toch ook een placebo groep of moet het zo zijn dat van te voren niet vermeld wordt dat het werkt?
Thank you for the explanationquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:19 schreef Re het volgende:
[..]
zo diep zit ik er niet meer in maar in een klinische studie krijgt natuurlijk 1 groep het "echte" medicijn en de ander de placebo groep en wordt aan allen verteld dat ze een medicijn (of in dit geval een supplement) slikken, juist die overtuiging in patienten maakt het noodzakelijk om een placebo groep te introduceren waar zowel de patient als de behandelende arts/onderzoeker geen weet van heft (als in de onderzoeker weet van te voren ook niet wie het medicijn krijgt en wie de placebo)
Welk merk visolie heb jij? Het schijnt dat je een gram EPA moet nemen om het te laten werken. Ik heb nu visolie forte hier zit 300mg EPA in, ik neem er daar drie van zodat ik bijna op een gram uit kom.quote:Op woensdag 16 januari 2008 16:21 schreef Topspin het volgende:
Ben sinds gisteren begonnen met visolie tabletten waar omega3 vetzuren inzitten, had al eerder gehoord van verschillende mensen dat het middel helpt en toen op wikipedia gelezen dat het daadwerkelijk is aangetoond dat een gebrek van omega3 kan leidden tot stoornissen in de hersens. Dat het gebrek aan omega3 dus echt een trigger kan zijn tot uitbraak van de stoornis dus ook, net als andere biochemische disbalans.
De doos die ik nu heb liggen is een DA huismerk, zal eens kijken hoeveel EPA erin zit.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 22:28 schreef JOHAN410 het volgende:
[..]
Welk merk visolie heb jij? Het schijnt dat je een gram EPA moet nemen om het te laten werken. Ik heb nu visolie forte hier zit 300mg EPA in, ik neem er daar drie van zodat ik bijna op een gram uit kom.
Maar voortaan ga ik bestellen bij Omegacardio daar zijn ze een stuk goedkoper.
dat kan ja, maar dat is het best te bespreken met je behandelaar...dat je je beter voelde in het begin kan bijvoorbeeld ook komen omdat je de medicatie accepteerde als een volgende stap in je behandeling, vandaar de rust...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:26 schreef KayKay het volgende:
Maar hiervoor voelde ik me wel rustig vanbinnen, voelde me al vrij snel nadat ik het ben gaan gebruiken kalm worden. Zo'n twee weken erna. Kan ik me dan nu ineens nog rot gaan voelen omdat ik twee weken geleden de dosis verhoogd heb?
de enige link die ik zo direct kan leggen is dat clomipramine wordt gebruikt tegen het premenstrual syndrome...quote:Op vrijdag 15 februari 2008 12:31 schreef Noodly het volgende:
* topic hele grote schop naar boven geeft
Heeft iemand misschien ervaring met het lang uitblijven van de menstruatie door Clomipramine of andere tricyclische antidepressiva? Staat niks van in de bijsluiter namelijk maar ik denk wel dat dat ermee te maken heeft, hoewel het de 2e keer is dat ik met dit middel ben begonnen en ik hier de eerste keer geen last van had, maar dat wil nog niks zeggen natuurlijk.
Dat klinkt opzich best logisch danquote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:16 schreef Re het volgende:
[..]
de enige link die ik zo direct kan leggen is dat clomipramine wordt gebruikt tegen het premenstrual syndrome...
ik zal het er binnenkort met de psych over hebbenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 16:19 schreef Re het volgende:
nee dat is zo, ik zou het wel melden de volgende keer bij de huisarts
ik zal 'm melden, dankuquote:Op vrijdag 15 februari 2008 17:58 schreef Burdie het volgende:
Handige site: www.meldpuntmedicijnen.nl
Bij mij zorgde de efexor in het begin voor een duf, stoned gevoel, dus ik heb de auto een tijdje laten staan, totdat ik het idee had dat ik weer 'helder' genoeg was. Volgens mij ben ik na een week of 2 weer gaan rijden. Maar misschien heb jij daar helemaal geen last van, dus er is weinig over te zeggen. Het is wel handig om te vragen of iemand met je mee wil rijden in het begin, die kan dan in de gaten houden of het goed gaat.quote:Op maandag 18 februari 2008 01:33 schreef Eowyn86 het volgende:
Ik begin morgen met Efexor 37,5 MG. Ik vind het dood eng, ik heb zoiets niet eerder gebruikt. Ik ben bang de controle te verliezen over wat ik doe ofzo en ik kan dan ook de eerste weken geen auto rijden.
De apotheker raadde aan de eerste week geen voertuig te besturen en daarna te kijken hoe het gaat. Hoe ging het bij jullie in het begin?
Herkenbaar.quote:Op maandag 18 februari 2008 18:53 schreef Minnie_ het volgende:
Heb afspraak met de psycholoog gemaakt voor volgende maand (intakegesprek). Dat is in ieder geval al wat.
Het gaat hier bij vlagen goed en slecht. Het ene moment voel ik me eigenlijk best wel redelijk en het andere moment gaat het echt niet lekker.
Nou ja, ik hoop dat het snel een beetje de goeie kant op gaat, want dit is gewoon kut!
Iemand die mee rijdt in het begin, da's wel een goede tip, dank je.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:41 schreef MissPink het volgende:
Bij mij zorgde de efexor in het begin voor een duf, stoned gevoel, dus ik heb de auto een tijdje laten staan, totdat ik het idee had dat ik weer 'helder' genoeg was. Volgens mij ben ik na een week of 2 weer gaan rijden. Maar misschien heb jij daar helemaal geen last van, dus er is weinig over te zeggen. Het is wel handig om te vragen of iemand met je mee wil rijden in het begin, die kan dan in de gaten houden of het goed gaat.
Niet zo heel groot. Lees gewoon over wat het is en hoe het voelt, zodat je jezelf gerust kunt stellen met de gedachte dat je het zou herkennen en bel je huisarts als je iets niet vertrouwt. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, maar als je ze niet nodig had zou je ze niet slikken, toch?quote:Op maandag 18 februari 2008 19:30 schreef Burdie het volgende:
Hoe groot is bij langdurig gebruik van een SSRI trouwens de kans op het oplopen van het serotoninesyndroom? (Las er vandaag iets over op m'n werk en werd ineens een beetje ongerust).
zeer laag dusquote:Op maandag 18 februari 2008 19:30 schreef Burdie het volgende:
Hoe groot is bij langdurig gebruik van een SSRI trouwens de kans op het oplopen van het serotoninesyndroom? (Las er vandaag iets over op m'n werk en werd ineens een beetje ongerust).
Fijn om te lezen dat de Efexor goed werkt voor jou! Melantonine heb ik eerder ook geprobeerd, maar hielp helaas niet tot nauwelijks in mijn geval. Het lijkt btw wel alsof ik uitgeruster wakker word sinds ik het gebruik (Efexor). Het gevoel van stoned zijn, zoals eerder in dit topic beschreven, heb ik al wel ervaren. Ook lijk ik minder geconcentreerd en iets wat afwezig. Ik hoop dat het gevoel van ''op een andere planeet zijn'' snel weg trekt.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 14:27 schreef MissPink het volgende:
Succes Nijna!![]()
Eowyn, succes met opbouwen, hopelijk heb je weinig of geen last van bijwerkingen.![]()
Minnie, succes bij het intake gesprek.![]()
Hier gaat het eigenlijk wel zijn gangetje, heb het idee dat de efexor toch wel helpt. Als ik nu weer een dip heb, is het veel sneller weer over en de dalen zijn ook minder diep. Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal goed, maar in ieder geval al beter dan een half jaar geleden.
De melatonine helpt me om mijn dag-nacht ritme redelijk te houden, en als het dan weer eens mis gaat, kost het weinig tot geen moeite om het weer 'normaal' te krijgen. Voor mij dus echt een wondermiddel, na jaren ploeteren en slaappillen nemen om mijn ritme goed te krijgen en vooral te houden
Och, vergeleken met de hoeveelheid "chemische troep" die (vrijwel) iedereen via levensmiddelen binnenkrijgt, is de hoeveelheid "chemische troep" die je via medicatie binnen krijgt te verwaarlozen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 16:43 schreef Sabsie het volgende:
Ik ga toch weer beginnen met de Lexapro. Ben nu ongeveer een maand geleden gestopt en dat merk ik echt wel. Voel me weer net zo wisselvallig als daarvoor. Dan maar de rest van m'n leven aan de chemische troep.....
Dat heb ik ook inderdaad. Overdag scheelt het echt per dagdeel hoe ik me voel. Soms gaat het wel en denk ik "er is niks aan de hand" en het volgende moment slaat de paniek weer toe.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:42 schreef Eowyn86 het volgende:
[..]
Iemand die mee rijdt in het begin, da's wel een goede tip, dank je.
Vandaag echt begonnen. Ik ben er uiteindelijk toch voor gegaan omdat ik denk ik ongeveer hetzelfde ervaarde als Minnie_. In hele slechte periodes kan het bij wijze van spreken per dagdeel verschillen hoe ik me voel en in ''betere'' periodes kan het om de dag zijn. Het ene moment je diep ongelukkig voelen, terwijl je op het andere moment denkt dat je heel de wereld aan kunt. Ik hoop dat het allemaal wat meer gelijk getrokken wordt hiermee en misschien verminderd dan ook de chaos in mijn hoofd.
Mmm... zo had ik er nog nooit over nagedrachtquote:Op donderdag 21 februari 2008 09:21 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Och, vergeleken met de hoeveelheid "chemische troep" die (vrijwel) iedereen via levensmiddelen binnenkrijgt, is de hoeveelheid "chemische troep" die je via medicatie binnen krijgt te verwaarlozen.
behalve dan dat die chemische troep uit levensmiddelen niet die effecten en veranderingen in de hersenen veroorzaken (ok er is wat discussie over kleurstoffen en ADHD) als dat psychofarmaca doen natuurlijkquote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:11 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Mmm... zo had ik er nog nooit over nagedracht
Daar gaat m'n gerustellende gedachte...quote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:16 schreef Re het volgende:
[..]
behalve dan dat die chemische troep uit levensmiddelen niet die effecten en veranderingen in de hersenen veroorzaken (ok er is wat discussie over kleurstoffen en ADHD) als dat psychofarmaca doen natuurlijk
quote:Antidepressiva 'nutteloos'
Antidepressiva helpen alleen zéér depressieve mensen. Voor de meeste patiënten hebben ze geen nut. Dat is de uitkomst van een recent onderzoek, aldus de Britse BBC.
"Alhoewel patiënten beter worden als ze antidepressiva nemen, worden ze óók beter als ze een placebo slikken. Dit betekent dat depressieve mensen zonder chemische behandeling beter kunnen worden" aldus een van de onderzoekers.
De wetenschappers bekeken 47 eerder gehouden tests met de medicijnen opnieuw. Volgens een van de wetenschappers heeft de farmaceutische industrie daarvan alleen onderzoeken naar buiten gebracht die hun producten in een goed daglicht stellen. De onderzoekers wisten ook de hand te leggen op niet gepubliceerde onderzoeken dankzij de wet die voorziet in vrijheid op informatie.
Dus omdat de meest gangbare anti-depressiva niet blijken te werken, is dit paniek voetbal? Nonsens.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:32 schreef Re het volgende:
Er is trouwens alleen gekeken naar fluoxetine (Prozac), venlafaxine (Efexor), nefazodone (Serzone), and paroxetine (Seroxat) tesamen en brengt niets nieuws onder de zon.... dus weer lekkere paniek voetbal
Zoveel studies, zoveel uitkomsten. Dat medicatie in het algemeen en AD in het bijzonder niet altijd zo effectief zijn als de fabrikanten ons willen doen geloven, staat voor mij buiten twijfel, maar evenmin geloof ik dat ze totaal niet effectief zouden zijn.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 12:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dus omdat de meest gangbare anti-depressiva niet blijken te werken, is dit paniek voetbal? Nonsens.
Daar gaat het om, placebo of juist niet als het maar werkt.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:28 schreef Burdie het volgende:
Joh, het zal me echt een worst wezen wat wetenschappelijke studies uitwijzen in dit geval. Het werkt voor mij en da's genoeg.
...dan kun je toch beter placebo's nemen, die zijn een stukkie minder slecht voor je lichaam.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:31 schreef Juup© het volgende:
Daar gaat het om, placebo of juist niet als het maar werkt.
Maar als je weet dat het een placebo is dan werkt het niet meer.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
...dan kun je toch beter placebo's nemen, die zijn een stukkie minder slecht voor je lichaam.
Maar placebo's werken weer niet goed als je depressief bent.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
...dan kun je toch beter placebo's nemen, die zijn een stukkie minder slecht voor je lichaam.
quote:Uit conclusie van genoemde studie:
The relationship between initial severity and antidepressant efficacy is attributable to decreased responsiveness to placebo among very severely depressed patients, rather than to increased responsiveness to medication.
nee, het ligt nog wat simpeler dus luister... ADs zijn ontwikkeld voor de zware depressieve patienten die er wel degelijk bij gebaat zijn, dat het niet of nauwelijks werkt in mildere patienten staat daarbuiten, dat was allang bekend en dat het te vaak wordt voorgeschreven en veels te snel is ook bekend... dus paniek voetbal....quote:Op dinsdag 26 februari 2008 12:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dus omdat de meest gangbare anti-depressiva niet blijken te werken, is dit paniek voetbal? Nonsens.
wat een knap staaltje drogredenatie is van de onderzoeker trouwensquote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:51 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Maar placebo's werken weer niet goed als je depressief bent.
[..]
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:28 schreef Juup© het volgende:
Aha. Gelukkig kan ik dan nog met goed geweten een Oxazepam innemen dus (maar dat is dan ook geen anti-depressiva)..
bedoel je manisch worden door teveel van een bepaald stofje?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:37 schreef slozzo het volgende:
Zijn er dan geen mensen die overdreven vrolijk werden door anti-depressiva?
Zoiets had ik hier ergens gelezen. Dan moet het toch bijna bij iedereen wel werken?
Ik ben er niet helemaal uit wat de auteur hiermee wil zeggen. "AD helpen niet, maar placebo's helpen nog meer niet."quote:Op dinsdag 26 februari 2008 17:29 schreef Re het volgende:
[..]
wat een knap staaltje drogredenatie is van de onderzoeker trouwens
Dat werkingsprofiel verschilt nogal per benzo. Er zijn benzo's waarbij dat geleidelijker gaat.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:09 schreef Burdie het volgende:
Benzo's heb ik altijd een beetje eng gevonden, omdat je ze voelt uitwerken. Toen ik nog geen AD's slikte, kreeg ik oxazepam tegen mijn angstklachten. Dat was echt heeeel voorspelbaar:
na 1 uur merkte ik niks
na 2 uur werd ik enorm moe
na 8 uur voelde ik het letterlijk uitwerken en kwam de angst weer netjes terug
Klopt. Voor slapen heb ik temazepam, daarmee val ik binnen een kwartier als een blok in slaapquote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:14 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Dat werkingsprofiel verschilt nogal per benzo. Er zijn benzo's waarbij dat geleidelijker gaat.
Idem. Hoewel ik af en toe een periode heb, dat ik ze wat vaker gebruik.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:38 schreef Burdie het volgende:
[..]
Klopt. Voor slapen heb ik temazepam, daarmee val ik binnen een kwartier als een blok in slaap.
Overigens gebruik ik nauwelijks benzo's, het is meer gewoon een heel fijn idee dat ik ze in huis heb 'voor het geval dat'.
De dag ervoor:quote:Op woensdag 27 februari 2008 07:30 schreef Burdie het volgende:
Ha tof. Vannacht mét temazepam weer geen oog dicht gedaan.
Tja, dan vraag je er ook om.quote:Klopt. Voor slapen heb ik temazepam, daarmee val ik binnen een kwartier als een blok in slaap .
Prozac doet er 2 tot 4 weken over om gedeeltelijk of geheel uit jouw lichaam te verdwijnen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:00 schreef Nijna het volgende:
Een week gestopt met de prozac en ik merk nog weinig (geen?) verschil.
In het begin heb ik ernaast gewoon als een malle gezopen. Tegenwoordig doe ik het wat rustiger aanquote:Op woensdag 27 februari 2008 20:29 schreef Gewas het volgende:
Een vraag. Hoe gaan jullie om met alcohol in combinatie met medicatie?
Probeer het zoveel mogelijk te matigen. Een behandeling beginnen en flink blijven drinken heeft eigenlijk geen zin. Bovendien versterken veel medicijnen de negatieve invloed van alcohol op je vaardigheden in het verkeer en het bedienen van machines.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:29 schreef Gewas het volgende:
Ik gebruik geen alcohol meer. Maar toen ik het nog wel dronk zoop ik mezelf helemaal lam als het kon. Geen bijwerkingen gemerkt. op de korte periode na dat ik Xanax slikte, toen kon ik blijven drinken zonder dronken te worden.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:29 schreef Gewas het volgende:
Ik bedien alleen de koffieautomaatquote:Op woensdag 27 februari 2008 22:01 schreef Halinalle het volgende:
Bovendien versterken veel medicijnen de negatieve invloed van alcohol op je vaardigheden in het verkeer en het bedienen van machines.
seroquel hoeft geen rotzooi te zijn, iedereen reageert er anders op natuurlijk... de vermoeidheid en andere bijwerkingen zouden idd wel na een paar weken minder moeten wordenquote:Op donderdag 6 maart 2008 14:42 schreef Burdie het volgende:
Seroquel is rotzooi... in elk geval qua bijwerkingen. Maar na twee weken wordt dat slapen écht minder. Succes roooosje.
Oh? hmm, dat wist ik niet. Dat is me ook niet verteldquote:Op donderdag 6 maart 2008 15:11 schreef Burdie het volgende:
Euh, met rotzooi bedoel ik dat het heavy spul is, niet dat het troep is ofzo.
Enneh roooosje... waarom neem je er maar één per dag? De halfwaardetijd van dat spul is zó kort, dat je er minstens elke 12 uur een dosis van moet binnen krijgen, om niet teveel schommelingen in je bloedspiegel te krijgen.
Dat dus. (al is het bij mij een klassiek AD, maar toch).quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:28 schreef Burdie het volgende:
Joh, het zal me echt een worst wezen wat wetenschappelijke studies uitwijzen in dit geval. Het werkt voor mij en da's genoeg.
Ah, wat Re zegt, het zal gewoon voor het opbouwen zijnquote:Op donderdag 6 maart 2008 15:48 schreef roooosje het volgende:
[..]
Oh? hmm, dat wist ik niet. Dat is me ook niet verteld
Er staat volgens mij wel op 2 maal daags, maar volgens de psych moest ik de eerste 2 weken maar 1tje doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |