quote:
Op maandag 26 november 2007 14:49 schreef gronk het volgende:Even iets totaal anders: wat zijn eigenlijk de mogelijkheden voor de VS om uit deze crisis te komen? De belastingvoorstellen zoals die onder bush uitgevoerd zijn terugdraaien, terugtrekken uit irak en in plaats daarvan de lokale economie steunen door het uitvoeren van grote infrastructurele werken?
Die belastingverlaging is in principe alleen maar goed want daarmee stimuleer je de consumptie economie welke nu de grootste economie is in de VS (70%). Dus indirect verdient de overheid daar juist weer extra geld mee. Dus met een verhoging gaat het alleen maar slechter met de economie. Die lage dollar is in principe wel goed voor de vs zelf (beter voor de export en dus ook voor het handelstekort) maar andere landen kijken nu naar andere opties dan de dollar waar ze nu juist geld aan verliezen. Het is veel erger als de consumpie economie pijn gaat lijden momenteel (die nu wordt beschadigd door de huizenmarkt en geld problemen bij de banken) dus daar kunnen ze niet teveel mee rommelen.
Het maakt niet zoveel uit wat ze doen op dat gebied, beter wordt het er niet van. Het was niet gezond de economie maar nu komen ze allemaal met korte termijn oplossingen die wel helpen maar niet voor lang dus ze moeten gewoon ervoor zorgen dat de uitgaven drastisch worden verlaagd (o.a. stoppen met de oorlog en andere hoge uitgaven).
Het gevaar nu is dat de wereld de dollar niet meer accepteerd als de wereldmunt. Met een wereldmunt heb je een verantwoordelijkheid en nu laten ze de dollar gewoon vallen in het voordeel van hunzelf maar dat kan je bijna niet maken. Daarbij dat ze al niet zo geliefd zijn momenteel is het voor veel landen geen moeilijke beslissing om de dollar voortaan links te laten liggen.
Ik denk dat landen zoals china en japan hun valuta meer in waarde laten stijgen en proberen om minder afhankelijk te worden van de dollar en de export naar de vs en europa en zelf ook gaan consumeren etc.
Dus de dollar zal denk ik alleen nog maar blijven dalen voorlopig en er komt een moment denk ik dat de wereld het niet langer accepteerd (misschien is dat nu al het geval) en dan gaat het balletje heel snel rollen.
Het is zeg maar zo; ik heb een hele grote zak met geld en iedereen wil dat geld en er is dus heel veel geld overal van die muntsoort die ik in mijn zak had zitten. Ze gebruiken dat geld van mij en creeren nog meer geld!! nog veel meer, die zak die ik ik had zijn nu 1000 zakken vol. Olie landen verkopen olie in dollars, zoveel dollars overal!!!
Dus ik vreet me lekker vol en ben rijk! Ik ben zo rijk dat ik maar ga doen waar ik zin in heb, lekker groot leger bouwen, naar de maan etc etc etc. het kan niet op!!!
Ondertussen worden mijn uitgaven toch iets te gortig maar al die andere landen blijven toch wel extra dollars creeren, aardige lui toch wel.
Maar nu door dat ik maar blijf uitgeven met een matige economie thuis krijg ik steeds meer papier terug! die steeds minder waard wordt. Ik wordt meer en meer afhankelijk van het buitenland, als ze de dollar maar blijven gebruiken want als ze dat niet meer doen en al die dollars terug komen zonder dat daar een echte waarde achter zit omdat ze liever een andere munt willen hebben dan kom ik mezelf een keertje tegen! en dan ben ik goed de lul.
[ Bericht 4% gewijzigd door Aasgier op 26-11-2007 20:49:01 ]