abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54815934
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:46 schreef MouzurX het volgende:
Tsja ga jij met die scholen praten? Sowieso volgens leraren halen we de 1040 nog steeds niet en dat zal waarschijnlijk op andere scholen niet anders zijn.
Ik ga mij als student wel bezighouden met de verhoging van het collegegeld. Nee, het LAKS en de scholen moeten misschien maar eens om de tafel gaan zitten om tot een eensgezinde aanpak te komen als er zo'n grote overeenstemming bestaat tussen school en scholier over de aard van het probleem.
pi_54815962
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:44 schreef Loedertje het volgende:
Wij zaten gewoon in een koffieshop tijdens tussen*uren*. We hadden helaas niet heel veel tussen-uren.
Wij zaten in de kroeg... Ik krijg bijna heimwee naar die tijd.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:53:59 #253
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_54815989
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik ga mij als student wel bezighouden met de verhoging van het collegegeld. Nee, het LAKS en de scholen moeten misschien maar eens om de tafel gaan zitten om tot een eensgezinde aanpak te komen als er zo'n grote overeenstemming bestaat tussen school en scholier over de aard van het probleem.
Leuk voor alle leraren met studerende kinderen. Die kunnen met de salarisverhoging mooi het verhoogde collegegeld betalen.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_54816026
Het is ook wel lastig om echt les te geven in uitvallende uren natuurlijk, als er een wiskundeleraar ziek is is er natuurlijk niet net toevallig op die vrijkomende uren een wiskundeleraar vrij. Dus wordt een leraar Frans als opvanger neergezet, Dan kun je zeggen dan krijgt de klas maar effe een uurtje meer Frans, maar da's ook lastig afstemmen allemaal natuurlijk, met het programma dat die klas volgt en waar hun eigenlijke leraar Frans met ze gebleven is en wat hij precies in de planning heeft voor de komende tijd etc.

Dus 'echt les' in die uren is lastig, ook als de school geld heeft. Het zal snel verworden tot een "ga maar huiswerk maken"-uurtje. En dat kun je als leerling nu eenmaal zinniger invullen als je de vrijheid hebt om ergens naartoe te gaan waar jij jezelf ook echt zinnig kunt bezighouden. Of waar je even kunt ontspannen, als je je werk al af hebt of van plan bent er later die dag hard tegenaan te gaan.
  † In Memoriam † zaterdag 24 november 2007 @ 00:57:43 #255
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54816081
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:52 schreef AchJa het volgende:

Wij zaten in de kroeg... Ik krijg bijna heimwee naar die tijd.
Ik ook
Het was zo slecht nog niet die middelbare school periode
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:58:13 #256
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_54816088
Nu is het ziekteverzuim in het onderwijs ook wel bovengemiddeld. Ik ben benieuwd of die paar tientjes per jaar daar een oplossing voor zijn.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_54816091
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:48 schreef thaleia het volgende:
Nou is het wel zo dat leerlingen tegenwoordig meer vakken hebben dan de zeven of acht die wij vroeger hadden, dus ergens ook wel logisch dat de stof per vak minder en makkelijker is.
Een grote fout van de Tweede Fase natuurlijk. Diepgang is ingeruild voor 3 nutteloze uurtje in de week Frans 1 en Duits 1.
quote:
Maar de VWO-er van vroeger, die vindt het allemaal doodsimpel, en die kan zichzelf buiten de lesuren wel nuttig bezighouden met debatclubjes, schooltoneel, olympiades...... maar in die inhoudsloze "nee je mag het lokaal niet uit om iets nuttigs te gaan doen want we moeten kunnen opgeven dat je in een lokaal hebt gezeten"-opvuluren wordt ie gillend gek van verveling.
Opzich ben ik het met je eens maar ik denk dat er weinig leerlingen zijn die zich effectief met verdere intellectuele ontwikkeling bezighouden buiten school. Het zal voornamelijk sportvereniging of een bijbaantje zijn. Mijn ervaring is dat de school prima mogelijkheden biedt om extra diepgang te creeren. Zo was het mij met een aantal vrienden toegestaan in de tussenuren gebruik te maken van de laboratoriumruimte van scheikunde en natuurkunde, en we konden gebruik maken van het gereedschap in het technieklokaal als daar op dat moment geen les gaande was. Ideaal natuurlijk. Ik ben op dit moment niet overtuigd dat leerlingen en scholen die mogelijkheden al uitputtend onderzocht hebben.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:58:42 #258
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54816100
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat heb jij daar als leerling mee te maken? Helemaal niks lijkt mij. Overigens als LAKS zijn naam echt waard was hadden ze nu al een procedure (bij de rechter) gestart om de scholen te dwingen zich te conformeren aan die 1040. Ik snap echt niet waarom het nu weer met fluwelen handschoentjes aangepakt wordt.
Leerlingen hebben er alles mee te maken op het moment dat "conformeren aan 1040" simpelweg betekent dat ze langer op school zitten maar geen les krijgen voor die extra uren. Formeel is de zaak dan opgelost, in de praktijk wordt niemand er beter van.
quote:
Precies, en dat zijn de argumenten die bij de rechter nog wel eens hout willen snijden. Het is natuurlijk het toonbeeld van onbehoorlijk bestuur als voor een uitbreiding van het effectief bestaande aantal lesuren er nergens een financieele vergoeding voor plaats vindt.
En wie gaat die gerechtelijke procedure starten dan? Leerlingen van 16, in het belang van de school en dus indirect in hun eigen belang? Daar hebben leerlingen niets mee te maken. Leerlingen willen gewoon in de tijd dat ze op school zitten ook les krijgen in die uren, of de school er dan vervolgens voor kiest om 960 uur echt les te geven (met nu dus een kans op een boete) of om voor 80 uur extra budget te krijgen via de rechter, dat is hun pakkie an.

De leerlingen behartigen hun eigen belang, de school moet ervoor zorgen dat zij hun klanten (=leerlingen) tevreden zien te houden. Zij zouden een gerechtelijke procedure moeten starten, niet de leerlingen.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54816184
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:58 schreef HenryHill het volgende:
Leerlingen hebben er alles mee te maken op het moment dat "conformeren aan 1040" simpelweg betekent dat ze langer op school zitten maar geen les krijgen voor die extra uren. Formeel is de zaak dan opgelost, in de praktijk wordt niemand er beter van.
Het is de zaak van de school het beleid van regering uit te voeren, de leerling is gewoon een klant. En zorg dat je ook behandeld wordt als klant is mijn gedachte dan.
quote:
En wie gaat die gerechtelijke procedure starten dan? Leerlingen van 16, in het belang van de school en dus indirect in hun eigen belang? Daar hebben leerlingen niets mee te maken. Leerlingen willen gewoon in de tijd dat ze op school zitten ook les krijgen in die uren, of de school er dan vervolgens voor kiest om 960 uur echt les te geven (met nu dus een kans op een boete) of om voor 80 uur extra budget te krijgen via de rechter, dat is hun pakkie an.
Maar gezien het gezamenlijke belang is een informele samenwerking helemaal geen gek idee lijkt mij. Stel je je in formele omgang formeel op, zorg dat je al je rechten ook uit kunt oefenen, maar wees niet blind voor de informele kant die je tegelijkertijd kunt bewandelen.
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:05:20 #260
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54816234
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:03 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer jullie nu al gaan klagen hoe moet dat straks in het echte leven?
Gaan jullie dan ook mekkeren wanneer het een beetje te zwaar wordt?
Gaan jullie dan maar uitkeringstrekkers worden?
De verneukte generatie?
Als jij straks afgestudeerd bent als jurist, bijvoorbeeld, accepteer je ook van je baas dat je het toilet op het werk moet boenen omdat er even geen werk is?

Ok. Die vrijheid heb je.

Maar deze scholieren accepteren niet dat ze het schoolplein schoon moeten krabben van kauwgom om die 1040-norm te halen. Lijkt me op zich niet vreemd dat men daartegen demonstreert hm?

Minder lesuren is jammer, maar het is beter dan doelloos op school zitten, je tijd te verdoen in een veredelde kindercrèche.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:08:21 #261
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54816293
Bolkesteijn, gezien de media-aandacht denk ik dat er inderdaad nu advocaten zijn dit pro deo wel wat willen doen. Zonder de media-aandacht voor deze demonstraties had dat, denk ik, niet gelukt.

Alleen, stel dat advocaten -ergens- gelijk halen... wat dan? Komen er dan meer docenten? ...
pi_54816302
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mijn ervaring is dat de school prima mogelijkheden biedt om extra diepgang te creeren. Zo was het mij met een aantal vrienden toegestaan in de tussenuren gebruik te maken van de laboratoriumruimte van scheikunde en natuurkunde, en we konden gebruik maken van het gereedschap in het technieklokaal als daar op dat moment geen les gaande was. Ideaal natuurlijk. Ik ben op dit moment niet overtuigd dat leerlingen en scholen die mogelijkheden al uitputtend onderzocht hebben.
Zoiets zou idd ideaal zijn. Maar de eis om een uur te mogen meetellen voor de 1040-urennorm is dat de leerling onder toezicht/begeleiding 'werkt'. Geheel zelfstandig de briljantste proefjes doen in een lab telt dus niet mee, half slapend naar je mp3-speler luisteren in een lokaal met een leraar die proefwerken zit na te kijken, of een mediathecaresse die een boek leest, wel.

Maar goed, met die eis van 'er moet begeleiding aanwezig zijn' valt natuurlijk ook wel te sjoemelen. Het begrip 'les ' en 'onder begeleiding aan het werk zijn' wordt door de scholen ook nogal ruim genomen, dus waarom het begrip 'begeleiding aanwezig' niet? Een TOA die om het half uur even binnenloopt is wellicht al genoeg
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:10:39 #263
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54816341
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is de zaak van de school het beleid van regering uit te voeren, de leerling is gewoon een klant. En zorg dat je ook behandeld wordt als klant is mijn gedachte dan.
Maar als klant moet je wel de waarborg hebben dat er ook wat te kiezen valt, niet dat je alleen kan kiezen tussen scholen die allemaal 80 bullshituren per jaar geven. En op het moment dat de scholen dat belang niet voor je behartigen, zul je het zelf moeten doen.
quote:
Maar gezien het gezamenlijke belang is een informele samenwerking helemaal geen gek idee lijkt mij. Stel je je in formele omgang formeel op, zorg dat je al je rechten ook uit kunt oefenen, maar wees niet blind voor de informele kant die je tegelijkertijd kunt bewandelen.
Nogmaals, de scholen hebben hier totaal geen initiatief getoond. Niet verwonderlijk, want zij snijden gewoon in het 'echte' aantal lesuren om rond te kunnen komen. De overheid roept wat, de scholen kunnen zich indekken, en de leerlingen worden de dupe. Waarom zou een school moeite willen doen voor iets waar zij zonder noemenswaardige problemen vanaf komen?

Zelfs als men het dankzij hard onderhandelen en lobbyen voor elkaar krijgt om geld te krijgen voor die 80 uur per jaar extra, dan geldt het alsnog voor alle scholen, en houden ze er geen winst aan over, want die 80 uur moet dan wel uitgegeven worden aan docenten. Netto-winst voor een school: 0.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54816588
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:08 schreef Yildiz het volgende:
Alleen, stel dat advocaten -ergens- gelijk halen... wat dan? Komen er dan meer docenten? ...
Wellicht dat het ministerie gedwongen kan worden om bijvoorbeeld tijdelijk op die 960 uur te gaan zitten en pas als er voldoende docenten zijn en geld om die docenten aan te trekken dat weer naar 1040 uur omhoog kan.
quote:
Bolkesteijn, gezien de media-aandacht denk ik dat er inderdaad nu advocaten zijn dit pro deo wel wat willen doen. Zonder de media-aandacht voor deze demonstraties had dat, denk ik, niet gelukt.
Hmmm, ja daar heb je misschien wel gelijk in. Media-aandacht zal voor een pro deo advocaat natuurlijk wel meespelen, zo had ik er nog niet naar gekeken.
pi_54816609
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:57 schreef Loedertje het volgende:
Ik ook
Het was zo slecht nog niet die middelbare school periode
Laten we het over doen! Waar spreken we af? Het LAB in Sneek of de Doele in Leeuwarden?

Tussenuren barren bij uitstek
pi_54816662
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:10 schreef HenryHill het volgende:
Nogmaals, de scholen hebben hier totaal geen initiatief getoond. Niet verwonderlijk, want zij snijden gewoon in het 'echte' aantal lesuren om rond te kunnen komen. De overheid roept wat, de scholen kunnen zich indekken, en de leerlingen worden de dupe. Waarom zou een school moeite willen doen voor iets waar zij zonder noemenswaardige problemen vanaf komen?

Zelfs als men het dankzij hard onderhandelen en lobbyen voor elkaar krijgt om geld te krijgen voor die 80 uur per jaar extra, dan geldt het alsnog voor alle scholen, en houden ze er geen winst aan over, want die 80 uur moet dan wel uitgegeven worden aan docenten. Netto-winst voor een school: 0.
De vraag die bij mij dan rijst, zijn de scholen wel zo tegen deze situatie. Zo nee, dan ligt de bal toch echt bij de leerlingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-11-2007 01:33:17 ]
  zondag 25 november 2007 @ 11:56:31 #267
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_54821219
Las ik dus net in de krant dat ik uit het tijdperk kom dat je nog 1096 uur per jaar naar school moest, dus het is al afgezwakt ook.
  zondag 25 november 2007 @ 11:58:05 #268
3542 Gia
User under construction
pi_54821247
Reken es uit hoeveel 1040 lesuren in gewone uren is. En dan delen door zo'n 196 lesdagen, dan kom je algauw op zo'n 4,5 uur per dag in een klaslokaal. Nou schandalig hoor!
pi_54821287
Stuur mij een lijst met studenten die mee doen aan de staking en dan weten die tenminste zeker dat ze geen baan bij mij krijgen... Paupers... Met ca. 10 weken vakantie nog klagen ook. Mijn studie tijd was de meest leuke en ontspannen tijd van mijn leven. Nu ik aan het werk ben is het pas druk en veel uren.

Jankerds zijn het zonder een drive for result.. Prutsers
pi_54821700
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is de jeugd dan plotseling zo slim geworden? (kan ik me bijna niet voorstellen) Of is het niveau van het onderwijs dan schrikbarend gekelderd?
Elke nieuwe generatie is een aantal IQ slimmer dan de vorige, misschien moeilijk voor je om aan te nemen, maar deze nieuwe generatie zal ook slimmer zijn dan jouw generatie.

En niet voor niets heet de generatie na 1985> de generatie Einstein.

En een periode van rust voor de Tentamens/examens is juist van positieve invloed op je resultaten, ik weet niet of degene die die ridicuul-post maakte een hogere opleiding heeft genoten, maar ook op de uni krijg je een weekje af voor tentamens.
pi_54821807
quote:
Op zondag 25 november 2007 11:58 schreef Gia het volgende:
Reken es uit hoeveel 1040 lesuren in gewone uren is. En dan delen door zo'n 196 lesdagen, dan kom je algauw op zo'n 4,5 uur per dag in een klaslokaal. Nou schandalig hoor!
Wanneer wordt jij nou eens een beetje slimmer? Het gaat er niet om dat ze VEEL lesuren hebben, het gaat ze erom dat de scholen deze druk niet aankan en zo de kinderen maar in een lokaal dumpt zonder ze tijdens die dump-uren iets te leren. Ze willen juist les hebben, ipv dat ze in een lokaal moeten zitten met de opdracht: "nog 2 uur hier blijven, ga maar wat met elkaar praten ofzo..."
  zondag 25 november 2007 @ 12:33:13 #272
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54821883
quote:
Op zondag 25 november 2007 11:58 schreef Gia het volgende:
Hoeveel lesuren per dag heb jij in tentamenweken?

Een erg intelligente reactie van je inderdaad.
  zondag 25 november 2007 @ 12:46:21 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_54822175
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef Xith het volgende:

[..]

Elke nieuwe generatie is een aantal IQ slimmer dan de vorige, misschien moeilijk voor je om aan te nemen, maar deze nieuwe generatie zal ook slimmer zijn dan jouw generatie.

En niet voor niets heet de generatie na 1985> de generatie Einstein.

En een periode van rust voor de Tentamens/examens is juist van positieve invloed op je resultaten, ik weet niet of degene die die ridicuul-post maakte een hogere opleiding heeft genoten, maar ook op de uni krijg je een weekje af voor tentamens.
Uit dat stukje: "Generatie X (1960-1985) en de nieuwe Generatie Einstein (geboren na 1988)"

Na 1988, hoor jij net niet bij
pi_54822189
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 22:56 schreef SCH het volgende:
Idioot dat ze de wapenstok gebruikt hebben tegen een paar scholieren.
idd
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_54822363
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:00 schreef draaijer het volgende:
Stuur mij een lijst met studenten die mee doen aan de staking en dan weten die tenminste zeker dat ze geen baan bij mij krijgen... Paupers... Met ca. 10 weken vakantie nog klagen ook. Mijn studie tijd was de meest leuke en ontspannen tijd van mijn leven. Nu ik aan het werk ben is het pas druk en veel uren.

Jankerds zijn het zonder een drive for result.. Prutsers
Uhm, je hebt liever werknemers die, wanneer ze periodes hebben waarin ze niets te doen hebben, dit gewoon accepteren ipv voor meer werk vragen?
  zondag 25 november 2007 @ 12:57:29 #276
3542 Gia
User under construction
pi_54822389
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:30 schreef Xith het volgende:

[..]

Wanneer wordt jij nou eens een beetje slimmer? Het gaat er niet om dat ze VEEL lesuren hebben, het gaat ze erom dat de scholen deze druk niet aankan en zo de kinderen maar in een lokaal dumpt zonder ze tijdens die dump-uren iets te leren. Ze willen juist les hebben, ipv dat ze in een lokaal moeten zitten met de opdracht: "nog 2 uur hier blijven, ga maar wat met elkaar praten ofzo..."
Nou, ik hoorde op de radio en tv anders reacties dat ZOVEEL uren les ten koste gaat van hun buitenschoolse activiteiten. Die kids hebben het niet over daadwerkelijk les willen hebben, ze willen gewoon niet naar school. Ze willen niet meer dan 960 uur les. DAT vinden ze eigenlijk al veel.

Willen ze straks ook niet langer dan 960 x 50 minuten werken, per jaar?

Het is inderdaad jammer dat er te weinig personeel is om die uren in te vullen, maar dat is echt niet waarom die kinderen staken.
Daarbij kunnen ze mooi in een tussenuur het huiswerk maken, hoeven ze dat om half vier niet meer als ze zwaar oververmoeid van zooooooo'n lange schooldag thuiskomen.

Ben blij dat mijn kinderen de keuze hebben gemaakt om hier niet aan mee te doen. Mijn oudste vindt 1040 uur per jaar, gemiddeld 6 lesuren per dag, helemaal niet veel. En dat lerarentekort kunnen ze ook op andere manieren oplossen. Geef ze een project waar ze samen aan moeten werken en laat een leerkracht van een klas ernaast af en toe binnenkijken. Kids die de zaak verzieken, gewoon uit het lokaal sturen. Aanpakken die hap.
pi_54822419
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Uit dat stukje: "Generatie X (1960-1985) en de nieuwe Generatie Einstein (geboren na 1988)"

Na 1988, hoor jij net niet bij
Ik weet het, mijn jongere broertje is echt zo'n typische generatie einstein, MSN lijst van hier naar daar, altijd op de hoogte van alles wat er gebeurt (mede dankzij die msn lijst), politieke dingen op Hyves, etc,etc
  zondag 25 november 2007 @ 12:59:00 #278
3542 Gia
User under construction
pi_54822434
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:33 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Hoeveel lesuren per dag heb jij in tentamenweken?

Een erg intelligente reactie van je inderdaad.
Op de school van mijn oudste hebben ze de toetsweek voor de onderbouw inderdaad al afgeschaft. Bij de jongste hebben ze gewoon nooit proefwerkweek. Die hebben gewoon de hele week les. En daarnaast één of twee proefwerken per dag. Als je alles op die ene dag moet leren, ben je sowieso gewoon niet goed bezig.
  zondag 25 november 2007 @ 12:59:48 #279
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54822447
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, ik hoorde op de radio en tv anders reacties dat ZOVEEL uren les ten koste gaat van hun buitenschoolse activiteiten. Die kids hebben het niet over daadwerkelijk les willen hebben, ze willen gewoon niet naar school. Ze willen niet meer dan 960 uur les. DAT vinden ze eigenlijk al veel.

Willen ze straks ook niet langer dan 960 x 50 minuten werken, per jaar?

Het is inderdaad jammer dat er te weinig personeel is om die uren in te vullen, maar dat is echt niet waarom die kinderen staken.
Daarbij kunnen ze mooi in een tussenuur het huiswerk maken, hoeven ze dat om half vier niet meer als ze zwaar oververmoeid van zooooooo'n lange schooldag thuiskomen.

Ben blij dat mijn kinderen de keuze hebben gemaakt om hier niet aan mee te doen. Mijn oudste vindt 1040 uur per jaar, gemiddeld 6 lesuren per dag, helemaal niet veel. En dat lerarentekort kunnen ze ook op andere manieren oplossen. Geef ze een project waar ze samen aan moeten werken en laat een leerkracht van een klas ernaast af en toe binnenkijken. Kids die de zaak verzieken, gewoon uit het lokaal sturen. Aanpakken die hap.
Wapenstok erover en 'het nieuwe leren' promoten. . Nee dat is succesvol gebleken.
  zondag 25 november 2007 @ 13:01:42 #280
3542 Gia
User under construction
pi_54822486
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:59 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Wapenstok erover en 'het nieuwe leren' promoten. . Nee dat is succesvol gebleken.
Die agenten moeten ze overplaatsen naar Slotervaart, inderdaad. Maar dáár durven ze dat niet.
pi_54822556
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zie de leerlingen eerder als Werknemers dan als Klant, dat ze samen met de school voor goede resultaten moeten zorgen. Het woord staken vind ik dan ook het juiste woord voor wat er gebeurde vorige week. Het is namelijk de overheid die (natuurlijk naast de leerlingen zelf) nut heeft aan het overdragen van kennis aan de jeugd, niet voor niets worden ze gesponsord/betaald door de overheid. Een dag zonder kennisoverdracht is een stukje minder Kennis in Nederland over X jaar.

Ze worden ook zo behandeld; Het doel van de overheid is zo veel mogelijk uren voor zo weinig mogelijk geld. Het is dan ook typisch "overheid" dat het niet, zoals dit wel in het bedrijfsleven gebeurd bij bedrijven die een beetje modern zijn, zoekt naar de meest efficiënte manier, maar gewoon de ouderwetse manieren aanhoudt. Kwantiteit voor Kwaliteit is typisch overheid.
pi_54822589
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Op de school van mijn oudste hebben ze de toetsweek voor de onderbouw inderdaad al afgeschaft. Bij de jongste hebben ze gewoon nooit proefwerkweek. Die hebben gewoon de hele week les. En daarnaast één of twee proefwerken per dag. Als je alles op die ene dag moet leren, ben je sowieso gewoon niet goed bezig.
toetsweken zijn er geloof ik alleen nog maar voor de bovenbouw, maar dat weet ik niet zeker.
pi_54824373
Ze kunnen beter actievoeren tegen de kwaliteit van de uren waarin ze wel les hebben. De Tweede Fase is een ramp.
pi_54824984
hmmm.... als ik het zo ff bekijk heb ik:
_- _| les | les________ | les ________ | -
_- _| les | les________ | les ________ | les
les | les | les ________ | les ________ | les
les | les | nutteloos uur_| les________ | les
les | les | les ________ | les ________ | nutteloosuur
les | les | nutteloos uur_| les ________ | les
les | les | les ________ | nutteloos uur_| les

en dan te bedenken dat ik 6 + 8 + 8 + 8+ 7 = 37 uur per week op school zit
waarvan elke les 50 minuten is, dus: 37x50:60=30.83 uur per week. maar ik heb elke dag nog in totaal 50 minuten pauze dus: 50x5= 250 minuten , (250+37x50):60=35 uur per week zit ik op school.
MAAR: ik heb 4 huiswerkuren(nutteloze uren) dus 37-4=33 --> 33x50:60=27.5 uur heb ik echt les. dus in die 35 uur in de week doe ik 35-27,5= 7,5 uur niks dat is een verhouding van les : niks = 27,5 : 7,5 = 3,67 : 1
ik heb dus elk uur 1:3,67=0,27 uur = 16,5 minuten pauze

aangezien ik 365:7=52,14 - 10 weken vakantie = 42,14 weken in een jaar heb. heb ik dus 42,14 x 27,5 uur = 1158 uur gedraait in een jaar. nou dan heb ik niks met die verhooging te maken

[ Bericht 11% gewijzigd door scholierenstaking op 25-11-2007 15:15:36 ]
pi_54825037
morgen staking van alle scholen in leeuwarden.
dit keer volwassen en vmbo'ers worden in hun lokalen gehouden hopelijk.
  zondag 25 november 2007 @ 18:49:27 #286
3542 Gia
User under construction
pi_54830906
quote:
Op zondag 25 november 2007 13:08 schreef Xith het volgende:

[..]

toetsweken zijn er geloof ik alleen nog maar voor de bovenbouw, maar dat weet ik niet zeker.
Op de school van mijn oudste inderdaad, sinds dit jaar.
Bij mijn jongste op school hebben ze helemaal geen toetsweken, die hebben gewoon altijd school.
  zondag 25 november 2007 @ 18:52:47 #287
3542 Gia
User under construction
pi_54830998
quote:
Op zondag 25 november 2007 15:09 schreef scholierenstaking het volgende:
hmmm.... als ik het zo ff bekijk heb ik:
_- _| les | les________ | les ________ | -
_- _| les | les________ | les ________ | les
les | les | nutteloos uur_| les________ | les
les | les | les ________ | les ________ | nutteloosuur
les | les | nutteloos uur_| les ________ | les
les | les | les ________ | nutteloos uur_| les

en dan te bedenken dat ik 6 + 8 + 8 + 8+ 7 = 37 uur per week op school zit
waarvan elke les 50 minuten is, dus: 37x50:60=30.83 uur per week. maar ik heb elke dag nog in totaal 50 minuten pauze dus: 50x5= 250 minuten , (250+37x50):60=35 uur per week zit ik op school.
MAAR: ik heb 4 huiswerkuren(nutteloze uren) dus 37-4=33 --> 33x50:60=27.5 uur heb ik echt les. dus in die 35 uur in de week doe ik 35-27,5= 7,5 uur niks dat is een verhouding van les : niks = 27,5 : 7,5 = 3,67 : 1
ik heb dus elk uur 1:3,67=0,27 uur = 16,5 minuten pauze

aangezien ik 365:7=52,14 - 10 weken vakantie = 42,14 weken in een jaar heb. heb ik dus 42,14 x 27,5 uur = 1158 uur gedraait in een jaar. nou dan heb ik niks met die verhooging te maken
Je hebt sowieso meer dan 10 weken vakantie.
7 weken, minimaal zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week crocusvakantie (hier carnavalsvakantie)
2 weken voorjaarsvakantie.

Komt op een totaal van 13 weken vakantie.
En dan heb ik het inderdaad nog niet over de eventuele toetsweken in de bovenbouw op sommige scholen.
  maandag 26 november 2007 @ 10:04:24 #288
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54842351
Waarom lopen hier schreeuwende relschopper-achtige scholieren door de straten, gevolgd door politie-motoren? Wat denken ze hier nou mee te bereiken? De jeugd heeft de toekomst?
censuur :O
  maandag 26 november 2007 @ 10:47:12 #289
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54843121
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 22:40 schreef scholierenstaking het volgende:
We zitten gewoon vast op school en te niksen omdat we die 1040 uur moeten maken. Huiswerk al lang af, beetje zitten niksen in de kantine. wa kun je dan nog doen? beetje eten halen ofzo. ik verveel me de tering. kan ik net zo goed thuis zitten.
Bij ons op school hebben ze weer iets verzonnen: vijf-tijd. 5 uur in de week er weer extra bij. en in die 5 uren een beetje nuttelozen EXTRA opdrachten maken waar je toch niks aan hebt.
Je hebt ongetwijfeld boeken zat, ga ze maar lezen!

Waar gaat de klacht nou over? Volgens mij is het dit:
-scholieren zijn lui en willen minder uren naar school (DOH!)
-scholieren voeren als argument aan dat ze niks te doen hebben op school, eigenlijk willen ze dus meer les? Daar is vast heel lang over nagedacht door clubje LAKS

Zoals alle "stakers": bedenk je eens wie er baad bij heeft als jij ontevreden bent! Dat is NIET je school, dat is LAKS!
  maandag 26 november 2007 @ 10:49:09 #290
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54843160
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:05 schreef Yildiz het volgende:

[..]
Maar deze scholieren accepteren niet dat ze het schoolplein schoon moeten krabben van kauwgom om die 1040-norm te halen. Lijkt me op zich niet vreemd dat men daartegen demonstreert hm?
Misschien eens beginnen met geen kauwgom meer op straat te gooien?
  maandag 26 november 2007 @ 13:31:44 #291
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_54846234
Dit idee is echt onzinnig. Ik pleit voor 1040 uur. Het onderwijs is al kwalitatief te slecht voor woorden, dus daar gaat een vermindering van uren echt geen verbetering voor zorgen.
pi_54847512
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:31 schreef Grumpey het volgende:
Dit idee is echt onzinnig. Ik pleit voor 1040 uur. Het onderwijs is al kwalitatief te slecht voor woorden, dus daar gaat een vermindering van uren echt geen verbetering voor zorgen.
Een vermeerdering ook niet. Tenminste niet zolang er een lerarentekort is waardoor die uren gevuld moeten worden met nutteloze bezigheden.
pi_54847620
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom lopen hier schreeuwende relschopper-achtige scholieren door de straten, gevolgd door politie-motoren? Wat denken ze hier nou mee te bereiken? De jeugd heeft de toekomst?
Ga eieren gooien.
  maandag 26 november 2007 @ 14:56:27 #294
3542 Gia
User under construction
pi_54847697
quote:
Op maandag 26 november 2007 14:45 schreef -0- het volgende:

[..]

Een vermeerdering ook niet. Tenminste niet zolang er een lerarentekort is waardoor die uren gevuld moeten worden met nutteloze bezigheden.
Dan moeten ze zich op een nuttige manier bezighouden. Ze kunnen huiswerk maken, alvast leren voor een toets, uitreksel maken van dat ene boek dat ze moeten lezen. Hoeven ze dat allemaal thuis niet meer te doen.

Oh, nee, domme ikke, dat doen ze thuis niet eens. Ze doen dat gewoon helemaal niet. Leren hoeft niet. Huiswerk schrijf je over van de stuud van de klas en uitreksels download je van internet.

Tja, je hebt gelijk. Ze hebben niks te doen in zo'n 'leeg' uur.
pi_54847757
quote:
Op maandag 26 november 2007 14:56 schreef Gia het volgende:
Dan moeten ze zich op een nuttige manier bezighouden. Ze kunnen huiswerk maken, alvast leren voor een toets, uitreksel maken van dat ene boek dat ze moeten lezen. Hoeven ze dat allemaal thuis niet meer te doen.
Wat een gelul. Het moet de leerling vrij staan om zijn leerstrategie uit te voeren. Thuis kun je een stuk beter werken aan je huiswerk omdat je gewoon een eigen bureau hebt, geen vrienden om je heen en een computer die fatsoenlijk werkt. Bovendien creeer je zelf-discipline door de leerling zijn eigen tijd in te laten delen.
quote:
Oh, nee, domme ikke, dat doen ze thuis niet eens. Ze doen dat gewoon helemaal niet. Leren hoeft niet. Huiswerk schrijf je over van de stuud van de klas en uitreksels download je van internet.
Kom eens van die MAVO af. Als je een acht wil halen moet je ook in het huidige onderwijs gewoon leren.
  maandag 26 november 2007 @ 15:11:18 #296
3542 Gia
User under construction
pi_54847922
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat een gelul. Het moet de leerling vrij staan om zijn leerstrategie uit te voeren. Thuis kun je een stuk beter werken aan je huiswerk omdat je gewoon een eigen bureau hebt, geen vrienden om je heen en een computer die fatsoenlijk werkt. Bovendien creeer je zelf-discipline door de leerling zijn eigen tijd in te laten delen.
[..]

Kom eens van die MAVO af. Als je een acht wil halen moet je ook in het huidige onderwijs gewoon leren.
Ja, klopt, als je een 8 wil halen wel, maar de meesten zijn al blij met een 5,5 want die wordt toch naar boven afgerond. En voor een 5,5 hoef je echt niet te blokken, hoor.

Overigens heb ik iets meer dan Mavo, toch wel.

En je hebt gelijk dat kinderen thuis beter kunnen werken, maar ja, dat doen ze niet. Ze gaan zitten computeren, chatten, spelletjes enz.... Er is toch niemand thuis die ook maar iets controleert.
Ik ken gezinnen waar elk kind zijn/haar eigen computer, met internet op de kamer heeft (plus een tv met dvd-speler en playstation) en de ouders de kinderen alleen maar tijdens het eten zien. Als ze dan vragen wat ze boven gedaan hebben, is het antwoord: Huiswerk. Komt dan die rapport met zo'n 13 getelde onvoldoendes in 8 vakken, dan weet je dat ze zich niet zoveel met 'huiswerk' bezig houden.
pi_54847992
gelukkig liep het vandaag niet uit de hand in Leeuwarden,er waren weer mongolen die met vuurwerk en eieren gooiden
pi_54848020
Voor iedereen die roept dat het nooit meer goed komt met deze jeugd en dat het steeds verder achteruit ga.
Zoek eens wat er in de jaren 60 allemaal wel niet afgereld is.
pi_54848232
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:11 schreef Gia het volgende:
Ja, klopt, als je een 8 wil halen wel, maar de meesten zijn al blij met een 5,5 want die wordt toch naar boven afgerond. En voor een 5,5 hoef je echt niet te blokken, hoor.
Ik denk dat je nu iets te cynisch bent. Als je niks leer haalt je echt geen voldoende. Wat wel zo is dat is dat een actieve houding in de lessen kan zorgen dat een stuk minder hoeft te leren.

Wegens tijdgebrek en studieontwijkend gedrag draait het er wel eens op uit dat ik niet geleerd heb voor een tentamen (universiteit). Maar keer op keer blijkt dat je dan door een actieve houding in het werkcollege toch een hoop opgestoken hebt, vul dit aan met wat logisch denken en dan haal ik vaak toch nog wel iets van een 6 of een 7 (soms ook een 3 maar dat is het risico dat je neemt). Je moet dat effect dus niet onderschatten, het niet leren van een toets staat niet gelijk aan het niet beheersen van de stof.
quote:
En je hebt gelijk dat kinderen thuis beter kunnen werken, maar ja, dat doen ze niet.
Waarom zou niet niets mogen doen? Het opleidingssysteem voorziet er in dat leerlingen kunnen blijven zitten als zij onvoldoende inzet getoond hebben en daardoor onvoldoendes gehaald hebben. Het gaat mij echt te ver dat de overheid nu denkt de leerlingen bij het opbouwen van voldoende kennis voor de toetsen ook gaat zitten dwingen om huiswerk te maken. Dat is een vrije keus van de leerling. De school moet les aanbieden, en zich niet met allerlei randzaken bezig gaan houden.
quote:
Ik ken gezinnen waar elk kind zijn/haar eigen computer, met internet op de kamer heeft (plus een tv met dvd-speler en playstation) en de ouders de kinderen alleen maar tijdens het eten zien. Als ze dan vragen wat ze boven gedaan hebben, is het antwoord: Huiswerk. Komt dan die rapport met zo'n 13 getelde onvoldoendes in 8 vakken, dan weet je dat ze zich niet zoveel met 'huiswerk' bezig houden.
Waarom vind je dat zo vervelend? Ze hebben vooral zichzelf er mee, ik zou me er niet zo druk om maken als buitenstaander. Als ouder wel natuurlijk.
  maandag 26 november 2007 @ 15:29:46 #300
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54848272
De scholieren hebben absoluut een punt. Maar wat ze niet moeten doen is gaan rellen.

Wat ze zouden moeten doen is de leraren en schoolleiding erin betrekken. Die hebben nog het meeste zicht op de situatie.

Ik vind het overigens volledig terecht dat er vraagtekens worden gezet bij de 1040 norm. Eisen dat een school van alles moet maar er geen middelen (leraren, geld) voor beschikbaar stellen is simpelweg niet te verantwoorden. Bovendien is dit een schijnoplossing voor het echte probleem.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')