abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54822556
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is de zaak van de school het beleid van regering uit te voeren, de leerling is gewoon een klant. En zorg dat je ook behandeld wordt als klant is mijn gedachte dan.
Ik zie de leerlingen eerder als Werknemers dan als Klant, dat ze samen met de school voor goede resultaten moeten zorgen. Het woord staken vind ik dan ook het juiste woord voor wat er gebeurde vorige week. Het is namelijk de overheid die (natuurlijk naast de leerlingen zelf) nut heeft aan het overdragen van kennis aan de jeugd, niet voor niets worden ze gesponsord/betaald door de overheid. Een dag zonder kennisoverdracht is een stukje minder Kennis in Nederland over X jaar.

Ze worden ook zo behandeld; Het doel van de overheid is zo veel mogelijk uren voor zo weinig mogelijk geld. Het is dan ook typisch "overheid" dat het niet, zoals dit wel in het bedrijfsleven gebeurd bij bedrijven die een beetje modern zijn, zoekt naar de meest efficiënte manier, maar gewoon de ouderwetse manieren aanhoudt. Kwantiteit voor Kwaliteit is typisch overheid.
pi_54822589
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Op de school van mijn oudste hebben ze de toetsweek voor de onderbouw inderdaad al afgeschaft. Bij de jongste hebben ze gewoon nooit proefwerkweek. Die hebben gewoon de hele week les. En daarnaast één of twee proefwerken per dag. Als je alles op die ene dag moet leren, ben je sowieso gewoon niet goed bezig.
toetsweken zijn er geloof ik alleen nog maar voor de bovenbouw, maar dat weet ik niet zeker.
pi_54824373
Ze kunnen beter actievoeren tegen de kwaliteit van de uren waarin ze wel les hebben. De Tweede Fase is een ramp.
pi_54824984
hmmm.... als ik het zo ff bekijk heb ik:
_- _| les | les________ | les ________ | -
_- _| les | les________ | les ________ | les
les | les | les ________ | les ________ | les
les | les | nutteloos uur_| les________ | les
les | les | les ________ | les ________ | nutteloosuur
les | les | nutteloos uur_| les ________ | les
les | les | les ________ | nutteloos uur_| les

en dan te bedenken dat ik 6 + 8 + 8 + 8+ 7 = 37 uur per week op school zit
waarvan elke les 50 minuten is, dus: 37x50:60=30.83 uur per week. maar ik heb elke dag nog in totaal 50 minuten pauze dus: 50x5= 250 minuten , (250+37x50):60=35 uur per week zit ik op school.
MAAR: ik heb 4 huiswerkuren(nutteloze uren) dus 37-4=33 --> 33x50:60=27.5 uur heb ik echt les. dus in die 35 uur in de week doe ik 35-27,5= 7,5 uur niks dat is een verhouding van les : niks = 27,5 : 7,5 = 3,67 : 1
ik heb dus elk uur 1:3,67=0,27 uur = 16,5 minuten pauze

aangezien ik 365:7=52,14 - 10 weken vakantie = 42,14 weken in een jaar heb. heb ik dus 42,14 x 27,5 uur = 1158 uur gedraait in een jaar. nou dan heb ik niks met die verhooging te maken

[ Bericht 11% gewijzigd door scholierenstaking op 25-11-2007 15:15:36 ]
pi_54825037
morgen staking van alle scholen in leeuwarden.
dit keer volwassen en vmbo'ers worden in hun lokalen gehouden hopelijk.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  zondag 25 november 2007 @ 18:49:27 #286
3542 Gia
User under construction
pi_54830906
quote:
Op zondag 25 november 2007 13:08 schreef Xith het volgende:

[..]

toetsweken zijn er geloof ik alleen nog maar voor de bovenbouw, maar dat weet ik niet zeker.
Op de school van mijn oudste inderdaad, sinds dit jaar.
Bij mijn jongste op school hebben ze helemaal geen toetsweken, die hebben gewoon altijd school.
  zondag 25 november 2007 @ 18:52:47 #287
3542 Gia
User under construction
pi_54830998
quote:
Op zondag 25 november 2007 15:09 schreef scholierenstaking het volgende:
hmmm.... als ik het zo ff bekijk heb ik:
_- _| les | les________ | les ________ | -
_- _| les | les________ | les ________ | les
les | les | nutteloos uur_| les________ | les
les | les | les ________ | les ________ | nutteloosuur
les | les | nutteloos uur_| les ________ | les
les | les | les ________ | nutteloos uur_| les

en dan te bedenken dat ik 6 + 8 + 8 + 8+ 7 = 37 uur per week op school zit
waarvan elke les 50 minuten is, dus: 37x50:60=30.83 uur per week. maar ik heb elke dag nog in totaal 50 minuten pauze dus: 50x5= 250 minuten , (250+37x50):60=35 uur per week zit ik op school.
MAAR: ik heb 4 huiswerkuren(nutteloze uren) dus 37-4=33 --> 33x50:60=27.5 uur heb ik echt les. dus in die 35 uur in de week doe ik 35-27,5= 7,5 uur niks dat is een verhouding van les : niks = 27,5 : 7,5 = 3,67 : 1
ik heb dus elk uur 1:3,67=0,27 uur = 16,5 minuten pauze

aangezien ik 365:7=52,14 - 10 weken vakantie = 42,14 weken in een jaar heb. heb ik dus 42,14 x 27,5 uur = 1158 uur gedraait in een jaar. nou dan heb ik niks met die verhooging te maken
Je hebt sowieso meer dan 10 weken vakantie.
7 weken, minimaal zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week crocusvakantie (hier carnavalsvakantie)
2 weken voorjaarsvakantie.

Komt op een totaal van 13 weken vakantie.
En dan heb ik het inderdaad nog niet over de eventuele toetsweken in de bovenbouw op sommige scholen.
  maandag 26 november 2007 @ 10:04:24 #288
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54842351
Waarom lopen hier schreeuwende relschopper-achtige scholieren door de straten, gevolgd door politie-motoren? Wat denken ze hier nou mee te bereiken? De jeugd heeft de toekomst?
censuur :O
  maandag 26 november 2007 @ 10:47:12 #289
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54843121
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 22:40 schreef scholierenstaking het volgende:
We zitten gewoon vast op school en te niksen omdat we die 1040 uur moeten maken. Huiswerk al lang af, beetje zitten niksen in de kantine. wa kun je dan nog doen? beetje eten halen ofzo. ik verveel me de tering. kan ik net zo goed thuis zitten.
Bij ons op school hebben ze weer iets verzonnen: vijf-tijd. 5 uur in de week er weer extra bij. en in die 5 uren een beetje nuttelozen EXTRA opdrachten maken waar je toch niks aan hebt.
Je hebt ongetwijfeld boeken zat, ga ze maar lezen!

Waar gaat de klacht nou over? Volgens mij is het dit:
-scholieren zijn lui en willen minder uren naar school (DOH!)
-scholieren voeren als argument aan dat ze niks te doen hebben op school, eigenlijk willen ze dus meer les? Daar is vast heel lang over nagedacht door clubje LAKS

Zoals alle "stakers": bedenk je eens wie er baad bij heeft als jij ontevreden bent! Dat is NIET je school, dat is LAKS!
  maandag 26 november 2007 @ 10:49:09 #290
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54843160
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:05 schreef Yildiz het volgende:

[..]
Maar deze scholieren accepteren niet dat ze het schoolplein schoon moeten krabben van kauwgom om die 1040-norm te halen. Lijkt me op zich niet vreemd dat men daartegen demonstreert hm?
Misschien eens beginnen met geen kauwgom meer op straat te gooien?
  maandag 26 november 2007 @ 13:31:44 #291
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_54846234
Dit idee is echt onzinnig. Ik pleit voor 1040 uur. Het onderwijs is al kwalitatief te slecht voor woorden, dus daar gaat een vermindering van uren echt geen verbetering voor zorgen.
pi_54847512
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:31 schreef Grumpey het volgende:
Dit idee is echt onzinnig. Ik pleit voor 1040 uur. Het onderwijs is al kwalitatief te slecht voor woorden, dus daar gaat een vermindering van uren echt geen verbetering voor zorgen.
Een vermeerdering ook niet. Tenminste niet zolang er een lerarentekort is waardoor die uren gevuld moeten worden met nutteloze bezigheden.
pi_54847620
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom lopen hier schreeuwende relschopper-achtige scholieren door de straten, gevolgd door politie-motoren? Wat denken ze hier nou mee te bereiken? De jeugd heeft de toekomst?
Ga eieren gooien.
  maandag 26 november 2007 @ 14:56:27 #294
3542 Gia
User under construction
pi_54847697
quote:
Op maandag 26 november 2007 14:45 schreef -0- het volgende:

[..]

Een vermeerdering ook niet. Tenminste niet zolang er een lerarentekort is waardoor die uren gevuld moeten worden met nutteloze bezigheden.
Dan moeten ze zich op een nuttige manier bezighouden. Ze kunnen huiswerk maken, alvast leren voor een toets, uitreksel maken van dat ene boek dat ze moeten lezen. Hoeven ze dat allemaal thuis niet meer te doen.

Oh, nee, domme ikke, dat doen ze thuis niet eens. Ze doen dat gewoon helemaal niet. Leren hoeft niet. Huiswerk schrijf je over van de stuud van de klas en uitreksels download je van internet.

Tja, je hebt gelijk. Ze hebben niks te doen in zo'n 'leeg' uur.
pi_54847757
quote:
Op maandag 26 november 2007 14:56 schreef Gia het volgende:
Dan moeten ze zich op een nuttige manier bezighouden. Ze kunnen huiswerk maken, alvast leren voor een toets, uitreksel maken van dat ene boek dat ze moeten lezen. Hoeven ze dat allemaal thuis niet meer te doen.
Wat een gelul. Het moet de leerling vrij staan om zijn leerstrategie uit te voeren. Thuis kun je een stuk beter werken aan je huiswerk omdat je gewoon een eigen bureau hebt, geen vrienden om je heen en een computer die fatsoenlijk werkt. Bovendien creeer je zelf-discipline door de leerling zijn eigen tijd in te laten delen.
quote:
Oh, nee, domme ikke, dat doen ze thuis niet eens. Ze doen dat gewoon helemaal niet. Leren hoeft niet. Huiswerk schrijf je over van de stuud van de klas en uitreksels download je van internet.
Kom eens van die MAVO af. Als je een acht wil halen moet je ook in het huidige onderwijs gewoon leren.
  maandag 26 november 2007 @ 15:11:18 #296
3542 Gia
User under construction
pi_54847922
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat een gelul. Het moet de leerling vrij staan om zijn leerstrategie uit te voeren. Thuis kun je een stuk beter werken aan je huiswerk omdat je gewoon een eigen bureau hebt, geen vrienden om je heen en een computer die fatsoenlijk werkt. Bovendien creeer je zelf-discipline door de leerling zijn eigen tijd in te laten delen.
[..]

Kom eens van die MAVO af. Als je een acht wil halen moet je ook in het huidige onderwijs gewoon leren.
Ja, klopt, als je een 8 wil halen wel, maar de meesten zijn al blij met een 5,5 want die wordt toch naar boven afgerond. En voor een 5,5 hoef je echt niet te blokken, hoor.

Overigens heb ik iets meer dan Mavo, toch wel.

En je hebt gelijk dat kinderen thuis beter kunnen werken, maar ja, dat doen ze niet. Ze gaan zitten computeren, chatten, spelletjes enz.... Er is toch niemand thuis die ook maar iets controleert.
Ik ken gezinnen waar elk kind zijn/haar eigen computer, met internet op de kamer heeft (plus een tv met dvd-speler en playstation) en de ouders de kinderen alleen maar tijdens het eten zien. Als ze dan vragen wat ze boven gedaan hebben, is het antwoord: Huiswerk. Komt dan die rapport met zo'n 13 getelde onvoldoendes in 8 vakken, dan weet je dat ze zich niet zoveel met 'huiswerk' bezig houden.
pi_54847992
gelukkig liep het vandaag niet uit de hand in Leeuwarden,er waren weer mongolen die met vuurwerk en eieren gooiden
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_54848020
Voor iedereen die roept dat het nooit meer goed komt met deze jeugd en dat het steeds verder achteruit ga.
Zoek eens wat er in de jaren 60 allemaal wel niet afgereld is.
pi_54848232
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:11 schreef Gia het volgende:
Ja, klopt, als je een 8 wil halen wel, maar de meesten zijn al blij met een 5,5 want die wordt toch naar boven afgerond. En voor een 5,5 hoef je echt niet te blokken, hoor.
Ik denk dat je nu iets te cynisch bent. Als je niks leer haalt je echt geen voldoende. Wat wel zo is dat is dat een actieve houding in de lessen kan zorgen dat een stuk minder hoeft te leren.

Wegens tijdgebrek en studieontwijkend gedrag draait het er wel eens op uit dat ik niet geleerd heb voor een tentamen (universiteit). Maar keer op keer blijkt dat je dan door een actieve houding in het werkcollege toch een hoop opgestoken hebt, vul dit aan met wat logisch denken en dan haal ik vaak toch nog wel iets van een 6 of een 7 (soms ook een 3 maar dat is het risico dat je neemt). Je moet dat effect dus niet onderschatten, het niet leren van een toets staat niet gelijk aan het niet beheersen van de stof.
quote:
En je hebt gelijk dat kinderen thuis beter kunnen werken, maar ja, dat doen ze niet.
Waarom zou niet niets mogen doen? Het opleidingssysteem voorziet er in dat leerlingen kunnen blijven zitten als zij onvoldoende inzet getoond hebben en daardoor onvoldoendes gehaald hebben. Het gaat mij echt te ver dat de overheid nu denkt de leerlingen bij het opbouwen van voldoende kennis voor de toetsen ook gaat zitten dwingen om huiswerk te maken. Dat is een vrije keus van de leerling. De school moet les aanbieden, en zich niet met allerlei randzaken bezig gaan houden.
quote:
Ik ken gezinnen waar elk kind zijn/haar eigen computer, met internet op de kamer heeft (plus een tv met dvd-speler en playstation) en de ouders de kinderen alleen maar tijdens het eten zien. Als ze dan vragen wat ze boven gedaan hebben, is het antwoord: Huiswerk. Komt dan die rapport met zo'n 13 getelde onvoldoendes in 8 vakken, dan weet je dat ze zich niet zoveel met 'huiswerk' bezig houden.
Waarom vind je dat zo vervelend? Ze hebben vooral zichzelf er mee, ik zou me er niet zo druk om maken als buitenstaander. Als ouder wel natuurlijk.
  maandag 26 november 2007 @ 15:29:46 #300
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54848272
De scholieren hebben absoluut een punt. Maar wat ze niet moeten doen is gaan rellen.

Wat ze zouden moeten doen is de leraren en schoolleiding erin betrekken. Die hebben nog het meeste zicht op de situatie.

Ik vind het overigens volledig terecht dat er vraagtekens worden gezet bij de 1040 norm. Eisen dat een school van alles moet maar er geen middelen (leraren, geld) voor beschikbaar stellen is simpelweg niet te verantwoorden. Bovendien is dit een schijnoplossing voor het echte probleem.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')