Ja.. die bedoel ik.. die is echt enorm lekker.quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:46 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak die uiensaus altijd door wat uien en peterselie (en evt koriander) fijn te hakken, daar een lepel tomatenpuree, wat olie, wat zout en peper en een beetje suiker bij te doen.
Volgens mij is het bij de turk ook niet meer dan dat. En die ontzettende uiensmaak is
Deze gaat het wel worden denk ik.quote:Op zaterdag 17 november 2007 21:44 schreef fisc het volgende:
paar eetlepels mayo in een bakkie
paar tenen knoflook persen (naar eigen smaak, ik plemp er al snel 5 of 6 in)
dan een beetje koffie melk en een theelepel suiker er doorheen roeren.
(evt kan er nog peterselie oid doorheen voor de kleur)
5 a 6 tenen is niet goed voor een frisse ochtend adem trouwens
Belgische supermarktquote:Op zondag 18 november 2007 14:07 schreef Curiosity het volgende:
samurai saus?, ik hoor die naam wel vaker, maak je die zelf of koop je die, en waar.
quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:46 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak die uiensaus altijd door wat uien en peterselie (en evt koriander) fijn te hakken, daar een lepel tomatenpuree, wat olie, wat zout en peper en een beetje suiker bij te doen.
Volgens mij is het bij de turk ook niet meer dan dat. En die ontzettende uiensmaak is
quote:Op zondag 18 november 2007 00:34 schreef Trusten het volgende:
Tomaten-uiensaus
Tomatenpuree
uien
zwarte peper
witte peper
oregano
basilicum
ketjap manis
paprikapoeder
olijfolie
komijn
Dit recept kreeg ik van een vriendin die het heeft ontfutseld bij een shoarmazaak. De hoeveelheden die zij opgaf was 1 kg. Tomatenpuree en 1 kg. uien. Dus verhouding is 1:1. Kruiden weet ik niet precies hoeveel maar is ook een kwestie van smaak en uitproberen...
Ik heb hem half geprobeerd want ik snapte niet wat de oregano en basilicum zouden kunnen toevoegen.
En de ketjap heb ik vervangen door een snuifje suiker maar dan is ie zeker te pruimen.
Dus voor mij een Toppertje.
Per grote gesnipperde ui een klein blikje tomatenpuree. De ui grof snipperen en in de olie garen.
Daarna de tomatenpuree toevoegen incl de kruiderij en nog een minuutje mee laten stoven.
Knoflooksaus
3 teentjes verse knoflook
6 eetlepels magere kwark
3 eetlepels mayonaise
dille uit potje/ of vers
Knoflook persen en alles door elkaar mengen...nog lekkerder word het met 'n klein beetje pittige mosterd erdoor en wat versgemalen peper![]()
Misschien was recept ook niet de goede benaming. Ze had gevraagd wat er allemaal voor kruiden in zatenquote:Op vrijdag 30 november 2007 21:52 schreef Thorical het volgende:
Ik heb hem half geprobeerd want ik snapte niet wat de oregano en basilicum zouden kunnen toevoegen.
En de ketjap heb ik vervangen door een snuifje suiker maar dan is ie zeker te pruimen.
wat zij zegtquote:Op zondag 18 november 2007 14:27 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Ik vind persoonlijk Tzatziki toch echt t lekkerst bij het bovengenoemde,
Men neme:
-1 redelijk grote komkommer
-2 dikke tenen knoflook (of meer naar smaak)
-500 ml griekse of turkse yoghurt
-1 bosje verse munt (bij de turkse winkel goedkoop te krijgen)
-Zout en peper
Schil de komkommer en rasp deze fijn. Doe de geraspte komkommer in een kom en druk overtollig vocht eruit en laat weglopen, Pers de knoflook uit boven de komkommer en meng door elkaar. Voeg de yoghurt toe en roer alles goed door elkaar, snipper daarna naar smaak de munt erover, Evt peper en zout toevoegen,
Idd als ik het thuis eet die van Calve en anders gewoon die van de shoarma tent zelfquote:
Bedankt Piet! Zal ik eens onthouden, ga van het weekend zelf Turkse Pizza maken, past dit ook wel bij.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ajvar is trouwens ook erg lekker
rode paprika, aubergine, zout, plantaardige olie en kruiden,
Het is in heet en mild te koop, maar je kan het ook zelf maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dikke Turkse Yoghurt met wat knoflook is ook erg lekker.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:30 schreef foodlover het volgende:
[..]
Bedankt Piet! Zal ik eens onthouden, ga van het weekend zelf Turkse Pizza maken, past dit ook wel bij.
/agreedquote:Op zondag 18 november 2007 14:27 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Ik vind persoonlijk Tzatziki toch echt t lekkerst bij het bovengenoemde,
Men neme:
-1 redelijk grote komkommer
-2 dikke tenen knoflook (of meer naar smaak)
-500 ml griekse of turkse yoghurt
-1 bosje verse munt (bij de turkse winkel goedkoop te krijgen)
-Zout en peper
Schil de komkommer en rasp deze fijn. Doe de geraspte komkommer in een kom en druk overtollig vocht eruit en laat weglopen, Pers de knoflook uit boven de komkommer en meng door elkaar. Voeg de yoghurt toe en roer alles goed door elkaar, snipper daarna naar smaak de munt erover, Evt peper en zout toevoegen,
Dat is een Urban Legend.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef SiGNe het volgende:
Ik denk dat er maar weinig shoarmaboeren zijn die zelf knoflooksaus maken, de meesten kopen gewoon emmers van een grote fabrikant.
Laatste keer dat ik hoorde dat een shoarmaboer zelf knoflooksaus maakte kwam dat doordat de bezorgers er in klaar waren gekomen, er zat sperma in van 7 verschillende mannen.
maar da's ook een verhaal uit de vorige eeuw en of het ook echt gebeurd was of dat het een urban-myth was.. geen idee.
Ja of ze gooiden het erbij in zo een grote emmer, althans zo had ik het gehoord..quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:02 schreef SiGNe het volgende:
Ik denk dat er maar weinig shoarmaboeren zijn die zelf knoflooksaus maken, de meesten kopen gewoon emmers van een grote fabrikant.
Nee, wat ik bedoel is dat ze het bij zo een kant en klare emmer erbij gieten. 2 flesjes aa -drink ofzo, laat het wat lekkerder smaken en iets zoeter.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zou je het als shoarmabakker zelf maken als je het weinig kan kopen?
Dit soort dingen kun je ook alleen maar bedenken als je zaterdagnacht na het stappen stomdronken bij een Shoarmazaak zit... Toch triest als je flesjes AA Drink moet gebruiken om een saus iets zoeter te maken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 19:11 schreef xminator het volgende:
[..]
Nee, wat ik bedoel is dat ze het bij zo een kant en klare emmer erbij gieten. 2 flesjes aa -drink ofzo, laat het wat lekkerder smaken en iets zoeter.
Ik weet niet of het deze is hoor, maar bij de Jumbo hebben ze ook een hele goede knoflooksaus (niet zo zuur als bij de calvé sauzen) die ze bij goede shoarmazaken ook hebben.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:46 schreef SiGNe het volgende:
Ik ga voor de Tzatziki van Olympus, erg goed van smaak en te koop bij de Jumbo
[ afbeelding ]
Dat is Yildriz knoflooksausquote:Op woensdag 19 januari 2011 20:10 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Ik weet niet of het deze is hoor, maar bij de Jumbo hebben ze ook een hele goede knoflooksaus (niet zo zuur als bij de calvé sauzen) die ze bij goede shoarmazaken ook hebben.
Zijn ook flesjes die wat kleiner zijn, er staat op "beste knoflook van Nederland", maar zo bekend is die saus heul niet
quote:Op maandag 31 januari 2011 17:31 schreef OppClone het volgende:
[..]
Dat is Yildriz knoflooksaus
[ afbeelding ]
Kant en klaar sauzen is wel een beetje vloeken in de kerk natuurlijk, maar dat spul is inderdaad wel het beste wat er verkrijgbaar is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 01:20 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik weet een hele lekkere knoflooksaus. Is bij bepaalde grote supermarktketens en poeliers op de markt mondjesmaat verkrijgbaar. Ik wil niks anders meer. Saus die ik bij de Turk/Griek/Shoarmatent krijg gooi ik weg, om vervolgens mijn favoriete saus te gebruiken. Ben jammer genoeg bijna door mijn voorraad heen...
[ afbeelding ]
ergens op de wereld is er echt wel iemand die zich aftrekt in de shoarma saus omdat ie z'n baan haat ofzo.quote:
Klinkt goed, die ga ik een proberen.quote:Op woensdag 11 april 2012 16:18 schreef PyTh het volgende:
Ultieme knoflook saus
1 bakje creme fraiche
4 eetlepels mayonaise
2 eetlepels water
4 tenen knoflook (wortels uit de knoflook verwijderen) geperst
1 theelepel suiker
paar flinke draaien verse witte peper uit de pepermolen
flink wat goed fijngehakte platte(!) peterselie
2 druppels tabasco
Zo was ik eens bij een chinees restaurant waarbij de eigenaar de sambal maakte met bier uit de tapquote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:53 schreef xminator het volgende:
Ik had gehoord dat sommige shoarma boeren tijdens het maken van knoflooksaus er ook nog AA-drink bij gooien..
Ik zelf vond het redelijkklinken
Maar zou het??
Ik maak 'm ongeveer hetzelfde, laat alleen het water weg, ik hou wel van dikke sauzen.quote:Op woensdag 11 april 2012 16:18 schreef PyTh het volgende:
Ultieme knoflook saus
1 bakje creme fraiche
4 eetlepels mayonaise
2 eetlepels water
4 tenen knoflook (wortels uit de knoflook verwijderen) geperst
1 theelepel suiker
paar flinke draaien verse witte peper uit de pepermolen
flink wat goed fijngehakte platte(!) peterselie
2 druppels tabasco
In India eet met een Tzaziki achtige saus met munt erin. Mogelijk dat iemand creatief is gaan doen.quote:Op woensdag 11 april 2012 20:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ikzelf eet het met sambal en verse ui. Meer niet. Shoarma/kebab dan. Gyros met tzaziki, fetakaas en olijven.
Maar ik zag die Tzaziki saus hier en die is ook erg lekker alleen zie ik niet waar die munt vandaan komt. Zelf nog nooit gezien erbij.
Als ik zoek naar een recept kom ik bij http://www.grieksegids.nl/gerechten/tzatziki.php zonder munt dus. Maakt dat veel verschil? Zal het anders eens proberen
Dit is hem voor shoarma. Moet wel koriander in wat mij betreft.quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:46 schreef ColdFeet het volgende:
Raita, dat is met koriander en munt, en gerapste komkommer. Lekker! Ik doe er soms ook wat komijn in (nigella)quote:Op woensdag 11 april 2012 20:52 schreef Tanin het volgende:
[..]
In India eet met een Tzaziki achtige saus met munt erin. Mogelijk dat iemand creatief is gaan doen.
Die saus wordt overigens vooral bij lamsvlees gegeten, dus culinair gezien zo gek nog niet
de meeste kopen emmers frietsaus en mengen dat met water of lang houdbare melk, knoflookpoeder en peterselie.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zou je het als shoarmabakker zelf maken als je het weinig kan kopen?
Ligt eraan hoe je het maakt..quote:Op zondag 15 april 2012 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind knoflooksaus zo smerig, laffe zoete slasaus met wat knoflook.
Turkse joghurt gebruiken, geen olie emulsie saus.quote:Op zondag 15 april 2012 19:25 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het maakt..
Als je creme fraiche bij de mayo doet krijg je een heel frisse saus, niet dat zoete sausje dat je inderdaad bij de shoarma krijgt.
Niks mis met de saus die je bij de shoarmatent krijgt, precies de juiste dikte, het moet goed mengen met het vlees dus niet te dik zijn.quote:Op zondag 15 april 2012 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Turkse joghurt gebruiken, geen olie emulsie saus.
Maar ik had het niet over zelfgemaakt, maar over de troep die ze in NL gebruiken.
Je kunt tegenwoordig verschillende typen ciftlik turkse yohgurt bij veel supers krijgen. Je moet dan wel de meest vette hebben... Alsnog heb ik liever andere sausjes bij mijn shoarma.quote:Op zondag 15 april 2012 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Turkse joghurt gebruiken, geen olie emulsie saus.
Maar ik had het niet over zelfgemaakt, maar over de troep die ze in NL gebruiken.
Rimboesauzen!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 01:20 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik weet een hele lekkere knoflooksaus. Is bij bepaalde grote supermarktketens en poeliers op de markt mondjesmaat verkrijgbaar. Ik wil niks anders meer. Saus die ik bij de Turk/Griek/Shoarmatent krijg gooi ik weg, om vervolgens mijn favoriete saus te gebruiken. Ben jammer genoeg bijna door mijn voorraad heen...
[ afbeelding ]
dit, het smaakt nauwelijks naar knoflook en het is veel te zoet.quote:Op zondag 15 april 2012 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |