abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54660833
De Zuiderzeelijn, een nieuwe snelle spoorverbinding van de Randstad naar het noorden van het land, is definitief van de baan. Het kabinet stelt wel twee miljard euro beschikbaar om het noorden economisch te versterken.

Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft het noorden, dat jarenlang campagne voerde voor de 'ZZL', "veel meer" aan dit miljardenpakket dan aan de snelle verbinding. Tegelijk is de spoorlijn niet verantwoord te exploiteren, stelde Eurlings vrijdag na de wekelijkse ministerraad.

Met het geld kan de financiering geregeld worden van de zuidelijke ringweg rond Groningen en kan Leeuwarden bereikbaarder worden gemaakt.

De Zuiderzeelijn, een nieuwe snelle spoorverbinding van de Randstad naar het noorden van het land, is definitief van de baan. Het kabinet stelt wel twee miljard euro beschikbaar om het noorden economisch te versterken.

Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft het noorden, dat jarenlang campagne voerde voor de 'ZZL', "veel meer" aan dit miljardenpakket dan aan de snelle verbinding. Tegelijk is de spoorlijn niet verantwoord te exploiteren, stelde Eurlings vrijdag na de wekelijkse ministerraad.

Met het geld kan de financiering geregeld worden van de zuidelijke ringweg rond Groningen en kan Leeuwarden bereikbaarder worden gemaakt.

ik was lang voorstander van een snelle verbinding van het noorden met de Randstad.
ik ben zelf wezen kijken in Latrup naar dat super snelle zweefding(leek mij te klein voor massaal verkeer).
Maar mijn mening is verandert nu het er steeds meer op lijkt dat het geen echt snelle verbinding zal worden.
De gereserveerde miljarden kunnen volgens mij voor de noordelijke provincies meer rendement opleveren als daarmee een aantal wegen worden omgebouwd tot autosnelweg.
Ik denk dan aan
Drachten-70km-Emmen
Assen-40km-Veendam-20km-Delfzijl(eemshaven) (kost 150 mlj euro heb ik begrepen)wordt binnenkort mee begonnen.
Hoogeveen-40km-Raalte-20km-A1bij Apeldoorn
Zwolle-20km-Ommen-50km-Emmen-40km-Groningen
Ommenwittepaal-30km-Almelo
Afsluitdijk-10km-Harlingen-nog5km-Leeuwarden-20km-Drachten
Hattemerbroek-30km-Emmeloord
Verbreden A28 tussen Meppel-20km-Hattemerbroek
Doorsteek bij Meppel (a28-a32)5km
Tis een hele lijst dat weet ik. totaal plm 420km. Er was totaal 2,7mld beschikbaar voor snelle trein. Dat betekent dat er omgerekend dus plm 6,5mln per km snelweg beschikbaar zou zijn.
Natuurlijk is dit ook niet voor niets zijn, maar ik denk dat er een veel groter gedeelte van de noordelijke bevolking profijt van heeft.
Zo,n snelle verbinding is maar voor enkelen., En waarschijnlijk dan ook nog voor forensen.Je maakt dan van noorden een slaapgebied, je moet werk naar noorden halen geen slapers.
We moeten werk (dus goede ontsluiting) hebben in noorden.
Dat levert op lange termijn veel meer banen op dan een trein die elk uur 2 keer rijd met misschien 1000 personen per keer.
Zie ik het helemaal verkeerd of is dit minstens een zo goed idee waar nooit een vergelijk mee is gemaakt.
Gezien de prijs die er wordt genoemd voor verdubbeling weg Assen-Veendam(150mlj) moet het mogelijk zijn om een groot deel zo niet alles voor elkaar te krijgen voor de prijs van die was gereserveerd voor een spoorverbinding.
Als ik de keuze had tussen beide wist ik het wel.
Bovendien is het technisch geen onbekend terrein, dus veel minder kans op allerlei kostenstijgingen.

Uw mening graag. Hebt u het wel eens zo bekeken?

[ Bericht 45% gewijzigd door gtotep op 16-11-2007 22:06:44 ]
pi_54660891
Het lijkt me vrij stom eerlijk gezegd. Het noorden is dun bevolkt, waar moeten al die Hollanders anders heen als de vloedgolf komt? Juist...
pi_54660941
maar dan met de auto
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:39:22 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54660967
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het lijkt me vrij stom eerlijk gezegd. Het noorden is dun bevolkt, waar moeten al die Hollanders anders heen als de vloedgolf komt? Juist...
In de randstad wonen bijna geen Hollanders meer
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54660976
Ik ben het er wel mee eens, eigenlijk. Het noorden economisch versterken is een veel betere oplossing dan al die noorderlingen dagelijks naar de overvolle randstad te vervoeren. Zorg gewoon dat er een paar fatsoenlijk grote bedrijven in het noorden komen te zitten. Ruimte is er genoeg en ook om personeel hoef je niet verlegen te zitten.

Bovendien kun je daar nog voor een normaal bedrag aan een huis komen.

Win-win dus.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54661105
Ohja investeringen, die ken ik ja. Zoveel miljard is het altijd, maar dan hebben we nog wat voor Almere nodig, oh en ook nog wat voor Amsterdam, oh ja en nog wat voor Den Haag, ach he er is nog maar een paar honderd miljoen over, gedeeld door 3 is niks, tsja lullig...

know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:46:05 #7
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54661144
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Duh, denk je dat de treinen nog rijden dan...
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  Donald Duck held vrijdag 16 november 2007 @ 21:55:47 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_54661403
Het was natuurlijk ook wat overbodig. Een miljardenkostende lijn die enkel naar wat weilanden leidt.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_54661421
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:46 schreef gronk het volgende:

[..]

Ik mag het hopen voor ze..
pi_54661558
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:46 schreef gronk het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Alle blaadjes waaien gewoon van de rails.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  vrijdag 16 november 2007 @ 22:20:17 #11
139712 SIRfuckalot
ik ben de alpha en de omega
pi_54662075
vind het wel knap om voor 6 miljard een machine die terug in de tijd gaat te bouwen
pi_54662258
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:39 schreef Rosbief het volgende:

[..]

In de randstad wonen bijna geen Hollanders meer
Ja en die allochtonen die mogen natuurlijk wel verdrinken.
pi_54662754
Het Noorden wordt weer eens benadeeld. Het wordt tijd om eens terug te slaan.
  vrijdag 16 november 2007 @ 22:52:43 #14
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54663037
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 22:20 schreef SIRfuckalot het volgende:
vind het wel knap om voor 6 miljard een machine die terug in de tijd gaat te bouwen
Je kunt ook een willekeurig ministerie binnenstappen. Is nog veul goedkoper ook, want die zijn er al.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_54663052
Juist.. te paard!
  vrijdag 16 november 2007 @ 22:58:28 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54663210
GodVerDomMe. Daar is echt FUCKING 20 jaar over verkankergaderd.

Het westen wordt volgeplempt met allerlei kostbare rail-weg-spoor-hogesnelheidslijnen maar blijkbaar stelt het noorden van dit land, en daarmee de rest van Europa, geen ene reet voor. Van Hamburg tot aan Vilnius: niet belangrijk.

Echt waar, ik ben Rotterdammer van geboorte, Hagenaar sinds een jaar of vijf, maar moge die hele grafkankerpleuris-Randstad z.s.m. (asap) door een vloedgolf verzwolgen worden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54663469
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 22:58 schreef Ringo het volgende:
GodVerDomMe. Daar is echt FUCKING 20 jaar over verkankergaderd.

Het westen wordt volgeplempt met allerlei kostbare rail-weg-spoor-hogesnelheidslijnen maar blijkbaar stelt het noorden van dit land, en daarmee de rest van Europa, geen ene reet voor. Van Hamburg tot aan Vilnius: niet belangrijk.

Echt waar, ik ben Rotterdammer van geboorte, Hagenaar sinds een jaar of vijf, maar moge die hele grafkankerpleuris-Randstad z.s.m. (asap) door een vloedgolf verzwolgen worden.
Mijn school wat doe je.
pi_54663662
Ik denk dat we in het noorden de gaskranen naar de randstad maar eens dicht moeten draaien.
We krijgen minder voor ons gas dan ontwikkelingslanden... en dan word ons ook nog een snelle treinverbinding misgund ik vind het echt ontzettend triest!!!
  vrijdag 16 november 2007 @ 23:16:03 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54663707
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:08 schreef IHVK het volgende:

[..]

Mijn school wat doe je.
I know, mijn ouders wonen zo ongeveer op het laagste punt van Holland dus mijn wens is een soort van zelfvervloeking. Maar toch. Zie het metaforisch. Ik heb de beste tijd van mijn leven in Groningen gewoond en kan er echt niet tegen als die regio voor de zoveelste keer politiek-economisch genegeerd wordt.
pi_54663779
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:16 schreef Ringo het volgende:

[..]

I know, mijn ouders wonen zo ongeveer op het laagste punt van Holland dus mijn wens is een soort van zelfvervloeking. Maar toch. Zie het metaforisch. Ik heb de beste tijd van mijn leven in Groningen gewoond en kan er echt niet tegen als die regio voor de zoveelste keer politiek-economisch genegeerd wordt.
Ok, misschien ga ik ook wel naar Groningen
Maar ik ga offtopic.

Holland moet verzuipen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 23:28:38 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54664058
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:19 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ok, misschien ga ik ook wel naar Groningen
Maar ik ga offtopic.

Holland moet verzuipen.
Zie die laatste wens vooral metaforisch. En door de bril van een melancholiek-gerancuneerde dertiger. Ik hou nog steeds van de duinen. (Die heb je niet in het Noorden.) En het Groene Hart is best MOOI.

Maar Groningen Boven Alles.

pi_54664071
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:14 schreef nikkie1985 het volgende:
Ik denk dat we in het noorden de gaskranen naar de randstad maar eens dicht moeten draaien.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_54664305
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:14 schreef nikkie1985 het volgende:
We krijgen minder voor ons gas dan ontwikkelingslanden... en dan word ons ook nog een snelle treinverbinding misgund ik vind het echt ontzettend triest!!!
Dat zou niet verkeerd zijn inderdaad, en de proefboringen in onze waddenzee verbieden.

ohja
quote:
In totaal gaat het om zes gasvelden, op een diepte van ongeveer vier kilometer. De velden bevatten vermoedelijk meer dan 25 miljard kubieke meter gas, genoeg om de huishoudens van de vier grote steden tien jaar van gas te voorzien.
Klop maar bij Poetin aan voor gas
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 17 november 2007 @ 00:01:22 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_54664964
Precies, die lijn had er puur en alleen al moeten komen om die naaierij omtrent dat gas maar goed te maken.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 17 november 2007 @ 00:18:56 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54665352
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:01 schreef nietzman het volgende:
Precies, die lijn had er puur en alleen al moeten komen om die naaierij omtrent dat gas maar goed te maken.
Mogen wij dan 't geld terug van de oostgroningse uitkeringstrekkers?
  zaterdag 17 november 2007 @ 00:21:57 #26
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_54665433
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:18 schreef gronk het volgende:
Neah, onze uitkeringstrekkers spelen er zoet mee, dat hoef je ze niet af te nemen om jullie vervelende Marokkanen die er niet genoeg aan hebben opnieuw op te voeden.
Ik ga naar huis.
pi_54665562
Lijkt me terecht, wat moet je in friesland?
  zaterdag 17 november 2007 @ 00:31:44 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54665666
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:18 schreef gronk het volgende:

[..]

Die paar duizend turfrokers? Daar bouw je in de Randstad nog geen clubhuis voor. En daar komen vast en zeker kansarme geweldsplegers in te wonen, wiens drugsverslaving we mogen betalen.
  zaterdag 17 november 2007 @ 00:32:55 #29
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_54665693
Ik woon in Limburg, maar vind het heel sneu voor het noorden, en ik wantrouw alle prognoses vooraf, want zo'n lijn ligt er voor altijd en het moet eerst eens gaan lopen.

Hoorde van de week dat het bijv. zo druk is op de Betuwelijn voor gevaarlijke stoffen, dat die nu al weer over de weg vervoerd moeten worden, en dat was toch ook een spoorverbinding waar menigeen vantevoren van zei, dat die nooit een functie zou hebben.

En die 2 miljard compensatie, die verdampt na eenmalig gebruik. 1 ringweg bij Groningen, nog her en der wat sociale projecten.. terwijl hier massa's mensen en ook het hele achterland tot in Duitsland profijt van zou hebben, voor niet eens zo heel veel geld...
  zaterdag 17 november 2007 @ 02:28:09 #30
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54667675
Minister Eurlings zou toch de zogenaamde belofte worden van het kabinet? Is niets van gekomen.

Kilometerheffing pas in 2016 (terwijl het vorig jaar ingevoerd had moeten worden) en nu geen Zuiderzeelijn.

Het enige positieve in de toekomst is de Hanzelijn, maar zijn plannen gaan nu onder mijn vergrootglas. Vooral de plannen om miljarden te investeren in een verbeterd spoornetwerk.
pi_54668023
Waarom moet het ook een dure hogesnelheidslijn zijn? als je nou dat doodlopende spoortje naar Lelystad nou een doortrekt naar Heerenveen en van daaruit ben je er toch ook. Dat is volgens Google maps 128 km , dus 2miljard / 128 km = 15,6 miljoen per kilometer spoor, moet te doen zijn toch. Ik heb echt geen idee wat een km spoor kost maar vast geen 15 miljoen, een half miljard zou wel genoeg moeten zijn denk ik en dat is niet veel op de hele begroting, en hou je nog anderhalf miljard over voor andere leuke dingen voor het noorden van het land .
Het is toch gewoon debiel dat dat spoor naar Lelystad nooit door de NOP is doorgetrokken naar Heerenveen gewoon slechte infraplanning toen der tijd.
Maar goed die ring in Groningen had allang aangepakt moeten worden. En wat mij betreft kan het van de aargasbaten, per inwoner schijnt Groningen de rijkste provincie van Europa te zijn, maar moet je voor de gein eens kijken wat voor wegen er rond Slochteren liggen, Polen zou zich er nog voor schamen.
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
pi_54668059

Dit kost nou eenmaal geld.
  zaterdag 17 november 2007 @ 09:47:38 #33
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_54669074
Niet meer dan terecht dat die lijn er niet komt. Men heeft blijkbaar toch iets geleerd van de andere infrastructurele fiasco's. Er is geen enkele noodzaak voor deze lijn.
  zaterdag 17 november 2007 @ 09:57:20 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54669144
Ieder groot infrastructuur karwij dat in NL niet doorgaat is een goede zaak. NL is gewoon nauwelijks meer in staat tot grote infrastructurele werken. Wetgeving en bestuursstructuren zorgen er toch voor dat vrijwel ieder project uiteindelijk veel te duur is (en als het meezit met een vertraging korter dan 5 jaar).
Dat je daardoor opgescheept bent met een spoorweg- en wegennetwerk dat sinds 30 jaar nauwelijks meer verandert is natuurlijk wel een groot nadeel.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_54669295
De Zuiderzeelijn is toch een hogesnelheidslijn? Ik zie de waarde daarvan niet. Je kan beter de lijn Amsterdam-Lelystad doortrekken via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. En eens kijken naar de verbinding van Groningen naar Bremen en Hamburg. Upgrade daarnaast de spoorverbinding Leeuwarden-Groningen naar een fatsoenlijnlijke intercitylijn en zorg dat Delfszijl beter kan worden ontsloten door goederentreinen en je bereikt met waarschijnlijk maar een fractie van wat de HSL-lijn kost veel meer.
pi_54670990
Maar dan gaat juist het voordeel van de hogesnelheidslijn weg: namelijk in 1.5 uur in Amsterdam zijn!!of in Groningen zijn... en juist dat is beter voor de economie, werkeloosheid etc.
pi_54671559
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 03:06 schreef IHVK het volgende:
[ afbeelding ]

Dit kost nou eenmaal geld.
pi_54671732
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 10:17 schreef QBZZ het volgende:
De Zuiderzeelijn is toch een hogesnelheidslijn? Ik zie de waarde daarvan niet. Je kan beter de lijn Amsterdam-Lelystad doortrekken via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. En eens kijken naar de verbinding van Groningen naar Bremen en Hamburg. Upgrade daarnaast de spoorverbinding Leeuwarden-Groningen naar een fatsoenlijnlijke intercitylijn en zorg dat Delfszijl beter kan worden ontsloten door goederentreinen en je bereikt met waarschijnlijk maar een fractie van wat de HSL-lijn kost veel meer.
Dat zei ik toch net Veel mensen denken er zo over heb ik wel vaker gehoord(ik kom uit noordwest overijssel). Simpele oplossing zou je denken, maar ja het moet in Den Haag altjd moeilijk ofzo.
pi_54671889
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:07 schreef Crazyivan het volgende:

[..]

Dat zei ik toch net Veel mensen denken er zo over heb ik wel vaker gehoord(ik kom uit noordwest overijssel). Simpele oplossing zou je denken, maar ja het moet in Den Haag altjd moeilijk ofzo.
In de plan van Eurlings komt de spoorlijn Heerenveen-Groningen niet eens voor, alleen maar investeringen in wegen.

Die hogesnelheidslijn zou echt het einde zijn, in iets meer dan een kwartier in Groningen en in een uurtje in Amsterdam

Maar goed een spoorlijn moet er komen, in wat voor vorm dan ook.
know'm sayin?
word? word.
pi_54672022
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:16 schreef alors het volgende:

[..]

Die hogesnelheidslijn zou echt het einde zijn, in iets meer dan een kwartier in Groningen en in een uurtje in Amsterdam
Van waaruit? Heerenveen? Bij een HSL-lijn heeft ongetwijfeld alleen Groningen een station. Omdat de rest van de spoorverbindingen bagger zijn, bereikt het grootste deel van de regio er niets mee. Om het ovcer de prijzen van de kaartjes nog maar niet te hebben.
  zaterdag 17 november 2007 @ 13:31:34 #41
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54672196
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:07 schreef Crazyivan het volgende:

[..]

Dat zei ik toch net Veel mensen denken er zo over heb ik wel vaker gehoord(ik kom uit noordwest overijssel). Simpele oplossing zou je denken, maar ja het moet in Den Haag altjd moeilijkpretentieus ofzo.
D'r valt niet te scoren met een simpele goederen- of intercity-lijn.
pi_54672197
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:23 schreef QBZZ het volgende:

[..]

Van waaruit? Heerenveen? Bij een HSL-lijn heeft ongetwijfeld alleen Groningen een station. Omdat de rest van de spoorverbindingen bagger zijn, bereikt het grootste deel van de regio er niets mee. Om het ovcer de prijzen van de kaartjes nog maar niet te hebben.
Kijk deze

http://lijn.hiertrekkenwe(...)talereisplanner/php/
know'm sayin?
word? word.
pi_54674243
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 13:31 schreef gronk het volgende:

[..]

D'r valt niet te scoren met een simpele goederen- of intercity-lijn.
Idd.
Net zoals dat rekening rijden, in bijv. Frankrijk heb je ouderwets tolpoortjes, nee hier moet het hightech met gps o.i.d. Nou ja overheid en hightech oplossingen gaat niet samen geloof ik. Zelfde als de NS die ov-chipkaart krijgen ze ook amper voor elkaar. Leg eerst maar eens bovenleiding aan tussen Delfzijl- Groningen-Leeuwarden. Ook zo lekker milieubewust die dieseltreinen he.
pi_54678686
Dubbel spoor groningen-leeuwarden.
betere treinen.
groningen-heerenveen-drachten.
etc..
pi_54679200
Het wordt tijd voor een lijn lelystad - emmeloord - heerenveen - drachten - groningen, heb je tenminste een alternatief. En er kunnen dan meer passagiers vervoerd worden via Amersfoort - Zwolle > noorden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zaterdag 17 november 2007 @ 20:53:14 #46
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54681123
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 03:01 schreef Crazyivan het volgende:
Waarom moet het ook een dure hogesnelheidslijn zijn?
Inderdaad, ik denk dat het grootste probleem is dat ze veel te hoog hebben ingezet. Eerst wilden ze zelfs een magneetzweefbaan. Allemaal leuk en aardig, maar dat kost klauwen met geld en is op die relatief korte afstand nauwelijks rendabel te krijgen. Een hogesnelheidslijn heeft hetzelfde probleem in mindere mate, leuk als je snel van A naar B moet maar als je ook nog een stoptrein tussen A en B wilt laten rijden wordt het al moeilijker. Gewoon een wat snellere directe spoorverbinding is al heel wat.

Aan de andere kant klopt het wel dat het noorden achtergesteld wordt als Eurlings zelfs een gewone spoorlijn niet wil, en het is feitelijk al veel eerder begonnen want 'ooit' was het de bedoeling dat er ook een spoorlijn over de afsluitdijk kwam te liggen. Amsterdam - Leeuwarden - Groningen (- Duitsland) over een gewoon 140-160 spoor was al een heel leuke lijn geweest..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_54682307
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:34 schreef gtotep het volgende:
Uw mening graag. Hebt u het wel eens zo bekeken?
Mooie lijst maar met 2 miljard kom je dan niet zo ver. Het zal er op neerkomen dat er een bedrag van 2 miljard ter beschikking komt waar het noorden van mag shoppen. Daarvan gaat zeker 3/4 naar Friesland en Groningen. Dan blijft er voor wat jij wilt niet veel over. Want op is op met die 2 miljard.
Daarnaast zou een treinverbinding als "voordeel" hebben voor het Noorden dat eenmaal begonnen met de aanleg ze niet meer terugkunnen en er dus dankzij de kostenoverschrijdingen meer geld deze kant op zou komen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_54682414
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:47 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een lijn lelystad - emmeloord - heerenveen - drachten - groningen, heb je tenminste een alternatief. En er kunnen dan meer passagiers vervoerd worden via Amersfoort - Zwolle > noorden.
Klopt 1 treinverbinding vanuit de randstad naar het noorden is gewoon te weinig.
pi_54685425
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 21:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mooie lijst maar met 2 miljard kom je dan niet zo ver. Het zal er op neerkomen dat er een bedrag van 2 miljard ter beschikking komt waar het noorden van mag shoppen. Daarvan gaat zeker 3/4 naar Friesland en Groningen. Dan blijft er voor wat jij wilt niet veel over. Want op is op met die 2 miljard.
Daarnaast zou een treinverbinding als "voordeel" hebben voor het Noorden dat eenmaal begonnen met de aanleg ze niet meer terugkunnen en er dus dankzij de kostenoverschrijdingen meer geld deze kant op zou komen.
Zie eerdere post van mij. Je zou meer dan 15miljoen per km spoor hebben voor dat stukje leleystad-groningen. En idd alles moet nu gewoon over zwolle, gaat nergens over. En hoeveel miljard euro aan gas word hier wel niet elk jaar uit de grond gepompt?? En dan krijgen we er eenmalig 2 miljard voor terug, wat dan ook nog met de friezen moet worden verdeeld, dank u wel sinterklaasje.

Groeten uit de rijkste provincie van Europa

[ Bericht 0% gewijzigd door Crazyivan op 17-11-2007 23:50:11 ]
pi_54685466
De HSL en Betuwelijn kan wel, zal nooit winstgevend zijn, en dit kan ineens niet?
pi_54685554
Maar ach wat moeten we er eigenlijk ook mee, aan de reacties te lzien botert het toch niet echt tussen de Noordelingen en westerlingen. En eigenlijk zitten we hier ook niet te wachten op die arrogante westerlingen en rotzooi trappende allochtoontjes van jullie. Blijf dr ook maar gewoon. Sterker nog bouw maar een muur vanaf Utrecht naar het zuiden van die 2 miljard, niemand erin niemand eruit.
pi_54685707
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:36 schreef Crazyivan het volgende:

[..]

Zie eerdere post van mij. Je zou meer dan 15miljoen per km spoor hebben voor dat stukje leleystad-groningen. En idd alles moet nu gewoon over zwolle, gaat nergens over. En hoeveel miljard euro aan gas word hier wel niet elk jaar uit de grond gepompt?? En dan krijgen we er eenmalig 2 miljard voor terug, wat dan ook nog met de friezen moet worden verdeeld, dank u wel sinterklaasje klink.

Groeten uit de rijkste provincie van Europa
Dat is ook deels een foute inschatting geweest van het noorden. Als men zich eind jaren 80 gewoon had vastgezet in een intercityverbinding had dat spoor er nu al gelegen.
  zaterdag 17 november 2007 @ 23:51:26 #53
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54685747
Overigens, zoveel zoden zet een intercityverbinding nu ook weer niet aan de dijk hoor. Een dikke snelweg helpt veel beter. 4-baans Afsluitdijk, dat had 'm moeten worden.
pi_54685773
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, zoveel zoden zet een intercityverbinding nu ook weer niet aan de dijk hoor. Een dikke snelweg helpt veel beter. 4-baans Afsluitdijk, dat had 'm moeten worden.
Een tweede spoorverbinding richting randstad lijkt me toch echt geen overbodige luxe. Wat neit wil zeggen dat er ook geen derde (naast A28 en A7) snelweg naar de rest van Nederland moet komen vanuit het noorden.
pi_54685783
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:41 schreef Crazyivan het volgende:
Maar ach wat moeten we er eigenlijk ook mee, aan de reacties te lzien botert het toch niet echt tussen de Noordelingen en westerlingen. En eigenlijk zitten we hier ook niet te wachten op die arrogante westerlingen en rotzooi trappende allochtoontjes van jullie. Blijf dr ook maar gewoon. Sterker nog bouw maar een muur vanaf Utrecht naar het zuiden van die 2 miljard, niemand erin niemand eruit.
Je moet vooral de anonieme semi-humoristische reacties van mensen op FOK! serieus nemen en daar je conclusie op baseren.
Dat is echt slim!
pi_54685794
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:53 schreef IHVK het volgende:

[..]

Je moet vooral de anonieme semi-humoristische reacties van mensen op FOK! serieus nemen en daar je conclusie op baseren.
Dat is echt slim!
Oh dat zeker niet. Maar het is wel zo dat het Noorden en Oosten van Nederland weinig hoeft te verwachten vanuit Den Haag.
pi_54685873
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh dat zeker niet. Maar het is wel zo dat het Noorden en Oosten van Nederland weinig hoeft te verwachten vanuit Den Haag.
Wel even erbij noteren dat Camiel uit Limburg komt.
Als we er toch zo'n Noord-Oost-Zuid-West discussie van gaan maken.
pi_54685885
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:58 schreef IHVK het volgende:

[..]

Wel even erbij noteren dat Camiel uit Limburg komt.
Als we er toch zo'n Noord-Oost-Zuid-West discussie van gaan maken.
Camieleke is pas net minister. Dit speelt al 20 jaar.
pi_54685917
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Camieleke is pas net minister. Dit speelt al 20 jaar.
Hij heeft wel de knoop doorgehakt.

Vervelende Limburgers ook altijd die het noorden niets gunnen.
  zondag 18 november 2007 @ 00:33:11 #60
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54686464
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een tweede spoorverbinding richting randstad lijkt me toch echt geen overbodige luxe. Wat neit wil zeggen dat er ook geen derde (naast A28 en A7) snelweg naar de rest van Nederland moet komen vanuit het noorden.
P'sies.
pi_54686675
quote:

[..]

En het is al helemaal zo jammer dat ik een week geleden het bericht las dat maar 11% van de wegenbelasting, bpm, brandstofaccijns e.d. daadwerkelijk aan infrastructuur word besteed.
pi_54686713
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:53 schreef IHVK het volgende:

[..]

Dat is echt slim!
Mwah er is toch wel een groot verschil hoor tussen het westen en noorden/oosten van het land. Ze zitten er hier echt niet op te wachten dat het een 2de randstad word. Ze lachen zich hier dood om de filemeldingen elke dag. Kortom veel mensen hier hebben schijt aan westerlingen en met zo'n minister word dat er echt niet beter op.
pi_54687488
Toch vind ik het jammer dat het niet door gaat want zo zou ook meteen een hogesnelheidstrein naar Hamburg/Berlijn kunnen rijden.
De Hanzelijn die nu gebouwd word zorgt er wel voor dat je 20 min eerder in Zwolle bent vanuit Amsterdam, dus ook 20 min eerder in Groningen of Leeuwarden.

Dat de kosten erg hoger vielen van de HSL zuid en Betuweroute kwam ook natuurlijk door dat we nog niet zo ervaren waren, met zulke soort grote projecten en gedoe rond Prorail. Uiteindelijk valt het wel reuze de extra kosten die we gemaakt hebben.
Ik denk dat we over 50 jaar erg tevreden terug kijken dat we toen die spoorlijnen hebben aangelegd want die zullen in de toekomst steeds belangrijker worden.

Ik denk dat zeker wel in de toekomst verbetering van het OV richting Groningen komt, als de lijn Heerenveen, Drachten, Groningen komt is dat al een goede stap in de richting.
............................
pi_54691632
quote:
Op zondag 18 november 2007 02:10 schreef sander89 het volgende:

Ik denk dat zeker wel in de toekomst verbetering van het OV richting Groningen komt, als de lijn Heerenveen, Drachten, Groningen komt is dat al een goede stap in de richting.
Dachten ze dat 20 jaar geleden ook niet toen de discussie over de zuiderlijn begon?
pi_54692040
quote:

[..]

Ik snap ook niet waarom dat nog niet gebeurd is, als er weer eens een stroomstoring is bij Zwolle kun je geen kant meer op.
know'm sayin?
word? word.
pi_54692107
Kun je dan niet via Bremen en Osnabruck
pi_54694787
quote:
Op zondag 18 november 2007 13:22 schreef alors het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom dat nog niet gebeurd is, als er weer eens een stroomstoring is bij Zwolle kun je geen kant meer op.
Klopt en Amersfoort Zwolle is ook vrij kwetsbaar.
pi_54729938
Eurlings bij Pauw en Witteman, maar geen woord over de Zuiderzeelijn, nee alleen maar veren in zn reet over het plan voor de Randstad
know'm sayin?
word? word.
pi_54742436
quote:
Op zondag 18 november 2007 02:10 schreef sander89 het volgende:
Toch vind ik het jammer dat het niet door gaat want zo zou ook meteen een hogesnelheidstrein naar Hamburg/Berlijn kunnen rijden.
De Hanzelijn die nu gebouwd word zorgt er wel voor dat je 20 min eerder in Zwolle bent vanuit Amsterdam, dus ook 20 min eerder in Groningen of Leeuwarden.

Dat de kosten erg hoger vielen van de HSL zuid en Betuweroute kwam ook natuurlijk door dat we nog niet zo ervaren waren, met zulke soort grote projecten en gedoe rond Prorail. Uiteindelijk valt het wel reuze de extra kosten die we gemaakt hebben.
Ik denk dat we over 50 jaar erg tevreden terug kijken dat we toen die spoorlijnen hebben aangelegd want die zullen in de toekomst steeds belangrijker worden.

*woont in Heerenveen, familie in Drachten studeert in Groningen *

Vind het wel jammer dat die lijn er niet komt, had me aardig wat reistijd gescheeld, nu maar hopen dat de bussen naar Groningen wel op tijd blijven rijden
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 20 november 2007 @ 19:26:02 #70
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54744561
Ik vind het jammer en het staat haaks op wat minister Eurlings begin deze week meldde: grote investeringen in het spoor. Maar jammer is natuurlijk geen argument en dat gezanik over onze aardgasbaten ook niet.

Waar ik van baal is dat de heren in Den Haag op papier misschien gelijk hebben. Die twee miljard is op korte termijn welllicht efficiënter te besteden door huidige infrastructuur te verbeteren. Op lange termijn heeft het Noorden meer aan extra spoor langs steden die nu niet toegankelijk zijn, en dan met een extra oog op Eemshaven en Duitsland. Ik vraag me af in hoeverre de kosten - baten analyses die gemaakt zijn daar rekening mee houden. Daar komt bij: aanbod creëert vraag. Hoe dan ook: voorlopig is dat niet meer aan de orde.

Waar ik nu het probleem zie is dat die 2 miljard NOOIT netto geïnvesteerd wordt in infrastructuur in het Noorden. Ik vermoed dat we daar maar een klein deel van terug zien in wegen en dát gaat nog tijden duren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_54789791
Probleem van geld te kort kan opgelost zijn , maar ze zullen het wel ergens anders aan besteden ben ik bang

Nederland krijgt 3 miljard euro terug van EU
pi_54793349
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 22:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja en die allochtonen die mogen natuurlijk wel verdrinken.
We laten nazi's ook niet binnen..
pi_54878722
Bestuurlijk Noorden op de bres voor Zuiderzeelijn

Uitgegeven: 27 november 2007 19:58
Laatst gewijzigd: 27 november 2007 21:15

DEN HAAG - Het Noorden eist dat de Zuiderzeelijn er alsnog komt. Gronings commissaris van de Koningin Max van den Berg leverde dinsdag in de Tweede Kamer felle kritiek op het besluit van het kabinet om zo'n nieuwe snelle spoorverbinding met de Randstad af te schieten.

"Als de MKBA was toegepast in de Gouden Eeuw waren de VOC-schepen nooit uitgevaren", fulmineerde Van den Berg. Met de MKBA doelde hij op het onderzoek naar de voors en tegens van de lijn.

Hoorzitting

Van den Berg sprak op een druk bezochte hoorzitting die de verkeersspecialisten van de verschillende fracties hadden belegd.

Zij debatteren woensdag met verkeersminister Camiel Eurlings over het kabinetsbesluit over de 'ZZL'.

Coalitie

De coalitie wil wel 2 miljard euro investeren in het versterken van de noordelijke economie. De PvdA-commissaris moest echter niets weten van sigaren uit eigen doos, projecten die regulier gefinancierd kunnen worden.

Een andere hartstochtelijke pleitbezorger van de Zuiderzeelijn was werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes. Nederland is volgens hem langzamerhand het enige Westeuropese land zonder een hogesnelheidslijn.

Makkelijk

"Wij zijn periferie, makkelijk om straks om ons heen te rijden met snelle treinen."

Wientjes kwam ook met het voorbeeld van de Noordfranse stad Lille, ooit een ingeslapen stad maar nu een bloeiende en groeiende stad dankzij de TGV, waardoor de reistijd naar Parijs tot een uur is bekort.

nu.nl

Wat een held
know'm sayin?
word? word.
  woensdag 28 november 2007 @ 00:07:08 #74
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54881402
Waarom wil 'men' toch perse een hogesnelheidslijn? Een echte hogesnelheidslijn kan niet over bestaand spoor. Dan moet er dus van Amsterdam tot Groningen een nieuwe lijn worden aangelegd. Of je neemt de Flevolijn wel mee en hebt sowieso al een stuk 'traag' spoor. Aan het eind van de Flevolijn zit je al bijna in Heerenveen. Die willen vast een station, dus kun je alleen tussen Heerenveen en Groningen snel rijden. Dat is niet efficiënt voor een TGV. Als je niet stopt in Heerenveen gaat dat beter, maar dan zul je een shuttle moeten laten rijden omdat ze wel mee moeten kunnen.

Ze kunnen veel beter inzetten op een 160/200 rijdende intercityverbinding Groningen - Heerenveen - Almere - Amsterdam. Vrijwel net zo veel tijdswinst, goedkoper te maken, makkelijker aan te sluiten op bestaande stations, lost ook het probleem op dat het noorden plat ligt zodra Zwolle plat ligt, en je kunt makkelijker reizen naar andere plekken dan alleen Amsterdam. Maar ja, 'HSL' zal wel een prestigewoordje zijn...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 28 november 2007 @ 00:17:19 #75
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_54881632
quote:
Op woensdag 28 november 2007 00:07 schreef De_Hertog het volgende:
Waarom wil 'men' toch perse een hogesnelheidslijn?
Altijd hoog inzetten. Als het kabinet straks wel voor een 'gewone' treinlijn zou zijn kunnen ze altijd blijven beweren dat ze niet hebben toegegeven aan die boertjes die zonodig een HSL moesten.
Ik ga naar huis.
pi_54881796
quote:
Op woensdag 28 november 2007 00:07 schreef De_Hertog het volgende:
Waarom wil 'men' toch perse een hogesnelheidslijn? Een echte hogesnelheidslijn kan niet over bestaand spoor. Dan moet er dus van Amsterdam tot Groningen een nieuwe lijn worden aangelegd. Of je neemt de Flevolijn wel mee en hebt sowieso al een stuk 'traag' spoor. Aan het eind van de Flevolijn zit je al bijna in Heerenveen. Die willen vast een station, dus kun je alleen tussen Heerenveen en Groningen snel rijden. Dat is niet efficiënt voor een TGV. Als je niet stopt in Heerenveen gaat dat beter, maar dan zul je een shuttle moeten laten rijden omdat ze wel mee moeten kunnen.

Ze kunnen veel beter inzetten op een 160/200 rijdende intercityverbinding Groningen - Heerenveen - Almere - Amsterdam. Vrijwel net zo veel tijdswinst, goedkoper te maken, makkelijker aan te sluiten op bestaande stations, lost ook het probleem op dat het noorden plat ligt zodra Zwolle plat ligt, en je kunt makkelijker reizen naar andere plekken dan alleen Amsterdam. Maar ja, 'HSL' zal wel een prestigewoordje zijn...
Volgens mij snap je het niet echt.
Als er een HSL komt loopt die van Amsterdam tot Groningen(Hamburg) daar kan gewoon 300 km/h gereden worden, op een stukje na bij de grote steden. Er zal dan net zoals op de HSL-zuid soorten trein diensten komen, een Internationale trein die in een keer van Amsterdam naar Groningen gaat en dan verder naar Duitsland.
Ook zullen Shuttle diensten komen die op elk/meeste station(s) stoppen van de Zuiderzeelijn, die zullen dan nog een grote tijdwinst boeken.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:37:11 #77
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54886752
quote:
Op woensdag 28 november 2007 00:23 schreef sander89 het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het niet echt.
Als er een HSL komt loopt die van Amsterdam tot Groningen(Hamburg) daar kan gewoon 300 km/h gereden worden, op een stukje na bij de grote steden.
Dart hangt er maar net van af hoe ze die lijn willen aanleggen. Als ze een compleet nieuwe lijn van Hamburg via Groningen naar Amsterdam aanleggen zou je gelijk hebben, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.

Om te beginnen zal de lijn in Lelystad op de Flevolijn aansluiten. Amsterdam - Lelystad heeft een baanvaksnelheid van 140, dus harder dan dat kun je daar niet. Daarna willen ze Emmeloord ook een station geven. Als die lijn inderdaad door Emmeloord gaat lopen kun je daar ook niet naar de 300 gaan, of je er nou wilt stoppen of niet.

Daarna kom je in Heerenveen, waar ook weer een station komt. Lelystad - Heerenveen is zo'n 70 kilometer, dus of je nu om Emmeloord gaat of niet, je hebt sowieso nauwelijks de tijd om 300 te rijden. Of je moet de lijn om Heerenveen heen leggen (wat ze niet leuk zullen vinden) en via een extra aftakking een shuttle laten rijden.

Dan blijft over het stuk Heerenveen - Groningen, 60 kilometer. Ook niet echt veel om lekker door te rijden, helemaal niet als je ook nog eens die eerder genoemde (tragere) shuttle over het spoor laat rijden.
quote:
Er zal dan net zoals op de HSL-zuid soorten trein diensten komen, een Internationale trein die in een keer van Amsterdam naar Groningen gaat en dan verder naar Duitsland.
Die treindienst van Groningen naar Hamburg kan ook prima aansluiten op die snelle intercitydienst die ik in mijn vorige post noemde. Maar het is nog maar de vraag of en in welke vorm een HSL Groningen - Hamburg aangelegd gaat worden. Allerlei verschillende treindiensten met verschillende stopfrequenties over dezelfde lijn is sowieso geen goed idee.
quote:
Ook zullen Shuttle diensten komen die op elk/meeste station(s) stoppen van de Zuiderzeelijn, die zullen dan nog een grote tijdwinst boeken.
Als je shuttle diensten over hetzelfde spoor wilt laten lopen moet de ZZL dus door iedere stad lopen die zo'n shuttlestation krijgt. Als het spoor dwars door zo'n stad loopt zal die trein daar echt geen 300 rijden. Bovendien moet hij dan geregeld afremmen omdat er zo'n trage shuttle in de weg zit.

Om hetzelfde effect als Parijs - Lille te creëren moet je een ZZL aanleggen tussen Amsterdam en Groningen die om alle tussenliggende steden heen gaat, en dat is in Nederland gewoon praktisch niet te doen. Het noorden heeft volgens mij veel meer aan een snelle intercityverbinding. Bovendien heb je er dan ook nog eens wat aan als je ergens anders heen wilt dan naar Amsterdam
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_54890138
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dart hangt er maar net van af hoe ze die lijn willen aanleggen. Als ze een compleet nieuwe lijn van Hamburg via Groningen naar Amsterdam aanleggen zou je gelijk hebben, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.

Om te beginnen zal de lijn in Lelystad op de Flevolijn aansluiten. Amsterdam - Lelystad heeft een baanvaksnelheid van 140, dus harder dan dat kun je daar niet. Daarna willen ze Emmeloord ook een station geven. Als die lijn inderdaad door Emmeloord gaat lopen kun je daar ook niet naar de 300 gaan, of je er nou wilt stoppen of niet.

Daarna kom je in Heerenveen, waar ook weer een station komt. Lelystad - Heerenveen is zo'n 70 kilometer, dus of je nu om Emmeloord gaat of niet, je hebt sowieso nauwelijks de tijd om 300 te rijden. Of je moet de lijn om Heerenveen heen leggen (wat ze niet leuk zullen vinden) en via een extra aftakking een shuttle laten rijden.

Dan blijft over het stuk Heerenveen - Groningen, 60 kilometer. Ook niet echt veel om lekker door te rijden, helemaal niet als je ook nog eens die eerder genoemde (tragere) shuttle over het spoor laat rijden.
[..]

Die treindienst van Groningen naar Hamburg kan ook prima aansluiten op die snelle intercitydienst die ik in mijn vorige post noemde. Maar het is nog maar de vraag of en in welke vorm een HSL Groningen - Hamburg aangelegd gaat worden. Allerlei verschillende treindiensten met verschillende stopfrequenties over dezelfde lijn is sowieso geen goed idee.
[..]

Als je shuttle diensten over hetzelfde spoor wilt laten lopen moet de ZZL dus door iedere stad lopen die zo'n shuttlestation krijgt. Als het spoor dwars door zo'n stad loopt zal die trein daar echt geen 300 rijden. Bovendien moet hij dan geregeld afremmen omdat er zo'n trage shuttle in de weg zit.
De shuttle diensten kunnen makkelijk ingepland worden, alleen zal de HSL lijn dan wel langs het station moeten doorlopen en er gewoon een zijspoor is voor het station.

Om hetzelfde effect als Parijs - Lille te creëren moet je een ZZL aanleggen tussen Amsterdam en Groningen die om alle tussenliggende steden heen gaat, en dat is in Nederland gewoon praktisch niet te doen. Het noorden heeft volgens mij veel meer aan een snelle intercityverbinding. Bovendien heb je er dan ook nog eens wat aan als je ergens anders heen wilt dan naar Amsterdam
De Flevolijn zal waarschijnlijk ge upgrade worden of gewoon extra HSL sporen aangelegd worden, Die lijn is straks al bezet verwegen de Hanzelijn die er komt.

Bij Emmeloord zal de HSL langs de A6 lopen lijkt me, voor het station zal gewoon een zijspoor komen zodat de treinen kunnen stoppen en de rest gewoon er met 300 km/h langs kan rijden.
Een HST heeft wel effe de tijd nodig om 300 km/h te bereiken dat klopt, tussen Schiphol en Rotterdam gaat de Thalys ook gewoon 300 km/h rijden terwijl dat stuk HSL ook maar 45 km is dus dat kan heel goed.

De Zuiderzeelijn was het plan die langs de A7 verder te leggen langs Heerenveen en Drachten richting naar Groningen. Dus het Station zou niet midden in de stad komen maar aan de rand, een tunnel word namelijk nog duurder.

Als de Zuiderzeelijn er zou komen zou het juist een mooie verbinding richting Scandinavië en Berlijn en verder zijn.
Het zou dan aangesloten kunnen worden op het ICE netwerk bij Bremen, de Duitsers zagen het ook wel zitten en wilden ook investeren in hun spoorverbindingen voor de nieuwe HSL verbinding.

Het zou juist belachelijk zijn als de Zuiderzeelijn bij Groningen stopt terwijl als nog 25 km verder leggen tot de grens je een mooie HSL verbinding krijgt door NL met de HSL Zuid erbij.
Daar zullen dan ook veel buitenlanders van gebruik maken dat ze via HSL door NL naar andere landen.

Maarja helaas is er nog een kleine kans dat die nog binnenkort word aangelegd
pi_54890213
Heeft nog een beetje hoop

'ZZL kan uit met Utrechtse aftakking'

Gepubliceerd op 28 november 2007, 08:39
den haag/groningen -

Met de aanleg van een aftakking naar Utrecht kan de Zuiderzeelijn (ZZL) rendabel worden geëxploiteerd. Het aantal reizigers op de spoorlijn van en naar het Noorden zal daardoor volgens TNO immers verdubbelen.

De aftakking naar het Utrecht, middels een nieuw stukje spoor langs de A6/A9, is een idee van de Voorburgse ingenieur Arco Sierts. Hij presenteerde zijn plan gisteren tijdens de hoorzitting van de kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Daarin stond de aanleg van de Zuiderzeelijn van Groningen naar Amsterdam/Schiphol op de agenda. Het kabinet is tegen de aanleg van de ZZL, omdat de spoorlijn niet rendabel geëxploiteerd kan worden.

Volgens Sierts, van oorsprong een noordeling, vervalt dat bezwaar door de ZZL op Utrecht aan te sluiten. "Tweederde van de noordelingen reist immers niet naar Schiphol maar via Utrecht. Volgens TNO zal aantal passagiers op de ZZL verdubbelen. Daardoor wordt het rendabel om de ZZL wel aan te leggen."

Sierts stelt een dergelijke aftakking via Almere naar Utrecht niet veel geld hoeft te kosten. De snelle spoorverbinding, waar treinen 200 km per uur moeten gaan rijden, moet langs het tracé van de A6/A lopen met bij het Amsterdam‑Rijnkanaal een aftakking naar Loenersloot en Utrecht en Amsterdam. De reistijd voor Noordelingen wordt daardoor aanzienlijk bekort. "Groningen‑Utrecht duurt nu twee uur. Dat wordt 1 uur. Leeuwarden-Utrecht zelfs minder dan een uur", zegt Sierts.

Bron
pi_54890435
kan ja, als de baas de verhuizing betaald dan ga ik in het noorden wonen,
en misschien wordt Schiphol dan wel verplaatst naar de Flevo, Schiphol ligt nu in het groene hart, dan kunnen daar weer meer nieuwe subsidiekoeien bijkomen
pi_54890593
quote:

De financiering voor de zuidelijke ringweg was allang geregeld

Kortom geen ZZL en geen geld
  woensdag 28 november 2007 @ 16:27:29 #82
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54896181
quote:
Op woensdag 28 november 2007 12:56 schreef sander89 het volgende:

[..]

De Flevolijn zal waarschijnlijk ge upgrade worden of gewoon extra HSL sporen aangelegd worden, Die lijn is straks al bezet verwegen de Hanzelijn die er komt.
Hoe dan ook loopt de Flevolijn door heel Almere en door Lelystad, zelfs met nieuwe sporen zal daar echt geen 300 gehaald worden. En een kompleet nieuwe lijn gaat er niet komen lijkt me.
quote:
Bij Emmeloord zal de HSL langs de A6 lopen lijkt me, voor het station zal gewoon een zijspoor komen zodat de treinen kunnen stoppen en de rest gewoon er met 300 km/h langs kan rijden.
Een HST heeft wel effe de tijd nodig om 300 km/h te bereiken dat klopt, tussen Schiphol en Rotterdam gaat de Thalys ook gewoon 300 km/h rijden terwijl dat stuk HSL ook maar 45 km is dus dat kan heel goed.
Dat is ook een slecht idee. Sowieso heeft een TGV zo'n 20 kilometer nodig om tot de 300 te komen, dus dan kan ie misschien net 10 kilometer op topsnelheid rijden..

De Zuiderzeelijn was het plan die langs de A7 verder te leggen langs Heerenveen en Drachten richting naar Groningen. Dus het Station zou niet midden in de stad komen maar aan de rand, een tunnel word namelijk nog duurder.
quote:
Als de Zuiderzeelijn er zou komen zou het juist een mooie verbinding richting Scandinavië en Berlijn en verder zijn.
Het zou dan aangesloten kunnen worden op het ICE netwerk bij Bremen, de Duitsers zagen het ook wel zitten en wilden ook investeren in hun spoorverbindingen voor de nieuwe HSL verbinding.
Die verbinding is net zo mooi en een stuk makkelijker aan te leggen als het vanaf Groningen HSL wordt en tot daar gewoon een goede intercityverbinding. Een volledige HSL aanleggen in Nederland is gewoon niet praktisch.

Neem nou die HSL zuid: Alle treinen vanuit Amsterdam stoppen ook in Schiphol en Rotterdam. Dat zijn gaten van onder de 50 kilometer. Voor je Rotterdam uit bent is het gewoon een veredelde intercity. De Thalys gaat stoppen in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs. Kortom, de eerste vijf stations liggen allemaal op de eerste helft van het traject.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_54897654
quote:
Op woensdag 28 november 2007 16:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoe dan ook loopt de Flevolijn door heel Almere en door Lelystad, zelfs met nieuwe sporen zal daar echt geen 300 gehaald worden. En een kompleet nieuwe lijn gaat er niet komen lijkt me.
[..]

Dat is ook een slecht idee. Sowieso heeft een TGV zo'n 20 kilometer nodig om tot de 300 te komen, dus dan kan ie misschien net 10 kilometer op topsnelheid rijden..

[..]

Die verbinding is net zo mooi en een stuk makkelijker aan te leggen als het vanaf Groningen HSL wordt en tot daar gewoon een goede intercityverbinding. Een volledige HSL aanleggen in Nederland is gewoon niet praktisch.

Neem nou die HSL zuid: Alle treinen vanuit Amsterdam stoppen ook in Schiphol en Rotterdam. Dat zijn gaten van onder de 50 kilometer. Voor je Rotterdam uit bent is het gewoon een veredelde intercity. De Thalys gaat stoppen in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs. Kortom, de eerste vijf stations liggen allemaal op de eerste helft van het traject.
je vergeet breda (ja wij brabanders krijgen wel een HSL ).

Overigens denk ik ook dat ze meer gebaat zijn bij een ic verbinding via de afsluitdijk
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 28 november 2007 @ 18:06:02 #84
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54898913
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee, de Thalys stopt niet in Breda, alleen de shuttles Amsterdam - Breda en Den Haag - Brussel stopt daar.
quote:
Overigens denk ik ook dat ze meer gebaat zijn bij een ic verbinding via de afsluitdijk
Amsterdam - Leeuwarden - Groningen (- Duitsland) lijkt me een erg mooie verbinding, ja. Daar is ook meer ruimte voor doorrijden dan via Almere, Lelystad en Heerenveen. Sterker nog, daar is het misschien nog wel te doen om delen als HSL uit te voeren. Als ze zich echt zo blind staren op dat toverwoordje.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_54900192
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die gaat voor een veel groter deel door dun bevolkt gebied en sluit minder aan op bestaande verbindingen.
pi_54900297
quote:
Op woensdag 28 november 2007 19:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die gaat voor een veel groter deel door dun bevolkt gebied en sluit minder aan op bestaande verbindingen.
het gaat over de verbinding no NL met west NL en als ze toch de afsluitdijk kan ophogen en er een nieuwwegdek komt kan er ook wel een spoor langsgeknald worden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_54900384
quote:
Op woensdag 28 november 2007 19:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het gaat over de verbinding no NL met west NL en als ze toch de afsluitdijk kan ophogen en er een nieuwwegdek komt kan er ook wel een spoor langsgeknald worden
Klopt maar het gaat ook om de (betere) aansluiting van steden/ plaatsen als Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad op het landelijke spoornet.
Lelystad of Almere zou met de ZZL en de Hanzelijn een belangrijk spoorknooppunt kunnen wordenen voor Noord en Oost Nederland en deel van de centrum-vergader-trainfuncties van Utrecht over kunnen nemen.
pi_54900391
quote:
Op woensdag 28 november 2007 19:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

spoor van 6 miljard van niks naar nergens, jij moet bij Rijkswaterstaat gaan solliciteren, genie
pi_54900738
Het ziet er naar uit dat we weer een sigaar uit eigen doos krijgen. Een pakket van 2 miljard met bijna alles erin wat toch al beloofd was Ga toch weg.
Godzijdank is er nog Arriva die nog wel wil investeren in een lijn Heerenveen - Drachten - Groningen. Als ze nog iemand nodig hebben bij de aanleg kunnen ze me altijd bellen.

En het spoor verbeteren zodat we 10 minuten sneller in Zwolle zijn, yiihaaa Ik heb een goedkopere oplossing, laat die trein in Zwolle gewoon doorrijden en niet 15 minuten stilstaan. Kan die 160 miljoen weer veilig naar de Randstad, waar alles altijd rendabel is.

ohja dit kabinet
know'm sayin?
word? word.
pi_54902664
quote:
Op woensdag 28 november 2007 19:20 schreef alors het volgende:
Het ziet er naar uit dat we weer een sigaar uit eigen doos krijgen. Een pakket van 2 miljard met bijna alles erin wat toch al beloofd was Ga toch weg.
Godzijdank is er nog Arriva die nog wel wil investeren in een lijn Heerenveen - Drachten - Groningen. Als ze nog iemand nodig hebben bij de aanleg kunnen ze me altijd bellen.

En het spoor verbeteren zodat we 10 minuten sneller in Zwolle zijn, yiihaaa Ik heb een goedkopere oplossing, laat die trein in Zwolle gewoon doorrijden en niet 15 minuten stilstaan. Kan die 160 miljoen weer veilig naar de Randstad, waar alles altijd rendabel is.

ohja dit kabinet
het noorden moet zich richten op de opvang van ouderen en mooie kavels verkopen voor huizenbouw
Dus grond verkopen aan rijke ouderen en meren graven met zeilscholen erbij
.
Beter dan een sneltrein naar de hel bouwen voor 6 miljard voor forensen.
Kortom haal je werk naar het noorden inplaats van de forensen naar de randstad
pi_54904908
quote:
Op woensdag 28 november 2007 20:25 schreef henkway het volgende:

[..]

het noorden moet zich richten op de opvang van ouderen en mooie kavels verkopen voor huizenbouw
Dus grond verkopen aan rijke ouderen en meren graven met zeilscholen erbij
.
Beter dan een sneltrein naar de hel bouwen voor 6 miljard voor forensen.
Kortom haal je werk naar het noorden inplaats van de forensen naar de randstad
Nou daar is al onderzoek naar gedaan, maar dat blijkt helemaal geen goed idee, hoe of wat heb ik zo even niet bij de hand. Bovendoen wil ook niemand hier dat. En er gaan hier al zo veel mensen weg. Lijkt me beter om juist de hogeropgeleiden hier te houden anders wordt het nooit wat hier. En dat doe je onder andere door de regio beter bereikbaar te maken voor forensen en het aantrekkelijker maken voor bedrijven door de relatieve afstanden te verkleinen.
know'm sayin?
word? word.
pi_54905709
quote:
Op woensdag 28 november 2007 16:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ze wouden de spoorlijn upgraden van Amsterdam naar Lelystad naar max 200 km/h
quote:
Ze hebben geen 20 km nodig om af te remmen dus ze kunnen wel wel langer 300 km/h rijden, ook al rijden ze niet de hele tijd op topsnelheid over de HSL ze zijn nog altijd 2x sneller dan normale treinen.
quote:
Dan kan je net zo goed geen HSL aanleggen omdat er dan veel minder reizigers zullen zijn, de ZZL heeft wel nut in NL. We zullen het niet snel terug verdienen, maar vroeg of laat maken we daar ook winst op.
Ook zal het een heleboel andere voordelen met zich mee brengen, alleen dat zullen ze niet direct op hun inkomsten terug zien.
quote:
Als de Thalys vanuit Amsterdam in een keer door gaat naar Parijs is die veel minder aantrekkelijk om te nemen. Ook is de Thalys al stukken sneller in NL dan de normale Intercity, die doet bijna half uur langer over alleen al van Amsterdam naar Rotterdam.
pi_54906225
quote:
Op woensdag 28 november 2007 21:32 schreef alors het volgende:

[..]
Bovendien wil ook niemand hier iedereen dat. En er gaan hier al zo veel mensen weg.

Het is zaak de economische omstandigheden in het noorden te verbeteren, door gebruik te maken van de kansen.
Kansen zijn: De enorme groep ouderen met geld die gezond zijn en RUST willen.

Dus haal de mensen naar je toe, dan komen de geldzoekers vanzelf terug.

Geen trein, maar en mooie weg aanleggen voor die centen

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 28-11-2007 22:52:51 ]
pi_54906409
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Het is zaak de economische omstandigheden in het noorden te verbeteren, door gebruik te maken van de kansen.

Een groot deel van die ouderen die wil in de buurt wonen van hun (klein)kinderen, dus 200 km verderop gaan wonen zullen de meest niet gaan doen.
pi_54906588
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:17 schreef sander89 het volgende:

[..]

Een groot deel van die ouderen die wil in de buurt wonen van hun (klein)kinderen, dus 200 km verderop gaan wonen zullen de meest niet gaan doen.
Klets niet mijn vroegere buren wonen nu in zuid-Spanje, net als in US ouderemensenresorts zijn de toekomst, he nieuw woord
pi_54907320
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja die mensen willen dus niet wonen in een dood dorp met alleen maar oudjes. Dat is onder andere onderzocht. Die mensen willen dichtbij faciliteiten en, als het even kan, familie wonen. Voor oudjes is OV ook een beter idee dan met staar achter het stuur.

En wegen voldoen prima, er is alleen niet of nauwelijks tijdswinst op te behalen. Wat met een trein juist wel mogelijk is.
know'm sayin?
word? word.
pi_54907660
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:40 schreef alors het volgende:

[..]

Ja die mensen willen dus niet wonen in een dood dorp met alleen maar oudjes. Dat is onder andere onderzocht. Die mensen willen dichtbij faciliteiten en, als het even kan, familie wonen. Voor oudjes is OV ook een beter idee dan met staar achter het stuur.

En wegen voldoen prima, er is alleen niet of nauwelijks tijdswinst op te behalen. Wat met een trein juist wel mogelijk is.
Vandaar het grote succes van het blauwe dorp en al die mensen die in Frankrijk wonen
mooie ruime resorts met saunas, kaartclubs, zeilschool en golfbaan, komt goed

Wonen aan het meer? Of in de drukke straat?
pi_54908624
Een groot deel van Europa is druk bezig met HSL lijnen aanleggen en plannen. HSL per land, alleen wel in het Duits.

Wij blijven over met een doodlopende HSL naar Amsterdam, terwijl de landen om ons heen hele netwerken hebben liggen en nog steeds flink aan het uitbreiden zijn.
  donderdag 29 november 2007 @ 02:56:57 #99
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_54911781
Het probleem lijkt mij de zeer laakbare onderzoeken naar of het wel rendabel te exploiteren is vantevoren.

Die zijn namelijk altijd pessimistisch. Deze lijn lijkt me vitaal voor het noorden en een goed plan, leg hem dan ook gewoon. Van de Betuwelijn werd ook altijd gezegd dat er nog geen trein over zou gaan rijden, weggegooid geld.

Maar wat hoorde je op het journaal laatst? Giftige stoffen gaan over de weg omdat het nu al te druk is op de Betuwelijn daarvoor.. Dus, HSL en Zuiderzeelijn gewoon plannen en neerleggen en niet zeuren, vooraf.
pi_54912452
quote:
Op donderdag 29 november 2007 02:56 schreef Perico het volgende:
Het probleem lijkt mij de zeer laakbare onderzoeken naar of het wel rendabel te exploiteren is vantevoren.

Die zijn namelijk altijd pessimistisch. Deze lijn lijkt me vitaal voor het noorden en een goed plan, leg hem dan ook gewoon. Van de Betuwelijn werd ook altijd gezegd dat er nog geen trein over zou gaan rijden, weggegooid geld.

Maar wat hoorde je op het journaal laatst? Giftige stoffen gaan over de weg omdat het nu al te druk is op de Betuwelijn daarvoor.. Dus, HSL en Zuiderzeelijn gewoon plannen en neerleggen en niet zeuren, vooraf.
Die giftige stoffen via de Betuwelijn is verplicht hoor.
Anders deed men het echt niet, want bij aankomst achter Arnhem moeten ze soms weer terug naar Zeeland ,Brabant of Groningen.

Als de overheid kon zou ze alles via de Betuwelijn laten verplichten, dan lijkt het net of het rendabel is en nu jaagt men de vervoerders op kosten.

Het Noorden is het nieuwe groene Hart
pi_54916479
Ze houden er toch nog rekening mee dat die er ooit nog komt?

Grond Zuiderzeelijn blijft beschikbaar

DEN HAAG - Al komt de Zuiderzeelijn er niet, de gemeenten langs het geplande traject moeten de grond er wel voor beschikbaar houden. Andere bebouwing is voorlopig niet mogelijk.

Dat stelt verkeersminister Camiel Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer.

In Drachten gaat het onder meer om een strook zuidelijk van de A7, waar een station was gepland. Volgens burgemeester Bert Middel kan hier mooi de spoorlijn van Groningen naar Heerenveen worden aangelegd.

Bron

[ Bericht 4% gewijzigd door sander89 op 29-11-2007 12:15:32 ]
  donderdag 29 november 2007 @ 12:37:00 #102
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_54917213
quote:
Op woensdag 28 november 2007 21:56 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ze wouden de spoorlijn upgraden van Amsterdam naar Lelystad naar max 200 km/h
Zoals ik al zei, op dat stuk ga je dus geen 300 halen. Waarom moet dat verderop dan wel? Leg de rest van de lijn gewoon ook zo aan, heb je alsnog een snelle verbinding en je kunt er ook nog steeds andere treinen op laten rijden.
quote:
Ze hebben geen 20 km nodig om af te remmen dus ze kunnen wel wel langer 300 km/h rijden, ook al rijden ze niet de hele tijd op topsnelheid over de HSL ze zijn nog altijd 2x sneller dan normale treinen.
Het zal niet heel veel schelen wil het nog een beetje comfortabel zijn. Maar hoe dan ook: met diezelfde aanpassingen als je net noemde aan het bestaande spoor was die tijdswinst vrijwel net zo groot geweest. Het is een beetje vreemd om een heel nieuw spoor aan te leggen waar je driehonderd kan en vervolgens op dat stukje spoor drie stations binnen 60 kilometer neer te gooien.
quote:
Dan kan je net zo goed geen HSL aanleggen omdat er dan veel minder reizigers zullen zijn, de ZZL heeft wel nut in NL. We zullen het niet snel terug verdienen, maar vroeg of laat maken we daar ook winst op.
Ook zal het een heleboel andere voordelen met zich mee brengen, alleen dat zullen ze niet direct op hun inkomsten terug zien.
Zeker, maar die voordelen zijn er net zo goed als de ZZL gewoon een 160/200 intercityverbinding wordt. Alleen de investering is dan een stuk lager, en het is makkelijker aan te sluiten op bestaande diensten. Mocht er een HSL naar Duitsland worden aangelegd, dan kan eenzelfde constructie worden bedacht als nu met de Thalys.
quote:
Als de Thalys vanuit Amsterdam in een keer door gaat naar Parijs is die veel minder aantrekkelijk om te nemen. Ook is de Thalys al stukken sneller in NL dan de normale Intercity, die doet bijna half uur langer over alleen al van Amsterdam naar Rotterdam.
Nogmaals, ik bedoelde dus niet dat die Thalys minder vaak moest stoppen, ik bedoelde dat het dichtbevolkte Nederland niet de beste plek is om een dure, volwaardige HSL aan te leggen als je vervolgens om de twintig minuten ergens moet stoppen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_54924720
het noorden moet zich richten op recreatie zonder vliegtuigen

meren zeilen, zon en golfen voor ouderen
pi_54924733
quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:08 schreef sander89 het volgende:
Ze houden er toch nog rekening mee dat die er ooit nog komt?

Grond Zuiderzeelijn blijft beschikbaar

DEN HAAG - Al komt de Zuiderzeelijn er niet, de gemeenten langs het geplande traject moeten de grond er wel voor beschikbaar houden. Andere bebouwing is voorlopig niet mogelijk.

Dat stelt verkeersminister Camiel Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer.

In Drachten gaat het onder meer om een strook zuidelijk van de A7, waar een station was gepland. Volgens burgemeester Bert Middel kan hier mooi de spoorlijn van Groningen naar Heerenveen worden aangelegd.

Bron
Niet onverstandig natuurlijk.
pi_54924920
quote:
Op woensdag 28 november 2007 23:21 schreef sander89 het volgende:
Een groot deel van Europa is druk bezig met HSL lijnen aanleggen en plannen. HSL per land, alleen wel in het Duits.

Wij blijven over met een doodlopende HSL naar Amsterdam, terwijl de landen om ons heen hele netwerken hebben liggen en nog steeds flink aan het uitbreiden zijn.
Klopt. En daardoor manoevreert NL zich wat dat betreft in een uithoek.
Is bijvoorbeeld best slecht voor de concurrentiepositie van Schiphol. Dat wordt dan even vergeten in zo'n kosten-baten analyse.
pi_54926239
quote:
Op donderdag 29 november 2007 18:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Klopt. En daardoor manoevreert NL zich wat dat betreft in een uithoek.
Is bijvoorbeeld best slecht voor de concurrentiepositie van Schiphol. Dat wordt dan even vergeten in zo'n kosten-baten analyse.
Geen HSL naar niemandsland.
pi_54926369
quote:
Op donderdag 29 november 2007 19:22 schreef henkway het volgende:

[..]

In Noord Duitsland, Scandinavië etc woont niemand?
pi_54926372
quote:
Op donderdag 29 november 2007 19:22 schreef henkway het volgende:

[..]

Achter Groningen ligt nog van alles. Hamburg bijvoorbeeld.
pi_54927793
quote:
Op donderdag 29 november 2007 19:27 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Achter Groningen ligt nog van alles. Hamburg bijvoorbeeld.
heb toch geen fuck met Hamburg te maken joh, dat is Duitsland weet je.

Noorden moet een economische activiteit richten op recreatie, dat vereist geen HSL
pi_54928788
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:13 schreef henkway het volgende:

[..]

heb toch geen fuck met Hamburg te maken joh, dat is Duitsland weet je.

Noorden moet een economische activiteit richten op recreatie, dat vereist geen HSL
Het noorden moet helemaal niks. Bovendien is toerisme is een seizoensding en weersafhankelijk en dus matig als je ervan moet leven.
know'm sayin?
word? word.
pi_54928879
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:43 schreef alors het volgende:

[..]

Het noorden moet helemaal niks. Bovendien is toerisme is een seizoensding en weersafhankelijk en dus matig als je ervan moet leven.
Ik heb het niet over toerisme, over recreatie en resorts

vele ouderen zoeken een vrijstaand huis aan het water met zeilschool met golfbaan vlakbij en health en spa en indoorski.
Dat kan winter en zomer

Ouderen zijn de toekomst en hebben heeeel veeeel geld
pi_54929165
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:45 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik heb het niet over toerisme, over recreatie en resorts

vele ouderen zoeken een vrijstaand huis aan het water met zeilschool met golfbaan vlakbij en health en spa en indoorski.
Dat kan winter en zomer

Nou dat kan nu ook al prima. Je denk toch niet dat we al onze fijne meren gaan volbouwen met huisjes voor hordes rijke randstedelingen? We blijven noorderlingen hoor.
know'm sayin?
word? word.
pi_54929254
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:54 schreef alors het volgende:

[..]

Nou dat kan nu ook al prima. Je denk toch niet dat we al onze fijne meren gaan volbouwen met huisjes voor hordes rijke randstedelingen? We blijven noorderlingen hoor.
die brengen de economie naar het Noorden man
Waarom zou je dan naar de randstad willen forensen, als je de business naast de deur kan hebben
  donderdag 29 november 2007 @ 20:58:09 #114
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54929262
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:45 schreef henkway het volgende:

Ja hoor, kijk eens naar wat je schrijft? Die lui gaan allemaal dood, en als de babyboom generatie weg is dan zit je met allerlei lege spa's. Dát is pas een kansloze investering. Doe mij maar een treinverbinding.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_54929309
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:58 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ja hoor, kijk eens naar wat je schrijft? Die lui gaan allemaal dood, en als de babyboom generatie weg is dan zit je met allerlei lege spa's. Dát is pas een kansloze investering. Doe mij maar een treinverbinding.
met de stand van de techniek worden alle ouderen 90 en er komen er ieder jaar meer en meer
zo is over tien jaar 25% van Nederland boven de 65.

Ze brengen nu bakken met geld naar spanje
  donderdag 29 november 2007 @ 20:59:29 #116
36461 Joppy
geen colaboy
pi_54929312
quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, op dat stuk ga je dus geen 300 halen. Waarom moet dat verderop dan wel? Leg de rest van de lijn gewoon ook zo aan, heb je alsnog een snelle verbinding en je kunt er ook nog steeds andere treinen op laten rijden.
[..]

Het zal niet heel veel schelen wil het nog een beetje comfortabel zijn. Maar hoe dan ook: met diezelfde aanpassingen als je net noemde aan het bestaande spoor was die tijdswinst vrijwel net zo groot geweest. Het is een beetje vreemd om een heel nieuw spoor aan te leggen waar je driehonderd kan en vervolgens op dat stukje spoor drie stations binnen 60 kilometer neer te gooien.
[..]

Zeker, maar die voordelen zijn er net zo goed als de ZZL gewoon een 160/200 intercityverbinding wordt. Alleen de investering is dan een stuk lager, en het is makkelijker aan te sluiten op bestaande diensten. Mocht er een HSL naar Duitsland worden aangelegd, dan kan eenzelfde constructie worden bedacht als nu met de Thalys.
[..]

Nogmaals, ik bedoelde dus niet dat die Thalys minder vaak moest stoppen, ik bedoelde dat het dichtbevolkte Nederland niet de beste plek is om een dure, volwaardige HSL aan te leggen als je vervolgens om de twintig minuten ergens moet stoppen.
In duitsland is een groot deel van het HSL-net ook beschikbaar voor andere treinen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn#Duitsland
Waarom zou dat niet in Nederland kunnen? ZZL aanleggen met de nodige inhaalsporen en doortrekken naar Noord-Duitsland uiteraard. Dan kunnen er Intercity's over rijden die plaatsen als Almere, Lelystad, Emmeloord, Heereveen en drachten bedienen en de HSL die via Groningen naar Bremen/Hamburg gaat.
Let the beat control your body!
pi_54929334
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:57 schreef henkway het volgende:

[..]

die brengen de economie naar het Noorden man
Waarom zou je dan naar de randstad willen forensen, als je de business naast de deur kan hebben
Jahoor alsof de gehele noordelijke bevolking in dergelijke resorts kan werken, laat staan dat ze het willen
know'm sayin?
word? word.
pi_54929367
quote:
Op donderdag 29 november 2007 21:00 schreef alors het volgende:

[..]

Jahoor alsof de gehele noordelijke bevolking in dergelijke resorts kan werken, laat staan dat ze het willen
die ouderen brengen geld en business, je moet ze weten te lokken
pi_54947672
quote:
Op donderdag 29 november 2007 20:59 schreef henkway het volgende:

[..]

met de stand van de techniek worden alle ouderen 90 en er komen er ieder jaar meer en meer
zo is over tien jaar 25% van Nederland boven de 65.

Ze brengen nu bakken met geld naar spanje
en waarom gaan die daar heen? Juist voor het goede weer
pi_54950399
Ik zou zeggen als Noordelijke provincies... ga een samenwerking aan met Noord-duitsland. Dan leggen we zelf wel een rendabel spoor, en zorgen we voor dat we meegroeien met de Bremen/Hamburg regio. Kan net zo makkelijk.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_54950888
quote:
Op donderdag 29 november 2007 21:01 schreef henkway het volgende:

[..]

die ouderen brengen geld en business, je moet ze weten te lokken
Nu je voor min drie cent naar zonnig Turkijke kan vliegen??:
pi_54951151
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 18:04 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nu je voor min drie cent naar zonnig Turkijke kan vliegen??:
Dat wordt fors duurder en het is niet je eigendom he?
Wil jij geen bungalow aan het meer als je gepensioneerd bent?
pi_54951179
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en waarom gaan die daar heen? Juist voor het goede weer
Nee niet alleen voor het weer het is in Spanje vaak ook 15 graden en in Nederland ook tegenwoordig.
En hier kun je aan het water wonen, daar niet.

Ga maar eens naar de Blauwe Stad kijken
pi_54951334
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 18:19 schreef henkway het volgende:

[..]

Niet aan het water, veel te veel neefjes! (muggen)
pi_54952582
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 18:27 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Niet aan het water, veel te veel neefjes! (muggen)
Ok, even serieus. Ik merk bij mezelf dat ik mij erg vastbijt in de Zuiderzeelijn, en niet echt over alternatieven nadenk, ( hoe de regio op eigen kracht kan ontwikkelen). Ik denk dat dat deels komt doordat ik (en wellicht meer Noorderlingen) de aanleg van zo'n lijn zie als teken dat de 'hoge heren' ook om het Noorden geven.

Komt de lijn er niet dan ziet men dat als 'in de steek laten' Alsof je niet belangrijk genoeg bent. En ik denk niet dat iets is waar men zich graag bij neerlegt. Dus blijft men hameren op die Zuiderzeelijn
pi_54952735
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 19:22 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ok, even serieus. Ik merk bij mezelf dat ik mij erg vastbijt in de Zuiderzeelijn, en niet echt over alternatieven nadenk, ( hoe de regio op eigen kracht kan ontwikkelen). Ik denk dat dat deels komt doordat ik (en wellicht meer Noorderlingen) de aanleg van zo'n lijn zie als teken dat de 'hoge heren' ook om het Noorden geven.

Komt de lijn er niet dan ziet men dat als 'in de steek laten' Alsof je niet belangrijk genoeg bent. En ik denk niet dat iets is waar men zich graag bij neerlegt. Dus blijft men hameren op die Zuiderzeelijn
Zuiderzeelijn om naar die gekke hekseketel terijden met een duur spoor??

G maar aan de slag en lok die rijke rustige nederlanders naar het mooie recreatie gebied.
Weet je wat een hectare grond 10.000 m2 kost in Grun?? 22.000 euro
Weet je wat de randstadzot er voor wil geven?
200.000 Euro a 300.000 euro voor een vrijstaande hut aan het water met 300 m2 grond
pi_54952743
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 18:19 schreef henkway het volgende:

[..]

In Turkije heb je voor een ton een bungalow. Nederland daarentegen heeft ontzettend hoge huizenprijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door alors op 30-11-2007 19:34:38 ]
know'm sayin?
word? word.
pi_54952818
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 19:29 schreef alors het volgende:

[..]

In Turkije kun heb je voor een ton een bungalow. Nederland daarentegen heeft ontzettend hoge huizenprijzen.
Ja op twee kilomterer van het rotsenstrand met allemaal turken om je heen, en als Turkije niet in de Unie komt is hje belegging foetsie.

Dus ga niet naar de Randstad,
Haal de Randstad naar Grun

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 30-11-2007 19:46:11 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')