Echt niet. Vandaag enkel Heidfeld...quote:
quote:Nick Heidfeld was not amused at the end of Wednesday's test at Jerez. The German busied himself with slicks and the aero package that comes under the rules for the 2009 Formula One season. The 2009 rules bring only half the downforce in comparison with today's rules and with slicks that are not up to temperature it is getting even worse. Heidfeld, who was the slowest man on track, was all but positive about the proposed changes for 2009.
Speaking with GPUpdate.net he said about his day of testing: "Today (Wednesday), we ran with the 2009 downforce, which will be around half as effective as the one we're driving with this season. If the slicks return, they won't give as much grip as you'd expect as we will also lose grip as there is less downforce, so we will be slower in 2009.
"If it will stay like this and the tyres will stay like this, it will be extremely dangerous in 2009. On my outlap I even thought about coming back in, because there were so many drivers flying past me. You feel like you're standing still compared to the others and it's very easy to spin the car. It's very, very dangerous."
Heidfeld suggest a better tyre might be the trick for more downforce in 2009 but isn't sure if that is going to happen. "Bridgestone could turn this around by making better tyres, but the question is: does it make sense for them?" Heidfeld said. "If there's another tyre supplier and there is competition, it would be solved. If the tyres become softer, it will help a lot. But I'm not a tyre expert, maybe the mixture of the compound should change, but like this, it will be extremely dangerous. They should change the tyres, or they should allow tyre heaters for 2009."
Next season the FIA will bann traction control on cars to make the races more interesting. But with the aero rules for 2009 and perhaps the return of slicks Heidfeld believes things won't get much easier. "Without traction control it's even worse, but if we would run with traction control (in 2009), it would still be very, very difficult. Even if the tyres are hot, you have so little grip with the new package. We have too much power and too little grip. I don't like it at all," a disappointed Heidfeld said.
Tis maar goed dat ie m bestuurd, en niet eraan sleuteltquote:Heidfeld suggest a better tyre might be the trick for more downforce
Het gaat erg goed met hem vandaagquote:Ralf Schumacher kent een tot nu toe weinig succesvolle testdag voor Force India. De Duitser crashte zojuist zijn wagen in bocht 8; precies dezelfde bocht waar Fisichella er in dezelfde wagen van de baan vloog op dinsdagochtend. Er zijn de afgelopen dagen al meerdere malen wagens afgeschoten in bocht 8. Ook nu is dat weer het geval. Hoeveel schade de Force India heeft opgelopen is nog niet duidelijk. Vanochtend viel de wagen van Ralf nog stil waarna hij enige tijd moest wachten tot hij weer in actie kon komen.
bron: f1today.nlquote:Renault schuldig bevonden, maar niet bestraft
De World Motor Sport Council (WMSC) heeft Renault schuldig bevonden aan spionage, maar de Franse renstal zal niet bestraft worden. Volgens de WMSC kan niet worden aangetoond dat Renault de geheime informatie die engineer Phil Mackareth meenam bij zijn overstap van McLaren heeft gebruikt.
McLaren was eerder dit jaar al betrokken bij een spionageschandaal. Chef-ontwerper Mike Coughlan van de Engelse renstal was in het bezit van vertrouwelijke informatie van Ferrari. De WMSC gaf destijds in eerste instantie ook geen straf aan McLaren, maar na een tweede hoorzitting in september kreeg het team alsnog een forse straf. McLaren werd uitgesloten van het constructeurkampioenschap, kreeg een boete van honderd miljoen dollar en moet de auto voor 2008 laten inspecteren door de internationale autosportbond FIA.
Bij de hoorzitting van vandaag in Monaco heeft de WMSC besloten om vooralsnog geen straf uit te delen aan Renault. In een verklaring meldt de FIA: “De WMSC kwam vandaag in Monaco bijeen voor een speciale vergadering. De World Council bevond Renault F1 schuldig aan het verbreken van artikel 151c, maar legt geen straf op. Een gedetailleerde versie van het oordeel zal morgen, 7 december 2007, volgen.”
Dus hoger beroep?quote:Op donderdag 6 december 2007 21:21 schreef sanger het volgende:
Zelfde straf dus als McLaren.
laten we het hopen, want de FIA zegt nu toch dat ze schuldig zijn aan het zelfde vergrijp waar McLaren voor veroordeeld is?quote:Op donderdag 6 december 2007 21:21 schreef sanger het volgende:
Zelfde straf dus als McLaren.
De FIA zegt dat het niet heeft kunnen bewijzen dat Renault er voordeel van heeft gehad. Als McLaren bewijzen heeft dat het wel zo is dan zullen ze in hoger beroep gaan dunkt me.quote:Op donderdag 6 december 2007 22:42 schreef kepler het volgende:
[..]
laten we het hopen, want de FIA zegt nu toch dat ze schuldig zijn aan het zelfde vergrijp waar McLaren voor veroordeeld is?
Het maakte in de zaak van McLaren ook niet uit of ze er wel of geen voordeel van hadden. Er was intentie tot het gebruik van die informatie en dat ze het vanwege technische verschillen niet konden toepassen doet hier niets aan af.quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:35 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
De FIA zegt dat het niet heeft kunnen bewijzen dat Renault er voordeel van heeft gehad. Als McLaren bewijzen heeft dat het wel zo is dan zullen ze in hoger beroep gaan dunkt me.
McLaren kreeg toch eerst ook geen straf?? Van McLaren was bewezen dat de data gebruikt was. Kijk maar naar de e-mail over het testen enzo.quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:58 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het maakte in de zaak van McLaren ook niet uit of ze er wel of geen voordeel van hadden. Er was intentie tot het gebruik van die informatie en dat ze het vanwege technische verschillen niet konden toepassen doet hier niets aan af.
Hetzelfde is het geval bij Renault. Het feit dat deze informatie op het Renault netwerk is gezet en dat informaite is gedeeld met anderen, is bij mij de intentie om het te gebruiken. Dat het volgens Whiting niet op de Renault zit (iets wat ze bij McLaren ook niet konden bewijzen) maakt (in mijn ogen) niet uit.
Zie ook: GrandPrix.com
Het blijft gewoon dezelfde case met verschillende straffen. En waarom? Dat zullen we moeten lezen in de transcripts, als deze beschikbaar komen. Maar of Renault moet alsnog bestraft worden, of McLaren vrijgesproken.
En wat dat hoger beroep betreft: Ferrari kon ook niet in hoger beroep, maar de FIA vroeg dit zelf aan om Ferrari tegemoet te komen. Ik betwijfel of ze dat hier ook zullen gaan doen. Het lijkt erop dat Ferrari en Renault zich alles kunnen permitteren en dat de 'prive' teams (o.a. McLaren) dit niet kunnen (en imho volgens de FIA het liefst moeten verdwijnen).
Adam Cooper op SpeedTVquote:Sources suggest that McLaren’s case was seriously weakened by a press briefing given on its behalf by its future PR boss, Matt Bishop. Although he is still a journalist and does not join the team until January, Bishop recently syndicated an e-mail to selected Internet and newspaper journalists outlining McLaren’s side of the story, with details about how much information was involved and who within Renault had seen it.
Some of that information proved to be inaccurate, notably the number of drawings involved, which has now been confirmed as four. At the behest of the FIA last night the team issued a clarification of certain points, although Bishop was not named as the journalist concerned. The contents of the briefing were discussed extensively in the hearing.
Flavio Briatore has made no secret of the fact that his team might consider legal action in response, and the fact that Renault has been found not guilty of using that information to improve its car would seem lend weight to his case.
Allereerst werd de informatie uit de email niet gebruikt door McLaren omdat dat technisch niet mogelijk was door de verschillen in de gewichtsverdeling. Uit de WMSC transcript:quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:13 schreef sanger het volgende:
[..]
McLaren kreeg toch eerst ook geen straf?? Van McLaren was bewezen dat de data gebruikt was. Kijk maar naar de e-mail over het testen enzo.
Buiten dat ging niet de FIA in hoger beroep, maar heeft Ron Dennis dit zelf gevraagd. Ook is McLaren geen prive team.
Ten tweede was het wel de FIA die in hoger beroep ging tegen de vrijspraak van McLaren, omdat Ferrari dat niet konhttp://sport.fok.nl/f1/nieuws/40292.quote:Nigel TOZZI
You then used that information in the simulator, did you not?
Pedro DE LA ROSA
No, but I must tell you why. When Mike told me the figure, it was so radically different from ours
that there was no way that our care could ever achieve that. The whole philosophy of our car was
. We had managed to . There was no point. At the previous stage, I thought the information might be important and that we could try it in the simulator, but then the figures were so different.
Gekke wereld waar die Ralf in z'n eentje in leeft.quote:Ralf not interested in Force India drive
By Pablo Elizalde Friday, December 7th 2007, 10:08 GMT
Ralf Schumacher testing for Force IndiaRalf Schumacher has said he is not interested in driving for the Force India team after testing for them at Jerez on Thursday.
The German, the younger brother of seven-time champion Michael, was believed to be one of the drivers in contention for the remaining seat at Force India following his exit from Toyota.
Schumacher tested for the team for the first time in Jerez yesterday, but endured a troubled day and finished at the bottom of the times.
Giancarlo Fisichella and Franck Montagny also tested for Force India this week, but Schumacher said the test was not a shoot-out.
He admitted, however, that he is not interested in racing for the Silverstone-based squad.
"It was not shoot-out," Schumacher told autosport.com after testing for the team. "I don't think I will be driving for Force India. I want to achieve something and I don't think I can do that with Force India.
"I am going home now and we will see."
Maar Renault doet het anders:quote:McLaren clarifies Renault spy claims
06 December 2007
McLaren has issued a statement clarifying the spy claims against Renault after the FIA asked the team to correct certain factual errors contained in a press briefing given on the team's behalf by one journalist concerning Renault.
The statement read as follows: In our briefing, we stated that there were 18 witness statements from Renault employees admitting that they had viewed McLaren confidential information. To the extent that this implied that 18 different Renault employees admitted viewing McLaren confidential information it was inaccurate. 13 Renault F1 employees provided 18 witness statements and 9 of them have so far admitted they viewed and discussed the confidential technical information belonging to McLaren.
We stated that the confidential information on computer disks was uploaded onto 11 Renault computers. This is not accurate. Mr Mackereth copied information onto 11 computer disks. The information on these 11 computer disks was uploaded by Renault IT staff in September 2006 onto Renault's T: drive and then transferred by Mr Mackereth to his personal home directory stored on Renault's network server. A back up copy of the material on Mr Mackereth's personal directory was made onto an unknown number of Renault's back up servers/tapes.
Our briefing could have been interpreted as suggesting that the Renault employees who admitted sight of McLaren Confidential Information all viewed it on computer screens.
Only Mr Mackereth and Mr Hardie admit viewing McLaren Confidential Information on Mr Mackereth's computer. The other seven employees who have admitted seeing McLaren Confidential Information admit seeing it in the form of computer print outs or hard copy documents.
We said that the information on the 11 computer disks taken by Mr Mackereth included 780 individual drawings.
This was an error. The information taken by Mr Mackereth on floppy disks, in hard copy form and by email amounts to 762 pages when printed out. The 11 computer disks included 18 individual technical drawings. Mr Mackereth also admits that he took hard copy drawings of McLaren's dampers.
We said that the McLaren information amounted to the "entire technical blueprint of the 2006 and 2007 McLaren car".
This requires clarification. The position is that, the McLaren drawings plus the information in a confidential MP4 - 22A Specification document taken by Mr Mackereth constitute a technical definition of the fundamental layout of the 2007 McLaren car and the technical details of its innovative and performance enhancing systems.
We are pleased to assist the FIA in making the above clear in advance of tomorrow's hearing.
quote:Renault consider legal action
Briatore threatens legal action over "very damaging" allegations
The latest spying scandal to afflict Formula One may have yet more ramifications after Renault team boss Flavio Briatore threatened to take McLaren to court on charges of defamation.
The indications are that Renault may escape serious punishment in Thursday's World Motor Sport Council meeting into the affair after it emerged on Wednesday that McLaren's original accusations were factually incorrect.
Briatore told The Daily Express: "A lot of very bad things have been said about us by McLaren in the last few weeks, very damaging.
"We will be cleared and once the verdict is announced we will consider legal action. Our reputation has been defamed."
The Enstone-based outfit are courting free agent Fernando Alonso and the consensus within the paddock is that a favourable ruling from the WMSC is crucial to Renault's hopes of convincing the twice World Champion to return to the team.
Fallout
However, the fallout from the spying scandal runs far deeper than the skirmish between McLaren and Renault and Alonso's future.
McLaren themselves were fined $100 million and thrown out of the 2007 Constructors' Championship in September after they were found guilty of possessing confidential Ferrari information.
And FIA president Max Mosley has reiterated that F1's governing body will be watching McLaren like a hawk next season so as to ensure that the British team designs their 2008 car without using any Ferrari data.
Moet je eens op de kentekenplaat letten.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:07 schreef Googolplexian het volgende:
Kimi Raikkonen And Michael Schumacher FIAT Commercial
speciale boodschap van Schumi 1 aan Schumi 2quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:10 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Moet je eens op de kentekenplaat letten.
quote:The full WMSC decision on Renault
Friday, December 7th 2007, 11:57 GMT
knip
Signed:
Max Mosley
FIA President
Monaco, 6 December 2007
quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:05 schreef Googolplexian het volgende:
Met welke startnummers rijdt McLaren volgend jaar nou? 21 & 22?
Krijgen ze dan ook de kleinste pitbox?
Lullig ook voor Hamilton. Issie volgend jaar eerste rijder in het team, heeft ie nummer 21 i.p.v. de 2 van 2007.quote:
... ik snap het niet meer hoorquote:imposes no penalty due to the lack of evidence that the Championship has been affected
mjah, zo denk ik er ook over. Maar als je artikel 2 leest dan doet Renault het wel heel summier overkomen. Waarom kijken ze naar tekeningen waar ze niets aan hebben? Lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:10 schreef kepler het volgende:
[..]
... ik snap het niet meer hoorDit was toch ook niet bewezen bij McLaren
quote:2. Summary of main findings
2.1. It emerges from the written and oral submissions made (and it is admitted by Renault) that different Renault engineers received and considered four confidential McLaren drawings from Mackereth. In this regard Renault admits a breach of Article 151(c) of the International Sporting Code.
2.2. Mackereth took a much more significant volume of information from McLaren including some confidential information, some information that was not proprietary to McLaren and some personal financial information. The WMSC can be concerned only with what Renault had access to (rather than what Mackereth took) from McLaren as only the former could impact the FIA Formula One World Championship ("the Championship").
2.3. The WMSC has concluded that of the four drawings actually viewed by Renault's engineers, three were either of no use to Renault or were not in fact used by Renault. The fourth drawing (a drawing of McLaren's so-called 'J-damper') was used by Renault to try to have the system that they thought McLaren was using declared illegal. This failed because Renault had certain fundamental misunderstandings about the operation of the 'J-damper' system. This suggests that Renault's sight of the 'J-damper' drawing did not give Renault enough information to understand how it worked. In these circumstances, an affect on the Championship cannot be established.
2.4. Some of the key elements that the WMSC has considered are set out below. In light of the strong imperative in the interests of the sport to issue a swift ruling, the following does not constitute an exhaustive list of the elements considered nor does it purport to be a summary of all of the evidence put before the WMSC.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:10 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Lullig ook voor Hamilton. Issie volgend jaar eerste rijder in het team, heeft ie nummer 21 i.p.v. de 2 van 2007.
Klopt, Massa heeft nr 2............maar kampioen met hoogste startnr. weet ik nietquote:Op vrijdag 7 december 2007 13:50 schreef Atreidez het volgende:
Ook al is ie tweede geworden in het WK, hij zou toch startnummer 3 krijgen? 2 gaat volgens mij naar de teammaat van de kampioen
Yup. 1 en 2 gaan naar het team waar de winnaar van de WDC voor rijdt. De rest gaat op basis van de constructeurs- en rijderskampioenschap. Dus Hamilton krijgt #22, Heidfeld krijgt nummer 3 en Kubica #4.quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:50 schreef Atreidez het volgende:
Ook al is ie tweede geworden in het WK, hij zou toch startnummer 3 krijgen? 2 gaat volgens mij naar de teammaat van de kampioen
Ik vind het wel een duidelijk verschil met de McLaren/Ferrari zaak. Info is niet gebruikt én vooral:quote:
Ferrari heeft -lang geleden- toch een tijdje met 27 rondgereden?quote:Op vrijdag 7 december 2007 13:19 schreef sanger het volgende:
Meteen de kampioen met het hoogste startnummer ooit denk ik
Werden ze daarmee kampioen dan?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:20 schreef APK het volgende:
[..]
Ferrari heeft -lang geleden- toch een tijdje met 27 rondgereden?
Edit:![]()
[ afbeelding ]
quote:
Prost werd sowieso geen kampioen in een Ferrari. De laatste kampioen bij de rijders voor Ferrari voor het Schumacher-tijdperk was Scheckter in 1979 en in 1982 werden ze nog kampioen bij de constructeurs.quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:57 schreef sanger het volgende:
[..]Die werd het alleen in een McLaren dacht ik
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | 2 R. Kubica BMW 01:18.410 119 3 N. Rosberg Williams 01:18.796 97 4 M. Schumacher Ferrari 01:19.136 58 5 K. Nakajima Williams 01:19.611 76 6 T. Glock Toyota 01:19.961 58 7 F. Massa Ferrari 01:20.000 45 8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 01:20.033 87 9 J. Trulli Toyota 01:20.229 69 10 D. Coulthard Red Bull 01:20.657 72 11 A. Davidson Super Aguri 01:20.821 102 12 T. Sato Super Aguri 01:21.092 84 13 M. Asmer BMW 01:21.333 80 14 G. van der Garde Force India F1 01:22.321 81 15 Roldan Rodriguez Force India F1 01:22.508 82 |
Ik hoop dat Massa nog gewoon wat worstelt met de missende TC anders is dit wel een denderend pak slaag door een gepensioneerde...quote:Op zaterdag 8 december 2007 14:34 schreef Atreidez het volgende:
Verassende laatste dag gister
[ code verwijderd ]
Was McLaren express 1 dag eerder opgehouden? En heeft iemand een bron voor testdagen van 2008? De kalander op f1racing houdt op met de laatste testdagen van 2007, deze week dus
quote:Rosberg signs with Williams through 2010
Posted 09 December 2007 at 10:52 GMT
Nico Rosberg has signed a new contract to keep racing for Williams until at least the end of 2010, a German newspaper revealed on Sunday.
"Oh yes, thank you," the 22-year-old responded when congratulated on the new two-year deal by Bild am Sonntag.
"That was supposed to be a secret," he laughed.
"I am looking forward to two more years here with Williams."
Rosberg had been linked with a switch to McLaren, but was always firmly under contract to his Oxfordshire based employer for 2008.
The young German admits that his deal for next season, signed before he made his grand prix debut last year, is not particularly lucrative.
"I wanted to come into Formula One at any price," Rosberg said. "Now Williams has decided to make me a great offer for 2009, and I have accepted it."
He says the financial terms of his new deal have improved "considerably".
*bron*quote:FIA gaat windtunnelgebruik aan banden leggen
De internationale autosportbond FIA is dit decennium vooral bezig geweest de uitgaven van Formule 1-teams terug te dringen. Ook voor het komende seizofotoen worden de nodige wijzigingen doorgevoerd: zo moet bijvoorbeeld een versnellingsbak vier grand-prixweekenden mee kunnen en rijden alle teams met dezelfde engine control unit.
Het was echter geen groot geheim dat de kosten die bespaard bleven door maatregelen op een ander gebied van de wagen weer werden uitgegeven. Teams gaven een astronomisch bedrag uit om uit een motor enkele paardenkrachten meer te halen omdat ze geen nieuwe motoren meer mochten bouwen en ook gaan de teams steeds meer en meer in de windtunnel testen. Enkele teams, zoals Force India, hebben bijvoorbeeld zelfs twee windtunnels.
Ook daar wil de FIA vanaf. Na een bijeenkomst van de World Motor Sport Council vrijdag in Monaco maakte het overkoepelende autosportorgaan namelijk een lijst ingrijpende wijzigingen bekend. Een team mag bijvoorbeeld nog maar een windtunnel hebben en die mag ‘slechts’ vijftien uur per dag worden gebruikt. Twee dagen in de week moet het ding uitstaan. Momenteel draaien de windtunnels van vrijwel alle teams ‘24/7’: 24 uur per dag en zeven dagen in de week.
Niet alleen wil de FIA het uurgebruik verminderen, ook gaat de organisatie met reglementen komen over hoe de windtunnel gebruikt mag worden. De windsnelheid in de tunnel mag maximaal vijftig meter per seconde zijn en het automodel dat in de tunnel wordt geplaatst mag maximaal zestig procent de grootte hebben van een echte F1-wagen. Ook mogen er niet twee of meer modellen in de tunnel tegelijk worden geplaatst.
Om te voorkomen dat de windtunnel aangesloten wordt op computers die full time simulaties uitvoeren en dingen berekenen, een zogenaamd CFD-model, stelt de FIA een limiet, die nog nader moet worden bepaald, op de hoeveel mensen die met de windtunnel werken
Teams mogen niet meer rechte-lijnstesten uitvoeren en teams mogen alleen nog testen op circuits die door de FIA zijn goedgekeurd. Niet alleen dat wordt aan banden gelegd, ook wat er allemaal getest mag worden zal door de FIA worden teruggedrongen. Het gaat hier om aspecten die grote invloed op de wagen hebben, zoals het testen van bodywork, hydraulica, gewichtsverdeling, ophanging, remmen en nog wat kleine dingen. Ook stelt de FIA een maximum op het aantal mensen dat een F1-team mee mag nemen naar een testweek.
Hoewel heel veel dingen dus aan banden worden gelegd, komen er andere dingen voor in de plaats waar wél heel veel aandacht aan besteed mag worden. Vanaf 2009 moeten teams namelijk gebruik maken van het KERS-systeem, dat vrijkomende energie probeert opnieuw te gebruiken. Teams krijgen hierin alle vrijheid om mee te testen.
Meer details van de maatregelen van de FIA worden tijdens een bijeenkomst van teambazen op 11 januari bekend gemaakt.
En je kan wel raden waar al die teams nu al die miljoenen in gaan stoppen. Kortom, het zal wel haast niks opleveren qua kostenbesparing.quote:Op zondag 9 december 2007 15:42 schreef Tarado het volgende:
Echt belachelijk, wel een voordeel voor BMW, die ipv de windtunnel veel met computer simulaties doet.
Ik had juist gehoord dat Renault veel doet met computerberekeningen zonder een windtunnel te gebruikenquote:Op zondag 9 december 2007 15:42 schreef Tarado het volgende:
Echt belachelijk, wel een voordeel voor BMW, die ipv de windtunnel veel met computer simulaties doet.
Het zou prettig zijn als de F1 de regels voor 5 jaar bevriest, ik word gek van al die regelwijzigingen ieder jaar, ik ben zowiezo tegen iedere regel die de snelheid beperkt.
Ik ben benieuwdquote:FIA vindt bewijs bij 2008-McLaren van Ferrari
Het team van McLaren mag mogelijk niet meedoen aan het wereldkampioenschap 2008. Inspecteurs van de internationale autosportbond FIA hebben bij hun onderzoek aan de nieuwe auto voor volgend jaar blijkbaar genoeg bewijs gevonden dat de informatie van Ferrari is gebruikt bij het ontwerp van de nieuwe bolide en de autosportfederatie heeft besloten om McLaren op 14 februari 2008 opnieuw voor de World Motor Sport Council te laten verschijnen.
De FIA heeft McLaren-teambaas Ron Dennis laten weten welke aspecten van de nieuwe MP4-23 onder verdenking staan. Op die manier heeft de Engelse renstal nog twee maanden om de auto aan te passen om uitsluiting te voorkomen. FIA-voorzitter Max Mosley: “Dat valt onder de sportieve code. En dan is alles mogelijk. Van geen maatregel tot een reprimande of uitsluiting, het kan allemaal. Als er iets negatiefs gevonden wordt zal de straf dit keer echter wel voor iedereen van het team gelden, dus ook voor de coureurs.”
McLaren werd eerder dit jaar al bestraft door de World Motor Sport Councill in de spionagezaak met Ferrari. McLaren-ontwerper Mike Coughlan kreeg vertrouwelijke informatie van Ferrari-mechanic Nigel Stepney. Dat kostte McLaren het constructeurkampioenschap van 2007, daarnaast kreeg het team een boete van honderd miljoen dollar en moest het verplicht de nieuwe auto laten inspecteren door de FIA.
bron: www.f1today.nl
dat vind ik dus echt gezeik... Hoe maak ik de sport kapot les 1quote:Op zondag 9 december 2007 14:03 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
*bron*
Gaat goed zo, nog even en de F1 is niet meer de koningsklasse van de autosport
ik ook benieuwd hoe de FIA naar de auto kijkt. Gebruiken ze pas Ferrari-kennis als de tekeningen 1:1 zijn? Of als ze er een beetje op lijken? En in hoeverre mogen ze er dan niet op lijken???quote:Op maandag 10 december 2007 09:32 schreef TJDoornbos het volgende:
Word er nog gekeken of andere teams het ook hebben want dan kan Mclaren zeggen ja leuk dat wij achtervleugels hebben die op Ferrari lijken maar wij zijn niet de enige zie o.a. BMW, Renault, STR, RBR en Honda
quote:Next year, double world champion Fernando Alonso will drive alongside Brazilian rookie Nelson Piquet Jr. They will be supported by Frenchman Romain Grosjean, reigning 2007 F3 Euroseries Champion and a product of Renault’s driver development scheme, in the role of test driver.
“Fernando and Nelsinho will form one of the most exciting driver line up of 2008,” commented Renault F1 Team Managing Director Flavio Briatore. “We are delighted to be welcoming Fernando back home to the team where he enjoyed his greatest success. His abilities as a driver and a team leader are well known, and we look forward to forging another strong partnership. What’s more, he knows the team well and how we operate; he will feel comfortable straight away in this environment. Nelsinho is one of the most promising young talents in motorsport. After his success in GP2, he has spent a year learning the ropes as our test driver and getting to know the team ; he is now ready to step up to the next level.”
ING Renault F1 Team President Bernard Rey commented: “The entire team has been working flat out over the past months to return to the front of the field, and a top-line driver line-up is essential to achieving our targets. Our recent technology investments, the return of Fernando Alonso to the team, and the promotion of Nelsinho Piquet, all signal our intent to return to winning ways next year. Renault is also delighted to welcome a talented, young Frenchman to the team as test driver.”
Fernando Alonso rejoins the Renault F1 Team after spending the 2007 season at McLaren-Mercedes. Alonso drove for the Renault F1 Team between 2003 and 2006, during which time he scored 15 Grand Prix victories and won two world championships, in 2005 and 2006. He will play a key role in the team’s efforts to return to the front of the field in 2008.
“I am delighted to be returning to Renault,” commented the 26 year-old Spaniard. “This is the team where I grew up as a driver in Formula 1. Now it is time for us to begin a new chapter together. I am very excited about working with this great team once more, and confident that together we can move back to the front of the field. Renault had a difficult year in 2007, but I know that the team has real strength in depth. I am confident they can produce a fast and competitive car and be back at the top in 2008.”
Nelson Piquet Jr will complete the team’s race driver line-up. The 22 year-old Brazilian spent 2007 as the Renault F1 Team’s test and reserve driver, after finishing runner-up in the 2006 GP2 series championship. He will make his F1 debut at the 2008 Australian Grand Prix.
“First of all, I want to thank Flavio and Renault for putting their confidence in me for 2008,” commented Nelsinho. “It is a fantastic opportunity to make my Formula 1 debut with one of the top teams on the grid, and alongside one of the very best drivers in the sport. This drive is something I have been working towards since the end of 2006, and I am proud that my performances as test driver have earned me this position. I am looking forward to teaming up with Fernando, and learning from him. As a rookie, there is no better way to start your career than to have a double world champion as your reference point.”
The team’s 2008 challenger, the Renault R28, will run for the first time at a three-day teams test in Valencia, Spain from 22 – 24 January. The car will be officially launched at Renault’s corporate communications headquarters in Paris, France on Thursday 31 January 2008.
A brief interview of Fernando Alonso is available for download from the team’s media website alongside with CV’s of Alonso, Piquet and Grosjean.
Of ze moeten kunnen aantonen dat het hun eigen ontwerpfilsofie is.quote:Op maandag 10 december 2007 11:01 schreef kepler het volgende:
[..]
ik ook benieuwd hoe de FIA naar de auto kijkt. Gebruiken ze pas Ferrari-kennis als de tekeningen 1:1 zijn? Of als ze er een beetje op lijken? En in hoeverre mogen ze er dan niet op lijken???
Lijkt me moeilijkDan moet McLaren dus de auto gaan ontwerpen en er dus ook op gaan letten dat ze niet per ongeluk iets ontwerpen wat op de Ferrari lijkt...
En je weet vooraf dat je in dienst van diezelfde grootverdiener moet rijden, en pas later alle updates en nieuwe specs krijgt....quote:Op maandag 10 december 2007 17:38 schreef NED het volgende:
Als Alonso 50 miljoen per jaar gaat verdienen, wat zouden ze Nelsinho dan geven?
En zou hij daar tevreden mee zijn?
Ik geloof er niks van dat meneer Piquet volgend jaar 25 miljoen bijgestort gaat krijgen. Bij lange na niet dunkt me.
Ook leuk, je zit in dezelfde auto als je collega-coureur, waarmee je toch samen als doel hebt om proberen de constructeurstitel binnen te slepen en je collega verdient zomaar eventjes 45 miljoen meer dan wat jij krijgt.
En dan denk ik dat Nelsinho die 5 miljoen per jaar ook niet gaat halen
Het is nog 94 dagen. Dus slaap ze.quote:Op maandag 10 december 2007 17:49 schreef NED het volgende:
Dat ook nog eens ja.
Als ik Piquet was zou ik aansturen op nog een jaartje wachten, wellicht 2, totdat die jankbal weg is en dan pas een racestoeltje bij Renault aannemen.
Maarja, van te voren weet je toch nooit hoe het loopt en wat nou het beste is voor zijn eigen carriere. Achteraf is makkelijk lullen natuurlijk.
Ik heb iig al weer zin in het nieuwe seizoen!
Hoeveel nachtjes slapen is dat nog precies? Dan kan ik namelijk al af gaan tellen![]()
Inderdaad jaquote:Op dinsdag 11 december 2007 01:21 schreef Atreidez het volgende:
De A1GP maakt t wel wat draaglijker tegenwoordig vind ik. A.s. weekend Zhuhai
quote:Michael Schumacher haalt hondje op met privéjet
KEULEN - Als we dan toch een privéjet op de oprit hebben staan, kunnen we die net zo goed gebruiken, moet ex-coureur Michael Schumacher hebben gedacht toen hij met het vliegtuigje een hondenwelpje in het Duitse Beieren ging ophalen.
De Kölner Espress meldde dinsdag dat de oud-racer met zijn vrouw Corinna en kinderen Gina Maria en Mick van zijn woonplaats in Zwitserland naar Coburg vloog om de jonge hond op te halen. Vanuit Coburg reed het gezin met een taxi naar de bevriende hondenfokster Silke Löffler in Kronach.
Samen zochten ze in een nest van vijf jonge Australische Shephards naar een nieuw hondje voor de kinderen. Ze noemen hem Ed. De familie heeft al twee Belgische herdershonden, Bonnie en Shiva.
Op de terugweg kon Schumacher het toch niet laten. De voormalige zevenvoudige wereldkampioen Formule-1 tikte de taxichauffeur op de schouder met de vraag of hijzelf niet even kon rijden. Dat liet de man zich geen twee keer zeggen. Hij stapte achterin en liet Schumacher het gaspedaal indrukken.
Kijk, daar begint het al.quote:Vijah Mallya eist resultaten van Gascoyne en Force India
Vijah Mallya, de eigenaar van het Force India-team, heeft de druk op zijn team meteen verhoogt. Vooral van chief technical officer Mike Gascoyne verwacht de Indiase teameigenaar veel. Mallya: “Ik heb tegen Mike gezegd dat hij een geweldige ontwerper is, maar ik eis wel resultaten van hem.”
Hij vervolgt: “Ik vroeg hem meteen wat hij daarvoor nodig heeft en hij noemde twee dingen. Ten eerste budget en ik heb hem een budget ter beschikking gesteld waar hij zich in kon vinden. Ten tweede meer technisch personeel. Mark Smith waarmee hij al eerder werkte is al aangesloten bij het team en Ian Hall komt in januari. Ik heb dus aan zijn wensen voldaan en nu moet hij mij de resultaten brengen. Dat is mijn manier van managen, ik dring me niet op aan mijn personeel en ik geef hun wat ze denken nodig te hebben. Maar ik hou mijn mensen dan ook verantwoordelijk als het geen resultaat oplevert.”
Mallya heeft het Force India-team één duidelijke opdracht meegegeven: “Bij de Grand Prix van India in 2010 moet er een Force India-auto op het podium eindigen. Dat is allemaal natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik geeft het team alles wat ze nodig hebben. We hebben nu twee windtunnels die 24 uur per dag, zeven dagen in de week draaien. Ook daar wil ik resultaten van zien. Voor volgend jaar weet ik nog niet hoe ver we naar voren zullen staan. Ik wil in ieder geval niet op de laatste startrij staan, want dat is zo ver lopen.”
bron: www.f1today.nl
Alsof je met een privejet ook de crew en het vliegveld bezitquote:Op dinsdag 11 december 2007 18:18 schreef Atreidez het volgende:
Het was ze privejet.. alsof die zonder hem vertrekt
Dat niet, maar zo'n jet kan neem ik aan wel aangeven dat hij zn geplande start niet gaat halen dunkt me?!quote:Op donderdag 13 december 2007 12:28 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Alsof je met een privejet ook de crew en het vliegveld bezit
En gezien hij belasting ook makkelijk kan betalen woont hij nog in Duitsland?quote:Op donderdag 13 december 2007 12:32 schreef NED het volgende:
[..]
Dat niet, maar zo'n jet kan neem ik aan wel aangeven dat hij zn geplande start niet gaat halen dunkt me?!![]()
Daar zal dan hooguit een boete op staan die meneer Schumacher makkelijk kan betalen
Dat ie niet meer in Duitsland woont heeft er niets mee te maken of hij de belasting wel of niet kan betalen.quote:Op donderdag 13 december 2007 12:46 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En gezien hij belasting ook makkelijk kan betalen woont hij nog in Duitsland?
MAar lekker boeie dit!Nauwelijks voorpagina nieuws.
Bronquote:McLaren geeft fouten in eigen onderzoek toe
De geheime Ferrari-informatie is toch verder binnen McLaren verspreid dan het team tot nu toe heeft gezegd. In een brief aan de FIA erkent McLaren dat het het eigen onderzoek naar de spionagezaak tekortgeschoten heeft.
Uit de verklaring die McLaren zojuist heeft afgegeven gaat het team diep door het stof. ,,Als gevolg van het onderzoek dat de FIA heeft gedaan naar het bezit van Ferrari-data is gebleken dat deze informatie binnen het team breder verspreid was dan McLaren tot dusverre heeft toegegeven. Het spijt McLaren ten zeerste dat ons eigen onderzoek dit niet aan het licht heeft gebracht en wij hebben een brief aan de World Motorsport Council geschreven waarin wij hiervoor onze excuses aanbieden.”
,,Daarnaast heeft McLaren een brief aan de FIA gestuurd, welke in het belang van een transparant beleid bij deze door ons gepubliceerd wordt”, vervolgt de verklaring. ,,Het spijt ons dat dit aan het licht is gekomen door een onderzoek van de FIA, en niet door onze eigen bevindingen. Het FIA-onderzoek ondersteunt vooral de passage McLaren-personeel (...) was in het ongeoorloofd bezit van (...) technische informatie, afkomstig van Ferrari. Desondanks is niet vastgesteld dat deze informatioe gebruikt is voor de ontwikkeling van onze 2008-auto.”
McLaren sluit de brief af met een eigen voorstel aan de FIA. Omdat de Ferrari-data betrekking heeft op de versnellingsbak, het brandstofsysteem en het gebruik van kooldioxide in de banden, stelt McLaren voor om de ontwikkeling van deze drie items in overleg met de FIA voor een bepaalde periode op te schorten. Ook biedt het team aan om de kosten te dragen die de FIA heeft gemaakt voor het onderzoek naar het vermeende gebruik van Ferrari-informatie in de McLaren MP4-22 en MP4-23. In ruil voor de uitgestoken hand vraagt het team aan de FIA om 'deze pijnlijke zaak zo snel mogelijk af te ronden in het belang van ons team en in het belang van de Formule 1 in het algemeen.'
Hoewel de WMSC de zitting over de spionagezaak heeft opgeschort tot 14 februari, is er McLaren dus veel aan gelegen voor die tijd tot een oplossing te komen. Bovendien, zo belooft Martin Whitmarsh, CEO van McLaren en ondertekenaar van de brief, dat ,,McLaren er alles aan zal doen om de verstandhouding met de FIA zo snel mogelijk te verbeteren.”
Bronquote:Mutua Madrileña stopt sponsoring McLaren
Na Fernando Alonso is McLaren ook een Spaanse sponsor kwijt. De verzekeraar Mutua Madrileña heeft aangekondigd de sponsoring stop te zetten. Volgens het bedrijf staat dit besluit los van Alonso's vertrek.
Ook al heeft deze stap 'niets met het vertrek van Alonso te maken', zoals Mutua Madrileña in een verklaring beweert, het blijft een opmerkelijke beslissing. De firma verruilde tegelijk met Alonso Renault voor McLaren.
Daarnaast liep het contract met de renstal van Ron Dennis nog een jaar door, maar reeds in november zou al zijn besloten de samenwerking te beëindigen. Omdat de slechte relatie tussen Alonso en McLaren een negatief effect zou hebben op het imago van de verzekeraar.
Kort nadat begin november bekend was geworden dat Alonso McLaren zou verlaten, leek het er nog op dat Mutua Madrileña zou aanblijven als sponsor. De firma wenste Alonso namens McLaren alle succes toe voor de toekomst. Eerder had Dennis al verteld dat de sponsoren niet gerelateerd zijn aan de coureurs die voor McLaren uitkomen.
Of Mutua Madrileña Alonso nu volgt naar Renault is onbekend.
Lijkt mij persoonlijk een goede zaak.quote:FIA wil spionagezaak voor gezien houden
De FIA heeft verklaard dat het de spionagezaak tussen McLaren en Ferrari voor gezien wil houden. Daartoe heeft de FIA-president Max Mosley de goedkeuring gevraagd aan het FIA World Motor Sport Council.
De verklaring van de FIA komt er na een publieke verontschuldiging en de eigen opgezette acties van McLaren om ervoor te zorgen dat hun wagen voor volgend jaar geen intellectuele eigendom van Ferrari bevat.
"In het licht van de publieke verontschuldiging en de ondernomen acties bij McLaren, heeft de FIA-president aan de leden van het World Motor Sport Council om hun toestemming gevraagd om de hoorzitting - gepland voor 14 februari 2008 - op te schorten, en in het belang van de sport deze zaak voor gezien te houden," las de verklaring van de FIA.
De internationale automobielvereniging heeft ook "in het belang van de transparantie" een kopie beschikbaar gesteld van de bevindingen van de technische afgevaardigden van de FIA die belast waren met het onderzoek naar de legaliteit van de nieuwe McLaren-bolide.
De kopie van dat verslag downloadt u hier.
Bron: www.f1club.be
Dat Hulkenberg snel was in de A1 lag meer aan de auto dan aan de coureur. Hij (en Nieuw-Zeeland) werd gesteund door dezelfde engineer die het jaar ervoor zorgde voor een Franse overheersing. Of Premat en Lapierre moeten minstens net zo goed zijn (maar waar blijven die dan in de F1...)quote:Op donderdag 13 december 2007 19:57 schreef NED het volgende:
Die Hulkenberg was altijd verdomd snel in de A1GP.
Ik ookquote:Ik ben benieuwd wattie in die Williams paraat kan maken.
Dat hij nu bij Williams test komt vooral door het hypen van Hulkenberg door die manager.quote:1 ding staat voor mij iig vast. Die komt in de toekomst zeker nog aan de bak bij een topteam in de F1 en dattie een redelijk bekende manager heeft kan hem daar alleen maar bij helpen
Bronquote:McLaren plan no launch for new car
McLaren have no plans to hold a launch for their 2008 car, the team announced on Friday.
The team kicked off their 2007 campaign with a spectacular unveiling in Valencia, but on the back of a difficult season marred by the spying affair, the plans for 2008 will be much more low-key.
The MP4-23 will instead just be rolled out for a private test at Jerez in the middle of January.
A statement issued by the team, who confirmed that Heikki Kovalainen will join Lewis Hamilton in 2008, said: "The Vodafone McLaren Mercedes MP4-23 is scheduled to commence its on-track testing programme at an exclusive test at the Jerez circuit in Spain during the second week of January 2008.
"There are currently no plans for a launch presentation but the team will provide the media with photographs and further details about the car when it runs."
Handigquote:Hamilton raakt rijbewijs tijdelijk kwijt
McLaren-coureur Lewis Hamilton moet het een maand zonder rijbewijs stellen. Zo bericht persbureau Reuters dinsdag. De 22-jarige Brit reed bijna 200 kilometer per uur over een snelweg in Noord-Frankrijk, ter hoogte van het stadje Laon.
Hamilton werd geklokt op 196 kilometer per uur en werd meteen door de Franse politie aan de kant gezet. De Mercedes waarin hij reed, werd in beslag genomen. Ook moest de vice-wereldkampioen van 2007 een boete betalen van 600 euro. Volgens een woordvoerder van de Franse politie reageerde Hamilton erg vriendelijk.
In 2005 was Giancarlo Fisichella de laatste Formule 1-coureur die zijn rijbewijs moest inleveren. De Italiaan reed 148 kilometer per uur waar 60 is toegestaan.
Die tijden die veranderen zegt me niet zoveel. Dat van die benzine moeten we nog even kijken hoe dat dan uit gaat pakken, maar vooral dat laatste lijkt me echt een goeie zaak!quote:Kwalificatieformat gaat opnieuw veranderen![]()
De Formule 1 zal volgend jaar alweer een nieuw kwalificatieformat kennen. Dat voorstel werd in de schoot van de teams besproken en zal binnenkort officieel gemaakt worden door de FIA in het nieuwe sportieve reglement voor komend seizoen.
Stefano Domenicali, sportief directeur bij Ferrari, bevestigde de wijziging van de kwalificatieprocedure aan de Italiaanse pers.
“De kwalificatie zal opnieuw veranderd worden,” verklaarde Domenicali. “De eerste kwalificatiesessie zal nu 20 minuten duren in plaats van 15, de tweede sessie zal 15 minuten blijven terwijl de laatste sessie, Q3, ingekort wordt van 15 naar 10 minuten.”
In vergelijking met vorig jaar zullen de teams al bij aanvang van de eerste kwalificatiesessie moeten starten met hun benzinelading voor de race. Tijdens de hele kwalificatie mag er niet bijgetankt worden. Na afloop van de kwalificatie zal beslist worden in welke mate de wagens mogen bijgetankt worden.
Ook zal er geen reservewagen meer bestaan. Enkel de twee wagens voor de racerijders zijn toegelaten.
bron: www.f1-club.be
Beetje vreemde regel? Lijkt me moeilijk om dan nog een tactiek te bepalen als je niet weet hoeveel je mag bijtankenquote:Na afloop van de kwalificatie zal beslist worden in welke mate de wagens mogen bijgetankt worden.
Zal het dan juist niet saaier worden? Want mensen zullen minder op de limiet rijden en voorzichter gaan rijden... Voor de punten is het misschien een leuke regel, maar voor het racen zelf niet echt denk ikquote:Ook zal er geen reservewagen meer bestaan. Enkel de twee wagens voor de racerijders zijn toegelaten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |