Lees bijvoorbeeld maar eens de index to creationist claims van TalkOrigins. Of dit topic waarin specifiek claims van AIG behandeld worden.quote:
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?quote:Op zondag 25 november 2007 16:37 schreef SingleCoil het volgende:
Oh, je kunt het zelf niet ? Het was toch makkelijk ?
Dat het alweer vrijdagavond isquote:Op zondag 25 november 2007 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.quote:Op zondag 25 november 2007 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?
Was het maar waar. Maar wat ik graag zou willen is nou eens zo´n ´bewijs´ inhoudelijk goed aan de tand voelen. Ik geloof er niet in, iemand die zegt dat het ´gemakkelijk te bewijzen is´ heeft het niet begrepen. Of ik ben dom. Kan ook.quote:
Wat neuzel je nou allemaal? Ik zeg dat die pseudowetenschappelijke creationistische claims makkelijk te weerleggen zijn en geef je links naar die weerleggingen. Lijkt me toch bewijs voor m'n stelling of niet?quote:Op zondag 25 november 2007 17:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.
Als je iets claimt moet je het doen of terugtrekken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is die stellingen te weerleggen. maar goed, jij claimt, dus jij bewijst, toch ?
Misschien wil jij graag naar de houding "bewijs maar eens dat er geen roze olifant in de hoek van mijn kamer staat".quote:Op zondag 25 november 2007 17:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.
Als je iets claimt moet je het doen of terugtrekken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is die stellingen te weerleggen. maar goed, jij claimt, dus jij bewijst, toch ?
Als er ook daadwerkelijk dingen gevraagd werden waarvan het nodig was..quote:Op zondag 25 november 2007 18:25 schreef SingleCoil het volgende:
Pragmatisch zou zijn als er nu even iemand zo'n 'gemakkelijke te produceren' ook even zou produceren. Ik heb de links nagelezen die Monolith mij gaf en die bevatten ook geen bewijsvoering, alleen maar weer links naar links naar links naar...zucht...
Vooralsnog dus geen wetenschapelijke redenering die het allemaal even duidelijk maakt dus.
NB: copy-and-paste vind ik ook goed hoor, maar nu krijg ik zo'n gevoel van 'lees maar in de bijbel daar staat het in', zonder dat er verder duidelijk gemaakt wordt WAAR dan precies WAT staat dat WELK idee you meoten bewijzen.
Vraag ik nou iets heel raars ?
Nou ja, ik vermoed dat hij bedoelt, dat je er achter komt, dat je het bestaan van god op werkelijk geen enkele manier kunt aantonen. Niet rationeel, tenminste.quote:Op zondag 25 november 2007 11:41 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik zat eigenlijk voornamelijk aan die 'gruwelijke waarheid' te denken die aan het licht komt als gelovigen na gaan denken.
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.quote:Op zondag 25 november 2007 22:06 schreef Bensel het volgende:
[..]
Als er ook daadwerkelijk dingen gevraagd werden waarvan het nodig was..
Overigens heb ik op dit forum meermaals bewijsvoering geleverd ertegen, maar goed, dat zal jou wel ontgaan zijn. En ik denk ook niet dat je toegeeft dat je ongelijk hebt. talkorigins is voor mensen die daadwerkelijk een beetje moeite doen om te begrijpen wat er gezegd word, en niet bij de eerste regel meteen een conclusie trek. Talkorigins staat vol met beweringen. Deze beweringen worden gestaaft door te linken naar wetenschappelijke (vaak peer reviewed) artikelen. Zoiets heet een bronvermelding.
De enige reden dat god nog in het verhaal voorkomt is dat hij onaanraakbaar is, niet kan worden beschreven, niet te zien is, blabla. Je solliciteert inderdaad naar de "bewijs maar eens dat er geen roze olifant alle atomen beheerst".quote:Op maandag 26 november 2007 00:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.quote:Op maandag 26 november 2007 00:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).quote:Op maandag 26 november 2007 01:14 schreef Zyggie het volgende:
Als je denkt een bewijsje te hebben voor creationisme moet je maar weer hier kijken. Daar debunken ze die graag. God hoort niet thuis in de wetenschap, die wilt niet gezien worden.
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..quote:Op maandag 26 november 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.
Of je stelt je op als iemand die nog een stap dieper gaat: wat is de definitie van god? Dan ben je een aägnost: je weet niet zeker of je niet weet dat god bestaat.
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?quote:De discussie over de zondvloed en het valsspelen van god vereist, dat je het bestaan van beide aanneemt. Twijfel zaaien aan het bestaan van een van beide heeft geen zin.
Noch het bestaan van de zondvloed, noch het bestaan van god is een discussiepunt: ven beide wordt het bestaan als waar verondersteld.
De vraag is: "Vinden wij mensen van FOK! het een eerlijke maatregel van de god waarin wij geloven om een zondvloed waarin wij geloven te ontketenen?"
Goed, je hebt een punt!quote:Op maandag 26 november 2007 01:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..
[..]
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?
"I'm a dyslexic agnostic insomniac, I lay awake at night wondering if there is a Dog."quote:Op maandag 26 november 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.
Of je stelt je op als iemand die nog een stap dieper gaat: wat is de definitie van god? Dan ben je een aägnost: je weet niet zeker of je niet weet dat god bestaat.
Je snapt het volgens mij nog steeds niet. Creationisten doen allerlei claims die zich in het empirische domein bevinden. Die zijn dus simpelweg wetenschappelijk te benaderen. Neem bijvoorbeeld mensen die beweren dat er 4300 jaar geleden een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, waarbij ene Noach een bootje bouwde en een zooitje dieren meenam. Dat is een claim waruit allerlei wetenschappelijke voorspellingen zijn af te leiden. Zo zal je bijvoorbeeld wereldwijd een sedimentlaag moeten vinden. Ook zul je genetische bottlenecks terug moeten kunnen voeren tot die tijd in alle soorten. Bovendien is er dan nog de hele kwestie van de mee te nemen soorten en de omvang van de ark. Wat is er volgens jou nou zo onzinnig aan het wetenschappelijk benaderen van pseudowetenschappelijke claims?quote:Op maandag 26 november 2007 01:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).
Maar mijn punt is dat je geen logische beweringen en redenaties moet loslaten op zaken die je niet eerst eenduidig gedefineerd hebt, want dan worden ze betekenisloos. Dat laat jij hierboven ook weer eens duidelijk zien no pun intended: het zijn wetenschappelijk gezien gewoon onzinnige uitspraken). En daarmee onderscheid je je niet van 'die andere' dogmatici, die het allemaal al weten en er dus niet meer over na hoeven te denken. Vind ik een beetje duf, that's all.
Lastige hoor. Mag ik jou even iets vragen? Defineer jij is een atoom.quote:Op maandag 26 november 2007 01:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..
[..]
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?
Ik ging uit van een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld. Jij begon over het schapen van hemel en aarde.quote:Op maandag 26 november 2007 01:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).
Maar mijn punt is dat je geen logische beweringen en redenaties moet loslaten op zaken die je niet eerst eenduidig gedefineerd hebt, want dan worden ze betekenisloos. Dat laat jij hierboven ook weer eens duidelijk zien no pun intended: het zijn wetenschappelijk gezien gewoon onzinnige uitspraken). En daarmee onderscheid je je niet van 'die andere' dogmatici, die het allemaal al weten en er dus niet meer over na hoeven te denken. Vind ik een beetje duf, that's all.
Of of of of, god is de wereld zelf. Wow diep man, steek nog een joint op. Ja lekker.quote:Op maandag 26 november 2007 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goed, je hebt een punt!
Ik waag een poging.
God is almachtig, alwetend, alomtegenwoordig, zonder begin en zonder einde. Oh ja: barmhartig, vergevingsgzind, liefdevol, alwetend.
Aanvullingen?
Een atoom is de kleinste ondeelbare eenheid waarin een element voorkomt.quote:Op maandag 26 november 2007 13:21 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Lastige hoor. Mag ik jou even iets vragen? Defineer jij is een atoom.
En naar jouw eigen uitspraken, zonder linkjes naar wikipedia oid.
Schapen ? Schapen ? Nou weer schapen ?quote:Op maandag 26 november 2007 13:43 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ik ging uit van een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld. Jij begon over het schapen van hemel en aarde.
Die definitie van God is er niet natuurlijk. Er is zelfs een tak van sport die ‘negatieve theologie’ heet, en God probeert te definiëren door vooral op te sommen wat hij niet is. Voor de rest blijven het definities als ‘volmaakt’ of ‘omnipotent’. En wat dat precies inhoudt, dat is dan weer een volgend punt.quote:Op maandag 26 november 2007 15:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Schapen ? Schapen ? Nou weer schapen ?
"een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld" is mij wat te vaag hoor. We hebben zometeen een heldere, ondubbelzinnige en breed-geaccepteerde definitie van 'god' nodig, niet 'doe mij maar wat hij heeft'.
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.quote:Op maandag 26 november 2007 09:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je snapt het volgens mij nog steeds niet.
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".quote:Creationisten doen allerlei claims die zich in het empirische domein bevinden. Die zijn dus simpelweg wetenschappelijk te benaderen. Neem bijvoorbeeld mensen die beweren dat er 4300 jaar geleden een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, waarbij ene Noach een bootje bouwde en een zooitje dieren meenam. Dat is een claim waruit allerlei wetenschappelijke voorspellingen zijn af te leiden. Zo zal je bijvoorbeeld wereldwijd een sedimentlaag moeten vinden. Ook zul je genetische bottlenecks terug moeten kunnen voeren tot die tijd in alle soorten. Bovendien is er dan nog de hele kwestie van de mee te nemen soorten en de omvang van de ark. Wat is er volgens jou nou zo onzinnig aan het wetenschappelijk benaderen van pseudowetenschappelijke claims?
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.quote:Dit alles zegt verder natuurlijk niets over het al dan niet bestaan van een of meer goden, maar er zijn nou eenmaal mensen voor wie het cruciaal is dat elk onderdeeltje van de bijbel 'letterlijk waar' is.
En dat is nu juist precies de bedoeling. 'God kan doen wat ie wil' is niet erg wetenschappelijk. Op het moment dat dit soort bewering dus boven tafel komen dan is het duidelijk dat 'creationistische wetenschap' geen plaats dient te hebben in het wetenschappelijk gedeelte van het onderwijs.quote:Op maandag 26 november 2007 15:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.
[..]
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".
Het gaat niet om het hebben van gelijk. Het gaat om de illusie dat creationisme wetenschappelijk valide is.quote:Wat zeg je dan ? Je kunt niet anders doen dan die mensen gelijk geven: tegen een almachtige god kun je immers niet op. En zolang de creationisten God in hun mandje hebben kun je die discussie dus simpelweg niet winnen. Laten we nou even verstandig zijn en beginnen met dat toe te geven. Zelfs als je niet in god gelooft.
Kern van het betoog van de creationist is dus iedere keer weer "Ik geloof in God en derhalve kan ik beredeneren dat ik gelijk heb".
Als het gaat om het vinden van 'de waarheid' misschien. Een discussie over 'de waarheid' is echter meer filosofisch dan wetenschappelijk.quote:[..]
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?quote:Op maandag 26 november 2007 16:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dat is nu juist precies de bedoeling. 'God kan doen wat ie wil' is niet erg wetenschappelijk. Op het moment dat dit soort bewering dus boven tafel komen dan is het duidelijk dat 'creationistische wetenschap' geen plaats dient te hebben in het wetenschappelijk gedeelte van het onderwijs.
[..]
Ja, en dat is geen wetenschap natuurlijk.quote:Het gaat niet om het hebben van gelijk. Het gaat om de illusie dat creationisme wetenschappelijk valide is.
[..]{?quote]VOor mij is dat hetzelfde, maar dan met meer lettergrepen[quote]
Als het gaat om het vinden van 'de waarheid' misschien. Een discussie over 'de waarheid' is echter meer filosofisch dan wetenschappelijk.
Omdat je dan uitkomt op inconsistentie. Als Hij kan doen wat Hij wil, dan kan Hij zichzelf ook overtreffen, maar dan kon Hij kennelijk daarvoor niet doen wat Hij wou.quote:Op maandag 26 november 2007 17:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?
[..]
Dat lijkt me een vrij wetenschappelijke benadering van de problematiek, Haus. Daar wilde ik juist ook wel heen, maar dat kon toch niet ? "Inconsistentie' is toch gewoon een wetenschappelijke term ?quote:Op maandag 26 november 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je dan uitkomt op inconsistentie. Als Hij kan doen wat Hij wil, dan kan Hij zichzelf ook overtreffen, maar dan kon Hij kennelijk daarvoor niet doen wat Hij wou.
Dergelijke tegenstrijdigheden kom je bijvoorbeeld ook in de verzamelingleer tegen, als je niet uitkijkt met wat voor verzamelingen je wilt construeren.
Ja, ik stelde dat het niet heel zinnig is om een wetenschappelijke definitie van iets ( in dit geval: God ) te geven wat niet wetenschappelijk is, maar theologisch. Maar ik vat "almacht" op als "tot alles in staat". Dergelijke begrippen zijn gebonden aan logische regels, en zijn in dit geval slecht gedefinieerd. Zoiets als de kleur van de wind. Dat is ook een slecht gedefinieerd begrip, want wind is het gevolg van drukverschillen en een drukverschil heeft geen kleur. Als jij zegt "God weet alles" dan vat ik "alles weten" logisch op. Hoe zou je het anders moeten opvatten? "God houdt van kleurplaten"?quote:Op maandag 26 november 2007 17:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vrij wetenschappelijke benadering van de problematiek, Haus. Daar wilde ik juist ook wel heen, maar dat kon toch niet ? "Inconsistentie' is toch gewoon een wetenschappelijke term ?
Nee, da's een hele scheve vergelijking. Een oneindige grote verzameling leidt niet tot interne inconsistenties, want "oneindig" is gedefinieerd als "willekeurig groot". Dat heeft geen vastbepaalde grootte. Als ik er nog een element bij doe, is de verzameling vanzelfsprekend nog steeds willekeurig groot. Dus nog steeds oneindig.quote:Overigens: stel, ik heb een oneindig grote verzameling, en ik voeg daar 1 element bij. Is die dan groter dan daarvoor ? Zo is het nou met 'Almachtigheid' ook.
Dat is volstrekt irrelevant. Ik kan ook zeggen dat eb en vloed worden veroorzaakt door onzichtbare elfjes die de zeeen bewegen. Dat kan ik echter op geen enkele wijze ondersteunen met bewijs. Dat hoeft echter ook niet te betekenen dat het niet waar is. Bovendien heeft zo'n hypothese nul komma nul voorspellende waarde en is deze niet falsificeerbaar.quote:Op maandag 26 november 2007 17:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?
Filosofie is inderdaad iets anders dan wetenschap. Ik had eigenlijk gehoopt dat je dat toch wel wist. Filosofie houdt zich bezig met o.a. ethiek, metafysica, epistemologie en logica. Toevallig ook bijvoorbeeld met de vraag wat nou precies wetenschap is. Wat wetenschap betreft is het hanteren van de wetenschappelijke methode essentieel. Een belangrijk aspect van de methode is dat theorieen falsificeerbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld als hypothese stellen dat het universum gisteren om 13:00 in haar toenmalige staat geschapen is, maar dat kan op geen enkele manier ontkracht worden.quote:[..]
Ja, en dat is geen wetenschap natuurlijk.
Wetenschappelijk houdt dus in dat de wetenschappelijke methode gehanteerd wordt. De Engelse Wiki heeft wel een aardig uitgebreide omschrijving. De kern van de methode is dit stukje:quote:Ik snap al wat het probleem is. Kun je mij een definitie van "wetenschappelijk" geven ?
De consequentie is dat wetenschap dus noodzakelijk methodologisch naturalistisch is. Op basis van metafysische claims kunnen geen voorspellingen worden gedaan die testbaar zijn.quote:1. Use your experience - consider the problem and try to make sense of it. Look for previous explanations; if this is a new problem to you, then do
2. Conjecture an explanation - when nothing else is yet known, try to state your explanation, to someone else, or to your notebook.
3. Deduce a prediction from that explanation- if 2 were true, then state a consequence of that explanation.
4. Test - look for the opposite of that consequence in order to disprove 2. It is a logical error to seek 3 directly as proof of 2. This error is called affirming the consequent.
Ja, dat zei je net ook al, en ik liet je zien waar je redenering verkeerd gaat. Jij probeert dat goed te buigen met een misplaatste analogie met "oneindigheid".quote:Op maandag 26 november 2007 18:43 schreef SingleCoil het volgende:
k zie die tegenspraak niet hoor, je conclusie is gewoon fout.
Dat is flauw. Wat is er, sprekende over 'almachtigheid', mis aan een analogie met 'oneindigheid' ?quote:Op maandag 26 november 2007 21:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zei je net ook al, en ik liet je zien waar je redenering verkeerd gaat. Jij probeert dat goed te buigen met een misplaatste analogie met "oneindigheid".
Is dat een beetje gelukt danquote:Maar ik geloof dat we langs mekaar heen praten. Ik heb dan ook niet echt een idee waar je nou precies heen wil, behalve een poging tot ruimdenkend over willen komen.
Haha, deed je dat opschorten maar.quote:Op maandag 26 november 2007 15:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.
[..]
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".
Wat zeg je dan ? Je kunt niet anders doen dan die mensen gelijk geven: tegen een almachtige god kun je immers niet op. En zolang de creationisten God in hun mandje hebben kun je die discussie dus simpelweg niet winnen. Laten we nou even verstandig zijn en beginnen met dat toe te geven. Zelfs als je niet in god gelooft.
Kern van het betoog van de creationist is dus iedere keer weer "Ik geloof in God en derhalve kan ik beredeneren dat ik gelijk heb".
[..]
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.
Kijki, als je bereid bent aan te nemen dat er een almachtige god bestaat dan kan alles verder ook wel waar zijn (immers, Hij zou het waar gemaakt kunnen hebben). Dan is het dus simpelweg einde discussie. De enige manier waarop je hier dus enige vooruitgang in kunt boeken lijkt mij dat we eerst eens beginnen met die almachtige god weg te redeneren. En dat kan pas, als we het er met de gelovigen over eens kunnen worden wat we precies onder dingen als 'God", "almachtig" en "scheppen" verstaan. VOor die tijd is er ook geen zinnige discussie te voeren. Dus vandaar mij voortdurende vraag "Definieer God!".
En dat dat niet eenvoudig is, tjah...hou er rekening mee dat god niet bestaat en almachtigheid op z'n best betekenisloos is, dus het definieren zal dan best wel eens lastig kunnen zijn. Gelukkig is het aan de gelovigen dat te doen, tot die tijd stel ik voor verdere discussies over God maar even op te schorten.
Dat liet ik je net zien. "Oneindig" is een welbepaald begrip, "almachtig" niet. Misschien helpt een leuke analogie. Deze beroemde paradox heet Russels paradox, en komt uit de verzamelingenleer.quote:Op maandag 26 november 2007 22:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is flauw. Wat is er, sprekende over 'almachtigheid', mis aan een analogie met 'oneindigheid' ?
Kwaad worden ? Gordel? Sorrie hoor, maar ik begrijp gewoon weinig van je redenatie en kan er weinig inhoud in vinden. Dat kan toch? Het komt op mij over als "kritiek spuien om het kritiek spuien". Maar misschien mis ik je punt wel, kan aan mij liggen.quote:Is dat een beetje gelukt dan? Wil je verder wel onder mijn gordel vandaan blijven ?
Ik zou graag willen dat we, als we discussies over god hebben (en ja, die plaats ik toch wel vrij centraal in discussies over geloof, raar he ?) in ieder geval een eensluidende definitie hanteren. De voordelen daarvan hoef ik denk ik niet uit te leggen. Ik vind het opmerkelijk dat er dan zoveel tegenstand tegen zo'n poging is en kan dat ook niet goed plaatsen.
Als het niet kan, ook best hoor. Hoef je niet kwaad te worden ofzo.
Ik kan wel wat logische redeneringen over God ophangen met wat hypothesen. Stel hij is almachtig. Dan kan-ie dus een steen maken die zo zwaar is dat hij 'm zelft niet kan tillen. Of, stel dat hij algoed en almachtig is, waarom is er dan zoveel lijden op de wereld? Of dat hij rechtvaardig is, dan vind ik dat het wel een typisch soort rechtvaardigheid is, die met onze aardse rechtvaardigheid niet veel van doen heeft.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:37 schreef SingleCoil het volgende:
Wat er bij mij niet in kan is dat weldenkende mensen logische redeneringen ophangen over zaken waar ze geen definitie bij hebben. Als je bijv. niet weet wat god is, hoe kun je dan zeggen dat 'ie bestaat ? Wat bestaat er dan ? (Of niet bestaat natuurlijk, zelfde verhaal).
Wat Iblis zegt; je hebt een scheiding tussen het concept en haar eigenschappen. Over die eigenschappen kun je uitspraken doen, zonder dat je het concept erbij betrekt. Of God, Bush, mijn moeder of wie dan ook nou almachtig is, het begrip is logisch gezien slecht gedefinieerd. Daarvoor hoef ik niet te weten of God, Bush of mijn moeder ook daadwerkelijk bestaat.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:37 schreef SingleCoil het volgende:
Kritiek ? Op wie dan ? Je mist idd mijn punt, maar dat zal wel aan mij liggen dan, ik kan het kennelijk moeilijk onder woorden brengen. Misschien heb ik het ook wel mis. En misschien heeft Kees wel gelijk.
Wat er bij mij niet in kan is dat weldenkende mensen logische redeneringen ophangen over zaken waar ze geen definitie bij hebben. Als je bijv. niet weet wat god is, hoe kun je dan zeggen dat 'ie bestaat ? Wat bestaat er dan ? (Of niet bestaat natuurlijk, zelfde verhaal).
Dan gaat stelling 2 op.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:21 schreef Dwerfion het volgende:
Volgens mij gaat dit riedeltje al niet meer op als het lijden ook maar enigszins tot iets positiefs kan leiden.
We gaan die kant op. Lijden is louterend. Welnu, leg nog even uit:quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:21 schreef Dwerfion het volgende:
Volgens mij gaat dit riedeltje al niet meer op als het lijden ook maar enigszins tot iets positiefs kan leiden. Stel dat ik door het zien van een kankerpatient tot het inzicht komt dat carriere maken niet heel boeiend is in dit leven.
Hoe nobel jouw inzet ook is, dat daarvoor mensen geofferd moeten worden door een algoede God staat me wel behoorlijk tegen! Je wilt toch niet zeggen dat God denkt: 'Nou, laat ik Iblis maar eens met een kanker in de alvleesklier treffen, zodat Dwerfion zich in kan zetten om goed te doen.' Fijn Godsbeeld heb je dan!quote:Ik besluit me volledig in te zetten voor zieke mensen om hen op allerlei manieren tot steun te kunnen zijn. Dit zou ik 'goed' willen noemen. Het hele stukje logica gaat mijns inziens al niet meer op. Want je kunt, mijns inziens, niet logisch aantonen dat het lijden hier meer kwaad oplevert, dan dat het het goede teweegbrengt.
Het is mijns inziens geen filosofisch trucje of sofisme, zo je wilt, het is een valide vraag. Je moet recht praten wat krom is om God toch rechtvaardig te laten zijn, om God toch uit deze netelige positie te krijgen. Zou jij naar een ziekenhuis durven gaan om te zeggen op de kinderafdeling: 'Bedenk goed dat jouw lijden nu leidt tot iets goeds?' Wat is dat voor troost?quote:Voorlopig maar even tot hier, oftewel de stelling: "Leuk hoor die filosofische trucjes, maar de werkelijkheid is niet zo eenvoudig."
Ik vermoed dat je B bedoelt? If so, dan is het juist verwerpelijk om dat ene lijden te voorkomen, omdat je daarmee iets goeds voorkomt. Waarbij dat goede misschien wel zwaarder weegt dan het kwade.quote:
Je stelt allemaal goede vragen, die te voorschijn komen bij het probleem van het lijden. Maar het ging me alleen om het filosofische trucje dat sommige mensen aanwenden om 'aan te tonen' dat een algoede, almachtige God niet zou bestaan.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:31 schreef Iblis het volgende:
Het is mijns inziens geen filosofisch trucje of sofisme, zo je wilt, het is een valide vraag. Je moet recht praten wat krom is om God toch rechtvaardig te laten zijn, om God toch uit deze netelige positie te krijgen. Zou jij naar een ziekenhuis durven gaan om te zeggen op de kinderafdeling: 'Bedenk goed dat jouw lijden nu leidt tot iets goeds?' Wat is dat voor troost?
Eh, ja. Maar dat 250.000 mensen in een zeebeving de dood ingejaagd worden, ten goede van, tsja wie eigenlijk, is veel meer een filosofisch trucje dan degene waartegen jij ageert. Iblis haalde het al aan, het is een 17e eeuwse Leibniz sofisme. De best mogelijke wereld, Pangloss.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:39 schreef Dwerfion het volgende:
Ik vermoed dat je B bedoelt? If so, dan is het juist verwerpelijk om dat ene lijden te voorkomen, omdat je daarmee iets goeds voorkomt. Waarbij dat goede misschien wel zwaarder weegt dan het kwade.
Ja, dat volgt dus uit zijn almachtigheid. En dat wij denken dat dat een tegenstelling inhoudt is slecht gebrek aan inzicht. Bedenkt wel: god kan ook het onmogelijke (en dat is voor ons onvoorstelbaar)quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan wel wat logische redeneringen over God ophangen met wat hypothesen. Stel hij is almachtig. Dan kan-ie dus een steen maken die zo zwaar is dat hij 'm zelft niet kan tillen.
Kwestie van interpretatie. Misschien stellen we ons aan. God bepaalt de norm, niet jij of ikquote:Of, stel dat hij algoed en almachtig is, waarom is er dan zoveel lijden op de wereld?
Nee, he tis ook hemelse rechtvaardigheid. Het feit dat je het niet begrijp wil niet zeggen dat het niet waar isquote:Of dat hij rechtvaardig is, dan vind ik dat het wel een typisch soort rechtvaardigheid is, die met onze aardse rechtvaardigheid niet veel van doen heeft.
Ik hoef ook echt niet precies te weten wat god is, maar een globale omschrijving op basis waarvan we verder kunnen praten is natuurlijk wel nuttig. Als ik aan Haus vraag "definieer de snaartheorieen" dan krijg ik in ieder geval een helderder antwoord dan 'God is niet wetenschappelijk te benaderen'.quote:En dat kan ik doen, zonder dat ik precies weet waar ik het over heb. En zo kun je je verschillende zaken afvragen, en dan concluderen dat je het hele bestaan van iets wat de naam God waardig is tamelijk onwaarschijnlijk vindt.
Dat is prima. Maar daarmee kom je ook op het punt dat voor God 2 + 2 = 5 kan gelden, of dat Hij het zo kan maken. En met een wezen dat zou buiten de rationaliteit staat, hebben we feitelijk een nog groter probleem. Immers, de Bijbel (of Koran) is niet volledig; ik geloof niet dat er een hoofdstuk over posten op Fok! instaat. Om nu te bedenken of dit mag of niet, gebruiken we doorgaans logica. Als je nu stelt dat je God echter buiten elke logica staat, dan vervalt daarmee je basis helemaal. Zoiets is volgens mij net zo radicaal als God dood verklaren. Prima, maar het heeft zware consequenties.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, dat volgt dus uit zijn almachtigheid. En dat wij denken dat dat een tegenstelling inhoudt is slecht gebrek aan inzicht. Bedenkt wel: god kan ook het onmogelijke (en dat is voor ons onvoorstelbaar)
Hier hetzelfde. Ik duidde er al op dat voor God het begrip rechtvaardig wat anders is dan voor ons, waarschijnlijk. Immers, in de Bijbel gebeuren wat dingen die wij tamelijk wreed vinden. Het rare is echter door te zeggen dat het 'rechtvaardig' is, wij op het verkeerde been gezet worden, doordat we dit min of meer met ons eigen idee van 'rechtvaardig' invullen. Terwijl dat dus juist niet accuraat is.quote:Kwestie van interpretatie. Misschien stellen we ons aan. God bepaalt de norm, niet jij of ik
Nee, he tis ook hemelse rechtvaardigheid. Het feit dat je het niet begrijp wil niet zeggen dat het niet waar is
Nee, dat belang zie ik niet, ik denk echter dat gelovige nog atheïst God überhaupt definiëren kán. Jij bent echter wel in staat om eigenschappen van God op te noemen. Hij is normbepaler, kan het onmogelijke (wat dus betekent dat onmogelijke zaken ook mogelijk zijn), en nog wat dingen. Ik vind dat prima, maar ik zie dan een probleem dat we ons nooit zinnig kunnen relateren tot God, dus dan vind ik de hele cultus eromheen wel weer tamelijk dubieus.quote:Maar goed, we hoeven het er niet per se over te hebben hoor, als je er belang in ziet de definitie van God vaag te houden dan kan ik je moeilijk tegen houden.;)
Toch wel:quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
..ik geloof niet dat er een hoofdstuk over posten op Fok! instaat. ..
En dit is de makkelijkste manier?quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:49 schreef koningdavid het volgende:
Volgens mij is het Gods doel niet dat wij een gelukzalig en 'lijdensvrij' leven hier op Aarde leven. Volgens mij is het Gods doel dat wij straks een eeuwig, perfect, leven in de hemel leven.
Want hij vond het wel tof om zichzelf te laten lijden aan het kruis? Waarom deed hij het eigenlijk niet? Wat was er op tegen geweest? Waarom ook nog die hele via dolorosa afsjouwen met dat kruis? En die doornenkroon? En dan Longinius nog even erbij en de edik. Of waarom niet nog wat meer? Waarom geen tweede gat in z'n zij? Of waren 5 wonden mooier dan 6? 7 wonden had toch ook wel iets gehad?quote:Hij kan ons lijden wegnemen, maar hij doet het (vaak) niet. Hij kon het lijden van Jezus wegnemem, hem van het kruis 'plukken', maar hij deed het niet.
Ik vind het een volkomen verwerpelijke redenering. Zo kun je niet alle slachtoffers van de volkerenmoorden in Rwanda, de martelingen in de balkanoorlogen, de doden in de eerste en tweede wereldoorlog, en wat dies meer zij goed praten; noch de natuurrampen, de kinderen die geboren worden met allerhande aandoeningen waardoor ze alleen lijden kunnen voordat ze sterven.quote:in het 'grotere plaatje' is al het lijden op aarde slechts een 'zucht'.
quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:49 schreef Iblis het volgende:
Yes, Voltaire, nu is m'n dag weer goed!
Ik ben het volledig met je eens, het is ook uiteindelijik de conclusie waar ik naartoe wil: een Almachige is betekenisloos. Maar het zou wel fijn zijn als we een wat nauwkeurige definitie van God zouden hebben, en dan liefst een die vrij algemeen door gelovigen gedragen zou worden. Dan weten we namelijk allemaal vrij precies niet alleen dat een Almachtige God betekenisloos is, maar kunnen we dat ook tegen die definitie aanhouden om te zien welke vermeende eigenschappen dan nog meer betekenisloos blijken.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is prima. Maar daarmee kom je ook op het punt dat voor God 2 + 2 = 5 kan gelden,.......
...., maar ik zie dan een probleem dat we ons nooit zinnig kunnen relateren tot God, dus dan vind ik de hele cultus eromheen wel weer tamelijk dubieus.
In de grond teksten van de bijbel staat niet dat God almachtig is, maar dat hij meester van de machten is. Almachtig is een verkeerde vertaling. In de nieuwere bijbelvertalingen is dit al aangepast.quote:Op woensdag 28 november 2007 01:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens, het is ook uiteindelijik de conclusie waar ik naartoe wil: een Almachige is betekenisloos. Maar het zou wel fijn zijn als we een wat nauwkeurige definitie van God zouden hebben, en dan liefst een die vrij algemeen door gelovigen gedragen zou worden. Dan weten we namelijk allemaal vrij precies niet alleen dat een Almachtige God betekenisloos is, maar kunnen we dat ook tegen die definitie aanhouden om te zien welke vermeende eigenschappen dan nog meer betekenisloos blijken.
Begrijpelijkerwijs blijven ware gelovigen ver van deze gedachten-oefening.
Waar staat dit dan?quote:Op woensdag 28 november 2007 01:27 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
In de grond teksten van de bijbel staat niet dat God almachtig is, maar dat hij meester van de machten is. Almachtig is een verkeerde vertaling. In de nieuwere bijbelvertalingen is dit al aangepast.
Meester van de machten impliceert dat hij de machten kan gebruiken om zijn plannen te bewerkstelligen, niet dat hij de machten heeft om deze machten te veranderen. Dit kan dus ook een antwoord zijn op de plagerige vragen: Kan God een steen maken die hij niet kan optillen.
De naam van God in het oude testament is een beschrijving. De naam Almachtige komt van Adonai Tsevaot - HEER van de hemelse machten. Dit is verkeerd vertaald naar het Grieks met pantocrator wat letterlijk betekent allesbeheerser.quote:
Het is zinloos om met een almachtige, alwetende, alomtegenwoordige, etc. entiteit een relatie aan te gaan. Daarom ben ik agnost.quote:Op woensdag 28 november 2007 01:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens, het is ook uiteindelijik de conclusie waar ik naartoe wil: een Almachige is betekenisloos. Maar het zou wel fijn zijn als we een wat nauwkeurige definitie van God zouden hebben, en dan liefst een die vrij algemeen door gelovigen gedragen zou worden. Dan weten we namelijk allemaal vrij precies niet alleen dat een Almachtige God betekenisloos is, maar kunnen we dat ook tegen die definitie aanhouden om te zien welke vermeende eigenschappen dan nog meer betekenisloos blijken.
Begrijpelijkerwijs blijven ware gelovigen ver van deze gedachten-oefening.
Tseva'ot drukt meer de hele garde engelen en co. uit die God zou omcirkelen. Tegenwoordig wordt het woord voor "leger" gebruikt. Dit zegt zover ik weet verder niet zo veel over de macht van God, alleen dat Hij boven deze hemelse raad staat.quote:Op woensdag 28 november 2007 01:48 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
De naam van God in het oude testament is een beschrijving. De naam Almachtige komt van Adonai Tsevaot - HEER van de hemelse machten. Dit is verkeerd vertaald naar het Grieks met pantocrator wat letterlijk betekent allesbeheerser.
Gen 17:1 Als nu Abram negen en negentig jaren oud was, zo verscheen de HEERE aan Abram, en zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht, en zijt oprecht!quote:Op woensdag 28 november 2007 01:48 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
De naam van God in het oude testament is een beschrijving. De naam Almachtige komt van Adonai Tsevaot - HEER van de hemelse machten. Dit is verkeerd vertaald naar het Grieks met pantocrator wat letterlijk betekent allesbeheerser.
quote:Op dinsdag 6 november 2007 08:38 schreef Haushofer het volgende:
De betekenis van Shaddai is inderdaad niet helemaal bekend. Er is wel een woord als "shadajim", wat "borsten" betekent. Dit zou een teken van vruchtbaarheid kunnen geven, bijvoorbeeld in genesis 28:3:
We'eel shaddai jevareech otcha, wejafrecha, wejarbecha...
"En Eel shaddai zal jullie zegenen, en jullie vruchtbaar maken, en jullie vermeerderen..."
De wortel "shadad", (shin-daleth-daleth ) betekent onder andere "vernietigen", en dat geeft God een ietwat donker beeld.
Op Wiki vond ik nog een leuke verklaring: In de Midrash schijnt het als acronym verklaard te worden voor "Shomer delatot Jisraël, "beschermer/houder van Israëls deuren"
Ik weet niet of het de makkelijkste is, wel de meest eerlijke denk ik.quote:
Nee.quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:06 schreef Iblis het volgende:
Want hij vond het wel tof om zichzelf te laten lijden aan het kruis?
Niks, hij is God, wie had er iets tegenin kunnen brengen?quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:06 schreef Iblis het volgende:
Waarom deed hij het eigenlijk niet? Wat was er op tegen geweest?
Dat had je allemaal aan de Romeinen moeten vragen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:06 schreef Iblis het volgende:
Waarom ook nog die hele via dolorosa afsjouwen met dat kruis? En die doornenkroon? En dan Longinius nog even erbij en de edik. Of waarom niet nog wat meer? Waarom geen tweede gat in z'n zij? Of waren 5 wonden mooier dan 6? 7 wonden had toch ook wel iets gehad?
Dit is de reden waarom hij het gedaan heeft volgens Johannes:quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:06 schreef Iblis het volgende:
Het lijken flauwe vragen. Maar, probeer ze eens te beantwoorden, ook al zijn ze zo flauw? Gods gedrag lijkt toch bizar? Hij kan het, maar vertikt het. Waarom?
Nee, dat kan je niet goedpraten. Never. Geloof mij, ik heb heel veel ellende gezien in mijn (pas 22-jarige) leven. Ik weet wat pijn is. En er zijn honderden miljoenen mensen die dat nog veel beter weten dan ik waarschijnlijk. Ik wil daar helemaal niets aan afdoen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:06 schreef Iblis het volgende:
Ik vind het een volkomen verwerpelijke redenering. Zo kun je niet alle slachtoffers van de volkerenmoorden in Rwanda, de martelingen in de balkanoorlogen, de doden in de eerste en tweede wereldoorlog, en wat dies meer zij goed praten; noch de natuurrampen, de kinderen die geboren worden met allerhande aandoeningen waardoor ze alleen lijden kunnen voordat ze sterven.
Geen idee, als ze in de hemel komen wel denk ik.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:51 schreef Modus het volgende:
Dus al die tsunami slachtoffers zeggen straks in het hiernamaals 'nou dat was het wel dubbel en dwars waard zeg!' ?
Ik zie alle dogma, ik zou bijna zeggen je hebt je lesje goed geleerd; overigens is er qua vrije wil nog genoeg theologische discussie mogelijk, Christus stief namelijk sufficienter pro omnibus, efficaciter tantum pro electis voldoende voor iedereen, maar slechts effectief voor de uitverkorenen. En wie zijn nu die uitverkorenen? Predestinatie en alles.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:25 schreef koningdavid het volgende:
Dit is de reden waarom hij het gedaan heeft volgens Johannes:
Johannes 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
De ideale manier om ons te redden zonder onze vrije wil en verantwoordelijkheid te ontnemen.
Dit stukje is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hier heb je theologische problemen. Hoe vaak wordt lijden niet als straf van God gezien? Of anderszins als iets louterends? Het woord pijn komt van het Latijnse 'poena' dat straf betekent. Pijn en lijden is als zodanig wél gerelateerd met concepten van loutering, en het hiernamaals. Denk aan Jezus hoe hij geleden heeft aan het kruis. (Onschuldig) lijden is door en door verbonden met een hiernamaals. Maar God lijkt het ene babytje wel graag (onschuldig) te willen laten lijden, en het andere niet. Dat is bizar. Welke doctrine je er op ook precies op nahoudt.quote:Ik geloof dat al het lijden hier op aarde totaal niet in verhouding staat met het leven hierna. Jij ziet dit aardse leven waarschijnlijk als 'alles' wat men heeft.
Als je in de essentie zo ver van elkaar afstaat heeft discussieren over wat in dit geval rechtvaardig is, helemaal geen zin.
Je vindt het lijden schijnbaar niet in verhouding staan tegenover het hiernamaals. En dit werkt volgens je eigen woorden zover door, dat je anders tegen lijden aankijkt dan een ongelovige. Als geen enkel lijden opweegt tegenover het hiernamaals, hoe wreed ook, sta je er kennelijk apathisch tegenover. Wat maakt het dan immers nog uit?quote:Op woensdag 28 november 2007 12:56 schreef koningdavid het volgende:
en speknek, hoe kom je erbij dat ik apatisch sta tegenover het lijden?
Oh zeker. Er zijn zoveel zaken die ik niet kan bevatten, de drieëenheid is er één van. Hoe dat precies zit zal niemand hier op aarde ooit weten gok ik. Het is wel duidelijk dat de bijbel (ook in het OT al min of meer) spreekt over God de Vader, God de menselijke incarnatie/Zoon (Jezus) en God de Heilige Geest. De theologie van de drieëenheid is slechts een manier om het te proberen te verklaren, maar het gaat ons verstand ver te boven.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie alle dogma, ik zou bijna zeggen je hebt je lesje goed geleerd; overigens is er qua vrije wil nog genoeg theologische discussie mogelijk, Christus stief namelijk sufficienter pro omnibus, efficaciter tantum pro electis voldoende voor iedereen, maar slechts effectief voor de uitverkorenen. En wie zijn nu die uitverkorenen? Predestinatie en alles.
Maar, veel belangrijker: wat zegt zo'n vers je nu? Waarom zo'n bloedig spektakel? Waarom een offer? En dan de drie-eenheid! Barst jouw hoofd niet zodra je erover begint na te denken in relatie tot andere delen van je geloof?
'Zoon' vind ik ook niet helemaal de goede term. Jezus is God zelf in menselijke vorm die aan het kruis sterft, dat is ook zeer ingrijpend voor God zelf.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:59 schreef Iblis het volgende:
Wat maakt het uit dat je je eniggeboren zoon geeft? Je bent God! Je maakt er zo nog eentje, en nog eentje, en nog eentje.
Nee, om de mens vrij te pleiten moest ook een 'mens' sterven. Een schaap kan die straf niet dragen.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:59 schreef Iblis het volgende:
Bovendien, God is Jezus. God is de Vader en God is de heilige geest. Wat geeft hij nu? Hij had net zo goed een schaap kunnen bezwangeren en dat kunnen offeren.
Hoezo is dat niet zinnig dan?quote:Op woensdag 28 november 2007 12:59 schreef Iblis het volgende:
Dit stukje is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook hier heb je theologische problemen. Hoe vaak wordt lijden niet als straf van God gezien? Of anderszins als iets louterends? Het woord pijn komt van het Latijnse 'poena' dat straf betekent. Pijn en lijden is als zodanig wél gerelateerd met concepten van loutering, en het hiernamaals. Denk aan Jezus hoe hij geleden heeft aan het kruis. (Onschuldig) lijden is door en door verbonden met een hiernamaals. Maar God lijkt het ene babytje wel graag (onschuldig) te willen laten lijden, en het andere niet. Dat is bizar. Welke doctrine je er op ook precies op nahoudt.
Het punt is dan ook dat dit in de praktijk niet uit te leggen valt. Mensen die niet gezondigd lijken te hebben worden toch op aarde flink gestraft, terwijl anderen die dat ook niet hebben niet gestraft worden. Ik zie niet hoe je dit recht kunt praten, zélfs als je stelt dat het ten op zichte van het Hemelse leven niets voorstelt (wat me dus theologisch gezien niet zinnig lijkt).
God is niet emotioneel stabiel?quote:Op woensdag 28 november 2007 13:15 schreef koningdavid het volgende:
'Zoon' vind ik ook niet helemaal de goede term. Jezus is God zelf in menselijke vorm die aan het kruis sterft, dat is ook zeer ingrijpend voor God zelf.
Moest van wie?quote:Nee, om de mens vrij te pleiten moest ook een 'mens' sterven. Een schaap kan die straf niet dragen.
Het maakt wel degelijk uit. Het is echt niet zo dat ik met één been al in de hemel loop ofzo, ik ben gewoon een mens met emoties. Als ik lijden zie, raakt dit mij ook.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Je vindt het lijden schijnbaar niet in verhouding staan tegenover het hiernamaals. En dit werkt volgens je eigen woorden zover door, dat je anders tegen lijden aankijkt dan een ongelovige. Als geen enkel lijden opweegt tegenover het hiernamaals, hoe wreed ook, sta je er kennelijk apathisch tegenover. Wat maakt het dan immers nog uit?
Maar, waarom is alleen die man blind? Waarom niet nog 10 mensen? Daar zit geen logica achter, waarom moest hij getroffen worden?quote:1 En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
We zien hier dat lijden direct in verbinding staat met heerlijkheid. In zekere zin is lijden dus louterend. Nu begrijp ik dat jij meer bedoelt dat het geluk in het hiernamaals wel opweegt tegen de pijn in het hier, maar dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoel dat lijden hier in zekere zin kan betekenen dat je 't 'later' beter krijgt. En dat is een absurde gedachte. Want het lijden hier en nu is voor iedereen die het ondervindt kei- en keihard. En een Tsunami-slachtoffer (zeg ook nog eens boeddhistisch, zonder Jezus als verlosser te hebben geaccepteerd) heeft dus zowel een naar einde hier, als een eeuwig lijden. Want Jezus als verlosser is toch wel de conditio sine qua non. Maar toch dat lijden er even insmokkelen. waar is het goed voor?quote:9 Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, Die een weinig minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou.
10 Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen.
Ik ben niet gelijktijdig actief onder meerdere namen maar ben wel eens onder een andere naam actief geweest die ik inmiddels kwijt ben.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:38 schreef speknek het volgende:
Ben je een kloon, Iblis?
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zo simpel is dat. Toen ik nog aangesloten was bij de Jehova Getuigen (Tijdens mijn adolesentie) heb ik aan den lijve kunne ondervinden wat geestelijk lijden is, en al die jaren erna ook. Pas na veel gespreken met mijzelf en een eigen gemaakte God kwam ik eruit. Ik heb besloten God te zien zoals Neal Walsh hem ervaren heeft......quote:Op woensdag 28 november 2007 13:26 schreef Iblis het volgende:
Je kent ook het verhaal in Johannes 9 waarschijnlijk wel:
[..]
Maar, waarom is alleen die man blind? Waarom niet nog 10 mensen? Daar zit geen logica achter, waarom moest hij getroffen worden?
Verder, Hebreeën 2:
[..]
We zien hier dat lijden direct in verbinding staat met heerlijkheid. In zekere zin is lijden dus louterend. Nu begrijp ik dat jij meer bedoelt dat het geluk in het hiernamaals wel opweegt tegen de pijn in het hier, maar dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoel dat lijden hier in zekere zin kan betekenen dat je 't 'later' beter krijgt. En dat is een absurde gedachte. Want het lijden hier en nu is voor iedereen die het ondervindt kei- en keihard. En een Tsunami-slachtoffer (zeg ook nog eens boeddhistisch, zonder Jezus als verlosser te hebben geaccepteerd) heeft dus zowel een naar einde hier, als een eeuwig lijden. Want Jezus als verlosser is toch wel de conditio sine qua non. Maar toch dat lijden er even insmokkelen. waar is het goed voor?
Ik kan het niet eens coherent opnieuw uitleggen, het spoort in mijn ogen gewoon niet. Er zitten enorme gaten in dit Christelijke verhaal, en die kun je alleen stoppen met af en toe brullen 'God is goed, God is rechtvaardig'. Maar, probeer er nu eens iets samenhangends van te maken! Het lukt gewoon niet.
Zo kan je tegenstrijdigheden inderdaad ook negeren. Geloof dekt alles als een warme deken af.quote:Op woensdag 28 november 2007 15:20 schreef Rijkland het volgende:
[..]
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zo simpel is dat. Toen ik nog aangesloten was bij de Jehova Getuigen (Tijdens mijn adolesentie) heb ik aan den lijve kunne ondervinden wat geestelijk lijden is, en al die jaren erna ook. Pas na veel gespreken met mijzelf en een eigen gemaakte God kwam ik eruit. Ik heb besloten God te zien zoals Neal Walsh hem ervaren heeft......
Je punt is dat mensen die geestelijk lijden denkbeeldige vriendjes gaan maken?quote:Op woensdag 28 november 2007 15:20 schreef Rijkland het volgende:
[..]
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zo simpel is dat. Toen ik nog aangesloten was bij de Jehova Getuigen (Tijdens mijn adolesentie) heb ik aan den lijve kunne ondervinden wat geestelijk lijden is, en al die jaren erna ook. Pas na veel gespreken met mijzelf en een eigen gemaakte God kwam ik eruit. Ik heb besloten God te zien zoals Neal Walsh hem ervaren heeft......
Bedoel je nou dat je je god eigen hebt gemaakt of dat je zelf een god hebt gemaakt?quote:Op woensdag 28 november 2007 15:20 schreef Rijkland het volgende:
[..]
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zo simpel is dat. Toen ik nog aangesloten was bij de Jehova Getuigen (Tijdens mijn adolesentie) heb ik aan den lijve kunne ondervinden wat geestelijk lijden is, en al die jaren erna ook. Pas na veel gespreken met mijzelf en een eigen gemaakte God kwam ik eruit. Ik heb besloten God te zien zoals Neal Walsh hem ervaren heeft......
Het zal wel. 2+2=5, nietwaar ? Dus dan kan alles wel waar zijn.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het maakt wel degelijk uit. Het is echt niet zo dat ik met één been al in de hemel loop ofzo, ik ben gewoon een mens met emoties. Als ik lijden zie, raakt dit mij ook.
Bij een ramp als die tsunami denk ik niet gelijk "gelukkig zitten ze zometeen in de hemel", maar denk ik eerst "wat vreselijk voor die mensen".
Moest Jezus ook niet huilen doen Lazarus overleden was? Lijden blijft pijn doen, hoe je het ook probeert te 'relativeren'.
Geen idee. Wellicht gewoon natuurlijke omstandigheden?quote:Op woensdag 28 november 2007 13:26 schreef Iblis het volgende:
Je kent ook het verhaal in Johannes 9 waarschijnlijk wel:
[..]
Maar, waarom is alleen die man blind? Waarom niet nog 10 mensen? Daar zit geen logica achter, waarom moest hij getroffen worden?
Jij concludeert automatisch dat het boeddhistische Tsunami-slachtoffer de hel in gaat. Die conclusie wil ik niet trekken, die conclusie kan niemand trekken. Wat als hiij nooit het evangelie heeft gehoord?quote:Op woensdag 28 november 2007 13:26 schreef Iblis het volgende:
Verder, Hebreeën 2:
[..]
We zien hier dat lijden direct in verbinding staat met heerlijkheid. In zekere zin is lijden dus louterend. Nu begrijp ik dat jij meer bedoelt dat het geluk in het hiernamaals wel opweegt tegen de pijn in het hier, maar dat is niet wat ik bedoelde, ik bedoel dat lijden hier in zekere zin kan betekenen dat je 't 'later' beter krijgt. En dat is een absurde gedachte. Want het lijden hier en nu is voor iedereen die het ondervindt kei- en keihard. En een Tsunami-slachtoffer (zeg ook nog eens boeddhistisch, zonder Jezus als verlosser te hebben geaccepteerd) heeft dus zowel een naar einde hier, als een eeuwig lijden. Want Jezus als verlosser is toch wel de conditio sine qua non. Maar toch dat lijden er even insmokkelen. waar is het goed voor?
Maar dan wel met het doel dat Jezus het zou kunnen genezen. Waarom bij die man met dat doel?quote:Op donderdag 29 november 2007 10:39 schreef koningdavid het volgende:
Geen idee. Wellicht gewoon natuurlijke omstandigheden?
Volgens mij hebben we het over 'rechtvaardig' al eens gehad; namelijk dat Gods idee van rechtvaardig soms wat afwijkt van wat de meeste mensen rechtvaardig zouden noemen als het God niet betrof. Ik vind het wel typisch dat je jezelf zo makkelijk geruststelt.quote:Jij concludeert automatisch dat het boeddhistische Tsunami-slachtoffer de hel in gaat. Die conclusie wil ik niet trekken, die conclusie kan niemand trekken. Wat als hiij nooit het evangelie heeft gehoord?
God is een rechtvaardig God en houdt volgens mij zeker rekening met dat soort factoren.
Aannames...quote:Op donderdag 29 november 2007 10:39 schreef koningdavid het volgende:
God is een rechtvaardig God en houdt volgens mij zeker rekening met dat soort factoren.
Ja, maar zo denken Christenen niet. Het werkt als volgt:quote:Op donderdag 29 november 2007 10:49 schreef Laartje het volgende:
[..]
Aannames...
Toen hij in het oude testament hele volkeren in zijn naam werden afgeslacht, toen zaten daar ongetwijfeld ook genoeg kinderen bij en personen die gewoon dom werden gehouden door de mensen om zich heen. God heeft de mens zelf gemaakt en dus weet hij hoe groepsdruk kan werken, sterker nog, hij maakt er zelf gebruik van.
Rechtvaardig zijn betekend voor mij dat je iedereen 100% gelijke kansen geeft... dan had hij die vrouw-hatende paulus eens een flinke goddelijke schop tegen zijn ballen moeten geven en zelf wat minder moorden tussen de onschuldigen kinderen en ontwetenden.
Waarom bij die man? Geen idee. Hij zal er zelf uiteindelijk wel dankbaar voor geweest zijn denk ik,dat hij zo'n wonder zelf mocht mee maken.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dan wel met het doel dat Jezus het zou kunnen genezen. Waarom bij die man met dat doel?
Ik stel mezelf niet 'makkelijk gerust'. Het feit is dat niemand weet hoe iemand na dit leven beoordeeld wordt, ik ook niet. Ik kan er dus ook niks zinnig over zeggen, behalve dat als je de kans krijgt Jezus als verlosser aan te nemen, je die kans gelijk moet grijpen.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:45 schreef Iblis het volgende:
Volgens mij hebben we het over 'rechtvaardig' al eens gehad; namelijk dat Gods idee van rechtvaardig soms wat afwijkt van wat de meeste mensen rechtvaardig zouden noemen als het God niet betrof. Ik vind het wel typisch dat je jezelf zo makkelijk geruststelt.
Wat natuurlijk als je opgegroeid bent in een Islamatische of Joodse, of natuurgodsdienstigse gemeenschap en daar al 20 jaar in rondloopt niet het voor de handiggendste zal zijn als iemand je een keer over het Christendom komt vertellen. Maken we voor zulke mensen ook een uitzondering?quote:Op donderdag 29 november 2007 10:54 schreef koningdavid het volgende:
Ik stel mezelf niet 'makkelijk gerust'. Het feit is dat niemand weet hoe iemand na dit leven beoordeeld wordt, ik ook niet. Ik kan er dus ook niks zinnig over zeggen, behalve dat als je de kans krijgt Jezus als verlosser aan te nemen, je die kans gelijk moet grijpen.
Leuk, maar dat is imho een drogredenering. De hele reden dat we uit die tuin van Eden geflikkerd zouden zijn is omdat we hadden gegeten van de boom van goed en kwaad. Sterker nog, juist omdat we goed en kwaad van elkaar zouden kunnen onderscheiden houdt God ons verantwoordelijk voor onze daden een gaan we uiteindelijk naar de hemel/hel. Maar dan moet hij niet opeens aankomen met dat we niet zouden weten wat wel of niet rechtvaardig is als het om hemzelf gaat. Dat is met twee maten meten.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dan wel met het doel dat Jezus het zou kunnen genezen. Waarom bij die man met dat doel?
[..]
Volgens mij hebben we het over 'rechtvaardig' al eens gehad; namelijk dat Gods idee van rechtvaardig soms wat afwijkt van wat de meeste mensen rechtvaardig zouden noemen als het God niet betrof. Ik vind het wel typisch dat je jezelf zo makkelijk geruststelt.
quote:Op woensdag 28 november 2007 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
God is niet emotioneel stabiel?
[..]
Moest van wie?
Klopt... hier kan niemand waterdichte uitspraken over doen. Aannames is alles wat we hebben op dit gebied...quote:
En jij weet dat die mensen nu allemaal in de hel zitten? Er staat zelfs in de bijbel dat Jezus de 'verdorven onrechtvaardige mens' die omgekomen zijn bij de Zondvloed nog opzoekt om het woord te verkondigen.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:49 schreef Laartje het volgende:
Toen hij in het oude testament hele volkeren in zijn naam werden afgeslacht, toen zaten daar ongetwijfeld ook genoeg kinderen bij en personen die gewoon dom werden gehouden door de mensen om zich heen. God heeft de mens zelf gemaakt en dus weet hij hoe groepsdruk kan werken, sterker nog, hij maakt er zelf gebruik van.
Vrouwen-hatende Paulus?quote:Op donderdag 29 november 2007 10:49 schreef Laartje het volgende:
Rechtvaardig zijn betekend voor mij dat je iedereen 100% gelijke kansen geeft... dan had hij die vrouw-hatende paulus eens een flinke goddelijke schop tegen zijn ballen moeten geven
Slimme mensen die christenenquote:Op donderdag 29 november 2007 10:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ja, maar zo denken Christenen niet. Het werkt als volgt:
Regel 1: God is rechtvaardig
Regel 2: Mocht in de bijbel een daad van God staat die onrechtvaardig lijkt, treedt onmiddelijk regel 1 in werking.
Zo gek ist het niet dat je je weerhoudt van logisch denken. Logica is niet toepasbaar op een vermeende almachtige entiteit. Dat zou namelijk impliceren dat zo'n wezen gebonden is door de wetten van de logica, maar dan is het per definitie niet almachtig, en heb je een contradictiie.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:04 schreef Laartje het volgende:
[..]
Slimme mensen die christenen
Ik noem zoiets struisvogelpolitiek. Verder is het een enorm enge houding omdat je jezelf ervan weerhoudt om logisch na te denken. Geloof is een verzekerde verwachting van iets dat gaat komen. Daar is onderzoek en overtuiging voor nodig. Als je vooraf al aanneemt dat je weet hoe het is, wat is dan het onderzoek waard? Heb je uberhaubt ooit echt de bijbel onderzocht? En wat vond je ervan?
Ik geloof sowieso niet in de hel. De bijbel zelf zegt dat de doden zich van niets bewust zijn en dat op de dag dat ze sterven hun gedachten vergaan. Ik geloof niet alles wat in de bijbel staat, maar ik heb geen reden om te geloven in een hel. Jij wel? En hoe verklaar je de tegenstelling dan? Of hanteer je weer zo'n regel als:quote:Op donderdag 29 november 2007 11:00 schreef koningdavid het volgende:
En jij weet dat die mensen nu allemaal in de hel zitten?
Maar waarom eerst afslachten? Hij is toch God? Hij kan toch sturen? Hij kan zelfs nieuw leven inblazen, een vloed brengen, straks een heel paradijs. Is het dan echt zo moeilijk om de rechtvaardige te sparen in zijn missie om 'evil' uit te bannen?quote:Er staat zelfs in de bijbel dat Jezus de 'verdorven onrechtvaardige mens' die omgekomen zijn bij de Zondvloed nog opzoekt om het woord te verkondigen.
Wederom slecht excuus. Hij had ook iedereen in de voorouder-lijn van Jezus snelle benen kunnen geven, dan konden ze superhard wegrennen bij een probleem. Waarom moet je alles met geweld oplossen? Ik zou denken dat het 2 mogelijke antwoorden heeft:quote:Het joodse volk moest wel zo hard om zich heen slaan in die tijd om zelf in leven te blijven. Waarom? Omdat via hen heel de aarde gered zou worden (misschien ook die mensen die omgekomen zijn bij die gevechten in het OT?) d.m.v. de komst van Jezus. Als je kijkt hoe de Joden in de vroege historie altijd al omringt waren door veel grotere en machtige vijandige volken die hen gijzelden of als slaven gebruikten, begrijp je hoe wonderlijk het is dat ze dit overleefd hebben.
Ik geloof niet dat ik dat bedoel. Ik bedoel meer een geval als in Egypte waarin God de ouders van kinderen straft, en de kinderen, door alle eerstgeborenen te laten sterven; dit nadat hij zelf het hard van Farao verhard heeft zodat hij Israël niet laat gaan.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
Leuk, maar dat is imho een drogredenering. De hele reden dat we uit die tuin van Eden geflikkerd zouden zijn is omdat we hadden gegeten van de boom van goed en kwaad. Sterker nog, juist omdat we goed en kwaad van elkaar zouden kunnen onderscheiden houdt God ons verantwoordelijk voor onze daden een gaan we uiteindelijk naar de hemel/hel. Maar dan moet hij niet opeens aankomen met dat we niet zouden weten wat wel of niet rechtvaardig is als het om hemzelf gaat. Dat is met twee maten meten.
Maakt verdriet iemand per se emotioneel instabiel? Verdriet kan juist gezond zijn lijkt mij.quote:
Lastige vraag. Kijk: de menselijke natuur was voorgoed verpest door de zonde. De onreine mens kan nooit in de hemel komen aangezien dat de hemel minder dan perfect zou maken. De mens was d.m.v. de zonde gebonden aan satan en daarmee de hel. Om de mens een kans te geven weer 'rein' te worden, moest de onreine natuur van de mens doorbroken worden. Jezus heeft dit gedaan door rein en zondeloos te sterven.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:20 schreef speknek het volgende:
Moest van wie?
Toch kunnen bokjes de zonde van een heel volk op zich nemen.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Zou het niet compleet onlogisch zijn als een schaap de schuld van de mens op zich neemt en de menselijke 'onreinheid' verbreekt? M.a.w. het "moest" wel een mens zijn, aangezien het de onreine natuur van mensen betrof.
Emotioneel instabiel klinkt nogal zwaar, ik bedoel er ook niet onze opvatting van "labiel" mee. Het gaat erom dat God a) emoties heeft b) een duidelijke zwakte, die ook nog eens uit te buiten is en c) z'n emoties in de weg kunnen zitten van z'n heldere toekomstbeeld. Anders zou het geen zware slag voor hem zijn. Dit alles kan prima, en lijkt in lijn te zijn met je andere opvattingen. Jouw godsbeeld is hoogst antropomorf, god als min of meer faalbare mens.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Maakt verdriet iemand per se emotioneel instabiel? Verdriet kan juist gezond zijn lijkt mij.
Maar goed dit zijn allemaal zaken waar ik te weinig over weet en waar ik nog niet genoeg studie naar gedaan heb. Vergeef het me als ik je hier een definitief antwoord op schuldig blijf.
Nee wat ik bedoel is, wie maakt de regels van het spel? Waarom moet er uberhaupt iemand sterven om rein te worden? Dat is geen tautologie; wie heeft dit dus een soort causaliteit gegeven?quote:Lastige vraag. Kijk: de menselijke natuur was voorgoed verpest door de zonde. De onreine mens kan nooit in de hemel komen aangezien dat de hemel minder dan perfect zou maken. De mens was d.m.v. de zonde gebonden aan satan en daarmee de hel. Om de mens een kans te geven weer 'rein' te worden, moest de onreine natuur van de mens doorbroken worden. Jezus heeft dit gedaan door rein en zondeloos te sterven.
De eerste 'Adam' bracht de zonde in de gehele mensheid en de tweede 'Adam' (Jezus) verlost de gehele mensheid van de zonde, en daarmee satan en de hel.
Zou het niet compleet onlogisch zijn als een schaap de schuld van de mens op zich neemt en de menselijke 'onreinheid' verbreekt? M.a.w. het "moest" wel een mens zijn, aangezien het de onreine natuur van mensen betrof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |