Lees bijvoorbeeld maar eens de index to creationist claims van TalkOrigins. Of dit topic waarin specifiek claims van AIG behandeld worden.quote:
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?quote:Op zondag 25 november 2007 16:37 schreef SingleCoil het volgende:
Oh, je kunt het zelf niet ? Het was toch makkelijk ?
Dat het alweer vrijdagavond isquote:Op zondag 25 november 2007 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.quote:Op zondag 25 november 2007 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is het ook, maar ik zie niet in waarom ik hier voor jou specifiek zo'n artikel zou moeten gaan analyseren als het al vele malen is gedaan. Wat is je punt nou eigenlijk?
Was het maar waar. Maar wat ik graag zou willen is nou eens zo´n ´bewijs´ inhoudelijk goed aan de tand voelen. Ik geloof er niet in, iemand die zegt dat het ´gemakkelijk te bewijzen is´ heeft het niet begrepen. Of ik ben dom. Kan ook.quote:
Wat neuzel je nou allemaal? Ik zeg dat die pseudowetenschappelijke creationistische claims makkelijk te weerleggen zijn en geef je links naar die weerleggingen. Lijkt me toch bewijs voor m'n stelling of niet?quote:Op zondag 25 november 2007 17:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.
Als je iets claimt moet je het doen of terugtrekken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is die stellingen te weerleggen. maar goed, jij claimt, dus jij bewijst, toch ?
Misschien wil jij graag naar de houding "bewijs maar eens dat er geen roze olifant in de hoek van mijn kamer staat".quote:Op zondag 25 november 2007 17:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het gemakkelijk is iets te roepen maar dat je vervolgens niet in staat blijkt dat ook te doen. Als het allemaal zo makkelijk is, dan weerleg je het toch even ? Nu krijg je zoiets van '100 meter lopen onder de 10 seconden is vrij gemakkelijk´ Oh ja, doe eens dan ? ´Nee, google maar even op Carl Lewis´.
Als je iets claimt moet je het doen of terugtrekken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet zo makkelijk is die stellingen te weerleggen. maar goed, jij claimt, dus jij bewijst, toch ?
Als er ook daadwerkelijk dingen gevraagd werden waarvan het nodig was..quote:Op zondag 25 november 2007 18:25 schreef SingleCoil het volgende:
Pragmatisch zou zijn als er nu even iemand zo'n 'gemakkelijke te produceren' ook even zou produceren. Ik heb de links nagelezen die Monolith mij gaf en die bevatten ook geen bewijsvoering, alleen maar weer links naar links naar links naar...zucht...
Vooralsnog dus geen wetenschapelijke redenering die het allemaal even duidelijk maakt dus.
NB: copy-and-paste vind ik ook goed hoor, maar nu krijg ik zo'n gevoel van 'lees maar in de bijbel daar staat het in', zonder dat er verder duidelijk gemaakt wordt WAAR dan precies WAT staat dat WELK idee you meoten bewijzen.
Vraag ik nou iets heel raars ?
Nou ja, ik vermoed dat hij bedoelt, dat je er achter komt, dat je het bestaan van god op werkelijk geen enkele manier kunt aantonen. Niet rationeel, tenminste.quote:Op zondag 25 november 2007 11:41 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik zat eigenlijk voornamelijk aan die 'gruwelijke waarheid' te denken die aan het licht komt als gelovigen na gaan denken.
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.quote:Op zondag 25 november 2007 22:06 schreef Bensel het volgende:
[..]
Als er ook daadwerkelijk dingen gevraagd werden waarvan het nodig was..
Overigens heb ik op dit forum meermaals bewijsvoering geleverd ertegen, maar goed, dat zal jou wel ontgaan zijn. En ik denk ook niet dat je toegeeft dat je ongelijk hebt. talkorigins is voor mensen die daadwerkelijk een beetje moeite doen om te begrijpen wat er gezegd word, en niet bij de eerste regel meteen een conclusie trek. Talkorigins staat vol met beweringen. Deze beweringen worden gestaaft door te linken naar wetenschappelijke (vaak peer reviewed) artikelen. Zoiets heet een bronvermelding.
De enige reden dat god nog in het verhaal voorkomt is dat hij onaanraakbaar is, niet kan worden beschreven, niet te zien is, blabla. Je solliciteert inderdaad naar de "bewijs maar eens dat er geen roze olifant alle atomen beheerst".quote:Op maandag 26 november 2007 00:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.quote:Op maandag 26 november 2007 00:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik wordt steeds meer overtuigd van de idee dat er helemaal geen bewijs is. Als het allemaal zo simpel ligt dan kun je het hier toch wel even plaatsen ? Ik zou de redenering namelijk graag op haar wetenschappelijkheid willen onderzoeken maar dat is wat lastig als het verhaal fragmentatisch verspreid ligt. Gewoon een site aanwijzen is toch wel een beetje dom, nietwaar ? Dus doe mij nou een plezier en bewijs even dat bijvoorbeeld god niet de hemel en de aarde heeft geschapen.
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).quote:Op maandag 26 november 2007 01:14 schreef Zyggie het volgende:
Als je denkt een bewijsje te hebben voor creationisme moet je maar weer hier kijken. Daar debunken ze die graag. God hoort niet thuis in de wetenschap, die wilt niet gezien worden.
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..quote:Op maandag 26 november 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.
Of je stelt je op als iemand die nog een stap dieper gaat: wat is de definitie van god? Dan ben je een aägnost: je weet niet zeker of je niet weet dat god bestaat.
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?quote:De discussie over de zondvloed en het valsspelen van god vereist, dat je het bestaan van beide aanneemt. Twijfel zaaien aan het bestaan van een van beide heeft geen zin.
Noch het bestaan van de zondvloed, noch het bestaan van god is een discussiepunt: ven beide wordt het bestaan als waar verondersteld.
De vraag is: "Vinden wij mensen van FOK! het een eerlijke maatregel van de god waarin wij geloven om een zondvloed waarin wij geloven te ontketenen?"
Goed, je hebt een punt!quote:Op maandag 26 november 2007 01:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..
[..]
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?
"I'm a dyslexic agnostic insomniac, I lay awake at night wondering if there is a Dog."quote:Op maandag 26 november 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik je berichten hier een beetje volg, hang je de stelling aan dat het bestaan van god noch bewezen noch ontkracht kan worden. Volgens de definitie van het woordenboek ben je dan een agnost: je weet het niet.
Of je stelt je op als iemand die nog een stap dieper gaat: wat is de definitie van god? Dan ben je een aägnost: je weet niet zeker of je niet weet dat god bestaat.
Je snapt het volgens mij nog steeds niet. Creationisten doen allerlei claims die zich in het empirische domein bevinden. Die zijn dus simpelweg wetenschappelijk te benaderen. Neem bijvoorbeeld mensen die beweren dat er 4300 jaar geleden een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, waarbij ene Noach een bootje bouwde en een zooitje dieren meenam. Dat is een claim waruit allerlei wetenschappelijke voorspellingen zijn af te leiden. Zo zal je bijvoorbeeld wereldwijd een sedimentlaag moeten vinden. Ook zul je genetische bottlenecks terug moeten kunnen voeren tot die tijd in alle soorten. Bovendien is er dan nog de hele kwestie van de mee te nemen soorten en de omvang van de ark. Wat is er volgens jou nou zo onzinnig aan het wetenschappelijk benaderen van pseudowetenschappelijke claims?quote:Op maandag 26 november 2007 01:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).
Maar mijn punt is dat je geen logische beweringen en redenaties moet loslaten op zaken die je niet eerst eenduidig gedefineerd hebt, want dan worden ze betekenisloos. Dat laat jij hierboven ook weer eens duidelijk zien no pun intended: het zijn wetenschappelijk gezien gewoon onzinnige uitspraken). En daarmee onderscheid je je niet van 'die andere' dogmatici, die het allemaal al weten en er dus niet meer over na hoeven te denken. Vind ik een beetje duf, that's all.
Lastige hoor. Mag ik jou even iets vragen? Defineer jij is een atoom.quote:Op maandag 26 november 2007 01:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me van weinig belang, het gaat niet over mij. Wat ik stel is dat de vraag betekenisloos is als je niet eerst gedefinieerd hebt wat hje onder 'God' verstaat. Maar het verbaast me dat logisch denkende mensen daar zomaar aan voorbij gaan en direct gaan argumenteren terwijl er zonder die basis niks te argumenteren valt..
[..]
Ik zeg dan dus: definieer 'god' en ik kan je een antwoord geven, Zeg het maar. Niet alleen jij, hoor, ook alle anderen die hier uitspraken over god gedaan hebben, die weten dan toch wel waar we het over hebben ? Of moet ik gaan vermoeden dat jan en alle man hier maar wat loopt te roepen ?
Ik ging uit van een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld. Jij begon over het schapen van hemel en aarde.quote:Op maandag 26 november 2007 01:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen idee waar je dat op baseert, ik geloof absoluut niet in creationisme. Ik denk dat het allemaal een ongelukkig toeval is, wij hier enzo. Als je tenminste kunt leven met het feit dat 'toeval' niet echt gedefinieerd is, en dus gewoon ook 'god' zou kunnen zijn (die is immers ook niet gedefinieerd).
Maar mijn punt is dat je geen logische beweringen en redenaties moet loslaten op zaken die je niet eerst eenduidig gedefineerd hebt, want dan worden ze betekenisloos. Dat laat jij hierboven ook weer eens duidelijk zien no pun intended: het zijn wetenschappelijk gezien gewoon onzinnige uitspraken). En daarmee onderscheid je je niet van 'die andere' dogmatici, die het allemaal al weten en er dus niet meer over na hoeven te denken. Vind ik een beetje duf, that's all.
Of of of of, god is de wereld zelf. Wow diep man, steek nog een joint op. Ja lekker.quote:Op maandag 26 november 2007 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goed, je hebt een punt!
Ik waag een poging.
God is almachtig, alwetend, alomtegenwoordig, zonder begin en zonder einde. Oh ja: barmhartig, vergevingsgzind, liefdevol, alwetend.
Aanvullingen?
Een atoom is de kleinste ondeelbare eenheid waarin een element voorkomt.quote:Op maandag 26 november 2007 13:21 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Lastige hoor. Mag ik jou even iets vragen? Defineer jij is een atoom.
En naar jouw eigen uitspraken, zonder linkjes naar wikipedia oid.
Schapen ? Schapen ? Nou weer schapen ?quote:Op maandag 26 november 2007 13:43 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ik ging uit van een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld. Jij begon over het schapen van hemel en aarde.
Die definitie van God is er niet natuurlijk. Er is zelfs een tak van sport die ‘negatieve theologie’ heet, en God probeert te definiëren door vooral op te sommen wat hij niet is. Voor de rest blijven het definities als ‘volmaakt’ of ‘omnipotent’. En wat dat precies inhoudt, dat is dan weer een volgend punt.quote:Op maandag 26 november 2007 15:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Schapen ? Schapen ? Nou weer schapen ?
"een christelijk/islamitische-achtige godsbeeld" is mij wat te vaag hoor. We hebben zometeen een heldere, ondubbelzinnige en breed-geaccepteerde definitie van 'god' nodig, niet 'doe mij maar wat hij heeft'.
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.quote:Op maandag 26 november 2007 09:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je snapt het volgens mij nog steeds niet.
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".quote:Creationisten doen allerlei claims die zich in het empirische domein bevinden. Die zijn dus simpelweg wetenschappelijk te benaderen. Neem bijvoorbeeld mensen die beweren dat er 4300 jaar geleden een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, waarbij ene Noach een bootje bouwde en een zooitje dieren meenam. Dat is een claim waruit allerlei wetenschappelijke voorspellingen zijn af te leiden. Zo zal je bijvoorbeeld wereldwijd een sedimentlaag moeten vinden. Ook zul je genetische bottlenecks terug moeten kunnen voeren tot die tijd in alle soorten. Bovendien is er dan nog de hele kwestie van de mee te nemen soorten en de omvang van de ark. Wat is er volgens jou nou zo onzinnig aan het wetenschappelijk benaderen van pseudowetenschappelijke claims?
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.quote:Dit alles zegt verder natuurlijk niets over het al dan niet bestaan van een of meer goden, maar er zijn nou eenmaal mensen voor wie het cruciaal is dat elk onderdeeltje van de bijbel 'letterlijk waar' is.
En dat is nu juist precies de bedoeling. 'God kan doen wat ie wil' is niet erg wetenschappelijk. Op het moment dat dit soort bewering dus boven tafel komen dan is het duidelijk dat 'creationistische wetenschap' geen plaats dient te hebben in het wetenschappelijk gedeelte van het onderwijs.quote:Op maandag 26 november 2007 15:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.
[..]
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".
Het gaat niet om het hebben van gelijk. Het gaat om de illusie dat creationisme wetenschappelijk valide is.quote:Wat zeg je dan ? Je kunt niet anders doen dan die mensen gelijk geven: tegen een almachtige god kun je immers niet op. En zolang de creationisten God in hun mandje hebben kun je die discussie dus simpelweg niet winnen. Laten we nou even verstandig zijn en beginnen met dat toe te geven. Zelfs als je niet in god gelooft.
Kern van het betoog van de creationist is dus iedere keer weer "Ik geloof in God en derhalve kan ik beredeneren dat ik gelijk heb".
Als het gaat om het vinden van 'de waarheid' misschien. Een discussie over 'de waarheid' is echter meer filosofisch dan wetenschappelijk.quote:[..]
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?quote:Op maandag 26 november 2007 16:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dat is nu juist precies de bedoeling. 'God kan doen wat ie wil' is niet erg wetenschappelijk. Op het moment dat dit soort bewering dus boven tafel komen dan is het duidelijk dat 'creationistische wetenschap' geen plaats dient te hebben in het wetenschappelijk gedeelte van het onderwijs.
[..]
Ja, en dat is geen wetenschap natuurlijk.quote:Het gaat niet om het hebben van gelijk. Het gaat om de illusie dat creationisme wetenschappelijk valide is.
[..]{?quote]VOor mij is dat hetzelfde, maar dan met meer lettergrepen[quote]
Als het gaat om het vinden van 'de waarheid' misschien. Een discussie over 'de waarheid' is echter meer filosofisch dan wetenschappelijk.
Omdat je dan uitkomt op inconsistentie. Als Hij kan doen wat Hij wil, dan kan Hij zichzelf ook overtreffen, maar dan kon Hij kennelijk daarvoor niet doen wat Hij wou.quote:Op maandag 26 november 2007 17:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?
[..]
Dat lijkt me een vrij wetenschappelijke benadering van de problematiek, Haus. Daar wilde ik juist ook wel heen, maar dat kon toch niet ? "Inconsistentie' is toch gewoon een wetenschappelijke term ?quote:Op maandag 26 november 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je dan uitkomt op inconsistentie. Als Hij kan doen wat Hij wil, dan kan Hij zichzelf ook overtreffen, maar dan kon Hij kennelijk daarvoor niet doen wat Hij wou.
Dergelijke tegenstrijdigheden kom je bijvoorbeeld ook in de verzamelingleer tegen, als je niet uitkijkt met wat voor verzamelingen je wilt construeren.
Ja, ik stelde dat het niet heel zinnig is om een wetenschappelijke definitie van iets ( in dit geval: God ) te geven wat niet wetenschappelijk is, maar theologisch. Maar ik vat "almacht" op als "tot alles in staat". Dergelijke begrippen zijn gebonden aan logische regels, en zijn in dit geval slecht gedefinieerd. Zoiets als de kleur van de wind. Dat is ook een slecht gedefinieerd begrip, want wind is het gevolg van drukverschillen en een drukverschil heeft geen kleur. Als jij zegt "God weet alles" dan vat ik "alles weten" logisch op. Hoe zou je het anders moeten opvatten? "God houdt van kleurplaten"?quote:Op maandag 26 november 2007 17:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vrij wetenschappelijke benadering van de problematiek, Haus. Daar wilde ik juist ook wel heen, maar dat kon toch niet ? "Inconsistentie' is toch gewoon een wetenschappelijke term ?
Nee, da's een hele scheve vergelijking. Een oneindige grote verzameling leidt niet tot interne inconsistenties, want "oneindig" is gedefinieerd als "willekeurig groot". Dat heeft geen vastbepaalde grootte. Als ik er nog een element bij doe, is de verzameling vanzelfsprekend nog steeds willekeurig groot. Dus nog steeds oneindig.quote:Overigens: stel, ik heb een oneindig grote verzameling, en ik voeg daar 1 element bij. Is die dan groter dan daarvoor ? Zo is het nou met 'Almachtigheid' ook.
Dat is volstrekt irrelevant. Ik kan ook zeggen dat eb en vloed worden veroorzaakt door onzichtbare elfjes die de zeeen bewegen. Dat kan ik echter op geen enkele wijze ondersteunen met bewijs. Dat hoeft echter ook niet te betekenen dat het niet waar is. Bovendien heeft zo'n hypothese nul komma nul voorspellende waarde en is deze niet falsificeerbaar.quote:Op maandag 26 november 2007 17:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zul je mij dan eerst even uit moeten leggen. Wat is er "niet erg wetenschappelijk" aan "GOd kan doen wat 'ie wil " ? Stel nou eens dat het waar is...?
Filosofie is inderdaad iets anders dan wetenschap. Ik had eigenlijk gehoopt dat je dat toch wel wist. Filosofie houdt zich bezig met o.a. ethiek, metafysica, epistemologie en logica. Toevallig ook bijvoorbeeld met de vraag wat nou precies wetenschap is. Wat wetenschap betreft is het hanteren van de wetenschappelijke methode essentieel. Een belangrijk aspect van de methode is dat theorieen falsificeerbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld als hypothese stellen dat het universum gisteren om 13:00 in haar toenmalige staat geschapen is, maar dat kan op geen enkele manier ontkracht worden.quote:[..]
Ja, en dat is geen wetenschap natuurlijk.
Wetenschappelijk houdt dus in dat de wetenschappelijke methode gehanteerd wordt. De Engelse Wiki heeft wel een aardig uitgebreide omschrijving. De kern van de methode is dit stukje:quote:Ik snap al wat het probleem is. Kun je mij een definitie van "wetenschappelijk" geven ?
De consequentie is dat wetenschap dus noodzakelijk methodologisch naturalistisch is. Op basis van metafysische claims kunnen geen voorspellingen worden gedaan die testbaar zijn.quote:1. Use your experience - consider the problem and try to make sense of it. Look for previous explanations; if this is a new problem to you, then do
2. Conjecture an explanation - when nothing else is yet known, try to state your explanation, to someone else, or to your notebook.
3. Deduce a prediction from that explanation- if 2 were true, then state a consequence of that explanation.
4. Test - look for the opposite of that consequence in order to disprove 2. It is a logical error to seek 3 directly as proof of 2. This error is called affirming the consequent.
Ja, dat zei je net ook al, en ik liet je zien waar je redenering verkeerd gaat. Jij probeert dat goed te buigen met een misplaatste analogie met "oneindigheid".quote:Op maandag 26 november 2007 18:43 schreef SingleCoil het volgende:
k zie die tegenspraak niet hoor, je conclusie is gewoon fout.
Dat is flauw. Wat is er, sprekende over 'almachtigheid', mis aan een analogie met 'oneindigheid' ?quote:Op maandag 26 november 2007 21:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zei je net ook al, en ik liet je zien waar je redenering verkeerd gaat. Jij probeert dat goed te buigen met een misplaatste analogie met "oneindigheid".
Is dat een beetje gelukt danquote:Maar ik geloof dat we langs mekaar heen praten. Ik heb dan ook niet echt een idee waar je nou precies heen wil, behalve een poging tot ruimdenkend over willen komen.
Haha, deed je dat opschorten maar.quote:Op maandag 26 november 2007 15:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Vergeef het me, je geduld moet wel bijna opraken. Ik ben vrij langzaam.
[..]
De onzinnigheid is dat zodra je er flink op door gaat zagen er toch weer religieuze argumenten bijgehaald worden, waar je geen wetenschappelijke argumentatie op los kan laten. Als ik tegen een creationist zeg "Ja, maar wat dan met die dino-botten ?" dan krijg ik zoiets als "Ja, God heeft die daar neergelegd, met een doel." "Ja. maar die dingen zijn wetenschappelijk bewijsbaar miljoenen jaren oud!" "...uh...God's wegen zijn ondoorgrondelijk, enhij is bovendien ook almachtig. Dus kan hij ook C14-methode manipuleren, of ergens 6000 jaar geleden een paar miljoenen-jaren-oude botten neergelegd hebben Ja, almachtig, he ? Dan krijg je dat".
Wat zeg je dan ? Je kunt niet anders doen dan die mensen gelijk geven: tegen een almachtige god kun je immers niet op. En zolang de creationisten God in hun mandje hebben kun je die discussie dus simpelweg niet winnen. Laten we nou even verstandig zijn en beginnen met dat toe te geven. Zelfs als je niet in god gelooft.
Kern van het betoog van de creationist is dus iedere keer weer "Ik geloof in God en derhalve kan ik beredeneren dat ik gelijk heb".
[..]
ZOals ik dus hierboven beredeneerde, is het bestaan van god of goden juist essentieel.
Kijki, als je bereid bent aan te nemen dat er een almachtige god bestaat dan kan alles verder ook wel waar zijn (immers, Hij zou het waar gemaakt kunnen hebben). Dan is het dus simpelweg einde discussie. De enige manier waarop je hier dus enige vooruitgang in kunt boeken lijkt mij dat we eerst eens beginnen met die almachtige god weg te redeneren. En dat kan pas, als we het er met de gelovigen over eens kunnen worden wat we precies onder dingen als 'God", "almachtig" en "scheppen" verstaan. VOor die tijd is er ook geen zinnige discussie te voeren. Dus vandaar mij voortdurende vraag "Definieer God!".
En dat dat niet eenvoudig is, tjah...hou er rekening mee dat god niet bestaat en almachtigheid op z'n best betekenisloos is, dus het definieren zal dan best wel eens lastig kunnen zijn. Gelukkig is het aan de gelovigen dat te doen, tot die tijd stel ik voor verdere discussies over God maar even op te schorten.
Dat liet ik je net zien. "Oneindig" is een welbepaald begrip, "almachtig" niet. Misschien helpt een leuke analogie. Deze beroemde paradox heet Russels paradox, en komt uit de verzamelingenleer.quote:Op maandag 26 november 2007 22:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is flauw. Wat is er, sprekende over 'almachtigheid', mis aan een analogie met 'oneindigheid' ?
Kwaad worden ? Gordel? Sorrie hoor, maar ik begrijp gewoon weinig van je redenatie en kan er weinig inhoud in vinden. Dat kan toch? Het komt op mij over als "kritiek spuien om het kritiek spuien". Maar misschien mis ik je punt wel, kan aan mij liggen.quote:Is dat een beetje gelukt dan? Wil je verder wel onder mijn gordel vandaan blijven ?
Ik zou graag willen dat we, als we discussies over god hebben (en ja, die plaats ik toch wel vrij centraal in discussies over geloof, raar he ?) in ieder geval een eensluidende definitie hanteren. De voordelen daarvan hoef ik denk ik niet uit te leggen. Ik vind het opmerkelijk dat er dan zoveel tegenstand tegen zo'n poging is en kan dat ook niet goed plaatsen.
Als het niet kan, ook best hoor. Hoef je niet kwaad te worden ofzo.
Ik kan wel wat logische redeneringen over God ophangen met wat hypothesen. Stel hij is almachtig. Dan kan-ie dus een steen maken die zo zwaar is dat hij 'm zelft niet kan tillen. Of, stel dat hij algoed en almachtig is, waarom is er dan zoveel lijden op de wereld? Of dat hij rechtvaardig is, dan vind ik dat het wel een typisch soort rechtvaardigheid is, die met onze aardse rechtvaardigheid niet veel van doen heeft.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:37 schreef SingleCoil het volgende:
Wat er bij mij niet in kan is dat weldenkende mensen logische redeneringen ophangen over zaken waar ze geen definitie bij hebben. Als je bijv. niet weet wat god is, hoe kun je dan zeggen dat 'ie bestaat ? Wat bestaat er dan ? (Of niet bestaat natuurlijk, zelfde verhaal).
Wat Iblis zegt; je hebt een scheiding tussen het concept en haar eigenschappen. Over die eigenschappen kun je uitspraken doen, zonder dat je het concept erbij betrekt. Of God, Bush, mijn moeder of wie dan ook nou almachtig is, het begrip is logisch gezien slecht gedefinieerd. Daarvoor hoef ik niet te weten of God, Bush of mijn moeder ook daadwerkelijk bestaat.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:37 schreef SingleCoil het volgende:
Kritiek ? Op wie dan ? Je mist idd mijn punt, maar dat zal wel aan mij liggen dan, ik kan het kennelijk moeilijk onder woorden brengen. Misschien heb ik het ook wel mis. En misschien heeft Kees wel gelijk.
Wat er bij mij niet in kan is dat weldenkende mensen logische redeneringen ophangen over zaken waar ze geen definitie bij hebben. Als je bijv. niet weet wat god is, hoe kun je dan zeggen dat 'ie bestaat ? Wat bestaat er dan ? (Of niet bestaat natuurlijk, zelfde verhaal).
Dan gaat stelling 2 op.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:21 schreef Dwerfion het volgende:
Volgens mij gaat dit riedeltje al niet meer op als het lijden ook maar enigszins tot iets positiefs kan leiden.
We gaan die kant op. Lijden is louterend. Welnu, leg nog even uit:quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:21 schreef Dwerfion het volgende:
Volgens mij gaat dit riedeltje al niet meer op als het lijden ook maar enigszins tot iets positiefs kan leiden. Stel dat ik door het zien van een kankerpatient tot het inzicht komt dat carriere maken niet heel boeiend is in dit leven.
Hoe nobel jouw inzet ook is, dat daarvoor mensen geofferd moeten worden door een algoede God staat me wel behoorlijk tegen! Je wilt toch niet zeggen dat God denkt: 'Nou, laat ik Iblis maar eens met een kanker in de alvleesklier treffen, zodat Dwerfion zich in kan zetten om goed te doen.' Fijn Godsbeeld heb je dan!quote:Ik besluit me volledig in te zetten voor zieke mensen om hen op allerlei manieren tot steun te kunnen zijn. Dit zou ik 'goed' willen noemen. Het hele stukje logica gaat mijns inziens al niet meer op. Want je kunt, mijns inziens, niet logisch aantonen dat het lijden hier meer kwaad oplevert, dan dat het het goede teweegbrengt.
Het is mijns inziens geen filosofisch trucje of sofisme, zo je wilt, het is een valide vraag. Je moet recht praten wat krom is om God toch rechtvaardig te laten zijn, om God toch uit deze netelige positie te krijgen. Zou jij naar een ziekenhuis durven gaan om te zeggen op de kinderafdeling: 'Bedenk goed dat jouw lijden nu leidt tot iets goeds?' Wat is dat voor troost?quote:Voorlopig maar even tot hier, oftewel de stelling: "Leuk hoor die filosofische trucjes, maar de werkelijkheid is niet zo eenvoudig."
Ik vermoed dat je B bedoelt? If so, dan is het juist verwerpelijk om dat ene lijden te voorkomen, omdat je daarmee iets goeds voorkomt. Waarbij dat goede misschien wel zwaarder weegt dan het kwade.quote:
Je stelt allemaal goede vragen, die te voorschijn komen bij het probleem van het lijden. Maar het ging me alleen om het filosofische trucje dat sommige mensen aanwenden om 'aan te tonen' dat een algoede, almachtige God niet zou bestaan.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:31 schreef Iblis het volgende:
Het is mijns inziens geen filosofisch trucje of sofisme, zo je wilt, het is een valide vraag. Je moet recht praten wat krom is om God toch rechtvaardig te laten zijn, om God toch uit deze netelige positie te krijgen. Zou jij naar een ziekenhuis durven gaan om te zeggen op de kinderafdeling: 'Bedenk goed dat jouw lijden nu leidt tot iets goeds?' Wat is dat voor troost?
Eh, ja. Maar dat 250.000 mensen in een zeebeving de dood ingejaagd worden, ten goede van, tsja wie eigenlijk, is veel meer een filosofisch trucje dan degene waartegen jij ageert. Iblis haalde het al aan, het is een 17e eeuwse Leibniz sofisme. De best mogelijke wereld, Pangloss.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:39 schreef Dwerfion het volgende:
Ik vermoed dat je B bedoelt? If so, dan is het juist verwerpelijk om dat ene lijden te voorkomen, omdat je daarmee iets goeds voorkomt. Waarbij dat goede misschien wel zwaarder weegt dan het kwade.
Ja, dat volgt dus uit zijn almachtigheid. En dat wij denken dat dat een tegenstelling inhoudt is slecht gebrek aan inzicht. Bedenkt wel: god kan ook het onmogelijke (en dat is voor ons onvoorstelbaar)quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan wel wat logische redeneringen over God ophangen met wat hypothesen. Stel hij is almachtig. Dan kan-ie dus een steen maken die zo zwaar is dat hij 'm zelft niet kan tillen.
Kwestie van interpretatie. Misschien stellen we ons aan. God bepaalt de norm, niet jij of ikquote:Of, stel dat hij algoed en almachtig is, waarom is er dan zoveel lijden op de wereld?
Nee, he tis ook hemelse rechtvaardigheid. Het feit dat je het niet begrijp wil niet zeggen dat het niet waar isquote:Of dat hij rechtvaardig is, dan vind ik dat het wel een typisch soort rechtvaardigheid is, die met onze aardse rechtvaardigheid niet veel van doen heeft.
Ik hoef ook echt niet precies te weten wat god is, maar een globale omschrijving op basis waarvan we verder kunnen praten is natuurlijk wel nuttig. Als ik aan Haus vraag "definieer de snaartheorieen" dan krijg ik in ieder geval een helderder antwoord dan 'God is niet wetenschappelijk te benaderen'.quote:En dat kan ik doen, zonder dat ik precies weet waar ik het over heb. En zo kun je je verschillende zaken afvragen, en dan concluderen dat je het hele bestaan van iets wat de naam God waardig is tamelijk onwaarschijnlijk vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |