abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:31:12 #1
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54130826
quote:
Telegraaf

AMSTERDAM - Sinterklaas en zijn trouwe knechten zijn dit jaar niet welkom bij ADM in Koog aan de Zaan. Het cacaoverwerkingsbedrijf heeft van het Amerikaanse moederbedrijf de opdracht gekregen om de goedheilig man de toegang te ontzeggen, omdat een beschuldiging van discriminatie wordt gevreesd.

Amerikanen vinden onze Sint racist

Jaarlijks hield de personeelsvereniging voor de kinderen van de medewerkers een sinterklaasfeest in de kantine. Omdat de sint niet meer welkom is op het bedrijfsterrein, is noodgedwongen besloten uit te wijken naar een andere zaal in Koog aan de Zaan.

Werknemers vermoeden dat de sinterklaasboycot het gevolg is van een aantal rechtszaken in Amerika waarbij het moederbedrijf in het ongelijk is gesteld omdat ze een blanke man verkleed als dappere roodhuid als levende reclamezuil hadden ingezet.

De medewerkers snappen enerzijds niet dat de leiding van de vestiging in Zaanstreek zich zonder enig verzet bij de beslissing van het moederbedrijf heeft neergelegd en anderzijds dat men in Amerika geen respect toont voor een stukje Nederlandse cultuur.

De leiding van de vestiging in Koog aan de Zaan wilde geen commentaar geven. „De woordvoering gaat via Amerika. We hebben contact opgenomen met onze zegsman aldaar en zijn in afwachting van een reactie.”[quote]November is nog niet eens begonnen of het is al gelazer rond Sinterklaas. Zo is de goedheilig man met zijn zwarte pieten niet welkom bij cacaofabriek ADM Cocoa in Koog aan de Zaan. De Amerikaanse eigenaar van het bedrijf is bang dat hij aangeklaagd kan worden voor discriminatie.

Zwarte Piet is namelijk zwart, en daarbij de knecht van een blanke met witte baard. En omdat zoiets riekt naar een slavernijverleden en een tijd dat zwarten als achterlijk werden gezien, is zo'n fraaie traditie reden voor bedenkelijke lieden om de boel aan te klagen. Dat Piet zo zwart als roet is omdat hij door de schoorsteen moet, doet daar niets aan af. Sinterklaas wijkt noodgedwongen uit naar een zaaltje in de buurt.
tevens:
http://www.endandit.nl/re(...)kom-koog-aan-de-zaan

.

Zou dit een precedent zijn? Vooral met de grote opkomst van overnames door Amerikaanse bedrijven en investeringsfondsen in Nederland die niet geassocieerd willen worden met dergelijke 'racistische' toestanden..

Voor Amerikanen die totaal niet bekend zijn met Sinterklaas en de traditie is dit feest ook tamelijk schokkend heb ik wel eens gehoord.
Het doet hen denken aan de 'minstrelshows' ( http://en.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show )van weleer, die nogal racistisch waren.

Ik ben benieuwd.

[ Bericht 29% gewijzigd door Posdnous op 24-10-2007 11:37:34 ]
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:33:06 #2
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_54130870
quote:
Telegraaf

AMSTERDAM - Sinterklaas en zijn trouwe knechten zijn dit jaar niet welkom bij ADM in Koog aan de Zaan. Het cacaoverwerkingsbedrijf heeft van het Amerikaanse moederbedrijf de opdracht gekregen om de goedheilig man de toegang te ontzeggen, omdat een beschuldiging van discriminatie wordt gevreesd.

Jaarlijks hield de personeelsvereniging voor de kinderen van de medewerkers een sinterklaasfeest in de kantine. Omdat de sint niet meer welkom is op het bedrijfsterrein, is noodgedwongen besloten uit te wijken naar een andere zaal in Koog aan de Zaan.

Werknemers vermoeden dat de sinterklaasboycot het gevolg is van een aantal rechtszaken in Amerika waarbij het moederbedrijf in het ongelijk is gesteld omdat ze een blanke man verkleed als dappere roodhuid als levende reclamezuil hadden ingezet.

De medewerkers snappen enerzijds niet dat de leiding van de vestiging in Zaanstreek zich zonder enig verzet bij de beslissing van het moederbedrijf heeft neergelegd en anderzijds dat men in Amerika geen respect toont voor een stukje Nederlandse cultuur.

De leiding van de vestiging in Koog aan de Zaan wilde geen commentaar geven. „De woordvoering gaat via Amerika. We hebben contact opgenomen met onze zegsman aldaar en zijn in afwachting van een reactie.”
Dezelfde dappere roodhuiden zitten bijna allemaal in reservaten Die Amerikanen moeten niet zo achterlijk balken over onze goedheiligman
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:33:50 #3
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_54130894
Dezelfde dappere roodhuiden zitten bijna allemaal in reservaten Die Amerikanen moeten niet zo achterlijk balken over onze goedheiligman
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:34:30 #4
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54130908
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:33 schreef Ippon het volgende:
Hebben Amerikanen feesten waarin ze Indianen imiteren .
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:36:32 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54130963
pi_54130978
wat voor een zin
quote:
En omdat zoiets riekt naar een slavernijverleden en een tijd dat zwarten als achterlijk werden gezien, is zo'n fraaie traditie reden voor bedenkelijke lieden om de boel aan te klagen
dus een zwart iemand die destijds als achterlijk werd gezien is tegenwoordig "bedenkelijk" als die bezwaar maakt tegen deze "fraaie" traditie ?
pleased to meet you
pi_54131001
omg daar heb je die Amerikanen weer met een ziekelijke politieke correctheid op het paranoïde af. Dat land zou dan een lichtend voorbeeld voor de wereld moeten zijn?

.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:38:14 #8
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131007
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:37 schreef moussie het volgende:
wat voor een zin
[..]

dus een zwart iemand die destijds als achterlijk werd gezien is tegenwoordig "bedenkelijk" als die bezwaar maakt tegen deze "fraaie" traditie ?
Idd, ik had beter een objectievere link kunnen meeplaatsen (inmiddels gedaan).
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:39:32 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131035
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:37 schreef MrX1982 het volgende:
omg daar heb je die Amerikanen weer met een ziekelijke politieke correctheid op het paranoïde af. Dat land zou dan een lichtend voorbeeld voor de wereld moeten zijn?

.
Makkelijk praten, zij hebben nogal een recente geschiedenis met dit onderwerp.
Net zoiets als dat je een feest met Holocaust-elementen en maskers met grote neuzen landelijk zou organiseren. .
pi_54131040
boeiend wat hij daar van vind het is in nederland een traditie en als hij hier een bedrijf heeft moet hij daar maar rekening mee houden. En dan nog wie wil hem aanklagen ? Want hier in nederland is het niet zon raar verschijnsel en zijn we niet zo snel van de rechtzaken en aanklachten. En in america hebben ze helemaal niks met ons te maken ze hebben iig geen rechtzaak omdat hier wat gebeurt.
pi_54131049
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:34 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Hebben Amerikanen feesten waarin ze Indianen imiteren .
Ik meen dat er bij Thanksgiving nog wel eens opvoeringen zijn van de Pilgrims en Native Americans, die min of meer als nobele wilden neergezet worden. De pot die de ketel African-American noemt, zeg maar.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_54131063
Tja... zwarte Piet kan gewoon blauw, geel, oranje met paarse vlekken zijn maar is zwart door de roet van de schoorsteen.

Dat getrut ook altijd in Nederland. Nog even en het Gristenkabinet verbiedt zwarte Piet.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:40:35 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54131065
Whehehe
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:41:57 #14
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_54131101
Valt nog mee hoor, die pieten hadden ze ook als terroristen kunnen aanmerken.
pi_54131110
Als die een rascist was zouden alleen bepaalde mensen een cadeautje krijgen.
Dat ze die baas van die cacao toko in een zak gooien, met een roede bewerken en faxen naar amerika
pi_54131142
Heb jij ooit een neger met een pofbroek gezien? Ik niet. "Pieten" zijn net zoiets als de elfjes van de kerstman, ze zijn een apart volk. Die negers in die minstrel shows symboliseerden echter de neger op de hoek.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:45:10 #17
45083 snarfbreda
Meldingsplicht
pi_54131170
Amerikanen zien liever een zwarte piet met een doorgeladen pistool op een schoolcampus .
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
pi_54131209
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:39 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Makkelijk praten, zij hebben nogal een recente geschiedenis met dit onderwerp.
Net zoiets als dat je een feest met Holocaust-elementen en maskers met grote neuzen landelijk zou organiseren. .
Wat heb ik met de Amerikaanse geschiedenis te maken? Dat land barst van de mensen met enorme lange tenen die bij het minste geringste op hun achterste benen staan. Daar zijn legio mensen al geshockeerd van een naakte vrouwen borst. Kan je dat serieus nemen?

Sinterklaas vergelijken met de Holocaust .
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:47:11 #19
32622 Elusive
Mad Fer It!!
pi_54131235
dat is hij toch ook, kom nou niet neet met het zwart door de roet onzin
zwarte piet was ooit gekocht door de sint om als hulpje te dienen wat een pooier was die goedheiligman toch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:47:31 #20
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_54131240
daarom noemen ze in amerika onze sint gewoon santa claus en laten ze deze rondhuppelen met een paar rendieren en elven...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_54131280
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:47 schreef Elusive het volgende:
dat is hij toch ook, kom nou niet neet met het zwart door de roet onzin
Affirmative action? Meer banen voor kansarme allochtonen?
pi_54131291
Straks mag je je kinderen geen sneeuwwitje meer voorlezen omdat het discriminerend voor lilliputters zou zijn.
pi_54131307
Ze zijn een andere mening toegedaan en als je niet met deze nederlandse folklore bent opgegroeid dan is het ook een vreemd verhaal

En met name in een land als de VS dat sinds de stichting ervan doordrenkt is met geweld en racisme
  PR/Manusje van alles woensdag 24 oktober 2007 @ 11:50:43 #24
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_54131318
Je had vorig jaar op tv al gekleurde pieten bij Jetix

Hoe verneuk je je eigen cultuur
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_54131319
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:40 schreef ondeugend het volgende:
Tja... zwarte Piet kan gewoon blauw, geel, oranje met paarse vlekken zijn maar is zwart door de roet van de schoorsteen.

Dat getrut ook altijd in Nederland. Nog even en het Gristenkabinet verbiedt zwarte Piet.
ze hadden trouwens vorig jaar regeboog pieten om het multi culti te maken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54131333
En wat is er eigenlijk mis met een blanke die zich als indiaan verkleedt? Ik neem aan dat hij de dappere roodhuid nadeed. Dat is toch niet beledigend?

Verder vind ik het bullshit dat Amerikaanse bedrijven hier Nederlandse tradities gaan verbieden voor hun werkgevers. Da's net zoiets als dat Nederland een fabriek in Spanje zou openen en hun werkgevers zou verbieden naar stierengevechten te gaan uit angst om aangeklaagd te worden omdat ze dierenmishandeling steunen. (Goed, dat Sinterklaas-gedoe is wel in het bedrijf zelf verboden en men mag er uiteraard buiten het bedrijf om wel aan doen, maar ik kon ff geen betere vergelijking vinden.)
pi_54131338
In Texas wordt hij waarschijnlijk op handen gedragen. Hij mag daar alleen geen rode mijter op, maar een witte puntmuts.
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_54131373
Ik kan wel begrijpen dat ze het niet leuk vinden en als het in america zou gebeuren mogen ze het van mij verbieden. Maar om iets vanuit america hier in nederland te verbieden vind ik te ver gaan.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:55:20 #29
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54131411
Ja dus? Dat vinden we zelf toch ook met de regenboogpieten etc?

Maar ja, alles om de US te bashen natuurlijk... .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_54131429
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:53 schreef Gercos het volgende:
Maar om iets vanuit america hier in nederland te verbieden vind ik te ver gaan.
Sinds wanneer mag je als bedrijf geen dingen verbieden op je eigen bedrijventerrein? De achterliggende reden vind ik weliswaar kolder, maar ik zie niet helemaal in waarom je het bedrijf dit recht zou moeten ontzeggen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:56:39 #31
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131447
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:51 schreef ToT het volgende:
Da's net zoiets als dat Nederland een fabriek in Spanje zou openen en hun werkgevers zou verbieden naar stierengevechten te gaan uit angst om aangeklaagd te worden omdat ze dierenmishandeling steunen.
Zo vergezocht vind ik dat niet hoor.
pi_54131449
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:55 schreef HeatWave het volgende:
Ja dus? Dat vinden we zelf toch ook met de regenboogpieten etc?
De groepering die denkt dat dat zoden aan de dijk zet, zet ik net zo makkelijk weg als wereldvreemde idealisten anders.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:58:00 #33
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131481
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:46 schreef MrX1982 het volgende:

Sinterklaas vergelijken met de Holocaust .
slavernij vergeleken met de holocaust bedoel je...
pi_54131505
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:56 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Zo vergezocht vind ik dat niet hoor.
Ik vind dat je het als werknemer best wel gek moet maken voordat het bedrijf überhaupt iets te zeggen heeft over je vrijetijdsbesteding.
pi_54131524
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:58 schreef Posdnous het volgende:

[..]

En waar precies worden Zwarte Pieten behandeld als slaven? Of is elke zwarte werknemer onder een blanke baas automatisch een slaaf?
pi_54131527
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:51 schreef ToT het volgende:
En wat is er eigenlijk mis met een blanke die zich als indiaan verkleedt? Ik neem aan dat hij de dappere roodhuid nadeed. Dat is toch niet beledigend?

Verder vind ik het bullshit dat Amerikaanse bedrijven hier Nederlandse tradities gaan verbieden voor hun werkgevers. Da's net zoiets als dat Nederland een fabriek in Spanje zou openen en hun werkgevers zou verbieden naar stierengevechten te gaan uit angst om aangeklaagd te worden omdat ze dierenmishandeling steunen. (Goed, dat Sinterklaas-gedoe is wel in het bedrijf zelf verboden en men mag er uiteraard buiten het bedrijf om wel aan doen, maar ik kon ff geen betere vergelijking vinden.)
Ze verbieden het toch ook niet. Als het personeel Sinterklaas wil vieren moeten ze dat vooral doen. Alleen niet in of via het bedrijf.
pi_54131535
ja en Amerikaanse kinderen leren dat ezeltjes ophangen aan een boomtak en dan slaan met een stok iets feestelijks is, door dat uit Mexico overgewaaide piñata gebruik
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54131540
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ze hadden trouwens vorig jaar regeboog pieten om het multi culti te maken
Jep en ik waardeer de inspanningen daarvoor maar ik zie het als om zeep helpen van een traditie.

Trouwens... Sinterklaas heeft een jurk aan, maakt dat hem een travestiet?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:00:14 #39
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131541
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:58 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik vind dat je het als werknemer best wel gek moet maken voordat het bedrijf überhaupt iets te zeggen heeft over je vrijetijdsbesteding.
Dat klopt, het gaat hier echter niet zozeer om vrije tijdsbesteding.
pi_54131546
Volgens mij is piet nog altijd zwart door het roet van de schoorsteen.
Ik heb dus geen ideen waar ze het godsnaam over hebben.
pi_54131569
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:00 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat klopt, het gaat hier echter niet zozeer om vrije tijdsbesteding.
Nee, maar bij stierevechten wel. Of worden die ook op het bedrijfsterrein gehouden (DAN zou ik als bedrijf ook klagen, ja ).
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:01:42 #42
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131576
De vraag is natuurlijk waar de grens ligt: mag het personeel wel pepernoten eten die in hun lunchpakketjes zitten in de bedrijfskantine, aangezien die geassocieerd worden met een racistisch feest?
pi_54131622
Good point.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je als bedrijf zijnde niet met personeelsleden geassocieerd wil worden die in hun vrije tijd met racistische dingen bezig zijn.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:04:01 #44
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131630
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:00 schreef Revolution-NL het volgende:
Volgens mij is piet nog altijd zwart door het roet van de schoorsteen.
Ik heb dus geen ideen waar ze het godsnaam over hebben.
In Spanje bij de Sint thuis zijn ze ook al zwart hoor. Voordat ze uberhaupt een schoorsteen in zijn geweest.

Of is het de bedoeling dat ze zich gewoon nooit wassen?
pi_54131637
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:00 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Jep en ik waardeer de inspanningen daarvoor maar ik zie het als om zeep helpen van een traditie.

waarom werkt mijn n niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:04:50 #46
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131649
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:03 schreef ToT het volgende:
Good point.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je als bedrijf zijnde niet met personeelsleden geassocieerd wil worden die in hun vrije tijd met racistische dingen bezig zijn.
Exact.
pi_54131657
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:58 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ook dat is zinloos.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:06:25 #48
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131686
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:05 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ook dat is zinloos.
Waarom, het zijn toch beide vrij recente periodes van onderdrukking?
pi_54131703
Wat vind jij zelf Posdnous? Vind jij Sinterklaas een racistisch feest? Moeten alle pieten blauw?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:08:06 #50
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131727
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:07 schreef Dodecahedron het volgende:
Wat vind jij zelf Posdnous? Vind jij Sinterklaas een racistisch feest? Moeten alle pieten blauw?
Neen, het hele feest interesseert me geen hol.
pi_54131802
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:04 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Exact.
Maar dan zou je als bedrijf zijnde helemaal van je personeelsleden moeten eisen at zij en hun kinderen niets aan Sinterklaas zouden doen. Geen cadeau'tjes, niet naar de intocht gaan enz.
Wil je dan HELEMAAL principieel zijn, dan moet je ook niks aan Kerst doen qua cadeau'tjes, omdat de kerstman weer van Sinterklaas is afgeleid.
pi_54131831
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:06 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Waarom, het zijn toch beide vrij recente periodes van onderdrukking?
Volgens mij is slavernij alweer een tijdje afgeschaft en daarnaast was slavernij de gewoonste zaak van de wereld en heeft de hele wereld zich daar "schuldig" aan gemaakt.

Of moet de gehele wereld nu diep door de knieën om elkaar schuld te betuigen over zaken die vroeger gewoon normaal waren.
pi_54131853
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:59 schreef milagro het volgende:
ja en Amerikaanse kinderen leren dat ezeltjes ophangen aan een boomtak en dan slaan met een stok iets feestelijks is, door dat uit Mexico overgewaaide piñata gebruik
Ehhhh ik denk wel dat je doorhebt dat een piñata in de VS iets minder gevoelig ligt dan witte mensjes die zwart worden geschminkt en (afhankelijk van de witte persoon die eronder zit) ook nog bepaalde gedragingen vertoont die je als kinderlijk kunt bestempelen....

Los van jouw reactie lijkt de standaardreactie op fok alles t.a.v. zwarte mensen hier of in de VS door een groot deel van de posters gebagatalliseerd te worden....."de slavernij is al anderhalve eeuw afgeschaft" "ze moeten niet zo zeuren" en nog meer van dit soort geblah blah....de meeste fokkers hebben geen weet van de sociale omstandigheden en de historie van de VS, omdat ze zich daar nooit in verdiept hebben maar wel al te graag hun mening erover geven...
pi_54131895
Tekenend voor de onwetendheid en de arrogantie van Amerikanen dit.
pi_54131906
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:14 schreef Pulu het volgende:
de meeste fokkers hebben geen weet van de sociale omstandigheden en de historie van de VS, omdat ze zich daar nooit in verdiept hebben maar wel al te graag hun mening erover geven...
Dat gebrek aan cultuurrelativisme gaat uiteraard twee kanten op.
pi_54131932
Amerika. Dat is toch dat land waar ze een heel volk uitgemoord hebben, om er vervolgens plastic speelgoed poppetjes van te maken? Hebben ze in Duitsland toch nog nooit echt aangedurfd

(Vrij naar Theo Maassen)
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54131948
Nou, veel Surinamers schijnen het Nederland nog flink kwalijk te nemen dat we dat gedaan hebben, omdat sommige oude mensen nog een oma hadden die daar onder te lijden heeft gehad enz.
Daarom heb je tegenwoordig geloof ik die "Boeien los"-dag of hoe het ook mag heten, en dat monument voor de toenmalige slaven.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:19:27 #58
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54131962
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:13 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Volgens mij is slavernij alweer een tijdje afgeschaft en daarnaast was slavernij de gewoonste zaak van de wereld en heeft de hele wereld zich daar "schuldig" aan gemaakt.

Of moet de gehele wereld nu diep door de knieën om elkaar schuld te betuigen over zaken die vroeger gewoon normaal waren.
Vrouwenonderdrukking was vroeger ook normaal .

Bovendien is het niet zo lang geleden dat zwarten nog gewoon openlijk (zelfs volgens de wet) gediscrimineerd werden. Het is niet iets van 'honderden jaren geleden' .
pi_54131996
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:19 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Bovendien is het niet zo lang geleden dat zwarten nog gewoon openlijk (zelfs volgens de wet) gediscrimineerd werden. Het is niet iets van 'honderden jaren geleden' .
Ja, maar het Sinterklaasfeest is niet discriminerend.
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:43 schreef Dodecahedron het volgende:
Heb jij ooit een neger met een pofbroek gezien? Ik niet. "Pieten" zijn net zoiets als de elfjes van de kerstman, ze zijn een apart volk. Die negers in die minstrel shows symboliseerden echter de neger op de hoek.
pi_54131999
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:16 schreef Dodecahedron het volgende:
Tekenend voor de onwetendheid en de arrogantie van Amerikanen dit.
Nee, het is een gevolg van die "sue-happy" samenleving van ze. Ze moeten zich echt overal tegen indekken.
Zo heb je op zakjes notenmix van een bepaalde luchtvaatrmaatschappij de waarschuwing: "Warning: contains nuts! " staan sinds iemand hen heeft aangeklaagd, omdat hij zich rot schrok toen hij een handje vol nootjes uit een zakje nam en in zijn mond stopte en ineens op iets hards beet: een NOOT!!!! In een NOTENMIX nog wel!!!!

(Tjezus, wat een zin! )
pi_54132019
quote:

[..]

Ehhhh ik denk wel dat je doorhebt dat een piñata in de VS iets minder gevoelig ligt dan witte mensjes die zwart worden geschminkt en (afhankelijk van de witte persoon die eronder zit) ook nog bepaalde gedragingen vertoont die je als kinderlijk kunt bestempelen....

Los van jouw reactie lijkt de standaardreactie op fok alles t.a.v. zwarte mensen hier of in de VS door een groot deel van de posters gebagatalliseerd te worden....."de slavernij is al anderhalve eeuw afgeschaft" "ze moeten niet zo zeuren" en nog meer van dit soort geblah blah....de meeste fokkers hebben geen weet van de sociale omstandigheden en de historie van de VS, omdat ze zich daar nooit in verdiept hebben maar wel al te graag hun mening erover geven...
ja blabla , we hebben geen zak te maken hier met wat men dáár van Sinterklaas vindt.

de enkele negert hier die erover zeurt, heeft gewoon teveel vrije tijd en te weinig dingen om al die vrije tijd mee te vullen (volgens mijn ex, tevens negert) , en (mijn eigen aanvulling) gaat om uit die dreariness van zijn bestaan te ontsnappen, issues verzinnen om "voor te vechten" , zoals daar zijn de issues "negerzoen" "het woord neger" "zwarte piet" "zwarte bladzijde" "zwartrijden" "zwart geld" "zwarte periode" "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"... zo word je zomaar ineens een Malcolm X en heeft je leven toch nog zin!
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54132027
quote:

[..]

Verbied dan als bedrijf zijnde ook dat je medewerkers zich met Christelijke activiteiten bezighouden, aangezien de Bijbel zo ongeveer de hoofdoorzaak is geweest van de vrouwenonderdrukking.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:28:10 #63
195406 VinnieVega
You\'re excited? Feel the
pi_54132174
uhm, ik denk dat de meeste mensen de bloederige geschiedenis van de vs wel kennen, is het meest bekend van allemaal. doet niet weg dat het niks met dit onderwerp te maken heeft, in ons eigen land is er ook veel commentaar de laatste jaren. vooral op de dubieuze achtergrond van de pieterbazen.
ik moet wel zeggen dat de vs alijd de neiging heeft om andere landen te veroordelen en bekritiseren zonder ooit zichzelf eens een keer een spiegel voor te houden.
you can kill a revolutionary, but you can't kill the revolution
pi_54132280
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:19 schreef ToT het volgende:
Nou, veel Surinamers schijnen het Nederland nog flink kwalijk te nemen dat we dat gedaan hebben, omdat sommige oude mensen nog een oma hadden die daar onder te lijden heeft gehad enz.
Daarom heb je tegenwoordig geloof ik die "Boeien los"-dag of hoe het ook mag heten, en dat monument voor de toenmalige slaven.
dat zijn wel hele oude surinamers dan want de slavernij is al weer bijna 150 jaar afgeschaft
1 juli 1863

En sindsdien zijn er miljarden naar suriname gegaan
pi_54132399
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat zijn wel hele oude surinamers dan want de slavernij is al weer bijna 150 jaar afgeschaft
1 juli 1863
Voor het gemak wordt dus ook maar de gehele Nederlandsche onderdrukking t/m 1975 meegerekend.
pi_54132481
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:38 schreef Litpho het volgende:

[..]

Voor het gemak wordt dus ook maar de gehele Nederlandsche onderdrukking t/m 1975 meegerekend.
dat is geen slavernij, waarbij men echter de vraag kan stellen of suriname er wel goed aangedaan heeft het Koninkrijk te verlaten.
pi_54132490
Dubbel?
pi_54132501
*LOL* Okee, "Er onder te lijden hebben gehad" is een heel ruim begrip: iedereen heeft wel grootouders die zeggen: "Ik heb de oorlog nog meegemaakt! Je weet niet hoe goed jij het hebt! En maar klagen he! Eet je bord leeg! In de oorlog HADDEN we amper eten!"

Misschien dat die oma's van die oudere surinamers zelf weer grootouders hadden die de slavernij hadden meegemaakt?
pi_54132540
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:22 schreef ToT het volgende:

[..]

Verbied dan als bedrijf zijnde ook dat je medewerkers zich met Christelijke activiteiten bezighouden, aangezien de Bijbel zo ongeveer de hoofdoorzaak is geweest van de vrouwenonderdrukking.
Met andere woorden: het is onzin.
pi_54132551
Tsja, ik zou ook mijn twijfels hebben bij de blanke oude vent en zijn zwarte zwakzinnige hulpjes als ik er niet mee was opgegroeid.
pi_54132571
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:22 schreef milagro het volgende:

[..]

ja blabla , we hebben geen zak te maken hier met wat men dáár van Sinterklaas vindt.

de enkele negert hier die erover zeurt, heeft gewoon teveel vrije tijd en te weinig dingen om al die vrije tijd mee te vullen (volgens mijn ex, tevens negert) , en (mijn eigen aanvulling) gaat om uit die dreariness van zijn bestaan te ontsnappen, issues verzinnen om "voor te vechten" , zoals daar zijn de issues "negerzoen" "het woord neger" "zwarte piet" "zwarte bladzijde" "zwartrijden" "zwart geld" "zwarte periode" "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"... zo word je zomaar ineens een Malcolm X en heeft je leven toch nog zin!
Op de eerste plaats moet ik iets corrigeren....ik heb de openingstopic te snel gelezen en realiseer me nu pas dat het een amerikaanse afdeling in Nederland is en niet een nederlandse afdeling in de VS...so in a way I stand corrected

En enigzins geef ik je wel gelijk...de historie van zwarte mensen in de VS en hier zijn totaal niet met elkaar te vergelijken, maar gezien de gevoeligheid van zwart-wit in de VS begrijp ik wel dat ze met hun achtergrond anders tegen Sinterklaas fenomeen aankijken dan wij. En het zogenaamde bestrijden van al die woorden is voornamelijk symboolpolitiek....persoonlijk zie ik liever dat er meer aandacht wordt gegeven aan scholing rondom dit onderwerp...

En ff terugkomen op je argumentatie ondanks dat je ex zwart is en hij een bepaalde mening is toegedaan, wil dat natuurlijk niet zeggen dat zijn mening voor de gehele bevolkingsgroep geldt en al helemaal niet zaligmakend is......ik denk niet dat je bedoeling was, maar ik zie deze argumentatietechniek vaker omdat iemand een vriend/vriendin/kennis/collega/familielid van een bepaalde afkomst heeft en hij/zij heeft een mening die betrekking heeft op diezelfde afkomst en als die dan ook aansluit op de mening van de witte persoon dan schijnt de argumentatie aan kracht te winnen........ff voor de idioten die niet kunnen lezen een voorbeeldje....Jantje zegt: "negers zijn blah blah blah" en Jantje heeft een vriend(in) die zwart is en die vindt ook dat negers blah blah blah zijn dan zijn er veel Jantjes die zeggen hij/zij vindt ook dat negers blah blah blah zijn en omdat hij/zij zelf zwart is, schijnt het voor Jantje een soort van waarheid te worden.................
pi_54132602
quote:

[..]

Het ging hier toch over slavernij of wordt er nu van alles bijgehaald?
pi_54132652
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Tsja, ik zou ook mijn twijfels hebben bij de blanke oude vent en zijn zwarte zwakzinnige hulpjes als ik er niet mee was opgegroeid.
Als het managemnt had gebprobeerd het uit te leggen en dat de kerstman er van afstamt was het allemaal wel goed gekomen
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:56:24 #74
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54132780
Wat een onzin

Iz koeltoer, omrotten amerikanen!
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54132804
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:43 schreef Dodecahedron het volgende:
nee, maar in de middeleeuwen was dit geen ongebruikelijke kledij voor slaven ( van rijke mensen)
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
pi_54132851
Sinterklaas is niet eens iets Nederlands. Maar omdat jullie RAcisten zijn en het ook willen alten blijken vieren jullie het feest door het ook nog aan te passen met die zwarte pieten!!

Racisten zullen jullie blijven en daarom verbranden in HELL!!

De dag Des oordeels zullen jullie worden onthoofd!!
pi_54132868
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:57 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

nee, maar in de middeleeuwen was dit geen ongebruikelijke kledij voor slaven ( van rijke mensen)
En die strooiden ook snoepgoed uit en liepen over het dak?
pi_54132896
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:00 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

En die strooiden ook snoepgoed uit en liepen over het dak?
met paard
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:07:34 #79
195406 VinnieVega
You\'re excited? Feel the
pi_54133034
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:59 schreef SwordMen het volgende:
Sinterklaas is niet eens iets Nederlands. Maar omdat jullie RAcisten zijn en het ook willen alten blijken vieren jullie het feest door het ook nog aan te passen met die zwarte pieten!!

inderdaad, swordsmen. wij zijn hier allemaal racisten op dit forum.
wij zijn inderdaad degene die sinterklaas op het zadel geholpen hebben en die zwarte pieten heb ik verzonnen
you can kill a revolutionary, but you can't kill the revolution
pi_54133039
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:59 schreef SwordMen het volgende:

Als je dan grappig wilt zijn, zorg je er dan wel ff voor dat je spelling klopt
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:12:11 #81
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_54133127
Pfff, affirmative actionsaanhanger, die sinterklaas: alleen maar negers die zijn klusjes mogen doen.
Onze Sint is een niggerlover.... we moesten dat Amerikaanse bedrijf aanklagen...

[ Bericht 0% gewijzigd door matthijst op 24-10-2007 13:35:04 ]
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:16:19 #82
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_54133213
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Wij nemen het inderdaad voor normaal aan omdat we ermee zijn opgegroeid. Maar ik heb ook wel eens aan een Amerikaan geprobeerd uit te leggen waarom wij die "Black Peter" handhaven. Zij zien het als een extensie van de oude Amerikaanse traditie van de eerder genoemde minstrel shows met de blackfaces.

En ze hebben misschien wel een punt dat de zwarte piet een vrij exacte kopie van dat verschijnsel is. Waar ze de plank misslaan is volgens mij het gelijk stellen van uiterlijke schijn en intentie.
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
pi_54133331
De negerzoen heet tegenwoordig ook anders!
pi_54133503
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:33 schreef Ippon het volgende:

[..]

Wat een zielige mensen
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_54133990
Waarom wordt de laatste jaren alles wat met buitenlanders of racisme te maken zou kunnen hebben zo in het extreme getrokken? Als iemand in 1990 deze discussie zou zien, zou die zich kapot lachen. Wat een tijdverspilling dit soort discussies.
pi_54134045
Typisch Amerikaans. Ze doen altijd heel verbolgen en moralistisch, terwijl ze zelf veel meer bloed aan hun handen hebben. Er zijn legio incidenten geweest met rascistische politieagenten. Of wat te denken van de heel laat gestarte noodhulp voor het overwegend zwarte New Orleans, na de overstromingen aldaar.

Hetzelfde zie je op seksueel gebied. Heel het land is in rep en roer als de tepel van Janet Jackson in beeld komt, maar ondertussen heeft de VS de grootste porno-industrie ter wereld. Ze zijn zo puriteins als de pest. Wijzen op christelijke waarden, terwijl ze overal ter wereld oorlogslachtoffers maken (gij zult niet doden).

Zo ook met sinterklaas... Een beetje moeilijk doen dat onze sint rascistisch zou zijn, maar ondertussen wel elk jaar kerst vieren met Santaclaus: niets meer of minder dan een slap commercieel aftreksel van onze sinterklaas (zelfs in de naam zichtbaar).
pi_54134112
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 11:58 schreef Litpho het volgende:

[..]

ze verbieden het feest zelf toch niet, alleen niet in de bedrijfskantine
pleased to meet you
pi_54134121
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:00 schreef ondeugend het volgende:

[..]

nope, een religieuze fundamentalist
pleased to meet you
pi_54134142
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:58 schreef moussie het volgende:

[..]

ze verbieden het feest zelf toch niet, alleen niet in de bedrijfskantine
Dit ging ook over de stierenvechtvoorbeelden erbij.
pi_54134235
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:21 schreef more het volgende:
De negerzoen heet tegenwoordig ook anders!
Was trouwens een publiciteitsstunt van Buys dat ze zogenaamd aangeklaagd zouden zijn. Schijnt geen donder van te kloppen.
pi_54134323
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 14:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Was trouwens een publiciteitsstunt van Buys dat ze zogenaamd aangeklaagd zouden zijn.
Aan de andere kant was het met sommige zelfaangewezen belangengroeperingen slechts een kwestie van tijd geweest.
pi_54134397
quote:

[..]

Alsof dat ook maar enigszins een boycot van Sinterklaas rechtvaardigt. Het heeft niets met elkaar te maken.

Daarnaast smeekt de overdreven houding van veel mensen erom dat een en ander eens flink gerelativeerd wordt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_54134499
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:59 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dit ging ook over de stierenvechtvoorbeelden erbij.
wat heeft zo'n hypothetisch voorbeeld ermee te maken .. ik heb iig nog nooit gehoord van een nederlands bedrijf in Spanje dat zijn werknemers voorschrijft wat zij wel of niet zouden mogen doen in hun vrije tijd en buiten de fabriekspoorten .. jij wel ?
pleased to meet you
pi_54134715
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 14:06 schreef Litpho het volgende:

[..]

Aan de andere kant was het met sommige zelfaangewezen belangengroeperingen slechts een kwestie van tijd geweest.
True, true, maar ze zeiden dat ze aangeklaagd waren en dat ze de naam moesten veranderen. Dat was dus een leugen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:02:50 #95
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54135512
quote:

door Eric van Staten

De leiding van de vestiging in Koog aan de Zaan wilde geen commentaar geven. „De woordvoering gaat via Amerika. We hebben contact opgenomen met onze zegsman aldaar en zijn in afwachting van een reactie.”
Telegraaf

Natuurlijk doen Amerikanen dan weer wel aan thanksgiving, een feest wat viert dat Indianen goedgelovig, goed te belazeren en een makkelijk uit te roeien volk is.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  Moderator woensdag 24 oktober 2007 @ 15:03:59 #96
8781 crew  Frutsel
pi_54135537
rare jongens die amerikanen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:04:44 #98
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54135550
Niet zo gek eigenlijk. Paranoide wb rechtszaken, maar niet zo gek.
pi_54135581
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:04 schreef Slarioux het volgende:
Een bedrijf dat op nederlands grondgebied is gevestigd valt onder de Nederlandse wet dacht ik.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:07:10 #100
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54135601
Eigenlijk zou men een afstandsverklaring moeten tekenen, waarin welwillende medewerkers tekenen voor een sinterklaaspolicy
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:08:05 #101
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54135617
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:06 schreef MahirBurekovic het volgende:

[..]

Een bedrijf dat op nederlands grondgebied is gevestigd valt onder de Nederlandse wet dacht ik.
nope, dat weten ze wel zo te draaien dat je minstens onder Europese normen valt.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:10:12 #102
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_54135670
En ik vind de Kerstman discriminerend t.o.v. onze kleine medemens!
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:10:24 #103
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_54135675
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:06 schreef MahirBurekovic het volgende:

[..]

Nou en? Sinterklaas rascistisch vinden of het niet willen vieren is niet bij de wet verboden.
pi_54135852
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:08 schreef Aoristus het volgende:

[..]

nope, dat weten ze wel zo te draaien dat je minstens onder Europese normen valt.
Dat lijkt me niet, en dan nog heeft justitie in de VS daar niks mee te maken. Je moet ook kijken tegenover wie men dit 'racisme' tentoonspreidt, namelijk alleen de mensen binnen de vestiging van dat bedrijf. Ik denk dat er iemand die daar werkt (ja, waarschijnlijk slechts 1 persoon) een klacht heeft ingediend bij het hoofdkantoor, en die sukkels daarna zijn gaan onderzoeken wat het nou eigenlijk is (want uiteraard hadden ze geen idee), en vervolgens -bang als ze zijn- de hele viering maar verboden hebben, omdat dat het makkelijkst was.
pi_54135907
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:10 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Nou en? Sinterklaas rascistisch vinden of het niet willen vieren is niet bij de wet verboden.
'rascistisch'

ik doelde op eventuele rechtszaken naar aanleiding van het wel vieren van sinterklaas, slimpie.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:29:17 #106
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54136089
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:04 schreef Slarioux het volgende:
Het is zelfs zo achterljik dat een Amerikaan zich kan storen aan wat er in Nederland gebeurt. Ik begrijp dat zo'n policy hier dus nooit zal werken. Als een afro-american vindt dat het ongepast is, dan is het feest gewoon van de baan. Everything is possible, but nothing is real..
pi_54136177
Geschiedenis van Zwarte Piet
quote:
Vermoedelijk deed Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van destijdse Europeanen weinig verschil. Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben. Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger. Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sinterklaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus. Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij. De naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:41:58 #108
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54136378
Da's toch heel wat anders dan: 'hij is zo zwart door de schoorsteen' .
pi_54137281
kom nou zeg, sinterklaas is gwoon een hartstikke leuk feest dat geen reet met rascisme te maken heeft. Amerikanen die hier gaan bepalen wat wel en niet mag qua cultuur, altijd lekker voor een land dat het zelf niet eens heeft.

valt me van je tegen overigens posdnous
underground forever baby
  woensdag 24 oktober 2007 @ 16:29:20 #110
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54137499
Hoezo? Ik heb het niet verzonnen hoor.
pi_54137576
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 15:02 schreef Aoristus het volgende:
Natuurlijk doen Amerikanen dan weer wel aan thanksgiving, een feest wat viert dat Indianen goedgelovig, goed te belazeren en een makkelijk uit te roeien volk is.
Die gedachte heerst inderdaad bij de communisten hier, maar het overgrote deel van de Amerikaanse bevolking viert Thanksgiving omdat het HET belangrijkste familiefeest van de VS is. Belangrijker dan Kerstmis.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54137706
overigens moet dat personeel zich gewoon en masse ziek melden 5 december.

@ p neuh maar alsjeblieft, sinterklaas is een gezellig feest waar niemand rascisme in ziet behalve mensen die het "willen" zien en verzuurde PC types.
underground forever baby
pi_54138835
@ Lyrebird: tja die trend is zich wel aan het doorzetten he? Feesten om het feesten, de achterliggende gedachte / reden boeit steeds minder.
pi_54138925
Ik denk sowieso niet dat een echte racist Sinterklaas viert, want die gaat geen liedjes zingen voor een Turk.
pi_54139075
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 17:34 schreef ToT het volgende:
@ Lyrebird: tja die trend is zich wel aan het doorzetten he? Feesten om het feesten, de achterliggende gedachte / reden boeit steeds minder.
Zit wat in, alhoewel een groot deel van de Amerikaanse bevolking heus wel weet wat er achter Thanksgiving schuilt. Maar de manier waarop de TS Thanksgiving beschrijft, wordt slechts gedeeld door een klein deel van de bevolking.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54139212
topic 3
pi_54139270
@ Lyrebird: Heeft TS het over Thanksgiving gehad?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 17:59:31 #118
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54139320
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 17:46 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zit wat in, alhoewel een groot deel van de Amerikaanse bevolking heus wel weet wat er achter Thanksgiving schuilt. Maar de manier waarop de TS Thanksgiving beschrijft, wordt slechts gedeeld door een klein deel van de bevolking.
Net zo'n minderheid die Sinterklaas als racist bestempelt waarschijnlijk
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:22:44 #119
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54139787
Elk jaar weer diezelfde onzin discussie... Ik snap het niet. Het gaat toch om de gedachte achter het feest? Een heiligman met zijn hulpjes die door de schoorsteen (en daarom zwart) komt om pakjes te brengen. Meer is het niet, ook niet minder...
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_54139859
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 18:22 schreef AgLarrr het volgende:
Elk jaar weer diezelfde onzin discussie... Ik snap het niet. Het gaat toch om de gedachte achter het feest? Een heiligman met zijn hulpjes die door de schoorsteen (en daarom zwart) komt om pakjes te brengen. Meer is het niet, ook niet minder...
Mja, pro-blauwe-pieten lui zeggen dan: "Ja, ik heb nog nooit iemand uit een schoorsteen zien komen met dikke lippen en kroeshaar."
pi_54140182
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 17:56 schreef ToT het volgende:
@ Lyrebird: Heeft TS het over Thanksgiving gehad?
Nee, ik verwarde de kinderbeul met Posdnous.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 18:48:03 #122
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54140321
comment
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:04:29 #123
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54140690
Inderdaad. .

En Harrie je hebt mn topic opgeslokt. .
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:05:10 #124
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_54140706
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 18:26 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Mja, pro-blauwe-pieten lui zeggen dan: "Ja, ik heb nog nooit iemand uit een schoorsteen zien komen met dikke lippen en kroeshaar."
Wat ook zo is natuurlijk....
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:17:48 #125
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54140964
quote:

[..]

Ik heb ook nog nooit een vetklep in een door gnomen volgeladen arreslee door de lucht zien vliegen dankzij acht elanden waarvan één met een rode neus. Dus.

woensdag 24 oktober 2007 @ 19:20:49 #126
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54141037
De kerstman discrimineerd ook omdat kleine mensen voor hem werken.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:22:59 #127
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54141087
Trouwens Pieten zijn toch gewoon blank maar omdat ze door de schoorsteen moeten kleuren ze zwart.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_54141181
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 16:39 schreef Laton het volgende:
overigens moet dat personeel zich gewoon en masse ziek melden 5 december.

@ p neuh maar alsjeblieft, sinterklaas is een gezellig feest waar niemand rascisme in ziet behalve mensen die het "willen" zien en verzuurde PC types.
dat mensen die er niet mee zijn opgegroeid het ook zo kunnen zien vergeet je voor het gemak ?
pleased to meet you
pi_54143088
quote:
Germanische Tradition

Das Reiten über die Dächer geht wahrscheinlich auf den germanischen Obergott Odin zurück, der diese Kunst auch beherrschte. Auch andere Sinterklaastraditionen stammen vermutlich von germanischen Traditionen ab. So baten während des Sonnenwendfestes früher junge Mädchen Wotan um eine Abbildung ihres noch unbekannten zukünftigen Geliebten. Dies sind heute die Spekulatiuspuppen. Die Gabe von Geschenken durch den Kamin soll zurückgehen auf germanische Opferfeste am Feuer. Und auch der Zwarte Piet soll davon abstammen; Odin wurde begleitet durch die Raben Hugin und Munin.

ik stel voor dat we die gristelijke shit afschaffen, en Odin en zijn twee zwarte metgezellen in ere herstellen. Spreekt ook meer tot de verbeelding.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:30:56 #130
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54144518
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:04 schreef Posdnous het volgende:
Inderdaad. .

En Harrie je hebt mn topic opgeslokt. .
O, sorry, het kon me gewoon niets schelen.
pi_54144649
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:22 schreef OFfSprngr het volgende:

Trouwens Pieten zijn toch gewoon blank maar omdat ze door de schoorsteen moeten kleuren ze zwart.
Wat een onzin ... een uitvluchtje verzonnen voor mensen die niet willen toegeven dat het in essentie gaat om racisme. Overigens heb ik geen probleem met dat racisme, noch verschuil ik me achter excuske.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 00:03:37 #132
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_54149365
Ik kan het ergens wel begrijpen: zo'n bedrijf wil geen stront aan de knikker. Het Sinterklaasfeest mag in onze ogen iets onschuldigs hebben maar voor een buitenstaander kan die nogal denigrerend naar zwarten overkomen. En Amerikanen en Canadezen zijn op dit punt behoorlijk gevoelig.

Tsja.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  donderdag 25 oktober 2007 @ 00:11:14 #133
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54149599
Eigenlijk zouden we in navolging van een universele taal ook een universeel feest moeten hebben. Ik ben bang dat zoiets nog het meest op een vreetpartij met veel zoet gaat lijken
pi_54150251
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 00:11 schreef Aoristus het volgende:
Eigenlijk zouden we in navolging van een universele taal ook een universeel feest moeten hebben. Ik ben bang dat zoiets nog het meest op een vreetpartij met veel zoet gaat lijken
universele taal ?
pleased to meet you
  donderdag 25 oktober 2007 @ 00:43:12 #135
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_54150367
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 00:37 schreef moussie het volgende:

[..]

universele taal ?
Wegens impopulariteit in de vergetelheid geraakt , Esperanto
pi_54150964
Ach, in computers wordt de eerste harde schijf de master genoemd, en de tweede de slave. Dat schijnt door sommigen ook al bestreden te worden.
Waarom de benaming van de rangorde van twee zilverkleurige, matglanzende metalen dingen een belediging zou zijn voor een zwarte mens, is me een raadsel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54151043
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 00:03 schreef Flumina het volgende:
Ik kan het ergens wel begrijpen: zo'n bedrijf wil geen stront aan de knikker. Het Sinterklaasfeest mag in onze ogen iets onschuldigs hebben maar voor een buitenstaander kan die nogal denigrerend naar zwarten overkomen. En Amerikanen en Canadezen zijn op dit punt behoorlijk gevoelig.

Tsja.
Vorig jaar kreeg ik het eens aangereikt: een googellink, waaruit bleek dat in heel Europa Sinterklaas gevierd wordt, op allerlei verschilende manieren.
En grappig: in Iran heb je met Perzisch nieuwjaar, op 21 maart, het optreden van Hadzji Firoez: een zwartgeschminckte man, met een rode puntmuts, die snoep rondstrooit en gedichten declameert.
Dus misschien vinden de Yanks dat een beter feest!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54151052
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vorig jaar kreeg ik het eens aangereikt: een googellink, waaruit bleek dat in heel Europa Sinterklaas gevierd wordt, op allerlei verschilende manieren.
En grappig: in Iran heb je met Perzisch nieuwjaar, op 21 maart, het optreden van Hadzji Firoez: een zwartgeschminckte man, met een rode puntmuts, die snoep rondstrooit en gedichten declameert.
Dus misschien vinden de Yanks dat een beter feest!
Met roomblanke assistenten zeker?
pi_54151082
quote:

[..]

Nee, ik ook niet. Maar zie jij veel zwarte pieten met dikke lippen en kroeshaar, dan?
pi_54151113
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me af, terwijl ik het schreef. Ben ik vergeten. Maar Iraniërs zijn niet erg bruin en kunnen best voor blanken doorgaan.
Ik vond het wel een grappige spiegeling, toen ik het voor het eerst zag.
  Donald Duck held donderdag 25 oktober 2007 @ 01:24:16 #141
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_54151124
Die amerikanen zijn echt compleet achterlijk. Ze begrijpen niks van andere culturen en denken overal maar hun visie te moeten doen gelden
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_54151887
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Die amerikanen zijn echt compleet achterlijk. Ze begrijpen niks van andere culturen en denken overal maar hun visie te moeten doen gelden
Dat is de bitch als je afstapt van iedere vorm van cultuurrelativisme hè.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 25-10-2007 02:48:15 ]
I´m back.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 02:45:29 #143
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54151962
Het is niet zozeer dat ze ons feest racistisch vinden; het is eerder angst om 'per ongeluk' racistisch over te komen.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_54151987
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 02:45 schreef Gabry het volgende:
Het is niet zozeer dat ze ons feest racistisch vinden; het is eerder angst om 'per ongeluk' racistisch over te komen.
Ze zijn alleen maar bang om door iemand aangeklaagd te worden, bedoel je?
I´m back.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 08:01:59 #145
28167 matthijst
pi_54152701
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:27 schreef moussie het volgende:
Dat mensen die er niet mee zijn opgegroeid het ook zo kunnen zien vergeet je voor het gemak ?
Gasten moeten niet zo janken, hoort nou eenmaal bij Nederland...
Wij zijn toch ook niet opgegroeid met het idee dat het normaal is om 9-jarige meisjes in de woestijn te ontmaagden en trouwen? Toch zijn er 1 miljard fans van dat "gebruik"...

Fuck toch op met dat eeuwige gezeik: hou je niet van Sinterklaas, hou dan je bek of zout op naar waar ze er niet aan doen. Amerika bijvoorbeeld.
pi_54154630
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:05 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Wat ook zo is natuurlijk....
Klopt.

Maar zwarte mensen komen sowieso nooit door een schoorsteen, gewoon door de voordeur zoals alle mensen. Dus daar gaat de vergelijking met de zwarte man op de hoek al mank.
pi_54154642
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:17 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik heb ook nog nooit een vetklep in een door gnomen volgeladen arreslee door de lucht zien vliegen dankzij acht elanden waarvan één met een rode neus. Dus.
Je snapt het punt niet zo geloof ik.
pi_54154733
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:21 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, ik ook niet. Maar zie jij veel zwarte pieten met dikke lippen en kroeshaar, dan?
Ze hebben een pruik met zwarte krulletjes.

En je lippen rood verven is een traditioneel gebruik om de lippen van een zwart persoon na te bootsen (kijk maar naar die minstrel shows of naar ouwe Kuifje-albums).

Maar een piet is zo veel meer dan alleen maar een zwart persoon. Hij loopt over daken, vult schoenen, het hele "volk" heet "Piet", strooit snoep ....

Het is, zoals ik al zei, hetzelfde als de dwergen van Sneeuwwitje vergelijken met lilliputters. Dwergen zijn zoveel anders als gewone lilliputters.
pi_54155391
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 01:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

wel met echte Ariërs
pleased to meet you
pi_54155484
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 08:01 schreef matthijst het volgende:

[..]

Gasten moeten niet zo janken, hoort nou eenmaal bij Nederland...
Wij zijn toch ook niet opgegroeid met het idee dat het normaal is om 9-jarige meisjes in de woestijn te ontmaagden en trouwen? Toch zijn er 1 miljard fans van dat "gebruik"...

Fuck toch op met dat eeuwige gezeik: hou je niet van Sinterklaas, hou dan je bek of zout op naar waar ze er niet aan doen. Amerika bijvoorbeeld.
wat een onzinnige vergelijking, slaat helemaal nergens op, maar vooruit, laten we die eens door redeneren ..
dus als jij nu een bedrijf opent in een islamitisch land en ze willen in de bedrijfskantine ritueel 9 jarige meisjes ontmaagden en trouwen zou jij dat goed vinden ? hoort er nu eenmaal bij ?
pleased to meet you
pi_54155676
Die witte pieten die je tegenwoordig hebt, vind ik werkelijk te sneu voor woorden!

@ Dodecahedron: "het hele "volk" heet "Piet" ".....idd! Doet me meteen denken aan een ander BLAUW volkje waarvan iedereen ook deels de zelfde naam heeft: "Bril-, Mopper-, Grote-.... enz.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:59:44 #152
28167 matthijst
pi_54156204
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:25 schreef moussie het volgende:
wat een onzinnige vergelijking, slaat helemaal nergens op, maar vooruit, laten we die eens door redeneren ..
dus als jij nu een bedrijf opent in een islamitisch land en ze willen in de bedrijfskantine ritueel 9 jarige meisjes ontmaagden en trouwen zou jij dat goed vinden ? hoort er nu eenmaal bij ?
Vergelijking van niks inderdaad, beetje de boel opkloten

Als dat daar een standaard gebruik is wat het hele volk doet, wie ben ik dan om dat af te schaffen
  donderdag 25 oktober 2007 @ 15:57:22 #153
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54161346
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:38 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Je snapt het punt niet zo geloof ik.
Ik snap het punt prima. Het is er als je er over wilt vallen, anders niet. Ik wil er niet over vallen want ik vind het een kinderfeest. Zoals uit wel meer dingen lijkt: als je wilt kun je overal wel iets rascistisch in zien. Net als al die Suri's die moord en brand schreeuwden toen Balkenende begon met zijn "VOC mentaliteit". Die wisten ook donders goed dat Balkie die opmerking in een compleet andere context bedoelde en kozen er bewust voor om er toch een issue van te maken... Naja, misschien een matig voorbeeld, maargoed..

pi_54161374
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 15:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik snap het punt prima. Het is er als je er over wilt vallen, anders niet.
ok
pi_54175188
Doet me denken aan die southpark aflevering over the southpark flag.

Op de vlag stonden 2 witte poppetjes die een zwart poppetje aan een galg ophingen.
Iedereen riep dat de vlag een walgelijk racistisch sysbool was van de onderdrukking van zwarten.. behalve de kinderen die niet begrepen waar iedereen zich druk om maakte.

Het moraal van het verhaal was dat bijna iedereen racistisch was door onderscheid te maken en onderbewust de zwarte mens als een onderdukte entiteit te zien.
De kinderen zagen niets anders dan 3 mensen en een galg.

Hmm... Ze hadden die aflevering net zo goed op dit nieuwsbericht kunnen baseren.
pi_54185195
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:59 schreef matthijst het volgende:

[..]

Vergelijking van niks inderdaad, beetje de boel opkloten
tja, jij komt ermee, alsof het een jaarlijks terugkerend volksfeest zou zijn of zo ipv iets dat dertienhonderdnogwat jaar geleden is gebeurd en in die tijd ook bij ons vrij normaal was
quote:
Als dat daar een standaard gebruik is wat het hele volk doet, wie ben ik dan om dat af te schaffen
ook als het betekend dat je dan geen opdrachten meer krijgt uit Nederland of een rechtszaak aan je broek .. ?
pleased to meet you
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:24:06 #157
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54186372
Het zijn echt niet alleen de Amerikanen. In Nederland zijn er op diverse plekken ook al rode, blauwe, groene, en paarse Pieten ingesteld omdat alleen zwart toch echt niet meer kan in deze politieke wereld.

Tis een leuk artikel hoor, en het geeft ons FOK!kers weer eens iets om af te vitten op de Amerikanen, maar in Nederland zelf zijn we ook allang bezig met het zwarte piet verhaal.

Ik kan me er niet echt druk om maken moet ik zeggen.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54186474
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 18:24 schreef maartena het volgende:
Het zijn echt niet alleen de Amerikanen. In Nederland zijn er op diverse plekken ook al rode, blauwe, groene, en paarse Pieten ingesteld omdat alleen zwart toch echt niet meer kan in deze politieke wereld.

Tis een leuk artikel hoor, en het geeft ons FOK!kers weer eens iets om af te vitten op de Amerikanen, maar in Nederland zelf zijn we ook allang bezig met het zwarte piet verhaal.
"we"?
Dat er een paar Surinamers het willen uitmelken wil nog niet zeggen dat heel Nederland er mee bezig is.
quote:
Ik kan me er niet echt druk om maken moet ik zeggen.....
Jij gaat mee in de zak naar Spanje.
pi_54193583
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 18:29 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

"we"?
Dat er een paar Surinamers het willen uitmelken wil nog niet zeggen dat heel Nederland er mee bezig is.
[..]

Jij gaat mee in de zak naar Spanje.
En volgens mijn oom word je dan tot pepernoten verwerkt. Dan komen er messen van achter, dan komen er messen van links, dan komen er messen van boven en dan word je helemaal versnipperd tot pepernoten. Dan kom je volgend jaar weer terug om uitgestrooid te worden op straat.
pi_54196980
Hoeveel hypocrietenbloed hebben die amerikanen ingespoten gekregen zeg...als er 1 land is dat niet moet beginnen over slavernij en rascisme zijn zij het wel.
pi_54197105
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 07:20 schreef aapje22 het volgende:
Hoeveel hypocrietenbloed hebben die amerikanen ingespoten gekregen zeg...als er 1 land is dat niet moet beginnen over slavernij en rascisme zijn zij het wel.
Vandaar dat politiek correctisme een Amerikaanse uitvinding is?
I´m back.
pi_54197377
@ aapje: doet me denken aan een "stripverhaaltje" die ik ergens een keer heb gezien:
Zegt zo'n redneck tegen een neger: "Go back to your own country!"
Komt hij een mexicaan tegen: "Go back to your own country!"
Komt hij een indiaan tegen, indiaan kijkt hem boos aan, redneck staat met z'n bek vol tanden.

Ik ken trouwens een amerikaanse meid die me goudeerlijk heeft gezegd dat ze BLIJ is dat de blanken de indianen grotendeels hebben uitgeroeid en in reservaten hebben gestopt, want moet je eens zien wat voor moois ze allemaal op dat land hebben kunnen opbouwen!

Daar word je toch echt ZIEK van???
pi_54197378
quote:
En God is een genocidale moordenaar, dat is algemeen bekend. Weerhoud o.a. ruim 250 miljoen Amerikanen er niet van dit monster te aanbidden.

Wat dat betreft is Sint met zijn pietjes een "minor incident".
pi_54197844
BELACHELIJK! Het heeft niets met racisme te maken. Amerikanen zijn toch ook wel zulke achterlijken, hè! Die godverdome globalisatie verpaupert al het culturele erfgoed. Ziet hier! De één van de keerzijden van de wereldmarkt. Het mes erin zeg ik!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')