Zatte is zeker mijn favoriet van 't IJquote:Op zondag 30 maart 2008 17:10 schreef sigme het volgende:
Over bier versus pils:
Pils is wel bier, bier is geen pils.
[..]
bron
Nog niet genoemd, terwijl het toch heel lekker bier is:
[ afbeelding ]
Sowieso, brouwerij het IJ, altijd de moeite waard.
Voor de Groningers (en wijde omstreken): speciaalbier is het best te halen bij de slijterij van Erp
Brouwerij 't IJ maakt prima bieren, en je kan ter plekke in een prima sfeer een biertje drinkenquote:Op zondag 30 maart 2008 17:10 schreef sigme het volgende:
Over bier versus pils:
[..]
bron
[ afbeelding ]
Een paar maanden geleden op een vrijdagavond op excursie naar De Schaapskooi geweest en de brouwmeester gesproken die op een vrijdagmiddag/-avondborrel aan zijn eigen bier zat. Grote klasse die Witte Trapist. LIgt regelmatig in mijn koelkast (samen met Korenwolf).quote:Op zaterdag 15 maart 2008 00:55 schreef Nembrionic het volgende:
Witte Trappist vind ik ook erg lekker
Hier Gulpener en Alfa. Vond die van Alfa eigenlijk weinig bijzonders..quote:Op zondag 6 april 2008 10:06 schreef borisz het volgende:
[..]
Hertog Jan en Bavaria bokkies gedronken. HJ was lekkerder
Heb hier nu ook Alfa, is inderdaad niet erg bijzonder.quote:Op zondag 6 april 2008 11:10 schreef ursel het volgende:
[..]
Hier Gulpener en Alfa. Vond die van Alfa eigenlijk weinig bijzonders..
en nu de Bav, die smaakt beter.quote:Op zondag 6 april 2008 17:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
Heb hier nu ook Alfa, is inderdaad niet erg bijzonder.
Die heb ik laatst kado gegeven aan iemand. De slijter om de hoek verkoopt ze. Ik ga um ook maar eens zelf proberen!quote:Op zondag 30 maart 2008 17:10 schreef sigme het volgende:
Over bier versus pils:
[..]
bron
[ afbeelding ]
Voor de Groningers (en wijde omstreken): speciaalbier is het best te halen bij de slijterij van Erp
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 02:40 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Wellicht wist je het allang, maar liefmans is faillietal zeker een aantal maanden! of weet jij misschien meer?
quote:Op maandag 28 april 2008 19:51 schreef piepster het volgende:
Ik hoorde dat de Liefmansbrouwerij failliet is. Dikke prutzooi.
Verder: wat zijn lekkere lentebiertjes? We hebben hier nu De Bierkelder en ik wil binnenkort eens gaan shoppen. Bieren die ik ken en lekker vind: Tongerlo Dubbel, Tripe Karmeliet, Wesmalle Tripel, Liefmans Goudenband. Wie kan dit lijstje aanvullen?
Dat wordt een proef-avondje..quote:Op donderdag 26 juni 2008 15:27 schreef Nembrionic het volgende:
Mijn eigen brouwsel staat sinds vanochtend 6uur lekker te gisten. Litertje of 20. Een tripel. Ben benieuw hoe het eindproduct wordt. Nu ruikt het lekker in ieder geval
Een verslagje volgt
Alleen als het goed smaakt natuurlijkquote:
Anders nemen we gewoon wat reserve biertjes mee..quote:Op donderdag 26 juni 2008 15:38 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Alleen als het goed smaakt natuurlijk
Tripel Karmeliet, De Koninck en misschien Hoegaarden Grand Cru. Tenminste die vind ik lekkerquote:Op maandag 23 juni 2008 19:02 schreef JanusAnus het volgende:
Heb ik eindelijk het biertopic op fok gevonden! Ik wist dat er een moest zijn!
Weet niet zo heel veel van speciaalbier, maar ik dronk een tijdje geleden in Amsterdam wel eens wat speciaal bieren. Wat ik lekker vond:
- Hertog Jan Grand Prestige
- Westmalle Tripel
- Orval (wel ff wennen, maar toch wel erg lekker)
- Pauwel Kwak
- Chimay
En verder houd ik ook van wat minder ongebruikelijke bieren, Amstel bock en witbier (geen Wieckse)
Van wat ik verder gedronken heb herinner ik me niet zo veel (jammer eigenlijk), maar wat zouden jullie mij nog meer aanraden?
Toevallig, daar was ik gisteren nog naar op zoek voor een maat van me. Die was er helemaal gek van afgelopen september. Maar ik wist niet zeker of ze het hier hadden.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:32 schreef borisz het volgende:
leuk om te lezen
Ik ben even langs de bierkoning geweest en heb van alles wat meegenomen.
- Samuel Adams Boston Lager
Zou ik niet doen, bij die temperatuur heb je zo een melkzuurbacterie te pakken. Tenzij je een heel goed luchtfilter tussen je aquariumpompje hebt zitten, zou ik het afraden, een keer goed schudden en dan afdekken met watten of liever een waterslot op een rubberen stop.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 14:57 schreef Nembrionic het volgende:
Hier dus een kort verslagje.
Giststarter: Om het gist een zetje te geven maak je een giststarter. Dat is wat water met voeding waarin je het gist doet. Dat belucht je(zuurstof is goed voor gist) met een aquariumpompje. Dit duurt 24-48 uur.
In die tijd moet de gist zich lekker een paar keer verdubbelen. Goed warm wegzetten(graadje of 21-24)
[ afbeelding ]
het is natuurlijk ook een heel ander type 'witbier' dan Wiekse en Hoegaarden e.d., maar de Duitsers hebben inderdaad hele lekkere variantenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 16:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ben meestal niet zo' n fan van witbier op terrasjes omdat ze hier vooral Wieckse Witte schenken en dat vind ik niks. Maar deze vind ik toch wel erg lekker.Nu moet ik alleen nog eens de glazen erbij hebben.
Hoe was de smaak??quote:Op donderdag 26 juni 2008 15:38 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Alleen als het goed smaakt natuurlijk
Klopt. Hoegaarden vind ik nog wel te drinken trouwens, maar Erdinger is wel vele malen lekkerder.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 16:49 schreef Againzender het volgende:
[..]
het is natuurlijk ook een heel ander type 'witbier' dan Wiekse en Hoegaarden e.d., maar de Duitsers hebben inderdaad hele lekkere varianten
Had er al van gehoord en had maar in de winkel een paar flesjes gehaald. Smaakt inderdaad niet verkeerd.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:00 schreef Underdoggy het volgende:
Gister voor het eerst aan de hertog jan weizener gezeten, heeeerlijk halve liters op het terras wegslaan. Gaat er verdomd makkelijk in!
[ afbeelding ]
Ik vind die van Grolsch lekkerder.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:12 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Had er al van gehoord en had maar in de winkel een paar flesjes gehaald. Smaakt inderdaad niet verkeerd.
Die moet ik eens kopen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:00 schreef Underdoggy het volgende:
Gister voor het eerst aan de hertog jan weizener gezeten, heeeerlijk halve liters op het terras wegslaan. Gaat er verdomd makkelijk in!
[ afbeelding ]
Die moet ik ook weer eens kopen. Die is inderdaad ook goed.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 22:05 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik vind die van Grolsch lekkerder.
't is idd jammer dat het zo duur is. Rochefort 10 is het beste bier dat ik tot nu toe geproefd heb.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 23:06 schreef Bier-Broeder-R het volgende:
Bier![]()
Sinds ik afgelopen jaar in Rochefort ben geweest ben ik helemaal weg van dat bier![]()
En dan vooral de 8.
Ik rij zelfs af en toe net over de grens van Belgie om daar Rochefort bier te halen aangezien het in NL bijna twee keer zo duur is...
Die had ik ook laatst. Lekker bier. Sowieso ben ik nu erg van de 'weisse' of 'weizen'. Volgens mij is dat net iets anders dan de (zurige) Wieckse Witte en Hoegaarden (met citroen, brrrr). De laatste maanden heb ik gehad:quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 23:00 schreef Underdoggy het volgende:
[ afbeelding ]
Weizenbier is Duits en dus gebrouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot, dat houdt in dat ze alleen granen, hop en water mogen gebruiken voor het bier en dus geen koriander, citroen e.d. zoals bij Nederlands witbier.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:29 schreef Aventura het volgende:
[..]
Die had ik ook laatst. Lekker bier. Sowieso ben ik nu erg van de 'weisse' of 'weizen'. Volgens mij is dat net iets anders dan de (zurige) Wieckse Witte en Hoegaarden (met citroen, brrrr). De laatste maanden heb ik gehad:
- Hertog Jan Weizener
- Franziskaner Weisse (aanrader; ook te koop bij AH)
- Weihenstephaner
- Schneider Weisse
- Paulaner
Komen alle in een prachtig hoog smal glas. Echt lekker!
Oh, leuk om te weten. Dat is dus het verschil. Geef mij de Duitse witjes maarquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:10 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Weizenbier is Duits en dus gebrouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot, dat houdt in dat ze alleen granen, hop en water mogen gebruiken voor het bier en dus geen koriander, citroen e.d. zoals bij Nederlands witbier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |