Als hij een houding zou hebben waarbij hij met 900,000 Euro tevreden zou zijn, dan zou hij niet op die positie zitten dunkt me.quote:Op donderdag 1 november 2007 11:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Geen risico lopen omdat hij nog altijd 900.000 euro per jaar verdiend heeft, wat al snel 30 keer modaal is. Dat is dus zijn gegarandeerde inkomen. Daar gaat dan (net als bij iedere andere Nederlander) loonheffing af, ja. Maar over inkomen dat je niet hebt genoten, hoef je in dit land geen belasting te betalen. Verder krijgt hij nog een riante ontslagvergoeding mee, die doorgaans nog hoger dan een jaarsalaris is. Nee, het woord "risico" vind ik dan echt misplaatst. Er is alleen een verschil tussen "veel geld" en "exorbitant veel geld", ja.
Zou je dat eens willen onderbouwen?quote:Op donderdag 1 november 2007 17:09 schreef EchtGaaf het volgende:
Het werk van een CEO wordt zwaar overschat.
Kun je dat onderbouwen?quote:Op donderdag 1 november 2007 17:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het werk van een CEO wordt zwaar overschat. We moeten niet doen alsof ze goddelijk zijn.
[..]
quote:Op donderdag 1 november 2007 17:54 schreef DS4 het volgende:
Zou je dat eens willen onderbouwen?
quote:
Een CEO die in z'n eentje een concern kan redden?quote:Op vrijdag 2 november 2007 04:22 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Kun je dat onderbouwen?
Ik heb een paar jaar geleden m'n BSc thesis geschreven over CEO betalingen, en er is ruim voldoende bewijs dat de CEO als persoon significante impact heeft op de waarde en de prestatie van het bedrijf
Zodra ik in NL ben, in januari kan ik je de bronnen geven, heb ze hier helaas niet...
Weet je Xtreem, politiek is een en al emotie.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:25 schreef Xtreem het volgende:
Je komt weer met irrationele en emotionele argumenten, terwijl je de wetenschap negeert...
Grappig dat de mensen die dat het hardst roepen, het hardst boe roepen als er enige vorm van prestatieloon wordt voorgesteld of als er ingeleverd moet worden omdat het slecht gaat met het bedrijfquote:Op vrijdag 2 november 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Een bedrijf heeft succes bij gratie dat IEDEREEN bijdraagt aan dat succes. Dat een meer bijdraagt dat de ander vertaalt zich in het basissalaris. Maar dan met een GELIJKE relatieve beloningsstijging voor iedereen. Dat zou wel zo gezond zijn en eerlijk zijn. Daar is niets op af te dingen.
Mooi toch. Hij vertegenwoordigd de aandeelhouders en heeft kritiek op de leiding. Daar heeft hij alle recht toe want hij vertegenwoordig de eigenaren. Lijkt me een gezonde situatie.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Gisteren nog bij P&W was Peter Paul de Vries van VEB die over Rijkman Groenink grote schande sprak.
Volgens mij stond ie zo ongeveer voor Rijkman z'n neus, iets wat niet getuigd van goed fatsoen aangezien dat podium daar niet voor bedoeld was.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Een bedrijf dat niet luistert naar zijn eigenaren. De gotspe ten top. Die Peter Paul werd als een klein kind in opdracht van Rijkman G. afgevoerd omdat hij iets aan de kaak stelde wat em niet zinde.
Kritsche vragen, ook over die beloning mochten niet .![]()
Dus?quote:
Ach daar zit wat in. Aan de andere kant als Rijkman er heilig van overtuigd is dat Barclays de beste optie is voor de continuatie voor het bedrijf dan kan ik me voorstellen dat hij liever op een confrontatie met de ondernemingsraad gokt. Gezien zijn kennis en ervaring vs de kennis en ervaring van de gemiddelde aandeelhouder (die toch eerder gericht is op het behalen van winst, iets wat zeker naar voren komt als er twee aanbiedingen naast elkaar liggen) kan ik me voorstellen dat Rijkman z'n kansen bepaalde en ervoor ging. Of dat goed is of niet dat is niet aan jou en mij om te beslissen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef EchtGaaf het volgende:
Als je werkelijk oor hebt voor de eigenaren dan was die gang naar rechter simpelweg niet nodig geweest.
Ik begrijp dat je bij gebrek aan non-emotionele argumenten de neiging voelt om anderen op deze manier te diskwalificeren. Die vaardigheid liet je de vorige keer ook al duidelijk zien. Geeft niet, voor jou lees ik er graag overheenquote:BTW ik vind je erg vermoeiend!
Zoals je misschien weet leidt ik zelf meerder bedrijven en mijn vrouw ook. Ik kan je uit eerste hand vertellen dat het allemaal wat anders ligt. Natuurlijk heb je overbodige managers en slechte managers en kennelijk heb jij die veel gezien, maar als ze echt zo overbodig zijn.... waarom zijn al die bedrijven zo stom om ze in dienst te nemen? Het kan toch niet zo zijn dat jij zoveel meer weet dat we jou "goddelijke kwaliteiten" moeten toedichten?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Dagvullen met interessant doen, geouwehoer en al wat meer zij. Voor het aanzien, en mensen dwepen erbij. Dat maakt het bedrijfsleven tot een poppenkast.zoals het is.
Als diezelfde eigenaren de CEO 20 mio cadeau willen doen vind je wel dat de overheid in moet grijpen...quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Een bedrijf dat niet luistert naar zijn eigenaren. De gotspe ten top.
Tja, ik doel meer op de grotere. Voor de kleinere heb ik meer respect hoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals je misschien weet leidt ik zelf meerder bedrijven en mijn vrouw ook. Ik kan je uit eerste hand vertellen dat het allemaal wat anders ligt. Natuurlijk heb je overbodige managers en slechte managers en kennelijk heb jij die veel gezien, maar als ze echt zo overbodig zijn.... waarom zijn al die bedrijven zo stom om ze in dienst te nemen? Het kan toch niet zo zijn dat jij zoveel meer weet dat we jou "goddelijke kwaliteiten" moeten toedichten?![]()
Waarom zou managen makkelijker worden als de onderneming groter wordt? Zo ervaar ik het niet en het klinkt ook niet logisch...quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:11 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, ik doel meer op de grotere. Voor de kleinere heb ik meer respect hoor.![]()
Veel bedrijven concurreren anders flink op de prijs, dus dit argument faalt.quote:En het bedrijfsleven is gewoon een poppenkast. Dat kost geld, zeker, maar het gebeurt, er onstaat zo een hele cultuur. En ach de klant betaalt het toch.
Maar waarom trek jij dan niet de conclusie dat die man op de werkvloer kennelijk makkelijk kan worden gemist? Ik zeg niet dat het altijd zo is, er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die te gemakkelijk gingen afslanken en op termijn in problemen kwamen, maar in zijn algemeenheid is jouw stelling niet houdbaar, althans: niet goed onderbouwd.quote:En als ze moeten bezuinigen dan is de gewone man de eerste die gevonden wordt. Die kan eruit of moet met soberder arbeidsvoorwaarden genoegen nemen. Vertel ik iets nieuws? Nou nee hoor. Dat is al jaren zo.
Er is echt niet zoiets als "een bedrijf". Ieder bedrijf heeft een cultuur. Sommigen een cultuur als jij beschrijft, de meesten een andere.quote:Een bedrijf omvat een complex sociale stelsel. Een tempel voor allerlei grote ego's dat zijn weerga niet kent. Dat mechanisme houdt zichzelf in stand, omdat men ertoe wordt gestimuleerd. Hoe meer egotripperij, des te meer het wordt beloond. In aanzien, in geld etc.
Soms wel, soms niet... Je vervalt in algemeenheden...quote:Niet voor niets haal je meteen de managers en verkopers en consultants er meteen uit. De een is nog een groter opgeblazen kikker dan de ander.
En je komt om in andere types...quote:Het stikt er van de type Jort Kelders en andere gelijksoortig patservolk ..![]()
Gokje: je bent conservatorium-student of metaalbewerker. Zit ik er ver naastquote:Op vrijdag 2 november 2007 17:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, ik doel meer op de grotere. Voor de kleinere heb ik meer respect hoor.
En het bedrijfsleven is gewoon een poppenkast. Dat kost geld, zeker, maar het gebeurt, er onstaat zo een hele cultuur. En ach de klant betaalt het toch. En als ze moeten bezuinigen dan is de gewone man de eerste die gevonden wordt. Die kan eruit of moet met soberder arbeidsvoorwaarden genoegen nemen. Vertel ik iets nieuws? Nou nee hoor. Dat is al jaren zo.
Een bedrijf omvat een complex sociale stelsel. Een tempel voor allerlei grote ego's dat zijn weerga niet kent. Dat mechanisme houdt zichzelf in stand, omdat men ertoe wordt gestimuleerd. Hoe meer egotripperij, des te meer het wordt beloond. In aanzien, in geld etc.
Niet voor niets haal je meteen de managers en verkopers en consultants er meteen uit. De een is nog een groter opgeblazen kikker dan de ander.
Het stikt er van de type Jort Kelders en andere gelijksoortig patservolk ..![]()
Uit een interview met prof. dr. B. Smalhout. Ik zou het zelf gezegd kunnen hebben.quote:Er sluimert ergens afkeer in het woord managers.
„Ja, het zijn konijnen die zichzelf in een afgrijselijk tempo voortplanten. Want als je meer soortgenootjes binnenhaalt, hoef je minder te doen, stijg je op de managersladder, heb je meer macht en daar gaat het vaak om.”
100 werknemers, een NLse vergelijking zoals NL politici vaak doen :quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:36 schreef EchtGaaf het volgende:
En hier verder![]()
Vervolg van:
Bedrijfsgoddelijken verdienen WEER veel MEER!!
Hoe denkt u daarover?
Politiek is 1 en al belangenbehartiging. Het is een systeem waaraan een ieder deelneemt om voorzichzelf het onderste uit de kan te halen. Is al jaren zo. Zal ook altijd zo blijven. De politiek op landelijk niveau is identiek aan die binnen een bedrijf. Een systeem om als individu zoveel mogelijk welvaart en welzijn te genereren. Dat geldt voor zowel de CEO als voor de putjesscheppers die zich verenigen in een vakbond.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Weet je Xtreem, politiek is een en al emotie.![]()
Daarom is politiek ook leuk. Mens=ratio + emotie.![]()
Dit topic is steeds weer een gevecht tussen ratio en gevoel. Wat ratio betreft: het zal best volgens de regeltjes en wetten van een door ons bedacht systeem gaan. Maar het gevoel bij steeds meer mensen is dat er GEEN DONDER meer van klopt.
En dan is er iets serieus aan de hand.
Gisteren nog bij P&W was Peter Paul de Vries van VEB die over Rijkman Groenink grote schande sprak.
Er is iets serieus aan de hand. Precies het gaat volgens de regel maar het gevoel zegt dat er geen donder meer klopt. Die ophef ontstaat niet voor niets.
De steeds grotere ophef over extreme salarissen aan de top zijn je ontgaan de laatste jaren? Niks aan de hand?quote:Op zondag 30 december 2007 15:39 schreef Sickie het volgende:
Enne serieus iets aan de hand? Dat roep je al jaren en ik merk er anders bijzonders weinig van. Zolang een natie bereid is om grif te betalen voor het instandhouden van een koningshuis zitten die grootverdieners veilig.
Vrijheid is een groot goed, dat heb ik ook nimmer bestredenquote:Op zondag 30 december 2007 15:43 schreef Sickie het volgende:
Trouwens, iedereen staat er vrij in om zelf te gaan ondernemen.
Je maakt een punt door impliciet te zeggen dat markt impliciet het leven is. De een met meer de ander met minder talent. Dat maakt succes maar heel gedeeltelijk tot een keuze. Dat is inherent aan het leven, eerlijk of niet.....maar wel een gegeven.quote:Niemand die je tegenhoudt. De kans dat je dan tot de grootverdieners gaat behoren wordt dan opeens een stuk groter. Je moet dan wel bereid zijn om risico te nemen. En daar wringt hem de schoen. Want de meeste mensen die lopen te janken om de knaken van een ander willen stipt om 17:00 naar huis om vervolgens met hun vreten op schoot 1 of andere soapserie te kijken. En tjah, dat zie je terug in je marktwaarde.
De media maken er een boel herrie over. Het vindt nog niet veel voedingsbodem bij de bevolking. Ik heb daar iig nog niks van gemerkt. 10 jaar terug waren de verhoudingen trouwens niet veel anders als nu. De media hadden zich toen alleen nog niet opgeworpen als beschermheer van de zogenaamde man in de straat.quote:Op maandag 31 december 2007 12:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De steeds grotere ophef over extreme salarissen aan de top zijn je ontgaan de laatste jaren? Niks aan de hand?
Verschillen zijn er altijd geweest en jaloezie ook. Maar vroeger hoorde je er niets over. Toen waren de verschillen in beloning nog "proportioneel" te noemen. Dat is thans niet meer het geval, de verhoudingen zijn compleet zoek.
Eigenlijk zou ik dit wel eens van je willen horen: welke verhoudingen zijn wel "goed" en vooral: waarom?quote:Op maandag 31 december 2007 12:21 schreef EchtGaaf het volgende:
de verhoudingen zijn compleet zoek.
Hadden de media vroeger er geen belang aan om herrie te maken over dit onderwerp? Immers je stelt dat de verhoudingen vroeger niet anders waren dan nu het geval is?quote:Op maandag 31 december 2007 12:36 schreef Sickie het volgende:
[..]
De media maken er een boel herrie over.
Dan neem je iets anders waar dan ik en vele anderen met mij.quote:Het vindt nog niet veel voedingsbodem bij de bevolking. Ik heb daar iig nog niks van gemerkt.
Nee??????quote:10 jaar terug waren de verhoudingen trouwens niet veel anders als nu.
Waarom zouden ze zichzelf opwerpen als beschermheer? Brengen ze gewoon niet het nieuws, hetgeen hun taak en bestaansrechts is?quote:De media hadden zich toen alleen nog niet opgeworpen als beschermheer van de zogenaamde man in de straat.
Rationeel lastig. Maar telt bij jou niet gewoon ook een stuk gevoel van redelijkheid?quote:Op maandag 31 december 2007 12:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Eigenlijk zou ik dit wel eens van je willen horen: welke verhoudingen zijn wel "goed" en vooral: waarom?
subjectiviteit speelt vrijwel altijd een hoofdrol. Waarderen is altijd subjectief.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:20 schreef FJD het volgende:
Het komt dus wederom neer op je subjectieve gevoel over iets. Noem het redelijkheid, noem het jaloezie.
Ik vrees dat overheidsinterventie niet echt zal helpen. Met de dubbele moraal in het bedrijfsleven zouden we eigenlijk op zijn zachts gezegd niet gelukkig moeten zijn. Het blijft imo een vorm van maatschappelijke verruwing.quote:Er is rationeel gezien geen reden voor de overheid om in te grijpen. Economisch gezien levert het negatieve effecten op voor Nederland en praktisch gezien is het onhaalbaar. Of je moet het uit Nederland wegjagen van bedrijven die dat soort salarissen willen betalen een acceptabel alternatief vinden.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:57 schreef FJD het volgende:
Kortom, maatschappelijke verontwaardiging.
Ik hoop met zovelen op een zelfregulerend en corrigerend mechanisme.quote:Imagoschade voor het betreffende bedrijf en de beloningen zullen vanzelf beperkt wordenIets wat je tegenwoordig ook al steeds vaker ziet.
Ik heb geleerd dat een prijs redelijk is als beide partijen tevreden zijn met die prijs. Dus ja, maar anders dan jij bedoelt.quote:Op maandag 31 december 2007 12:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Rationeel lastig. Maar telt bij jou niet gewoon ook een stuk gevoel van redelijkheid?
Er zijn best salarissen die excessief lijken. Maar tegelijkertijd blijft het vraag en aanbod en gaat het om enkelen, dus vind ik niet dat ik mij daar mee moet bemoeien en ook de staat niet.quote:maar dat het tegelijkertijd voor je gevoel geen donder van klopt????
Een systeem ter discussie stellen omdat het in enkele gevallen niet goed gaat is niet slim. Geen enkel systeem is perfect. Een systeem welke de perfectie redelijk weet te benaderen moet je koesteren. Dat is nl. de limiet.quote:En dat je derhalve het systeem best wel eens ter discussie mag stellen??
Dat is in zijn algemeenheid niet vast te stellen. Maar: waar jij denkt dat een CEO ieder jaar alleen maar meer krijgt kan ik je vertellen dat dit onjuist is. Zo lijkt het in de pers, alleen journalisten geven dan weer alleen de cijfers van de bonussen en dan weer alleen de cijfers van de basissalarissen, afhankelijk van wat hun uit komt. Feit is dat in de vette jaren de salarissen + bonus top zijn (en vooral de bonus) en in magere jaren het totaal veel lager ligt, maar in zijn algemeenheid het basissalaris wel hoger ligt.quote:Trouwens toch ff ratio: wringt de schoen niet op zijn minst bij het gegeven dat kutjes en lullekes aan loonmatiging moeten doen maar meneer de CEO ff niet?
Ik vind juist dat het openbaar maken van alle bonussen en (vooral) de emmers stront die de CEO's daarna over zich heen krijgen en ook hun gezin, waarbij hun persoonlijke leven erdoor wordt geschaad, een vorm van ernstige maatschappelijke verruwing.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Het blijft imo een vorm van maatschappelijke verruwing.
En hier ga je dus steeds de mist in.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb geleerd dat een prijs redelijk is als beide partijen tevreden zijn met die prijs.
[..]
Juist wel. Sterker nog, zolang beide partijen een tevreden gevoel hebben zal de relatie goed blijven. Dit is veel belangrijker dan de laagste prijs.quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:54 schreef rebel6 het volgende:
Dat beide partijen een tevreden gevoel hebben zegt helemaal niets over wel/geen redelijke prijs.
Dat beide partijen tevreden zijn is belangrijk ja.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:21 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Juist wel. Sterker nog, zolang beide partijen een tevreden gevoel hebben zal de relatie goed blijven. Dit is veel belangrijker dan de laagste prijs.
Ja. Of wil je dat de overheid gaat bepalen of dat broodje 100 euro mag kosten?quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:33 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat beide partijen tevreden zijn is belangrijk ja.
Maar wat is je punt nou?
Als jij vrijwillig 100 euro voor een broodje betaalt is de bakker tevreden en ben jij tevreden.
Volgens jullie redenering is 100 euro dan een redelijke prijs voor een broodje. Tja...
Dat is wel een erg grote stap, maar enige sturing lijkt me niet verkeerd.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:35 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ja. Of wil je dat de overheid gaat bepalen of dat broodje 100 euro mag kosten?
Hoe verzin je dit soort stupide verhaaltjes?quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:54 schreef rebel6 het volgende:
En hier ga je dus steeds de mist in.
In het bedrijfsleven overheerst angst.
Angst om verlies te maken, angst om een "topmanager" te verliezen omdat ze denken dat dat grote gevolgen heeft voor de winstcijfers. Daarom betalen werkgevers over het algemeen veel teveel voor managers.
Natuurlijk wel. De prijs is redelijk indien de ene partij voor dat bedrag wil aanbieden en de andere partij voor dat bedrag wil afnemen. Het is niet meer dan je gezond verstand gebruiken.quote:Dat beide partijen een tevreden gevoel hebben zegt helemaal niets over wel/geen redelijke prijs.
De overheid dient niet te treden in prijsbepalingen die vrijelijk tot stand komen. Het is iets anders als er misbruik wordt gemaakt van posities. Maar als A wil kopen voor X en B wil daarvoor verkopen en beiden zijn vrij hierin en kunnen ook bij anderen terecht... dan hoort de overheid zich hier ver van te houden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:54 schreef rebel6 het volgende:
Dat is wel een erg grote stap, maar enige sturing lijkt me niet verkeerd.
Niet ingaan op m'n kritiek en dan simpelweg je punt herhalen zonder ook maar iets eraan toe te voegen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe verzin je dit soort stupide verhaaltjes?
[..]
Natuurlijk wel. De prijs is redelijk indien de ene partij voor dat bedrag wil aanbieden en de andere partij voor dat bedrag wil afnemen. Het is niet meer dan je gezond verstand gebruiken.
Zolang de overheid geeft heeft de overheid ook het recht om te nemen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
De overheid dient niet te treden in prijsbepalingen die vrijelijk tot stand komen. Het is iets anders als er misbruik wordt gemaakt van posities. Maar als A wil kopen voor X en B wil daarvoor verkopen en beiden zijn vrij hierin en kunnen ook bij anderen terecht... dan hoort de overheid zich hier ver van te houden.
P'don? Dat beide partijen een tevreden gevoel hebben zegt helemaal niets over wel/geen redelijke prijs. Ik vertaal: NIETUS!quote:
Onzin. De overheid heeft zich ook aan regels te houden. Vrijheid beperken mag niet "omdat het kan". Het moet op zijn minst een reden hebben. Een GOEDE.quote:Zolang de overheid geeft heeft de overheid ook het recht om te nemen.
Je zou ook wat minder selectief kunnen lezen, in m'n reakties aan Fastmatti onderbouw ik m'n punt namelijk.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
P'don? Dat beide partijen een tevreden gevoel hebben zegt helemaal niets over wel/geen redelijke prijs. Ik vertaal: NIETUS!
Moet ik daar echt serieus op in gaan?![]()
[..]
Ik hoef jou toch niet uit te leggen wat het argument is om belasting te heffen?quote:Onzin. De overheid heeft zich ook aan regels te houden. Vrijheid beperken mag niet "omdat het kan". Het moet op zijn minst een reden hebben. Een GOEDE.
Er zijn maar twee opties of de overheid grijpt in of niet. Jouw reactie is dus tegenstrijdig. Aangezien je eerst zegt dat overheidsingrijpen een te grote stap is maar in dezelfde zin sturing noodzakelijk acht.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:54 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat is wel een erg grote stap, maar enige sturing lijkt me niet verkeerd.
Redelijkheid is maar voor twee partijen relevant. De vragende partij en de aanbiedende partij. Dat een derde partij de prijs niet redelijk vind doet totaal niet ter zake.quote:Maar waar het mij om gaat is dat wel of geen redelijke prijs volkomen losstaat van hoe koper en verkoper daar tegenaan kijken.
Ik lees in essentie hetzelfde: Maar waar het mij om gaat is dat wel of geen redelijke prijs volkomen losstaat van hoe koper en verkoper daar tegenaan kijken.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:50 schreef rebel6 het volgende:
Je zou ook wat minder selectief kunnen lezen, in m'n reakties aan Fastmatti onderbouw ik m'n punt namelijk.
We hadden het over bemoeien met prijsbepalingen.quote:Ik hoef jou toch niet uit te leggen wat het argument is om belasting te heffen?
wat is volgens jou dan wel de maatstaf van 'een redelijke prijs'?quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:54 schreef rebel6 het volgende:
Dat beide partijen een tevreden gevoel hebben zegt helemaal niets over wel/geen redelijke prijs.
Nee dus, het is nogal een verschil of de overheid prijzen vaststelt of dat de vrije markt dat doet maar wel beinvloed door de overheid.quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er zijn maar twee opties of de overheid grijpt in of niet. Jouw reactie is dus tegenstrijdig. Aangezien je eerst zegt dat overheidsingrijpen een te grote stap is maar in dezelfde zin sturing noodzakelijk acht.
[..]
Jij bent dus voorstander van een systeem waarbij niet de overheid de regels bepaalt maar economische partijen zelf. Prima, maar ik hou me liever bij de realiteit. En die is dat de overheid bepaalt onder welke voorwaarden marktpartijen zaken mogen doen.quote:Redelijkheid is maar voor twee partijen relevant. De vragende partij en de aanbiedende partij. Dat een derde partij de prijs niet redelijk vind doet totaal niet ter zake.
Je wilt geloof ik niet snappen dat transacties tussen twee partijen gaan. Zolang er geen dwang is, heeft de overheid moet de overheid zich er niet mee bemoeien.
Flauw, het is totaal niet relevant dat ik het bedrag overdrijf om het punt duidelijk te maken. Ik had ook kunnen schrijven een brood van 4 euro, dan had je dit niet geroepen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees in essentie hetzelfde: Maar waar het mij om gaat is dat wel of geen redelijke prijs volkomen losstaat van hoe koper en verkoper daar tegenaan kijken.
En nog een voorbeeld van de bakker met een brood van 100 euro. Alleen is dat een onzinnig voorbeeld, want geen mens zou vandaag de dag 100 euro voor een brood neertellen (schilderij van Brood, brood uit de kast van Paris Hilton, enz. enz. uitgezonderd), aangezien je overal voor 2 euro een brood kan kopen.
Bemoeien is bemoeien, dat is toch jouw probleem met de overheid?quote:We hadden het over bemoeien met prijsbepalingen.
Een onderbouwing die overtuigend is voor iedereen met enig denkniveau.quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:52 schreef Argento het volgende:
[..]
wat is volgens jou dan wel de maatstaf van 'een redelijke prijs'?
Waar moet een prijs aan voldoen om redelijk te zijn?
Wat een onzin.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:10 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Een onderbouwing die overtuigend is voor iedereen met enig denkniveau.
Ten eerste lijkt die maatstaf mij veel te vaag, ten tweede zie ik niet in waarom ´iedereen´ iets te zeggen zou moeten hebben over een prijs die door twee partijen overeen wordt gekomen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:10 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Een onderbouwing die overtuigend is voor iedereen met enig denkniveau.
Als het om een gewoon gesneden volkoren gaat had ik dat nog steeds geroepen. We leven nl. niet in theorie, maar in de praktijk. En in de praktijk neemt de kopende partij in zijn beoordeling of een prijs redelijk is mee wat hij bij anderen voor dat product moet betalen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:35 schreef rebel6 het volgende:
Flauw, het is totaal niet relevant dat ik het bedrag overdrijf om het punt duidelijk te maken. Ik had ook kunnen schrijven een brood van 4 euro, dan had je dit niet geroepen.
Ga eens in mijn posthistorie zoeken naar wat ik heb gezegd over overheden... Want kennelijk verwar jij mij met een ander.quote:Bemoeien is bemoeien, dat is toch jouw probleem met de overheid?
Als je vindt dat het de ene keer wel mag en de andere keer niet ben ik wel benieuwd wat jouw criteria daarbij zijn.
Dan is het onbegrijpelijk dat jij vindt dat overheden wel zich met prijsbepalingen dienen te bemoeien die in vrijheid tot stand zijn gekomen.quote:in het algemeen ben ik trouwens ook voorstander van een minder bemoeizuchtige overheid.
Nee. Het geeft aan dat eea buiten alle proportie is geraakt. Een maatschappelijk signaal dus.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind juist dat het openbaar maken van alle bonussen en (vooral) de emmers stront die de CEO's daarna over zich heen krijgen en ook hun gezin, waarbij hun persoonlijke leven erdoor wordt geschaad, een vorm van ernstige maatschappelijke verruwing.
Jij vindt het salaris/bous van Groenink destijds "redelijk"? Voor een "prestatie" die op zijn zachts gezegd discutabel valt te noemen?quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb geleerd dat een prijs redelijk is als beide partijen tevreden zijn met die prijs. Dus ja, maar anders dan jij bedoelt.
Lijken? Waarom zijn ze in jouw ogen expliciet "niet excessief"?quote:Er zijn best salarissen die excessief lijken.
Is de uitkomst door het mechanisme van vraag en aanbod altijd juist te noemen? is "schaarste"of vermeende schaarste juist niet een "defect"van een systeem?quote:Maar tegelijkertijd blijft het vraag en aanbod en gaat het om enkelen, dus vind ik niet dat ik mij daar mee moet bemoeien en ook de staat niet.
Daarom bestaat er een techniek van regelen en interventie. waarom zouden we niet de scherpe kantjes eraf vijlen?quote:Een systeem ter discussie stellen omdat het in enkele gevallen niet goed gaat is niet slim. Geen enkel systeem is perfect. Een systeem welke de perfectie redelijk weet te benaderen moet je koesteren. Dat is nl. de limiet.
Ontken jij dus het probleem van excessieve salarrisen, begrijp ik je goed?quote:Dat is in zijn algemeenheid niet vast te stellen. Maar: waar jij denkt dat een CEO ieder jaar alleen maar meer krijgt kan ik je vertellen dat dit onjuist is. Zo lijkt het in de pers, alleen journalisten geven dan weer alleen de cijfers van de bonussen en dan weer alleen de cijfers van de basissalarissen, afhankelijk van wat hun uit komt. Feit is dat in de vette jaren de salarissen + bonus top zijn (en vooral de bonus) en in magere jaren het totaal veel lager ligt, maar in zijn algemeenheid het basissalaris wel hoger ligt.
Heel normaal inderdaad dat de maatschappij zich bemoeit met zaken waar zij niks mee te maken heeft. Van het niveau Prive en Story eigenlijk.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee. Het geeft aan dat eea buiten alle proportie is geraakt. Een maatschappelijk signaal dus.
Ik wil niet voor DS4 antwoorden, maar ik zie inderdaad het probleem niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Ontken jij dus het probleem van excessieve salarrisen, begrijp ik je goed?
Al zou dat zo zijn, dan hoeft dat nog geen probleem te zijn. Het is gewoon een arbeidsmarkttechnisch gegeven. Salaris wordt bepaald door vraag en aanbod en vervolgens vastgelegd in een overeenkomst die tot stand komt door aanbod en aanvaarding. ´Gewone werknemers´ hebben op de arbeidsmarkt geen dusdanige positie dat zij hun tijd voor veel geld kunnen verhuren (want dat is arbeid gewoon, het verhuren van je tijd om in die tijd door de werkgever opgedragen werkzaamheden te verrichten). ´Gewone werknemers´ komen in dertien per dozijn. Daarom zijn het ook ´gewone´ werknemers. Voor de CEO geldt een ander regime. Die neemt op de arbeidsmarkt immers een fundamenteel andere positie in, hetgeen zich vertaalt in het gegeven dat hij zijn tijd voor een aanmerkelijk hoger bedrag kan verhuren.quote:Ontken jij dat gewone werknemers doorgaans moeten matigen met hun salarisstijgingen en dat die pas op de plaats niet geldt voor CEO's?
Ik denk dat je gewoon een falikante denkfout maakt. Ten eerste is er geen sprake van onrechtvaardigheid. Hooguit van ongelijkheid, maar ongelijkheid is niet per definitie onrechtvaardig en een prijs die de overeenstemming heeft van degene die het geld ontvangt en degene die het moet betalen, kan nooit onrechtvaardig zijn. Bovendien is het onjuist om te veronderstellen dat de overheid iedere onrechtvaardigheid zou moeten aanpakken. Als gezegd, indien dat een beperking van (de contracts)vrijheid tot gevolg heeft, dan moet de overheid met een zwaarder belang komen dan het sussen van een collectieve verontwaardiging van mensen die niet in de positie verkeren hun tijd voor bepaalde salarissen te verhuren.quote:Zo niet, dan wordt het tijd dat je je ogen open doet.
Er is ook maatschappelijke verontwaardiging aangaande de islam (en dan heb ik het niet over terrorisme in de naam van Allah, of Slotervaart, maar gewoon over het geloof, de gebruiken, enz). Maar het is evenzogoed een voorbeeld van verruwing van de maatschappij.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee. Het geeft aan dat eea buiten alle proportie is geraakt. Een maatschappelijk signaal dus.
De feiten kennende: ja. Zijn salaris was iets van 900.000 euro. Daarnaast een bonus (die in de beste jaren net boven de mio zat) en aandelen (die bij verkrijging in de beste jaren ook net boven de mio zaten vwb waarde). Dus in de topjaren 3 mio.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij vindt het salaris/bous van Groenink destijds "redelijk"?
2004: bankier van het jaarquote:Voor een "prestatie" die op zijn zachts gezegd discutabel valt te noemen?
Ik mis nog steeds jouw onderbouwing.quote:Echt niks aan de hand?
Ik vind 3 mio in topjaren niet bizar en verder ben ik niet op de hoogte van alle ins en outs, waardoor ik niet meer kan dan een inschatting maken. Maar jij zat ongetwijfeld bij de onderhandelingen...quote:Lijken? Waarom zijn ze in jouw ogen expliciet "niet excessief"?
Mits in vrijheid bepaald: ja (wat ik daarmee bedoel heb ik al uitgelegd hierboven).quote:Is de uitkomst door het mechanisme van vraag en aanbod altijd juist te noemen?
Nee. Hoe kom je erbij?quote:is "schaarste"of vermeende schaarste juist niet een "defect"van een systeem?
De vraag MOET zijn: waarom WEL?quote:Daarom bestaat er een techniek van regelen en interventie. waarom zouden we niet de scherpe kantjes eraf vijlen?
Ik wacht nog steeds op een onderbouwing van jouw kant die anders is dan "het voelt niet goed". Daar kan ik werkelijk niets mee.quote:Ontken jij dus het probleem van excessieve salarrisen, begrijp ik je goed?
Ja. Gewone werknemers hebben jaren van loonmatiging, maar ook jaren waarin de lonen met sprongen vooruit gaan. Als je het complete pakket van een CEO bekijkt is dat in het ene jaar 3 mio, het volgende 2, dan 2,5, dan 1,8, dan 3,4, enz. Geen werknemer die dat zou willen (is financieel ook voor de meesten niet op te brengen)...quote:Ontken jij dat gewone werknemers doorgaans moeten matigen met hun salarisstijgingen en dat die pas op de plaats niet geldt voor CEO's?
Vooralsnog ben ik de enige die de relevante cijfers kan produceren en er een objectief verhaal bij plaatsen. Ik vrees dat jij degene bent met de ogen dicht en daarom vertrouwend op de onderbuik. Ik weet het eigenlijk wel zeker.quote:Zo niet, dan wordt het tijd dat je je ogen open doet.
In een democratie krijgt de regering een fiat van de bevolking om bepaalde normen en waarden te bewaken en op te treden bij schending daarvan. Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor bedrijven die bepaalde normen duidelijk aan hun laars lappen? Staan zij soms boven de wet? Nee dus.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 09:12 schreef Argento het volgende:
[..]
Ten eerste lijkt die maatstaf mij veel te vaag, ten tweede zie ik niet in waarom ´iedereen´ iets te zeggen zou moeten hebben over een prijs die door twee partijen overeen wordt gekomen.
De handhaving van normen en waarden is het fundament van de westerse beschaving. Het is maar wat je belangrijker vindt natuurlijk.quote:Contractsvrijheid (materiele partij-autonomie) is, samen met marktwerking, het fundament van de vrije markt.
Zolang maatschappelijke normen niet worden overschreden mogen partijen zelf een prijs afspreken, niemand die daar aan wil tornen.quote:Ik heb nog geen enkel bruikbaar argument gezien om dat fundament onderuit te schoffelen en te vervangen door een systeem waarin niet partijen zèlf de prijs betalen, maar waarin de samenleving (lees: de overheid) dat bepaalt.
Je vergeet dat die collectieve verontwaardiging gebaseerd is op een ander belangrijk fundament van onze beschaving, namelijk het rechtvaardigheidsprincipe. Je lijkt nu de stelling te verdedigen dat vrijheid zo belangrijk is dat het altijd en overal voorrang dient te krijgen. Kun je dat misschien nader toelichten?quote:Ik kan me de maatschappelijke verontwaardiging over slecht functionerende directeuren die vervolgens nog miljoenen toegestopt krijgen wel voorstellen (hoewel ik dan weer niet snap waarom die verontwaardiging zich niet richt tegen filmacteurs en sommige sporters die wel grotere bedragen incasseren en zo nu en dan net zo goed ondermaats presteren) maar ik heb er grote moeite mee om die verontwaardiging om te zetten in overheidsbeleid, zéker als dat een beperking van de beginselen van contractvrijheid en vrije markt inhoudt. Je ziet, twee beginselen die hun ontstaansgrond vinden in VRIJHEID en je moet wel een ontzettend zwaarwegend belang dienen om vrijheid te beperken. Het enkele tegemoetkomen aan een collectieve verontwaardiging lijkt me bij lange na niet zwaarwegend genoeg.
Maak het eens zo concreet mogelijk: welke invulling geef jij aan het begrip 'norm' in bovengenoemde quotes.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:04 schreef rebel6 het volgende:
Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor bedrijven die bepaalde normen duidelijk aan hun laars lappen? Staan zij soms boven de wet?
De handhaving van normen en waarden is het fundament van de westerse beschaving. Het is maar wat je belangrijker vindt natuurlijk.
Zolang maatschappelijke normen niet worden overschreden mogen partijen zelf een prijs afspreken,
Waarde is inderdaad persoonlijk, maar je kunt toch redelijk objectief vaststellen of vuurwerk redelijk geprijsd is, door te kijken naar de kosten, de winstmarge, enz. Of je wel of niet bereid bent die prijs te betalen staat daar los van.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Er zijn heel veel producten die mensen veel te duur vinden. Neem nu een recent voorbeeld. Vuurwerk, de ene wil er geen cent aan besteden, de ander schiet voor 2 mille de lucht in. De fabrikanten dan maar dwingen om het voor een habbekrats te leveren omdat er een grote groep is die geen waarde aan het product hecht?
Waarde is zo verschrikkelijk persoonlijk.
Die redelijkheid wordt door de mensen zelf bepaald. De prijs blijft hangen op het niveau waarop de fabrikant(en) de meeste winst maakt/maken. Zelfde als bij de topmannen. De prijs van de topman blijft hangen op het punt waar ze het meeste winst maken; krijgt hij meer betaalt dan is het voor de aandeelhouders beter om een andere aan te nemen.Bij die afweging hoort natuurlijk ook mogelijke imago-schade ivm topsalarissen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:22 schreef rebel6 het volgende:
Waarde is inderdaad persoonlijk, maar je kunt toch redelijk objectief vaststellen of vuurwerk redelijk geprijsd is, door te kijken naar de kosten, de winstmarge, enz. Of je wel of niet bereid bent die prijs te betalen staat daar los van.
En een schilderij bijvoorbeeld? Is ook niet meer dan wat verf en een stuk hout (vrij naar Donner). Een Van Gogh ook maar voor 3 euro van de hand doen?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:22 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Waarde is inderdaad persoonlijk, maar je kunt toch redelijk objectief vaststellen of vuurwerk redelijk geprijsd is, door te kijken naar de kosten, de winstmarge, enz. Of je wel of niet bereid bent die prijs te betalen staat daar los van.
De norm dat inkomensverschillen zoveel mogelijk berusten op verschillen in prestaties en risico's.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:16 schreef Morendo het volgende:
[..]
Maak het eens zo concreet mogelijk: welke invulling geef jij aan het begrip 'norm' in bovengenoemde quotes.
De wet in het algemeen.quote:Dan nog iets: je hebt het over bedrijven die boven de wet staan. Welke wet precies?
En die vrijheidsbeperkende wetten en regels hebben vervolgens een objectieve rechtvaardiging nodig. Die ontbreekt tot op heden volledig.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:04 schreef rebel6 het volgende:
[..]
In een democratie krijgt de regering een fiat van de bevolking om bepaalde normen en waarden te bewaken en op te treden bij schending daarvan. Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor bedrijven die bepaalde normen duidelijk aan hun laars lappen? Staan zij soms boven de wet? Nee dus.
Overheden staan ook niet boven de wet. Zo zijn er mensenrechten. Recht op eigendom is een mensenrecht (en ook opgenomen in verdragen die in NL gelding hebben). Het intreden hierop mag dan alleen nog maar onder voorwaarden.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:04 schreef rebel6 het volgende:
In een democratie krijgt de regering een fiat van de bevolking om bepaalde normen en waarden te bewaken en op te treden bij schending daarvan. Waarom zou er een uitzondering gemaakt moeten worden voor bedrijven die bepaalde normen duidelijk aan hun laars lappen? Staan zij soms boven de wet? Nee dus.
Precies.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:35 schreef nikk het volgende:
En die vrijheidsbeperkende wetten en regels hebben vervolgens een objectieve rechtvaardiging nodig.
Nee, natuurlijk niet. Van Gogh was een zeldzaam talent, daar twijfelt niemand aan.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:30 schreef nikk het volgende:
[..]
En een schilderij bijvoorbeeld? Is ook niet meer dan wat verf en een stuk hout (vrij naar Donner). Een Van Gogh ook maar voor 3 euro van de hand doen?
Om je eigen post maar eens te quoten:quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:49 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Van Gogh was een zeldzaam talent, daar twijfelt niemand aan.
Bij managers staat dit juist ernstig ter discussie. Nogal een verschil.
Hoe moet je dan die waarde vaststellen?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:22 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dit is werkelijk te subjectief voor woorden. Al was het maar omdat er een tijd was dat een Van Gogh aan de straatstenen niet kwijt te raken was.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:49 schreef rebel6 het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Van Gogh was een zeldzaam talent, daar twijfelt niemand aan.
Ik zie het talent van Mondriaan niet en ik vind het belachelijk dat er honderden miljoenen euro's aan uit worden gegeven. Waar gaat het nu eenmaal om? Een paar zwarte strepen, een paar kleurige vakjes en hoppa!quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:49 schreef rebel6 het volgende:
Ho ho, de democratie is er niet om de vrijheden van de ene groep te beperken om tegemoet te komen aan de verontwaardiging van de andere groep.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:04 schreef rebel6 het volgende:
Eigenlijk heel simpel. Behoudens contractspartijen zelf, heeft niemand ook de overheid niet, iets te maken met de inhoud van de gemaakte afspraak. Het mag dan zo zijn dat overeenkomsten die in strijd zijn met de wet of de goede zeden nietig zijn, maar dan heb je het over overeenkomsten die inhouden dat de ene partij een strafbaar feit pleegt (denk aan de huurmoordernaar). Dat is natuurlijk mijlenver verwijderd van het overeenkomen van een salaris dat zo hoog is dat een meerderheid van de bevolking haar jaloerse frustraties nauwelijks kan beteugelen en vanuit vals sentiment roept dat zon hoog salaris onrechtvaardig is. En waarom is het onrechtvaardig? Omdat het zoveel hoger is als diezelfde meerderheid iedere maand bijgeschreven krijgt.quote:Waarom zou de overheid niet van bedrijven mogen verlangen dat ze verantwoording afleggen over beloningen die mijlenver afwijken van wat in het algemeen als normaal wordt gezien?
Dan moet er eerst zoiets bestaan als een norm die inhoudt dat partijen NIET langer vrij zijn zelf de prijs voor arbeid te bepalen. Die norm is er niet en een norm die een fundamentele vrijheid beperkt met de enkele reden dat ANDEREN vinden dat een van die twee contractspartijen veel te veel geld toegeschoven krijgt, is een norm die wij, als wij nog enigszins Westers liberaal willen zijn, met hand en tand moeten bevechten.quote:De handhaving van normen en waarden is het fundament van de westerse beschaving. Het is maar wat je belangrijker vindt natuurlijk.
Er is niets rechtvaardigs aan om tegemoet te komen aan gevoelens van jaloezie, door datgene waar de meerderheid jaloers op is, van degene die het heeft, af te nemen. Dat gevoelens breed worden gedragen in de maatschappij, betekent op zichzelf niet dat er enige rechtvaardiging vanuit gaat.quote:Je vergeet dat die collectieve verontwaardiging gebaseerd is op een ander belangrijk fundament van onze beschaving, namelijk het rechtvaardigheidsprincipe.
Vrijheid is (natuurlijk) het begin van alles. Vrijheid is absoluut maar zeker niet onbeperkt. Onze regelgeving staat bol van de vrijheidsbeperkende normen. Maar vrijheidsbeperking dient aan waarborgen te voldoen. Er dient een goede reden te bestaan voor die beperking en die beperking dient dan nog in een reele verhouding met het te bereiken doel te staan.quote:Je lijkt nu de stelling te verdedigen dat vrijheid zo belangrijk is dat het altijd en overal voorrang dient te krijgen. Kun je dat misschien nader toelichten?
100 miljoen voor een Paul Klee (verf op een doek). 20 miljoen voor een Bugatti Royale (een oude auto).quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:49 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dan begrijp je weinig van democratie, want dit is nou juist de essentie: de meerderheid krijgt haar zin, ook als de minderheid daardoor wordt beperkt in vrijheden. Als een meerderheid bv. tegen abortus is worden mensen die pro-abortus zijn ook in hun vrijheid beperkt om tegemoet te komen aan de verontwaardiging van de meerderheid. Heb je daar soms ook moeite mee? Of heb je alleen moeite met democratie als je zelf een minderheidsstandpunt aanhangt?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:15 schreef Argento het volgende:
[..]
Ho ho, de democratie is er niet om de vrijheden van de ene groep te beperken om tegemoet te komen aan de verontwaardiging van de andere groep.
Het overheidsbeleid sinds WO2 bewijst dat inkomenspolitiek blijkbaar mogelijk is zonder die "bepaalde rechtsbeginselen" te schenden. De vergelijking met invoering v/d doodstraf is dus misplaatst.quote:Het is ook onzin om te veronderstellen dat ´bepaalde normen en waarden´ in regelgeving tot uitdrukking moeten worden gebracht enkel en alleen omdat deze in de samenleving breed zouden worden gedragen. Ik geloof dat een meerderheid van de bevolking nog altijd pro-doodstraf is, maar dat is op zichzelf onvoldoende grond om deze straf te doen herleven. Bepaalde rechtsbeginselen staan daaraan in de weg.
Ja, daarom kennen we ook geen minimumsalaris in Nederland, zo'n schending van de contractsvrijheid zou meteen afgeschoten worden door het Europese Hof.quote:Dat is in dit geval niet anders. Het beginsel van contractsvrijheid en vrije marktwerking staan eraan in de weg dat de overheid rechtstreeks ingrijpt in het tot stand komen van salarissen.
[..]
In het BW staan toch anders heel wat regels mbt contracten, dus hoe kóm je erbij dat de overheid slechts in extreme gevallen zou mogen ingrijpen? Heb je het BW wel gelezen eigenlijk?quote:Eigenlijk heel simpel. Behoudens contractspartijen zelf, heeft niemand ook de overheid niet, iets te maken met de inhoud van de gemaakte afspraak. Het mag dan zo zijn dat overeenkomsten die in strijd zijn met de wet of de goede zeden nietig zijn, maar dan heb je het over overeenkomsten die inhouden dat de ene partij een strafbaar feit pleegt (denk aan de huurmoordernaar). Dat is natuurlijk mijlenver verwijderd van het overeenkomen van een salaris dat zo hoog is dat een meerderheid van de bevolking haar jaloerse frustraties nauwelijks kan beteugelen en vanuit vals sentiment roept dat zon hoog salaris onrechtvaardig is.
Nee omdat het niet in verhouding staat tot de geleverde prestaties, omdat andere werknemers dit mislopen, omdat de maatschappij niet zit te wachten op grotere welvaartsverschillen, enz.quote:En waarom is het onrechtvaardig? Omdat het zoveel hoger is als diezelfde meerderheid iedere maand bijgeschreven krijgt.
Nee de overgrote meerderheid heeft op zich geen problemen met inkomens die hoger zijn, maar slechts als daar geen rationele grond voor is.quote:Dat de een (veel) meer krijgt dan de ander, wil nog niet zeggen dat dat tegenover die ander onrechtvaardig is. Tot een dergelijke slotsom kun je alleen komen indien je je vertrekt vanuit jaloezie. Als je jaloezie weglaat, kun je nooit tot de conclusie komen dat een absurd hoog salaris naast absurd hoog ook nog ns onrechtvaardig is. Als we met zn allen 900.000 euro per jaar zouden opstrijken met hier en daar een paar miljoen bonus, zou zon salaris ineens niet onrechtvaardig zijn. Ergo, die onrechtvaardigheid bestaat bij de gratie dat de overgrote meerderheid (veel) minder verdient en dus vindt het zijn kern in jaloezie. Nergens anders in.
[..]
Dan moet er eerst zoiets bestaan als een norm die inhoudt dat partijen NIET langer vrij zijn zelf de prijs voor arbeid te bepalen. Die norm is er niet en een norm die een fundamentele vrijheid beperkt met de enkele reden dat ANDEREN vinden dat een van die twee contractspartijen veel te veel geld toegeschoven krijgt, is een norm die wij, als wij nog enigszins Westers liberaal willen zijn, met hand en tand moeten bevechten.
[..]
Het doel is rechtvaardigheid, als de vrijheid in essentie niet wordt aangetast maar slechts als men daar misbruik van maakt zijn beperkende maatregelen geoorloofd. Zeker als de beperkingen relatief weinig voorstellen en slechts een klein deel van het bedrijfsleven raken.quote:Er is niets rechtvaardigs aan om tegemoet te komen aan gevoelens van jaloezie, door datgene waar de meerderheid jaloers op is, van degene die het heeft, af te nemen. Dat gevoelens breed worden gedragen in de maatschappij, betekent op zichzelf niet dat er enige rechtvaardiging vanuit gaat.
[..]
Vrijheid is (natuurlijk) het begin van alles. Vrijheid is absoluut maar zeker niet onbeperkt. Onze regelgeving staat bol van de vrijheidsbeperkende normen. Maar vrijheidsbeperking dient aan waarborgen te voldoen. Er dient een goede reden te bestaan voor die beperking en die beperking dient dan nog in een reele verhouding met het te bereiken doel te staan.
De maatschappelijke onrust en de aantasting van de gevoelens van rechtvaardigheid van grote groepen mensen lijken me zwaarder wegen dan een handjevol managers die als gevolg van maatregelen niet langer excessieve beloningen kan opstrijken en daardoor een minder uitbundig leven kan leiden.quote:Jaloezie is nooit of te nimmer een goede reden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat topsalarissen enig nadeel voor de samenleving opleveren, zeker geen nadeel dat zo groot is dat de bestrijding ervan vrijheidsbeperkende maatregelen zou rechtvaardigen.
Toe maar, jouw verdediging van absurde salarissen gaat zelfs zover dat je bereid bent tot geweld indien het volk hier tegen in opstand zou komen.quote:Het enige nadeel dat er potentieel uit voort kan vloeien is ´opstand´ van het verontwaardigde volk, maar een dergelijke opstand moet gewoon neergeslagen worden en zij die zich er schuldig aan maken moeten in de hoek worden gezet als de jaloerse kleuters die zij zijn.
Prima als jij het totaal niet onrechtvaardig vindt als iemand die 2x beter presteert 50x beter beloond krijgt, beetje jammer dat je slechts een scheldwoord over hebt voor mensen die dat wel vinden.quote:Ik wil niet flauw doen door voortdurend op jaloezie te hameren, maar ik kan, lezende alle argumenten voor overheidsingrijpen, niets anders concluderen dan dat zij hun oorsprong in jaloezie vinden. Je kunt dat verpakken in rechtvaardigheid, maar je kunt een topsalaris dat ´gewoon´ krachtens de regels van aanbod en aanvaarding en bijbehorende marktwerking tot stand is gekomen, alleen onrechtvaardig vinden als je in het diepste van je wezen jaloers bent. Zo niet, dan haal je je schouders op over wat een ander verdient.
Duidelijk is dat JIJ het niet begrijpt. Jij beschrijft de dictatuur van de meerderheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:28 schreef rebel6 het volgende:
Dan begrijp je weinig van democratie, want dit is nou juist de essentie: de meerderheid krijgt haar zin, ook als de minderheid daardoor wordt beperkt in vrijheden.
Alleen hadden we het over de bepaling van prijzen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:28 schreef rebel6 het volgende:
Het overheidsbeleid sinds WO2 bewijst dat inkomenspolitiek blijkbaar mogelijk is
Minimumloonregeling heeft alles te maken met de inperking van machtsposities van ondernemingen ten opzichte van de arbeider en ook met inkomensgaranties. Hiervoor geldt dus dat er een objectieve noodzaak is om in te grijpen. Dat geldt natuurlijk voor de gehele regelgeving omtrent arbeidscontracten. Alleen: de dwingendheid zit juist in de bescherming van de werknemer en niet in de "bescherming van de werkgever die misschien teveel betaalt", laat staan "bescherming van Jan Doedel die zich in zijn kruis getast voelt omdat hij veel minder krijgt".quote:Ja, daarom kennen we ook geen minimumsalaris in Nederland, zo'n schending van de contractsvrijheid zou meteen afgeschoten worden door het Europese Hof.
Heb jij het BW wel eens gelezen? Dan zou je nl. op zijn minst specifieker zijn...quote:In het BW staan toch anders heel wat regels mbt contracten, dus hoe kóm je erbij dat de overheid slechts in extreme gevallen zou mogen ingrijpen? Heb je het BW wel gelezen eigenlijk?
Wie zegt dat?quote:Nee omdat het niet in verhouding staat tot de geleverde prestaties,
Dat is al helemaal onzin, het zou naar de aandeelhouders gaan.quote:omdat andere werknemers dit mislopen,
Wie zegt dat?quote:omdat de maatschappij niet zit te wachten op grotere welvaartsverschillen, enz.
En Jan Lul kan dat beoordelen?quote:Nee de overgrote meerderheid heeft op zich geen problemen met inkomens die hoger zijn, maar slechts als daar geen rationele grond voor is.
Gelukkig denken de mensen die het voor het zeggen hebben hier wezenlijk anders over. En waar ligt de grens tussen gebruik en misbruik? En waarom mag een ondernemer die zijn eigen zaak op zet honderden miljoenen verdienen in enkele jaren en is een CEO met aandelen in een NV al een "misbruiker" als hij slechts enkele procenten hiervan op zijn bankrekening kan bijschrijven?quote:Het doel is rechtvaardigheid, als de vrijheid in essentie niet wordt aangetast maar slechts als men daar misbruik van maakt zijn beperkende maatregelen geoorloofd. Zeker als de beperkingen relatief weinig voorstellen en slechts een klein deel van het bedrijfsleven raken.
"Gesunde Volksempfinden" Leuk, Nazi-ideologieën beginnen weer op te duiken.quote:De maatschappelijke onrust en de aantasting van de gevoelens van rechtvaardigheid van grote groepen mensen lijken me zwaarder wegen
In de historie is gebleken dat het geweld van het volk gaat komen als je ze voedt.quote:Toe maar, jouw verdediging van absurde salarissen gaat zelfs zover dat je bereid bent tot geweld indien het volk hier tegen in opstand zou komen.![]()
Ik denk dat zijn probleem is dat er nog steeds niets anders dan onderbuikgevoelens ten grondslag liggen aan deze maatregelen.quote:Prima als jij het totaal niet onrechtvaardig vindt als iemand die 2x beter presteert 50x beter beloond krijgt, beetje jammer dat je slechts een scheldwoord over hebt voor mensen die dat wel vinden.
Welkom in de realiteit.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij beschrijft de dictatuur van de meerderheid.
Gelukkig zijn er mensenrechten. Dat jij die mensenrechten nu aan de kant wil zetten omdat jij rechtvaardigheid wenst...quote:
De prijs van arbeid ja. Als de overheid invloed daarop uitoefent noem je dat inkomenspolitiek.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alleen hadden we het over de bepaling van prijzen.
[..]
Dus als een meerderheid iets wil (bescherming tegen uitbuiting van arbeiders) waar jij ook voorstander van bent noem je het een "objectieve noodzaak", maar ben je het niet eens met de meerderheid dan praat je over "dictatuur van de meerderheid".quote:Minimumloonregeling heeft alles te maken met de inperking van machtsposities van ondernemingen ten opzichte van de arbeider en ook met inkomensgaranties. Hiervoor geldt dus dat er een objectieve noodzaak is om in te grijpen.
Dat geldt natuurlijk voor de gehele regelgeving omtrent arbeidscontracten. Alleen: de dwingendheid zit juist in de bescherming van de werknemer en niet in de "bescherming van de werkgever die misschien teveel betaalt", laat staan "bescherming van Jan Doedel die zich in zijn kruis getast voelt omdat hij veel minder krijgt".
Slecht voorbeeld dus.
Inkomenspolitiek heeft ook zijn grenzen (wederom: mensenrechten). Dat jij wat moeite hebt met de nuances kan ik niet helpen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:00 schreef rebel6 het volgende:
De prijs van arbeid ja. Als de overheid invloed daarop uitoefent noem je dat inkomenspolitiek.
Nee, wat ik er van vind is niet zo ter zake doende. Wel is het zo dat er een objectieve maatstaf moet zijn. Bescherming tegen uitbuiting van arbeiders is iets wat objectief bezien een overheidstaak zou kunnen zijn. Het tegengaan van hoge beloningen (wat in feite niets anders is dan de overdracht van geld van een groep aandeelhouders naar een bestuurder in alle vrijheid) dient geen enkel redelijk doel. Je beschermt niemand. Er is geen slachtoffer.quote:Dus als een meerderheid iets wil (bescherming tegen uitbuiting van arbeiders) waar jij ook voorstander van bent noem je het een "objectieve noodzaak", maar ben je het niet eens met de meerderheid dan praat je over "dictatuur van de meerderheid".
Ja stel je voor dat onze overheid de inkomsten van multimiljonairs verder zou beperken ten gunste van minderbedeelden, dan mag Nederland inderdaad wel voor een VN tribunaal verschijnen wegens ernstige schending van de mensenrechten.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er mensenrechten. Dat jij die mensenrechten nu aan de kant wil zetten omdat jij rechtvaardigheid wenst...
Je hebt een democratie en een democratische rechtsstaat. Drie keer raden in welke wij leven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:28 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dan begrijp je weinig van democratie, want dit is nou juist de essentie: de meerderheid krijgt haar zin, ook als de minderheid daardoor wordt beperkt in vrijheden.
Deze genuanceerdheid begrijp ik inderdaad niet. Als je het zelf nog maar begrijpt dan.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Inkomenspolitiek heeft ook zijn grenzen (wederom: mensenrechten). Dat jij wat moeite hebt met de nuances kan ik niet helpen.
[..]
Dat bijna iedereen tegen uitbuiting is maakt het nog geen objectieve noodzaak. Het blijft een kwestie van normen en waarden, ook al gaat het om de normen en waarden van 99% van de bevolking.quote:Nee, wat ik er van vind is niet zo ter zake doende. Wel is het zo dat er een objectieve maatstaf moet zijn. Bescherming tegen uitbuiting van arbeiders is iets wat objectief bezien een overheidstaak zou kunnen zijn.
Als jij vindt dat de overheid zich alleen ergens mee mag bemoeien als er anders slachtoffers vallen kunnen zaken als onderwijs of de PO gelijk de prullenbak in...quote:Het tegengaan van hoge beloningen (wat in feite niets anders is dan de overdracht van geld van een groep aandeelhouders naar een bestuurder in alle vrijheid) dient geen enkel redelijk doel. Je beschermt niemand. Er is geen slachtoffer.
Jij denkt dat het EHRM landen in de EU nog nooit op de vingers heeft getikt wegens schending van eigendom? Denk nog maar eens...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:12 schreef rebel6 het volgende:
Ja stel je voor dat onze overheid de inkomsten van multimiljonairs verder zou beperken ten gunste van minderbedeelden, dan mag Nederland inderdaad wel voor een VN tribunaal verschijnen wegens ernstige schending van de mensenrechten.
Het is mijn vak.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:27 schreef rebel6 het volgende:
Deze genuanceerdheid begrijp ik inderdaad niet. Als je het zelf nog maar begrijpt dan.
Nee, zo werkt dat niet. Het is wel zo dat er een subjectief element zit aan normen, maar toch hebben we bepaalde zaken als natuurrecht en mensenrecht aangemerkt. Daar zit meer achter dan nu snel in een paar zinnen te typen valt, maar wat de meerderheid van de bevolking er van vindt is daarvoor niet van belang. Dit soort zaken wordt overgelaten aan mensen die er voor doorgeleerd hebben en het is ook iets wat in honderden/duizenden jaren is ontstaan. Het is dus ook niet iets wat zo maar kan veranderen.quote:Dat bijna iedereen tegen uitbuiting is maakt het nog geen objectieve noodzaak. Het blijft een kwestie van normen en waarden, ook al gaat het om de normen en waarden van 99% van de bevolking.
Dat staat er dan ook niet. Wat PO is, geen idee en wat onderwijs betreft: dat is gewoon een mensenrecht.quote:Als jij vindt dat de overheid zich alleen ergens mee mag bemoeien als er anders slachtoffers vallen kunnen zaken als onderwijs of de PO gelijk de prullenbak in...
Het is helemaal niet de essentie van de democratie dat de meerderheid haar zin krijgt, noch heb ik beweerd dat vrijheden onbeperkt moeten zijn. Een verbod werkt per definitie vrijheidsbeperkend. Het is de essentie van democratie dat het volk invloed heeft op de samenstelling van de volksvertegenwoordiging maar het is uitdrukkelijk niet zo dat die volksvertegenwoordiging vervolgens slechts ten behoeve van de wil van het volk handelt. Als de meerderheid wil dat we mensen met rood haar hun Nederlandse nationaliteit ontnemen, dan zal dat niet gebeuren en dat dat niet gebeurt is in geen enkel opzicht ondemocratisch.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:28 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dan begrijp je weinig van democratie, want dit is nou juist de essentie: de meerderheid krijgt haar zin, ook als de minderheid daardoor wordt beperkt in vrijheden. Als een meerderheid bv. tegen abortus is worden mensen die pro-abortus zijn ook in hun vrijheid beperkt om tegemoet te komen aan de verontwaardiging van de meerderheid. Heb je daar soms ook moeite mee? Of heb je alleen moeite met democratie als je zelf een minderheidsstandpunt aanhangt?
Het minimum salaris heeft nu juist wel een rechtvaardiging. Het heeft namelijk tot doel armoede te voorkomen en strekt defacto tot het bevorderen van de volksgezondheid. Het is gewoon een instrument dat behoort tot een scala aan instrumenten dat bestaat bij gratie van de verzorgingsstaat. Daarmee dient het een wezenlijk hoger belang dan het anti-jaloezie belang dat wordt gediend met het tegengaan van topsalarissen.quote:Ja, daarom kennen we ook geen minimumsalaris in Nederland, zo'n schending van de contractsvrijheid zou meteen afgeschoten worden door het Europese Hof.
Ten eerste valt dat wel mee. Boek 6 is erg compact als het gaat om de regels van algemeen contractenrecht. En de regels die er staan gaan nauwelijks over de inhoud. Boek 7(A) somt de benoemde overeenkomsten op en ook dan gaat het puur om specifieke overeenkomsten waarbij slechts wordt opgesomd aan welke voorwaarden een overeenkomst moet voldoen om zon koop-, huur-, arbeids,- etc. overeenkomst te mogen heten. Voorzover je zou kunnen zeggen dat het daar om de inhoud gaat, gaat het nog steeds niet over de inhoud van de verbintenissen die met die overeenkomst in het leven worden geroepen. Voorzover dat wel zo is (bijvoorbeeld het minimumloon en de huurprijzen van woonruimte) is de rechtvaardiging gelegen in de bescherming van de positie van de zwakke partij. Dus in de bescherming van de positie van iemand die daadwerkelijk partij is bij de overeenkomst en bovendien nog als zwakke partij moet worden aangewezen.quote:In het BW staan toch anders heel wat regels mbt contracten, dus hoe kóm je erbij dat de overheid slechts in extreme gevallen zou mogen ingrijpen? Heb je het BW wel gelezen eigenlijk?
Die is wel aardig. Ten eerste is het niet gezegd dat geld dat niet naar topman A gaat, wordt verdeeld over werknemers B tot en met Z. Het zou zo maar kunnen zijn dat geld dat niet naar topman A gaat, gewoon bij de aandeelhouders blijft. Ten tweede is dit bezwaar inderdaad de kern: jaloezie.quote:Nee omdat het niet in verhouding staat tot de geleverde prestaties, omdat andere werknemers dit mislopen, omdat de maatschappij niet zit te wachten op grotere welvaartsverschillen, enz.
Iedere beperking die niet op enige rechtvaardiging of een redelijk doel kan steunen is er één teveel. Of ie nou 2 of 200000 mensen raakt.quote:Het doel is rechtvaardigheid, als de vrijheid in essentie niet wordt aangetast maar slechts als men daar misbruik van maakt zijn beperkende maatregelen geoorloofd. Zeker als de beperkingen relatief weinig voorstellen en slechts een klein deel van het bedrijfsleven raken.
Stel je niet aan. Er gebeurt helemaal niks. Zo eens in de zoveel tijd roept iemand ns wat, maar ik ben nog geen protestmarsen en rellen tegengekomen. Het ontstijgt het borreltafelniveau bepaald niet.quote:De maatschappelijke onrust
Ja nogmaals, rechtvaardigheid is een te vaag begrip. Hoe kun je dat nou ooit tot norm verheffen? En nogmaals, je maakt eenvoudigweg de denkfout dat rechtvaardigheid is te vinden in het oordeel van de meerderheid en dat het vervolgens tot leidraad moet worden verheven. Indien je dat blijft denken en bovendien blijft denken dat het iets met democratie te maken heeft, dan komen we hier niet uit. Dan ben je een dictator van de meerderheid, bereid vrijheden te beperken of helemaal op te geven omdat de meerderheid vindt dat iemand met wie zij in het geheel NIETS te maken heeft, te veel verdient. Het blijft een bizarre gedachte, hoe vaak je het ook herhaalt.quote:en de aantasting van de gevoelens van rechtvaardigheid van grote groepen mensen lijken me zwaarder wegen dan een handjevol managers die als gevolg van maatregelen niet langer excessieve beloningen kan opstrijken en daardoor een minder uitbundig leven kan leiden.
Geweld? Doe niet zo pathetisch. Ik zeg ´in de hoek zetten´. Dat impliceert geen geweld en bovendien betekent het niets meer dan negeren.quote:Toe maar, jouw verdediging van absurde salarissen gaat zelfs zover dat je bereid bent tot geweld indien het volk hier tegen in opstand zou komen.
en welk scheldwoord mag dat zijn?quote:Prima als jij het totaal niet onrechtvaardig vindt als iemand die 2x beter presteert 50x beter beloond krijgt, beetje jammer dat je slechts een scheldwoord over hebt voor mensen die dat wel vinden.
Dat beweer ik ook nergens.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is helemaal niet de essentie van de democratie dat de meerderheid haar zin krijgt, noch heb ik beweerd dat vrijheden onbeperkt moeten zijn. Een verbod werkt per definitie vrijheidsbeperkend.
Volksvertegenwoordigers die op basis van een partijprogramma en vertrouwen in hun persoonlijke kwaliteiten zijn verkozen zijn het aan hun kiezers verplicht om zoveel mogelijk van dat partijprogramma uit te voeren. Zelfs als daar hele verkeerde dingen in staan. Wil je dat niet dan moet het partijen verboden worden om die verkeerde dingen in het partijprogramma te zetten, óf je moet het stemrecht beperken tot mensen die aan bepaalde eisen mbt iq voldoen. Dat is de essentie van de democratie.quote:Het is de essentie van democratie dat het volk invloed heeft op de samenstelling van de volksvertegenwoordiging maar het is uitdrukkelijk niet zo dat die volksvertegenwoordiging vervolgens slechts ten behoeve van de wil van het volk handelt. Als de meerderheid wil dat we mensen met rood haar hun Nederlandse nationaliteit ontnemen, dan zal dat niet gebeuren en dat dat niet gebeurt is in geen enkel opzicht ondemocratisch.
Eerst ging de discussie over de vraag of er objectieve gronden zijn om in te grijpen mbt topsalarissen, nu het blijkbaar duidelijk is dat dit ook gebeurt mbt arbeiderssalarissen gooi je het blijkbaar over een andere boeg en praat je ineens over een hoger belang. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat is geen argument waarom lagere belangen niet door de overheid behartigd zouden mogen worden.quote:Het minimum salaris heeft nu juist wel een rechtvaardiging. Het heeft namelijk tot doel armoede te voorkomen en strekt defacto tot het bevorderen van de volksgezondheid. Het is gewoon een instrument dat behoort tot een scala aan instrumenten dat bestaat bij gratie van de verzorgingsstaat. Daarmee dient het een wezenlijk hoger belang dan het anti-jaloezie belang dat wordt gediend met het tegengaan van topsalarissen.
[..]
Dat bedoel ik, zoveel artikelen en hoofdstukken over het contractrecht dat ze in aparte boeken zijn ondergebracht. Voeg daar aan toe de jurisprudentie en je maakt jezelf belachelijk als je blijft beweren dat de overheid iets afwijkends doet als ze nadere eisen zou stellen aan arbeidscontracten van de zogeheten "topmanagers".quote:Ten eerste valt dat wel mee. Boek 6 is erg compact als het gaat om de regels van algemeen contractenrecht. En de regels die er staan gaan nauwelijks over de inhoud. Boek 7(A) somt de benoemde overeenkomsten op en ook dan gaat het puur om specifieke overeenkomsten waarbij slechts wordt opgesomd aan welke voorwaarden een overeenkomst moet voldoen om zon koop-, huur-, arbeids,- etc. overeenkomst te mogen heten.
Natuurlijk wel, waar anders over? Het gaat echt niet over de vorm hoor.quote:Voorzover je zou kunnen zeggen dat het daar om de inhoud gaat, gaat het nog steeds niet over de inhoud van de verbintenissen die met die overeenkomst in het leven worden geroepen.
Prima toch?quote:Voorzover dat wel zo is (bijvoorbeeld het minimumloon en de huurprijzen van woonruimte) is de rechtvaardiging gelegen in de bescherming van de positie van de zwakke partij. Dus in de bescherming van de positie van iemand die daadwerkelijk partij is bij de overeenkomst en bovendien nog als zwakke partij moet worden aangewezen.
Het probleem van de absurde salarissen draait ook niet direkt om bescherming. Wel indirekt trouwens, want rijke mensen kunnen zich betere bescherming veroorloven, alleen al daarom moet een halt worden toegeroepen aan de toenemende inkomensongelijkheid.quote:Een dergelijke bescherming gaat dus niet op voor personen die geen partij zijn bij de overeenkomst en bovendien, naast hun persoonlijke verontwaardiging, geen enkel concreet (vermogensrechtelijk) belang hebben bij die overeenkomst. Waarom zouden mensen die geen partij zijn bij de overeenkomst en daar ook geen vermogensrechtelijk belang bij hebben, overheidsbescherming verdienen?
[..]
Genoeg bedrijven toch waar werknemers een slepend loonconflict hebben over een paar honderd euro terwijl de "topmanager" lachend miljoenen opstrijkt omdat het bedrijf zogenaamd door zijn toedoen extra winst heeft gemaakt. Dan kun je moeilijk beweren dat het geld voor loonsverhoging er niet is, nee dat gaat naar de "topmanager" toe. Dus hoezo werknemers niet gedupeerd?quote:Die is wel aardig. Ten eerste is het niet gezegd dat geld dat niet naar topman A gaat, wordt verdeeld over werknemers B tot en met Z. Het zou zo maar kunnen zijn dat geld dat niet naar topman A gaat, gewoon bij de aandeelhouders blijft. Ten tweede is dit bezwaar inderdaad de kern: jaloezie.
In het voorbeeld hierboven gaat het duidelijk ten koste van anderen. Rijkdom en armoede zijn nou eenmaal vaak (zo niet altijd) met elkaar gerelateerd.quote:En inderdaad, ik zie geen bezwaar in welvaartsverschillen. Ik zie een bezwaar tegen armoede, maar in een wereld waarin niemand in armoede leeft of hoeft te leven, mag het niet uitmaken hoeveel een ander verdient.
[..]
200000 mensen die tevreden zijn dat de overheid het graaien eindelijk aanpakt is me meer waard dan 2 multimiljonairs die janken dat ze er niet langer op vooruit gaan. Ik ben blij dat jij geen minister van Welzijn bent.quote:Iedere beperking die niet op enige rechtvaardiging of een redelijk doel kan steunen is er één teveel. Of ie nou 2 of 200000 mensen raakt.
Heb ik al uitgelegd.quote:En wéér kom je met rechtvaardigheid. Wat is er in vredesnaam rechtvaardig aan om een ander aan te spreken op zijn, in jouw ogen, te hoge salaris. Wat heeft dat met rechtvaardigheid te maken? Welk recht tast die grootverdiener aan door dat topsalaris in ontvangst te nemen? Welk onrecht moet teniet worden gedaan? En dan zul je toch met iets meer moeten komen dan met collectieve verontwaardiging.
[..]
Veel mensen schieten in de stress hierdoor, lijkt me niet goed voor de volksgezondheid.quote:Stel je niet aan. Er gebeurt helemaal niks. Zo eens in de zoveel tijd roept iemand ns wat, maar ik ben nog geen protestmarsen en rellen tegengekomen. Het ontstijgt het borreltafelniveau bepaald niet.
[..]
Alsof je ergens persoonlijk belang bij moet hebben voordat je de overheid mag vragen om een bepaald probleem op te lossen.quote:Ja nogmaals, rechtvaardigheid is een te vaag begrip. Hoe kun je dat nou ooit tot norm verheffen? En nogmaals, je maakt eenvoudigweg de denkfout dat rechtvaardigheid is te vinden in het oordeel van de meerderheid en dat het vervolgens tot leidraad moet worden verheven. Indien je dat blijft denken en bovendien blijft denken dat het iets met democratie te maken heeft, dan komen we hier niet uit. Dan ben je een dictator van de meerderheid, bereid vrijheden te beperken of helemaal op te geven omdat de meerderheid vindt dat iemand met wie zij in het geheel NIETS te maken heeft, te veel verdient. Het blijft een bizarre gedachte, hoe vaak je het ook herhaalt.
[..]
Je schreef letterlijk:quote:Geweld? Doe niet zo pathetisch. Ik zeg ´in de hoek zetten´. Dat impliceert geen geweld en bovendien betekent het niets meer dan negeren.
[..]
quote:maar een dergelijke opstand moet gewoon neergeslagen worden
Jaloers.quote:en welk scheldwoord mag dat zijn?
Nee want positie staat voor een bepaald niveau en dat niveau zal toch gewoon op de werkvloer moeten blijken en dus is het salaris gebaseerd op verwachtingen over de prestaties.quote:Overigens maak je nu weer de denkfout dat prestatie maatgevend is voor de beloning. Het is niet de prestatie (die bepaalt hooguit de hoogte van de bonus) maar de positie op de arbeidsmarkt die het salaris bepaalt.
Dus als daar in staat dat alle mensen die 65 of ouder zijn een spuitje moeten krijgen (onder het mom: stop de vergrijzing) dan moet die volksvertegenwoordiger zich daaraan houden?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 19:25 schreef rebel6 het volgende:
Volksvertegenwoordigers die op basis van een partijprogramma en vertrouwen in hun persoonlijke kwaliteiten zijn verkozen zijn het aan hun kiezers verplicht om zoveel mogelijk van dat partijprogramma uit te voeren. Zelfs als daar hele verkeerde dingen in staan.
Je heb totaal niet door dat het bestaan van een minimumloon totaal onvergelijkbaar is met het stellen van een maximumsalaris?quote:Eerst ging de discussie over de vraag of er objectieve gronden zijn om in te grijpen mbt topsalarissen, nu het blijkbaar duidelijk is dat dit ook gebeurt mbt arbeiderssalarissen gooi je het blijkbaar over een andere boeg
quote:Dat bedoel ik, zoveel artikelen en hoofdstukken over het contractrecht dat ze in aparte boeken zijn ondergebracht.
Ga eens bij de LOI een cursus Recht voor Dummies doen...quote:Voeg daar aan toe de jurisprudentie en je maakt jezelf belachelijk als je blijft beweren dat de overheid iets afwijkends doet als ze nadere eisen zou stellen aan arbeidscontracten van de zogeheten "topmanagers".
Heb jij boek 6 BW wel eens gelezen?quote:Natuurlijk wel, waar anders over? Het gaat echt niet over de vorm hoor.
Inderdaad. En dat is dus wezenlijk anders dan het inperken van salarissen van CEO's.quote:Prima toch?
Het wordt met de minuut gekker...quote:Het probleem van de absurde salarissen draait ook niet direkt om bescherming. Wel indirekt trouwens, want rijke mensen kunnen zich betere bescherming veroorloven, alleen al daarom moet een halt worden toegeroepen aan de toenemende inkomensongelijkheid.
Denk jij nu echt dat het salaris van de topmanager iets te maken heeft met het salaris van de onderknuppels?quote:Genoeg bedrijven toch waar werknemers een slepend loonconflict hebben over een paar honderd euro terwijl de "topmanager" lachend miljoenen opstrijkt omdat het bedrijf zogenaamd door zijn toedoen extra winst heeft gemaakt. Dan kun je moeilijk beweren dat het geld voor loonsverhoging er niet is, nee dat gaat naar de "topmanager" toe. Dus hoezo werknemers niet gedupeerd?
Zero-sum is onzin.quote:In het voorbeeld hierboven gaat het duidelijk ten koste van anderen. Rijkdom en armoede zijn nou eenmaal vaak (zo niet altijd) met elkaar gerelateerd.
En wij zijn blij dat jij niets te vertellen hebt in dit land. En nu?quote:200000 mensen die tevreden zijn dat de overheid het graaien eindelijk aanpakt is me meer waard dan 2 multimiljonairs die janken dat ze er niet langer op vooruit gaan. Ik ben blij dat jij geen minister van Welzijn bent.
Het ontgaat alleen iedereen....quote:Heb ik al uitgelegd.
Ja, natuurlijk. De inrichtingen zitten vol met mensen die geschrokken zijn van die 26 mio van Groenink en die daardoor helemaal van slag zijn...quote:Veel mensen schieten in de stress hierdoor
Nou, de Awb denkt er wel zo over... (zoek maar eens op "belanghebbende") En welk "probleem"?quote:Alsof je ergens persoonlijk belang bij moet hebben voordat je de overheid mag vragen om een bepaald probleem op te lossen.![]()
Hoeveel mensen blijven vestandig als je ze bergen macht geeft?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:47 schreef sneakypete het volgende:
Je kunt hooguit hopen dat verstandigere politici de massa weten te overtuigen.
Het volk heeft geen enkel afdwingbare aanspraak op de volksvertegenwoordigers. Als het volk niet blij is met wat de gekozen vertegenwoordigers doen, dan kunnen zij dat tot uiting brengen in de verkiezingsuitslag. Het is een nogal bizarre veronderstelling dat democratie zijn kern vindt in het nakomen van verkiezingsbeloften. Verkiezingsbeloften zijn voor het naieve deel van de bevolking. Doorgaans dezelfde mensen die het niet kunnen hebben dat een ander meer verdient.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 19:25 schreef rebel6 het volgende:
Volksvertegenwoordigers die op basis van een partijprogramma en vertrouwen in hun persoonlijke kwaliteiten zijn verkozen zijn het aan hun kiezers verplicht om zoveel mogelijk van dat partijprogramma uit te voeren. Zelfs als daar hele verkeerde dingen in staan. Wil je dat niet dan moet het partijen verboden worden om die verkeerde dingen in het partijprogramma te zetten, óf je moet het stemrecht beperken tot mensen die aan bepaalde eisen mbt iq voldoen. Dat is de essentie van de democratie.
Wat jij doet is volksvertegenwoordigers aan een excuus helpen om het partijprogramma naast zich neer te leggen en daarmee kiezersbedrog te plegen. Tja...
Het spijt me zeer maar ik heb voortdurend betoogd dat een vrijheidsbeperkende maatregel een goede rechtvaardiging behoeft. Een rechtvaardiging die voortvloeit uit het belang van de volksgezondheid, is heel wat anders dan een 'rechtvaardiging' die voortvloeit uit gevoelens van jaloezie en afgunst. Dat laatste is dan ook geen rechtvaardiging. Ik zou het ook niet als taak van de overheid willen zien om tegemoet te komen aan jaloezie en afgunst.quote:Eerst ging de discussie over de vraag of er objectieve gronden zijn om in te grijpen mbt topsalarissen, nu het blijkbaar duidelijk is dat dit ook gebeurt mbt arbeiderssalarissen gooi je het blijkbaar over een andere boeg en praat je ineens over een hoger belang. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat is geen argument waarom lagere belangen niet door de overheid behartigd zouden mogen worden.
Tja, ik zie niet in waarom je het uberhaupt met mij zou willen opnemen over een onderwerp als het contractenrecht in het BW, maar ik zeg nogmaals dat het recht bijzonder weinig regelt over de inhoud van de verbintenis. Anders gezegd, het recht schrijft mensen niet voor welke verbintenissen zij in het leven moeten roepen. Ik kan eigenlijk alleen 3:40 BW verzinnen als absolute beperking van verbintenissen en dan gaat het om verbintenissen die strafbare feiten inhouden of anderszins in strijd zijn met de wet of de goede zeden.quote:Dat bedoel ik, zoveel artikelen en hoofdstukken over het contractrecht dat ze in aparte boeken zijn ondergebracht. Voeg daar aan toe de jurisprudentie en je maakt jezelf belachelijk als je blijft beweren dat de overheid iets afwijkends doet als ze nadere eisen zou stellen aan arbeidscontracten van de zogeheten "topmanagers".
Ik geef een voorbeeld: Een huurcontract is pas een huurcontract als er een tegenprestatie wordt verlangd. Is dat niet het geval, dan spreken we immers van een overeenkomst van (ver)bruikleen. In zoverre wordt aan een huurcontract een vereiste gesteld. Maar dat vereiste betekent op zichzelf niet dat partijen wordt voorgeschreven wat zij mogen verhuren en hoeveel dat moet kosten.quote:Natuurlijk wel, waar anders over? Het gaat echt niet over de vorm hoor.
Het is nog steeds de paternalistische overheid in optima forma en ik vind dat de overheid zich op dat vlak marginaal moet opstellen, maar op zichzelf heb ik er geen problemen mee. Ik hoop wel dat je het verschil ziet tussen het van overheidswege beschermen van de zwakkere contractspartij en het van overheidswege tegemoet komen aan gevoelens van jaloezie en afgunst van lieden die niet eens partij zijn bij het contract.quote:Prima toch?
Als het niet om bescherming draait, zie ik dus inderdaad niet wat de overheid ermee zou moeten. Voor het overige ga je het ineens in het algemene trekken. Ja, rijke mensen kunnen zich betere bescherming veroorloven. Betere rechtsbescherming, maar ook betere risicospreiding (verzekeringen), betere medische behandeling. Dat is nou juist het mooie van rijkdom. Dat zij zich daarmee in een betere positie bevinden dan de niet-rijken levert op zichzelf nog geen onrecht op.quote:Het probleem van de absurde salarissen draait ook niet direkt om bescherming. Wel indirekt trouwens, want rijke mensen kunnen zich betere bescherming veroorloven, alleen al daarom moet een halt worden toegeroepen aan de toenemende inkomensongelijkheid.
Nou, ik weet niet of dat zo is, maar bij dat soort conflicten is het standpunt van de werkgever om niet in te gaan op looneisen zelden ingegeven door de omstandigheid dat zij die lonen niet zou kunnen ophoesten. De vraag is of zon bedrijf dat zou moeten ophoesten. Als zon bedrijf vindt dat ze niet aan die looneisen hoeft te voldoen omdat de betrokkenen werknemers, desnoods met medeneming van een schadevergoeding, vervangen kunnen worden door werknemers die minder noten op de zang hebben, dan gaat ze ook niet aan die looneisen voldoen. Dat is weer die marktwerking.quote:Genoeg bedrijven toch waar werknemers een slepend loonconflict hebben over een paar honderd euro terwijl de "topmanager" lachend miljoenen opstrijkt omdat het bedrijf zogenaamd door zijn toedoen extra winst heeft gemaakt. Dan kun je moeilijk beweren dat het geld voor loonsverhoging er niet is, nee dat gaat naar de "topmanager" toe. Dus hoezo werknemers niet gedupeerd?
Ten koste van de werknemers? Nee hoor, de aandeelhouders betalen het salaris van de directeur, niet de werknemers. Kun je zeggen dat zonder werknemers die hele onderneming niet bestaat, en dat is natuurlijk waar, maar daarmee nog niet relevant. Zonder onderneming hebben die werknemers immers in het geheel geen werk en dus geen inkomen en als ze ergens anders gaan werken ontstaat spontaan hetzelfde probleem.quote:In het voorbeeld hierboven gaat het duidelijk ten koste van anderen. Rijkdom en armoede zijn nou eenmaal vaak (zo niet altijd) met elkaar gerelateerd.
In plaats van op de stelling in te gaan draai je hem om zonder er iets aan toe te voegen. Uitgaande van jouw stelling zou de minister van Welzijn een soort moderne Robin Hood zijn (want waar blijft het geld dat niet door de CEO verdient mag worden?). Daar pas ik inderdaad voor. Ik klink zo onderhand als een kapotte langspeelplaat, maar de overheid heeft zich in beginsel niet met privéaangelegenheden te bemoeien. Doet zij dat wel, dan is dat ofwel ter voorkoming van strafbare feiten, ofwel ter bescherming van de belangen van de zwakke contractspartij.quote:200000 mensen die tevreden zijn dat de overheid het graaien eindelijk aanpakt is me meer waard dan 2 multimiljonairs die janken dat ze er niet langer op vooruit gaan. Ik ben blij dat jij geen minister van Welzijn bent.
Nog een keer doen. Ik moet ook als 4,5,6 keer herhalen.quote:Heb ik al uitgelegd.
Stress?? Nee, dat is een vergissing. Die mensen worden verteerd door jaloezie en afgunst. Dat is wat anders. Stress voel je als je zware verantwoordelijkheden draagt en lange dagen maakt. Bijvoorbeeld als je als CEO aan de slag bent. Het soort mensen dat van slag raakt door de salarissen van anderen zijn doorgaans niet het soort mensen dat ooit werkelijke stress zal ervaren.quote:Veel mensen schieten in de stress hierdoor, lijkt me niet goed voor de volksgezondheid.
Er moet natuurlijk wel een te beschermen belang op het spel staat alvorens de overheid aan het werk gaat. En ja, dat is dan of een persoonlijk belang of een maatschappelijk belang. Een persoonlijk belang bestaat sowieso niet en het formuleren van een maatschappelijk belang komt niet verder dan dat de mensen van hun gevoelens van jaloezie en afgunst verlost worden, door het verbod op hoge salarissen, zodat ze nergens meer jaloers op hoeven te zijn. Een hopeloos gemankeerde theorie die alleen maar afkomstig kan zijn van mensen wiens denkwijzen vertroebeld zijn door jaloezie en afgunst of die sowieso al niet zo slim waren.quote:Alsof je ergens persoonlijk belang bij moet hebben voordat je de overheid mag vragen om een bepaald probleem op te lossen.
Positie staat helemaal niet voor een bepaald niveau. Positie ontstaat door vraag en aanbod. Is er veel vraag en weinig aanbod, dan staat de aanbod zijde sterk, of zij nou kwaliteit levert of niet. Een nieuwe Renault Clio is een betere auto dan een Ferrari 250 GT uit 1961. Toch kost die laatste een veelvoud. Hoe dat kan? Vraag en aanbod.quote:Nee want positie staat voor een bepaald niveau en dat niveau zal toch gewoon op de werkvloer moeten blijken en dus is het salaris gebaseerd op verwachtingen over de prestaties.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |