abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:33:25 #81
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_54176434
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 01:09 schreef Arcee het volgende:
Dankzij deze scène heb ik 1 van mijn grootste favoriete nummers bands van dit decennium ontdekt.
Je bent niet alleen.
pi_54177966
Knallhart (Detlev Buck, 2006)
Zoals de titel al aangeeft een harde film over het leven in de Berlijnse achterstandswijk Neukölln. Nadat ze door zijn stiefvader het huis uit worden geschopt moeten de vijftienjarige Michael en zijn moeder verhuizen van een nette wijk naar een probleemwijk. Al op de eerste dag is Michael het middelpunt van geweld en krijgt hij ruzie met Erol, een jeugdige crimineel. Ook Michael komt snel in aanraking met criminaliteit en het snel geld verdienen spreekt hem wel aan. Keiharde film dus, met goed acteerwerk en een sterke soundtrack (o.a. Beck, Eels). 7.8

Death Sentence (James Wan, 2007)
De wraakfilm is weer helemaal in, zagen we Jodie Foster korte tijd geleden nog in The Brave One nu is het de beurt aan Kevin Bacon in Death Sentence. De regie van Death Sentence was in handen van James Wan (Saw) en de schrijver was ook de man acher de Death Wish films (ultieme wraakfilms met topper Charles Bronson in de hoofdrol). Wanneer een bende de geliefde zoon van Nick Hume (Bacon) om het leven brengt, stort zijn leven en dat van de rest van zijn gezin in. Hume laat, na het horen eisen van een belachelijk lage straf, de dader(s) vrijuit gaan door het intrekken van zijn bekentenis en besluit zelf over te gaan tot het straffen van de schuldigen. Dit gaat van kwaad tot erger en voordat hij het weet brengt hij de levens van de rest van zijn gezin in gevaar. Death Sentence is wederom een zeer vermakelijke film van James Wan, die iedere keer toch weer zijn eigen draai aan een film weet te geven en schijt heeft aan de ongeschreven Hollywood regels. Ditmaal een harde aktiefilm met een goede rol van Bacon en een prachtige (helaas kleine) bijrol van John Goodman. Ook grappig om de Saw Puppet nog weer in een kleine cameo te zien. Zie overigens net dat de film op rottentomatoes.com maar een 17% score krijgt, belachelijk laag in mijn ogen. Death Sentence is zeker geen meesterwerk, maar toch echt een vermakelijke film. 7.3

The Birds (Alfred Hitchcock, 1963)
The Birds is de derde Hitchcock die ik in korte tijd kijk en toch wel een stuk minder dan Vertigo en Rear Window. Het concept is best goed gevonden, maar de uitwerking is niet echt super (zeker voor Hitchcock). De opbouw is erg traag en de special effects zijn niet al te best (zelfs voor 1963), verder ontbreekt de spanning nogal (iets waar Hitchcock normaal geen last van heeft). Toch heeft de film zeker zijn momenten en is het geen straf om naar te kijken, maar wel wederom een ietwat tegenvallende klassieker. 7.3

vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:04:52 #83
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_54178051
Shrooms (2006)
3 stellen gaan op vakantie naar Ierland, naar het bos om paddos te zoeken. Een van de grietjes neemt een giftige en gaat lekker trippen. Is een keer een andere insteek voor een slasher film.

cijfer 5 / imdb 5.8
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_54179020
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 14:54 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life) (2005, ZK, Ji-woon Kim)
Strak is het woord dat bij me naar binnen blijft schieten tijdens het kijken van deze Koreaanse maffia actie film. Strakke vormgeving, strakke regie, strakke muziek, strakke aktie en strak in pak.
cijfer: 8.5
HULDE! Topfilm!!
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:04:11 #85
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54180610
Strana Glukikh
Twee vrouwen komen elkaar tegen in een of andere nachtclub en ontwikkelen een vriendschap. De ene is doof en droomt ervan om naar een land ver weg te gaan waar het zorgeloos toeven is voor doven, de ander is tamelijk naïef en moet een grote som geld bij elkaar zien te scharrelen voor haar vriendje.
Op zich is het wel een leuke film met karakters, die telkens bizarre onlogische acties uithalen. De twee vriendinnen zijn niet altijd even snugger en dat zorgt voor grappige situaties en ruzies zo nu en dan. Gebarentaal speelt een belangrijke rol in deze film en dat komt op het eind erg goed van pas, wanneer het prettig lichtvoetige misdaadgedeelte aanbreekt. Enig minpuntje is dat het stemgeluid van de dove Yaya op den duur gaat irriteren, maar ja daar kan je ook niks aan doen als je doof bent. Sommige stukjes muziek doen trouwens sterk aan Yann Tiersen denken, terwijl zijn Amelie-muziek van een paar jaar later is. Een heuse aanrader voor liefhebbers van de Moskouse onderwereld, Lada's en Chulpan Khamatova . Cijfer: 7,5

3:10 to Yuma
Prima western gemaakt volgens de huidige Hollywoodconventies met een erg intrigrerende rol voor Russell Crowe. De ene keer denk je dat hij een meedogenloze schurk is, de andere keer neem je het toch wel weer voor hem op. Christian Bale is ook erg in zijn element als grote held van het verhaal. De prachtige western-setting is van grote meerwaarde, hetzelfde verhaal zou namelijk met enkele aanpassingen zich ook gemakkelijk kunnen afspelen in de grote stad anno eind 2007 en dan zou het maar een standaard verhaal geweest. 3:10 to Yuma bewijst dat de western nog steeds een geweldig genre is, die het verdient om meer op de cinematische kaart terecht te komen. Cijfer: 8

Såsom i en spegel
Lastige film wederom van Ingmar Bergman over vier personen die op een eiland vertoeven. De vrouw in het gezelschap is niet helemaal 100% en hoort stemmen in haar hoofd. Tegen het eind van de film denkt ze god te gaan ontmoeten. Dat klinkt allemaal erg hoogdravend, maar dat valt uiteindelijk toch wel mee. Wel is het jammer dat de andere drie personen er maar een beetje bij hangen en echt veel van hen kom je niet te weten helaas. Gelukkig bevat deze film zo her en der mooie plaatjes en duurt ie maar 90 minuten. Cijfer: 7
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:07:41 #86
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54187206
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 11:01 schreef Hulkio het volgende:

The Birds (Alfred Hitchcock, 1963)
verder ontbreekt de spanning nogal (iets waar Hitchcock normaal geen last van heeft).
Serieus?
pi_54187409
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 19:07 schreef Timo20 het volgende:

[..]

Serieus?
Misschien overdreef ik wat met "ontbreekt", maar het viel me erg tegen in elk geval. Zat niet echt op het puntje van mijn stoel. Bepaalde scenes (waarin je de vogels zelf niet ziet) waren nog wel aardig qua spanningsopbouw, maar ik had denk ik iets te hoge verwachtingen bij deze film.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:47:33 #88
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54188001
Gisteren en eergisteren:

Airplane II: The Sequel
Het eerste deel blijft briljant maar dit deel had ik nog nooit gezien. Hij haalt het niet bij deel 1 maar ik heb me kapot gelachen. De humor en woordspelingen zijn echt te flauw voor woorden, geweldig!
Dit soort films zijn absoluut aan mij besteed!

IMDB Cijfer: 5,7/10
Mijn Cijfer: 7,5/10

30 Days Of Night
In een afgelegen stadje in Alaska is de tijd van de maand weer aangebroken dat het de hele maand lang donker is. De helft van de ruim 250 bewoners heeft hier geen zin in en vertrekt voor een maand. De overgebleven mensen denken een rustige periode tegemoet te gaan. Maar dan krijgen ze ongewenst bezoek...

Wat volgt is een film die niet precies weet wat ie wilt: een serieuze horrorfilm zijn of een entertainende slasher. Met het slasher gedeelte zit `t meer dan goed: lekker veel bloed, afgehakte ledematen en recht voor z`n raap gefilmd, terwijl ook goed gebruikt wordt gemaakt van de "power of suggestion". Het serieuze gedeelte valt daardoor destemeer buiten de boot. Erg jammer.
Het feit dat het een maand lang donker is wordt goed gebruikt om een donkere sfeer neer te zetten. Het einde van de film is dan wel weer te voorspelbaar.

Jammer dus dat de film niet de juiste balans weet te vinden, anders was dit zonder meer een uiterst vermakelijke film geworden. Wat nu overblijft is een wat zouteloze film met een wat rare nasmaak.

IMDB Cijfer: 7,3/10
Mijn Cijfer: 6,3/10
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:21:26 #89
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_54192613

Resident Evil: Extinction

Het 3e deel van de Resident Evil reeks. Ik heb Resident Evil : Apocalypse ook gezien, maar weet hier niet veel meer van, daarom zal ik me ook beperken tot dit deel. In deze reeks draait het om Alice. Alice is zombie/mens/machine en is op de vlucht voor alle andere zombies die op de wereld rondlopen. Want dat is er namelijk aan de hand in Extinction, de gehele wereld wordt bevolkt door zombies, op een paar mensen na dan. Die mensen rijden rond, vermijden grote steden en doen er eigenlijk alles aan om te overleven. 1 Zo'n groep rijdt onder leiding van Claire Redfield (bekend van Heroes waarin ze Niki Sanders speelt) ook rond. Dan is er nog een 3e partij, namelijk de verschillende 'overheden'. Voor 1 van die overheden werkt Dr. Isaacs, die ook al meespeelde in Apocalypse. Zijn doel een genezend middeltje te vinden waardoor de zombies geen vlees meer willen eten en kunnen functioneren als werkpaarden.

Nagoed, het verhaal verteld zichzelf eigenlijk wel. Natuurlijk komen Alice en Claire elkaar tegen en nemen ze het samen op tegen de zombies. De beelden zijn af en toe best mooi geschoten en de zombies zien eruit als zombies.

Het is een redelijke film, met een voorspelbaar verhaal. Zombies vallen mensen aan, mensen vallen zombies aan. Dr. Isaac wil Alice vangen en Alice wil Dr. Isaac vermoorden. Ik wil niet spoileren dus sluit ik af met; het is een prima film als je van zombieslashen houdt, waar de film op het laatst een beetje tegenvalt. En dit heeft met Dr. Isaac te maken. Als je de film gezien hebt snap je waarom.

IMDB geeft 'm een 6.5 en ik een 6.

Shrek the Third

Eindelijk heb ik 'm dan gezien. Shrek is koning van Far Far Away omdat de vader van Fiona ziek in bed ligt. t Bevalt 'm voor geen meter en is dan ook blij als hij een vervanger moet gaan ophalen. Waarom, dat zie je zelf in de film wel. Nagoed, hij vindt zijn vervanger, die niet echt een waardig vervanger blijkt te zijn. On top of that wordt het koninkrijk ook nog eens aangevallen door een verbitterde Prince Charming. Tot overmaat van ramp word zijn vrouw, Fiona, ook nog eens opgesloten.

Nougoed, samen met Puss en Donkey gaat hij op bad om het koningrijk te redden en komt natuurlijk weer allerlei vreemde dingen tegen. Gepensioneerde tovenaars, etc.

Iedereen vond 'm tegenvallen en ik helemaal niet. De grappen waren vond ik nog best leuk gevonden, de uitwerking was weer prachtig en in elke scene waarin Donkey schittert moest ik lachen.

IMDB geeft 'm een 6.3. Ik een 7.5.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
pi_54194193
The Kingdom

Vanavond zag ik samen met 10 anderen in de Mustsee deze film met Jamie Foxx (Collateral, Ray) van Michael Mann (Collateral, Miami Vice).
Geweldige film over de FBI die een aanslag op een amerikaans compount in Saudi Arabie onderzoekt.
Mooi de 2 werelden (Amerika en Saudi Arabie/Moslims) in beeld gebracht, met daarbij kritiek leverend op beide maatschappijen.
Spannend met wat humor en goede actie. (en een serieuze ondertoon ala Blood Diamond)

De 7.4 op IMDB is mijn inziens terecht, maar van mij toch een 8.
pi_54216472
Resident Evil Extinction

Aardig horror film met goede actie 6,5

Requiem for a Dream

De film met die geweldige soundtrack. Heb hem eindelijk bekeken in HD en het is idd een geweldige film 8,5

The Bourne Identity

De eerste deel van de serie die ik was vergeten te kijken Goed verhaal en de actie is ook goed gedaan 7,5

The Bourne Supremacy

1 dag na deel 1 heb ik deze voor de 2de keer gekeken. Vind hem nog beter dan deel 1 8-

I Now Pronounce You Chuck and Larry

Zeer grappig film en orgineel 7-

Next:
The Messenger
The Invisible
Ratatouille
Kiss Kiss Bang Bang
pi_54217945
The Kingdom
Deze film zou allebij de kanten laten zien maar je krijgt dat te zien op de Amerikaanse manier, waardoor ik zelf weer die Arabieren begrijp. Typisch Hollywood.
6.5/10

Barry Lynon
Interessant verhaal wat alleen wel TER-GEND traag verteld wordt. De manier van vertellen past wel goed bij de film.
7-/10

Eyes Wide Shut
Geweldige trhiller, ik zat de hele tijd in spanning! Erg goed geacteerd door Kidman en Cruise. Mooi verhaal wat ook prachtig gefilmd is.
8.5/10
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zondag 28 oktober 2007 @ 13:53:57 #93
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54221834
Nagareru (Flowing)
Ook de laatste film die ik nog moest zien uit de MoC box van Naruse is een prachtige film.
Zoals de titel al doet vermoeden, kabbelt de film een beetje voort maar wat je in de tussentijd de zien krijgt is van grote schoonheid. De dames in het geisha huis die worstelen met de vragen of ze nu in de oude Japanse cultuur van de geisha`s moeten blijven of dat ze moderner moeten worden, wordt prachtig in beeld gebracht. Het contrast tussen het oude en het nieuwe Japan is duidelijk zichtbaar.
Het acteerwerk is erg sterk, alle rollen zijn even goed gespeeld.
En verder zou ik hier niet veel woorden aan vuil maken maar gewoon ervan gaan genieten.

De MoC box is dus zeer goed bevallen. Zometeen maar de BFI-box van Naruse bestellen, ben zeer benieuwd naar meer werk van de beste man.

IMDB Cijfer: 8,6/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
  zondag 28 oktober 2007 @ 14:04:36 #94
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_54222125

Things We Lost in the Fire

Ik kan niet anders zeggen dat Susanne Bier na Efter brylluppet (After the Wedding) weer een meesterwerkje heeft afgeleverd.

De film grijpt je meteen aan omdat je vanaf scene 1 meekijkt met het verwerkingsproces van iemand die haar zoon is verloren. Later blijkt dat de vrouw die dat zegt, de vrouw is van de man die is overleden. Ze heeft het tegen 1 van haar kinderen.

Door het fantastische acteerwerk van Benicio Del Toro en Halle Berry wordt je de gehele film geboeid. David Duchovny speelt een goede overleden vader en de 2 kinderen zetten goede rollen weg.

Nagoed ik heb geen zin om het hele verhaal uit te typen, wil alleen maar zeggen, ga deze film zien.

IMDB geeft 'm een : 7.5 (na 640 votes). Ik geef 'm een 8.

[ Bericht 4% gewijzigd door arneaux op 28-10-2007 14:28:18 ]
  zondag 28 oktober 2007 @ 14:41:19 #95
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_54223021
American Gangster

Een drugsbaas smokkelt heroïne naar Harlem tijdens de jaren '70 door de drugs te verstoppen in de doodkisten van Amerikaanse soldaten die gesneuveld zijn in Vietnam.
Gebaseerd op het waargebeurd verhaal over de opkomst van de Harlemse drugdealer Frank Lucas, die op de hielen gezeten werd door agent Richie Roberts.

Geweldige film: 8.5
.
pi_54223443
Caligula

De schandaalfilm van 1979 met een sterrencast met oa. Peter O'Toole, Helen Mirren (zie foto) en Malcolm Mc Dowell (zie foto).

O'Toole en McDowell spelen fenomenale rollen als wrede despoten in een voor de rest aan alle kanten rammelde film.
De film werd deels gefinancieerd door Penthouse wat terug te zien is in de overvloedige hoeveelheid naakt.

Als je van films als Satyricon van Fellini houdt, zoals ik, dan is dit zeker genietbaar.
  zondag 28 oktober 2007 @ 14:57:17 #97
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54223451
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 14:41 schreef Yankee het volgende:
American Gangster

Een drugsbaas smokkelt heroïne naar Harlem tijdens de jaren '70 door de drugs te verstoppen in de doodkisten van Amerikaanse soldaten die gesneuveld zijn in Vietnam.
Gebaseerd op het waargebeurd verhaal over de opkomst van de Harlemse drugdealer Frank Lucas, die op de hielen gezeten werd door agent Richie Roberts.

Geweldige film: 8.5
Vertel er eens wat meer over: waarom vond je `m zo geweldig?? ben erg benieuwd naar de film
  zondag 28 oktober 2007 @ 18:58:50 #98
52357 Lambiekje
pi_54228662
My Beautiful son (2001) / Strange Relations
New Yorkse psychiater krijgt te horen dat hij leukemie heeft. beenmergtransplantatie is de enige optie. Bovenop verteld zijn moeder dat ze niet de echte moeder is. Hij gaat op onderzoek uit en vindt zijn familie. Ze leven in achterwijk in Liverpool. Er onstaat ook nog iets tussen de ex van zijn nieuwe broer. Het is wel een goede drama.

Cijfer 7 / imdb 7.3

Black Dahlia (2006)
Setting jaren 50, redelijk traag. Een agentenduo proberen een moord op te lossen.

cijfer 5.5 / imdb 5.5

Vacancy (2007)
Een stelletje strandt in een verlaten dorp en huren een motel. De motel-verhuurder blijkt een snuff-movie maker te zijn.
Er gebeuren creepy zaken daar.

cijfer 6.5 / imdb 6.4

Resident Evil 3 (2007)
post-apocalypse. Wereld is in woestijn. Nagenoeg iedereen is zombie. Maar daar hebben we Alice (Jovovich) die wel eventjes de boel op stelten zet. Geweldig hoor al dat zombie-killings.

cijfer 6 / imdb 6.5

[ Bericht 1% gewijzigd door Lambiekje op 28-10-2007 19:03:59 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_54229385
206. Only Angels Have Wings (Howard Hawks, 1939) :: 8.2

Prima film met sterke acteerprestaties van Grant, Arthur en Hayworth. Verhaal speelt zich op 1 locatie af, en heeft een mix van lichte drama en comedy. De special effects zijn leuk om te zien, al zouden ze in de huidige tijd niet meer passen.

207. Little Fish (Rowan Woods, 2005) :: 7.2

Aardige film die niet constant boeiend blijft, ondanks het sterke acteerwerk van Blanchett en de gebruikte kleuren toch niet onaardig.
pi_54229667
The African Queen
Popcorn.

Cashback
Dit is het tikken van een paar clichés wel waard... als ik er zin in had. Mooi, stil.
Graag op anoniem
  zondag 28 oktober 2007 @ 19:52:42 #101
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54229696
Cypher
Wat krijg je als je plottwist na plottwist stapelt? Tsja, een film met een identiteitscrisis hebbende hoofdrolspeler, waarbij het je niks scheelt wat er telkens met hem gaat gebeuren, want je weet 'Oke oke, zometeen komt er weer een twist' of anders 'Hee, geen twist, maar ja wat maakt dat nou uit'. Cijfer: 5,5

Stand by Me
Weer zo'n leuke avonturenfilm. Ik krijg steeds meer zin in dit tournament . Cijfer: 8

Il posto
De timide Domenico gaat in zijn beste kleding naar de stad om daar te solliciteren naar een niet zo veel zeggend administratief baantje. Hij ondergaat allerlei tests en komt ondertussen ook nog de charmante Antonietta tegen, die ook bij hetzelfde bedrijf solliciteerde. Erg realistisch document met overtuigend acteerwerk. Cijfer: 8

Ratatouille
Verbluffende animatie van de heren van Pixar . Het verhaal is niet heel speciaal, maar over het algemeen niet tenenkrommend gelukkig. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  Moderator zondag 28 oktober 2007 @ 19:59:30 #102
9859 crew  Karina
Woman
pi_54229860
Primeval
Enge krokodil en enge Afrikaanse warlords samen in één film maakt een B-film. Enige leuke aan de film is Dominic Purcell.

Halloween 2007
Redelijke remake, maar het origineel blijft natuurlijk beter. Helaas slechts één schrikmoment, wat ik had KUNNEN weten maar toch weer intrapte.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_54236031
Children of Men

Kwa camerawerk en scene's echt super, verhaal is wel erg vaag en onwaarschijnlijk soms. Vooral die bevalling ging erg makkelijk (wel props dat ze gewoon alles laten zien )

Maar die actie scenes, dat was echt soms Saving Private Ryan in het kwadraat
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  maandag 29 oktober 2007 @ 12:18:36 #104
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_54241897
De Passievrucht
*insert standaard monoloog over cliché's met betrekking tot naakt in Nederlandse films*

Next
Zoals het een goede film betaamt, laat ook dit exemplaar de kijker achter met enkele pertinente vragen. De belangrijkste was: "Had de cast het script gelezen?"

Dat Cage zich nog liet overtuigen door een enthousiast "Je mag Jessica Biel aflikken", daar kan ik inkomen. Wat Biel daar dan zo leuk aan vond, is mij minder duidelijk en van de nieuwe hobby van Julianne Moore (meedoen in kutfilms) ben ik ook niet erg gecharmeerd. Thomas Kretschmann doet zijn best als verloren gelopen Oostblokker-stereotype uit de jaren '80, maar lijkt toch een beetje geïntimideerd door de steeds funkier wordende kapsels van Cage.

Deze film is toch wel een pijnlijk moment voor regisseur Tamahori en Tamahori, die kent er wat van qua pijnlijke momenten.

The Core
Bij het kijken en beleven van een film, kan perspectief soms erg relevant zijn. Zo heb ik deze film gekeken als ware het een eerbetoon aan het oeuvre van Ed Wood. In dat opzicht was dit een schitterende film.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 29 oktober 2007 @ 14:04:23 #105
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_54243857
Carne trémula (Live Flesh) (1997, Sp, Pedro Almodóvar)
Een Almodóvar, dus het ziet er weer prachtig uit allemaal. En de muziek is ook wederom prachtig. Het verhaal over een vierhoeksrelatie stelt niet zoveel voor. Maar Almodóvar heeft meer dan genoeg talent om zo'n verhaal goed te brengen.
Één grappig tmoment kan ik hier niet onvermeld laten; op een gegeven moment zijn de twee hoofdrolspelrs in een gevecht verwikkeld. Maar dat gevecht staken ze halverwege, om gebroederlijk van een mooie voetbalgoal te genieten. Spaanser kan het niet.
cijfer: 8.5

Les Bas-fonds (The Lower Depths) (1936, Fr, Jean Renoir)
Na Kurosawa's verfilming was het de beurt aan die van Renoir. En onder een vergelijking van de twee kan ik dus niet uit. Maar de films zin, ondanks dat ze gebaseerd zijn op hetzelfde toneelstuk, heel verschillend geworden. Beide regisseurs leggen het accent op een ander deel van het verhaal.
Renoirs film is toch vooral een liefdesdrama-thriller met een sociaal component. In zijn film gaat bijna alle aandacht uit naar het de verhouding tussen de dief, de zus van, de vrouw van, en de huisbaas. De ondergang van de baron, terwijl die zijn menselijkheid behoudt en de verlossing van de dief zijn de grootste thema's. In Renoir versie komt alles uiteindelijk goed, omdat de dief in principe een goed mens is in zijn hart. De film speelt zich hierdoor voor een groot deel af buiten het arme huis. En over een grotere tijdsperiode. De rest van de karakters zijn bijfiguren, die maar heel weinig screentime krijgen.
Kurosawa's versie daarentegen is een sociaal drama met een liefdesdrama/thrillertje erin verweven. Het is een echte ensemble film, waarbij hoofdrolspelers en bijfiguren niet te onderscheiden zijn. Het verhaal van de één wordt niet onderschikt gemaakt aan dat van de ander. Het is een inkijk in hoe een groep straat arme personen omgaan met die omstandigheden. Geen verlossing, geen moraal, maar een realistische inkijk op hun gedrag. Kurosawa's versie speelt zich bovendien af op één plaats in een duidelijk afgegrensd tijdverloop.
Dit stukje somt goed op wat het verschil is tussen de twee:
quote:
What of the character of the actor, the most recognizable entity in either Renoir or Kurosawa's film? For Jean, the thespian is a symbol of insanity, of how a final free-fall into complete personal paucity leads to a lack of touch with the real world. Seen as a wild-eyed weirdo, plying his pathetic skills for the pure amusement of the other denizens, Renoir wants to show that, no matter how awful we think Pepel, the Baron of Natacha have it, there is always someone worse off; someone fated to die from his own desire to drink himself to death. But Kurosawa gives this delicate derelict a far more meaningful part. His performer is far more alive and in the moment than the rummy rimmed jester who livens up the Parisian nights. Kurosawa instills the actor with a sense of humility, a plain acknowledgement that he is in dire straights and needs help desperately. When the actor's fate is sealed and his final "performance" pronounced, the reactions within the two films are amazingly different. Since Renoir has built his fool to be an ancillary consideration, one we do not pay that much emotional attention to, his destiny is oddly anti-climatic. But since Kurosawa has made his character a full fledged force in the film, a single candle burning against the growing certainty of sickness, the curtain drawing on his individual is devastating, a sign that, when all hope is lost, it truly no longer exists. The stark contrast in how these seemingly unimportant characters are treated illustrates the differences in the two films. Kurosawa wants his ending to have impact. Renoir has a romance still to contend with.
bron:
Nu heb ik uit vernomen dat Kurosawa's versie trouwer is aan het orgineel. Maar ook zonder dat te weten, vond ik Kurosawa versie ver superieur. Het zijn de momenten in het arme huis die het interessants zijn. De inkijk in hun leven. En dat is waar Kurosawa's versie vol van zit. Terwijl Renoir ons trakteert op imo veel mindere interessante gebeurtenissen buiten het arme huis.
Maar ook in die paar compleet vergelijkbare scené's zoals wanneer de prostituee haar (verzonnen) verhaal vertelt, is Kurosawa beter dan Renoir. De vaste camera geeft een betere resultaat dan de bewegende camera van Renoir. De dialoog loopt soepelere en natuurlijker bij Kurosawa. Het acteerwerk van iedereen betrokken in de scené is beter in Kurosawa versie.
Maar genoeg lofzang op Kurosawa. Renoirs film is nog steeds een best aardige om te zien. Maar haalt het gewoon lange na niet bij die van Kurosawa imho.
cijfer: 6.5

La Notte (1961, It, Michelangelo Antonioni)
Tja. Er is op zich weinig op aan te merken. Niet op de regie van Antonioni en cinemagrafisch ook weinig. Mastroianni stelt wederom niet telleur. En ook de knappe Italiaanse actrices doen dat niet. Maar de film was imo op een sommige momenten na niet bijzonder boeiend te noemen.
cijfer: 7je

Kaidan (Kwaidan) (1964, Jap, Masaki Kobayashi)
Deze film bestaat uit vier losse sprookjes (mythes, verhalen of hoe je het ook wil noemen.) En dan geen kinderachtige schattige Disney sprookjes, maar enge volwassen sprookjes. En het is een zeer geslaagde horrofilm, zeker voor mensen die eens wat afwisseling willen van de tienerslasher en Ringu's van tegenwoordig.
Maar naast een horrofilm is het imo ook Kobayashi's ode aan oude folkore verhalen. Hij wil imo heel duidelijk maken dat hij maar een schakel is in de keten van generatie-op-generatie dat deze verhalen rondgaan. Een gevoel dat ik vooral krijg door de prachtig geschilderde achtergronden. Deze zijn erg prachtig, maar ook zo duidelijk nep, dat Koboyashi imo duidelijk wil maken dat hij een verhaal vertelt. Zoals vroeger rondreizende theatergezelschappen dat deden of oma aan kleinzoon. Maar ook de verhalen opzich en dan vooral het laatste verhaal hebben duidelijk verhaaltechnieken als onderliggend thema.
cijfer: 8
  maandag 29 oktober 2007 @ 18:40:23 #106
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_54248794
The Gymnast

Het verhaal gaat over een zekere Jane Hawkins die ooit een veelbelovende gymnaste was, en haar sportcarrière én Olympisch goud verpest zag door een akelige blessure. Twintig jaar later is Jane verzeild geraakt in een passie- en liefdeloos huwelijk. Een toevallige ontmoeting met Denise, een oude vriendin uit haar Olympische tijd, verandert alles. Denise brengt haar in aanraking met 'aerial dancing', een vorm van acrobatiek die doet denken aan Cirque du Soleil. Hoog in de lucht, zwevend en manoeuvrerend aan lange doeken ontstaat een intense verhouding tussen Jane en collegadanser, de Koreaanse Serena.

Interessante film die laat zie hoe een voormalig topsporster haar talent voor een ander doel weet te gebruiken maar toch binding met haar verleden behoudt. Niet onaardig en de moeite waard van het bekijken.

7/10

King of California

Deze vrij kleine en onbekende film gaat over een zekere Charlie die een instabiele huisvader is en die een tijdje in een inrichting heeft gezeten. Nadat hij wordt vrijgelaten, zoekt hij zijn dochter Miranda op. Wanneer hij haar probeert wijs te maken dat er goud uit Spanje onder hun huis is begraven, begint men zich al snel weer af te vragen of Charlie wel 100% genezen is. Met in de hoofdrollen Oscar-winnaar Michael Douglas en Evan Rachel Wood.

Ondanks de aanwezigheid van Oscar-winnaar Michael Douglas boeit die film niet echt en verloopt het hele verhaal vrij traag. Teveel dialogen die over alles en niets gaan waardoor je als kijker snel naar de volgende scene verlangt.

6/10

[ Bericht 0% gewijzigd door thloreg op 29-10-2007 18:55:40 ]
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
  maandag 29 oktober 2007 @ 22:46:37 #107
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_54254232

No Reservations

Kate is een kok, een lekker wijf en een controlfreak. Ze werkt in een hoog aangeschreven restaurant waar de elite van de stad komt eten. Af en toe komt ze de keuken uit om complimenten te ontvangen. Het ontvangen van kritiek gaat haar minder goed af. En dat komt dan weer door dat controlfreakerige.

Nagoed, haar zus en nichtje komen op bezoek. Althans dat was de bedoeling. Haar zus krijgt een auto-ongeluk, en overlijdt daarbij. Dan blijft er natuurlijk het nichtje over, wat logischerwijs bij Kate intrekt. Kate heeft het moeilijk, ook in de keuken, en daarom word er een extra kok aangenomen; Nick. Nick is een spontane, onvoorspelbare, sexy, gezellige, humoristische, fijne, lieve man.

Ik denk niet dat ik het verhaal verder ga tikken omdat het zich enorm laat raden.

IMDB geeft 'm een : 6.4. Ik geef 'm een 6.5.

O ja. Catherine Zeta-Jones. .
  maandag 29 oktober 2007 @ 23:03:43 #108
52357 Lambiekje
pi_54254712
King of California(2007)
Michael Douglas is een beetje een psychisch gestoord. En gaat met allerlei apparatuur op pad om op zoek te gaan naar een spaanse "schat". Dochter doet mee na enige gedoe.

cijfer 6 / imdb 7.5
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lambiekje op 30-10-2007 19:40:03 ]
pi_54254907
De Hart van Nederland-onderbreking is een goed moment om The Negotiator te evalueren. In het begin van de film wordt een beeld geschetst van Samuel L. Jackson als politieonderhandelaar die zijn vak verstaat en net in het huwelijksbootje gestapt is. Zijn beste maatje heeft een complot ontdekt, maar kan naar niemand toe omdat iedereen erbij betrokken is! Dan wordt die vriend vermoord. Samuel L. Jackson krijgt de schuld, want hij heeft afschriften van buitenlandse rekeningen in zijn huis. Zijn advocaat vertelt hem dat met dit bewijsmateriaal hij voor een jury de maximale straf krijgt; in Chicago betekent dat de doodstraf. Samuel L. Jackson pikt dit natuurlijk niet!

Als je denkt dat dit stukje plotholes bevat, hoef je de rest al niet meer te zien. Het geheel staat op zulke losse schroeven dat je bijna van je stoel valt. Gelukkig is daar het acteerwerk nog! Genuanceerde uitspraken vliegen je om de oren: "I'm stil alive motherfucker!" Ja, lieve kinderen, dit is weer een vanouds steengoede Amerikaanse actiefilm.
Graag op anoniem
  maandag 29 oktober 2007 @ 23:18:50 #110
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54255198
Five

Een post-apocalyptische film uit 1951, een van de eersten uit dit subgenre schijnt. De allesvernietigende nucleaire oorlog is uitgebroken en een jongedame rent in paniek vanuit een of ander stadje naar een buitenverblijf. Daar komt ze iemand anders tegen en samen met hem komen ze weer een paar andere overlevenden, (waaronder een neger, hoe geëmancipeerd voor die tijd!) tegen. Ze proberen het leven weer op te pakken, maar gemakkelijk gaat dit niet. Opvallend is de deprimerende toon van deze film, er voltrekt nogal wat leed zo nu en dan.
Toch is het niet een heel sterke film. De jongedame acteert in slow-motion en het tempo zelf ligt ook aan de erg trage kant met zo nu en dan een bizar belachelijke dialoog. De bedoelingen zijn goedbedoeld, maar de uitwerking laat te wensen over. Hier past uiteindelijk maar één cijfer voor. Cijfer: 5

Ningen no joken III

Tada, het laatste deel! Ja ook dit is best goed eigenlijk. Kaji trekt met telkens een wisselende groep van Japanners rond en komt uiteindelijk terecht in een Russisch krijgsgevangenkamp. Ook in deze film krijgt onze held te maken met een stel uiterst lastige dilemma's. Al met al vind ik NNJ een prima trilogie, alhoewel de afzonderlijke delen wel wat aan de lange kant zijn, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen dit episch werk erg kunnen waarderen. Cijfer: 7,5
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:17:55 #111
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_54256217
Repulsion (1965, VK, Roman Polanski)
Meisje met trauma blijft een paar dagen alleen thuis. En krijgt dan koortsdromen en hallucinaties. En wordt langzaam gek.
Het probleem van de film is dat er jammer genoeg te weinig hallucinaties zijn om als kijker goed erin mee gezogen te worden. Het is te duidelijk wat echt en fantasie is. En is daardoor nooit echt eng. Er zitten een paar goede schrikmomenten in. Dat is zonde en weerhoudt de film ervan om echt meesterlijk genoemd te kunnen worden.
Ook de achtergrond van het hele trauma, overduidelijk misbruikt vroeger, ligt er te dik op om echt te kunnen intrigeren. Dit is echt zo'n geval dat waarschijnlijk toendertijd heel veel indruk maakte, maar tegenwoordig hebben we het al vaak genoeg gezien. De scené's van sluitende gangen, lange kamers en grijpende handen zijn nog steeds prachig. Maar in deze tijd van Lynch e.d. heeft het gewoon niet meer dezelfd impact.
De film is met zijn setting in London van de jaren 60, de jazz muziek en het Franse Engels van Deneuve ongelovelijk hip.
Deneuve zelf is erg sterk als getraumatiseerd meisje met lege verdwaasde blik in haar ogen, die langzaam steeds verder de greep op de realiteit veriest.
cijfer: 8
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 01:33:45 #112
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_54256767
A Mighty Heart

M'n verwachting was eigenlijk heel laag (zoals vaker bij waargebeurde verhalen) Maar de film verraste me toch eigenlijk wel een beetje. De spanning wordt zorgvuldig en op een goede manier overgebracht terwijl je toch al weet wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Je wordt meegezogen in de angst, de wanhoop en de twijfel waar Mvr Pearl en haar omgeving mee te maken krijgt. 7.5/10
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_54257025
30 Days Of Night
Ik verwachtte niets, aangezien het een sneak preview was, maar de film was vermakelijk genoeg... er zat nog aardig wat gore in, maar volgens mij (kan mijn fout zijn), zag ik 1 vampier (die met die plofbek) nog terug, terwijl die al 'vermoord' was... vreemd..

En ja, het einde was niet helemaal verwacht, maar het was wel zo toepasselijk op deze manier..

Een 7,5/10.
.
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:39:53 #114
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_54257909
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 23:03 schreef Lambiekje het volgende:
King of New York (2007)
Michael Douglas is een beetje een psychisch gestoord. En gaat met allerlei apparatuur op pad om op zoek te gaan naar een spaanse "schat". Dochter doet mee na enige gedoe.

cijfer 6 / imdb 7.5
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is het verschil met King of California?
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 10:47:02 #115
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_54259866
Afgelopen zondag een Harry Potter marathon gedaan:

Harry Potter And The Sorcerer's Stone
Ah, wat zijn het nog lieve kleine kindertjes hier. En wat is Hermione hier ook nog schattig. Voor de rest overduidelijke kinderfilm waarin we het universum van Harry Potter leren kennen en waar we de dreiging van zijn aardsvijand leren kennen. Ik geef hem een 7.

Harry Potter And The Chamber Of Secrets
Ook wederom echt te kinderlijk, hoewel deze film al wat meer op gang komt dan de vorige. Dit is vooral te danken aan het hoofdverhaal die in deze film wel wat beter en uitgebreider uitgewerkt is. Hoe Harry Dobby aan het einde helpt en Lucius naait daarmee is geniaal. Beter dan de vorige, maar een 7,5 is ook weer overdreven. Ook een 7 dus.

Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban
Vanaf het begin is het duidelijk te zien dat deze film anders is dan de vorige twee. De puberteit begint erin te komen en Harry wordt ook wat opstandiger. Ook is het camerawerk wat anders en ziet de hele omgeving rond Hogwarts er ook groter, ruimer en fantasievoller uit. De beginscene met de bus is trouwens hilarisch. Voor de rest is deze film wat donkerder, maar ook ingewikkelder. Dit vind ik juist een verdieping die deze reeks wel kon gebruiken. Ik vind deze film toch wel stukken beter dan de vorigen, toen ik hem voor het eerst zag had ik opeens ook veel meer hoop voor de films. Een 8 dus.

Harry Potter And The Goblet Of Fire
De film begint gelijk groots. Er is duidelijk te zien dat de SFX steeds beter worden. Onze helden worden weer ouder en dat is nu helemaal duidelijk te zien. Hermione begint er ook elke film steeds beter uit te zien trouwens Voor de rest leuke film, die meer aandoet als een aflevering imho. Ik vind het ook allemaal wat vluchtig gaan. Wel lekker groots door de wedstrijden die er zijn en door de hormonen die op beginnen te spelen. Het einde is natuurlijk best wel heel vet, maar zeker flink eng voor kinderen. Een 7,5.

Harry Potter And The Order Of The Phoenix
Wederom een film die aandoet als een episode. Centraal staat Harry die een link heeft met Voldemort en daardoor dingen ziet en soms zijn woede niet meer kan controleren. Hoe de film trouwens aan zijn naam is gekomen is waarschijnlijk afkomstig uit de boeken, want the order of the phoenix is echt iets wat 2 keer even voorkomt, en dan heb je het wel gehad. Wederom weer volwassenere acteurs die ook echt een volwassenere rol gaan spelen. Het karakter van Bellatrix Lestrange vond ik een erg goede om naar te kijken. Het was gewoon echt een naar personage compleet met trekjes, acties, dialoog en kleding. Gewoon naar om naar te kijken. Het einde waarin flink wat tovenaarsgevechten zitten is erg vet, maar is toch nog steeds te kort. Ik had begrepen dat dit ook zo in de boeken was, dus daar moeten we dan maar vrede mee hebben. Toch ook bij deze meer een gevoel dat het een grote aflevering is. Ik ben benieuwd wat de volgende gaat brengen. Een 7,5.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:13:12 #116
22273 Dizer
Save the beard!
pi_54260332

Efter Brylluppet (After The Wedding)
In mijn ogen een van de beste Art-House films die ik heb gezien. Bovendien zijn de acteerprestaties in topniveau. Het verhaal, de wending. Je ziet het echt niet aankomen, pas tot op de bruiloft. Ontzettend goed gespeeld met de gedachten van de kijker. Je denkt, dit gaat uiteraard weer een standaard einde worden.. maar dan krijgt de film een totaal andere wending!! Echt goed gewoon! Persoonlijke top 10. Misschien zelfs persoonlijk Top5!!!
IMDB: 7.9
Dizer: 9.5

Live!
Ik wou deze film aan de hand van de trailer echt niet zien. Maar toen kwam die film opdagen in de Sneak Preview. Na de eerste 10 minuten begon ik de film steeds meer te waarderen. Tot dat ik er helemaal in zat. Ongeloofelijk geod uitgepakt. Je weet gewoon ECHT NIET hoe dat russisch roulette gaat eindigen. Eva Mendez heeft denk ik hier wel haar beste rol geplaatst. Hoe ze met de kijker spelen en die spelletjes show belachelijk maken.. super goed.
IMDB: 5.9
Dizer: 8.0

Inside Man
Tot mijn verbazing, een ontzettend goede actiefilm. Zeer goed gespeeld met de gedachten van de kijker. Hoewel het voor een groot gedeelte toch wel voorspelbaar was, waren er een aantal dingen die toch een complimentje waard zijn. Clive Owen en Jodie Foster waren ontzettend goed. Jodie Foster der rol was buitengewoon heerlijk om te zien. Helaas mijn minpuntje naar deze film is de Denzel. Ik vond hem overdone. Maar dat is mijn mening.
IMDB: 7.7
Dizer: 7.0

Caché
Tjah, wat moet ik er van vinden. Vond het best een slaapverwekkende film. Gebeurde zo weinig. Sterk verhaal hoor, daar niet van, maar was net niet boeiend genoeg om je ogen open te houden. Tot een bepaald bloederige scene die je doet doen. Maar dat was het ook allemaal. Als de film na die scene had geindigd, was het een leuke film met ene geslaagde einde. Dat de film nog 20 minuten door bleef gaan na die scene verpeste het helemaal.
IMDB: 7.3
Dizer: 5.5
Friends don't let friends remain beardless...
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:43:38 #117
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_54260865

The Baron of Arizona alweer de laatste film uit m'n first films of Sam Fuller boxje, helaas. Maar ook van deze heb ik met volle teugen genoten. Hoewel deze misschien het minst Fuller is. Met name omdat zijn roffe manier van werken hier voor een groot deel ontbreekt wat te danken is aan James Wong Howe. Niet dat dat zo heel erg is, want er zijn zeker nog een paar scènes waar het weer volop genieten is. Voorderest verveelt het geen moment en is Vincent Price om te smullen.

Under the Volcano Gelijk bij de openingsscène met de dansende skelleten zat ik erin, en werd ik overgoten door die mysterieuze sfeer die de dag van de dood met zich meebrengt. We volgen de laatste dag van Firmin's leven, ex-colonel en nu alcoholist. Door Finney's zeldzaam goede optreden ging ik er helemaal in mee, ik verloor de blik op de realiteit, maar het is net op het randje; je weet nog ongeveer waar je mee bezig bent. En dan kom je in die ene bar, laat je je meevoeren en raak je de controle volledig kwijt, me alle gevolgen vandien. Hell is my preference, I choose Hell, Hell is my natural habitat hij had het niet beter kunnen verwoorden.

[ Bericht 3% gewijzigd door RuneRose op 30-10-2007 11:54:55 ]
pi_54263687
Rumor has it

waarom weet ik ook niet, voorspelbare wijvenfilm
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_54265110
Saw 3.
wat een kut film.
voor de mensen die em hebben gezien snappen wat ik bedoel, voor de mensen die hem nog willen gaan zien, niet doen.

IMDB 6.5/10

Ed: 4/10
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:04:03 #120
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54268164
Sinds mijn laatste post (17 oktober):

Ratatouille (Brad Bird, 2007)
Weer een prima film van Pixar. Het sterkste punt van de film is de sfeer. Het Franse, culinaire sfeertje kun je haast proeven. De verschillende personages zijn ook weer leuk uitgewerkt. De film is echter net wat minder grappig dan de hun toppers, maar Pixar zet nog altijd de standaard als het gaat om CGI-animatie films. ***½

I Now Pronounce You Chuck and Larry (Dennis Dugan, 2007)
Vrij standaard comedy met Adam Sandler en Kevin James. Hij is af en toe best grappig, maar originaliteit is natuurlijk ver te zoeken. Vervelend wordt het ook niet echt, zeker niet wanneer Jessica Biel het scherm vult. **½

Alpha Dog (Nick Cassavetes, 2007)
Best okaye verfilming van een waargebeurd verhaal. Het zijn echter de personages die het zwakke punt van de film vormen. Ze zijn bijna allemaal irritant met hun geschreeuw en gefuck de hele tijd. De interview stukjes vond ik ook niet echt veel toevoegen aan het geheel. Die hadden beter achterwege kunnen blijven. ***

License to Wed! (Ken Kwapis, 2007)
Eén van de slechtste romantische comedies tot nu toe. Nauwelijks grappig en soms zelfs irritant. Met name dat gedoe met die poppen. Robin Williams kan veel beter dan hij hier laat zien en van de andere hoofdrolspelers komt ook niet veel. **

Harry Potter and the Order of the Phoenix (Mennan Yapo, 2007)
Het vijfde deel is weer wat minder dan de twee voorgaande films. Het verhaal was minder boeiend en werd ook minder kundig gebracht. Het was vrij duidelijk dat men wat dingen uit de boeken wat onderbelicht heeft moeten laten. Slecht was het ook zeker niet. Er zaten weer een aantal spectaculaire momenten in, hoewel met het eindgevecht een beetje tegenviel. ***½

Divorzio all'italiano (Divorce - Italian Style) (Pietro Germi, 1961)
Leuke Italiaanse klucht. Marcello Mastroianni is leuk in zijn hoofdrol als baron die moe wordt van zijn vrouw en verliefd wordt op zijn jonge nichtje. Met name de dagdromen zijn leuk. De film heeft een lekker tempo waarop de gebeurtenissen zich ontvouwen. Verder is het leuk om te zien dat de politieke misstanden niet alleen op de traditionele neo-realistische wijze aan de kaak worden gesteld, maar ook op een ironische wijze zoals hier gebeurd. ****

(#389) Accattone (Pier Paolo Pasolini, 1961)
Het debuut van Pier Paolo Pasolini is een typische film uit het Italiaans neo-realisme. We volgen een pooier die nadat zijn inkomen gearresteerd is op zoek gaat naar een nieuwe bron van inkomsten. We krijgen dus weer een kijkje in de onderste laag van de Italiaanse samenleving na de Tweede Wereldoorlog. In het begin komt de film wat traag op gang, maar de tweede helft is wat beter te verteren. Nergens wordt echter het niveau van zijn volgende film Mamma Roma gehaald. ***½

Michael Clayton (Tony Gilroy, 2007)
Lekkere trip terug naar de paranoide politieke thrillers van de jaren zeventig. We krijgen een indringend portret te zien van een fixer die er langzaam tot inkeer komt. In het begin wordt de aandacht goed gegrepen door een prachtige scene bij een bosrand. Vanuit daar gaan we terug in de tijd waardoor deze scene steeds meer betekening krijgt. George Clooney zet een goede rol neer en ook Tom Wilkinson t en Tilda Swinton zijn het vermelden waard. ****

Direktøren for det hele (The Boss of It All)[/b] (Lars von Trier, 2006)
Niet echt bijzonder tussendoortje van Lars von Trier. The Office was het eerste waar ik aan dacht tijdens het bekijken van deze film. Maar dan wel een minder leuke versie ervan. De film heeft zeker zijn momenten, maar op andere moment draaft Von Trier's ego wat te ver door. Zo heeft hij een computer de camerabewegingen laten bepalen wat resulteerd in slecht uitgelijnde shots, irritante jump cuts en meer van dat soort ongein. Ook komt zijn voice-over nogal belerend over. ***

Mr. Brooks (Bruce A. Evans, 2007)
Toffe film over een zakenman die verslaafd is aan het vermoorden van mensen. Kevin Costner speelt deze rol met verve. In het begin vond ik de aanwezigheid van William Hurt een beetje geforceerd en gekunsteld, maar naarmate de film vordert went dit en uiteindelijk is deze wisselwerking één van de tofste aspecten van de film. Daarnaast weet de film ook behendig de platgetreden paden te vermijden. Alleen tegen het einde maakt de film een misstap. ****

28 Weeks Later (Juan Carlos Fresnadilho, 2007)
Prima vervolg op 28 Days Later... We zijn een half jaar verder en langzaamaan wordt Groot-Brittanië weer bevolkt, nadat de ziekte het hele land uitgeroeid heeft. Uiteraard was dit niet de meest slimme stap om te nemen. Wat volgt is een aaneenschakeling van toffe scenes. Daartussen wordt eigenlijk niet veel tijd verspilt om naar het volgende indrukwekkende setpiece te gaan. Diepgang is dan ook ver te zoeken, maar als de hoogtepunten zo tof zijn als de scenes van de uitbraak, bij het speeltuintje of in het metrostation hoor je mij niet snel klagen. ***½

The Kingdom (Peter Berg, 2007)
Best geslaagde actie-thriller gesitueerd in Saoedi-Arabië. De opening waarin de geschiedenis van de relatie tussen Amerika en Saoedi-Arabië wordt samengevat is pakkend en situeert de actie perfect. Van te voren was ik een beetje bang dat de film enigszins propagandisch was, maar dat valt best mee. De film is helemaal niet zo politiek ge-engageerd als ik verwachtte. Alleen de laatste zinnen van de film geven goed weer hoe de huidige situatie is. Tussen dit begin en eind is het een lekker vermakelijk zoektocht naar de daders van een zelfmoordaanslag op een Amerikaanse kolonie. ***½

Wind Chill (Gregory Jacobs, 2007)
De zoveelste toevoeging aan het eigenlijk al veel te grote "tieners-nemen-een-shortcut-die-ze-beter-
niet-hadden-kunnen-nemen"-subgenre. Deze is nog best aardig. De scenes zijn lekker sfeervol geschoten en de horror is deze keer niet van het gore soort, maar van het psychologische. Emily Blunt en Ashton Holmes dragen de film naar behoren en het verhaal wat ze deze keer verzonnen hebben is ook zo slecht nog niet. ***

Reign over Me (Mike Binder, 2007)
Eindelijk weer eens een serieuze rol van Adam Sandler. In Punch-Drunk Love bewees hij namelijk dat best goed te kunnen en dat doet hij hier weer. Best overtuigend zet hij een man neer die met zichzelf in de knoop zit nadat hij zijn familie verloor bij 9/11. De film zelf is ook best mooi. Misschien af en toe een beetje cheesy, maar het werkt wel. Ook leuk om Liv Tyler weer eens in een film op te zien duiken. ****
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:00:01 #121
52357 Lambiekje
pi_54269253
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 08:39 schreef Prosac het volgende:

[..]

Wat is het verschil met King of California?
Niets .. een stomme plaatsnaam-fout.
pi_54269388
Overzichtje van de afgelopen maand. Niet echt veel films gezien, maar wel redelijk vaak naar de bios geweest:

Oktober
218. The Brave One (Neil Jordan, 2007) :: 6.0
219. Shoot 'Em Up (Michael Davis, 2007) :: 8.0
220. Jeux d'enfants (Yann Samuell, 2003) :: 8.0
221. Brødre (Susanne Bier, 2004) :: 8.5
222. Old School (Todd Phillips, 2003) :: 7.5
223. Stardust (Matthew Vaughn, 2007) :: 7.6
224. Alles is liefde (Joram Lürsen, 2007) :: 7.8
225. Shooting Dogs (Michael Caton-Jones, 2005) :: 8.0
226. The Kingdom (Peter Berg, 2007) :: 5.8
227. Hotel Chevalier (Wes Anderson, 2007) :: 7.5
228. Deadwood [S2] (David Milch, 2004) :: 8.5
229. The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001) :: 8.5
230. Casablanca (Michael Curtiz, 1942) :: 8.0
231. Knallhart (Detlev Buck, 2006) :: 7.8
232. Death Sentence (James Wan, 2007) :: 7.3
233. The Birds (Alfred Hitchcock, 1963) :: 7.3
234. Michael Clayton (Tony Gilroy, 2007) :: 7.3

Statistieken
Totaal 16 films (maandgemiddelde: 19.6):
- Kort (t/m 20 min): 1.
- Middel (21 t/m 75 min): 0.
- Lang (meer dan 75 min): 15.

Totale speelduur: 1641 min (maandgemiddelde: 2181.6).
Aantal films herzien: 1.

Best beoordeeld: Brødre, The Royal Tenenbaums (8.5, 7de dit jaar).
Slechtst beoordeeld: The Kingdom (5.8 ).

Media-verdeling
7.
7.
1.
1.
pi_54272119
Kung Fu Hustle

Year: 2004
Director: Stephen Chow
Stars: Stephen Chow, Yuen Wah, Yuen Qiu, Chi Chung Lam, Kwok Kuen Chan,
Hsiao Liang, Siu Lung Leung, Dong Zhi Hua, Shengyi Huang, Xiaogang Feng
Genre: Comedy, Martial Arts, Historical, Fantasy

BBC review: Rating 5 out of 5
Gang war rages in the ghettos of pre-revolutionary China. On one side, the dancing mobsters of the Axe Gang. On the other, the grubby but deadly kung fu masters of Pig Sty Alley. Caught in the middle is Sing (Stephen Chow), a scruffy street hustler desperate to be a gangster. But none of this matters much, since Kung Fu Hustle is essentially one long computer-enhanced Looney Tunes punch-up - and probably the most fun you'll have at the movies all year.
Stephen Chow might just be the saviour of action cinema. Anyone who caught his last film, the deliriously stupid Shaolin Soccer, will know what to expect: martial arts mayhem meets the vicious comic brilliance of vintage Tex Avery cartoons. No gag is too cheesy, no special effect too extreme. The plot, such as it is, sees the Axe Gang hiring a string of bizarre hit men to take down the landlady of Pig Sty Alley (Qiu Yuen), a Kung Fu Hilda Ogden with a voice that can splinter concrete.

"EXTRAORDINARY COLLECTION OF SMACKDOWNS"
Veering like a drunken driver between naïve sweetness and startling cruelty, Kung Fu Hustle is infuriatingly erratic, very, very funny and occasionally just flat-out insane. Chow, who writes and directs, must share credit with fight choreographers Yuen Woo Ping and Sammo Hung. Together they have cooked up an extraordinary collection of smackdowns, culminating in a full scale tenement assault that makes a mockery of The Matrix and kicks Gangs Of New York in the gonads.

It's not subtle, and it's not clever, but it is fabulous!

In Cantonese.with English subtitles.
De film in 10 delen op youtube

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2007 22:12:30 ]
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:52:26 #124
52357 Lambiekje
pi_54274415
When a Stranger Calls (2006)
Een babysitter wordt lastig gevallen door een prankcaller. De sfeer is redelijk .

cijfer 6 / imdb 4.6

Bring It On: All or Nothing (2006)
Cheerleaders, Cheerleaders, Cheerleaders.

cijfer 5 / imdb 5.7
  woensdag 31 oktober 2007 @ 11:11:56 #125
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_54280449
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 22:11 schreef Logician het volgende:
Kung Fu Hustle

De film in 10 delen op youtube
Films kijken op youtube.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 11:24:14 #126
67089 Gillingham
The horror...
pi_54280673
Bring it on: All or Nothing (Steve Rash, 2006) 2.5

Even een volledig hersenloze film als tussendoortje voor het leren van mijn tentamen. Té hersenloos, zo bleek al snel. Walgelijke stereotypes, gebrek aan creativiteit en zowel slechte humor als slecht drama. Verder wat Lambiekje zegt.
What's it going to be then, eh?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:02:18 #127
188728 Lyzio
why do we fall
pi_54281370
Scent of a Woman (Martin Brest, 1992) 8.0

Prachtige film, die ik onlangs voor de tweede maal heb bekeken. Al Pacino zet hier een geweldige rol neer als de blinde ex-Luitenant/Kolonel Frank Slade. Ook het acteerwerk van Charlie Simms mag niet onvernoemd blijven. Prachtig, prachtig, prachtig. Een terechte Oscar voor deze film.
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_54281905
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 11:24 schreef Gillingham het volgende:
[ afbeelding ]
Even een volledig hersenloze film als tussendoortje voor het leren van mijn tentamen. Té hersenloos, zo bleek al snel. Walgelijke stereotypes, gebrek aan creativiteit en zowel slechte humor als slecht drama. Verder wat Lambiekje zegt.
Goh, wat had je dan verwacht
pi_54281963
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 11:11 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Films kijken op youtube.
Lieve schat, de url is voor de genen die nieuwsgierig zijn
  woensdag 31 oktober 2007 @ 17:40:49 #130
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54286841
Brødre
Sterke film over twee broers. De één is militair, gelukkig getrouwd, twee kinderen, en gaat naar Afghanistan, de ander is een lamzak, die vooral veel drinkt. Wanneer gedacht wordt dat de militair overlijdt tijdens een bomaanslag, ontwikkelt de lamzakkerige broer een relatie met zijn echtgenoot. Ondertussen beleeft de miltair angstige momenten in een of ander Afghaans rebellenkamp, wat een erg indrukwekkend gedeelte is van de film. Uiteindelijk wordt hij bevrijd en keert met oorlogstrauma terug in Denemarken... Het enige minpunt is het ietwat ongeloofwaardige begin van de film, dat had misschien anders opgelost kunnen worden. Cijfer: 8,5

Attack of the Giant Leeches
Dat staat er in meervoud, leeches, maar feitelijk zijn het maar twee uitvergrote bloedzuigerskostuums die ronddobberen in een moeras en een heel dorpje de stuipen op het lijf jaagt. Leuke Zuidelijke Staten-setting, maar voor de rest niets meer dan een B-horrorfilm uit de jaren '50. Cijfer: 4,5

Halloween
Het origineel uit 1978 is best vermakelijk. Drie trutten worden geterroriseerd door de Boogeyman, jeeh! Cijfer: 7

Drugs Are Like That
Educatief filmpje over de gevaren van drugs. Twee kinderen spelen met Lego en discussiëren over drugs. Hun gespeel wordt onderbroken door andere situaties uit het dagelijks leven waarbij een vertelstem de kijker leert dat je als klein kind je niet mag vol snoepen met de koekentrommel of niet als een halve gare over de straat moet rondhuppelen, want... Drugs are like that!. Op het eind van het filmpje heeft het jochie een molen gemaakt (is dit een verwijzing naar het Nederlandse drugsbeleid?). Het meisje wil voor de grap kijken wat er gebeurt als je Lego-steen verandert! Wat volgt is dat het hele Lego-bouwsel in elkaar stort . Drugs are like that!
Filmpje kan hier gezien worden .

How It Feels to Be Run Over
Waarschijnlijk één van de eerste educationele filmpjes over hoe het is om overreden te worden door een auto. De titel dekt het plot eigenlijk wel. De knipperende boodschap op het eind doet Lynchiaans aan: "??? Oh! Mother will be pleased!" Wtf?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 23:29:34 #131
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_54292929
Toplijstje van oktober:

1. El espíritu de la colmena
2. Anche libero va bene
3. Ordet
4. The Thin Blue Line
5. 4 luni, 3 saptamani si 2 zile
6. Planet Terror
7. Les parapluies de Cherbourg
8. Breach
9. Monsoon Wedding
10. Flesh and the Devil

Nog wel meer recente dingen gezien, maar zo uitzonderlijk was dat allemaal niet.

Meest vreselijke ervaring was L'année dernière à Marienbad, zelfs The Core wist me meer te boeien.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 1 november 2007 @ 02:38:32 #132
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54295253
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 23:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Toplijstje van oktober:

4. The Thin Blue Line
Één van de documentaires die eigenlijk iedereen gezien zou moeten hebben. Was ik maar eerder geboren, dan had de film qua uitkomst nog meer inpact gehad.
pi_54295949
Speciaal voor Falco:

The King of Kong (2007)

Documentaire over een man die het wereldrecord wil verbreken uit 1982, en daarbij stuit op fundamentalistische King Kong spelers en hun bureaucratische organisatie. 9.0

Pirates of The Caribbean 3 (2007)

Het laatste magere deel van Pirates of The Caribbean. Gelukkig maar, want dit deel is enorm onsamenhangend. Plotwisseling na plotwisseling, nieuwe verhaallijnen die in worden gezet, maar maar half worden afgemaakt. Gelukkig zit de film nog boordevol actie, en is het einde onverwacht (maar langdradig). 6.0
pi_54296075
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:34 schreef Dj_Day-V het volgende:

[..]

Goh, wat had je dan verwacht
Er staat toch heel duidelijk wat ik verwacht had? Maar dan nog had de film iets minder slecht en onderhoudender kunnen zijn.
  donderdag 1 november 2007 @ 08:55:57 #135
52357 Lambiekje
pi_54296266
I Now Pronounce You Chuck and Larry (2007)
Jongens jongens wat een foute homograppen.
"I don't speak gaynese".

Adam Sandler (Chuck) staat in het krijt bij zijn brandweerbuddy. Om financiel de boel op orde te hebben na de dood van z'n vrouw, wil hij op papier trouwen met Chuck. Alleen tja Chuck is een vrouwenversierder. Er huppelt ook nog een knappe Jessica Biel rond.

Die douche-scene hoe cliche kan het?

cijfer 6 / imdb 6.3
  donderdag 1 november 2007 @ 08:57:39 #136
52357 Lambiekje
pi_54296295
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 11:24 schreef Gillingham het volgende:
[ afbeelding ]
Ergens hoop je nog dat er geflashed gaat worden, maar dat gebeurd ook niet eens.
  donderdag 1 november 2007 @ 09:47:49 #137
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_54297129
25 films gezien in oktober. Hoge waarderingen deze maand, vooral dankzij het '61 tournament.

1.Efter Brylluppet (After the Wedding) (Susanne Bier, 2007)
2.Une Femme est Une Femme (Jean-Luc Godard, 1961)
3.Eastern Promises (David Cronenberg, 2007)
4.Såsom i en Spegel (Through A Glass Darkly) (Ingmar Bergman, 1961)
5.Planet Terror (Robert Rodriguez, 2007)
6.Breakfast At Tiffany's (Blake Edwards, 1961)
7.One, Two, Three (Billy Wilder, 1961)
8.Reconstruction (Christoffer Boe, 2003)
9.Apocalypto (Mel Gibson, 2006)
10.Exotica (Atom Egoyan, 1994)
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
  donderdag 1 november 2007 @ 12:20:30 #138
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54299306
Superbad (Greg Mottola, 2007)
Na Knocked Up de tweede succeskomedie waarin Seth Gordon een groot aandeel in heeft. De grappen en grollen zijn in deze film nog meer op sex gericht en zijn eigenlijk ook nog grappiger. Wat de film echter ook boven de middelmaat doet uitstijgen is de geloofwaardigheid van de personages en ook de ongeforceerde wijze waarop de film nog wat serieuzere dingetjes ertussen stopt. ***½

Electroma (Thomas Bangalther & Guy-Manuel De Homem-Christo, 2006)
De tweede film van Daft Punk is compleet anders dan hun vorige, Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem. Qua sfeer valt hij het best te vergelijken als een mix tussen THX 1138 en Gerry. Terwijl deze films toch nog wat inhoud hadden, is dat hierbij een stuk minder het geval helaas. Veel lege mooie plaatjes krijgen we voorgeschoteld. Dat is op momenten prachtig, maar op andere momenten werkt het een stuk minder. ***

Vacation (Harold Ramis, 1983)
Best geinige film uit de stal van National Lampoon. Chevy Chase in één van z'n betere rollen. ***

Dead Silence (James Wan, 2007)
Het beste aan de film is eigenlijk de keuze voor een verhaal rondom buikspreekpoppen. Deze zijn namelijk sowieso al creepy. Verder volgt de film alle wetten van de standaard horror-film. De spanningsopbouw naar de enge scenes zijn over het algemeen zo cliche als ze maar kunnen zijn en het verhaal betreedt ook veel platgetreden paden. Waarschijnlijk als ode bedoelt aan de typische Amerikaanse horrorfilm, nadat Wan eerder een ode bracht aan gore door middel van Saw en de wraakfilm door middel van Death Sentence, maar iets meer dan een zouteloze kopie mag toch wel verwacht worden. **½
  donderdag 1 november 2007 @ 13:02:51 #139
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54299750
In september (13) en oktober (33) samen heb ik 46 films gezien, waarvan 10 in de bioscoop. Ik zag ze allemaal vor het eerst.

Nieuw in mijn top 1000:

1. 208 The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass, 2007) ****½
2. 241 Il posto (Ermanno Olmi, 1961) ****½
3. 390 Once (John Carney, 2006) ****
4. 518 Michael Clayton (Tony Gilroy, 2007) ****
5. 539 Allegro (Christopher Boe, 2005) ****
6. 551 Nosferatu: Phantom der Nacht (Werner Herzog, 1979) ****
7. 583 Reign Over Me (Mike Binder, 2007) ****
8. 666 Death Proof (Quentin Tarantino, 2007) ****
9. 805 All That Jazz (Bob Fosse, 1979) ****
10. 819 Divorzio all'Italiana (Divorce - Italian Style) (Pietro Germi, 1961) ****
11. 860 Mr. Brooks (Bruce A. Evans, 2007) ****
12. 886 Splendor in the Grass (Elia Kazan, 1961) ****

En ik had beter niet kunnen kijken naar Live! (*½), Hostel Part II (*½) en License to Wed (**)

Gemiddelde: 6,61
pi_54300915
Van de 22 films die ik afgelopen maand heb gezien waren dit de beste:

Il Gattopardo (The Leopard) (Luchino Visconti, 1963) 5,0*

Le Feu Follet (Louis Malle, 1963) 4,5*

Dead Man's Shoes (Shane Meadows, 2005) 4,5*

Il Posto (Ermanno Olmi, 1961) 4,5*
Goodfellas (Martin Scorsese, 1990) 4,5*
Die Fetten Jahre Sind Vorbei (The Edukators) (Hans Weingartner, 2004) 4,0*
Romanzo Criminale (Michele Placido, 2005) 4,0*
Kurenai no Buta (Porco Rosso) (Hayao Miyazaki, 1992) 4,0*

Slechtste waren:
The Breed (Nicholas Mastandrea, 2005) 2,0*
Mariti in Affitto (My Italian Husband) (Ilaria Borrelli, 2004) 1,5*
Mexican Werewolf in Texas (Scott, Magginis, 2005) 1,0*
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 1 november 2007 @ 17:04:59 #141
41006 Flitspaal
De achtervolger
pi_54301780
Kijk mijn top 10 over oktober 2007 eens stoer zijn .

1. Le Trou (1960) 8,9
2. The Search (1948) 8,5
3. Harold and Maude (1971) 8,4
3. Lemming (2005) 8,4
3. Efter brylluppet (2006) 8,4
6. Holes (2003) 8,2
7. Wilbur wants to kill himself (2002) 8,1
7. The Lost Weekend (1945) 8,1
7. The Asphalt Jungle (1950) 8,1
10. Calvaire (2004) 8
10. Tom Jones (1963) 8

Waar Efter Brylluppet er erg naar hengelde wist The Search me echt te laten snikken. Monty was in die tijd natuurlijk spetterend.

Oh ja, de slechtste film: London.
Grootste tegenvaller: Khadak.
  donderdag 1 november 2007 @ 18:36:35 #142
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_54303062
Dat is toevallig, had het gisteren met mijn vader over The Search en Monty. Zal hem binnenkort eens gaan kijken, en uiteraard laten weten hoe hij was.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
pi_54304515
wederom niet echt veel gezien deze maand, wellicht in november meer

Oktober
196. Planet Terror (Robert Rodriguez, 2007) :: 8.5
197. Cape Fear (J. Lee Thompson, 1962) :: 8.3
198. Gilda (Charles Vidor, 1946) :: 8.3
199. Haine, La (Mathieu Kassovitz, 1995) :: 8.2
200. Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945) :: 8.2
201. Only Angels Have Wings (Howard Hawks, 1939) :: 8.2
202. The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass, 2007) :: 8.2
203. Holiday (George Cukor, 1938) :: 8.1
204. Hot Fuzz (Edgar Wright, 2007) :: 8.1
205. Rushmore (Wes Anderson, 1998) :: 8.0
206. Ken Park (Larry Clark, Edward Lachman, 2002) :: 7.4
207. Little Fish (Rowan Woods, 2005) :: 7.2

Statistieken
Totaal 12 films (maandgemiddelde: 20.0):
- Kort (t/m 20 min): 0.
- Middel (21 t/m 75 min): 0.
- Lang (meer dan 75 min): 12.

Totale speelduur: 1273 min (maandgemiddelde: 2148.9).
Aantal films herzien: 0.

Best beoordeeld: Planet Terror (8.5, 21ste dit jaar).
Slechtst beoordeeld: Little Fish (7.2).

Media-verdeling
8.
3.
1.
  vrijdag 2 november 2007 @ 09:58:47 #144
52357 Lambiekje
pi_54310122
Buster (1988)
Phil Collins als trainrobber. ach slecht is anders.

cijfer 5 / imdb 5.5
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:49:09 #145
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54311361
War (Phillip G. Atwell, 2007)
De plot is vrij slecht afgewerkt. Met name het einde is niet echt bevredigend. Dat ligt niet zo zeer aan wat het einde is, maar wel hoe het uitgewerkt is. Veel te abrupt en laat je nog met wat vragen achter. Verder is er van karakterontwikkeling geen sprake. De actie is nog best aardig. **½
  vrijdag 2 november 2007 @ 12:30:53 #146
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54313757
The African Queen

Humphrey Bogart en Katharine Hepburn samen in een gezellige avonturenfilm! Dat kan niet fout gaan, zou je zeggen en dat is ook wel zo. Het samenspel tussen de twee maakt de film best genietbaar . Bogart speelt een ruige arbeider, Hepburn een dame van meer dan gemiddelde stand. Samen beleven ze een spannende reis over een rivier met allerlei avonturen, strubbelingen en National Geographic-achtige beelden tussendoor. Het heeft niet helemaal de tand des tijds doorstaan, als je kijkt naar sommige special effects. Cijfer: 7,5

Vredens dag

Die Denen houden wel van gefrustreerde familierelaties. Ook hier is het kommer en kwel: moeder en schoondochter kunnen elkaar niet luchten. Ondertussen onderhoudt die schoondochter een relatie met de zoon van haar echtgenoot (afkomstig uit een eerder huwelijk). Boeiende film met opvallend mooi gebruik van schaduwen en het lijkt me dat Ingmar Bergman door de thematiek van deze film is beïnvloed. Cijfer: 8

Gamera tai Daikaijû Jaiga

Tsja, een typische Gamera-film met gigantische plotholes, een lelijk monster, dit keer bijzonder irritante kinderen (nog nooit hebben ze Gamera zo veel en vooral nutteloos lopen aanmoedigen) en een Japanse vader met een Hitler... uuh Charlie Chaplin-snorretje. Maar toch, maar toch, het is erg vermakelijk allemaal. Cijfer: 4,5
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:50:27 #147
67089 Gillingham
The horror...
pi_54321025
Het maandlijstje van oktober, een hele aardige maand. In deze maand heb ik 27 films gezien, waarvan 23 voor de eerste keer en slechts één in de bisocoop.

Top 10:
1. Dersu Uzala (Akira Kurosawa, 1975)
2. De Poolse Bruid (Karim Traïdia, 1998)
3. Jules et Jim (Francois Truffaut, 1962)
4. Days of Heaven (Terrence Malick, 1978)
5. Cloaca (Willem van de Sande Bakhuyzen, 2003)
6. The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)
7. Solaris (Steven Soderbergh, 2002)
8. Pat Garrett & Billy the Kid (Sam Peckinpah, 1973)
9. Underground (Emir Kusturica, 1995)
10. High Noon (Fred Zinnemann, 1952)

Slechte en hele matige films:
1. Bring it on: All or Nothing (2006)
2. Pardners (1956)
3. Kurenai no Buta (1992)
4. Prizzi's Honor (1985)

Tegenvaller:
The African Queen en daarmee doet John Huston het niet zo goed deze maand.
  vrijdag 2 november 2007 @ 20:22:59 #148
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54324422
Met films die ik al meerdere keren heb gezien erbij. Veel klassiekers. En zoals zo vaak is de meest recente ook de beste.:

1: Garden State (Zach Braff, 2004)
2: Dr. Strangelove (Stanley Kubrick, 1964)
3: Metropolis (Fritz Lang, 1927)
4: One Flew Over The Cuckoo's Nest (Milos Forman, 1975)
5: M (Fritz Lang, 1931)
6: Un long dimanche de fiançailles (Jean-Pierre Jeunet, 2004)
7: Pandora's Box (G.W. Pabst, 1929)
8: Die Austernprinzessin (Ernst Lubitsch, 1919)
9: Novecento (Bernardo Bertolucci, 1976)
10: Shall We Dansu? (Masayuki Suo, 1996)
  vrijdag 2 november 2007 @ 21:52:45 #149
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_54326588
Met Halloween:

The Excorsist
Wat is nou een betere avond om The Excorsist voor de eerste keer te bekijken dan met Halloween? Gisteravond was het dus zover. En damn, wat heb ik genoten!
Genoten is wellicht niet eens het juiste woord. Je kunt het wellicht beter "gefascineerd" of "geboeid" noemen.
De hele sfeer van de film is eng, creepy en donker. Sommige scenes zijn echt schrikken geblazen. De 2 uur waren zo om en na afloop had ik het idee zojuist 1 van de engste films ooit gezien te hebben.
Na bijna 35 jaar staat The Excorsist nog steeds als een huis.

IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 9,0/10

Gisteren in de sneak:

Superbad
Heerlijke comedy van de makers van oa. Knocked Up. Seth Rogen, die krullenbol uit Knocked Up, schreef samen met z`n beste vriend het scenario naar eigen ervaringen uit hun high school tijd. Ze hebben zelfs de personages naar zich zelf genoemd.
De humor is geweldig, je ligt gegarandeerd vaker dan één keer in een deuk. Jonah Hill en Michael Cera zijn fantastisch in de hoofdrollen en worden goed bij gestaan door Christopher Mintz-Plasse die een heerlijk droge rol neerzet.
Het kon heel makkelijk verzanden in een platte comedy maar regisseur Mottola weet zich hier heel goed omheen te werken, mede dankzij de zo herkenbare situaties.

Gelukkig worden ze dus nog gemaakt: ongeneerd platte comedy`s die wel erg leuk zijn en niet alleen maar uitzijn op vermaak maar ook niet iets (proberen) mee te geven om over na te denken.

IMDB Cijfer: 8,2/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
  zaterdag 3 november 2007 @ 11:50:17 #150
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54335393
Meet the Robinsons (Stephen J. Anderson, 2007)
Best leuke animatie-film van Disney. Na het mislukte Little Chicken is dit wel een leuke CGI-animatiefilm geworden die Disney zelfstandig geproduceerd heeft. Het leukste is de inventieve wijze waarop de toekomst is vorm gegeven. Verder zijn de verwijzingen naar het verleden van Disney en het lijkt er op dat Disney weer op het goede spoor zit. ***
  zaterdag 3 november 2007 @ 17:48:18 #151
52357 Lambiekje
pi_54340873
Away from Her (2006)
Een stel dat al ruim 40 jaar getrouwd is, kampt met alzheimer problemen. De vrouw wordt steeds vergeetachtiger. Dan wordt de beslissing genomen dat ze in een inrichting/bejaardentehuis moet. Tot zijn grote spijt herkent zijn vrouw hem niet meer, als hij na een maand terugkomt in de inrichting. Geen bezoek de eerste maand vanwege inburgering in het systeem. Wat hij wel ziet is dat ze met een andere bewoner aan papt (niet sexueel), wat een oude bekende blijkt. Mooi gefilmd hoe er mee om te gaan als je eigen vrouw je niet meer herkent en steeds verder wegzakt.

Cijfer 8 / imdb 8.0
  zondag 4 november 2007 @ 11:23:11 #152
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_54351941
Amazing Grace (Michael Apted, 2006)
De production values zijn erg hoog van dit kostuumdrama. De aankleding is goed verzorgd en de casting is ook goed voor elkaar. De acteurs en actrices leveren voortreffelijk werk. Ook de cinematografie is dik in orde. Dat dit toch geen complete topper is, is te wijten aan de vertelwijze. Die is nogal droog. Veel politieke debatten maken de film soms wat aan de saaie kant. Het einde is wel mooi, zeker de laatste uitvoering van het bekende lied met dezelfde titel. ***½

Captivity (Roland Joffé, 2007)
De film verpest het eigenlijk al in het begin. We zien alleen maar een gillende Elisha Cuthbert die aan Saw-achtige mindgames wordt blootgesteld. We krijgen nog nauwelijks informatie over haar, behalve dat ze een model is. Naarmate de film vordert krijgen we wel wat meer informatie over haar, maar het kwaad is dan eigenlijk al geschied. De aandacht is al verloren. Daar kunnen ook de aardige visuals niets aan veranderen. Aan het einde volgen nog wat voorspelbare twists. *½

Zatôichi hatashi-jô (Zatoichi and the Fugitives) (Kimiyoshi Yasuda, 1968)
Dit 18e deel in de filmreeks over de blinde masseur annex zwaardvechter volgt weer het standaard patroon zoals we dat kennen van eerdere films. Toch is dit één van de betere films uit de reeks en dat komt omdat alle elementen op een leuke wijze zijn uitgewerkt. Zo is de semi-romantische scene in het kruidenveld erg lieflijk en zijn de schurken lekker gemeen. Ook leuk trouwens om Takashi Shimura te zien opduiken als oude dokter. ***½
  zondag 4 november 2007 @ 13:04:26 #153
102735 Zoot
12:50, press return..
pi_54353676
L'Enclos, Armand Gatti [1961]

Een grauwe film over een fictief concentratiekamp ten tijde van WOII. Het verhaal draait om een Franstalige Jood en een Duitse politieke gevangene die samen worden opgesloten in een 'enclosure'.Degene die binnen 24 uur de ander weet te vermoorden zou zijn 'vrijheid' behouden. Dit alles ten gevolg van een weddenschap (om een paard) tussen twee Nazi-officieren over wie er als winnaar uit het gevecht zou komen. Het is de eerste film van regisseur Gatti en dat is te merken aan de vrij aparte en eigen filmstijl waarbij hij zich vooral richt op de gevangenen en hun onderlinge relaties.
Een interessante film van iemand die zelf de verschrikkingen van een concentratiekamp heeft meegemaakt.
  zondag 4 november 2007 @ 13:25:10 #154
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54354145
Fanfare

Deze film van Haanstra zorgden voor een recordaantal bezoekers in de Nederlandse bioscopen voor een Nederlandse film en zelfs nu komt de film nog prima over ondanks de kneuterige jaren '50-sfeer. In een dorp speelt zich een rivaliteit af tussen twee verschillende fanfarekorpsen, die beiden hengelen naar een plek op een concours. De parallellen met de verzuiling, die toen volop aanwezig was, zijn zo te trekken. Het bevat erg leuke herkenbare rollen en er valt zowaar nog wat te lachen her en der, bijvoorbeeld wanneer een losgeslagen koe paniek veroorzaakt in een paviljoen gevuld met toeristen. De montage, één van de punten waarin Haanstra uitblonk, is ook hier prima in orde. Af en toe krijgt de kijker zomaar beelden van spartelende eendjes in het water te zien, wat meestal aansluiting heeft op het verhaal. Oh en dan vergat ik nog bijna het taalgebruik in deze film: "Jou krijg ik nog wel te pakken, snotneus! Lelijke misdadiger dat je bent!". En iedereen spreekt nog met een Beatrix-z en niet zo'n lelijke Amsterdamse z. Geweldig natuurlijk . Cijfer: 8

Blue Movie
... aka Nackte Gesicht der Pornographie, Das (West Germany)
... aka Porno-Haus von Amsterdam, Das (West Germany)

Een jongeman, net uit de gevangenis, komt in een Bijlmerflat te wonen en een andere flatbewoner knoopt met hem een gesprek aan in de lift:

Maar wonen hier, heeft wel zijn voordelen. Houvast!
- Houvast?
Ja kijk dan zelf, al die flatgebouwen zijn net schepen op zee. Heb jij ooit wel eens een bootreis gemaakt?
- Nee?
Nou dat is net als wonen hier in die flats, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ook deze Nederlandse film zorgde voor zeer vele bezoekers in de bioscoop, ruim twee miljoen! Ze keken waarschijnlijk niet uit naar dialogen zoals hierboven. Deze film moet het meer hebben van de expliciete sexscenes (Mien Dobbelsteen gaat bloot!) in een zedenloze flat en de oh zo geweldige losse jaren '70-sfeer waar alles maar mogelijk is. Het toppunt is wel het feestje op het eind van de film waar een man met een olifantenslurf als uitvergrote penis rond zit te huppelen. Het ziet er erg lachwekkend stompzinnig uit allemaal, maar blijkbaar was dit een fase waar velen toen blijkbaar helemaal lyrisch over waren. Cijfer: 3,5
  zondag 4 november 2007 @ 13:32:25 #155
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54354314
Volgens mij was niemand ooit lyricsch over Blue Movie. Het ging de makers ook alleen maar om de 'vernieuwing' en vooral het geld. En het is inderdaad een gigantische 'kut'film.
  zondag 4 november 2007 @ 13:38:33 #156
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54354418
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:32 schreef JelleS het volgende:
Volgens mij was niemand ooit lyricsch over Blue Movie. Het ging de makers ook alleen maar om de 'vernieuwing' en vooral het geld. En het is inderdaad een gigantische 'kut'film.
Lyrisch is wellicht een groot woord, maar populair was deze film wel . Ik las ergens dat onder die twee miljoen bezoekers ook vele Belgen zaten. In Maastricht heeft de film een jaar lang in de bioscoop gedraaid! De makers wouden een hak zetten tegen de filmkeuring en hadden dat ook proberen te verwerken in de film in de vorm van een reclasseringsambtenaar, zodat het nog cultureel verantwoord was ofzo.
  zondag 4 november 2007 @ 13:42:20 #157
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_54354476
Ja het verhaal hoe ze het door de keuring hebben geluld is prachtig, zie Allemaal Film. Maar ach, films als
Norbit staan nu ook gewoon op 1 in de box office, dus veel is er niet veranderd
pi_54355256
- Meer dan de helft van Lost Boys.
- Kill Bill
- Zebraman
Children of the night. What music they make.
pi_54363880
Snowcake

Mooie film over een autistische vrouw die haar dochter verliest in een autocrash.
#geen
pi_54364907
208. Wild at Heart (David Lynch, 1990) :: 8.3

Prima film van Lynch, goed acteerwerk, geweldige dialogen, absurde en surrealistische momenten zoals we die van Lynch kennen.

209. Invasions barbares, Les (Denys Arcand, 2003) :: 7.8

Leuke film, orgineel verhaal, humor, sterke dialogen en een overtuigende cast.

[ Bericht 2% gewijzigd door pascalheister op 05-11-2007 17:45:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')