Bloombergquote:First Baby Boomer Asks for Social Security Benefits (Update1)
By Brian Faler
Oct. 15 (Bloomberg) -- The first Baby Boomer applied today for Social Security benefits, a milestone marking the approaching retirement of a generation of Americans whose eligibility for government payouts threatens to overwhelm the federal budget.
Kathleen Casey-Kirschling, a retired Maryland teacher who was born at 12:00:01 a.m. on Jan. 1, 1946, applied this afternoon for early retirement benefits. She'll become eligible to receive benefits in January when she turns 62.
``This is the first drop of rain in the flood,'' said Bob Bixby, the head of the Concord Coalition, a Washington-based advocacy group that promotes balanced federal budgets. ``It's the beginning of an era. It's symbolic but it reminds us that we're not doing anything to prepare for this.''
The demands on retirement programs by the estimated 80 million Americans born between 1946 and 1964 combined with spiraling health-care costs will eventually overwhelm the federal budget unless lawmakers change government policies, Bixby said.
The nonpartisan Congressional Budget Office said in an August report that Social Security spending is likely to grow by 50 percent over the next 40 years to 6.4 percent of the nation's gross domestic product. During that time, the agency said, Medicare and Medicaid costs will increase to about 20 percent of the nation's economy. That means if tax revenue remains at historic levels, the two health insurance programs will eventually consume all the government's resources. Baby Boomers become eligible for Medicare in 2011.
Bush Proposal Rejected
The Social Security system will begin taking in less in payroll taxes than it pays out to retirees in 2017, according to estimates by the program's trustees.
President George W. Bush's proposal to alter the Social Security system by diverting a portion of payroll taxes to individual accounts was rejected in 2005 by Democrats and some Republicans in Congress.
Treasury Secretary Henry Paulson last month sought to revive the Bush administration's bid to overhaul Social Security, issuing a report saying that Social Security faces a shortfall in the ``indefinite future'' of $13.6 trillion and that the program can be made solvent only by increasing taxes, reducing benefits or some combination of the two.
Yep... "Amerika lijdt aan fiscale kanker"quote:Op maandag 15 oktober 2007 22:06 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bloomberg
Dat kan een probleem gaan worden omdat alle spaarcentjes al zijn uitgegeven door de USgovnt en daarvoor in de plaats een IOU naar de toekomst hebben doorgeschoven.
There is no real security trust fund
Als het op eBay of zo is geweest dan heb je een vrij vaste dagkoers te pakken (waarbij je altijd genaaid wordt als consument) 1.38 is het al weken niet meer geweest namelijk.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:56 schreef DaMook het volgende:
Shit ik heb net iets gekocht met de koers 1,38 ngwat.
'Wow'.quote:On some days, hedge funds account for 50 percent of the volume on the New York Stock Exchange. So it seems like we ought to at least understand what's going on in the hedge fund business.
Europeanen die (groot) gaan inkopen in de VS en dollars nodig hebben?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:59 schreef indahnesia.com het volgende:
Het is weer 8.00 geweest en dus is er weer een verkoop-golfje geweest, zoals gewoonlijk.
[ afbeelding ]
Wat is dat toch dat het steevast terugkomt?
Bronquote:IMF's Rato says U.S. dollar overvalued
Tuesday October 16, 01:45 AM
By Lesley Wroughton
WASHINGTON (Reuters) - International Monetary Fund Managing Director Rodrigo Rato on Monday said the U.S. dollar was still overvalued, despite trading near a record low, and needed to depreciate further.
"As the IMF looks to a medium-term stability of currencies, we still see that the dollar is overvalued," Rato told a group of reporters.
"We still see room for further depreciation and if you look at future(s) markets, you will see that markets are more or less seeing the same."
Rato, speaking ahead of the fall meetings of the IMF and World Bank, said the euro was very near an "equilibrium" value, and he repeated a long-standing IMF call for China to allow greater flexibility in its yuan currency.
Last week, in an interview in the Financial Times, the outgoing IMF chief said the dollar was undervalued on many measures used by the IMF to evaluate currencies. While it was unclear whether Rato misspoke, the IMF's official line has long been that the U.S. currency is overvalued by between 15 to 35 percent.
.............
.............
mwah, ik vind het sowieso een raar bericht.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:52 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bron
Vreemd he dat we dat nieuws nu weer net niet op Bloomberg zien.
kan aan mij oiggen hoor, maar als je gaat over middellange termijn vind ik het een vreemde belanghebbende opmerkingquote:"As the IMF looks to a medium-term stability of currencies, we still see that the dollar is overvalued," Rato told a group of reporters
quote:Mr. Dollar geknipt of geschoren?
Ik ben uiterst negatief over de dollar, dat is al lange tijd bekend. Maar als ik u nog niet genoeg bewijskracht heb geleverd is het misschien verstandig om onderstaande visie van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch te lezen.
Merrill Lynch vergelijkt de huidige dollarsituatie met het verdwijnen van de goudstandaard en passen die evolutie toe op de dollar. Op 15 augustus 1971 werden de banden tussen de grote wereldmunten en grondstoffen zoals goud doorgeknipt.
De centrale banken verlaagden het aandeel van het goud in hun reserves evenwel slechts traag. Het hele proces verliep in fases en deze fases stemmen mogelijk overeen met wat de dollar te wachten staat.
1) Fase één: de centrale banken ontkennen dat het proces bezig is. Enkele jaren geleden zeiden de centrale bankiers dat zij niet toe zijn aan diversificatie. Nu praten vele centrale banken over de mogelijkheid van diversificatie en tonen zij de wens dit ook te doen.
2) Fase twee is die van de tamelijk passieve diversificatie. De centrale banken verkopen bestaande dollarreserves niet, maar kopen ook niet meer zoveel dollars als vroeger. Gelet op de financieringsbehoeften van de VS is dit al genoeg voor neerwaartse druk op de dollar.
3) De laatste fase bestaat uit het actief diversifiëren. Bestaande reserves worden omgezet in andere deviezen. Gelet op de grote dollarvoorraden in de centrale banken kan er dan een scherpe prijsdruk op gang komen. Zodra één centrale bank verkoopt, moeten andere reageren, want er is een duidelijk voordeel om de eerste te zijn die het proces start. Centrale bankiers die later komen, zullen al tegen aanzienlijk lagere koersen moeten verkopen.
De centrale bankiers zijn natuurlijk ook niet gediend van een monetaire crisis, die ook de economie zou dreigen te ontwrichten. Voor het goud werd in 1999 nog de Washington Gold Agreement afgesproken, om de diversificatie uit het goud ordelijk te laten verlopen. Een dergelijke overeenkomst is ook denkbaar voor de dollar, maar het blijft een moeilijke aangelegenheid. Ook al omdat nogal wat politiek gevoelige landen grote dollareserves hebben, zoals Saoedi-Arabië en China.
De diversificatie uit het goud nam ongeveer twintig jaar in beslag, voor de dollar kan het volgens Merrill Lynch mogelijk 5 tot 10 jaar duren.
Jan van Gemeren: De dollar maakte de afgelopen decennia 2 belangrijke toppen namelijk in 1985 en 2001. Uitgaande van de Washington Gold Agreement uit 1999 is het ‘ordelijk’verlopen in 2001 gestart. Als de tijdroute van Merrill Lynch klopt zal de dollar als wereldmunt uiterlijk in 2011 verdwijnen.
Kijken we waar de dollar momenteel noteert, uitgaande van de 3 fasen, dan schat ik in dat we dit jaar een begin hebben gemaakt met fase 3. Zoals ik in vorige columns al meldde gaan steeds meer landen in het Midden-Oosten en Azië over tot diversificatie van hun reserves (Saoedi-Arabie, Qatar, Vietnam). Het proces van een dalende dollar lijkt niet meer te stoppen en dreigt de komende jaren te versnellen. Tijd voor een hernieuwde Goudstandaard of toch maar liever de Yuanstandaard?
Jan van Gemeren
Van Gemeren is werkzaam bij GannTrader. GannTrader Market Analysis en GannTrader Astro. Meer informatie op www.ganntrader.nl
Dank je, het doet me deugd te weten dat er mensen zijn die het waarderenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 00:29 schreef Grumpey het volgende:
even tussendoor, bedankt voor alle informatie trouwens telkens Digitall, lees het met veel interesse in dit topic
Of het zo ordelijk gaat verlopen weet ik niet. Er is zijn grote verschil tussen dollars en goud. Goud is erg schaars, dollars niet. Goud is op zichzelf al waardevol als grondstof en heeft al duizenden jaren lang een sterke reputatie. Achter dollars staan hoofdzakelijk schulden. De groei van de wereldgoudpruductie is klein en kan niet makkelijk sterk stijgen. De geldgroei van dollars kent nauwelijks beperkingen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:13 schreef Basp1 het volgende:
Een heel negatieve invals hoek op de ontwikkeling van de dollar.
[..]
Als economen op een rustige manier de goudstandaard hebben kunen verlaten om mbv lucht geld te maken zit er in die collum volgens mij wel een kern van waarheid. De centrale banken zullen door de globalisatie niet zomaar de dollar gaan / kunnen dumpen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:40 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Of het zo ordelijk gaat verlopen weet ik niet. Er is zijn grote verschil tussen dollars en goud. Goud is erg schaars, dollars niet. Goud is op zichzelf al waardevol als grondstof en heeft al duizenden jaren lang een sterke reputatie. Achter dollars staan hoofdzakelijk schulden. De groei van de wereldgoudpruductie is klein en kan niet makkelijk sterk stijgen. De geldgroei van dollars kent nauwelijks beperkingen.
quote:Until now, US policymakers have appeared relatively relaxed about the dollar’s decline, since there has been little sign to date that this has been been triggered by a broader global aversion to US assets. However, that attitude could change if signs emerge in the coming months that non-US investors are becoming more nervous about holding dollar assets, as a result of the recent credit squeeze.
Ik heb een beetje het vermoeden dat veel Turken gewoon echt boos zijn op de Amerikanen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:34 schreef ClioSporT het volgende:
Ik weet niet wat er met de dollar gebeurt hier in NL, maar in Turkije staat ie vandaag op -1.74% lager en de euro is +0.69% omhoog gegaan.. jezus..
Op naar de 1 YTL = 1 $![]()
Dan openen we weer een nieuwe.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:07 schreef Falco het volgende:
Mjah, met dat soort berichten krijg je een topic ook zo vol.
dan vind ik die 0.70 euro voor 1 dollar een mooierequote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:06 schreef gronk het volgende:
Wuh. Zo kun je nog twintig belangrjike psychologische grenzen opnoemen. Eerst was het 1.40 , toen 1.41, 1.42....
Inddquote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:06 schreef gronk het volgende:
Wuh. Zo kun je nog twintig belangrjike psychologische grenzen opnoemen. Eerst was het 1.40 , toen 1.41, 1.42....
Open dan een opsom topic waarin jullie totaal nutteloos de koersen neer kunnen zetten.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan openen we weer een nieuwe.![]()
Dit topic gaat toch over de dollar koers? Zie TT? Als je een specifiek verhaal wilt uitddiepen kan je daar een apart topic over openen. Ik ben hier puur als ramptoerist (hoewel ik de uitgebreidere bijdragen zeer op prijs stel)quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Open dan een opsom topic waarin jullie totaal nutteloos de koersen neer kunnen zetten.![]()
De intressante verhalen die sommige mensen hier vertellen gaan in mijn optiek verloren door die nutteloze koers postings.
Check!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:03 schreef Perrin het volgende:
1.4286 is eerst een belangrijke psychologische grens.. dan is 1 dollar = 0.70 euro waard
lees er omheen of zo. Of post boeiende stukken tekstquote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Open dan een opsom topic waarin jullie totaal nutteloos de koersen neer kunnen zetten.![]()
De intressante verhalen die sommige mensen hier vertellen gaan in mijn optiek verloren door die nutteloze koers postings.
Weet je wel hoe vervelend het is dat je per pagina maar 1 of 2 boeiende stukjes tekst hebt en de rest niets anders is als een stel pubertjes die op een cijfertje geilen en dit beschouwen als een voetbalwedstrijd wie het eerste de nieuwe stand kan doorgeven.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
lees er omheen of zo. Of post boeiende stukken tekst
da's dezelfde discussie als op de FP, daar lees ik de posts ook niet meer, teveel troep.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 15:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Weet je wel hoe vervelend het is dat je per pagina maar 1 of 2 boeiende stukjes tekst hebt en de rest niets anders is als een stel pubertjes die op een cijfertje geilen en dit beschouwen als een voetbalwedstrijd wie het eerste de nieuwe stand kan doorgeven.
ik hoop dat je mij niet bedoelt, ik post al vanaf deeltje 2 ofzo trouw discussieerbaar materiaal. ik stel vragen, en beantwoord deze. en ik ben me er ook al niet van bewust enkel op anderen af te geven.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:06 schreef Perrin het volgende:
Post dan zelf wat nuttigs, ipv alleen maar af te geven op anderen..
edit: ah een nuttig linkje
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:06 schreef Perrin het volgende:
Post dan zelf wat nuttigs, ipv alleen maar af te geven op anderen..
Telegraphquote:Japan and China lead flight from the dollar
By Ambrose Evans-Pritchard, International Business Editor
Last Updated: 12:26am BST 18/10/2007
Japan and China led a record withdrawl of foreign funds from the United States in August, heightening fears of a fresh slide in the dollar and a spike in US bond yields.
Data from the US Treasury showed outflows of $163bn (£80bn) from all forms of US investments. "These numbers are absolutely stunning," said Marc Ostwald, an economist at Insinger de Beaufort.
Asian investors dumped $52bn worth of US Treasury bonds alone, led by Japan ($23bn), China ($14.2bn) and Taiwan ($5bn). It is the first time since 1998 that foreigners have, on balance, sold Treasuries.
Mr Ostwald warned that US bond yields could start to rise again unless the outflows reverse quickly. "Woe betide US Treasuries if inflation does not remain benign," he said.
The release comes a day after the IMF warned that the dollar was still overvalued and likely to face "some depreciation in the medium term".
The dollar's short-lived rally over recent days stopped abruptly on the data, increasing pressure on US Treasury Secretary Hank Paulson to shore up Washington's "strong dollar" rhetoric at the G7 summit this week.
The Greenback has already fallen below parity against the Canadian Loonie for the first time since 1976 and has touched record lows against a global basket. It closed at $2.032 against the pound.
David Woo, an analyst at Barclays Capital, said Washington was happy to see the dollar slide. "They don't care so long as the fall is not disorderly. They see it as a way of correcting the deficit. " he said.
IMF raises spectre of UK house price correction
Market forces: stay tuned to the markets
Hedge funds target currency pegs
Mr Woo said a chunk of the August outflows may have come from foreigners borrowing in the US during the liquidity crunch to meet needs in euros. "We think it may be a one-off," he said.
The US requires $70bn a month in capital inflows to cover its current account deficit, but the key sources of finance are drying up one by one.
BNP Paribas said America has relied on "hot money" from abroad to cover 25pc to 30pc of the US short-term credit and commercial paper market over the last two years.
This flow is now in danger after the seizure in parts of the market over the summer and after the Federal Reserve's half point rate cut, which has shaved the US yield advantage over other countries.
Ian Stannard, a Paribas currency analyst, said the data was "extremely negative" for the dollar. "It exceeds the worst fears. It is not just foreigners who are selling US assets. Americans are turning their back as well," he said.
Central banks in Singapore, Korea, Taiwan, and Vietnam have all begun to cut purchases of US bonds, or signalled an intent to do so. In effect, they are giving up trying to hold down their currencies because the policy is starting to set off inflation.
The Treasury data would have been even worse if it had not been for $60bn of inflows from hedge funds based in Britain and the Caymans, which needed to cover US positions at the height of the credit crunch.
quote:David Woo, an analyst at Barclays Capital, said Washington was happy to see the dollar slide. "They don't care so long as the fall is not disorderly. They see it as a way of correcting the deficit. " he said.
bronquote:AMSTERDAM - Niet de huidige bankencrisis, maar het grote gebrek aan arbeidskrachten vormt een groot gevaar voor de wereldwijde economie. De loonprijsspiraal zoals ons land die kende in de jaren zestig komt weer terug. Dat voorspelt beleggersgoeroe en hoogleraar Jaap van Duijn.
"Maak je borst maar nat", aldus Van Duijn donderdag op een symposium over de kredietcrisis op universiteit Nyenrode. Volgens de ex-topman van Robeco staan we aan de vooravond van een krappe arbeidsmarkt en stijgende lonen die zullen leiden tot een toenemende inflatie.
Over een jaar spreekt niemand meer over de bankencrisis, ontstaan door de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, meent Van Duijn. "De Azië-crisis in de jaren negentig leek destijds ook een enorme bedreiging voor de wereldeconomie, maar was binnen enkele maanden voorbij."
Dollar
Over de huidige zwakke dollar maakt Van Duijn zich ook weinig zorgen. "De export vanuit Amerika draait daardoor uitstekend." Hij beschouwt de zwakte van de Amerikaanse munteenheid ten opzichte van de euro daarom eerder als een zegen voor de economie dan een bedreiging voor de VS.
De euro bereikte donderdagmiddag opnieuw op een recordstand ten opzichte van de dollar. De Europese munt stond enige tijd boven de psychologische grens van 1,43 dollar, maar zakte later op de middag weer terug naar een waarde van 1,4283 dollar.
Obligaties
Een te snelle daling van de Amerikaanse munt kan nadelig uitpakken. Obligaties worden minder aantrekkelijk. Het gevolg daarvan kan zijn dat bedrijven, overheid en ook burgers hun bestedingen en investeringen terugbrengen. Dat kan weer ten koste gaan van de economische groei.
De licht afnemende groei van de economie heeft volgens Van Duijn niks te maken met de huidige kredietcrisis, maar moet worden gezien in het licht van de economische cycli. Van Duijn, jarenlang het gezicht van Robeco, denkt dat de economie in 2008 en 2009 een hoogtepunt bereikt, met als enige bedreiging de eerder genoemde loonstijgingen door krapte op de arbeidsmarkt.
Naïeve Amerikanenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:56 schreef Falco het volgende:
'Krapte arbeidsmarkt groter gevaar dan bankencrisis'
[..]
bron
Wel interessant artikel en dat van die krapte op de arbeidsmarkt had ik nog niet eerder gehoord. Op zich heeft ie wel gelijk dat een rustige daling van de dollar veel gunstiger is en dat dat ook in het algemen voor iedereen beter zou zijn. Het is alleen maar de vraag of dat ook zo zal gebeuren...
Niet als die dollarverkopen dus op beheersde wijze en niet in één grote paniekstemming plaatsvindt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 15:01 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Naïeve Amerikanen
Als ze het als een zege gaan zien dat hun export alsmaar groter wordt door de "gunstige" stand van de dollar, dan moeten ze nog maar eens een keer stilstaan bij oliesjeiks en Aziatische bankiers die boven op een grote berg dollars zitten die alsmaar minder waard worden. Dat beetje stimulans voor de export wordt meteen ondergesneeuwd als die mensen hun dollars verkopen.
Een beetje het princiepe van die kikker die niet uit de pan springt als het water heel langzaam aan de kook gebracht wordt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Niet als die dollarverkopen dus op beheersde wijze en niet in één grote paniekstemming plaatsvindt.
bronquote:G7 doet niets tegen wegzakkende dollar
Door onze financiële redactie
Washington, 20 okt. De zeven grootste industrielanden (G7) hebben geen consensus bereikt over een mogelijk gemeenschappelijk beleid ten aanzien van de verzwakkende Amerikaanse dollar. Dat bleek vanmorgen vroeg na afloop van een bijeenkomst van ministers van Financiën en centrale bankiers van de zeven landen.
Op de valutamarkt werd rekening gehouden met een referentie aan de recente onrust op de valutamarkt, waarbij de dollar wegzakte tot een recordlaagte tegenover de euro en de Canadese dollar. Donderdag tipte de dollar een koers aan van 1,4310 dollar per euro.
De Amerikaanse minister van Financiën Paulson herhaalde na afloop de gangbare uitspraak dat ‘een sterke dollar in het belang van de Verenigde Staten’ is, en dat het vaststellen van wisselkoersen een zaak is van de financiële markten. De Canadese minister van Financiën Flaherty benadrukte dat de Canadese dollar het grootste slachtoffer is van de daling van de dollar. Van de zijde van de Europese Commissie werd gewezen op het risico dat de dollarkoers kan ‘doorschieten’. Maar de Duitse minister van Financiën Steinbrück zei dat de koersstijging van de euro tegenover de dollar ‘niet moet worden gedramatiseerd’.
Het uitblijven van een gemeenschappelijk standpunt kan worden opgevat als een startsein voor de valutahandel om de koers van de dollar verder naar beneden te drijven als de markt maandag open gaat. De G7 herhaalden hun standaarduitspraak dat ‘wisselkoersen een reflectie moeten zijn van de fundamentele economische verhoudingen’.
De onrust op de kredietmarkten, de prijsstijging van ruwe olie en de zwakte van de Amerikaanse woningmarkt zullen volgens de verklaring van de G7 de ‘robuuste groei’ van de wereldeconomie matigen, maar ‘de economie is fundamenteel gezond’ en opkomende economieën zullen volgens de zeven industrielanden een belangrijke impuls blijven geven aan de mondiale economie. Wel verwachten de G7-landen dat de onrust op de kredietmarkten wel vermindert, maar niet snel over zal zijn.
Dat ziet er inderdaad niet gezond uit!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:11 schreef Xenwolfie het volgende:
Het gaat lekker met de DOW trouwens..
quote:
1.4 Trilllion dollar reserve in China, pff, sterkte US of the Aquote:Op zondag 21 oktober 2007 22:53 schreef DemonRage het volgende:
Hij is weer begonnen te tikken? Schommelingen rond de $ 1.433 / ¤.
Dollar Weakens After Group of Seven Fails to Address Decline
Er zullen nog veel Dollar Falls to Record Low berichten volgen.
Het leuke is dat die opleving zo weer weg isquote:Op maandag 22 oktober 2007 09:33 schreef Mr.J het volgende:
Zo, iemand is wat dollars aan het kopen? In een kwartiertje 0,04 verschil is redelijk wat toch?
[ afbeelding ]
eerder sterkte chinaquote:Op maandag 22 oktober 2007 01:49 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
1.4 Trilllion dollar reserve in China, pff, sterkte US of the A
$ 1.4347 / ¤ alweer
Oliesheik uit Arabië die op het kopen knopje drukte in plaats van verkopen?quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:33 schreef Mr.J het volgende:
Zo, iemand is wat dollars aan het kopen? In een kwartiertje 0,04 verschil is redelijk wat toch?
[ afbeelding ]
Die sheik heeft er dan wel een hele cent bijgekocht.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:49 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Oliesheik uit Arabië die op het kopen knopje drukte in plaats van verkopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |