abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54338946
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 13:13 schreef mirugai het volgende:
Heb je het apparaat schoon gemaakt? Dat is niet te onderschatten hoor, als er troep in de zetlijn zit, dan proef je dat duidelijk in de koffie.
Wat is de kleur van de cremalaag? Licht of zwaar donker? Als het erg donker is zou de koffie verbrand kunnen zijn.
Het apparaat is spiksplinternieuw en het water dat er uitkomt is zuiver.

Als ik water door het apparaat laat stromen, zonder de portafilter, dan komt het water er nog vrij traag uit. Hoort dit?
  zaterdag 3 november 2007 @ 16:31:47 #227
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_54339470
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:42 schreef Sleutelvader het volgende:

[..]

Het apparaat is spiksplinternieuw en het water dat er uitkomt is zuiver.

Als ik water door het apparaat laat stromen, zonder de portafilter, dan komt het water er nog vrij traag uit. Hoort dit?
Ik denk niet dat het hoort maar ik heb het ook Ik word er echt gek van, uit een mokka-kannetje komt nog beter koffie.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_54357643
Ik ga hier ook eens meelezen. (En als ik zinnige esprsso opmerkingen heb die ook posten)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_54360353
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:31 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het hoort maar ik heb het ook Ik word er echt gek van, uit een mokka-kannetje komt nog beter koffie.
Ik denk niet echt dat dat een probleem is... Als ik mijn Silvia zonder pf door laat lopen gaat dat ook niet echt hard hoor... Is ook niet zo vreemd natuurlijk, de kop bouwt geen druk op omdat er geen weerstand is. Sleutelvader doe eens wat ik voorstelde, ik ben benieuwd of de koffie dan anders (beter) smaakt.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zondag 4 november 2007 @ 18:27:22 #230
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_54361420
Vraagje, ik krijg een fijne koffie uit onze machine, maar er komt geen mooie cremelaag op. Als ik de maling iets fijner instel duurt het zetten te lang en smaakt de espresso bitter.

Eerst schakel ik de machine in en laat deze op temperatuur komen, dan de kopjes eronder en vul ik ze met heet water zodat de kopjes lekker warm zijn. Dan stel ik de hoeveelheid water in op espresso en zet twee espresso's. Goed van smaak maar zonder de mooie creme laag erop.

Het is een La Messoni Grandioso gevuld met Palermobonen van Simon Levelt .

Iemand enig idee wat ik hieraan kan verbeteren?
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
pi_54369687
quote:
Op zondag 4 november 2007 17:43 schreef W1ZZ het volgende:
Sleutelvader doe eens wat ik voorstelde, ik ben benieuwd of de koffie dan anders (beter) smaakt.
Heb ik gedaan, het maakte wel iets uit. Maar ik kan het niet reproduceren.

Ik was zojuist bij een Chinees en daar stond een Faema E92 Elite en een Faema MC 99 molen. Daar wilde ik dus wel eens een espresso proeven. Maar helaas, de espresso was slappe zure koffie zonder crema. Helaasch.
pi_54374155
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:26 schreef Sleutelvader het volgende:

[..]

Ik was zojuist bij een Chinees en daar stond een Faema E92 Elite en een Faema MC 99 molen. Daar wilde ik dus wel eens een espresso proeven. Maar helaas, de espresso was slappe zure koffie zonder crema. Helaasch.
Verbaast me niks.

Ouwe bonen, doser al vol met gemalen koffie, verkeerde maalgraad, verkeerd getampt, extractie tijd verkeerd enz enz.
pi_54374982
quote:
Op zondag 4 november 2007 18:27 schreef Pagan het volgende:
Vraagje, ik krijg een fijne koffie uit onze machine, maar er komt geen mooie cremelaag op. Als ik de maling iets fijner instel duurt het zetten te lang en smaakt de espresso bitter.

Eerst schakel ik de machine in en laat deze op temperatuur komen, dan de kopjes eronder en vul ik ze met heet water zodat de kopjes lekker warm zijn. Dan stel ik de hoeveelheid water in op espresso en zet twee espresso's. Goed van smaak maar zonder de mooie creme laag erop.

Het is een La Messoni Grandioso gevuld met Palermobonen van Simon Levelt .

Iemand enig idee wat ik hieraan kan verbeteren?
Bittere smaak betekent meestal te hoge temperatuur, lange extractie of beiden. Hoe je dit kan oplossen is wachten totdat het lampje NET uit is, en dan water door de grouphead laten lopen (zonder portafilter!) totdat er geen stoom meer uitkomt. Dan zit je brouwtemp op ongeveer 95 graden, wat meestal wel ok is. Dit heet een reverse temperature surf, en is in principe slechter dan de gewone tempsurf (dat is seconden tellen nadat de boiler is aangesprongen) maar het is makkelijker te implementeren :-).

Op zich is IETS TE lang bijna nooit een probleem als de temperatuur ok is. Tot een seconde of 35 doorlooptijd is (bij mij in ieder geval) nooit een probleem. Te kort daarentegen betekent meestal side-channelling en dat verziekt je koffie. Onder de 20 seconden is eigenlijk altijd goot-materiaal.

Op zich kan je mbv je tamp ook nog wat fine-tunen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om grof te malen en knetterhard te tampen, of fijn te malen en relatief zacht te tampen. Ik zelf zou altijd kiezen voor fijn malen en zacht tampen, omdat je bij hard tampen meer risico hebt op channelling (eigen ervaring).

Upd: Ok, het is dus een volautomaat zie ik nu.....tja, dan heb je volgens mij gewoon pech. Ik weet niet of het mogelijk is om MEER koffie per keer te doseren, zo ja, dan kan je dat doen.
pi_54375002
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:26 schreef Sleutelvader het volgende:

[..]

sowieso, waar kun je nog espresso drinken? sinds ik er zelf enigszins serieus mee bezig ben heb ik enkel nog tegenvallende espresso's gedronken wanneer ik niet thuis was. vorig weekend in londen was absoluut desastreus. overal trendy koffiebarretjes, inclusief goede automaten. geen enkele fatsoenlijke espresso gehad. Bij nero hadden ze zelfs T-shirts aan met "barista" en "barista in training" erop. Nou als ze geen millimeter crema op de espresso weten te krijgen ben je zelfs de naam "barista in training" niet waard. en eigenlijk snap ik niet waarom het zo moeilijk is. ze verkopen zoveel koffie dat de bonen wel vers moeten zijn, en ze waarschijnlijk ook elke dag vers malen. als dan de apparatuur goed is kan het nog maar aan weinig dingen liggen. maalgraad (niet zo lastig in te stellen en de moeite waard om te optimeren), tampen (kom, zoooo moeilijk is het nou ook weer niet), kwaliteit van de bonen (maar een fractie vd kostprijs vd koffie, dus niet de moeite waard om op te bezuinigen).

maar goed, iedereen drinkt mocca frappachino's en vanille moccachino's, dus waarom zou je goede koffie zetten
pi_54375158
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:41 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

als dan de apparatuur goed is kan het nog maar aan weinig dingen liggen.
Volgens mij zijn het toch bijna altijd karige bonen, een vieze machine en een compleet verkeerde maalgraad (meestal 3 tikken te grof, men denkt dat er iets fout is als het 5 seconden duurt voordat je iets ziet gebeuren).

Ik heb in Nederland trouwens nog bijna nooit een zaak gezien met dagverse bonen. Sowieso zit bij de meeste zaken de doser tjokvol.

Als je als eigenaar echter de molen goed instelt, het apparaat schoon houdt en goede bonen koopt, kan iedere bosmongool er fatsoenlijke espresso mee zetten.

Zelfs mijn totaal ongeinteresseerde en getoefende huisgenoten krijgen prima espresso uit mijn Cimbali.

Maar het is toch meestal: "de leverancier van de machine zegt...."
pi_54375321
Nog even een korte Mark-test-bonen review

Supermarkt:
Simon Levelt Espresso uit zak bij Jumbo 6 (maar heeel veel gruis in de koffie)
Illy bonen 7
Perla bonen 6

Speciaalzaakjes:
Kaldi Espresso on the move (voorgemalen bij Kaldi) 5
Simon Levelt di barista (voorgemalen bij SL) 8 (lang geleden dus kan zijn dat hij nu niet meer zo goed is )

Ongebrand:
Sulawesi Kalossi 5
Uno melange 7
Duo melange 9

Zo'n ding wil ik ook nog wel een keertje
http://elektronica.marktp(...)espressomachine.html
pi_54379348
Die dingen zetten echt een mooi kopje. Ik heb wel eens een paar keer gespeeld met een La Pavoni Europiccola professional. Die is goed vergelijkbaar met een Micro Cimbali. Het is heel leuk om met eigen kracht het kopje te zetten je bent veel meer betrokken bij het zetproces. Grote nadeel is dat er tussendoor geen water kan worden bijgevult. Je vult het water rechtstreeks bij in de boiler wat betekent dat als de boiler op druk staat je dus geen water kan bijvullen als ie leeg raakt. Je moet dan eerst een 20 minuten wachten tot de machine is afgekoelt. Je kan dus in praktijk vaak maar 2 kopjes zetten. Je moet immers ook nog wat flushen om de groep en de piston op te warmen.
Ben je trouwens al begonnen met bonen branden met een verfafbrander Mark? Want uit die testkoffies lees ik niet veel positieve resultaten.
pi_54379742
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:40 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Bittere smaak betekent meestal te hoge temperatuur, lange extractie of beiden. Hoe je dit kan oplossen is wachten totdat het lampje NET uit is, en dan water door de grouphead laten lopen (zonder portafilter!) totdat er geen stoom meer uitkomt. Dan zit je brouwtemp op ongeveer 95 graden, wat meestal wel ok is. Dit heet een reverse temperature surf, en is in principe slechter dan de gewone tempsurf (dat is seconden tellen nadat de boiler is aangesprongen) maar het is makkelijker te implementeren :-).

Op zich is IETS TE lang bijna nooit een probleem als de temperatuur ok is. Tot een seconde of 35 doorlooptijd is (bij mij in ieder geval) nooit een probleem. Te kort daarentegen betekent meestal side-channelling en dat verziekt je koffie. Onder de 20 seconden is eigenlijk altijd goot-materiaal.

Op zich kan je mbv je tamp ook nog wat fine-tunen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om grof te malen en knetterhard te tampen, of fijn te malen en relatief zacht te tampen. Ik zelf zou altijd kiezen voor fijn malen en zacht tampen, omdat je bij hard tampen meer risico hebt op channelling (eigen ervaring).

Upd: Ok, het is dus een volautomaat zie ik nu.....tja, dan heb je volgens mij gewoon pech. Ik weet niet of het mogelijk is om MEER koffie per keer te doseren, zo ja, dan kan je dat doen.
EDIT: laat maar
  maandag 5 november 2007 @ 15:15:20 #239
182728 honda1990
pi_54381362
Kan iemand mij vertellen welk merk fijne maling maakt, het liefst gewoon bij de jumbo te koop. Ik vind lavazza echt veel te grov daarom wil ik graag een wat fijnere maling kopen.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_54382389
Al die merken zitten aan de grove kant die je in de supermarkt koopt. Advies: koop of een maler of laat de koffie malen bij Levelt of Kaldi dan heb je in ieder geval fijnere koffie. Zonder steeds weer terug te willen komen op hetzelfde riedeltje zeg ik toch nogmaals zoek een goede tweedehands machine dan wordt alles toch wat makkelijker. Je kan met een zo'n goedkoop machientje niet op de eerste rang zitten daarvoor heb je net iets meer nodig. Hier staat bijvoorbeeld een Gaggia machine op Marktplaats. NR: 12594171613 Daarvoor moet je niet meer dan 35 euro rond die koers betalen. Je gaat dan al wel flink vooruit.
  maandag 5 november 2007 @ 16:11:42 #241
182728 honda1990
pi_54382536
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:04 schreef marmhz het volgende:
Al die merken zitten aan de grove kant die je in de supermarkt koopt. Advies: koop of een maler of laat de koffie malen bij Levelt of Kaldi dan heb je in ieder geval fijnere koffie. Zonder steeds weer terug te willen komen op hetzelfde riedeltje zeg ik toch nogmaals zoek een goede tweedehands machine dan wordt alles toch wat makkelijker. Je kan met een zo'n goedkoop machientje niet op de eerste rang zitten daarvoor heb je net iets meer nodig. Hier staat bijvoorbeeld een Gaggia machine op Marktplaats. NR: 12594171613 Daarvoor moet je niet meer dan 35 euro rond die koers betalen. Je gaat dan al wel flink vooruit.
Ik heb een bod gedaan van 25 euro aangezien ik een arme student ben Als ik hem kan kopen dan verkoop ik mijn delonghi bar 14f, toch vind ik het vaag want eerst zette hij goeie espresso met een mooie cremalaag. Ik snap er niks van maarja het is niet anders.

Updt: Er is ingegaan op het bod van 25 euro Ze doen hem weg omdat ze hem te weinig gebruiken omdat ze ook al een puc hebben. Ook mooi is dat ze in de mail zeggen dat ze hem willen demonsteren, dit kan niet omdat ik niet in de buurt woon maar het geeft wel aan dat hij niet gaar is of kapot is. Bedankt voor de tip Ik kan mijn bar 14f misschien nog wel met aardige winst verkopen.

[ Bericht 19% gewijzigd door honda1990 op 05-11-2007 23:49:11 ]
  maandag 5 november 2007 @ 16:15:25 #242
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_54382618
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:40 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Iets meer koffie kan nog net, maar niet te veel, anders morst er gemalen koffie langs het zetgedeelte voordat deze aangedrukt wordt. Ik zal ook eens even de doorlooptijd van een zetsel meten, misschien kan ik qua maling nog iets fijner gaan zitten zonder dat de koffie te heet (bitter) wordt.

Thanx , en, de andere uitleg is handig voor onze vakantiemachine (La Messoni Streta de Luxe), die al jaren tussen de tassen en koffers in meegaat in de auto.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  dinsdag 6 november 2007 @ 20:11:45 #243
182728 honda1990
pi_54412667
Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien, heb ik niet veel geld voor dure apparatuur en hoef niet de beste espresso te hebben. Ik heb daarom een vraag op marktplaats: 12413619813 zag ik dit op 6 km afstand. Ik weet dat het eigenlijk niet eens in een baristatopic thuis hoort maartoch: als je segafredo of andere supermarkt bonen vers maalt met zon ding, smaakt dat dan beter voorverpakte gemalen lavazza koffie? Het is trouwens niet zo dat ik het verschil niet proef tussen prof. spul en goedkope rotzooi, ik heb gewoon de ruimte en het geld niet om het groots aan te pakken. Je moet trouwens ook altijd klein beginnen toch
pi_54415109
Met zo'n molen kan je helemaal niks. Dit soort molens hebben geen maalschijven maar een roterend mes en daarmee kan je niet fijn genoeg malen voor espresso. Zijn goed voor de filterkoffie en french press. Als je wat meer kennis wil opdoen over espresso lees dan eens de artikelen op home-barista.com over espresso extractie enz. toomuchcoffee.com is ook heel handig. Als je Duits kan ga dan eens kijken op kaffeenetz.de
  dinsdag 6 november 2007 @ 21:41:45 #245
182728 honda1990
pi_54415273
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 21:35 schreef marmhz het volgende:
Met zo'n molen kan je helemaal niks. Dit soort molens hebben geen maalschijven maar een roterend mes en daarmee kan je niet fijn genoeg malen voor espresso. Zijn goed voor de filterkoffie en french press. Als je wat meer kennis wil opdoen over espresso lees dan eens de artikelen op home-barista.com over espresso extractie enz. toomuchcoffee.com is ook heel handig. Als je Duits kan ga dan eens kijken op kaffeenetz.de
OK, bedankt voor de tip Ik voel me best een krent dat ik niet van die apparatuur aanschaf het geld is er alleen niet dusja dan kan het niet.
pi_54420183
Hee als je 't geld niet hebt dan heb je 't geld niet, maakt niet uit toch? Ik heb 4 maanden geld van m'n loon opzij gezet om m'n Silvia te kunnen kopen en vervolgens nog 2 maanden voor m'n maler. We zijn nu eenmaal niet allemaal zo rijk als Bill Gates
  woensdag 7 november 2007 @ 11:49:49 #247
182728 honda1990
pi_54425620
quote:
Op woensdag 7 november 2007 00:50 schreef W1ZZ het volgende:
Hee als je 't geld niet hebt dan heb je 't geld niet, maakt niet uit toch? Ik heb 4 maanden geld van m'n loon opzij gezet om m'n Silvia te kunnen kopen en vervolgens nog 2 maanden voor m'n maler. We zijn nu eenmaal niet allemaal zo rijk als Bill Gates
Zo is dat, alleen ik heb wel een beetje het idee dat ik dit topic zit te baggeren met mn goedkope shit. Maar ja ik ben ook nog maar 17 dus er valt nog genoeg te leren.
pi_54427550
Zoek een baantje in een goede koffiebar
  woensdag 7 november 2007 @ 13:40:14 #249
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54428094
Hoe loopt het met de Synesso bakjes? Wist je overigens dat die bij Ibertal in Spanje gemaakt worden? Ibertal is een van de grote OEM's op espressogebied.
  woensdag 7 november 2007 @ 13:48:13 #250
182728 honda1990
pi_54428274
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:19 schreef W1ZZ het volgende:
Zoek een baantje in een goede koffiebar
Toen ik nog geen werk had had ik gevraagd of ze nog iemand nodig hadden bij een espressobar, nu werk ik achter de bar in een restaurant waar ik het goed naar mn zin heb Ik zie voorlopig nog geen reden om weg te gaan oid dus een baan in een espressobar zit er voorlopig niet in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')