Dat slaat toch nergens op, God had ons toch ook zo kunnen creëren dat we geen vergelijking nodig hebben.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ze zijn er voor het evenwicht. Als er geen kwaad is, is er geen vergelijkingsmateriaal waardoor het allerminste al voor slecht zal worden gezien. Nu zal de mens blijer zijn met zichzelf omdat ze weten dat ze goed zijn in vergelijking met..
quote:Richard Dawkins - The God Delusion
The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent.v.p. bully.
Lekkere god dan, dat hij een percentage van de mensheid uitkiest om die met gebreken op te zadelen, zodat ze als voorbeeld dienen om 'een les uit te leren'.... en wat voor les zou dat uberhaupt moeten zijn?quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:01 schreef Megalomaniac het volgende:
God is een programmeur:
Gehandicapten zijn testversies waar de bugs nog niet uitgehaald zijn.
Neej maar serieus, wat heb je eraan als IEDEREEN perfect is? Valt toch geen les uit te leren.
Het zou ook behoorlijk saai zijn als we allemaal 1 pad zouden volgen in het leven.
Just my 2 penneth.
gewoonweg evolutie. al dan niet met wat hulp(van n niet nader bekend entiteit) hier en daar..quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:40 schreef ioko het volgende:
God heeft er dan ook niets mee te maken
Had ie wel de schurft aan joden, chineese boeren, russiche middeklasse en adel, Cambodjaanse intellectuelen..quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:05 schreef djexplo het volgende:
God schiep de aarde...
Dus dieper gezien, de natuurkrachten, de eeuwige constanten (pi, e, c), en de 6e dag zij hij de aarde is af waarna hij er de 7e dag er van genoot.
Het beste wat God gaf bij de schepping de mens gaf was vrije keuze!,
je eigen leven lijden, vrijheid in keuze tussen egoisme, medemenselijkheid, goed, kwaad, vrienden, bezittingen, werk etc.
Sindsdien draait de wereld rond en rond., vrije keuze en de natuur bepalen zijn draai.
Als mensen echt van God houden en geloven en iets ten diepste willen, grijpt God vaak in.
Maar de menselijke vrijekeuze en natuurkrachten respecteerd en behoud hij
Ben je serieus?quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:05 schreef djexplo het volgende:
God schiep de aarde...
Dus dieper gezien, de natuurkrachten, de eeuwige constanten (pi, e, c), en de 6e dag zij hij de aarde is af waarna hij er de 7e dag er van genoot.
je eigen leven lijden, vrijheid in keuze tussen egoisme, medemenselijkheid, goed, kwaad, vrienden, bezittingen, werk etc.
Sindsdien draait de wereld rond en rond., vrije keuze en de natuur bepalen zijn draai.
Als mensen echt van God houden en geloven en iets ten diepste willen, grijpt God vaak in.
Maar de menselijke vrijekeuze en natuurkrachten respecteerd en behoud hij.
Welnee..dat waren ongelovigen...en het leiden lijden van al die verschillende groepen op bepaalde momenten in de geschiedenis getuigt van respect van god voor hun ongelovige keus.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had ie wel de schurft aan joden, chineese boeren, russiche middeklasse en adel, Cambodjaanse intellectuelen..
In de psychologie en sociologie word serieus getwijfeld over het bestaan van vrije wil.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:05 schreef djexplo het volgende:
God schiep de aarde...
Maar de menselijke vrijekeuze en natuurkrachten respecteerd en behoud hij.
Nee, ze geloofden alleen aan een andere god.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welnee..dat waren ongelovigen...en het leiden van al die verschillende groepen op bepaalde momenten in de geschiedenis getuigt van respect van god voor hun ongelovige keus.![]()
Vrees het ergste idd-quote:Zoiets dus.![]()
Je bedoelt dus het verbranden, vermoorden, uitroeien, bestelen, verkrachten en verdrinken, kruisigen, verhongeren, etc. van de ongelovigen in de naam van God??quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welnee..dat waren ongelovigen...en het leiden van al die verschillende groepen op bepaalde momenten in de geschiedenis getuigt van respect van god voor hun ongelovige keus.![]()
Zoiets dus.![]()
Gehandicapten hebben alles met vrijekeuze en de natuur te maken.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:09 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Ben je serieus?![]()
Kan me niet voorstellen dat mensen de 6 dagen crap geloven, echt niet, ik noem dinosautieers bijvoorbeeld, en fossielen, grot-tekeningen van 10.000 jaar geleden.....
En wat hebben gehandicapten met een vrijekeuze of natuurkrachten te maken?
Daar ben ik het ook mee eens, vrijewil is meer een collectief process (wij zijn, maken en leven de omgeving), dan een individueele goed overdachte keuze.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In de psychologie en sociologie word serieus getwijfeld over het bestaan van vrije wil.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:17 schreef marcel-o het volgende:
t wordt tijd dat de film ZeitGeist es op tv gaat komen.
maar ben bang dat dat niet gaat gebeuren. :/
http://video.google.com/videoplay?docid=5547481422995115331&hl=nl
Ah het is hun eigen schuldquote:Op vrijdag 28 september 2007 10:20 schreef djexplo het volgende:
[..]
Gehandicapten hebben alles met vrijekeuze en de natuur te maken.
Oh dus als het je uitkomt is er wel evolutie?quote:In Urk b.v. heb je veel gehandicapten omdat iedereen er voor kiest om binnen de familie te trouwen (inteelt). Daarnaast zorgen de natuur voor mutaties in dna (het natuurlijk evolutie en degeneratie proces) en andere oorzaken wat leid tot gehandicapten.
Psst, stond nog een eerdere vraag openquote:Op vrijdag 28 september 2007 10:22 schreef djexplo het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens, vrijewil is meer een collectief process (wij zijn, maken en leven de omgeving), dan een individueele goed overdachte keuze.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had ie wel de schurft aan joden, chineese boeren, russiche middeklasse en adel, Cambodjaanse intellectuelen..
Evolutie en Degeneratie is een process waarbij dieren en planten zich aanpassen aan de plaatselijke natuur door dat er veel variatie (mutaties) binnen 1 dier soort voorkomen, en de beste aangepaste de meeste kindertjes maakt. Of net als de huismus verleert hoe je een worm uit de grond haalt, degeneratie ...quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh dus als het je uitkomt is er wel evolutie?
whehe, deze dingen zijn aan de gang in n ver land, alleen is de lokale bevolking t er niet mee eens..quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
ChristenUnie wil media gedwongen zelfregulering opleggen
Dat klinkt heel lief, maar is niet wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:22 schreef djexplo het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens, vrijewil is meer een collectief process (wij zijn, maken en leven de omgeving), dan een individueele goed overdachte keuze.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:33 schreef djexplo het volgende:
[..]
Evolutie en Degeneratie is een process waarbij dieren en planten zich aanpassen aan de plaatselijke natuur door dat er veel variatie (mutaties) binnen 1 dier soort voorkomen, en de beste aangepaste de meeste kindertjes maakt. Of net als de huismus verleert hoe je een worm uit de grond haalt, degeneratie ...
Het zien van Evolutie is iets heel anders dan het verhaal dat vissen die in mensen veranderen erkennen. (Het verhaal wat veel mensen denken dat dat Evolutie is)
Nee, je wilt hem niet begrijpen. Je zei dat als mensen veel van god hielden dat god ingreep in de werkelijkheid. Hij gaf dan dus geen fuck om de joden, chineense boeren, cambodjanen etc etc die in de 20 ste eeuw met miljoenen tegelijk op vreselijke manieren zijn vermoord.quote:Je andere opmerking over joden met schurft en chineese boeren, etc. begrijp ik niet
Snap dat dan...dat heeft allemaal te maken met de oorspronkelijke zonde...dat die trut eva zo nodig net die ene appel moest eten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
![]()
[..]
Nee, je wilt hem niet begrijpen. Je zei dat als mensen veel van god hielden dat god ingreep in de werkelijkheid. Hij gaf dan dus geen fuck om de joden, chineense boeren, cambodjanen etc etc die in de 20 ste eeuw met miljoenen tegelijk op vreselijke manieren zijn vermoord.
Nog maar te zwijgen van al die europesche christenen in de eerste wereldoorlog, tijdens de spaanse griep, en al die andere pandemieen.
Dat lukt alleen als je de Aarde tot bijna de lichtsnelheid versnelt. Succes.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:20 schreef djexplo het volgende:
[..]
Tijd is relatief (vraag Einstein) , mensen die echt de bijbel hebben gelezen die weten dat God zegt "1 dag in mijn ogen is als duizend jaar voor de mens en visa versa".
Er is misschien een richting die de mens wil reduceren tot interactie van neuronen, hormonen, en celletjes, of te wel een machine. Maar jij weet net als ik, dat wij beiden weten dat wij bestaan, "ik denk dus ik ben".quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als een gedachteproces niet meer is dan de interactie tussen hersencellen is ons denken en dus ons gedrag niet meer dan een kwestie van oorzaak en gevolg. Daarmee degradeer je vrije wil tot een illusie.
Of je geeft even toe dat je niet snapt wat de versnipperaar bedoelde.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:50 schreef djexplo het volgende:
[..]
Er is misschien een richting die de mens wil reduceren tot interactie van neuronen, hormonen, en celletjes, of te wel een machine. Maar jij weet net als ik, dat wij beiden weten dat wij bestaan, "ik denk dus ik ben".
Als ik een machine ben, is er verder ook geen reden om te leven ...
Waarom niet?quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:50 schreef djexplo het volgende:
[..]
Er is misschien een richting die de mens wil reduceren tot interactie van neuronen, hormonen, en celletjes, of te wel een machine. Maar jij weet net als ik, dat wij beiden weten dat wij bestaan, "ik denk dus ik ben".
Een machine bestaat ook.... toch?quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:50 schreef djexplo het volgende:
Enge gedachte hè?quote:Als ik een machine ben, is er verder ook geen reden om te leven ...
Het verhaal wat veel gelovigen ervan maken omdat ze niet in willen zien wat evolutie werkelijk inhoud.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:33 schreef djexplo het volgende:
[..]
Het zien van Evolutie is iets heel anders dan het verhaal dat vissen die in mensen veranderen erkennen. (Het verhaal wat veel mensen denken dat dat Evolutie is)
"veel van god hielden dat god ingreep", in de oorlogen waren ze elkaar aan het uitmoorden dus veel liefde zal er toen niet zijn geweest. Bijbel: "Als je niet van je medemens houd, is er ook geen Liefde tussen jou en God".quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je wilt hem niet begrijpen. Je zei dat als mensen veel van god hielden dat god ingreep in de werkelijkheid. Hij gaf dan dus geen fuck om de joden, chineense boeren, cambodjanen etc etc die in de 20 ste eeuw met miljoenen tegelijk op vreselijke manieren zijn vermoord.
Nog maar te zwijgen van al die europesche christenen in de eerste wereldoorlog, tijdens de spaanse griep, en al die andere pandemieen.
We bestaan niet, dat denken we alleen maar.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:50 schreef djexplo het volgende:
[..]
toen god de wereld schiep was deze perfect.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:33 schreef Gewas het volgende:
Waarom worden er dan gehandicapten geboren? Waarom worden mensen dan criminelen? Waarom krijgen mensen dan ziektes? Waarom worden mensen dan geestelijk gestoord?
Deze vraag houd me al lang bezig. Kan iemand dat voor me uitleggen?
Ik had laatst een discussie met iemand die christelijk was, die zei dat dat allemaal opzettelijk was gedaan.![]()
Degeneratie is een waardeoordeel. Jij kunt wel vinden dat die vis die in een grot blind is een gedegenereeerde versie is van de ziende vis, maar het aanleggen van die ogen kost nou eenmaal heel veel energie.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:33 schreef djexplo het volgende:
Evolutie en Degeneratie is een process waarbij dieren en planten zich aanpassen aan de plaatselijke natuur door dat er veel variatie (mutaties) binnen 1 dier soort voorkomen, en de beste aangepaste de meeste kindertjes maakt. Of net als de huismus verleert hoe je een worm uit de grond haalt, degeneratie ...
Dit is een stropop argument. Niemand beweerd dat vissen in mensen veranderen.quote:[..]
Dus omdat er mensen zijn die niet voor God kiezen, gaan we met zijn allen moorden, worden er gehandicapten geboren, krijgen we tsunamis, orkanen etc.?quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:13 schreef MeneerNuance het volgende:
[..]
de keus van de mens tegen god is de oorzaak van alle ellende in de wereld.
LOL, ik zie het al voor me, een vis die bevalt van een kerngezond mensenkindje... hoe zullen we hem noemen? Mowgli?quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:29 schreef wijsneus het volgende:
Dit is een stropop argument. Niemand beweerd dat vissen in mensen veranderen.
Ik denk dat die fundamentele vraag ten grondslag ligt aan dit soort vragen. Lijkt me moeilijk discuzeuren over poep als je het niet over eten mag hebben.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:46 schreef Triggershot het volgende:
Ja hoi, voor mensen die TT en OP niet hebben gelezen en over het niet bestaan van God en evolutie beginnen... Stelling begint met 'als' dus maak het geen atheisme/evolutie topic wanneer er strict gevraagd wordt in een context met gelovigen die er vanuit gaan dat God wel de mens geschapen heeft.
Vraag van TS is hoe je de christelijke God kan rijmen met criminelen en gehandicapten. Het is dan zinloos om het bestaan van God te ontkennen, omdat de TS het daar niet over wil hebben.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat die fundamentele vraag ten grondslag ligt aan dit soort vragen. Lijkt me moeilijk discuzeuren over poep als je het niet over eten mag hebben.
God schiep adam en eva en zij woonden in de tuin van eden. Daarin stonden 2 bomen: de boom des levens en de boom der kennis van goed en kwaad. Van de boom des levens mochten ze vrij eten, van de boom der kennis van goed en kwaad niet. Als ze dit wel zouden doen zouden ze sterven, hier had God voor gewaarschuwd.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:33 schreef Gewas het volgende:
Waarom worden er dan gehandicapten geboren? Waarom worden mensen dan criminelen? Waarom krijgen mensen dan ziektes? Waarom worden mensen dan geestelijk gestoord?
Ik had laatst een discussie met iemand die christelijk was, die zei dat dat allemaal opzettelijk was gedaan.![]()
wedervraag: Als jij je kind op de wereld hebt gebracht samen met je vrouw/vriendin hoe kun je jezelf dan vrijpleiten als het later een crimineel wordt? Wat ik ermee wil zeggen is dat God alleen voor de creatie heeft gezorgd. Verder heeft hij de mens de vrijheid gegeven om zelf te beslissen hoe hij zijn omgeving en zich als mens verder ontwikkeld. Ziektes e.d. komen uit iets voort dus is de mens daar mede oorzaker van. Begrijp je het een beetje?quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:33 schreef Gewas het volgende:
Maar waarom moet IK nou boeten voor iets waar ik helemaal niks mee te maken heb gehad?quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God schiep adam en eva en zij woonden in de tuin van eden. Daarin stonden 2 bomen: de boom des levens en de boom der kennis van goed en kwaad. Van de boom des levens mochten ze vrij eten, van de boom der kennis van goed en kwaad niet. Als ze dit wel zouden doen zouden ze sterven, hier had God voor gewaarschuwd.
Vergelijk je genenmutatie nu met erfzonde zodat het op iedereen betrekking heeft?quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God schiep adam en eva en zij woonden in de tuin van eden. Daarin stonden 2 bomen: de boom des levens en de boom der kennis van goed en kwaad. Van de boom des levens mochten ze vrij eten, van de boom der kennis van goed en kwaad niet. Als ze dit wel zouden doen zouden ze sterven, hier had God voor gewaarschuwd.
Satan verleidde Eva echter om wel de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad te eten. Adam at er ook van. God kwam zijn belofte na en sindsdien is de dood en en kwaadaardigheid (daar hebben we immers kennis van genomen, voorheen konden we geen kwaad doen) in de wereld gekomen. Naast de dood is er verval, bederf, alles wat tot de dood leidt. Deze wereld is 'gevallen', alles wat perfect geschapen is valt steeds verder uit elkaar, dus denk aan genenmutaties waardoor je bepaalde afwijkingen krijgt. Ook crimineel gedrag etc. hoort hierbij, dit is de 'erfzonde' waar iedereen aan onderhevig is. De enige manier om te ontsnappen aan deze vloek is door terug te keren naar God. Aangezien God van ons houdt en niet wil dat wij sterven maar dat wij leven, is hij zelf naar deze aarde gekomen in de vorm van Jezus Christus en voor onze zonden gestorven. Als je je vertrouwen in Jezus legt zul je daarom de ultieme prijs voor alles wat je fout doet als gevolg van de erfzonde niet hoeven te betalen en kan je alsnog leven.
If the going gets tough, the tough go shopping...quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:00 schreef djexplo het volgende:
[..]
"veel van god hielden dat god ingreep", in de oorlogen waren ze elkaar aan het uitmoorden dus veel liefde zal er toen niet zijn geweest. Bijbel: "Als je niet van je medemens houd, is er ook geen Liefde tussen jou en God".
Waarom God in gevallen als de 2e wereld oorlog en spaanse griep, de keuze vrijheid van Hilter en zijn kamaraden niet inperkte (liet dood gaan of zo...), en de natuur zijn gang liet gaan...
Daar is geen antwoord op, we weten wel dat de 2e oorlog en de spaanse griep overgegaan en voorbij is. (Tijd relatief, ingegrepen?)
ps. 'K ga winkelen suc6 met posten ...
Ja.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:31 schreef r.liong het volgende:
[..]
wedervraag: Als jij je kind op de wereld hebt gebracht samen met je vrouw/vriendin hoe kun je jezelf dan vrijpleiten als het later een crimineel wordt? Wat ik ermee wil zeggen is dat God alleen voor de creatie heeft gezorgd. Verder heeft hij de mens de vrijheid gegeven om zelf te beslissen hoe hij zijn omgeving en zich als mens verder ontwikkeld. Ziektes e.d. komen uit iets voort dus is de mens daar mede oorzaker van. Begrijp je het een beetje?
Goede vraag.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:38 schreef MrData het volgende:
[..]
Maar waarom moet IK nou boeten voor iets waar ik helemaal niks mee te maken heb gehad?
Het is toch ook de knulligheid he. God houd van ons, maar zadelt ons wel op met een toekomstige trip naar de eeuwige vlammen als we dan zo brutaal zijn om een 2000 jaar oud boek vol nonsens niet voor waar aan te nemen. Bedankt he. God kan wel een planeet in 6 dagen in elkaar draaien, maar niet even voorspellen dat er misschien wel van de foute (waarom uberhaupt een foute boom plaatsen eigenlijk?) boom gegeten zou worden. Als het erop aan komt kan God schijnbaar maar bar weinig uithalen.
Oh dan maakt het niks meer uit, het is immers al voorbijquote:Op vrijdag 28 september 2007 11:00 schreef djexplo het volgende:
Daar is geen antwoord op, we weten wel dat de 2e oorlog en de spaanse griep overgegaan en voorbij is. (Tijd relatief, ingegrepen?)
Ik wou zeggen, God is wat dat betreft net als Nederlanders die in 1980 geboren Duitsers de tweede wereldoorlog kwalijk nemen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:40 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Vergelijk je genenmutatie nu met erfzonde zodat het op iedereen betrekking heeft?
Als ik íets dubieus vind aan het christelijk geloof is het wel het geloof in erfzonde. De mens wordt belast met 'erfzonde' buiten zijn schuld om (niemand heeft er immers om gevraagd om geboren te worden) maar moet hiervoor toch vergeving vragen.
Sterker nog, je moet dankbaar zijn dat je leeft! Jij en je ouders zijn met jouw komst gezegend! Het is geweldig om geboren te mogen worden zodat je voor Eva's geflirt met de slang gestraft kan worden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:40 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Vergelijk je genenmutatie nu met erfzonde zodat het op iedereen betrekking heeft?
Als ik íets dubieus vind aan het christelijk geloof is het wel het geloof in erfzonde. De mens wordt belast met 'erfzonde' buiten zijn schuld om (niemand heeft er immers om gevraagd om geboren te worden) maar moet hiervoor toch vergeving vragen.
Het leven moet toch een beetje sensatie kennen hé. De één gaat soaps kijken, de ander neemt een spectaculair verhaal over slangen en vrouwen voor waar aan om het leven wat sjeu te geven.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:40 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Je hoeft helemaal niet te boeten. Het enige wat je hoeft te doen is terug in tune raken met God. Dit is daar allemaal voor nodig, zonder de gevolgen van zonde, het niet volgen van God, zou men niets kunnen leren denk ik.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:38 schreef MrData het volgende:
[..]
Maar waarom moet IK nou boeten voor iets waar ik helemaal niks mee te maken heb gehad?
Het is toch ook de knulligheid he. God houd van ons, maar zadelt ons wel op met een toekomstige trip naar de eeuwige vlammen als we dan zo brutaal zijn om een 2000 jaar oud boek vol nonsens niet voor waar aan te nemen. Bedankt he. God kan wel een planeet in 6 dagen in elkaar draaien, maar niet even voorspellen dat er misschien wel van de foute (waarom uberhaupt een foute boom plaatsen eigenlijk?) boom gegeten zou worden. Als het erop aan komt kan God schijnbaar maar bar weinig uithalen.
Nee genetisch verval als gevolg van zonde. Erfzonde is het feit dat iedereen dingen doet die niet overeenkomen met het ideaalbeeld zoals God het voorstelt.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:40 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Zoveel (vrije) keuze heb ik ook weer niet of wel? Het is of geloven, of m'n tijd nuttiger besteden en later gestraft worden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft helemaal niet te boeten. Het enige wat je hoeft te doen is terug in tune raken met God. Dit is daar allemaal voor nodig, zonder de gevolgen van zonde, het niet volgen van God, zou men niets kunnen leren denk ik.
Tsja hier kan ik maar weinig op antwoorden, omdat het gewoon onlogisch is, hoe je het ook bekijkt. God heeft zoveel krachten en mogelijkheden, hij kan iedereen op aarde tegelijkertijd in de gaten houden, sterrenstelsels in elkaar zetten in een mum van tijd, wonderen verrichten, noem het maar op. Maar zoiets simpels als gewoon NIET die foute boom daar neerzetten, dat gaat weer te ver. En hoezo is is het het waard geweest? Wat voor voordeel heeft God er nou bij gehad om die erfzonde door te laten gaan?quote:De mens heeft vrije keuze dus nee God kan niet alles voorspellen denk ik.. dan zou vrije keuze ook niet echt zinvol zijn volgens mij. Men heeft altijd een keuze om God te volgen of niet. Hij wist heus wel dat het kon gebeuren, maar nam het risico omdat het het waard is. Dat de bijbel een 2000 jaar oud boek vol nonsens is is jouw persoonlijke mening. Ik zie er een bovennatuurlijk werk in.
Onze zonde wordt dus vastgelegd in onze genen? In hoeverre zijn wij dan nog verantwoordelijk voor onze zonden? Net zo min als dat ik verantwoordelijk ben voor mijn rode manen op mijn hoofd.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee genetisch verval als gevolg van zonde.
Dat de mens dingen doet die God niet mooi vind kan ik bij met mijn hoofd. Dat dit echter erfzonde wordt genoemd (en waar dus vergeving voor gevraagd moet worden) niet. De mens moet zich zijn hele leven lang anders voordoen dan hij is om aan het eind de beloning binnen te slepen. Het leven wordt hierdoor niets anders dan een groot toneelspel waarin iedereen de rol van 'de goede christen' speelt. Ik geloof niet dat God mensen schept en ze bepaalde eigenschappen meegeeft om vervolgens van diezelfde mens te verlangen om al deze eigenschappen af te stellen op hetgeen God van je verlangd. "Ja je mag je verstand gebruiken, maar niet op een dergelijke manier dat je Mij ter discussie stelt." En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Het leven wordt dan gewoon een farce.quote:Erfzonde is het feit dat iedereen dingen doet die niet overeenkomen met het ideaalbeeld zoals God het voorstelt.
Jammer dat mensen die gehandicapt geboren worden die keuze niet gegeven word.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft helemaal niet te boeten. Het enige wat je hoeft te doen is terug in tune raken met God. Dit is daar allemaal voor nodig, zonder de gevolgen van zonde, het niet volgen van God, zou men niets kunnen leren denk ik.
De mens heeft vrije keuze dus nee God kan niet alles voorspellen denk ik.. dan zou vrije keuze ook niet echt zinvol zijn volgens mij. Men heeft altijd een keuze om God te volgen of niet. Hij wist heus wel dat het kon gebeuren, maar nam het risico omdat het het waard is. Dat de bijbel een 2000 jaar oud boek vol nonsens is is jouw persoonlijke mening. Ik zie er een bovennatuurlijk werk in.
Tja...dan is er dus ook geen "vrije wil" lijkt me.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee genetisch verval als gevolg van zonde. Erfzonde is het feit dat iedereen dingen doet die niet overeenkomen met het ideaalbeeld zoals God het voorstelt.
Een dergelijke vorm van chantage is voor een meme dan ook erg effectief.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:45 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja...dan is er dus ook geen "vrije wil" lijkt me.
Of noem jij de keuze: "Geloof in mij of wees verdomt" Vrije wil? Dat lijkt me meer chantage lijken imho. Alleen daarom al vind ik het niet bepaald gezond om in god te geloven die zulke eisen stelt.
Ook zo iets, je hebt een vrije wil, maar als je niet aan het ideaal beeld van de zogenaamde schepper voldoet, dan ga je naar een zogenaamde hel...Leg eens uit welke vrije wil we hebben dan?
Dat is jouw mening.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:04 schreef MrData het volgende:
[..]
Zoveel (vrije) keuze heb ik ook weer niet of wel? Het is of geloven, of m'n tijd nuttiger besteden en later gestraft worden.
Die boom was een test.quote:Tsja hier kan ik maar weinig op antwoorden, omdat het gewoon onlogisch is, hoe je het ook bekijkt. God heeft zoveel krachten en mogelijkheden, hij kan iedereen op aarde tegelijkertijd in de gaten houden, sterrenstelsels in elkaar zetten in een mum van tijd, wonderen verrichten, noem het maar op. Maar zoiets simpels als gewoon NIET die foute boom daar neerzetten, dat gaat weer te ver. En hoezo is is het het waard geweest? Wat voor voordeel heeft God er nou bij gehad om die erfzonde door te laten gaan?
wahquote:Op vrijdag 28 september 2007 14:20 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:
Een groot man zei eens:
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
M.a.w. het woordje als. TS, jij begon hier ook mee als. Daar geloof ik dus niet in, in ALS.
Vanaf daar stopte ik met lezen... Hoe kún je dit nu serieus menen!!!quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is jouw mening.
[..]
Die boom was een test.
Nee, genetisch verval etc. is een gevolg van de vloek die na de eerste zonde over deze wereld uitgesproken werd. Voorheen bestond er helemaal geen dood of imperfectie. Na de zonde werd dan ook de toegang tot de boom des levens ontzegd.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:11 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Onze zonde wordt dus vastgelegd in onze genen? In hoeverre zijn wij dan nog verantwoordelijk voor onze zonden? Net zo min als dat ik verantwoordelijk ben voor mijn rode manen op mijn hoofd.
Als je christen wordt besluit je voor jezelf dat je niet capabel genoeg bent om te voldoen aan Gods verwachtingen, je vraagt om vergeving voor de zonden die je begaan hebt en accepteert Jezus Christus als jouw koning en redder. Vanaf dat moment komt de heilige geest tot je en gaat via jou werken. Er begint een helingsproces waardoor je van binnenuit verandert. Het is dus noodzaak om zelf kleiner te worden en Jezus groter. Anders is het inderdaad allemaal toneelspel en een farce, dan verandert er van binnen niets. Jezus zegt zelf dat al het goede van de Vader komt, als jij jezelf dus op de borst klopt omdat je zo'n goede christen bent heb je het niet begrepen, alle credits dienen naar God te gaan met een gevoel van dankbaarheid en nederigheid als gevolg. Je speelt dus niet de rol van goede christen terwijl je in je hart hele andere dingen nastreeft, je verandert in een goede christen/groeit door de vrije wil om God te volgen en zijn genade als een gevolg daarvan.quote:Dat de mens dingen doet die God niet mooi vind kan ik bij met mijn hoofd. Dat dit echter erfzonde wordt genoemd (en waar dus vergeving voor gevraagd moet worden) niet. De mens moet zich zijn hele leven lang anders voordoen dan hij is om aan het eind de beloning binnen te slepen. Het leven wordt hierdoor niets anders dan een groot toneelspel waarin iedereen de rol van 'de goede christen' speelt. Ik geloof niet dat God mensen schept en ze bepaalde eigenschappen meegeeft om vervolgens van diezelfde mens te verlangen om al deze eigenschappen af te stellen op hetgeen God van je verlangd. "Ja je mag je verstand gebruiken, maar niet op een dergelijke manier dat je Mij ter discussie stelt." En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Het leven wordt dan gewoon een farce.
ik ben het helemaal met je eensquote:Op vrijdag 28 september 2007 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is jouw mening.
[..]
Die boom was een test.
Wij mensen zijn gemaakt naar het evenbeeld van God. Dat wil zeggen dat wij dus vrije keuze hebben, we zijn geen robots of dieren die zuiver instinctief leven. We hebben heerschappij over de natuur, kunnen deze aanpassen en vormen, we kunnen leven voortbrengen en kunnen bepaalde dingen creëren. Wat dat betreft zijn wij een soort 'minigoden' op aarde omdat we in een miniatuurversie dezelfde rol spelen als God in het universum.
Vóór het bestaan van de mens waren de 'hoogste' wezens engelen. Zij hadden ook vrije wil, maar niet die andere eigenschappen als heerschappij en creatie. Bij 1 engel ontstond er echter onbegrip over het karakter van God, hij werd jaloers, wilde net als God zijn. Er was dus een crisis. God schiep de mens als oplossing voor deze crisis. Wij zijn hier om God te verheerlijken, om het karakter van God beter te begrijpen. Satan haat God en de mens en probeert dit dus op alle mogelijke manieren tegen te houden en de mens voor zijn karretje te spannen. De test was een noodzakelijk kwaad door deze crisis. Misschien wist God ook wel dat het fout zou gaan, dat weet ik niet, en is dit leven 1 groot leerproces om God te leren begrijpen, omdat we in deze wereld zien dat het niet volgen van God uiteindelijk slechts dood en verderf tot gevolg heeft. Als je mensen dus hoort klagen over oorlogen in deze wereld en ze wijten dat aan God, hebben ze het niet helemaal begrepen. Zo ook met al het andere leed in de wereld, dit is een logische consequentie van het niet 'in tune' zijn met de schepper van dit universum. Door de gevolgen hiervan zelf te ervaren kunnen wij inzien en beseffen dat God's weg de énige juiste is en zondigen (het niet volgen van God) niets oplevert voor jezelf en anderen.
Uiteindelijk komt het echter neer op je eigen keuze, volg je God of volg je God niet. Het is niet zo dat je dan als straf sterft, maar dit is een logische consequentie, de keuze tégen God impliceert de dood omdat God = leven, liefde, alles wat niet God is = de dood, verderf, leed, het kwaad. Sommige mensen houden van kwaadaardigheid, genieten ervan, die zijn dus de zak.
Het is nogal een warrig verhaal maar ik hoop dat je het begrijpt.
Het is niet 'als - dan' maar de keuze heeft automatisch bepaalde gevolgen. Het is niet zo dat er andere mogelijkheden zijn, je kan niet kwaad doen en het goede krijgen. Dat zou niet rechtvaardig zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:45 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja...dan is er dus ook geen "vrije wil" lijkt me.
Of noem jij de keuze: "Geloof in mij of wees verdomt" Vrije wil? Dat lijkt me meer chantage lijken imho. Alleen daarom al vind ik het niet bepaald gezond om in god te geloven die zulke eisen stelt.
Ook zo iets, je hebt een vrije wil, maar als je niet aan het ideaal beeld van de zogenaamde schepper voldoet, dan ga je naar een zogenaamde hel...Leg eens uit welke vrije wil we hebben dan?
Ja, maar ik *heb* toch helemaal geen keuze? Voor God kiezen gaat niet, want ik vind zoveel onlogische zaken en absurde redenaties dat die optie voor mij afvalt. Dan kies ik tegen, maar word ik gestraft.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is jouw mening.
Dank voor je antwoord, maar ik kan er niks mee. Het komt op mij over alsof God een zielig wezentje is dat aan de ene kant onvoorstelbare krachten heeft, maar aan de andere kant machteloos staat tegenover zijn eigen creaties. Een kind kan dit verhaal toch wegredeneren? God hoeft maar even in te grijpen om alles recht te zetten. En nogmaals, is het nou echt eerlijk om tegen (ik noem wat) een zieke / gehandicapte baby die de rest van z'n leventje zal lijden te zeggen: tsja, die zondeval he. God houd van je, maar het leven is 1 grote test. Succes ermee!quote:Die boom was een test.
Wel een goede vergelijking ja, al denk ik niet dat de dood zelf iets pijnlijks is, volgens de bijbel is het hetzelfde als een staat van slaap, je merkt er dus niets van. Het leed in de wereld is het enige pijnlijke.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:54 schreef MeneerNuance het volgende:
[..]
ik ben het helemaal met je eens, maar even over je laatste punt de dood als straf.
als je in god gelooft en van hem houdt dan zou je de dood kunnen beschouwen als een soort tandartsbezoekje, nu leef je in constante pijn en ellende als je doodgaat wordt de pijn even heviger om vervolgens pijnloos te kunnen genieten.
let wel om zo over de dood te denken lukt mij niet en ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die zo diep geloven dat dat ze lukt.
ook wil ik absoluut niet denigrerend doen over het lijden wat sommige mensen op deze wereld moeten doorstaan.
Dus dan is het wel "als -dan"quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is niet 'als - dan' maar de keuze heeft automatisch bepaalde gevolgen. Het is niet zo dat er andere mogelijkheden zijn, je kan niet kwaad doen en het goede krijgen. Dat zou niet rechtvaardig zijn.
Ja en wat je dus hier beschrijft is gewoon _geen_ vrije wil!quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Uiteindelijk komt het echter neer op je eigen keuze, volg je God of volg je God niet. Het is niet zo dat je dan als straf sterft, maar dit is een logische consequentie, de keuze tégen God impliceert de dood omdat God = leven, liefde, alles wat niet God is = de dood, verderf, leed, het kwaad. Sommige mensen houden van kwaadaardigheid, genieten ervan, die zijn dus de zak.
Je zou ook aan God kunnen vragen om je te helpen Hem en de zaken die jij niet logisch vindt te begrijpen. Ik snap ook lang nog niet alles, maar naarmate ik langer geloof en bid en dingen ervaar begrijp ik alles wel steeds beter. Een beetje hulp van bovenaf is niet gek hoorquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:01 schreef MrData het volgende:
[..]
Ja, maar ik *heb* toch helemaal geen keuze? Voor God kiezen gaat niet, want ik vind zoveel onlogische zaken en absurde redenaties dat die optie voor mij afvalt. Dan kies ik tegen, maar word ik gestraft.
Volgens mij heb je mijn post niet helemaal begrepen dus je kan hem beter nog een paar keer lezen. Ik stel duidelijk dat er een leerproces nodig is, dat we hier zijn omdat God op het niveau van zijn creatie beter begrepen moet worden. Het mooie hieraan is nogmaals dat wij er allemaal zelf achter mogen komen, we zijn geen voorgeprogrammeerde robots die automatisch God volgen. Dat zou vrij waardeloos zijn.quote:Dank voor je antwoord, maar ik kan er niks mee. Het komt op mij over alsof God een zielig wezentje is dat aan de ene kant onvoorstelbare krachten heeft, maar aan de andere kant machteloos staat tegenover zijn eigen creaties. Een kind kan dit verhaal toch wegredeneren? God hoeft maar even in te grijpen om alles recht te zetten. En nogmaals, is het nou echt eerlijk om tegen (ik noem wat) een zieke / gehandicapte baby die de rest van z'n leventje zal lijden te zeggen: tsja, die zondeval he. God houd van je, maar het leven is 1 grote test. Succes ermee!
Keuze brengt verantwoordelijkheid met zich mee! You can't have your cake and eat it too. Je kan niet alles hebben. Je kiest voor de dood, dan kan je doen waar je zelf zin in hebt, mensen vermoorden, liegen, stelen, verkrachten, God belachelijk maken, doen waar jij zin in hebt maar de gevolgen weet je en accepteer je. Je kan kiezen voor het leven en de enige weg naar leven is God dus dan kies je voor God's wegen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ja en wat je dus hier beschrijft is gewoon _geen_ vrije wil!
Geen wonder dat ook jij het warrig vind...laat staan ik...ik ben de draad echt kwijt nu.![]()
Tja...zo is het wel heel makkelijk, wij mensen begrijpen god niet, maar moeten hem wel volgen en om raad vragen. Beetje gevaarlijke situatie lijkt me.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je zou ook aan God kunnen vragen om je te helpen Hem en de zaken die jij niet logisch vindt te begrijpen. Ik snap ook lang nog niet alles, maar naarmate ik langer geloof en bid en dingen ervaar begrijp ik alles wel steeds beter. Een beetje hulp van bovenaf is niet gek hoor
Het gaat me niet om die baby, het gaat me er om, dat de keuze die jij geeft, of beter gezegd die god geeft, niets met eigen wil te maken heeft, maar gewoon botweg met chantage.quote:Volgens mij heb je mijn post niet helemaal begrepen dus je kan hem beter nog een paar keer lezen. Ik stel duidelijk dat er een leerproces nodig is, dat we hier zijn omdat God op het niveau van zijn creatie beter begrepen moet worden. Het mooie hieraan is nogmaals dat wij er allemaal zelf achter mogen komen, we zijn geen voorgeprogrammeerde robots die automatisch God volgen. Dat zou vrij waardeloos zijn.
Ja het is heel jammer voor de baby, maar je kan boos blijven of accepteren dat er iets beters in het verschiet ligt en daar naar leven.
Ja maar niet als in een transactie. Zie het als volgt: als je een ei hard genoeg op de grond gooit gaat het kapot, dat is een logisch gevolg. Het is niet zo dat als je een ei hard op de grond gooit er dan iemand met een hamer komt die het kapotslaat, waardoor je zou kunnen beredeneren dat als je een ei op de grond gooit het kapot gaat. Men stelt het altijd voor alsof er wel iemand met een hamer komt (God), maar men dient het te zien als een implicatie, een logisch gevolg.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dus dan is het wel "als -dan"
Je zegt het zelf, als je kwaad niet geloven? doen, dan krijg je dus geen goed en als je dan dus wel goed doet in jouw ogen geloven in god? dan staat iets goeds tegenover..toch?
Als jij oprecht goede dingen doet is daar niets mis mee denk ik. Doe je het echter om er een kick van te krijgen, om jezelf heel belangrijk te voelen etc. ben je verkeerd bezig. Ik zie echter wel het goede als genade. Mensen zijn in de kern gewoon verrot, egoïstisch, 'wicked'. Zonder genada van God worden we allemaal beesten. Als mensen dus goede dingen doen, als er liefde is, is God aanwezig denk ik. Maar de motieven van iemands gedragen spelen denk ik ook een rol. Ik kan bijvoorbeeld mensen helpen en ze daarmee uiteindelijk afhankelijk van mij maken zodat ik mezelf heel belangrijk voel. Dan ben ik niet goed bezig.quote:Dat is dus gewoon chantage...want als ik mijn hele leven mensen help, aardigben, niemand kwaad doet, dus eigenlijk leef, naar wat de maatschappij ziet als "goede normen", maar daarbij niet geloof in "god", dan krijg ik toch te maken met negatieve gevolgen? Behalve als ik wel in god zou geloven zou ik wel beloont worden.
Nee het is ook allemaal niet zo makkelijk... ik worstel er zelf ook vaak genoeg mee.quote:Vind je het erg vreemd als ik dit niet snap?Ik kom van de weer om stuit nauwelijk uit mijn woorden.
Ja hallo...ik kan toch ook mensen redden, mensen iets leren, hun met voedsel voorzien, mensen liefhebben, mensen helpen etc etc en dan toch god belachlijk maken.....dan doe ik toch behoorlijk wat goed lijkt me....redelijkerwijs god' ideaal beeld, enkel ik maak god belachlijk omdat ik in de oerwouden van de Amazone ben geboren en dus natuur goden er op na houd en niet de christelijke god.....en toch ben ik verdomt?quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Keuze brengt verantwoordelijkheid met zich mee! You can't have your cake and eat it too. Je kan niet alles hebben. Je kiest voor de dood, dan kan je doen waar je zelf zin in hebt, mensen vermoorden, liegen, stelen, verkrachten, God belachelijk maken, doen waar jij zin in hebt maar de gevolgen weet je en accepteer je. Je kan kiezen voor het leven en de enige weg naar leven is God dus dan kies je voor God's wegen.
Tja je kan het ook zelf proberen uit te zoeken natuurlijk.Als je iets wil begrijpen dan zal je dat uiteindelijk ook wel lukken denk ik. Dan ben je alleen vast wat langer bezig.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja...zo is het wel heel makkelijk, wij mensen begrijpen god niet, maar moeten hem wel volgen en om raad vragen. Beetje gevaarlijke situatie lijkt me.![]()
Na jaren zoeken ben ik uiteindelijk bij het christelijk geloof uitgekomen als de enige mogelijke waarheid. Ookal begreep ik toen nog niet alles, en nu nog steeds niet, geloof ik erin en leg ik mijn vertrouwen in. Naarmate ik langer christen ben begrijp ik steeds meer.quote:Als je het niet begrijpt, waarom geloof je dan? Is er iemand hier op de aardkloot die het wellicht begrijpt of uberhaupt heeft begrepen?
Neehee. Je kan niet alles hebben. Je kan niet verwachten dat je mag moorden etc. en vervolgens in de hemel terecht komt. Dat is toch niet eerlijk?quote:Het gaat me niet om die baby, het gaat me er om, dat de keuze die jij geeft, of beter gezegd die god geeft, niets met eigen wil te maken heeft, maar gewoon botweg met chantage.
Omdat God = leven!!! Het is niet zo dat er andere manieren zijn om te leven, om het goede te doen. Er is maar 1 juiste weg. Als jij dus voor een andere weg kiest, ben je automatisch verdoemd, niet omdat God ingrijpt maar omdat dat een logisch gevolg is. Als jij van een flatgebouw springt val je te pletter, niet omdat iemand jou verhindert verder te vliegen maar je logischerwijs te pletter valt. Er is geen andere manier.quote:Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand daar in zou trappen...je gaat toch niet als "Alwetende en Alkunnende enititeit je eigen creaties chanteren om in je te geloven? Dat klopt toch niet?
Het feit dat jij wellicht met vrije wil het zoeken en leren over God bedoelt, neemt niet weg, dat uit eindelijk de eis blijft bestaan; "Geloof in Mij of wees verdomt" <-- en dat is geen vrije wil.
Lijkt het je niet makkelijker om God dan gewoon uit de vergelijking te halen? Ik doe goede dingen en word daarvoor beloond. Ik doe slechte dingen en word daarvoor gestraft.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja maar niet als in een transactie. Zie het als volgt: als je een ei hard genoeg op de grond gooit gaat het kapot, dat is een logisch gevolg. Het is niet zo dat als je een ei hard op de grond gooit er dan iemand met een hamer komt die het kapotslaat, waardoor je zou kunnen beredeneren dat als je een ei op de grond gooit het kapot gaat. Men stelt het altijd voor alsof er wel iemand met een hamer komt (God), maar men dient het te zien als een implicatie, een logisch gevolg.
Bij het laatste oordeel wordt er echter wel gestraft natuurlijk. Maar het is niet zo dat zonder tussenkomst van God er geen dood als gevolg zou zijn.
[..]
Als jij oprecht goede dingen doet is daar niets mis mee denk ik. Doe je het echter om er een kick van te krijgen, om jezelf heel belangrijk te voelen etc. ben je verkeerd bezig. Ik zie echter wel het goede als genade. Mensen zijn in de kern gewoon verrot, egoïstisch, 'wicked'. Zonder genada van God worden we allemaal beesten. Als mensen dus goede dingen doen, als er liefde is, is God aanwezig denk ik. Maar de motieven van iemands gedragen spelen denk ik ook een rol. Ik kan bijvoorbeeld mensen helpen en ze daarmee uiteindelijk afhankelijk van mij maken zodat ik mezelf heel belangrijk voel. Dan ben ik niet goed bezig.
[..]
Nee het is ook allemaal niet zo makkelijk... ik worstel er zelf ook vaak genoeg mee.
Nee iedereen heeft natuurlijk een beperkte mate van kennis en ervaringen op basis waarvan hij zijn beslissingen maakt. Daar wordt natuurlijk rekening mee gehouden..quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ja hallo...ik kan toch ook mensen redden, mensen iets leren, hun met voedsel voorzien, mensen liefhebben, mensen helpen etc etc en dan toch god belachlijk maken.....dan doe ik toch behoorlijk wat goed lijkt me....redelijkerwijs god' ideaal beeld, enkel ik maak god belachlijk omdat ik in de oerwouden van de Amazone ben geboren en dus natuur goden er op na houd en niet de christelijke god.....en toch ben ik verdomt?
Liefde, rechtvaardigheid, reinheid, etc. Ik vind dat een wil waar ik me graag aan onderwerp.quote:Vrije wil mijn neus....het is de wil van god en anders niet..._daar_ komt het op neer.
Nee, omdat het werkelijke goed doen van God komt. Het is genade, verzachting van je hart. Men spreekt vaak over de 'verharding van het hart van de farao', alsof dat een misdaad is van God. Hier werd echter bedoeld dat God geen genade meer gaf waardoor de farao veranderde in wat hij werkelijk is en zoals alle mensen nu in werkelijkheid zijn, geesteszieke, boosaardige, egoïstische beesten. Alleen genade zorgt ervoor je goede dingen kan doen dus God moet in de vergelijking. Wat jij bedoelt is karma.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt het je niet makkelijker om God dan gewoon uit de vergelijking te halen? Ik doe goede dingen en word daarvoor beloond. Ik doe slechte dingen en word daarvoor gestraft.
Dat is geen wil, dat is emotie (liefde) en twee keer cultureel bepaalde waarden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Liefde, rechtvaardigheid, reinheid, etc. Ik vind dat een wil waar ik me graag aan onderwerp.
En een moordenaar die om vergiffenis vraagt komt toch ook in de hemel, of niet? En liegen / God beledigen vergelijken met moorden, beetje overdreven. Of komt alles gewoon op 1 grote hoop?quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote]
Neehee. Je kan niet alles hebben. Je kan niet verwachten dat je mag moorden etc. en vervolgens in de hemel terecht komt. Dat is toch niet eerlijk?
Klinkt leuk, maar er zijn zo ontiegelijk veel goden en geloven. De kans is groot dat jij er, als er dan toch een god is, helemaal naast zit. Er is voor jou maar 1 juiste weg, omdat je al gelooft. Voor anderen zijn er honderden wegen die allemaal even onlogisch zijn.quote:Omdat God = leven!!! Het is niet zo dat er andere manieren zijn om te leven, om het goede te doen. Er is maar 1 juiste weg. Als jij dus voor een andere weg kiest, ben je automatisch verdoemd, niet omdat God ingrijpt maar omdat dat een logisch gevolg is. Als jij van een flatgebouw springt val je te pletter, niet omdat iemand jou verhindert verder te vliegen maar je logischerwijs te pletter valt. Er is geen andere manier.
Dus God heeft verschrikkelijk beesten gemaakt en straft ze. Hoe maak je een hond vals.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, omdat het werkelijke goed doen van God komt. Het is genade, verzachting van je hart. Men spreekt vaak over de 'verharding van het hart van de farao', alsof dat een misdaad is van God. Hier werd echter bedoeld dat God geen genade meer gaf waardoor de farao veranderde in wat hij werkelijk is en zoals alle mensen nu in werkelijkheid zijn, geesteszieke, boosaardige, egoïstische beesten. Alleen genade zorgt ervoor je goede dingen kan doen dus God moet in de vergelijking. Wat jij bedoelt is karma.
Het zijn zaken die zich in jou manifesteren/via jou werken als je je onderwerpt aan de wil van God. En ik vind niet dat dat gaat om cultureel bepaalde waarden maar om universele waarheden van wat rechtvaardig en rein is..quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:36 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is geen wil, dat is emotie (liefde) en twee keer cultureel bepaalde waarden.
Nee dat is een gevolg van de zondeval.. de kennis van het kwaad die zich in ons heeft gemanifesteerd.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus God heeft verschrikkelijk beesten gemaakt en straft ze. Hoe maak je een hond vals.
Stiekum editten hé!quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee dat is een gevolg van de zondeval.. de kennis van het kwaad die zich in ons heeft gemanifesteerd.
Ik heb geen idee hoe God oordeelt over dat soort zaken, aangezien Hij alwetend is heb ik er vertrouwen in dat zijn oordelen rechtvaardig zullen zijn. En inderdaad als je om vergeving vraagt kun je genade krijgen. Moet je daarna echter wel doorzetten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:40 schreef MrData het volgende:
[..]
En een moordenaar die om vergiffenis vraagt komt toch ook in de hemel, of niet? En liegen / God beledigen vergelijken met moorden, beetje overdreven. Of komt alles gewoon op 1 grote hoop?
Ik heb meerdere wegen gelopen, heb veel research gedaan en ben daardoor bij de bijbel uitgekomen. Ik geloof dat ik op de juiste weg zit ja, door hoe mijn leven verloopt.quote:Klinkt leuk, maar er zijn zo ontiegelijk veel goden en geloven. De kans is groot dat jij er, als er dan toch een god is, helemaal naast zit. Er is voor jou maar 1 juiste weg, omdat je al gelooft. Voor anderen zijn er honderden wegen die allemaal even onlogisch zijn.
Onzin! Zonder in welke god te geloven dan ook, kan ik alle 3 zijn, maar ook niet zijn, ik kan ze delen, maar ook niet delen, daar heb ik geen god/goden voor nodig.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het zijn zaken die zich in jou manifesteren/via jou werken als je je onderwerpt aan de wil van God. En ik vind niet dat dat gaat om cultureel bepaalde waarden maar om universele waarheden van wat rechtvaardig en rein is..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |