Ik snap je betoog, maar volgens mij pleit je meer voor goeie managementkwaliteiten van de docent, en voor een moeilijk definieerbare vorm van theatrale autoriteit, dan voor specifieke vakkennis. Een relatief gebrek aan kennis valt vrij gemakkelijk te camoufleren als een docent beschikt over voldoende overwicht ("dat zoeken we op!" -- en dat ook dóen) maar iemand die het gevoel mist om een klas te leiden, is (ondanks wellicht aanwezige bergen aan kennis) helemaal nergens.quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
(...)
Precies!quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
Vaklui heb je nodig! Mensen die echt ver boven de stof staan en er heel veel omheen kunnen vertellen, bepaalde onderwerpen kunnen verbinden met andere, door hun jarenlange ervaring weten hoe je een bepaald grammatica-onderdeel het beste kunt uitleggen en oefenen, en op welke dingen leerlingen steeds vastlopen en wat je daaraan kunt doen.
En dan vindt men het vreemd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat....quote:Het is niet erg als leerlingen voor een paar vakken les krijgen van iemand die nog niet zo goed in de stof zit, nog niet zo goed weet hoe je een klas moet managen, en hoe je moet uitleggen en motiveren. Het is wel erg als leerlingen voor de MEESTE (of: alle) vakken les krijgen van 'beginners' of 'bijklussers'.
De docent.quote:Op zondag 30 december 2007 14:40 schreef nickybol het volgende:
Wie heeft er meer liefde voor het vak dan een student?
Je kunt wel lessen overnemen en je kennis spuien, maar je moet ook weten *HOE* je die kennis kunt overbrengen. De pedagogische kant mist grotendeels en daar heb ik problemen mee. Ik zie het in mijn mentorklas, zij hebben ook les van stagiaires. Qua vakkennis zal het allemaal wel goed zitten, maar als ik soms hoor hoe ze met mijn leerlingen omgaan, of om welke redenen leerlingen er uit gestuurd worden, dan denk ik: hadden ze nu wat meer pedagogische achtergrond gehad, waren deze "problemen" niet ontstaan. .Kennis spuien okee, maar de omgang met die kinderen is net zó belangrijk.quote:Ik heb het niet over leraren die andere vakken geven, maar universitaire studenten die bepaalde onderbouwklassen overnemen
Dan moet je inderdaad een master volgen (duren op het HBO meestal 3 jaar).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:56 schreef parselmouth het volgende:
HoiWeet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik probeer het toch
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een nieuwe studie omdat ik vrees dat hetgeen ik nu doe toch niet helemaal my cup of tea is...
Heb m'n oog laten vallen op de lerarenopleiding Maatschappijleer en probeer me een beetje in te lezen.
Nu loop ik al een paar keer tegen eerstegraads en tweedegraads aan en als ik het goed begrijp houdt tweedegraads in dat je de bevoegdheid heb om les te geven aan het VMBO en havisten en vwo'ers tot aan hun 3e jaar. Als je afstudeert bij deze opleiding ben je tweedegraads docent, maar het lijkt mij ook wel leuk om de bovenbouw les te geven. Kun je die eerstegraads bevoegdheid dan halen dmv een master ofzo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Ik denk dat neerlandici doorgaans toch in allerlei andere sectoren terechtkomen. Daarnaast denk ik dat het aantal studenten bij talenstudies in het algemeen sterk is afgenomen, voor Duits is dat in ieder geval een reden voor het tekort.quote:Op zaterdag 29 december 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
Ik sta er ook op zag ik al. Maar het lijkt me erg sterk dat een toekomstig werkgever daar naar gaat kijken en zich daardoor zou laten leiden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De website Beoordeel Mijn Leraar al eens gezien? Las er toevallig vanmorgen iets over in de krant. Gelukkig kom ik er zelf goed vanaf, maar iedereen kan daar docenten compleet de grond in boren. Ook leuk als je een keer van baan wil wisselen en je toekomstige werkgever gaat eens even op je naam googelen...
Herkenbaar gevoel... Zo van: "Wat ben ik blij als dát uur maar achter de rug is...."quote:Op woensdag 6 februari 2008 00:11 schreef Razztwizzle het volgende:
Heel even m'n hart luchten als LIO.. Ik heb morgen m'n ramp-V4 weer
Pas hier wel een beetje mee op. Als je superstreng op alles gaat reageren, zal de klas terug gaan reageren en dan zoek je het conflict op. Hoe harder je op gaat treden, hoe harder de klas terug zal bijten. Ik denk dat het beter is, wat hierboven ook gezegd wordt, om open het gesprek aan te gaan. Of je geeft ze een aantal vragen om op te reageren over de lessen. Kan me voorstellen dat je dat best eng vindt, maar het proberen waard. "Jongens, dit loopt niet lekker en ik denk dat jullie er net zo over denken. Wat kunnen we er aan doen om de sfeer te verbeteren?". Ik heb dit wel eens gedaan. Midden in de klas gaan zitten en laat ze maar eens vertellen. Op het moment dat je de klas inspraak geeft in wat gebeurt en hen laat reageren, kan dat tot verbetering leiden. (Ik zeg: "kán". Je hebt natuurlijk ook klassen die gewoon rottigheid willen trappen. Maar ook dat heeft z'n redenen...) Succes er mee! Dit zijn leermomenten. Ga er voor!quote:het roer moet om, en ik ben helemaal gepeptalked door allerlei begeleiders, maar ik zie er nog steeds als een berg tegenop om morgen met harde hand te gaan regeren in die klas. Bleh.
Daar kun je dus ook al veel positieve dingen uit halen als het met die V4 morgen niet zo lekker zou gaan. Denk maar zo: je bent niet de enige waar het soms niet zo lekker loopt, zelfs mensen die al 80 jaar in het onderwijs zitten. En beamers... ik amuseer me er ook vaak mee, maar ik speel dan de dommerik. Ik laat het scherm 2 x omhoog en omlaag gaan en vraag dan een van de leerlingen om het even te fixen. VMBO-ers regelen dat wel even voor je. "Meneer.. u snapt er ook niks van he. Als u nou gewoon dit kabeltje hier in duwt en dat gele kabeltje dáár, dan doet-ie het tenminste. Gaat u maar even zitten, we regelen dit wel".quote:Gelukkig heb ik nog een lieve, V3 vol dyslecten en adhd'ers en een hele fijne V5 die me helpen als de beamer het niet doet.
Gokje, ckv1?quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:38 schreef thaleia het volgende:
Ik heb keer op keer problemen met die klassen waarin ik een 'pretvak' moet geven. De vakken die ze gewoon bij tijd en wijle best moeilijk vinden, en die uitdagend voor ze zijn, waar ze moeite voor moeten doen om het bij te houden en het te snappen, daar hebben ze OOK weleens geen zin, en zijn OOK weleens een beetje in een klierstemming, of in een "ik doe geen reet meer want het is vrijdagmiddag"-stemming, maar daar kun je het altijd wel 'bijbuigen'.
Maar bij dat 'pretvak' zijn ze steevast allemaal, stuk voor stuk, en dan ook nog doorlopend, niet van plan om iets uit te voeren. En heel begrijpelijk: het is voor hen het laatste uur op de vrijdag, en ze weten dat ze met "effe snel doorlezen vlak voor het proefwerk" ook wel een voldoende halen. Als ik leerling was zou ik ook gaan klieren.
Als ik heel veel meer tijd had zou ik misschien het vak zo kunnen inrichten dat het allemaal wat moeilijker voor ze is, maar zelfs dan blijft het lastig: het is gewoon een zwamvak, en ze krijgen het maar 1 uur in de week.
Nouja, de moraal van dit verhaal: als een VWO-klas voortdurend collectief klierig is, en dus niet alleen maar enkele individuen, kan het zijn dat ze zich gewoon vervelen, en dat je al een heel eind komt door het interessanter voor ze te maken.
Pff.. die moet je dan ook maar met een schoenlepel in je lokaal zien te persen dan.. Maar de vraag is: waarom zijn ze zo vervelend? Hebben ze niks te doen, of - en ik denk dat dit het geval zal zijn - komt het door het tijdstip? Maar ook daar moet je niet alles op schuiven. Ik heb momenteel een 3 VMBO het zevende uur op vrijdag, en die werken als een trein. 34 leerlingen... pffff...quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:19 schreef Razztwizzle het volgende:
VWO jadie zijn ook niet altijd lief hoor. En het zijn er écht 34.
Kun je het er niet eens een keer met een paar van die aardige leerlingen over hebben na de les? Misschien geven ze je ook nog wel wat goeie tips.quote:Ik ben alleen bang dat als dit zo blijft, de leerlingen in de groep me tegen zullen gaan staan. Want nu vind ik ze stuk voor stuk nog hartstikke aardig, buiten de les om, en is het alleen hun gedrag wat me enorm stoort.
Aan de ene kant zou ik van een 4 atheneum nog wel wat concentratie verwachten op dat tijdstip.quote:Het laatste uur is er gewoon écht niets meer uit te persen aan interesse of gezellig meedoen. En dan is ons laatste uur al om 14.20. Pieperds
.
Lesgeven is eigenlijk het voorgehouden krijgen van een spiegel. En dat is de hele tijd zo. De klas geeft je precies datgene terug wat jij ze geeft. Dat is een wetmatigheid waar ik soms wel eens moe van word, maar het is eigenlijk ook ontzettend goed/mooi en vooral: leerzaam. Als je wílt leren in ieder geval.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:16 schreef thaleia het volgende:
Terwijl op een vrijdag voor een vakantie, als ik relaxed denk: "ach ja, wat nu niet af komt komt na de vakantie wel weer", en dus eerst even met ze begin te ouwehoeren over het nieuws, of het weer, of het aankomende schoolfeest, straal ik kennelijk zoveel relaxedheid/rust uit dat dat overslaat op de klas, en we uiteindelijk veel meer doen dan ik had verwacht, en ook veel meer dan in een gewone, meer 'opgefokte' les.
Zóó herkenbaar! Ik kon het zelf wel geschreven hebben. Kleine irritaties over de organisatorische gang van zaken worden steeds groter en groter. Volgens mij heb ik de 'pech' om in een team te zitten dat het meeste werk moet verrichten, want als ik soms naar andere teams kijk, dan denk ik: "Waarom hebben die het niet zo druk?". Andersom hoor ik dan ook weer terug: "Jullie moeten écht veel doen, zeg". Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.quote:Op zondag 10 februari 2008 14:06 schreef thaleia het volgende:
De laatste tijd maakte ik me zo kwaad over allerlei organisatorische dingen (een klas moeten opvangen op een achtste uur als ze eigenlijk al uit zijn, puur voor die urennorm, dat doe je kinderen toch niet aan?), en over verplichte volstrekt zinloze tijdrovende cursussen ('s avonds een project in elkaar draaien of een toets nakijken is helemaal geen ramp, MAAR WEL als je dat noodgedwongen 's avonds moet doen omdat de schoolleiding je halve werkdag volplande met onzin), en noem het allemaal maar op
Ja, twee weken geleden merkte ik dat bij mezelf. Ik was les aan het geven op de automatische piloot, en dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan. Het was alsof ik op mijn eigen schouder zat en mee aan het kijken was. Toen ik daarna ook nog eens uitviel tegen een van mijn aardigste leerlingen, realiseerde ik me dat ik fout bezig was. Heb daarna overigens wel mijn excuses aangeboden aan die leerling. Bah, wat voelde ik me rot. Maar wel een teken aan de wand...quote:dat mijn lessen niet alleen gingen lijden onder het tijdgebrek, maar ook onder mijn algehele negativiteit.
Ik doe met je mee!quote:Oudere collega's raden me aan de kunst van het 'dingen langs je heen laten glijden' onder de knie te proberen te krijgen. Misschien is dat inderdaad wel een mooie uitdaging.
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.? Ik doe niets meer 'zomaar'. Ik wil dat terug zien in uren, etc. Ik heb er inderdaad geen zin in om mezelf gratis en voor niks over de kop te werken. Gelukkig heb ik een teamleider én een conrector personeelszaken die er ook zo over denken. Daardoor voel ik me ook niet lullig als ik er over begin, dat is prettig.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.
Dat noemen ze "ontwikkeltijd". Tegenwoordig wordt alles onder "ontwikkeltijd" geschaard. Trouwens, die taakbelasting - wat een gedrocht. Tot nu toe is niemand in staat geweest om me fatsoenlijk die taakbelasting uit te leggen, zodat ik het ook *snap*.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:24 schreef mane het volgende:
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.?
Ik ben niet zo'n tiep dat gaat rondvertellen dat het me zwaar valt. Waarom? Als ik vaak van die dozen op school zie, met hun 14 uurtjes, die dan aan het steunen en zuchten zijn dat ze zoveel werk hebben.. Ik wil niet gezien worden als zo'n zeikmuts. Ik heb tijdens het POP-gesprek met de teamleider wel aangegeven dat het werk me zowat tot de haargrens staat. Een week later echter kreeg ik al weer extra werk op m'n dak. Kort geheugen, denk ik..quote:Bazuin gewoon rond dat het je een beetje teveel wordt, dat je enthousiasme je valkuil is, etc.. Laat ze maar een beetje bezorgd worden. Voor jou écht niet tien anderen. Zul je zien hoe snel ze ineens met je willen praten over je taakbelasting en je uren etc.. Zo niet, dan zijn het sukkels.
.
Ik vraag me af waar die uren in de taakbelasting op gebaseerd zijn. Zoals ik boven al zei, niemand heeft me ooit fatsoenlijk die taakbelasting kunnen uitleggen. Dus als iemand zegt: "daar krijg je uren voor" - heel leuk, maar is dat aantal uren dat ik krijg ook in verhouding met het aantal uren dat ik er in *steek*. Op dit moment heb ik een gevoel van: steek dat mentoraat maar waar de zon niet schijnt (en dat vind ik best erg), geef me 2 lesuren er bovenop, dus 27 uren, en laat me voor de rest gewoon met rust.quote:Op zondag 10 februari 2008 16:12 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan er voor taken steevast te weinig taakuren, is dat bij jullie niet zo? Mentoraat bijvoorbeeld, daar krijg je, bovenop je wekelijkse mentorles, 25 taakuren voor. Met mentorspreekavond, klassenfeest, gesprekjes met leerlingen, oudercontact, mentorenscholing, mentorenoverleg zit je vermoedelijk ergens in november al aan die 25 uren. Wat dan? Stiptheidsactie? Heb ik wel over gedacht, maar wie ben jij om op je strepen te gaan staan als collega's met veel bewerkelijker mentorklassen dat al niet eens doen?
Dat heb ik nu dus. Alleen lessen draaien en één surveillancedienst, that's it. Héérlijk, alles is door MIJ te plannen en te controleren, ik ben aan het eind van de middag klaar -echt klaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef thaleia het volgende:
Ha, dat is PRECIES wat ik in de kroeg opperde laatst: doe mij maar gewoon 27 lesuren, er is immers een tekort aan leraren in mijn vak, nou prima, doe ik wat meer lesuren, maar val me dan met geen enkel ander 'randverschijnsel' lastig.
Lijkt me werkelijk ideaal
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm! Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem! Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Als je zo de topicreeks volgt, merk je dat ik ook vaak hele positieve dingen schrijf, maar zoals bij elke baan (denk ik) heb je ook wel eens momenten dat het lampje van de benzinetank begint te knipperen. Je moet ook niet al te zeer bang worden. Aan de ene kant zeg ik: je maakt het jezelf zo druk als je het zelf wil. Aan de andere kant: als men merkt dat ze wat aan jou hebben, bestaat de kans dat je enorm veel in je schoot geworpen kunt krijgen. Voeg daarbij wat organisatorische probleempjes links en rechts en je hebt de situatie die ik eerder schetste. Ik hou van mijn baan, zou niks anders willen, maar iedereen heeft af en toe momenten dat je even de stress van je af moet schrijven. En ik zeg je er meteen bij: het komt NIET door het lesgeven, omgang met leerlingen etc. Dat zorgt juist dat je weer energie krijgt en positieve stimulansen om toch maar door te zetten. Maar laat je alsjeblieft niet al te zeer afschrikken.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem!
Pffoe.. ja vrije tijd heb ik nog. Maar het varieert echt. De ene dag doe ik na school niks, de andere dag ben ik tot elf uur 's avonds bezig, of wel met nakijken, of met het maken van lesmateriaal, of andere dingen. Maar op het moment dat je zo'n creatieve bui hebt, boeit het je niet of je tot 11 uur bezig bent. Ik zie het een beetje als mijn hobby. In het weekend, ja ook dan ben ik wel met school bezig, maar zeker niet elk weekend.quote:Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
Super!quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef teigan het volgende:
zo, ik kreeg gisteren een telefoontje van de school waar ik mijn LIO heb gedaan met de vraag of ik een van mijn collega's wil gaan vervangen.. Dus vanaf de krokusvakantie sta ik ook weer voor de klas.. Wel weer even eng, maar het zal vast wel goed komen.. Ik heb straks ook een examenklasje vmbo (7 leerlingen).. Deze leerlingen vroegen specifiek of ik weer terug kon komen, dus dat was wel leuk om te horen.
Geniet ervan!quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:50 schreef Herr_Munk het volgende:
Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm!
Waar hij natuurlijk die hele rompslomp wat er bij komt mee bedoelt. Soms denk ik dat ook wel eens, dat je meer met al die zaken éromheen bezig bent, dan met het eigenlijke lesgeven.quote:Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...
Je begint al als een echte leraar te klinkenquote:Op woensdag 13 februari 2008 23:16 schreef Razztwizzle het volgende:
7.15 de deur uit, 23.00 weer thuisen morgen het 1e uur weer vol aan de bak.
Mijn mantra voor de komende weken? 't Is bjna vakantie... 't is bijna vakantie...
Inderdaadquote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:18 schreef thaleia het volgende:
Maar, mooi, dat V4 goed ging! Hou dat vast
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren (quote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:31 schreef Minna het volgende:
Waarom wil je het eigenlijk weten? En misschien kan je je vraag beter (of ook) in Pub stellen..
Lezende vmbo-jongetjes. Wat lief.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik doe onderzoek naar vmbo-jongeren (! ), hun gebruik van oude en nieuwe media en in hoeverre dit gebruik overeenkomt met wat er van hun lezen en schrijven op school verwacht wordt.
Succes Teigan!! Ik mag morgen weer beginnen, zie er na de vakantie en een week ziek te zijn geweest voor de vakantie een beetje tegenop, maar dat gaat ook vast wel weer over.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:08 schreef teigan het volgende:
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
Dat komt nog wel. In het begin is dat inderdaad nog een beetje aftasten en onwennig, maar daar krijg je ook wel een "fingerspitzengefül" (zoals dat zo mooi in het Nederlands heet) voor.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:30 schreef teigan het volgende:
Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
Bij proefwerken ga ik wel eens achter in de klas staan, dan weten ze nooit waar je ergens uit hangtquote:En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:17 schreef teigan het volgende:
ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
Neuh, mijn leerlingen in ieder geval niet.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:42 schreef teigan het volgende:
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
Mwah, ik haat deze stijlquote:Op woensdag 5 maart 2008 21:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:
'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'
Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
Ja, en bij mij wel. Ook staan ze op, schreeuwen ze naar elkaar, doen ze de deur open en dicht en pakken ze elkaars pennen en boeken af. Vierde klas VWO. Heel volwassen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:32 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
Een keer doordringend aankijken kan ook al helpen. Een opmerking maken in de geest van: "Je hoeft niet te controleren wat je buurman heeft opgeschreven, dat doe ik straks wel", of "En, heeft-ie hetzelfde als jij?", of iets dergelijks. Dan weten ze meestal wel hoe laat het is.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:10 schreef teigan het volgende:
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen?
Met de mededeling dat ik niet ga uitdelen voordat het stil is en dat het van hun eigen tijd af gaat. "Ik heb de tijd, jullie niet".quote:En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
Goed dat je dat aangegeven hebt. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van de Mevrouw Duits. Bij haar liep het allemaal van een leien dakje, je kent het wel: de onderwijsengel op aarde. De wijsheid in pacht hebbend aan andere collega's even vertellen hoe ze het wel niet moesten aanpakken. Tot ik klachten van mijn mentorklas kreeg en ik eens een oogje in het zeil ging houden. Leerlingen braken de tent compleet af. Je kunt, zoals jij ook hebt gedaan, beter eerlijk aangeven dat je moeite hebt met een klas. Dan zul je meer respect kweken en hulp ontvangen dan hen die zeggen dat het goed gaat, maar na elke les zichzelf achter het bord uit moeten persen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden
Fijn tochquote:Op donderdag 6 maart 2008 15:50 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissenIk dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
ik werd een tijdje geleden gebeld door de school waar ik mijn LIO-stage heb gelopen, dat een collega van mij met zwangerschapsverlof ging, en dat een aantal van mijn leerlingen die ik vorig jaar had, gevraagd hadden of ik weer terug kon komen. En daar heb ik ja op gezegd. Dus ik heb nu een 0,25 fte baan daar, en dat is mooi te combineren met de examentraining die ik straks ga geven.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissenIk dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
Ik vind toetsen ook erg relax!quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Fijn toch![]()
[..]
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.
Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
Na een of twee uurtjes proefwerk heb ik wel weer behoefte om les te gaan geven. Dat vind ik zo saai.. de hele dag wat naar schrijvende koppies kijken...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:53 schreef miss-scofield het volgende:
Ik vind toetsen ook erg relax!Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Niet als ze hun mobiele telefoon gewoon in hun broekzak hebben en blind de antwoorden versturen. En geloof me maar als ik zeg dat ik héél veel zie in de klas.quote:Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet opSorry, maar dat heb je toch wel door dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |